Prisfundering

#1 - 14 februari 2010 22:50
Tjo
Jag letar efter ett akvarium i storleksordningen 100-120 cm långt (lagom diffust va? ;) ), helst vill jag ha ett med aluram och ställning. Vad tror ni prisintervallet kan ligga på?

Jag hade tänkt köpa ett nytt kar i butik (om inget riktigt bra beg dyker upp)
#2 - 14 februari 2010 23:08
Mitt på 170l kostade 800 med allt till, men hittade även ett på 150l för bara 400 med allt till.
#3 - 15 februari 2010 07:23
Guu skrev:
Tjo

Jag letar efter ett akvarium i storleksordningen 100-120 cm långt (lagom diffust va? ;) ), helst vill jag ha ett med aluram och ställning. Vad tror ni prisintervallet kan ligga på?

Jag hade tänkt köpa ett nytt kar i butik (om inget riktigt bra beg dyker upp)

Ett komplett sådant kar med belysning, pump(lite beroende på pump), ställning mm får du nog räkna med runt 5000:- och ligger då på 222 liter.
#4 - 15 februari 2010 11:14
akvarier finns det gott om på blocket för långt under 5000:-
#5 - 15 februari 2010 11:25
Jepp, men inte om man ska ha flång nytt;).
#6 - 15 februari 2010 16:02
Om man ska köpa ett begagnat, vad ska man kolla på så man inte köper ett defekt akvarium? Som jag förstått det är det bäst om akvariet är fyllt hos säljaren så man ser att det är tätt, men de flesta annonser jag har sett så är karen tomma och en del har varit det ett tag.
#7 - 15 februari 2010 16:56
om man känner på silkonen så den känns lagom mjuk och sitter fast mot glaset så får du i värsta fall laga nån lite läcka men det är enkelt och billigt så att se det fyllt är mest jobbigt, det du ska titta riktigt noga efter är repor i glaset för dom kan du inte göra mycket åt, extra viktigt på ett välvt kar eller med limmad bakgrund annars har du ju alltid en till sida att ställa framåt :)
om det ingår lysramp så be att få se den tändas och är det nåt dyrt ytterfilter med så be att få se och höra hur det går (en del skramlar mer än önskvärt ;)
#8 - 16 februari 2010 10:59
Fuzzop skrev:
om man känner på silkonen så den känns lagom mjuk och sitter fast mot glaset så får du i värsta fall laga nån lite läcka men det är enkelt och billigt så att se det fyllt är mest jobbigt, det du ska titta riktigt noga efter är repor i glaset för dom kan du inte göra mycket åt, extra viktigt på ett välvt kar eller med limmad bakgrund annars har du ju alltid en till sida att ställa framåt :)

om det ingår lysramp så be att få se den tändas och är det nåt dyrt ytterfilter med så be att få se och höra hur det går (en del skramlar mer än önskvärt ;)

Tack för svaret!
Ska höra med Akvarievalvet i norrköping, vad de har för priser, har hört att de är bra där.
#9 - 16 februari 2010 18:08
Köpte mitt 222L i aluram+ställning (standard 110cm) för 1100 i somras. Då fick jag med sand innefilter lysrör lite inredning. Tror det var ett riktigt bra pris men under 2000 bör du hitta.
#10 - 16 februari 2010 19:02
Guu skrev:
Tack för svaret!

Ska höra med Akvarievalvet i norrköping, vad de har för priser, har hört att de är bra där.

Dom brukar iaf ha bra utbud av ciklider där annars när du väl har ett kar ;)
#11 - 16 februari 2010 19:21
Fuzzop skrev:
Dom brukar iaf ha bra utbud av ciklider där annars när du väl har ett kar ;)

Jag har redan innevånare till det blivande karet :d

Vad tror ni om det här?
http://www.blocket.se/ostergotland/Stort_250_l_akvarie_i_nyskick_25927872.htm?ca=14&w=1
#12 - 16 februari 2010 20:22
Kul att han kallar det 250 när matematik säger 222L :)
Ser ut som ett bra pris, prutat och klart.
#13 - 16 februari 2010 21:22
Jo ser ut som ett hyggligt kar, kom ihåg att pump inte ingår och det kan löna sig att köpa ett kar där du får det på köpet, lägg till några hundringar kanske du får ett vettigt ytterfilter oxå, sen lysrörsrampen tycker ju jag ser lite tråkig ut (gillar heltäckande :) men säkert helt ok iaf att börja med, går ju att sälja vid en uppgradering.
#14 - 16 februari 2010 21:58
danne0301 skrev:
Kul att han kallar det 250 när matematik säger 222L :)

Ja, haha, kanske kan pruta lite pga falsk marknadsföring ;)
#15 - 16 februari 2010 22:02
Fuzzop skrev:
Jo ser ut som ett hyggligt kar, kom ihåg att pump inte ingår och det kan löna sig att köpa ett kar där du får det på köpet, lägg till några hundringar kanske du får ett vettigt ytterfilter oxå, sen lysrörsrampen tycker ju jag ser lite tråkig ut (gillar heltäckande :) men säkert helt ok iaf att börja med, går ju att sälja vid en uppgradering.

