Hej, Jag har ett 320 liters kar som ha stått uppe ca 1 månad, däri ha jag malawiciklider.
Och jag ha fått mycket brun alger.
Jag undra nu hur jag bli fri från dom?
Tack
ciklidhobby skrev:Hej, Jag har ett 320 liters kar som ha stått uppe ca 1 månad, däri ha jag malawiciklider.
Och jag ha fått mycket brun alger.
Jag undra nu hur jag bli fri från dom?
Tack
Mathias Nilsson skrev:nej, skrapa rutan och gilla läget :) Snart dags för ett foto på karet nu ;)
bossep skrev:Det här med alger Malawi och växter är nog lika gammalt som Malawi och för all del Tanganyika intresset.
bossep skrev:Filter och rengöring:
Här kanske jag får lite mothugg av Janne, Kjell och andra!
Jag anser att man skall ha ett mekaniskt förfilter som man gör rent ofta! Detta tar hand om fasta partiklar såsom matrester och fiskbajs innan det hinner brytas ned. Sedan har man ett biologiskt filter efter detta som man kanske aldrig behöver rengöra. Jag förklarar gärna om någon undrar varför.
Det kan funka mycket bra speciellt i ett växtakvarium med bra balans. Men i normala fall är det nog att föredra att ha någon form av "skitsil".Kjell Fohrman skrev:Nej då - till ett ytterfilter brukar jag rekommendera ett förfilter på insuget.
Har man ett egenbyggt innerfilter (se Zoopetartikeln om filter) så funkar det ju inte riktigt så - men ett sådant har jag kört i flera år utan att behöva göra rent det en enda gång så funkar det ju ändå.
Nu skall jag märka ord! Skrattarmalawijanne skrev:Jag skrev faktisk filterkapaciteten, 1000 liter tills juwels originalkammare som sitter i juwel 400 liters, funkar kanon och en st eheim 1200 liters innepump, inga ytter filter hemma hos mig, det har jag aldrig kört med.
Nej vattnet ska vara i akvariet och inte utanför.
Och när jag hade som mest 170 st akvarier så funkar det inte med 170 st ytterfilter.
Så filter kapaciteten blir 2200 delat med 400 blir 5,5 liter i timmen.
Jag har 2 st T5 lysrör på 54 watt i varje juvelbalja dom heter colour, är tända 8 timmar om dagen, styrs med timer.Ingen bikarbonat eller salt eller några andra tillsatser, renar bara inkommande vatten med ett kolfilter.Janne
malawiforum.24.se
malawijanne skrev:Skoj att jag kunde locka fram ett skratt, jag börjar om igen, pumparna pumpar 2200 l/tim, det ät originalbehållarna på eheimsinnerfilter 3 st, dom kan väl rymma en liter, juwels originalfilterbehållare kanske rymmer 2 liter filter.
En sak man glömmer ofta när man kör med stora centralfilter som tyskar gör, det är att malawiciklider färgar sämre i gammat vatten, tyskarna kör stora filter för att slippa göra så stora vattenbyten.
Det blir lite samma sak som man kör en balja med växter och stora ytterfilter, för att slippa byta vatten, malawiciklider färgar sämre när dom inte får nytt vatten.Så att få malawiciklider att färga jämnt så är det stora vattenbyten och gärna vit sand annars blir dom bara mörka och färgar dåligt.
Men som jag skrev förut, det är helt 2 olika sätt på att hålla fiskar.
Jag har mina baljor för att mina malawisar skall färga maximalt hela tiden, sedan att jag slipper hålla på med en massa växter och slabba med en massa filter, ja det är en bonus.
Sedan kan jag förstå dom som vill ha en balja med växter som funkar, gärna lite mörkare belysning, akvarie som filtrena och växter tar hand om alla avfallsämnen, ja en balja som är helt 100 biologiskt, så att du slipper hålla på med att byta vatten, men då tycker jag att man har valt fel fisk, för att malawisarna får inte lika fina färger i sådan balja.
Men detta är vad jag tycker.Janne
malwiforum24.se