Problem med FX5 filter

#1 - 8 januari 2015 23:17
Jag köpte ett begagnad FX5 filter för ca 2 mån sedan och jag tyckte där var bra tryck i det först. Dock så blev där nästan ingen fart i det efter 2-3 veckor och jag kollade då filtermediat (grov och fina materialet) och det var ganska skitigt så jag gjord rent det och sedan har det kört i ca 2-3 veckor igen och jag fick rensa det igen men denna gången så var där inte så mycket skit i filtermaterialet men jag rensade dock lite. Nu har där bara gått ca 1 vecka sedan jag rensade det och nu är där nästan ingen fart i det. Jag har kollat filtermedia men det är nästan helt rent. Jag tog då loss pumpen och rengjorde impellen och nere i impellhuset och fyllde på vatten igen (helt full) och startade upp det men där kommer knappt något ut. Känns som ca 30% av vad där sak komma ut.

Impellen är ok. Jag testade att starta filtret när jag hade satt fast filterhuset igen utan att ha i vatten i kanske 4-5 sek och det lät ojämnt när den körde runt. Nu vet jag ju inte hur den ska låta utan vatten så jag kan inte säga om den är rätt eller ej men med vatten i så låter den inget.

Vad kan vara fel?
#2 - 8 januari 2015 23:31
Hur funkar impellern? Själva fästet fungerar som motorns roterande cylinder eller?

Dum fråga kanske, jag har aldrig sett någon filtermotor som fungerar på annat vis...
Det är nämligen så att jag haft problem med dåligt flöde genom ett relativt rent filter, och då gällde det att få det väldigt, väldigt rent i kammaren. Filtret startade inte ens när jag haft det avstängt och jag fick skräckpanik...
Verkar som om även ganska tunna beläggningar ändå kan störa magnetismen.
#3 - 9 januari 2015 00:02
Mr Woods skrev:
Hur funkar impellern? Själva fästet fungerar som motorns roterande cylinder eller?

Dum fråga kanske, jag har aldrig sett någon filtermotor som fungerar på annat vis...

Nej det är en grej (impellen) som stickas in i ett hål i motorn. Sedan så gör magnetismen att den kör runt.
Du kan se hur det ser ut här:
#t=353" target="_blank">
#t=353
#4 - 9 januari 2015 00:11
Precis! Det var så jag menade... Men har du gjort rent så borde det ju funka..?
#5 - 9 januari 2015 06:07
Mitt FX-5 blev likadant och det var bara att byta ut motor och impeller. Reservdelar finns hos Cyberzoo, men kostar en slant.
#6 - 9 januari 2015 06:19
Kolla insugssilen. Den kan vara igensatt inuti även om den ser ok ut utvändigt. I så fall måste den tas isär för rengöring.
#7 - 9 januari 2015 09:18
Mitt FX-5 blev likadant och det var bara att byta ut motor och impeller. Reservdelar finns hos Cyberzoo, men kostar en slant.

Ok. testade du byta bara impellen först? Har inte sett många som har skrivit att de har fått byta motor utan det brukar bara vara impellen som behöver bytas. Även det koster ju en slant :-)
#8 - 9 januari 2015 09:27
Bygert skrev:
Kolla insugssilen. Den kan vara igensatt inuti även om den ser ok ut utvändigt. I så fall måste den tas isär för rengöring.

Tack, samma tanke som slog mig inatt. Kom till att tänka på att jag hade mossa på en sten som sedan försvann och att det ju kan ha blivit stopp i insuget då det inte sitter så långt ifrån där mossan var så jag ska ta isär insuget som se så jag får vatten när jag lägger ner slangen i en spann (och har stängt av filtret) för den borde ju få hävert effekten även om det är utblåset som blir insuget.

Jag återkommer med resultatet. Hoppas det bara är det så man slipper dyra utlägg :-)
#9 - 9 januari 2015 22:59
När jag kom hem idag så var där i stort sett inget flöde i pumpen. Jag stängde av den och tog insuget upp och ner i en spann och där var fullt flås på vattnet. Satte tillbaka insuget och gick till utblåset och tog upp det och la det i en spann och där var också fullt flås på vattnet så jag satte tillbaka det igen också.

