Priser på akvariefiskar utanför Sverige.

#1 - 22 juli 2005 09:07
Hej!

Är det fler än jag som tycker att priset på fiskar är dyra? Jag menar, den billigaste platyn jag sett kostar 25 kr. Och platyn ska ju vara relativt lätt att odla.

Men min fråga är: hur är prisnivån på akvariefiskar i Europa. T.ex. i Danmark eller Tyskland. Om det är billigare där så kanske det lönar sig om man ska köpa många fiskar...
#2 - 22 juli 2005 09:18
[QUOTE=Kevin79]Är det fler än jag som tycker att priset på fiskar är dyra? Jag menar, den billigaste platyn jag sett kostar 25 kr. Och platyn ska ju vara relativt lätt att odla.[/QUOTE]

sist ja köpte platy betala ja 4kr för den i min lokala zoo affär.
herkules.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 juli 2005 09:27
Rent generellt är priserna på fisk billigare i Sverige än i andra nordeuropeiska länder. Däremot så är tillbehören oftast något dyrare.
#4 - 29 juli 2005 18:52
Billigt i USA

I USA (Iaf i New Jersey, New York) ar det mycket billigt pa Fisk & Tillbehor!
Hoppas det var sa billigt i Sverige som i USA
#5 - 30 juli 2005 08:45
[QUOTE=Kjell Fohrman]Rent generellt är priserna på fisk billigare i Sverige än i andra nordeuropeiska länder. Däremot så är tillbehören oftast något dyrare.[/QUOTE]
Där håller jag nog inte fullständigt mä att det ä billigare i Sverige än andra Nordeuropeiska länder...Vi kan ta Discus som ex. det ä billigare att importera från T.ex Tyskland än å köpa dessa i sverige (st 14-17 cm) stora. Här skulle ett sådant par kosta runt 3000:- å importerade hamnar runt 1900:- kr. ink. frakt å allt...
(Det finns även många Malar å Corydoras av det sällsynta slaget som är mång billgare ute i EU än Sv)

Däremot så håller jag mä att tillbehören är betydligt mycke billigare i andra Europeiska länder än i Sverige.

Man ska helst inte generallisera...För att det är ett faktum, att det är mycket billigare i många andra länder än i Sverige vad det gäller Akvariefiskar...Jag ska inte radda opp nåra länder men det är absolut mer än 50% av länderna i Europa som har lägre priser på både tillbehör å Firrar
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 juli 2005 09:10
Man ska helst inte generallisera...För att det är ett faktum, att det är mycket billigare i många andra länder än i Sverige vad det gäller Akvariefiskar...Jag ska inte radda opp nåra länder men det är absolut mer än 50% av länderna i Europa som har lägre priser på både tillbehör å Firrar

Självklart så skall man generalisera - att plocka ut enstaka exempel blir fullkomligt meninsglöst - det är ju den generella prisbliden som är intressant och då speciellt på standardfisken eftersom där är villkoren ungefär samma.
Och efter att haft företag inom akvaristik i Tyskland under flera år så är jag ganska väl insatt i prisbilden i såväl Sverige som Tyskland.
Tillbehör är generellt dyrare i Sverige.
Fisk är generellt dyrare i Tyskland.

Däremot så kan jag hålla med om att fisken i sydeuropa antingen är något lite billigare eller likvärdigt med i Sverige - skillnaden är dock marginell.

Annons