Pris på diskus Per st?

#1 - 1 februari 2010 11:13
Vad kostar en stendker diskus normalt Per styck? Om fisken är 14 cm.
#2 - 1 februari 2010 11:24
Allt mellan 500-1500:- beroende på vad för sort och vart man kan få tag på dem. Kan ju vara en del mellanhänder så det bästa är att hitta någon som tar direkt från stendker.
//Camilla
#3 - 1 februari 2010 11:25
Vet inte om det finns något normal pris då en massa faktorer spelar in.
1. Redan i inköp skiljer sig priset på olika varianter
2. Vissa åker hit per bil andra per flyg.
3. Det är olika transportlängd, kostar mer till Luleå än till göteborg.
4. En del köps direkt andra köps vis grossist.
5. Antal fisk som köps, dvs köper man många lådor så finns det flera fiskar o fördela transport kostanden på. Och små fiskar reser billigare än stor.
#4 - 1 februari 2010 11:34
För att få ett hum om vad det kan kosta så kan du ju kolla in den här danska affären: http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=2561

Multiplicera det danska priset med 1.40 så får du SKr.

//Roger
#5 - 1 februari 2010 11:49
Ok. Beställde 4 st blue turkos daimond? Minns inte exakt vad dem heter men det var inte vanlig bt iaf. 1200 kr styck skulle dem ha iaf.
#6 - 1 februari 2010 11:54
Kul. Du får lägga upp bilder när du fått dem. Hur stora var de? 14cm, eller?

/Roger
#7 - 1 februari 2010 12:05
Jajjamen 14. Cm. Absolut att det kommer bilder. Hämtardem nästa onsdag. Hoppas det går bra:)
#8 - 1 februari 2010 12:12
Ojdå, det var dyrt.
#9 - 1 februari 2010 17:04
Man får oftast vad man betalar för. Vi får väl se om det var dyrt när det kommer bilder.;)

/Roger
#10 - 1 februari 2010 17:11
Minns att jag betalade runt 1000-lappen för stendker BD en gång för 4 år sen men dom var XXL 18-20 cm nånting.
Dom genom den gode samariten Kaj och hans diskus varberg :D
#11 - 1 februari 2010 17:15
drd skrev:
Minns att jag betalade runt 1000-lappen för stendker BD en gång för 4 år sen men dom var XXL 18-20 cm nånting.

Dom genom den gode samariten Kaj och hans diskus varberg :D

Låter som rejäla plattfiskar till bra pris.:)

//Roger
#12 - 1 februari 2010 17:29
Allvarligt!!
Kostar diskus över tusenlappen per styck!?
#13 - 1 februari 2010 17:48
...och mer;). Och även mindre.
Allt från 50:-/st och uppåt.
#14 - 1 februari 2010 18:08
ojj :)

Vad är det som gör att dom blir så "dyra"?
#15 - 1 februari 2010 18:13
Det finns massor av parametrar, storlek, sort, odlare, popularitet osv...
#16 - 1 februari 2010 18:13
Speedo skrev:
Allvarligt!!

Hehehe... Diskus är ingen billig hobby. ;)
#17 - 1 februari 2010 18:18
C.Ciklid skrev:
Hehehe... Diskus är ingen billig hobby. ;)
BRUD

Men en riktigt rolig hobby;)
#18 - 1 februari 2010 18:36
Anders : ok, så om man har en odlare som odlar jätte dyra sorter och får en jätte fin kan han få typ två tusen då :O

C.ciklid : ne det har jag förstått.
Men det är ju många typ affärer och frisörsalonger som har akvarier och med diskus i...är det en lätt fisk?, Är det sämre kvalite bara för att dom blev odlade av någon mindre odlare eller liknande??
#19 - 1 februari 2010 18:39
stigson skrev:
BRUD

Men en riktigt rolig hobby;)

ASG!! Ja, finns många hobbys att lägga pengar på. :D Dock har jag inga diskus kvar idag. Men när bil projekt och ev. flytt avklarad så är jag nog tillbaka i diskus träsket.
//Camilla
#20 - 1 februari 2010 18:45
Speedo skrev:
Anders : ok, så om man har en odlare som odlar jätte dyra sorter och får en jätte fin kan han få typ två tusen då :O

C.ciklid : ne det har jag förstått.

Men det är ju många typ affärer och frisörsalonger som har akvarier och med diskus i...är det en lätt fisk?, Är det sämre kvalite bara för att dom blev odlade av någon mindre odlare eller liknande??

Skulle inte säga att det är en lätt fisk. Man bör läsa på ordentligt, om och om igen om man skall ge sig in i träsket med diskus. Vist kan man hitta billiga diskus men oftast är det ingen bra kvalité på dem i lokala zooaffärer. Bättre att vända sig till de som odlar eller driver försäljning av diskus. En vanlig röd turkos kan du få för 90:- (privatodlad), i affär 270:-. Får man fram nya individer genom lång linjeavel på specifika sorter så kan man höja en slant. En ny individ på marknaden kan kosta allt från 1200 och uppåt.
//Camilla
#21 - 1 februari 2010 19:24
Finns ingen Stendker som heter Blue Turquoise Diamond.
http://diskus.vs121046.hl-users.com/gb/308,0,colour-shades,index,0.html

