Problem Fluval 304 - Hjälp

#1 - 8 juni 2004 21:42
Precis köpt ett splirrans nytt Fluval 304 ytterfilter. Men har problem då det ej kommer något vatten från utblåset..?? Jag har använt pumpen på filtret för att fylla det, jag har sugit i slangen för att fylla det - Hur jag än gör så startar den och surrar men inget vatten kommer - Vad gör jag för fel, eller är det fel på filtret?? Har ett Fluval 203 tidigare, så jag är inte helt färsk med ytterfilter.

Hälsningar från Guppy
#2 - 8 juni 2004 22:16
I mitt Fluval 404 fick jag suga och suga och suga till en början för att få igång det. Men till slut gick det. Så försök mer är mitt tips.
#3 - 8 juni 2004 23:18
samma här med mitt Fluval 304. tror det rörde sig om luftbubblor som la sig i filtret.
#4 - 9 juni 2004 07:24
Ta ner slangen till golvhöjd (i en hink)och se om det kommer vatten. Om det kommer vatten när pumpen är av så har du rätt självfall och det blir lättare att starta. Jag startar alltid genom att först få självfall ner i en spann, sedan sätta i sladden, när pumpen har gått igång så stryper jag avstängningen på trycksidan och monterar ihop allt i lugn ochj ro sen är det bara att öppna avstängningen igen.
MVH
Magnus
#5 - 9 juni 2004 21:36
Enkelt.. fyll pumpen/filterbehållaren med vatten innan du sätter tillbaka slangarna och startar den. Funkar alltid. Inget pumpande för hand eller sugande.
#6 - 9 juni 2004 22:17

Har du filtret under akvariet ?

´Filtret måste ha hävert för att funka dessutom behöver du inte pumpa hela tiden utan man pumpar lite grann sen rinner vattnet själv ner med hjälp ab häverteffekten sen när det slutar rinna så sätter man igång och vips så funkar det kan ibland behövas skakas så kvarvarande luft strömmar ut.

Sen skall du aldrig fylla filtret utan vattenspärren på slangarna gör att när du rengjort filtret och kopplar på igen så behöver du inte pumpa utan filtret fyller sig självt och sen i med slangen så funkar det igen.

Annons