Pris på slimline

#1 - 12 februari 2009 17:21
Jag har sökt med ljus och lykta efter BTN slimline i mina trakter och äntligen hittat en affär där de säljer dessa. Hur mycket skall de kosta egentligen. En modul för 50 cm akvarium kostar 58€ (ca. 500 skr). Är det ett vettigt pris? Jag har faktiskt inte en aning.
Guest
#2 - 12 februari 2009 17:27
300kr tror ja de kostar i akvarielagret.
#3 - 12 februari 2009 17:30
Lite under 300:- på herkules zoo i gbg.
#4 - 12 februari 2009 17:32
Verkar dyrt, dessa priser hittar du hos en svensk internetbutik
http://www.pwss.nu/home.php?cat=215&sort=orderby&sort_direction=0&page=2
#5 - 12 februari 2009 17:33
Dom flesta butikerna har höjt sina priser nu pga finanskrisen.
Sen finns det hos dom man kan göra riktiga fynd.
Förr kunde man få slimeline för runt 300 kr biten, nu kostar den närmare 400-500 spänn. :(

Ett tips är att kolla på akvariebutiker online, dom brukar i regel ha lite billigare priser.
#6 - 12 februari 2009 17:36
Det var det jag gissade att priset var litet väl tilltaget. Hat kollat nätbutikernas försäljningsvilkor i Sverige men dessa verkar leverera produkter inom landet.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 12 februari 2009 17:51
Jenny054 skrev:
Dom flesta butikerna har höjt sina priser nu pga finanskrisen.

Sen finns det hos dom man kan göra riktiga fynd.

Förr kunde man få slimeline för runt 300 kr biten, nu kostar den närmare 400-500 spänn. :(

Ett tips är att kolla på akvariebutiker online, dom brukar i regel ha lite billigare priser.

Nja - tillverkaren har i alla fall inte höjt priset så det finns egentligen ingen som helst anledning till att priserna skulle höjas pga någon finanskrisen.
Produkten tillverkas i Sverige och till den svenska grossisten säljs de i SEK och till de flesta utländska grossister i EUR så priset skall som sagt inte alls påverkas.

Däremot är det ganska naturligt att t.ex. varor som importeras till Sverige och som köps in i EUR eller USD kommer att bli dyrare - men så är det ju inte i detta fall.

Det är ju däremot som så att priset i Finland kan vara något högre där än i Sverige pga högre fraktkostnader - men detta har inget med finanskrisen att göra
#8 - 12 februari 2009 18:18
JLi skrev:
Jag har sökt med ljus och lykta efter BTN slimline i mina trakter och äntligen hittat en affär där de säljer dessa. Hur mycket skall de kosta egentligen. En modul för 50 cm akvarium kostar 58€ (ca. 500 skr). Är det ett vettigt pris? Jag har faktiskt inte en aning.

58 euro låter väldigt dyrt, det är ju nästan 630 kr
#9 - 12 februari 2009 18:24
Det stämmer som Kjell skriver det är inte Mr BTN som höjt priserna om jag nu mins rätt var ju sent och en och annan öl hade intagits. Kanske butikerna passar på att höja och skyller på höjningar i sin tur.
#10 - 12 februari 2009 18:28
jockson skrev:
58 euro låter väldigt dyrt, det är ju nästan 630 kr

Ja det gör det, men blir det faktiskt över 600 kronor. Jag kan inte jämföra någon prisnivå, då det är första gången jag över huvudtaget sett dem i en affär. Om det blir inköp i något skede behöver åtminstone inte frun få reda på det verkliga priset.
#11 - 12 februari 2009 18:30
JLi skrev:
Ja det gör det, men blir det faktiskt över 600 kronor. Jag kan inte jämföra någon prisnivå, då det är första gången jag över huvudtaget sett dem i en affär. Om det blir inköp i något skede behöver åtminstone inte frun få reda på det verkliga priset.

Kolla in Aquaterras bakgrunder istället!
#12 - 12 februari 2009 19:01
Bowman skrev:
Kolla in Aquaterras bakgrunder istället!

BTN bakbrunderna är i en helt annan klass än övriga bakgrundstillverkare, iaf enligt mig.. och jag tycker att priset man betalar emellan är värt det
#13 - 12 februari 2009 19:44
jockson skrev:
BTN bakbrunderna är i en helt annan klass än övriga bakgrundstillverkare, iaf enligt mig.. och jag tycker att priset man betalar emellan är värt det

Jag nämner inte övriga tillverkare över lag, jag ämner aquaterra, känner du till denna bakgrund speciellt? Jag snackar inte Juwels glansiga plastbakgrund tex.

Aquaterras är lika bra. Dessutom billigare.