Stendker 14 cm kostar runt 750:- i Malmöregionen. Priset varierar lite beroende på strain och kvalitet. För 1.200:- st. ska det vara riktigt snygga exemplar, då är priset ok. Kolla fisken noga, den ska vara perfekt för de pengarna. Stendker skickar en hel del skit till Sverige.
#22 - 1 februari 2010 21:14
Det ska bli roligt att få se dem.
Fick själv tag i två riktigt snygga saker från stendker igår :)
en cobalt på ca 12 cm och en på 10. de kostade mig 399kr/st
#23 - 1 februari 2010 21:41
Ouscazz skrev:
Finns ingen Stendker som heter Blue Turquoise Diamond.

http://diskus.vs121046.hl-users.com/gb/308,0,colour-shades,index,0.html

Stendker 14 cm kostar runt 750:- i Malmöregionen. Priset varierar lite beroende på strain och kvalitet. För 1.200:- st. ska det vara riktigt snygga exemplar, då är priset ok. Kolla fisken noga, den ska vara perfekt för de pengarna. Stendker skickar en hel del skit till Sverige.

Kom inte ihåg namnet som sagt. Vi får hoppas att det blir bra då.
#24 - 1 februari 2010 21:45
MissB skrev:
Det ska bli roligt att få se dem.

Fick själv tag i två riktigt snygga saker från stendker igår :)

en cobalt på ca 12 cm och en på 10. de kostade mig 399kr/st

Ah vilkent skönt pris:) mår dem bra?
Bilagor:
#25 - 1 februari 2010 22:13
Speedo skrev:

Säkert, och det finns fisk som även inte är till salu trots ännu större siffror. Såg ett par sådana i Duisburg förförra året på diskuschampionatet där utställarna/ägarna inte ville sälja fisken såsom den här: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9368&title=den-snyggaste-fisken-p&cat=1074
#26 - 2 februari 2010 01:02
Dom största fiskarna kostar 820:- att köpa in från stendker till en återförsäljare. Dom allra minsta och minst populära kostar 40:-. Då är inte frakt inräknat. Många svenska återförsäljare i södra Sverige åker över sundet till Köpenhamn för att hämta dom pga att frakten är så satans dyr.

Stendkers fiskar är ganska överskattade och jag hade hellre köpte från en serriös svensk odlare. En stendkerfisk i jumbosize för 1200:- gör inte en återförsäljare många % vinst på.
#27 - 2 februari 2010 05:18
Speedo skrev:
Allvarligt!!

nej det gör dom inte i jönköping där kan du köpa en diskus mix med 2-4 i för 299:D:D:D
#28 - 2 februari 2010 05:43
Då har man gjort en riktigt kass affär med andra ord. Går dem åt pipan så får jag väl hänga mig i gryningen:d tur man iaf har presentkort på 1000 kr iaf.
#29 - 2 februari 2010 05:46
nej det gör dom inte i jönköping där kan du köpa en diskus mix med 2-4 i för 299:D:D:D

Och dem ser fina ut? Storlek? Dem jag kollat på i den prisklassen har inte lockat mig iaf. ( Gävle - trakterna).
#30 - 2 februari 2010 06:46
Lugn stigson. Döm inte ut affären förrän du ser dina fiskar.

Får du bara fiskar i bra kondition och utseende som trivs hos dig så spelar väl inte några hundralappar någon roll.;)

//Roger
#31 - 2 februari 2010 07:06
stigson skrev:
Ah vilkent skönt pris:) mår dem bra?

Ja riktigt feta och välmående :)
bilder ligger här http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=136183&page=8
#32 - 2 februari 2010 07:06
Enig med Roger. Till sist är det väl ändå upp till köparen o värdera vad han fått för sina pengar.
Tycker sedan att man har familjen Stendker att tacka för mycket.
Förr var det mycket lågprisdiskus från frramför allt thailand i butikerna dessa var svåra att hålla av flera skäl och detta gjorde att diskusen fick rykte om sig att vara svårskött. Stendker fisken är mer robustare och mer lättskött så vi har faktiskt dem o tacka för att diskusen återigen blivit en allemansfisk. Sedan prisnivån ja det handlar ju helt om vilken fisk och vilkenlinje det gäller Är man ute efter en fisk som passar ens avelside så kan den kosta i princip vad som helst, för att få fram en komerciellt gångbar linje är värt mycket för de som lever på det. Samma gäller väl andra fiskar där priserna drar i höjden Koi, Arowanna, Flowerhorns etc.
Koi står väl i särklass med fisk som kan betalas i 6 siffriga belopp.
#33 - 2 februari 2010 08:15
stigson skrev:
Då har man gjort en riktigt kass affär med andra ord.

Nej... som sagt var, är det snygg fisk är de definitivt värda 1200:- st!
Men stigson, var kritisk när du får se fiskarna. Är de inte runda, snygga, välväxta och fina skulle nog jag föreslå att du låter bli att ta dem. Du kan hitta mainstream Stendkerdiskus i den storleken för nästan halva priset.

Kaj, visst har hobbyn mycket att tacka fam. Stendker för.. men både du och jag vet att de skickar mycket lågkvalitetsfisk till Sverige och det är den fisken man hittar för någon hundralapp i vissa butiker.
#34 - 2 februari 2010 08:49
Ouscazz skrev:

Kaj, visst har hobbyn mycket att tacka fam. Stendker för.. men både du och jag vet att de skickar mycket lågkvalitetsfisk till Sverige och det är den fisken man hittar för någon hundralapp i vissa butiker.

