Pris på tillbehör till större kar?

#1 - 29 oktober 2008 12:23
Hade tänkt skaffa ett helglasakvarium på 1125lit, hittat ett ställe som bygger dem till en rimlig peng här hemma. undrar bara lite på ett ungefär vad det går på med allt som ska till ett sånt kar?

Ljusramp/ramper
Pump
Sand

kanske lönar sig att köpa ett ungefär lika stort kar med alla tillbehör som man ofta ser på blocket, tex 700liter för 1000kr. och bara slänga glaset.

vad reckommenderar ni för pump till ett såpas stort kar? eller ska man ha flera?
#2 - 30 oktober 2008 13:02
http://www.pwss.se/product.php?productid=3064&cat=305&page=1 skulle jag nog använda till ett så stort kar.
#3 - 30 oktober 2008 14:07
Vad vill du ha? MH, T5 eller T8 till belysning? Kolla efter belysning bland annonserna här på Zoopet, kan finnas lite bra å ha ibland.
Pump skulle jag kört minst ett par stycken, sedan hur kraftiga beror lite på vad du ska ha i karet. Att köpa begagnat kan vara lurigt om inte de är fräscha och hyffsat nya så de inte går sönder direkt.
#4 - 30 oktober 2008 14:21
Jag kör med en Eheim 2080 pro 3 och en cirkpump på 3500 l/h i mitt 1200, tycker det funkar fint men funderar ändå på att sätt i en till cirkpump. Jag har Malawi i det karet.

Lycka till!!
#5 - 30 oktober 2008 21:20
Fx5:an skulle jag definitivt köpa, men av cyberzoo som har ett betydligt billigare pris..1695 kr
#6 - 30 oktober 2008 21:36
Skulle inte köpa vare sig Eheim eller Fluval fx5, men det är av personligt tycke och erfarenhet. Slöseri med pengar när du med den storlek du pratar om lätt kan använda dig av enklare metoder för och rena tanken. Vad gäller lysramp så kanske du är händig och kan bygga egen för mindre kostand och få en precis som du vill.
Sand, vilken typ?! Har själv tagit sand från sandlådan utanför under sandbyte för ett par år sedan. Krävdes rengöring av enbart vatten, men det var det värt. Köpte bara ett par säckar vit sand för och få en jämnare färgnyans på det hela.:-)

Lycka till / Stefan
#7 - 30 oktober 2008 21:43
Skulle inte köpa vare sig Eheim eller Fluval fx5, men det är av personligt tycke och erfarenhet. Slöseri med pengar när du med den storlek du pratar om lätt kan använda dig av enklare metoder för och rena tanken. Vad gäller lysramp så kanske du är händig och kan bygga egen för mindre kostand och få en precis som du vill.

Sand, vilken typ?! Har själv tagit sand från sandlådan utanför under sandbyte för ett par år sedan. Krävdes rengöring av enbart vatten, men det var det värt. Köpte bara ett par säckar vit sand för och få en jämnare färgnyans på det hela.:-)

Lycka till / Stefan

Jag måste medge att jag är jättenyfiken på vilka "andra metoder" som du skulle använda för att rena tanken med ? .. Att sedan köpa 3-4 påsar med tex blästersand för en 50-lapp st tycker jag är helt ok istället för att gräva i sandlådan...du fick ju ändå köpa sand
#8 - 31 oktober 2008 14:33
finns ju sand filter för pooler som man kan titta på om man vill ha ett "redigt" filter...

kolla gärna annonsbörsen här på ZP om du skall pula ihop nått själv...
#9 - 31 oktober 2008 19:15
Sand filter för poolerna kläggar ihop relativt snabbt då de inte är avsedda för klara akvarier filtrering.
Ska du ha filter till ett kar 1000+ och som funkar toppen så satsa på ett damm filter antingen gravitationsmatat eller tryckbaserat.
Nexus Eazy 200, cyklon, trinamic, eazy pod.
http://www.evolutionaqua.com
#10 - 31 oktober 2008 19:38
Ett Eheim Ytterfilter 2080 - Professional 3 skulle jag satsa på.. :)
#11 - 31 oktober 2008 21:24
Filterbakgrund med 2 x universal 1263.
#12 - 1 november 2008 13:31
tack! många intressanta svar.

någon som har lite exempel på lösningar med ljusramper då? hur har ni med stora kar gjort?
#13 - 1 november 2008 19:13
Gaffel skrev:
Filterbakgrund med 2 x universal 1263.

jag kör så..funkar bra..enda minuset är attbakgrunden flyttas fram avsevärt med tanke på storleken på pumparna..
det går iofs att ha pumparna utanför åxo med bara slangar in
Bilagor:

Annons