problem att hitta en bänk till akvarie

#1 - 15 januari 2009 09:23
oj vad jag krånglar har velat fram och tillbaka med akvariebänkar och annat köpte en bänk på loppis och slipade och betsade till ett 54l sen kännde jag att jag ville ha ett större akvarium men då kan jag nog inte ha den bänken jag är inne på ett 85l eller lite större.

vill helst inte ha det på aluminium ställning. jag tycker inte det är så snyggt, ser kalt ut.

vad kan man ha för bord till ett akvarium runt den storleken vill inte bygga något själv. samtidigt som jag inte vill att det ska kosta så mycket mer än 2500 för akvarium med bord några förslag!?.....

:confused:
#3 - 15 januari 2009 12:39
om man köper ett akvarium med aluminiumställning hur kan man då döja ställningen någon som gjort detta och t.o.m har bilder på detta så skulle jag vara tacksam.......
#4 - 15 januari 2009 12:46
Nu har jag inte bilderna till hands, men om du söker på zoopet så finns det nån som klätt in sin alu-ram..jag byggde mig en egen...men hjälp av min morfar för att få lite tips på vilken konstruktion som skulle hålla bäst.

Annars finns dom gamla hederliga TV-bänkarna till typ 28" som brukar passa rätt bra..
#5 - 15 januari 2009 15:04
Utter skrev:
om man köper ett akvarium med aluminiumställning hur kan man då döja ställningen någon som gjort detta och t.o.m har bilder på detta så skulle jag vara tacksam.......

finns flera lösningar, enklast är bara lägga ett tygstycke mellan karet och ramen som hänger ner till golvet, men den snyggaste lösningen jag sett va en som satt lagom stora luckor i varje hål så det såg ut som en byrå med 3 dörrar, släta träskivor på sidorna och nån platta på ramverket så det blev ett skåp där ytterfilter och co2 tub förvarades :) (all aluminium fortfarande synlig)
Bilagor:
#6 - 15 januari 2009 15:37
Kolla in min 540 litare i mappen "mina akvarium"
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=714722&gid=797692
#7 - 15 januari 2009 17:08
ansjo skrev:
Kolla in min 540 litare i mappen "mina akvarium"

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=714722&gid=797692

det va snyggt hur har du gjort detta??
#8 - 15 januari 2009 17:25
Det finns lister att köpa hos glasmästaren som man har till glas eller speglar som är spår som de går i.
Dessa limmade jag fast med kontaktlim på ramen samt köpte 4 mm:s Plywood i ädelträ som jag lackade och använde till skjutluckorna.
Du kan ha spegelglas eller rökfärgat glas med till dessa luckor, det är bara fantasin och ekonomin som sätter stopp. Har man tummen mitt i näven kan man säkert givetvis lämna in benställningen och få det gjort, men då blir det betydligt dyrare.
#9 - 15 januari 2009 19:29
Oops i did it againg!

Blev det dyrt Anders? :d
#10 - 15 januari 2009 19:39
Grovt personligt påhopp. Lång och dyr terapi kommer garanterat att behövas. Kostnaden kan nog jämföras med 2st kompletta 1000L-akvarium med BTN-moduler + allt möjligt lullull. Skötsel av leasingfima tillkommer oxå då personen bara blir sittandes med ryggen mot dessa dregglandes i ena mungipan mummlande: Guppiguppiguppi....
#11 - 15 januari 2009 20:26
Gaffel skrev:
Blev det dyrt Anders? :d

Nja, det gick nog på ca 500:- så det beror på vad man jämför med kanske;).
eriahl skrev:
Grovt personligt påhopp. Lång och dyr terapi kommer garanterat att behövas. Kostnaden kan nog jämföras med 2st kompletta 1000L-akvarium med BTN-moduler + allt möjligt lullull. Skötsel av leasingfima tillkommer oxå då personen bara blir sittandes med ryggen mot dessa dregglandes i ena mungipan mummlande: Guppiguppiguppi....

Va?
#12 - 15 januari 2009 20:33
ansjo skrev:
Va?

En fråga om det blev dyrt ställdes.

