Problem med dimmigt vatten!

#1 - 10 maj 2009 17:45
Hej

Har lite problem med att få vattnet i karet klart!

Bilder:
Från kortsidan...
http://i592.photobucket.com/albums/tt7/morigna/SDC10833.jpg
Framifrån..
http://i592.photobucket.com/albums/tt7/morigna/SDC10834.jpg

Jag har testat med vattenbyten, minska på utfodringen och mörklägga (6dar)!
Inget har hjälpt någon som har tips?
Karet är långt ifrån överbefolkat.
Varit igång i snart 2 månader.

Kör med exakt samma foder, beredningsmedel och växtnäring i lilla karet och där är vatten kanon klart.
#2 - 10 maj 2009 17:47
Vad har du för filtrering?
#3 - 10 maj 2009 17:59
ett ytterfilter Fluval 304 och ett innerfilter Fluval U3
#4 - 10 maj 2009 19:50
Konstigt. På bilderna ser det ut som gruset är otvättat och dimman kommer från detta, men efter så lång tid borde det vara klart, eller åtminstonde klarare.
Infusorier ser det inte riktigt ut som, då färgen inte riktigt stämmer...

Min gissning just nu är ändå att det är gruset som avger dimman, om jag inte ser fel är det Engelsk sjäsand och den är hemsk på att grisa ner.
Även om du har sköljt den nogaa ser den mer eller mindre för djävligt ut, och slarvar man det minsta med sköljningen så kan jag bara ana hur det ser ut i karet.
Vänta en vecka-10 dagar så tror jag det mesta har lagt sig, annars får man utgå därifrån:).
#5 - 10 maj 2009 19:55
Du kan pröva med att lägga ett finare filter tex lud i det fack som vattnet passerar först så tar det upp mycket av skiten. Lycka till
#6 - 10 maj 2009 20:23
Hmm gruset är inte engelsk sjösten det är Rådasand 0.8-1.2mm skjölde det mkt noga just för att slippa grummlingen men det var klart i karet efter påfyllning det kom efter 3-4 veckors gångtid!
Hmm funderar på att testa filtervadd i värsta fall Kemikalier (den som klumpar ihop skiten!
#7 - 10 maj 2009 20:28
Då låter det ju som nån typ av alger tyvär:(¨
Men testa med vadden först.
#8 - 10 maj 2009 20:33
Då fixar jag det i veckan!
Har dragit ner på växtnäringen skall se om det gör någon nytta, för grumlingen började samtidigt som jag började med växtnäring.
Guest
#9 - 10 maj 2009 23:02
Har typ samma problem sj.. Ja har slängt i 2st fluval 4+ i karet me filtervadd o de gör en enorm skillnad. Fast eftersom de är skit-innerfilter så måste man göra rent dom 1gång per vecka..
#10 - 11 maj 2009 07:21
Såg idag att vattnet var lite grönaktigt när akvarie belysningen var av och det var ljust ute! Detta blir mer o mer förvirrande.:confused:
#11 - 11 maj 2009 07:41
Testa Easy-Life FFM, väldigt bra vattenberedningmedel som binder småpartiklar i vattnet, ger glasklart vatten på mndre än ett dygn.
Bilagor:
#12 - 11 maj 2009 10:11
Jag tänker att grönvatten börjar komma? Om du ser en grön ton på vattnet dvs. Vi håller tummarna att jag har fel.
#13 - 11 maj 2009 10:35
Det jag tror du har, och detta kan nästan jag sätta pengar på, är infuorier i kombination av svävaralger. Infusorier get ett vitdimmigt vatten och svävaralger ett gröndimmigt. Detta har du fått för att du inte riktigt hunnit få till bakteriefloran i filtret och därför inte fått ngn balans. Det blir lätt så om man byter lite för mycket vatten eller gör rent filtret lite för mycket. Mitt tips är att sluta med vattenbyten (håll koll på nitriten) samt överdosera nitrivec så kommer nog balansen tillbaka.
Andra har andra tips men detta funkade för mig. Jag avslutade kuren (efter flera veckor) med ett flockningsmedel som klumpade ihop svävaralgerna och då blev det kristallklart. Även skäggalger kom i den vevan men de försvann när det blev balans igen.
#14 - 11 maj 2009 11:05
Innerfilter är från ett redan inkört kar, har inte rengjort filtrarna sen jag startade karet. Ingen nitrit eller nitrat i karet bytte inte heller vatten dom första 14dagar, sen har jag kört 25% (60l) i veckan. Beredningmedlet jag har nu är Nutrafin Aqua+, Tropicas växtnäring. Ph7.2-7.5. så jag tror INTE att det är ur balans!

