Problem med alger

#1 - 7 oktober 2011 18:05
Hej, Jag har ett 320 liters kar som ha stått uppe ca 1 månad, däri ha jag malawiciklider.
Och jag ha fått mycket brun alger.
Jag undra nu hur jag bli fri från dom?

Tack
#2 - 7 oktober 2011 18:36
Har samma problem här. jag rengör mekaniskt och så satte jag över 2 ancistrus. Jävlar vad de städar, karet är oerhört mycket renare nu.

Karet blir bättre när det är inkört, de gillar inte no3 och det ser jag exempel på hos mig. när no3-halten ökade så avtog nybildningen rätt ordentligt. Jag ser ett tydligt samband mellan bikarbonat och algerna, jag skiter i det i fortsättningen. Har du tillsatt bikarbonat?
#3 - 7 oktober 2011 19:24
Alger är bra Malawi (Mbuna) mat. Dessutom hjälper dessa till att hålla uppe vattenkvalitén tills ditt filter kickar in som Mathias säger. Se algerna som något bra. Ta också en funderare på vad ont dom gör!

Till er båda. Om ni kör växtlösa burkar så är det bara 2 saker som hjälper er med Nitrit problemet (som egentligen skall heta Kväve problemet) alger och bakterier. Gör er omaket och studera kvävecykeln så upptäcker ni en fascinerande värld och får Malawisar som mår som fisken i vattnet!

Råd 2. Mata lite mindre. När dina fiskar får dåligt med flingor kommer de att börja beta alger. Det är ett hälsotecken!

3 när ditt filter börjat fungera så blir det mindre ammonium för algerna eftersom både Nitrifierings bakterier och alger lever på detta.
Som Mathis säger kommer algerna att minska när du ser lite Nitrat (NO3) i vattnet. Det är inte Nitratet som tar död på algerna, som många tror. Utan det är filtret som gör om ammonium till Nitrat via Nitrit. Alger har svårt att ta till sig Nitrat men älskar ammonium.
Bikarbonat och högt PH. Om PH är över 7 omvandlas en del ammonium till ammoniak, ju högre PH ju mer ammoniak. Ammoniak är dödligt speciellt för Malawi tycks det. Så om vi höjer PH med bikarbonat och har ett nystartat akvarium med ammonium i gör vi fiskarna en björntjänst.

Som Mathis säger så blir det ofta mer alger när man tillsätter bikarbonat. Detta beror till stor del på att Nitrifieringsbakterierna inte gillar högt PH. Speciellt gillar de inte en snabb höjning. Med minskad bakterieaktivitet blir det mer ammonium kavar i vattnet till algerna. Har man tur så blir det så mycket alg tillväxt så att fiskarna inte hinner bli förgiftade. + i kanten för algerna, alltså.
Hur som helst, man kan få ett fungerande filter även med högt PH men det tar lite längre tid.
#4 - 7 oktober 2011 19:25
Hej, Jag har ett 320 liters kar som ha stått uppe ca 1 månad, däri ha jag malawiciklider.

Och jag ha fått mycket brun alger.

Jag undra nu hur jag bli fri från dom?

Tack

Det korta svaret är. Väntar
#5 - 7 oktober 2011 19:40
Jag kör med växter, dock inte mer än 4 anubias och en stor jäkla ormbunke av något slag. Jag är en växtnörd egentligen, vilket gjorde att jag räknade ut att jag borde kunde bomba med en puls kno3. Detta är ett rent experiment och jag upplever att det har fungerat, dock finns det fler faktorer man bör betänka.

Jag fick lägligt nog ett fluval u3 som satte igen i förrgår, vad gör man med allt mulm? Jo man kör ner alla filterdelar i malawikaret och färgar 310 liter vatten brunt. Sen har jag matat på som tusan, vilket är livsfarligt i ett nystartat kar men jag har enbart yngel och de behöver krubbet. Jag kör med mängder av nitrivec, dyrt men säkert och asbra. Ingen mätbar nitrit och no3 på fullt acceptabla nivåer.

Bara en parentes, har två filter i karet jag tog filtret ifrån, annars skall man skölja dem i vatten från karet. Naturligtvis i en hink utanför karet.
Jag råder ingen annan att prova det jag gör, jag får se om det funkar. Har ett rätt stort filter som måste matas, ett fluval fx5 till ett kar på 310L.