Japp jag vet. Men det som är problemet är att de säljer 5 cm fisk. Enligt mig är detta yngel och det är få köpare som klarar och ge dessa småttingar vad de behöver. Men priset gör att detta lockar många att köpa hem o dra upp till lite större storlek för o öka avancen. Men ofta blir detta ingenbra diskus då dessa får oftast för lite mat o skötsel för o kunna bli något. Iallafall jämnfört med de som får växat till sig hemma Warendorf.
#35 - 2 februari 2010 10:55
kaj.p skrev:
Japp jag vet. Men det som är problemet är att de säljer 5 cm fisk. Enligt mig är detta yngel och det är få köpare som klarar och ge dessa småttingar vad de behöver. Men priset gör att detta lockar många att köpa hem o dra upp till lite större storlek för o öka avancen. Men ofta blir detta ingenbra diskus då dessa får oftast för lite mat o skötsel för o kunna bli något. Iallafall jämnfört med de som får växat till sig hemma Warendorf.

Japp, och för att ytterligare förvärra det räknar Stendker TL (totallängd) vilket gör att en 5 cm Stendker inte är mer än ca 3,5 cm SL. Som du skriver, det är yngel.

Inte fanken var någon av mina 10 st. "Stendker 14 cm" några 14 cm när jag köpte dem, snarare 10-11 cm SL.
#36 - 2 februari 2010 11:40
C.Ciklid skrev:
Skulle inte säga att det är en lätt fisk. Man bör läsa på ordentligt, om och om igen om man skall ge sig in i träsket med diskus. Vist kan man hitta billiga diskus men oftast är det ingen bra kvalité på dem i lokala zooaffärer. Bättre att vända sig till de som odlar eller driver försäljning av diskus. En vanlig röd turkos kan du få för 90:- (privatodlad), i affär 270:-. Får man fram nya individer genom lång linjeavel på specifika sorter så kan man höja en slant. En ny individ på marknaden kan kosta allt från 1200 och uppåt.

//Camilla

Vad är bra kvalite.
Om man ,som jag, fullständigt struntar i utställningsaspekten är det ointressant med utseendemässigt perfekta exemplar.
Sen att man får betala om man vill att den ska se ut på ett visst sätt förstår jag.
Jag som nybörjare vill ju inte lägga tusentals kronor på första omgången diskus utan är fullt nöjd med de lite gråare utseendena.
Inte heller är det viktigt att den är stor.

Frisk och vital ska fisken va. Då kan man väl köpa några billiga?
Är de billiga i affären sjuka?
#37 - 2 februari 2010 12:08
pello skrev:
Vad är bra kvalite.

Om man ,som jag, fullständigt struntar i utställningsaspekten är det ointressant med utseendemässigt perfekta exemplar.

Sen att man får betala om man vill att den ska se ut på ett visst sätt förstår jag.

Jag som nybörjare vill ju inte lägga tusentals kronor på första omgången diskus utan är fullt nöjd med de lite gråare utseendena.

Det är nog ingen som säger det heller, den fisk som kostar 1000 lappar är i regel ovanligare varianter. Är man nöjd med de vanligare varanterna så finns det klart i andra prisklasser och här är det viktigaste att fisken är i bra kondition. För det är skillnad på fisk o fisk Ofta finns det klass 1 o två eller Grade A, AA eller AAA o välja på. Det är heller inte ovanligt att man lockas med några 100 extra B fisk om man tar en sändning.
Bilagor:
#38 - 2 februari 2010 12:11
Bra kvalité är IMO en fisk som är arttypisk, utfärgad, frisk och felfri. När man pratar diskus skall den helst vara så rund som möjligt, färgen skall stämma, fenor skall vara välformade, lite eller inget sot om det är en Pigeon Blood, fisken skall vara välväxt för sin ålder, m.m. m.m.

Som nybörjare är det klokt att börja med lite större diskus, gärna +12 cm. Smådiskus kräver mycket mer av ägaren än stor fisk i form av utfodring och skötsel för att växa till sig på ett korrekt sätt. Dessutom är de små känsligare för sjukdomar och parasitangrepp.

Första omgången diskus? Diskus är en långlivad fisk så du ska kanske leva med dem bortåt 10 år... då vill man väl ha snygg fisk, eller?
Bilagor:
#39 - 2 februari 2010 13:01

Jasså? Var då?
#40 - 2 februari 2010 17:28

aa men inte dom som han söker
#41 - 3 februari 2010 08:45
pello skrev:
Vad är bra kvalite.

I många zooaffärer köper man in många små individer (5-9cm) som är en hel del jobb att driva upp som redan nämnts. Men man kan väll kort och gott säga att de resurserna som behövs för att de små skall må bra inte finns. Vilket resulterar i att fisken stannar upp i växten, tappar hull (de har spetsig panna sett framifrån och dåligt hull på kroppen). Man skall kunna få in 3,5-4,5 ögon mellan ögat och ryggfenans första pigg och då är det en ok storlek i förhållande till fiskens ålder. Skulle aldrig köpa fisk där det endast är 2 ögon där emellan (villket de flesta diskus har i vanliga zooaffärer). Det betyder att de inte fått dem omtanke de behövt eller vart/är sjuka.