När jag startar pumpen så kommer där lite vatten men efter ca 2-3 sek så blir det helt dött. Jag hör att pumpen kör och det låter inte konstigt.

Kan det vara impellen bara eller är det hela motorn mån tro?
#10 - 9 januari 2015 23:05
Kan du inte pröva med en ny impeller, är magneter färskvara?
#11 - 9 januari 2015 23:16
Jo får väl göra det. Koster ju "bara" 500 - 600 kr. Hoppas de har någon på Hornbach annars så får man beställa och vänta, något som jag inte är bra på :-)

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#12 - 9 januari 2015 23:26
Huuuu.... Fan, kan du inte bara ta med filtret till din lokala butik och testa där med en fräsch impeller, eller är det bara vi göteborgare som är bortskämda med den typen av butiker?
#13 - 10 januari 2015 00:21
Har just kollat på Fluval FX6 underhålls tips från Fluval och såg i videon att där tydligen finns ett speciellt spår som impellen ska sittarätt mot. Jag kan ha missat det då jag bara satte i den och den gick helt ner som jag kände det och sedan skruvade jag på motorn. Så jag ska tömma det igen nu och kolla om det är där problemet är :-)
#14 - 10 januari 2015 00:23
Mr Woods skrev:
Huuuu.... Fan, kan du inte bara ta med filtret till din lokala butik och testa där med en fräsch impeller, eller är det bara vi göteborgare som är bortskämda med den typen av butiker?

Jag det är nog bara STHLM och GBG som har det så. Här finns där ju knappt några butiker med reservdelar och inga riktiga akvarie butiker, bara Zoo butiker som då har akvarie delen längst nere i en hörna och resten av butiken är katt och hund till 90%.
#15 - 10 januari 2015 01:43
Nej impellen satt rätt. Det är dock fortfarande samma problem med att inget kommer ur utblåset. Jag hör motorn kör och den låter bra och jag hör hur det "skvalpar" med vatten men inget kommer ur. Det är som att den bara står och pumpar vatten runt inne i filtret men kan inte få ut det. Där kommer bara lite bubblor och lite vatten just när jag sätter i kontakten och sedan så kommer där inget eller mycket litet (typ kanske 1 % av vad där ska komma om ens så mycket). Jag har dock fritt blås både från insuget och från utblåset då jag ju har testat att stänga av filtret och sedan först ta upp insuget och sänka ner det så det kan rinna ut i en spann och sedan tillbaka med insuget och göra samma med utblåset och båda ger fullt blås på vattnet.

Vad kan mera vara fel?
#16 - 10 januari 2015 01:57
Hej
Fluval Fx5 är programerad och har ett program där luftning sker vid nystart efter en timme ,om det blir fel på programmet står den bara och hostar vatten. Köpte en lika dan pump av en bekant tänkte om man kunde förbi koppla men hela motorn är gjuten i plast så det va bara att kasta hela skiten . Och en motor går på runda 1700kr
#17 - 10 januari 2015 04:03
Tack för svaret. Dock så har FX5 och FX6 automatisk stopp efter 1-2 min efter du har startat filtret och sedan så gör de det 1 gång ca varje 24 tim för att få ut luft som samlas.

Jag läste en del inlägg ang det med att styrkortet till motorn som gick sönder men som jag har tolkat det så när de startar filtret så kör pumpen inte igång eller också så kör den igång men sedan efter stoppet den har 1-2 min efter man startade det så kommer den inte igång mera. I min FX5 så kör pumpen och vattnet skvalpar runt i filtret hör jag men jag får bara obefintligt flöde ut. Så jag tror inte det är samma fel. Men jag kan ju ha fel. Jag hoppas någon annan känner till dessa problem som också svara så man kan få lite klarhet i det.
#18 - 10 januari 2015 05:19
Problem med FX5 filter

Då jag inte kan läsa det någonstans i din text så undrar jag om du har filtermedia i förfiltret? Jag hade det i början innan jag visste bättre och det ströp flödet direkt och ordentligt. Nu har jag en liten bit "svamp" ca 5 cm under insugs"slangen" i förfiltret och det funkar bra. Där samlas en hel del partiklar ändå men filtret klaggar inte igen.