Sen är ancistrus den bästa fisken i världen, helt klart.
#6 - 7 oktober 2011 19:45
ja, jag med tänker skaffa mig 2-3 ancistrusar så småningom.
#7 - 7 oktober 2011 19:45
Tack för tipsen :) Nej, jag ha inte tillsatt bikarbonat ännu.
#8 - 8 oktober 2011 07:26
Mina Ancistrusar har gett blanka tusan i alla alger (osäker på om det är tofs- eller penselalger) på mina rötter. Försökte skrubba av dem med en Skotch-Brite, men det sitter så förbannat. Orkade inte dra fram högtryckstvätten heller. Så idag provade jag ett tips som jag såg här på forumet. Hade inte en tillräckligt stor kastrull för att koka roten, utan jag lade ner roten i diskhon och hällde över kokande vatten från vattenkokaren. De svarta algerna blev mycket grönare. När jag sedan lade i roten så satt mina Ancistrusar som klistrade på den gamla roten igen. Kanontips.
#9 - 8 oktober 2011 07:48
Ancistrus äter inte tofsalger, det gös siamensis eller amanoräkor :).
#10 - 8 oktober 2011 14:16
De äter, precis som ovanstående säger, värmebehandlade tofsar. De dör snabbt och enkelt av hett vatten.
#11 - 24 oktober 2011 14:27
ps. Äter ancistrus grön alger?
#12 - 24 oktober 2011 16:39
Har själv problem med brunalger på min vita sand. Vänder man runt i sanden så den blir vit igen så är den brun/vit egter några dagar. Mina ancistrus är inte alls till någon hjälp. Tänkte köpa ett uv-filter imorgon. Någon som vet om det biter på brunalger?
#13 - 24 oktober 2011 17:50
Mina gjorde ett återtåg idag, stoppade i vallis gigantea nu så får vi se om de drar näring ur vattnet för algjävlarna!

Mina kommer av övermatning, det är jag säker på. Ska bara mata 1g/dag i fortsättningen!
#14 - 24 oktober 2011 19:42
Finns det någon fisk som äter grön alger då?
#15 - 24 oktober 2011 21:11
nej, skrapa rutan och gilla läget :) Snart dags för ett foto på karet nu ;)
#16 - 24 oktober 2011 23:42
nej, skrapa rutan och gilla läget :) Snart dags för ett foto på karet nu ;)

Gäller alla alger. Skrapa en ruta så man ser in i burken, sedan gilla läget. Fiskarna stortrivs även om det ser lite grötigt ut.

UV-C filter funkar på parasiter och alger som finns i vattnet. inte på stenar och glas. Kanske det knäpper en och annan spor!
#17 - 25 oktober 2011 05:15
Ne exakt. Men får man dö på algerna i vattnet så finns det ju inga alger som kan få fäste på sanden senare? För alger måste väll ända spridasig via vatten? Jag tänkte så.
#18 - 25 oktober 2011 09:09
Jag har absolut inga problem med nitrit eller alger, jag har ca 40-50 vuxna malawiciklider i en 400 litersbalja, matar så att alla är välmående och endast med räkmix.
Jag har även 6 st ancistrus som städar varje dag.
Jag har vit sand och vita stenar, som blir lite gröna utav alger i håligheterna, jag behöver aldrig skrapa mina rutor, däremot så byter jag minst 50% vatten varje vecka, för att malawiciklider färgar mycket bättre med rikliga vattenbyten och dom färgar även bättre om dom går mot ljus inredning utan alger.
Jag har juwels originalfilterkammare med 1000 liters pump, funkar kanon, behöver inte göra rent den på flera år.
Sedan så har jag även ett eheim 1200 litersfilter, det är den reningen jag har.
Jag vet att det är två olika skolor detta med att ha växter eller inte.
Men mitt funkar utmärkt och har gjort det i flera år.Ni kan gå in på malawi.forum24.se där ligger det ligger bilder på hur mina baljor ser ut utan växter och alger.Janne
#19 - 25 oktober 2011 12:42
Hur hittar man bilder där? Tycker sidan är svår att hitta på :/
#20 - 25 oktober 2011 13:09
Det ligger bilder på olika trådar.Janne
#21 - 25 oktober 2011 13:15
Okej då måste man bli medlem? För går man in på sidan så finna det ingen forum/tråd kategori vilket borde finnas då det är ett forum. Och det ända mina hittar är regler för forum samt hur många som är online.
#22 - 25 oktober 2011 14:29
ja, jag undra desamma?
#23 - 25 oktober 2011 15:36
Man måste registrera sig som medlem, .
Killen som driver forumet hade det öppet för alla att läsa, men det var någon som saboterade forumet och raderade en massa trådar, så det är därför man är tvungen att registrera sig som medlem. men det är gratis.Janne

malawi.forum24.se
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 25 oktober 2011 15:44
Jag vet inte om du har växter i akvariet, men det har man ju ofta inte i malwiakvarium.