Vad det bekommer till olika individer. Smaken är som baken. Vissa gillar sotiga med pidgeon generna. Vissa vill har rena och icke blandade individer, andra vill pröva på lite svårare alternativ som vildfångat. Men om man nu verkligen vill skaffa disksus så är röd turkos den diskus som jag tycker är en lättare individ på marknaden. Se bara till att de inte är som jag redan skrivit om och att de har en rund fin form på kroppen. Skulle säga att snitt pris för vanliga friska röd turkos i 10-12cm ligger mellan 270-350:- i handeln. Privatodlad lite billigare.
//Camilla
#42 - 3 februari 2010 15:40
utmärkt info man får genom den här tråden.. jag själv som många andra som det verkar kommer köpa diskus inom kort och jag försöker snappa åt mig allt som går gällande Diskus..har själv grunnat lite på just kvaliteten =).. är inne på att beställa via djuraffär just från Stendker..
#43 - 3 februari 2010 18:55
utmärkt info man får genom den här tråden.. jag själv som många andra som det verkar kommer köpa diskus inom kort och jag försöker snappa åt mig allt som går gällande Diskus..har själv grunnat lite på just kvaliteten =).. är inne på att beställa via djuraffär just från Stendker..

Det är så jag har gjort:)
#44 - 3 februari 2010 19:02
jupp kommer dock börja med mindre exemplar än dina och förhoppningsvis se dom växa upp till riktigt fina exemplar.. kommer förmodligen inhandla Red turquoise, Marlboro och Solid turquoise..
stigson har du fått dina än eller när beräknas dina komma?
#45 - 3 februari 2010 20:26
Nästa onsdag:)
#46 - 3 februari 2010 23:29
härligt då väntar du med spänning då =)
jag har bara tänkt ut vad jag ska ha än så länge då jag vill möblera och fixa lite mer i akvariet innan jag köper diskusen.. så till vår/sommar komemr det bli aktuellt för mig iallafall =)
#47 - 4 februari 2010 05:52

jag har bara tänkt ut vad jag ska ha än så länge då jag vill möblera och fixa lite mer i akvariet innan jag köper diskusen.. så till vår/sommar komemr det bli aktuellt för mig iallafall =)

Och då hinner du säkerligen se fler sorters diskus än de som kommer från Stendker...
#48 - 4 februari 2010 06:33
ansjo skrev:
Och då hinner du säkerligen se fler sorters diskus än de som kommer från Stendker...

Hej Anders

Vet du om Penang diskus är bra? Är de känsligare än Stendkers diskusar?

Har sett dessa på http://www.cichlidecentret.dk/index.php?id=37,0,0,1,0,0

//Roger
#49 - 4 februari 2010 06:39
Nu är det nog Kaj som ska svara på den frågan då han är den stora diskusgurun, men Penangdiskus behöver verkligen inte skämmas för sig:)...
Tror heller inte att de är känsligare än Stendkerfisk, som jag personligen inte är något större fan av.
#50 - 4 februari 2010 07:01
ansjo skrev:
Nu är det nog Kaj som ska svara på den frågan då han är den stora diskusgurun, men Penangdiskus behöver verkligen inte skämmas för sig:)...

Tror heller inte att de är känsligare än Stendkerfisk, som jag personligen inte är något större fan av.

OK! Kaj håller säkert ögonen på oss så han svarar säkert snart.

Det jag tänkte på var om Penang vanligtvis var odlade i mjukare och surare vatten än stendker och om det skulle göra att de var svårare att vänja vid "vanliga" sydsvenska förhållande. Jag kommer inte att ha osmos vatten och dylikt när jag kör igång med diskus.

//Roger
#51 - 4 februari 2010 07:20
Penang är en ö i Malaysia och den är rena diskusmeckat. I huvudstaden Georgstown finns 50 odlare inom gångavstånd. Många av de mest kända namnen finns här också. Men givetvis så skiljer det i kvalitet även här så frågan är vem eller vilka i Penang som fisken kommer ifrån. Och det är inga problem med o koppa in fisken i vårt vatten. I Penang går all fisk i berett vatten med värden spm är mer likt vårt än det som finns på själland.
Köpenhamnsvattnet är ingen hit. :)
#52 - 4 februari 2010 12:10
ansjo skrev:

absolut kollar tex blocket osv efter fina exemplar.. men jag vill som sagt ha dom unga så att man kan följa deras liv..här omkring Linköping finns det inte många uppfödare av Diskus.. och jag vet inte riktigt var man kan hitta andra bra uppfödare´..
#53 - 4 februari 2010 12:14
Har du kollat in www.diskusforum.se?
Personligen skulle jag nog göra tvärtom, köpa lite större individer som är förhållandevis lättare att hålla och du ser även hur de ser ut, något som kan vara svårt att se på mindre fisk.
#54 - 4 februari 2010 12:16
Dom största fiskarna kostar 820:- att köpa in från stendker till en återförsäljare. .

Nix. En solid eldröd på 15 cm kostar 50% mer in till affär än vad du anger.
#55 - 4 februari 2010 12:18
ne men tack för tipset.. med små/unga menar jag runt 6cm..
jo det e ju lite chansartat just se hur dom kommer bli som äldre ..
men man köper ju bara fisk som man gilalr även vid tidig ålder.. skulle aldrig falla mig in o köpa en för mig halvbra individ för att hoppas den blir kanon fin när den e vuxen =)

ska kolla in forumet tack för tipset
#56 - 4 februari 2010 12:21
absolut kollar tex blocket osv efter fina exemplar.. men jag vill som sagt ha dom unga så att man kan följa deras liv..här omkring Linköping finns det inte många uppfödare av Diskus.. och jag vet inte riktigt var man kan hitta andra bra uppfödare´..