När jag gjort vattenbyte så blir bättre men dagen efter är grumlingen tilbaka!
#15 - 11 maj 2009 13:20
Ta mig inte som en tjurig besservisser nu. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter i all välmening. Om du ändå inte tror på mig kan du sluta läsa här.

Beredningsmedlet innehåller ingen startkultur utan neutraliserar klor o tungmetaller. Nitrivec innehåller ju bakterikultur. Nitrit o Nitrat hade inte jag heller när jag fick först vitvatten o sen grönvatten. Det var kanonvärden och inte ett spår av amonium, nitrit eller nitrat. Det berodde på att jag var extremt försiktig vid matning och att jag hade få fiskar. Om du inte har tillräcklig bakteriekultur blir det ju aldrig nitrat. Det skulle kunna stanna vid nitrit men det har nog klarats av mha vattenbyten och pga få fiskar.
Jag känner igen detta att det blir bättre vid vattenbyten men kommer tillbaka dagen efter. Så var det även för mig. Jag provade även med större vattenbyten men det kom tillbaka 7 resor värre. Det blev även bättre vid en veckas mörkläggning men kom tillbaka efter ngn dag. Flockningsmedlet funkade inte alls innan jag kört hårt med nitrivec i ett par veckor. Detta inträffade efter några månader för mig.
Jag vet andra som lyckats genom att kört en dialys på karet. En slang in o en slang ut och spolat tills det blivit klart. Jag har aldrig vågat testa det men det har ju funkat för dem.
#16 - 11 maj 2009 15:16
Aleks skrev:
Hej

Har lite problem med att få vattnet i karet klart!

Bilder:

Från kortsidan...

http://i592.photobucket.com/albums/tt7/morigna/SDC10833.jpg

Framifrån..

http://i592.photobucket.com/albums/tt7/morigna/SDC10834.jpg

Jag har testat med vattenbyten, minska på utfodringen och mörklägga (6dar)!

Inget har hjälpt någon som har tips?

Karet är långt ifrån överbefolkat.

Varit igång i snart 2 månader.

Kör med exakt samma foder, beredningsmedel och växtnäring i lilla karet och där är vatten kanon klart.
jag tror det kan handla om en explositionsartat bakterietillväxt i vattnet, Prova att hålla upp 2-3dgr med mat och se vad som händer...
#17 - 11 maj 2009 15:51
Ta mig inte som en tjurig besservisser nu. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter i all välmening. Om du ändå inte tror på mig kan du sluta läsa här.

Beredningsmedlet innehåller ingen startkultur utan neutraliserar klor o tungmetaller. Nitrivec innehåller ju bakterikultur. Nitrit o Nitrat hade inte jag heller när jag fick först vitvatten o sen grönvatten. Det var kanonvärden och inte ett spår av amonium, nitrit eller nitrat. Det berodde på att jag var extremt försiktig vid matning och att jag hade få fiskar. Om du inte har tillräcklig bakteriekultur blir det ju aldrig nitrat. Det skulle kunna stanna vid nitrit men det har nog klarats av mha vattenbyten och pga få fiskar.