I så fall dra ner på belysningstiden - alger trivs inte om inte ljuset är tänt länge.
Det kan också vara övergödning i akvariet (för mycket mat, för lite vattenbyten, dåligt filtersystem etc) och då frodas algerna.
I ett välskött akvarium utan växter så blir det inga alger om man tänker på detta.

Om du har växter i akvariet så behöver de ca. 8-10 timmars belysning (absolut inte mer) och de tar oftast även upp överskottsprodukter vilket gör att det inte blir så mycket alger om akvariet i övrigt sköts bra.
#25 - 25 oktober 2011 15:51
Nej, jag ha inga växter, ha tagit bort dom.
Ja, jag få minska lite på matningen.

Jag byter vatten 30% per vecka.

Tack :)
#26 - 25 oktober 2011 20:11
Fast vadå rengöra filtrerna ofta? Man har inte mycket volym för att kunna rengöra ofta, utan för att mer nyttiga bakterier ska kunna vara där. Om du håller på och rengör där så kommer du ju inte få ha kvar dom nyttia bakterierna. Kanske menar du att du får en minskad effekt, och då förstår jag det. Men det låter som att du menar att du faktiskt ska göra rent filtret och det är dumt.

Janne, du har ju uppenbarligen lyckas med dina akvarium. Om inte annat så syns det! Hur mycketbelysning, vad för belysning och hur länge har du på belysningen? Vad du matar med har jag ju fått reda på, samt hur mycket vattenbyte. Och vad du har i filterväg har jag ju fått reda på det med, men hur mycket L/H har du totalt? Är det dessa två filterna bara eller kör du med något mer för att då det strömt?
#27 - 25 oktober 2011 20:17
ja, jag menar så att det är fart i vattnet.
#28 - 26 oktober 2011 00:25
Det här med alger Malawi och växter är nog lika gammalt som Malawi och för all del Tanganyika intresset.

Vad vi vet är att alger gillar ammonium det gör också bakterierna i ett väl inkört filter. Det samma gäller för växter också. Så vi kan glatt konstatera att det finns en konkurrens över just Ammonium samt lite andra närsalter och spårämnen. I ett akvarium utan växter får vi lita till att alger och bakterier gör sitt jobb och tar hand om ammoniumet som kommer ut i vattnet vid nedbrytning av mat och alger. Dessutom utsöndrar fiskarna detta via sin avföring. Vad alger inte klarar är att ta till sig är Nitrit. Detta klarar däremot en grupp bakterier av. Då bildas Nitrat. Detta kan i sin tur grupp bakterier klara men dessa är rejält känsliga och processen går via Nitrit vilket vi inte vill ha i våra akvarier då Nitrit och ammonium i sin andra form ammoniak är rejält giftigt för våra fiskar. Växter är bra på att ta till sig Nitrat men det har vi inte i ett akvarium där dessa saknas. Därför bör vi byta mer vatten i ett Malawi akvarium än ett med växter.

Lite fakta om kväve: Ammonium i sin rena form tycks inte vara direkt skadligt i relativt stora mängder (just sjö ciklider tycks vara känsliga för det) däremot kan detta övergå till ammoniak vid ökat PH. Ammoniak är rejält giftigt!
Nesta steg är Nitrit. Detta är skadligt för alla fiskar.
Nitrit övergår till Nitrat. Inte speciellt giftigt i relativt stora koncentrationer men just Malawi ciklider tycks inte gilla höga nivåer av detta.