Och inte minst här: http://www.ndss.se/
#57 - 4 februari 2010 12:23
ansjo skrev:
Och inte minst här: http://www.ndss.se/

nice kommer bli expert sen när jag väl köper in till våren/sommaren he he
värsta är väl att man kommer vela mellan nya sorter hela tiden "ler"
#58 - 4 februari 2010 12:29
Troligen:)....
#59 - 4 februari 2010 12:31
ne men tack för tipset.. med små/unga menar jag runt 6cm..

jo det e ju lite chansartat just se hur dom kommer bli som äldre ..

men man köper ju bara fisk som man gilalr även vid tidig ålder.. skulle aldrig falla mig in o köpa en för mig halvbra individ för att hoppas den blir kanon fin när den e vuxen =)

ska kolla in forumet tack för tipset

Har du funderat på om du vill ha dina diskusar i inrett akvarium eller i BB(bare bottom)?

Det kan bli jobbigt att ha små diskusar i inredda akvarium då man behöver mata ganska mycket och detta leder till försämrad vattenkvalitet om man har svårt att ta bort matrester.

Det kanske är bäst att gå en medelväg om man ska ha diskusarna i inrett akvarium. Kanske satsa på fiskar från ca 10cm storlek. Vad tycker ni andra som har större erfarenhet än vad jag har?

//Roger
#60 - 4 februari 2010 12:50
lofstrog skrev:
Har du funderat på om du vill ha dina diskusar i inrett akvarium eller i BB(bare bottom)?

Det kan bli jobbigt att ha små diskusar i inredda akvarium då man behöver mata ganska mycket och detta leder till försämrad vattenkvalitet om man har svårt att ta bort matrester.

Det kanske är bäst att gå en medelväg om man ska ha diskusarna i inrett akvarium. Kanske satsa på fiskar från ca 10cm storlek. Vad tycker ni andra som har större erfarenhet än vad jag har?

//Roger

hej

det jag har är ett väl inkört inrett 720L hade dock tänkt mig "bara runt ca 6 st Diskusar.. har nu 2st plecosar 20+ size..kinesiska algätare som städfirma.. + 3st eheim ytterfilter1000L/h med "matta"i akvariets botten..för tillfället e det ett väldigt renligt akvarium då fisken jag har städar upp bra .. se gärna min profil för fisksorter/antal..
(barber, mollys ska bort när väl Diskus kommer)

det råder skilda meningar vad mkt mat egentligen är,, gällande unga Diskusar vad e din åsikt där??
#61 - 4 februari 2010 13:03
hej

det råder skilda meningar vad mkt mat egentligen är,, gällande unga Diskusar vad e din åsikt där??

Jag har inte så stor efrfarenhet själv av diskusar men kollar runt efter all info både här och på andra forum.
Det jag har läst är att en del matar sina unga diskusar 3-5 gånger om dagen. Detta leder så klart till mycket avfallsprodukter. I kombination med hög temperatur så kan, enligt många, bli ett problem i ett inrett akvarium.

I stort sett dagliga vattenbyten rekomenderas av en del men jag vet inte om detta överensstämmer med vekligheten.

KajP kan säkert föklara för oss okunniga.;)

Jag själv komer att börja med ett nytt 720 projekt i morgon. I detta nya kar tänker jag så småningom ha diskusar. Lusläser alla diskusinlägg så länge och drömmer.:)

//Roger
#62 - 4 februari 2010 13:11
De som är riktigt körda på diskus kör Barbotten för att kunna suga upp allt skit som hamnar där. De matar flertalet gånger per dag och rejält var gång. Vattenkvaliteten skulle inte gå att bibehålla om man inte sög bort det hela. Därav känns det ohållbart och jag matar säkert mina diskus allt för lite men det känns inte rimligt att behöva rensa bort överblivet käk hela tiden
#63 - 4 februari 2010 13:39
hej

det jag har är ett väl inkört inrett 720L hade dock tänkt mig "bara runt ca 6 st Diskusar..?

Nu ska jag inte göra dig besviken eller hindra dina planer, men med 6 st diskus i 6-8 cm:s storlek och inrett 720 liters kar med annan fisk, så är det väldigt stor risk att max 2 st kommer att överleva ett år i ditt kar.
Ungdjur är duktiga på att mobba varandra i små grupper, och efter en gått åt sidan och slutat käka/växa för att till slut tyna bort är det en annan individs tur...
#64 - 4 februari 2010 13:46
Håller med Anders här. Ska man köpa 6 cm diskus får man vara beredd på mycket jobb om man vill ha bra, välväxt fisk i slutändan. Mata, slamsuga, byta vatten, mata, slamsuga, byta vatten... Dra upp småttingar i ett inrett 720 skulle inte jag rekommendera. Köp istället tio st. 12-14 cm fisk. Jag har just nu sex st. 14 cm diskus i mitt 720 och det ser nästan folktomt ut...
#65 - 4 februari 2010 15:01
Se där två killar med mycket kunskap som besannade mina farhågor med små diskusar. Ska ha detta i tankarna när det blir min tur att handla diskus.

Tack för svaren!

/Roger
#66 - 4 februari 2010 17:50
Snacka om att man blev helt såld på discus nu hehe:d

Det är bara till att börja med fjäskandet, tror inte kärringen hemma blir så himla glad när hon får höra priset på de små krabaterna. Jaja jag hinner iallafall att plugga i ett par månader om dem hehe:D
#67 - 4 februari 2010 21:01
lofstrog skrev:
Jag har inte så stor efrfarenhet själv av diskusar men kollar runt efter all info både här och på andra forum.