Precis vad jag menade. Akut terapibehov. Så grovt påhopp att min herre inte insåg det
Det var ett försök till skämt. Som vanligt är min humor, om jag har, svår att förstå. Löfte under resterande 2009: Inga skämtförsök
#13 - 15 januari 2009 23:28
eriahl skrev:
En fråga om det blev dyrt ställdes.

Precis vad jag menade. Akut terapibehov. Så grovt påhopp att min herre inte insåg det

Det var ett försök till skämt. Som vanligt är min humor, om jag har, svår att förstå. Löfte under resterande 2009: Inga skämtförsök

:DDet gick redan åt pipan, och det var ett dåligt skämt med det löftet:p!
#14 - 16 januari 2009 07:53
hur vet man om en bänk håller?? hittade en gammal byrå i går som hade hela sidostycken och känndes riktigt stabil men håller det för ca 100 kg?
#15 - 16 januari 2009 08:17
Det kan man med säkerhet inte veta, men i mina ögon är 100 kg på en gammal byrå ganska mycket. Det som är den kritiska punkten är inte sidostyckena, utan infästningarna som de liggande skivorna har och hur dessaa är utförda.
Nu vet jag inte vad du väger;), men leta reda på en tung person som kan sätta sig på bänken så kan du sedan avgöra om du litar på bänken eller inte:D.
#16 - 16 januari 2009 08:25
ansjo skrev:
Det kan man med säkerhet inte veta, men i mina ögon är 100 kg på en gammal byrå ganska mycket. Det som är den kritiska punkten är inte sidostyckena, utan infästningarna som de liggande skivorna har och hur dessaa är utförda.

Nu vet jag inte vad du väger;), men leta reda på en tung person som kan sätta sig på bänken så kan du sedan avgöra om du litar på bänken eller inte:D.

infästningarna??
alltså om en/eller två personer som i hop väger 100kg sitter på byrån en stund så om den håller då håller den för ett akvarium som ska stå där i flera år? :confused: varför ska det vara så svårt att hitta något bra.
ansjo kan inte du komma hit och bygga en sån där fin akvarieställning till mig ;)
#17 - 16 januari 2009 08:43
Med infästningarna menar jag de fästen som håller de horisontella skivorna på plats, alltså vad den är ihopskruvad med och hur:).
Det är skitsvårt att säga att det är OK eller inte OK att ha den möbeln, skulle det gå åt pepparn så får man bära hundhuvudet och det kanske inte är så kul.
Är man det minsta osäker så skulle jag personligen hoppa över just den idén, och kanske leta efter något annat.

Visst, jag kommer med en gång så sätt du på kaffet bara:p!
#18 - 16 januari 2009 08:54
ansjo skrev:
Med infästningarna menar jag de fästen som håller de horisontella skivorna på plats, alltså vad den är ihopskruvad med och hur:).

Det är skitsvårt att säga att det är OK eller inte OK att ha den möbeln, skulle det gå åt pepparn så får man bära hundhuvudet och det kanske inte är så kul.

Är man det minsta osäker så skulle jag personligen hoppa över just den idén, och kanske leta efter något annat.

Visst, jag kommer med en gång så sätt du på kaffet bara:p!

ja då förstår jag det kollade jag ju inte men går inte det att förstärka med sån där vinkel vad det nu heter
min gubbe är riktigt trött på mig och mina akvarie ändringar hela tiden
jag sätter nog på kaffet för det kan jag haha:D
#19 - 16 januari 2009 09:26
Utter skrev:
ja då förstår jag det kollade jag ju inte men går inte det att förstärka med sån där vinkel vad det nu heter

min gubbe är riktigt trött på mig och mina akvarie ändringar hela tiden

jag sätter nog på kaffet för det kan jag haha:D

jodå det går att förstärka en byrå, mitt test va att ställa mig och hoppa på min byrå den håller för en hoppande 85kilos galning så den håller nog att ha ett 100liters stillastående akvarium på vart min tanke, en gammal byrå är oftast byggd i massivt trä och håller för en hel del, svagaste punkten brukar va benen, har du lådor i så även om den ger upp och viker sig så sjunker det bara ner nån centimeter, kasta upp några bilder så kan vi nog ge lite utlåtande omdet är en bra konstruktion att ha akvariet på ;)
#20 - 16 januari 2009 10:06
Fuzzop skrev:
jodå det går att förstärka en byrå, mitt test va att ställa mig och hoppa på min byrå den håller för en hoppande 85kilos galning så den håller nog att ha ett 100liters stillastående akvarium på vart min tanke, en gammal byrå är oftast byggd i massivt trä och håller för en hel del, svagaste punkten brukar va benen, har du lådor i så även om den ger upp och viker sig så sjunker det bara ner nån centimeter, kasta upp några bilder så kan vi nog ge lite utlåtande omdet är en bra konstruktion att ha akvariet på ;)