Vad som lyckligtvis händer i ett nystartat akvarium är att algerna växer och tar hand om ammoniumet. Därefter kickar bakterierna in och konkurrerar ut dessa. Man får helt enkelt ett inkört akvarium med bara lite alger som är i viloläge. Detta är bra eftersom de kan kicka in om vi skulle strula till det hela! Detta är nog exakt vad Janne har och vad vi skall sträva efter. [COLOR=#ff0000]Men det tar tid!!!![/COLOR]

Jag är ganska säker på att mången Malawiciklid har fått sätta livet till pga. av vår välmening. Vi läser att de vill ha ett högt PH och KH så därför tillsätter vi en skopa bikarbonat när vi startar upp akvariet. Detta gör att ammonium övergår i ammoniak och våra fiskar går till fisk himlen. Det är mycket bättre att starta med ett PH runt 7 eller strax under. Fiskarna klarar det och blir inte ammoniak förgiftade. Bakterietillväxten är också mycket bättre och snabbare vid ett PH runt 7.

Jag tror både Janne och Kjell skriver under på detta.
#29 - 26 oktober 2011 00:32
Filter och rengöring:
Här kanske jag får lite mothugg av Janne, Kjell och andra!
Jag anser att man skall ha ett mekaniskt förfilter som man gör rent ofta! Detta tar hand om fasta partiklar såsom matrester och fiskbajs innan det hinner brytas ned. Sedan har man ett biologiskt filter efter detta som man kanske aldrig behöver rengöra. Jag förklarar gärna om någon undrar varför.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 26 oktober 2011 07:44
bossep skrev:
Det här med alger Malawi och växter är nog lika gammalt som Malawi och för all del Tanganyika intresset.

Fast inget är lättare att klara sig utan alger om man har ett Malawiakvarium utan växter - det är ju bara att dra ner på belysningstiden. Fiskarna behöver den inte utan klarar sig under dagen med dagsljuset - så akvariebelysningen har man bara på under den period man tittar på akvariet (oftast kvällstid)
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 26 oktober 2011 07:47
bossep skrev:
Filter och rengöring:

Här kanske jag får lite mothugg av Janne, Kjell och andra!

Jag anser att man skall ha ett mekaniskt förfilter som man gör rent ofta! Detta tar hand om fasta partiklar såsom matrester och fiskbajs innan det hinner brytas ned. Sedan har man ett biologiskt filter efter detta som man kanske aldrig behöver rengöra. Jag förklarar gärna om någon undrar varför.

Nej då - till ett ytterfilter brukar jag rekommendera ett förfilter på insuget.
Har man ett egenbyggt innerfilter (se Zoopetartikeln om filter) så funkar det ju inte riktigt så - men ett sådant har jag kört i flera år utan att behöva göra rent det en enda gång så funkar det ju ändå.
#32 - 26 oktober 2011 10:41
Jag skrev faktisk filterkapaciteten, 1000 liter tills juwels originalkammare som sitter i juwel 400 liters, funkar kanon och en st eheim 1200 liters innepump, inga ytter filter hemma hos mig, det har jag aldrig kört med.
Nej vattnet ska vara i akvariet och inte utanför.
Och när jag hade som mest 170 st akvarier så funkar det inte med 170 st ytterfilter.
Så filter kapaciteten blir 2200 delat med 400 blir 5,5 liter i timmen.
Jag har 2 st T5 lysrör på 54 watt i varje juvelbalja dom heter colour, är tända 8 timmar om dagen, styrs med timer.Ingen bikarbonat eller salt eller några andra tillsatser, renar bara inkommande vatten med ett kolfilter.Janne

malawiforum.24.se
#33 - 26 oktober 2011 13:57
Nej då - till ett ytterfilter brukar jag rekommendera ett förfilter på insuget.

Har man ett egenbyggt innerfilter (se Zoopetartikeln om filter) så funkar det ju inte riktigt så - men ett sådant har jag kört i flera år utan att behöva göra rent det en enda gång så funkar det ju ändå.
Det kan funka mycket bra speciellt i ett växtakvarium med bra balans. Men i normala fall är det nog att föredra att ha någon form av "skitsil".
#34 - 26 oktober 2011 14:06
Jag skrev faktisk filterkapaciteten, 1000 liter tills juwels originalkammare som sitter i juwel 400 liters, funkar kanon och en st eheim 1200 liters innepump, inga ytter filter hemma hos mig, det har jag aldrig kört med.

Nej vattnet ska vara i akvariet och inte utanför.

Och när jag hade som mest 170 st akvarier så funkar det inte med 170 st ytterfilter.

Så filter kapaciteten blir 2200 delat med 400 blir 5,5 liter i timmen.