Jag känner igen detta att det blir bättre vid vattenbyten men kommer tillbaka dagen efter. Så var det även för mig. Jag provade även med större vattenbyten men det kom tillbaka 7 resor värre. Det blev även bättre vid en veckas mörkläggning men kom tillbaka efter ngn dag. Flockningsmedlet funkade inte alls innan jag kört hårt med nitrivec i ett par veckor. Detta inträffade efter några månader för mig.

Jag vet andra som lyckats genom att kört en dialys på karet. En slang in o en slang ut och spolat tills det blivit klart. Jag har aldrig vågat testa det men det har ju funkat för dem.

Ok skall testa trycka i Nitriveck o mata hårt har hafft uppehåll i 4 dagar nu från matningen o det har bara blivit sämre!
Hjälper det om man flyttar över några extra firrar från det andra karet också tror du?

Åheim
Har redan testat det!
#18 - 11 maj 2009 17:26
Har du en grönaktig ton så har du svävalger i karet. Att du har bra värden vad gäller näringsämnen kan mycket väl vara för att dina svävalger "äter" upp näringen direkt. Att det blir bra direkt efter vattenbyte men sämre dagen efter tyder det också på att du har en tillväxt i karet av något - svävalger, infusorier, bakterier eller en kombination av allt. bakterier tror jag inte på i detta fall (sorry Åheim) eftersom det oftast krävs en organisk kolkälla för att få en bakterietillväxt i vattenkolumnen och det brukar inte finnas så mycket av den varan i ett nystartat akvarium.

Vad göra? Det finns många metoder att ta till - en är att köra ett UV-C i karet - det slår ihjäl alger och infusorier (ja även bakterier). En annan är att köra täta, täta stora vattenbyten för att få ner biomassan av dina besvärsorganismer och låta växter ta över ruljansen. En annan är att göra som andersfiskar föreslått och ytterligare en variant är att inte göra något men sluta med gödningen. Har du möjlighet att låna ett UV-C av någon saltvattensakvarist i närheten så är det den snabbaste metoden.

MVH Lasse
#19 - 11 maj 2009 17:34
ok skall testa lite olika metoder har kört in filtervadd nu så håll tummarna!
#20 - 11 maj 2009 18:06
Tappa ur ca 75% av vattnet.Kör sen en slang in med nytt vatten sammtidigt som du har en slang ut med häverteffekten.Låt gå så ca 10-15min.rör om i botten sammtidigt.
Så gjorde jag och problemet har inte kommit tillbaka.
#21 - 12 maj 2009 07:52
Försök att testa en åtgärd åt gången och ta det lugnt. Om det nu skulle vara så att bakteriefloran slagits ut kommer karet kunna vara känsligt för svängningar och nitrittoppar mm så håll koll på värdena oavsett vilka åtgärder du tar till. Om du testar att dunka på med nitrivec osv tycker jag att du skall fortsätta att mata försiktigt och under en tid vara extremt restrektiv med vattenbyten. Det kan ta en månad för ett filter komma igång om det startas om. När du kört på med nitrivec i kanske 10-14 dar kan du testa med ett flockningsmedel som klumpar ihop algerna. Jag hade också ett kar som jag körde en dialys på. Det var däremot inga fiskar i det och det var bara några veckor gammalt. Det blev kristallklart. Men som sagt det drabbade ju inga fiskar. Där tror jag inte att det var infusorier utan damm från blästersanden som aldrig la sig.
#22 - 12 maj 2009 08:38
Får jag fråga varför så många använder växtmedel i sina kar?

Beror det på för dålig syresättning i bottenmassan eller för dålig belysning?
#23 - 12 maj 2009 17:00
perfetto skrev:
Får jag fråga varför så många använder växtmedel i sina kar?