Så om du har någon svamp där som täcker hålet så prova att ta bort det. :)

Sedan skulle jag ta bort den fina filtermattan på studs. Den gör bara att du måste göra rent filtret en gång i veckan/varannan vecka. Också en miss jag gjorde i början och svor över att filtret tappade i styrka heeeeela tiden.

Så prova detta och se hur det blir. :)

(Har du redan gjort det så missade jag det i texten bara.)

PS har du vanligt utblås på denna eller sådant UV? DS.
#19 - 10 januari 2015 14:22
Har du följt proceduren för start? Det är viktigt att man gör det rätt och öppnar kranar i rätt ordning osv, annars så funkar det inte som det ska. Om det inte vill sig kan man få luft kvar och i så fall får man starta filtret, dra ur sladden osv flera gånger tills det bubblat ur sig luften.

Ett sätt att testa pumpen är att förslagsvis ta ut det hela i badrummet, fylla filterburken med vatten och sen med en slang kopplad till utloppet och öppna kranar köra igång filtret. Det ska då tömma ur vattnet och det fort. Kommer det inte vatten då är det antingen fel ihopsatt/stopp nånstans eller fel på pumpen.
#20 - 10 januari 2015 22:14
Jag kollades Hornbach vid middagstid om de hade impeller hemma men det hade de inte. Dock så sa de att jag kunde ta filtret med till dem så kunde kolla om de hittade något fel. Men jag skulle ha slangarna med också. Jag tänkte på det en timme och sedan så tömde jag filter och drog ur slangarna. Sedan så tänkte jag att nu när jag har det ute så kan jag ju testa det i badrummet först. Jag tog dit allt och tog ur alla filterkorgarna och satte på locket och fyllde filtret och lätt vattnet rinna full fart ner i insuget och startade filtret. Det pumpade med full fart. Ok så måste det vara något med filterkorgarna att göra. Jag kollade dem och ser att under kulorna så hade jag en av de svarta bio foam som var helt igångsatt. Tog ut det och la allt tillbaka och allt fungerade som det skulle. Dock hade jag då inget grov filtermaterial i det. De svarta bio foam är ju inte direkt grova så iväg till Hornbach och köpa en grov stor bit skum och sen hem och sedan klippa en del små bitar och lägga i de 2 korgarna längst nere och i den översta har jag då kulorna och makaroner liggandes och Thats it. Inga mera fina eller bio foam i det och nu fungera allt som det ska.

Det är är väl i storsett det Ni (Linan och Bygert) också skriver man kan/ska göra..

Så skönt ar det fungera igen. Stort tack för alla råd och kommentarer.

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#21 - 10 januari 2015 22:20
Gôtt att det ordnade sig! Det brukar nästan alltid vara något så "enkelt"! ;)
#22 - 10 januari 2015 22:51
Bygert skrev:
Har du följt proceduren för start? Det är viktigt att man gör det rätt och öppnar kranar i rätt ordning osv, annars så funkar det inte som det ska. Om det inte vill sig kan man få luft kvar och i så fall får man starta filtret, dra ur sladden osv flera gånger tills det bubblat ur sig luften.

Ett sätt att testa pumpen är att förslagsvis ta ut det hela i badrummet, fylla filterburken med vatten och sen med en slang kopplad till utloppet och öppna kranar köra igång filtret. Det ska då tömma ur vattnet och det fort. Kommer det inte vatten då är det antingen fel ihopsatt/stopp nånstans eller fel på pumpen.

Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Din signatur passade rätt bra denna gången :-)
#23 - 11 januari 2015 05:54
Misstänkte att det hade med något filtermaterial att göra. :) hihi. Kul att ha rätt nån gång. :P

Annons