Priser ??

#1 - 9 februari 2004 18:55
Tjena på er.
Vet någon vad Ciklider brukar kosta i butik??
Funderar på Malawi av olika varianter.
#2 - 9 februari 2004 18:58
Mellan 25 - 1000:-/st beroende på vad du vill ha. Är det stora vildfångade lekpar och grupper eller små ungfiskar generation F17? Det har en viss betydelse för priset...

#3 - 9 februari 2004 18:59
jadu mellan 40-1000kr
#4 - 9 februari 2004 19:13
vilka är billigast?
Inte noga med vildfångade.
#5 - 9 februari 2004 19:19
va menar du vikken art som e billigast??
#6 - 9 februari 2004 19:21
Nja vilka Ciklider som är billigast helt enkelt.
Vet bara att jag vill ha Ciklider men det får inte vara för dyrt
#7 - 9 februari 2004 19:28
Ok!
Nu tar ja priser från in lokala handlare:)
Auratus 55 röd zebra 55 golden 85 labidochromis fulleborni(fullvuxen ob hane)250 kr
Tobbe
#8 - 9 februari 2004 19:37
Okey vad är det som avgör priset på dem igentligen?
Förstår att de vildfångade är svindyra men annars?

Vet någon en bra affär i Gbg eller borås med ciklider?
#9 - 10 februari 2004 00:28
Om du inte ar van vid att halla ciklider sa prova med nagot central amerikanskt som inte blir for stort. Dom ar billiga o taliga samt leker ganska latt. Eldbuk tex eller kanske en afrikansk juvel ciklid. ska nog inte ga pa mer an 20-30kr stycket och ar jatte fina.
#10 - 10 februari 2004 08:48
Ursprungligen skickat av Rydström

Okey vad är det som avgör priset på dem igentligen?

Förstår att de vildfångade är svindyra men annars?

Vet någon en bra affär i Gbg eller borås med ciklider?

Tillgång och efterfrågan styr priset i en marknadsekonomi oavsett vad det kostar att köpa in eller tillverka "varan", så gäller också akvariebranschen.
Kul att du nämner Göteborg efterssom det är just där som priserna är som lägst i Sverige. Detta beror på ett stort utbud i förhållande till efterfrågan. Göteborg är överetablerat och därmed billiga priser. Dom bästa affärerna i göteborg är enligt mig hercules zoo och trop akvarieimporten.
När jag vill ha reda på priset på något så ringer jag en affär som säljer det jag vill ha. Om jag inte är nöjd med priset så ringer jag vidare tills jag hittar ett pris som passar mig, eller så blir det inget köp. För mig är det inte interessant vad en viss fisk kostar i Stockholm eller kiruna utan vad dom kostar i mina närmaste butiker och det vet butikspersonalen bäst, så jag frågar dom.
MVH
Magnus
#11 - 10 februari 2004 19:48
Någon som vet vad en blåprickig eldbuk brukar kosta?
Verkar vara en någorlunda snäll Ciklid.
#12 - 10 februari 2004 19:52
Varför är priser sådär jättenoga för dig Rydström? Om du inte håller på med vildfångat så är det inte speciellt dyrt med några fiskar. (Finns undantag såklart). Se till att hitta bra exemplar istället för att helt enkelt köpa det billigaste.
#13 - 10 februari 2004 19:55
Okey okey.
En annan fråga: Om man vil köpa vildfångat...
Går det att se på dem om de är vildfångade eller ska man lita blindt på vad de säger i butik eller om man köper privat...
#14 - 10 februari 2004 20:15
"ska man lita blint på vad de säger i butik "

absolut inte. Du kommer att få höra mycket säljarsnack.

För några dagar sedan hörde jag detta av en "säljare" i en affär: "det här är inga vanliga ciklider, utan malawiciklider och de kan man ha med vanliga fiskar...".
inget vidare bra råd. Många malawiciklider skulle bråka sönder ett sällskapsakvarium...

Tror i och för sig inte att affärer ljuger om viltfångat, men man vet aldrig. Det förekommer säkert.

Andreas
#15 - 10 februari 2004 20:42
Okey men jag tror att jag ska starta med Blåprickig eldbuk,Svartpunkts-theraps & Boliviansk fjärilsciklid.
#16 - 11 februari 2004 02:35
Bolivianska fjarilar ar jatte lungna o trevliga mot alla...ska nog inte blandas med Eldbuk som aven om den inte ar sa jatte elak anda har en del problem med attityden.
#17 - 11 februari 2004 15:57
Nu har jag köpt ett par FjärilCiklider "Mikrogeophagus ramirezi"
Super fina!!! ca: 3-4cm stora så de är inte så gamla.
Verkade trivas direkt när de dök i baljan. Roade sig direkt med att plocka sand... och peta på mina Otocincilus[:-140][:-142]

Annons