problem med akvarie

#1 - 6 oktober 2010 12:43
köpte ett akvarie för någon dag sedan och startade de då, igår köpte vi fiskar.
nu på morgonen så är en fisk död och dom 3 som är kvar ligger på botten men rör sig lite, men mest så ligger dom och andas fort, och fisken i fråga tror jag är black molly fast gula.
Har även en lite sugmal och den är ganska pigg.
vad kan jag göra för att hjälpa fiskarna?
#2 - 6 oktober 2010 12:46
hej o välkommen hit

nu får du nog ge oss lite mer info. hur stort är karet? vd har du för filter? vad har du för temperatur? hur startade ni det? hur många fiskar släppte ni i? vad är det för fiskar? vad har ni för värde på vattnet?

har du läst denna tråden? mycket viktig o nyttig information för nya akvarister.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#3 - 6 oktober 2010 12:53
ävla hannesc som hinner för med mina frågor......
#4 - 6 oktober 2010 12:53
hej o tack.
det är ett akvarium på 41 liter, köpte ett paket som innehöll allt, pumpen är fluval, 25 grader vi köpte 5 black molly och en sugmal.
#5 - 6 oktober 2010 13:02
det är nog lite många fiskar på en gång. att starta ett kar ta ungefär 1 månad. man börjar med bara ett par fiskar. i ert fall bara 2 skulel jag göra. sen får de gå i "pinka" in karet i en månad så alla bakterier kommer igång. sen kan kan börja köpa ett par till.

tyvärr är det så att molly egentlgien behöver ´minst 70L kar.

många gör misstaget att köpa ett litet kar som första akvarium för de tror att det ska vara lättare. men ett litet kar är mycket svårare att sköta än ett större. svårt att få balans o det är nog det som har hänt nu.

använde ni något vattenberedningsmedel när ni startade karet?

annu en gång:
läs denna tråden
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#6 - 6 oktober 2010 13:03
till nästan 100% säkert är det nitritförgiftning.

1) Byt 20% av vattnet omgående.
2) Spring till affären och köp Nitrivec eller liknande.
3) Köp på samma ställe dropptest för nitrit OBS dropptest, inte stickor
4) Åk hem, testa vattnet.
5) Om nitrit finns enligt testet, byt 10% varje dag och dosera med nitrivec enligt anvisning.
6) Sluta mata fisken på 3-4 dagar, mata sedan 2-3 ggr / vecka max i 4 veckor.
7) Inga nya fiskar

.
#7 - 6 oktober 2010 13:14
på testet visra nitrit inget, när vi fyllde på vattnet slog vi i lite aqua safe.
#8 - 6 oktober 2010 13:16
hur släppte ni i fiskarna? koppade ni in dom eller hällde ni bara i dom?
#9 - 6 oktober 2010 13:18
vi lade ner påsen som dom låg i akvariet, den fick ligga där en halv tmme, sen fyllde jag på lite vatten var tionde minut ungefär tills de var mycket vatten i påsen.
#10 - 6 oktober 2010 13:24
kan du lägga upp en bild på karet?
#11 - 6 oktober 2010 13:33
hur får man in bilder?
#12 - 6 oktober 2010 13:46
du får lägga upp en bild på tex http://imageshack.us/ o länka här .man måste vara guldmedlem för att lägga in bilder i inläggen.
#13 - 6 oktober 2010 13:49
okej då kan ja ej lägga in bilder :(
#14 - 6 oktober 2010 13:51
ne men jag sa ju just hur du skulle göra. lägg upp en bild på http://imageshack.us/ o sen klistar du in länken här.
#15 - 6 oktober 2010 13:57
Hur gjorde du när du startade ditt 65 liters akvarium för två år sedan?
Då gick du och väntade på yngel, så då måste ju starten ha gått bra.
Berätta mer om det!
Bilagor:
#16 - 6 oktober 2010 14:08
vem? jag?
#17 - 6 oktober 2010 14:15
okej menade att om man måste vara guldmedlem för att lägga upp bilder så kan jag inte.
#18 - 6 oktober 2010 14:18
Nä, men du behöver inte vara goldmedlem för att lägga upp bilden på t.ex http://imageshack.us/ eller någon annan sida, (blogg om du har det..) och sedan lägga in en länk här till bilden
#19 - 6 oktober 2010 14:34
snell_hest skrev:

nu på morgonen så är en fisk död och dom 3 som är kvar ligger på botten men rör sig lite, men mest så ligger dom och andas fort, och fisken i fråga tror jag är black molly fast gula.

Kolla länken så kan du räkna dagarna och se vilket ämne som troligast är förhöjt och tar död på din fisk! http://www.bestfish.com/newtank3.html
#20 - 6 oktober 2010 14:35
okej snart kommer lite bilder :)
#22 - 6 oktober 2010 14:44
hoppas ni kan se något på bilderna, såg nu att alla bilder inte blev med, säg till om ni vill ha kort på något spec.
#23 - 6 oktober 2010 16:42
Det hade underlättat om du berättade vad problemet du upplever är :)

dör fiskar?
Dör växter?
har du mycket alger?
#24 - 6 oktober 2010 17:02
snell_hest skrev:

Marnat skrev:

dör fiskar?

Dör växter?

har du mycket alger?

gör om gör rätt marnat :P
Bilagor:
#25 - 6 oktober 2010 17:02
Marnat skrev:

dör fiskar?

Dör växter?

har du mycket alger?

Läste du första inlägget? ;)
Bilagor:
#26 - 6 oktober 2010 17:34
hannesc skrev:
gör om gör rätt marnat :P

Miliimli skrev:
Läste du första inlägget? ;)

Fan då :P

av någon anledning missade jag helt hela första sidan :O

ignorera mitt inlägg bara haha.

Frekventa vattenbyten och rikta utblås mot ytan så du får ordentligt genomluftning är mitt råd :)
#27 - 9 oktober 2010 15:47
när jag läste nybörjartråden så stog de att de skulle vara kallt vatten när man fyller på karet. vi använde ljummet vatten, kan de vara därför fiskarna dog?
vi hade i aquasafe och easybalance enligt dosering.
#28 - 9 oktober 2010 16:25
Mumin skrev:
Hur gjorde du när du startade ditt 65 liters akvarium för två år sedan?

Då gick du och väntade på yngel, så då måste ju starten ha gått bra.

Berätta mer om det!

Nej, snell hest är reg 2008 och hade då ett 65 liters, läs profilen.
#29 - 9 oktober 2010 16:27
hannesc skrev:
vem? jag?

Nej, snell hest! Som är reg juli 2008 och då hade ett inlägg om ett 65 liters akvarium.
#30 - 10 oktober 2010 07:14
snell_hest skrev:
när jag läste nybörjartråden så stog de att de skulle vara kallt vatten när man fyller på karet. vi använde ljummet vatten, kan de vara därför fiskarna dog?

vi hade i aquasafe och easybalance enligt dosering.

Att du bör använda kallt vatten beror huvudsakligen på att du i varmt vatten lättare kan få kopparutfällningar ifrån vattenledningarna i äldre hus och att varmare vatten kan innehålla en del onyttiga bakterier.Om du bor i ett äldre hus kan det kanske vara läge att köpa ett koppartest för att vara på säkra sidan men det är inget jättevanligt problem.
Det låter mer som några stycken redan har skrivit, att du har fått nitrit i karet.

Byt 50% av vattnet
Sluta helt att mata i en vecka och efter det så ger du ytterst lite mat (ta vad du tycker är jättelite och halvera sedan det. Det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta dem.)
Rikta utblåset från pumpen mot ytan så att du skapar mycket genomluftning.

Annons