ja min tanke va också att en gammal byrå är starkare än alla dessa spånskivor och liknande jag har inga bilder då jag inte har köpt den än.....
benen sitter ju fast i sidostycket eller är sidostycket om man säger så
#21 - 16 januari 2009 10:11
Utter skrev:
oj vad jag krånglar har velat fram och tillbaka med akvariebänkar och annat köpte en bänk på loppis och slipade och betsade till ett 54l sen kännde jag att jag ville ha ett större akvarium men då kan jag nog inte ha den bänken jag är inne på ett 85l eller lite större.

vill helst inte ha det på aluminium ställning. jag tycker inte det är så snyggt, ser kalt ut.

vad kan man ha för bord till ett akvarium runt den storleken vill inte bygga något själv. samtidigt som jag inte vill att det ska kosta så mycket mer än 2500 för akvarium med bord några förslag!?.....

:confused:

Kolla in min bänk, vanlig aluram som man trycker ihop sen limmad med plexi runt om med dörrar. Kostar inte många kronor och få still på det.

Fördelen med den bänken är att det går fort att ta isär när man tröttnat :)
#22 - 16 januari 2009 10:22
Zanders skrev:
Kolla in min bänk, vanlig aluram som man trycker ihop sen limmad med plexi runt om med dörrar. Kostar inte många kronor och få still på det.

Fördelen med den bänken är att det går fort att ta isär när man tröttnat :)

är det svart plexi??
#23 - 16 januari 2009 10:56
då kan vi glömma benen som svag punkt, är den välbyggd så håller den säkert för 100kilo men kör hopptestet och om den inte visar några tecken på att vika sig så kan du nog va lugn, om bredden på akvariet är samma som för byrån så kan man va lugn att mitten håller oxå men belastar man tungt i mitten på en bredare skiva så kan den ju sjunka lite och ge belastning på akvariet så rätt bredd är en bra detalj att tänka på
#24 - 16 januari 2009 11:21
Utter skrev:
är det svart plexi??

Det är korrekt.

Fuzzop skrev:
då kan vi glömma benen som svag punkt, är den välbyggd så håller den säkert för 100kilo men kör hopptestet och om den inte visar några tecken på att vika sig så kan du nog va lugn, om bredden på akvariet är samma som för byrån så kan man va lugn att mitten håller oxå men belastar man tungt i mitten på en bredare skiva så kan den ju sjunka lite och ge belastning på akvariet så rätt bredd är en bra detalj att tänka på

inte för att du sa till mig men tänkte ändå kasta in i sammanhanget.

min bänk håller för 12mm glas, 44 kilo sten, 350+ liter vatten samt sumpen med ca 200 liter vatten all utrustning.

Sen blir allt ännu stabilare när man limmar på plexin.
#25 - 16 januari 2009 11:42
Fuzzop skrev:

jag får nog köpa byrån innan och hoppa hemma känner inte för att stå i affären och hoppa :D den kostar 160 kr så det kan det vara värt :)

den är stabil och tung i sig den står still när man "vickar" hårt på den.
Längden är 80 cm och det kommer nog akvariet ochså att ligga på eller typ 75-80.
#26 - 17 januari 2009 12:10
Utter skrev:

Så här gjorde jag för att dölja allt under karet. Att sen aluställningen "försvann" fick jag på köpet
http://www.jonkopingsakvarieforening.se/forum/forum_posts.asp?TID=308
#27 - 17 januari 2009 12:33
tack till alla som kommit med tips och idéer tyvärr så är jag inte så händig så jag köpte byrån för 160 kr som jag och sambon gjorde hopptestet på (inte som tokar men tillräckligt för att lita på den). sambon målar just nu den svart så får vi se hur den blir ska köpa lite knoppar till lådorna också.

Annons