Det jag har läst är att en del matar sina unga diskusar 3-5 gånger om dagen. Detta leder så klart till mycket avfallsprodukter. I kombination med hög temperatur så kan, enligt många, bli ett problem i ett inrett akvarium.

I stort sett dagliga vattenbyten rekomenderas av en del men jag vet inte om detta överensstämmer med vekligheten.

KajP kan säkert föklara för oss okunniga.;)

Jag själv komer att börja med ett nytt 720 projekt i morgon. I detta nya kar tänker jag så småningom ha diskusar. Lusläser alla diskusinlägg så länge och drömmer.:)

//Roger

jo att man fodrar mer gånger har jag läst med.. men frågan kvarstår ju hur mkt per/gång det ges då.. det ges ju säkerligen inte lika mkt som om du "bara" ger säg 2ggr/dag

ja mkt överblivet foder i kombination med hög värme är ju aldrig bra ..

ja man försöker ju samla ihop så mkt det bara går då man vill det ska bli bra.. ska läsa din tråd med spänning =)
#68 - 4 februari 2010 21:06
ansjo skrev:
Nu ska jag inte göra dig besviken eller hindra dina planer, men med 6 st diskus i 6-8 cm:s storlek och inrett 720 liters kar med annan fisk, så är det väldigt stor risk att max 2 st kommer att överleva ett år i ditt kar.

Ungdjur är duktiga på att mobba varandra i små grupper, och efter en gått åt sidan och slutat käka/växa för att till slut tyna bort är det en annan individs tur...

mm rangordningen kommer slå ut individ efter individ menar du? men i övrigt skulle det funka med bra skötsel givetsvis..
vad skulle du rekkomendera för antal då?
vad jag läst så är ju dom flesta ciklider där ibland diskusar jäkligt elaka mot den svagaste individen det enda man undviker med större "stim" är väl att man inte får det så tomt efter ett tag? mobbnings offer kommer väl alltid finnas???? oavsett antal?? eller menar du att det blir mer par som klarar att samsas i karet?
#69 - 4 februari 2010 21:09
Ouscazz skrev:
Håller med Anders här. Ska man köpa 6 cm diskus får man vara beredd på mycket jobb om man vill ha bra, välväxt fisk i slutändan. Mata, slamsuga, byta vatten, mata, slamsuga, byta vatten... Dra upp småttingar i ett inrett 720 skulle inte jag rekommendera. Köp istället tio st. 12-14 cm fisk. Jag har just nu sex st. 14 cm diskus i mitt 720 och det ser nästan folktomt ut...

jo jobb har jag räknat med..
okej kanske får tänka om både storleksmässigt och antal då.. hur skulle ni/du lägga upp antalet/sort av dom jag tänkt mig...
Red Turquoise.. Marlboro... och Solid Turqouise ??
#70 - 4 februari 2010 21:10
Snacka om att man blev helt såld på discus nu hehe:d

Det är bara till att börja med fjäskandet, tror inte kärringen hemma blir så himla glad när hon får höra priset på de små krabaterna. Jaja jag hinner iallafall att plugga i ett par månader om dem hehe:D

hehe du får muta henne helt enkelt e ju snart alla hjärtans dag.. mkt rosor vin o god mat kanske löser allt he he
ja det e plugg o plugg o åter plugg "ler"
#71 - 4 februari 2010 21:11
Stigson... Sorry verkar ha kapat din tråd helt.. ber om ursäkt för det =(
#72 - 4 februari 2010 21:18
Jag skulle köra på Ouscazz linje, även om det blir dyrare så är det troligen billigare och enklare i längden.
Sedan är jag personligen förespråkare att köra med samma stuk på diskussorten i en grupp, sedan vilken/vilka man väljer är en helt individuell uppgift men olika former på rödturkos går alltid hem, om man nu inte gillar VF:D!
Att mobbing alltid förekommer kan jag hålla med om till viss del, men vill man minska den så är ett högre antal diskus att föredra då de starka individerna har fler i gruppen att kaxa sig emot. Sedan blir det heller inte så mycket plats i karet för dem att bilda revir på och därav minskar även revirhävdandet i en större grupp.
#73 - 4 februari 2010 21:28
ansjo skrev:
Jag skulle köra på Ouscazz linje, även om det blir dyrare så är det troligen billigare och enklare i längden.

Sedan är jag personligen förespråkare att köra med samma stuk på diskussorten i en grupp, sedan vilken/vilka man väljer är en helt individuell uppgift men olika former på rödturkos går alltid hem, om man nu inte gillar VF:D!

Att mobbing alltid förekommer kan jag hålla med om till viss del, men vill man minska den så är ett högre antal diskus att föredra då de starka individerna har fler i gruppen att kaxa sig emot. Sedan blir det heller inte så mycket plats i karet för dem att bilda revir på och därav minskar även revirhävdandet i en större grupp.

det dyra är inget problem.. då inköpet är en engångskostnad..
vill ha lite olika färger i akvariet så därav olika sorter..
är det så att mobbningen kan öka/minska ju mer sorter man har..jag vill ha max 3 st sorter minst 2st

mm det e sant risken är väl bara att det blir irritation från alla starka individer och att de alla blir stressade och inte kan slappna av
hur e det förresten med könsfördelningen om jag tex köper säg ca 10 st fisk..2 max 3 olika sorter????

hmm ja det e inte lätt sånt här tur jag har x-antal månader kvar tillvår/sommaren he he innan jag bestämt mig helt "ler"
#74 - 4 februari 2010 22:14
Tänker också skaffa diskus senare i vår och följer således alla diskusrelaterade diskussioner med stor nyfikenhet :)
#75 - 4 februari 2010 23:01
draft skrev:
Tänker också skaffa diskus senare i vår och följer således alla diskusrelaterade diskussioner med stor nyfikenhet :)

nice vad hade du tänkt dig för kar och Diskus sorter då?
#76 - 4 februari 2010 23:09
nice vad hade du tänkt dig för kar och Diskus sorter då?