(Ja, jag har kollat på den själv)
#14 - 12 februari 2009 19:59
Bowman skrev:
Jag nämner inte övriga tillverkare över lag, jag ämner aquaterra, känner du till denna bakgrund speciellt? Jag snackar inte Juwels glansiga plastbakgrund tex.

Aquaterras är lika bra. Dessutom billigare.

(Ja, jag har kollat på den själv)

Jo jag har sett deras bakgrunder, men föredrar fortfarande BTN. Jag antar att smaken är som baken =)
#15 - 12 februari 2009 20:03
jockson skrev:
Jo jag har sett deras bakgrunder, men föredrar fortfarande BTN. Jag antar att smaken är som baken =)

Japp ok!

Håller med dig att det är dessa som gäller, vilke av dom är väl upp till en själv. (av dom jag sett i alla fall)

Resten är riktigt skabbiga :)
#16 - 12 februari 2009 20:24
Jag tycker bara det är bra att man gillar olika bakgrunder så inte alla kar ser likadana ut.

Och 58€.. tror du kommer undan billigare om det postas från konungariket Sverige, visserligen skrymsligt men vikten är väldigt låg. Ju fler skivor du behöver desto mer sparar du förmodligen på att beställa.

Rör det sig bara om nån mindre summa hade jag handlat från den lokala affären så man får prylarna direkt i hand och slipper strul med eventuella fraktskador och dylikt.

mvh ljung
#17 - 12 februari 2009 20:29
Fast att lägga 600spänn för en sån platta är ocker! Även 300 spänn egentligen.. Men det har ju redan tjötats om i andra trådar.. :)
#18 - 12 februari 2009 21:28
Bowman skrev:
Fast att lägga 600spänn för en sån platta är ocker! Även 300 spänn egentligen.. Men det har ju redan tjötats om i andra trådar.. :)

Du jobbar inte inom tillverknings industrin va? 300 för en slimline är billigt. Jag skulle vilja se dig göra en för den pengen själv. Drar man av löner, lokalhyror, matreal, verktyg och transporter. Påslag av grossist är det nog inte många kronor kvar skall du se.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 12 februari 2009 21:31
Bowman skrev:

En panelplatta i plast i ungefär samma storlek till en bil (som är betydligt enklare i konstruktionen) kostar ut till konsument ca. 1800 spänn - där kan man prata om ocker;)
#20 - 12 februari 2009 21:32
lillfrasse skrev:
Du jobbar inte inom tillverknings industrin va? 300 för en slimline är billigt. Jag skulle se dig göra en för den pengen själv. Drar man av löner, lokalhyror, matreal, verktyg och transporter. Påslag av grossist är det nog inte många kronor kvar skall du se.

Spelar det nån roll var man jobbar? Man kan ha kunskaper om andra saker här i världen trots att man inte jobbar med det. Allmänbildning kallas det.
Sen är det mycket möjligt att det är så det måste kosta, Tycker endå inte det är rimligt, och antagligen är prissättningen en fråga om exklusivitet med.

Men, " skulle vilja se mig göra en själv?" menar du allvar eller? Skulle jag tro att jag kunde göra det själv utan "industrin" vart har jag fått dig att tro att jag skulle tro det?
#21 - 12 februari 2009 21:33
En panelplatta i plast i ungefär samma storlek till en bil (som är betydligt enklare i konstruktionen) kostar ut till konsument ca. 1800 spänn - där kan man prata om ocker;)

Sant.. Ocker där med.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 12 februari 2009 21:56
Jag håller jag med Bowman - de kan göras klart billigare.
Jag förstår faktiskt inte varför tillverkaren är så korkad att han lagt tillverkningen här i Sverige med höga produktionskostander (löner, el, hyra etc. etc.) och tuffa miljölagar när BTN kunde ha tillverkats i ett land där man struntar i att man släpper ute en massa kemikalier i naturen, där man har några småungar som står för produktionen. Herrejäklar - de jobbar ju 70 timmar i veckan för några korvören och det finns gott om dom så lite svinn (pga inandning av kemikalier) spelar ingen roll eftersom det finns gott om nya barn att fylla på med;) (OBS ironi - om nu någon mot förmodan inte fattade det).
#23 - 12 februari 2009 22:01
Jag håller jag med Bowman - de kan göras klart billigare.

Jag förstår faktiskt inte varför tillverkaren är så korkad att han lagt tillverkningen här i Sverige med höga produktionskostander (löner, el, hyra etc. etc.) och tuffa miljölagar när BTN kunde ha tillverkats i ett land där man struntar i att man släpper ute en massa kemikalier i naturen, där man har några småungar som står för produktionen. Herrejäklar - de jobbar ju 70 timmar i veckan för några korvören och det finns gott om dom så lite svinn (pga inandning av kemikalier) spelar ingen roll eftersom det finns gott om nya barn att fylla på med;) (OBS ironi - om nu någon mot förmodan inte fattade det).

