Problem med filter HJÄLP!!

#1 - 5 juni 2005 11:53
Har nu ett 170L Malawikar och kör där i ett Eheim 2007 men det verkar gå segare o segare hur många liter pumpar ett sånt runt per tim?

Har sen i garderoben ett Eheim 2213, de flesta tycker jag ska koppla in det också men jag gillar inte ytterfilter så speciellt. Sen kommer jag så småningom byta kar till ett 400-500L och då räcker det ju ändå inte till.

Funderar på att sälja båda dessa pumpar/filter och köpa in en Eheim 2252 innerfilter. Är det ett klokt beslut? och klarar det sedan ett 500L kar när ja byter?
#2 - 5 juni 2005 13:12
Behåll ditt 2213 och ha det som reservfilter, alt. för att ha för att filtrera över torv, kalk, kol el. dyl.
2252 är ett mycket tillförlitligt filter, går och går och går, men om det skall räcka till i ett 500-liters påverkas självfallet av vad man har i det, men det visste du förstås redan ;)
Varför inte ett 2217 med dubbelkranar, eller 2028 ?
Dyrare i.o.f.s, men ger mervärden s.s. större filtervolym t.ex.
#3 - 5 juni 2005 13:34
Vad har du mot ytterfilter?
Har du rengjort runt impellern, de blir lätt ett lager med skit som bromsar de hela..
Nu är de väl en 4 år sen jag höll på med malawin, men jag skulle nog alldrig köra ett högbelastat kar utan växter med bara standard innerfilter. Orsaken är att filtervolymen blir rätt liten och jag skulle nog vilja ha lite mer varierande cirkulation på vattnet. Jag skulle i dagensläge avända ett intervall ytterfilter och 1-2 pumpar för att skapa cirkulation(troligen med ett rörsystem under sanden)..
#4 - 5 juni 2005 13:41
Har inte rengjort eller gjort något med mitt 2213 det står i garderoben och används ej.
använder bara 2007 filtret som jag precis rengjorde och då fungerade det mycket bättre.

jag kör inte utan växter utan har två stora områden med svärdsplantor, vil gärna bara köra med en pump tänkte då på en 2252 eftersom jag antagligen kommer byta storlek på kar så vill jag vara förberedd för jag tror inte 2213 klarar med det då.
#5 - 5 juni 2005 16:05
Ingen som vet om 2252 funkar i mitt 170L kar och om det sedan fungerar i ett 400L när det blir till att byta?

Kommer säkerligen köra ytterfilter oxå när jag skaffar större men i detta 170L tycker jag det blir för mycket? bättre sälja av sakerna än o ha dem stå? och sedan köpa 2252 och sedan då ja byter kar komplitera med ett ytterfilter som tar för sig lite bättre.
#6 - 5 juni 2005 18:08
Jag har ett 2217 i ett 160-liters, något lite strypt i början men det har inte varit några problem.
Ett 2252 i ett 170 går, men blir det inte lite häftigt för växterna ?
#7 - 5 juni 2005 20:54
[QUOTE=Karon]Jag har ett 2217 i ett 160-liters, något lite strypt i början men det har inte varit några problem.
Ett 2252 i ett 170 går, men blir det inte lite häftigt för växterna ?[/QUOTE]

Det jag undrar om 2252 är för kraftig kanske. Går den att reglera flödet på den? För jag behöver nått som drar runt lite mer känns det som och även fungerar i ett 500L akvarium för ett sånt kommer det bli om ett halvår eller nått =)

Just nu är jag verkligen rädd att mitt 2007 inte ska räcka till =/
#8 - 6 juni 2005 06:06
Jag har en viss förkärlek till ytterfilter, så föreslår fortfarande 2217 med dubbelkranar eller 2028, om dessa skulle visa sig vara för kraftiga kan man strypa flödet.
På 2252 är inte flödet reglerbart, men skulle du ändå vilja ha ett sådant skulle du kunna göra ett strilrör så långt som akvariet tillät och göra ett flertal hål, gärna lite åt det grövre hållet alternativt svepa runt filtervadd eller fästa en tunn filtermatta runt strilröret.

Annons