Problem att få ytterfiltret att fungera ordentligt..

#1 - 8 juni 2006 17:49
Har ett begagnat Fluval 303 ytterfilter som jag skulle vilja få att fungera som det ska, har problem att få det att pumpa ordentligt med den skillnad i höjd som är nu, akvariet står i "normal" höjd och filtret under det. Testkör jag filtret i en hink måste jag upp med hinken ungefär 30 cm till jämfört med ytan i akvariet för att pumpen verkligen ska pumpa vattnet.

Vad kan tänkas vara fel? Häverteffekt har jag ner genom filtret, det är testat, det enda verkar vara att den inte är tillräcklig? Verkar dock mycket skumt, kan det läcka luft någonstans? Har aldrig kört ytterfilter förut så jag har inte helkoll på alla trix, har dock vänt på filtret och skakat runt lite för att försöka få ut eventuell luft... Packningar och gummibussningar är nya och fräscha.. :)
#2 - 8 juni 2006 17:56
har du kollat så der inte har hänt nogot med impellan
mvh janne
#3 - 8 juni 2006 17:57
Där är INGEN hävert effekt så länge båda slangarna går under vattenytan. (så fort det finns vatten i systemet upväger vattenpelarna i båda slangarna varandra, och hävert effekten upphör)

Kontrollera så att det inte är något veck på slangen eller liknande?
Annars låter det väldigt lustigt.
B!
#4 - 8 juni 2006 18:12
Impellern är hel och fin, kranar öppna och alla slangar rena och fina... :)

Är klart förbryllad... Dock fungerar ju det hela om jag har större nivåskillnad mellan vattenytan och filtret när jag testkör i hinken, nåt är klart skumt..
#5 - 8 juni 2006 18:50
Det låter skumt minst sagt...finns ju kavitation. Risken för det skulle kunna öka med mindre statiskt tryck. I så fall bildas bubblor på impellerbladen (sugsidan) och pumpen kan tänkas tappa kapacitet.

Om det finns luft i pumpen komprimeras den hårdare när trycket ökar och det bör bidra till att kapaciteten förbättas. Kanske prova att lufta med pumpen omväxlande avstängd och startad flera gånger.
#6 - 8 juni 2006 18:57
Hmm.. Kavitation... Det uppstår väl om impellern vibrerar eller inte är helt balanserad? Så om impellern (eller magneten) är ojämnt sliten skulle det då teoretiskt kunna leda till att den tappar sugförmågan? Har jag förstått det rätt då?
#7 - 8 juni 2006 19:09
Nej inte riktigt, kavitation är bubblor om som bildas pga av ett mycket lågt tryck, vilket det kan vara på en pumps sugsida. Det skulle i så fall kunna förklara att det fungerar bättre med pumpen längre ner från ytan. Tyvärr svårt att se någon lösning i så fall.

Givetvis kan det vara något annat fel på pumpen också.

Luftningen är nog det som bör vara lättast att utesluta först...
#8 - 8 juni 2006 19:15
Ok... Lät intressant.. Skulle ju kunna vara en förklaring... Men vad är det i pumpen som skapar det problemet? Den borde ju vara konstruerad så att man får lämpligt tryck.. Hur kan det vara för lågt?
#9 - 8 juni 2006 19:25
I så fall är pumpen konstruerad för att sitta på en viss minimihöjd från ytan, men visst låter det lite konstigt. Kanske någon med mer erfarenhet av akvariepumpar vet om det kan finnas ett sådant installaionskrav?

Läser igen och jag kanske har missförstått, pumpar det bätter eller sämre med en större höjdskillnad?
#10 - 8 juni 2006 19:29
När jag läser manualen så säger den att filtret kan stå under eller till och med bredvid akvariet så länge det står under vattenytan... Det borde ju fungera kan man tycka... Hmm.. Får väl trixa vidare och se om jag lyckas med något..:)
#11 - 8 juni 2006 19:30
Svar: Det pumpar bättre med större höjdskillnad.. :)
#12 - 8 juni 2006 19:34
[quote=Skudd]Svar: Det pumpar bättre med större höjdskillnad.. :)[/quote]

Skönt , då tror jag på luft som troligaste orsak :)
#13 - 8 juni 2006 22:22
Lyckades till slut få igång det...:p Verkar som om den gamla filterkonstruktionen är optimal för att samla luft... Gick till slut att få igång om man höll det i en viss vinkel så långt ned som möjligt mot golvet... Sen fick man resa det upp väldigt långsamt så att åtminstone de gigantiska luftfickorna fick vattenfyllas... Nu snurrar det men låter inte jättevackert... Antar att det är luften som ger det mesta av ljudet nu... Får väl stå några dagar så får jag se om det är något jag står ut med eller om det blir någon annan lösning.. :)
#14 - 8 juni 2006 22:27
Kul grattis! För mig funkar lufning bäst om jag växlar att luta filtret när det är på resp av många gånger. Mitt filter blir bara helt tyst när luften är borta så visst finns det hopp!
#15 - 8 juni 2006 22:35
Något som är lite intressant är dock att jag inte kan stänga av filtret... Gör jag det pumpar den inte längre när jag kopplar in det utan jag måste börja om "från början" så att säga... Antar att det är en himla massa luft helt enkelt..
#16 - 8 juni 2006 22:39
Jag brukar ställa ytterfltren så att pumpen är under botten på akvariet. Har ingen teoretisk anledning men det brukar funka bättre.
#17 - 8 juni 2006 22:44
Japp... Har det en bra bit under men det bråkar ändå, gammalt filter... :)
#18 - 8 juni 2006 22:55
Jag brukar alltid suga vatten från utblåset så det rinner ner i filtret och för lite skjuts genom allting, samtidigt har jag startat maskineriet, det mislyckas aldrig