Pumpar har jag så det är lugnt, lysrörsrampen funkar med för jag har en av samma modell nu. Får fundera lite till :p
Är ytterfilter bättre än innerfilter?
#16 - 16 februari 2010 22:04
köpte ett 222 liters aluram med alu ställning och lysramp sand och några rötter och stenar för 500 fast filter och doppvärmare fick jag köpa stjälv s
#17 - 17 februari 2010 06:10
Guu skrev:
Pumpar har jag så det är lugnt, lysrörsrampen funkar med för jag har en av samma modell nu. Får fundera lite till :p

Är ytterfilter bättre än innerfilter?

Ja ytterfilter är oslagbart för större kar, dom är dessutom dyra i inköp men brukar värderas ganska lågt i ett paket med begagnade grejer så man får dom ganska billigt på så vis, köper du tex ett på tradera begagnat får du troligen inte ett komplett eller så blir det dyrare än som extra vid paketköp. August pris låter mera vettigt i mina öron, begagnade akvarier går att hitta riktigt billigt om man inte har så bråttom och ev kan åka en liten bit.
Mitt 160liters hade stått ute i 10år så det fick jag gratis ;)
#18 - 17 februari 2010 19:06
Fuzzop skrev:
Ja ytterfilter är oslagbart för större kar, dom är dessutom dyra i inköp men brukar värderas ganska lågt i ett paket med begagnade grejer så man får dom ganska billigt på så vis, köper du tex ett på tradera begagnat får du troligen inte ett komplett eller så blir det dyrare än som extra vid paketköp. August pris låter mera vettigt i mina öron, begagnade akvarier går att hitta riktigt billigt om man inte har så bråttom och ev kan åka en liten bit.

Mitt 160liters hade stått ute i 10år så det fick jag gratis ;)

Tack för infon om ytterfilter!
Har tyvärr inte sett några vettiga billiga kar här i närheten.
Eftersom jag är beroende av bärhjälp och ibland skjuts så är det lite begränsat hur långt jag kan åka :(
Tyvärr är jag inte duktig nog att fixa till renoveringsobjekt så jag behöver få tag i ett kar som fungerar från början :)
#19 - 17 februari 2010 19:13
Har du pengar att köpta nytt så borde det ju gå att hitta någonstans där man kan köpa och få det hemkört, kanske t.o.m fraktfritt om du handlar dyrt nog. Speciellt om du passar på att köpa så mycket som möjligt på samma ställe.
Fast som sagt det är ju inte billigt :) men enkelt, och nytt är ju väldigt roligt att ha av det mesta här i livet.
#20 - 17 februari 2010 19:28
danne0301 skrev:
Har du pengar att köpta nytt så borde det ju gå att hitta någonstans där man kan köpa och få det hemkört, kanske t.o.m fraktfritt om du handlar dyrt nog. Speciellt om du passar på att köpa så mycket som möjligt på samma ställe.

Fast som sagt det är ju inte billigt :) men enkelt, och nytt är ju väldigt roligt att ha av det mesta här i livet.

Tyvärr är ekonomin inte så enorm, så att köpa helt nytt är kanske drömläget, men visst vore det kul. Det var därför jag ville veta vad folk fått betala.

Det "otäcka" med att köpa begagnat är ju att jag inte är kunnig nog att avgöra om det är ett bra köp, och det är ju trist om man blir stående med ett kar som läcker till exempel.
#21 - 17 februari 2010 19:43
Akvarievalvet i Norrköping har riktigt fina billiga akvarium med pump o allt !
#22 - 17 februari 2010 19:53
Virros skrev:
Akvarievalvet i Norrköping har riktigt fina billiga akvarium med pump o allt !

Jasså? Det låter ju lovande. Vad klassar du som billigt? ;)
#23 - 17 februari 2010 19:58
Dem har en vanlig rektangulär akvarium 112 liter för 995 kr med pump , mat , håv osv ! :D
#24 - 17 februari 2010 20:01
#25 - 17 februari 2010 20:12
Jag skulle rekommendera att du köper ett begagnat. Se bara till att säljaren informerar dig om skicket på akvariumet innan du köper det. Sen brukar jag alltid be säljaren att inte ta ut vattnet innan jag kommer, på det sättet vet man att inget läcker i alla fall!
#26 - 17 februari 2010 20:12
Virros skrev:

Tack. Får helt enkelt ringa och prata med dom :)
Jag behöver bara själva akvariet och ljusramp ev bänk/ställning, alla de där andra grejerna är lite överflödiga. Akvariumen i annonsen var för små men det skulle ju finnas större så det är väl bara slå dom en pling :p

Annons