Problem med fluval 403

#1 - 16 mars 2006 02:14
Hello, köpte ett 480 liters kar igår :) och fick ett fluval 403 till. Men jag får ingen cirkulation i det. Har kollat lite i manualer å sånnt men jag har inte fattat vad problemet är. Jag tror det kan saknas någon del. Hur som hällst så har jag testat att heltenkelt ha en slang kopplad till insuget och en slang till utblåset och sen kännt om det är nått sug när jag hållt för ändarana på olika sätt. Det känns ingenting. Har någon nån aning om vad jag gör för fel eller vad jag saknar?

Tack på förhand
#2 - 16 mars 2006 05:34
[quote=Bezzum]Hello, köpte ett 480 liters kar igår :) och fick ett fluval 403 till. Men jag får ingen cirkulation i det. Har kollat lite i manualer å sånnt men jag har inte fattat vad problemet är. Jag tror det kan saknas någon del. Hur som hällst så har jag testat att heltenkelt ha en slang kopplad till insuget och en slang till utblåset och sen kännt om det är nått sug när jag hållt för ändarana på olika sätt. Det känns ingenting. Har någon nån aning om vad jag gör för fel eller vad jag saknar?

Tack på förhand[/quote]

Kolla om axeln glappar mycket i impellern. Impellern kan fastna i pumphuset då. Kan komma igång om man bankar eller skakar på filtret.
#3 - 16 mars 2006 08:04
du måsta fylla den med vatten ända upp i utblåset och insuget när du ska starta den , den orkar inte suga in vatten
#4 - 16 mars 2006 09:17
Sätt ner insuget i vattnet sen suger du till i utblåset och låter filtret fyllas,när filtret är fullt stoppar du i kontakten.Vicka sedan lite fram och tillbaka på filtret för att få ut all luft.
MvH Richard
#5 - 17 mars 2006 20:26
Som redan tidigare nämnts så måste du se till att få filtret helt fyllt av vatten, även själva slangarna för att filtret skall orka dra igång. Jag köpte också ett begagnat kar för några år sen med just ett Fluval 403 filter som följde med, hade problem att få igång det först men när jag mixtrat med filtret en stund och lyckats få det vattenfyllt så drar de på utav bara h**lvete.

Annons