Luften får jag ut med att vicka och röra på det en hel del, skaka på det mycket fram och tillbaka så de dunkar lite lite emot golvet så får man ut det mesta luft

Mvh Peter
#19 - 9 juni 2006 07:23
Hej,

du nämnde något om ljudet och att det är ditt första ytterfilter.

Med ytterfilter blir det aldrig lika tyst som med innerfilter däremot skiljer det väsentligt mellan Fluval och Eheim.

Tidigare hade jag Eheim tills pumpen/låsspännena torkade, sprack och började spruta vatten överallt annat än till akvariet. När detta hände bytte jag av dels ekonomiska men också av praktiska skäl till Fluval som jag upplevde hade en del fiffiga detaljer som jag saknat hos Eheim.

Detta ångrar jag idag baserat på ljudet samt mekanikens konstruktion som i en Eheim är tajtare och stabilare med minimalt ljud.

Nu idag har jag löst problemet med att helt bygga in "pumpstationen" och ljudisolera det hela men det jag vill ha sagt är att Fluval låter, ibland trevligt och ibland mindre trevligt men riktigt tyst blir det aldrig.

nICKLAS.
#20 - 9 juni 2006 07:52
Hehe... Ja jag har förstått att det kan låta lite och att det skiljer en del mellan Fluval och Eheim, mitt låter dock riktigt ordentligt faktiskt... Såpass att jag hör ett ordentligt brummande även när jag står i rummen intill... Detta trots att filtret nu verkar i stort sett lufttomt... Kan vrida och vända åt alla håll och kanter utan antydan till luftbubblor.. Slutar det inte får jag väl försöka ljudisolera runt filtret lite eller satsa på någon annan lösning... Fast rent ekonomiskt vore det ju en fördel om det ville fungera tillfredsställande... :)
#21 - 9 juni 2006 08:23
Oj då, låter trist.

Ofta när min pump börjat låta slutar den inte förrän man plockat isär den och gjort rent den ordentligt, inte så mycket filtrena som behållaren och motordelarna, det som går att rengöra så att säga.

Jag har märkt att Fluval är särskilt känsliga för partiklar, kanske skulle du prova med att plocka ned det hela och bara köra pumpen med cirkulation i en hink eller något, göra det i en halvtimma eller något, köra i varmt vatten så allting får sig en rejäl genomkörare.

Har pumpen stått länge innan du satt den i bruk så kan det vara så att vissa delar stelnat och ligger och skramlar, svårt med Fluval så att det alltid är något som låter och ibland är det bara att börja om, plocka isär, göra rent.

Vissa dagar har man inte gjort annat och plötsligt blir det tyst och allt fungerar perfekt i 3 - 4 veckor och så är det dags igen.

Om det bara hade varit luft så hade den antingen bara stått och tuggat utan att pumpa alls vilket är lätt åtgärdat genom att fulla pumpen till bredden innan man kopplar in den, sätt en slang i pumpens inlopp och spola på, gärna kallt.

Är det mindre luft låter det en hel del men så brukar den synas i utblåset då stora mängder luft medföljer.

Nej mitt enda råd är, plocka ned, gör rent, prova igen. Upprepa tills det tystnar. Fungerar inte det gå till ngn butik som kan hjälpa dig, reservdelar ill Fluval är relativt billigt, mycket billigt om man jämför med Eheim.

lycka till

nICKLAS
#22 - 9 juni 2006 08:42
Hmm.. Filtret är helt och hållet rent, alla packningar och gummiplopparna som håller axeln är nya och fräscha.. Det enda jag inte bytt är impellern och magneten... De var ju lite dyrare och de jag har nu ser fina ut, men det är säkert de som är ansvariga för problemet... Får väl ta en funderare på om jag ska testa ny impeller eller lägga pengarna på någon annan lösning... Gillar ju tanken på filtermodul annars... :)
#23 - 9 juni 2006 08:50
Det låter ju mer än lovligt jobbigt med Fluvalen :)

JEBO 815 är i princip helt tyst och rätt billigt.
#24 - 9 juni 2006 19:50
Hittade det egentliga felet på filtret nu, utventilen läcker.. Dock väldigt lite.. Sedan igår har det sipprat ut lite vatten som ligger kring kopplingen, det räcker dock säkert för att sippra in luft och således kräva mycket vatten för att få igång filtret.. :) Jahapp.. Då får man fundera på något alternativ då.. Orkar nog inte försöka täta och hålla på... Vart kan man köpa JEBO förresten, har inte sett det någonstans?
#25 - 9 juni 2006 20:47
Köpte mitt på Akvarielagret i Bromma. Det finns också en större och en mindre modell än 815.
#26 - 9 juni 2006 20:50
Köpte mitt på Akvarielagret i Bromma. Det finns också en större och en mindre modell än 815 att välja på.

Annons