Karet ser du i inlägg #25 här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=137023&page=2 och jag skulle vilja ha lite färg i det så Marlboro red står väl högst på önskelistan för tillfället men lär ju hinna ändra mig både en och två gånger innan det blir aktuellt :P

Sorry för O.T!
#77 - 4 februari 2010 23:19
draft skrev:
Karet ser du i inlägg #25 här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=137023&page=2 och jag skulle vilja ha lite färg i det så Marlboro red står väl högst på önskelistan för tillfället men lär ju hinna ändra mig både en och två gånger innan det blir aktuellt :P

Sorry för O.T!

mkt snyggt ju hur många hade du tänkt dig då?
ja Marlboro e så jäkla snygga..
Bilagor:
#78 - 4 februari 2010 23:24
mkt snyggt ju hur många hade du tänkt dig då?

ja Marlboro e så jäkla snygga..

Tack :)

En fråga/tanke som är relevant för tråden och även ger dig svar på det du undrade är att jag funderar på att köpa 10 st i en o samma veva. Fördelar med detta är att man minimerar risken att få in oönskade grejer i karet samt att fiskarna blir enhetliga och förhoppningsvis har jag ca 7 vuxna o fräscha diskus efter "ett tag" :)

Hoppas hitta någon privat odlare och göra ett paketpris.
Bilagor:
#79 - 4 februari 2010 23:29
draft skrev:

En fråga/tanke som är relevant för tråden och även ger dig svar på det du undrade är att jag funderar på att köpa 10 st i en o samma veva. Fördelar med detta är att man minimerar risken att få in oönskade grejer i karet samt att fiskarna blir enhetliga och förhoppningsvis har jag ca 7 vuxna o fräscha diskus efter "ett tag" :)

ja jag kommer oxå köpa alla vid ett tillfälle annars lär det ju bli kaos i akvariet...
mm jag letar effter odlare med i närheten av mig (linköping)
#80 - 5 februari 2010 05:21
Naa... kaos har det inte blivit i mitt (åtminstonne inte än), fastän jag bara köpt två eller 1 diskus i taget, med 3-4 månaders mellanrum...
De har varit 8-10 cm stora vid inköp och får mat minst tre gånger om dagen (det som blir över tar malar och tetror hand om)...
#81 - 5 februari 2010 09:48
draft skrev:

Marlboro Red yngel, 12 dagar gamla på bilden som jag tog i förrgår. Båda föräldrarna är Stendker.
#82 - 5 februari 2010 18:27
Ouscazz skrev:
Marlboro Red yngel, 12 dagar gamla på bilden som jag tog i förrgår. Båda föräldrarna är Stendker.

Grymt! :)

Nu blev jag avundsjuk! :P
#83 - 5 februari 2010 18:46
Ouscazz skrev:

nice måste va det ultimata att få Diskus yngel.. och Marlboro som e så jäkla snygga..

med risk att få skit av alla odlare osv skrivaer jag detta nedan.. tyvärr kommer ju jag själv bidra till detta genom att köpa Diskus om jag inte köper VF ioförsig
det som inte tilltalar mig med just odling av Diskus är just själva odlings akvarien ser så jäkla trist ut bara.. ett tomt litet akvarie med en kon i mitten..

men alla uppfödningar oavsett djurart har nog det inte så kul det bästa är ju att djuren ifråga inte vet ngt annat än just de miljöerna de lever i..
och som sagt så kommer jag ju förmodligen bidra till det hela ...
#84 - 5 februari 2010 20:20
nice måste va det ultimata att få Diskus yngel.. och Marlboro som e så jäkla snygga..

med risk att få skit av alla odlare osv skrivaer jag detta nedan.. tyvärr kommer ju jag själv bidra till detta genom att köpa Diskus om jag inte köper VF ioförsig

det som inte tilltalar mig med just odling av Diskus är just själva odlings akvarien ser så jäkla trist ut bara.. ett tomt litet akvarie med en kon i mitten..

men alla uppfödningar oavsett djurart har nog det inte så kul det bästa är ju att djuren ifråga inte vet ngt annat än just de miljöerna de lever i..

och som sagt så kommer jag ju förmodligen bidra till det hela ...

????
#85 - 5 februari 2010 21:09
Ouscazz skrev:

Häftigt:)
#86 - 5 februari 2010 21:32
Ouscazz skrev:
????

ja vadå??
som sagt var inte riktat till ngn personligen om det va det du trodde...
#87 - 5 februari 2010 21:44
ja vadå??

som sagt var inte riktat till ngn personligen om det va det du trodde...

Nä, begrep bara inte vad du skrev...
#88 - 5 februari 2010 21:46
Ouscazz skrev:
Nä, begrep bara inte vad du skrev...