Jag har 2 st T5 lysrör på 54 watt i varje juvelbalja dom heter colour, är tända 8 timmar om dagen, styrs med timer.Ingen bikarbonat eller salt eller några andra tillsatser, renar bara inkommande vatten med ett kolfilter.Janne

malawiforum.24.se
Nu skall jag märka ord! Skrattar
Filterkapaciteten mäter man i liter eller kubikmeter. Pumpkapaciteten i liter per minut eller l/tim.
Man kan ha en stor jädrans pump och liten filterkammare. Hur som helst förstår jag vad du menar.
När jag körde Malawi hade jag ofta ett ytter eller innerfilter typ storlek som du har sedan en cirkulationspump med bara en skum bit på. Men det bästa var när jag körde bottenfilter kompletterat med cirkulationspump.
Många klagar på Juwels filter men jag gillar dom! Hyffsad volym i förhållande till flöde.
Vatten jag gjorde lika dant på den tid det begav sig. Västerås/Eskilstuna kranvatten + kolfilter och inget mer.
#35 - 26 oktober 2011 16:28
Skoj att jag kunde locka fram ett skratt, jag börjar om igen, pumparna pumpar 2200 l/tim, det ät originalbehållarna på eheimsinnerfilter 3 st, dom kan väl rymma en liter, juwels originalfilterbehållare kanske rymmer 2 liter filter.
En sak man glömmer ofta när man kör med stora centralfilter som tyskar gör, det är att malawiciklider färgar sämre i gammat vatten, tyskarna kör stora filter för att slippa göra så stora vattenbyten.
Det blir lite samma sak som man kör en balja med växter och stora ytterfilter, för att slippa byta vatten, malawiciklider färgar sämre när dom inte får nytt vatten.Så att få malawiciklider att färga jämnt så är det stora vattenbyten och gärna vit sand annars blir dom bara mörka och färgar dåligt.
Men som jag skrev förut, det är helt 2 olika sätt på att hålla fiskar.
Jag har mina baljor för att mina malawisar skall färga maximalt hela tiden, sedan att jag slipper hålla på med en massa växter och slabba med en massa filter, ja det är en bonus.
Sedan kan jag förstå dom som vill ha en balja med växter som funkar, gärna lite mörkare belysning, akvarie som filtrena och växter tar hand om alla avfallsämnen, ja en balja som är helt 100 biologiskt, så att du slipper hålla på med att byta vatten, men då tycker jag att man har valt fel fisk, för att malawisarna får inte lika fina färger i sådan balja.
Men detta är vad jag tycker.Janne

malwiforum24.se
#36 - 26 oktober 2011 23:01
Skoj att jag kunde locka fram ett skratt, jag börjar om igen, pumparna pumpar 2200 l/tim, det ät originalbehållarna på eheimsinnerfilter 3 st, dom kan väl rymma en liter, juwels originalfilterbehållare kanske rymmer 2 liter filter.

En sak man glömmer ofta när man kör med stora centralfilter som tyskar gör, det är att malawiciklider färgar sämre i gammat vatten, tyskarna kör stora filter för att slippa göra så stora vattenbyten.

Det blir lite samma sak som man kör en balja med växter och stora ytterfilter, för att slippa byta vatten, malawiciklider färgar sämre när dom inte får nytt vatten.Så att få malawiciklider att färga jämnt så är det stora vattenbyten och gärna vit sand annars blir dom bara mörka och färgar dåligt.

Men som jag skrev förut, det är helt 2 olika sätt på att hålla fiskar.

Jag har mina baljor för att mina malawisar skall färga maximalt hela tiden, sedan att jag slipper hålla på med en massa växter och slabba med en massa filter, ja det är en bonus.

Sedan kan jag förstå dom som vill ha en balja med växter som funkar, gärna lite mörkare belysning, akvarie som filtrena och växter tar hand om alla avfallsämnen, ja en balja som är helt 100 biologiskt, så att du slipper hålla på med att byta vatten, men då tycker jag att man har valt fel fisk, för att malawisarna får inte lika fina färger i sådan balja.

Men detta är vad jag tycker.Janne

malwiforum24.se

Jag håller helt med dig om det där med gammalt vatten. Stora vattenbyten med oklorerat vatten borde vara det som gäller för Malawi. Jag tror också jag vet varför. Malawi gillar inte kväve i någon form. Vare sig det är Ammonium, Nitrit eller Nitrat. Vi kan faktiskt se dom som saltvattensfiskar i sötvatten.
Med stora centralfilter blir det ofta relativt höga Nitrat värden om man inte har någon form av efterpolering.

Annons