Visst borde finnas en balans. Jag menar inte enbart att BTN är bovar, (tror inte jag påtalat det nånstans direkt?) utan hela grejen. Dvs att det blir dessa priser för att det tillverkas i sverige, bla. i alla fall.

Men blåögda jasägare som bara ställer vänder kappan efter vinden och tycker jag är korkad för att jag kritiserar priser osv. betala vad ni vill, bra att ni är nöja med priserna :)
#24 - 13 februari 2009 16:26
OK jag antar att jag har fått svar på min fråga, Alltså smakar det så kostar det. Det finns fö. väldigt dåligt med bakgrunder i affärerna i mina trakter. I Regel är det vågformade plattor i brun styrox (=frigolit) och dessa vill jag inte ha.

Nu var mitt syfte med frågan inte att diskutera vem förtjänar vad på en bakgrund. Realiteten är väl den att då det gäller business försöker alla få ut så mycket vinst som möjligt, måttligt och moraliskt eller inte. Specialprodukter är naturligtvis alltid litet dyrare, särskilt om de är tillverkade i västeuropa där också arbetaren skall ha sin andel.

Det Kjell nämner om plastbitar till bilar är en mycket bra jämförelse. Ännu värre är det när det gäller delar till båtar eller övriga produkter speciellt avsedda för maritimt bruk. Där kan man få betala hundratals euro för en liten rostfri krok.
#25 - 14 februari 2009 16:42
Nja - tillverkaren har i alla fall inte höjt priset så det finns egentligen ingen som helst anledning till att priserna skulle höjas pga någon finanskrisen.

Produkten tillverkas i Sverige och till den svenska grossisten säljs de i SEK och till de flesta utländska grossister i EUR så priset skall som sagt inte alls påverkas.

Däremot är det ganska naturligt att t.ex. varor som importeras till Sverige och som köps in i EUR eller USD kommer att bli dyrare - men så är det ju inte i detta fall.

Det är ju däremot som så att priset i Finland kan vara något högre där än i Sverige pga högre fraktkostnader - men detta har inget med finanskrisen att göra

Kan inte riktigt hålla med där , sedan Simontorp lade ner har ju BTN bollats mellan flera olika grossister , från de olika grossisterna har det sedan kommit prislistor , vilket skiljer sig mot tidigare priser om inte så mycket. Lite har det gått upp men tänk på att en butik som sålde BTN och hade vissa % hos Simontorp nu helt tappar dessa % ... Då måste de helt enkelt höja pris till kund för att slippa gå + - 0

Så största problemet är nog grossisten och deras % avdragande till olika butiker. :)
#26 - 14 februari 2009 16:51
jockson skrev:

Har du sett Aquaterra irl?? Btn är fina helt klart :)

Ska lägga fram dem brevid varandra och fråga 20pers på gatan vad de tycker du får gärna deltaga , jag säger varken bu eller bä ;)

Btn säljer lite på att det bara funnits btn på svenska marknaden , Pangea och juwel har ju funnits med oxå men de har inte haft nån kvallitet att tala om så folk har svårt att förstå att det går att göra saker bättre.. Sen är det helt klart kanon att BTN finns och att det ligger i Sverige , Vi är bortskämda här med sådan lyx som bakgrunder.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 14 februari 2009 16:55
Kan inte riktigt hålla med där , sedan Simontorp lade ner har ju BTN bollats mellan flera olika grossister , från de olika grossisterna har det sedan kommit prislistor , vilket skiljer sig mot tidigare priser om inte så mycket. Lite har det gått upp men tänk på att en butik som sålde BTN och hade vissa % hos Simontorp nu helt tappar dessa % ... Då måste de helt enkelt höja pris till kund för att slippa gå + - 0

Så största problemet är nog grossisten och deras % avdragande till olika butiker. :)

Samma dag som Simontorp lade ner så övergick sverigeagenturen på BTN till Imazo så det har inte varit något bollande alls - tvärtom raka rör.

Alla grossister har som du skriver ett bonussystem - ju mer kunden handlar under ett år - desto större rabatt.
Däremot kan självklart de affärer "drabbas" som tidigare handlade mycket av Simontorp och hade en stor rabatt där och samtidigt handlar lite av Imazo och därför får en liten rabatt där. Dessa affärer får ju nu av förklarliga skäl ett högre inköpspris, medan det blir tvärtom för de som tidigare handlade lite av Simontorp, men mycket av Imazo.