? okej.. vad va det du inte förstod då?
kanske kan förklara
#89 - 6 februari 2010 12:00
Jag fick enligt mig ett riktigt bra pris på discus. Min lokala butik skall "lägga" ner dom lite mer avancerade arterna så då blev jag erbjuden en grupp om 5 discusar på runt 10 cm för 60€ runt 600 kronor, ordinariepris låg på strax under 2000 kr. Är inte helt säkra på vad det var för arter då namnen var satta av en finsk uppfödare, men jag tror att det är 2 red, 2 snakeskin samt en solitt blue. Dom flyttar hem under veckan då jag skall göra om mitt stora kar till discus kar(får ha dom hos affären tills jag är nöjd med mina värden). Nu har jag lite guramis samt corys o några tetror i 300 liters karet. Värdena är perfekta för disucs som det är nu pH på 6,2 och nitrit och kH är ok. Jag tänkte tömma karet på fisk låta hälften av vattnet vara kvar. Tvätta allt rutor rötter osv samt minska ner växtbeståndet samt halvera mängden rådasand. Sen tillsätter jag lite nytt vattne höjer tempen till 29 grader. Samt lägger i några tetror o corys och håller koll på värdena under några dagar för att se att de är stabila. sen är planen att introducera discusarna mot slutet av veckan. Låter det bra eller anser ni att jag bör göra på annat sätt?
#90 - 6 februari 2010 12:22
Vill bara tillägga att karet är rejät inkört med stabila värden och ingen av fiskarna är sjuka. Malar och corys trivs bra och lägger ägg regelbundet. Har rejäl filtrering i karet osv.. Vet att det kan vara lite chansning att ta gammalt vatten och börja köra diskus så snabbt, men erbjudandet var för bra för att motstå. Ägaren till butiken känner till mig och vet att jag är seriös och ville därför ge mig detta erbjudande.
#91 - 9 februari 2010 11:56
Låter som en bra affär. Det borde nog inte vara några problem att släppa i dom.
#92 - 9 februari 2010 12:12

kanske kan förklara

Kanske det;)....
#93 - 9 februari 2010 15:19
ansjo skrev:
Kanske det;)....

??? nu va det jag som inte hängde med??
#94 - 9 februari 2010 16:00
Om du mer konkret förklarar varför du inte gillar odlingsakvarium så kan säkert någon förklara varför, samtidigt som jag förstår vad du menar:).
De kanske inte är de snyggaste karen, men de fyller sin mening och för att få så bra resultat som möjligt får man ge kall på något annat.
Det skiljer egentligen inte så mycket åt sätt att odla fisk, ge dem de bästa betingelserna för att få ut mesta möjliga kvantitet och kvalitet:).
#95 - 10 februari 2010 11:02

kanske kan förklara

Om fisken trivs, leker den.. oavsett färg på väggar, inredning osv.. så att fisken har tråkigt och mår sämre i ett odlingsakvarium stämmer inte, då hade den inte lekt.

Att ett odlingsakvarium ser ut som det gör beror på att du vill ha högkvalitativ fisk när du köper. Fiskens utveckling som yngel är helt avhängig på extremt hög vattenkvalitet vilket är omöjligt att upprätthålla i ett möblerat kar.

En liten fråga... äter du ägg?
#96 - 10 februari 2010 17:05
ansjo skrev:
Om du mer konkret förklarar varför du inte gillar odlingsakvarium så kan säkert någon förklara varför, samtidigt som jag förstår vad du menar:).

De kanske inte är de snyggaste karen, men de fyller sin mening och för att få så bra resultat som möjligt får man ge kall på något annat.

Det skiljer egentligen inte så mycket åt sätt att odla fisk, ge dem de bästa betingelserna för att få ut mesta möjliga kvantitet och kvalitet:).

:) var ju det ja skrev ju gillar dom inte just för att de ser ut som de gör
och tror dom flesta håller med mig.. och som du skriver så är det ju ett måste för att få fram bra fisk/antal osv..
självklart förstår jag att det ser ut som det gör med allt man odlar oavsett djur art.. det är ju en industri
är ju så det funkar med allt från jord till himmel det e kvantitet/kvalite som gäller
#97 - 10 februari 2010 17:15
Ouscazz skrev:
Om fisken trivs, leker den.. oavsett färg på väggar, inredning osv.. så att fisken har tråkigt och mår sämre i ett odlingsakvarium stämmer inte, då hade den inte lekt.

Att ett odlingsakvarium ser ut som det gör beror på att du vill ha högkvalitativ fisk när du köper. Fiskens utveckling som yngel är helt avhängig på extremt hög vattenkvalitet vilket är omöjligt att upprätthålla i ett möblerat kar.

En liten fråga... äter du ägg?

tråkigt att du tog det som du gjorde :( skrev ju i mitt inlägg att det jag ogillar är just akvarierna.. det ser trist ut för egen del att se på..

sen om fiskarna trivs mer eller mindre i ett tomt eller möblerat akvarie osv kan ju ingen svara på för det går ju inte precis o fråga dom.. och att de leker o så gör de mer eller mindre av ren instinkt det e ju det livet går ut på att fortplanta sig ..den instinkten har ju även vi :)

ha ha jösses ja det gör jag dricker även mjölk äter kött/rom/kaviar/frukter/grönsaker osv.. bara löjligt fråga sånt,, vet vart du vill komma som sagt allt är en industri som gör att vi lever/rör oss som vi vill och kräver

jätte tråkigt att du tog det som du gjorde står dock fast vid vad jag skrev odlingskar är tråkiga....

Annons