Beror det på för dålig syresättning i bottenmassan eller för dålig belysning?
inget dera;) En bra belysning sätter däremot fart på fotosyntesen och växterna slukar då de näringsämnen som finns i den lilla vattenmassa som ryms i ett akvarie och det kan bli nödvändigt att tillsätta åtminstone micronäring, macronäringen räcker oftast ändå om man har en del fisk som genererar detta genom sitt avfall!
#24 - 12 maj 2009 19:14
Stoppade i filtervadden igår, nu har vattnet ändrat nyans från super dimmigt till blåmjölkigt så det är nog på rätt väg!
#25 - 13 maj 2009 06:30
Jag har aldrig haft några problem med "beväxtningen" i mina tre kar och jag visste inte ens om att man behöver växtnäring. Nybörjartur kanske.
#26 - 13 maj 2009 10:30
perfetto skrev:
Jag har aldrig haft några problem med "beväxtningen" i mina tre kar och jag visste inte ens om att man behöver växtnäring. Nybörjartur kanske.
Ibland klarar man sig utmärkt utan xtra tillsats, som i ditt fall, men lite beoende på vilka växter man har mm. så kan man bli tvungen...
#27 - 14 maj 2009 06:04
perfetto skrev:

Bror ju på vad man har för vatten. Min syrra hade ett kar och de har egen brunn med hög halt av järn i vattnet och det växte så det knakade i det karet................:D
#28 - 14 maj 2009 06:07
Bror ju på vad man har för vatten. Min syrra hade ett kar och de har egen brunn med hög halt av järn i vattnet och det växte så det knakade i det karet................:D

- Ja...vi har mjukt vatten här i Kalmar. Vet inte hur det påverkar växtligheten, men växer rejält gör det.
#29 - 16 maj 2009 10:08
Så här ser läget ut just nu!
Filtervadden plockades bort pga stopp i pumpen!
Jag har kramat ut innerfiltersvampen vid insuget till ytterfilter så att all bakterieflora skulle åka in i den nya!
Gjorde allt detta i samband med 10%VB.

Idag ser jag i a f till mitten av karet (från kortsidan) 50%förbättring. Så jag hoppas att det ger sig snart!

Hade filtervadden i det nedersta facket (Fluval 304) innan vart brukar ni trycka in eran?
#30 - 21 maj 2009 10:55
Okej nu har vatten blitt som mjölk efter 5 dagar med nitrivec så kan jag knappt se in till bakrutan! några nya förslag?
Guest
#31 - 21 maj 2009 14:27
Filtervadd
#32 - 21 maj 2009 17:29
UV filter.
#33 - 21 maj 2009 19:52
Narii skrev:
Filtervadd

Jag brottas med samma problem och följer med spänning denna tråd. Gjorde en omstart i förra veckan och har haft i Nitrivec sen i 10 dagar )kanske måste köpa en flaska till eller 2) men det dröjde inte länge förrän det var tillbaka.
Tror nog att jag haft lite för bråttom och inte fått rätt balans. Ska prova med filtervadd jag med. Om jag förstår det rätt ska jag lägga den i den understa korgen i ytterfiltret.......eller?? Mitt filter är lite för litet också men idag har jag kört igång ett till. Bara att hålla tummarna nu då
#34 - 21 maj 2009 20:52
Filtervadd tar varken infusorier eller svävaralger, som Anders skrev, UV-C
#35 - 21 maj 2009 22:20
Gaffel skrev:
Filtervadd tar varken infusorier eller svävaralger, som Anders skrev, UV-C
Visst är uv-c bra men hårt packad filtervadd tar defenetivt också dessa saker mekaniskt men man ska byta vadd ofta!
Guest
#36 - 21 maj 2009 23:08
Jag har hårt packat filtervadd i mitt innerfilter och de funkar fint hos mig.
#37 - 22 maj 2009 08:11
Ja, filtervadd funkar för mig med. Jag sätter in det när jag vid sällsynta tillfällen får problem med dimmigt vatten. Det löser mina problem.
#38 - 22 maj 2009 15:05
Försök att testa en åtgärd åt gången och ta det lugnt. Om det nu skulle vara så att bakteriefloran slagits ut kommer karet kunna vara känsligt för svängningar och nitrittoppar mm så håll koll på värdena oavsett vilka åtgärder du tar till. Om du testar att dunka på med nitrivec osv tycker jag att du skall fortsätta att mata försiktigt och under en tid vara extremt restrektiv med vattenbyten. Det kan ta en månad för ett filter komma igång om det startas om. När du kört på med nitrivec i kanske 10-14 dar kan du testa med ett flockningsmedel som klumpar ihop algerna. Jag hade också ett kar som jag körde en dialys på. Det var däremot inga fiskar i det och det var bara några veckor gammalt. Det blev kristallklart. Men som sagt det drabbade ju inga fiskar. Där tror jag inte att det var infusorier utan damm från blästersanden som aldrig la sig.