Så utpriset till konsument skall inte behöva öka - vissa affärer kanske blir lite dyrare, medan andra har blivit billigare.
#28 - 14 februari 2009 17:26
Samma dag som Simontorp lade ner så övergick sverigeagenturen på BTN till Imazo så det har inte varit något bollande alls - tvärtom raka rör.

Alla grossister har som du skriver ett bonussystem - ju mer kunden handlar under ett år - desto större rabatt.

Däremot kan självklart de affärer "drabbas" som tidigare handlade mycket av Simontorp och hade en stor rabatt där och samtidigt handlar lite av Imazo och därför får en liten rabatt där. Dessa affärer får ju nu av förklarliga skäl ett högre inköpspris, medan det blir tvärtom för de som tidigare handlade lite av Simontorp, men mycket av Imazo.

Så utpriset till konsument skall inte behöva öka - vissa affärer kanske blir lite dyrare, medan andra har blivit billigare.

Du glömde att de bollades över till Dog Man sen var det trassel o så tillbaka igen till Imazo.. Ville inte nämna några grossister men nu är det gjort ialf. Min kollega har även pratat med Dog man och de blev för trasligt med btn för dem det var väldigt förvirrat och de fick inte levererat i den takt de behövde.. Så butikerna hade 3 olika prislistor på kort tid vilket vart väldigt förvirrat och hoppande i pris , mycket dels för % saken.. Så ja tycker inte man ska skylla på butikerna som vissa gör i tråden innan.

Nu är ju On the rocks till salu vad jag förstått? Charlie hade visst tröttnat lite på det då han hade hållt på länge nu.
#29 - 14 februari 2009 17:45
Själv har jag haft och har ännu kar med BTN som jag vart nöjd med , att göra nått 100% verklighetstroget tror jag är intill omöjligt :(

Har även Back to Nature Böckerna :d

En sak ja vart lite ledsen över var dessa plattorna som skiftade lite i färg samt var väldigt rosa :(

före
http://i15.photobucket.com/albums/a391/Maingano/PC190028.jpg?t=1234633158

efter
http://i15.photobucket.com/albums/a391/Maingano/SH102678.jpg?t=1234633368

Aquaterra har vissa nackdelar de med de är mjukare i matrialet så man får se till att man inte råkar bryta av nån bit.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 14 februari 2009 18:20
En sak ja vart lite ledsen över var dessa plattorna som skiftade lite i färg samt var väldigt rosa :(.

Bytte de färg efter att du satt i dom i akvariet? I så fall skall du självklart reklamera.

Om det var olika färger från början så får man väl lite skylla sig sjäv;)
De är ju "handmålade" så det kan skilja en del. Därför skulle jag aldrig köpa någon bakgrund utan att först ha sett dom IRL - det blir lite som att köpa grisen i säcken.
Det positiva med att inte bitarna är identiskt färgade (dvs målade av en robot) är att det ser mer naturligt ut när de olika bitarna är LITE olika.

Har även Back to Nature Böckerna :D

[:-106]
#31 - 14 februari 2009 18:51
Du glömde att de bollades över till Dog Man sen var det trassel o så tillbaka igen till Imazo.. Ville inte nämna några grossister men nu är det gjort ialf. Min kollega har även pratat med Dog man och de blev för trasligt med btn för dem det var väldigt förvirrat och de fick inte levererat i den takt de behövde.. Så butikerna hade 3 olika prislistor på kort tid vilket vart väldigt förvirrat och hoppande i pris , mycket dels för % saken.. Så ja tycker inte man ska skylla på butikerna som vissa gör i tråden innan.

Nu är ju On the rocks till salu vad jag förstått? Charlie hade visst tröttnat lite på det då han hade hållt på länge nu.

Smygreklam kanske;)?
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1247221&postcount=72
#32 - 14 februari 2009 18:54
Nja färgskillnaden syntes inte med blotta ögat därimot med belysningen på och med kort.. Det är en bra svensson produkt så även Rockwall om du förstår hur jag menar , bakgrunder moduler är mer "nörd"

Nu kör ja inga plattor vare sig från Aquaterra eller BTN ser för onaturligt platt ut enligt mig , jag e nog för petig.
#33 - 15 februari 2009 14:47
Jag var på akvarielagret i dag och dom hadde slim line bakrunder för 150:- st!!!!!!!!!!
#34 - 15 februari 2009 21:48

Har inte tillverkaren höjt priset, det har väl grossisterna gjort ... eller? Råmaterialet i plasten är väl inte svenskt så det borde väl inte handlas i svenska kronor. Så man tycker ju att priset borde gå upp även där.... men jag kan ju ha fel.

Annons