Om man nu ska köra på med nitrivec, hur mycket då varje dag och hur många dagar ungefär innan man kan vänta sig något eventuellt positivt resultat?
#39 - 22 maj 2009 15:05
ursäkta det stog ju faktiskt 10-14 dagar. Men hur mycket?
#40 - 22 maj 2009 15:06
Grattis alla ni som rekommenderar filtervadd, antingen vet ni överhuvudtaget inte vad ni pratar om eller så har ni löst problemet för alla som drabbas av svävaralger, kan ni inte slå era huvuden(vägrar skriva kloka)ihop och lösa problemet med cyano när ni ändå är igång?
#41 - 22 maj 2009 15:16
Gaffel skrev:
Grattis alla ni som rekommenderar filtervadd, antingen vet ni överhuvudtaget inte vad ni pratar om eller så har ni löst problemet för alla som drabbas av svävaralger, kan ni inte slå era huvuden(vägrar skriva kloka)ihop och lösa problemet med cyano när ni ändå är igång?

Är du alltid så bitchig???????
#42 - 22 maj 2009 15:17
Gaffel skrev:

cyano?
#43 - 22 maj 2009 15:18
Inte när jag dricker sprit, är du alltid så där butchig?
#44 - 22 maj 2009 15:22
Aleks skrev:
cyano?
Använd sökfunktionen..
Guest
#45 - 22 maj 2009 15:49
Gaffel kan inte du förklara vrf mitt vatten blir klart och fint så fort ja slänger i filtret me filtervadd? Ere för att de förvandlas till ett UV-c filter lr?
#46 - 22 maj 2009 15:51
... ignorera vi matar bara trollet;)
#47 - 22 maj 2009 16:22
Narii skrev:
Gaffel kan inte du förklara vrf mitt vatten blir klart och fint så fort ja slänger i filtret me filtervadd? Ere för att de förvandlas till ett UV-c filter lr?
Det blir tyvärr inte klart och fint med filtervadd och infusorieranvasion i karet. Däremot kanske du mörklägger karet i tre dygn samtidigt som du har filtervadd i pumpen och då tror att det bara är det ena som gjort underverk;).

åheim skrev:
Vilket troll;).
Bilagor:
#48 - 22 maj 2009 17:15
Om vattnet blir grumligt och du lyckas få det klart med filtervadd så kanske det beror på ditt fx5 :D att en massa mulm och exkrementer far omkring i akvariet, sånt tar filtervadd..
#49 - 22 maj 2009 17:17
åheim skrev:
Var det nån som släppte en rökare?[:-13]
#50 - 22 maj 2009 19:45
Gaffel skrev:
Var det nån som släppte en rökare?[:-13]

A det var väl Du själv. Nu låter du som en tjurig småunge. Måste ju vara skönt för dig att känna dig så oerhört överlägsen att du har svar på allt[:(!] En väldigt tråkig ton du använder..........
#51 - 22 maj 2009 19:51
Tråkigt för dig att du blir upprörd över så lite, jag ska försöka SKRIVA lite mindre iögonfallande så att det inte sticker så hemskt i ögonen på dig.. ;) P.s. Du glömde svara på min fråga!
#52 - 4 juni 2009 08:11
Är det någon som testat Tetra Crystalwater eller JBl Clearol?
På info för dessa preparat står att bägge fixar t.ex "grönt vatten" mm. Finns det några nackdelar? Det är ju annars ett billigt allternativ till UV-eller diatomfilter.

Annons