Problem med Glomat lysrörshållare

#1 - 27 januari 2006 09:47
De senaste dagarna har jag haft lite problem med min hembyggda lysramp. Den består av 2 stycken Glomat 40W lysrörshållare som jag fäst på insidan av en hemmabyggd låda som täcker hela akvariet (ett 375-liters). På baksidan av rampen har jag borrat fem rätt stora hål för ventilation.

Problemet är att lysrören inte vill tändas ordentligt. När timern slår på så blinkar det ena lysröret bara till lite grann i ena änden, men tänds inte helt utan slocknar sen. Det andra lysröret tänds inte alls.

Efter att ha tagit av de svarta plastfjupparna som man stoppar in ändarna av lysrören i, "vädrar" dom lite, och sen sätter på dom igen och slår på strömmen igen så tänds lysrören som vanligt.

Jag misstänker alltså att det antingen på nåt vis kommer in fukt som gör att lysrören inte tänds, eller att det är nåt glapp.

Jag provade igår att linda silvertejp runt lysrör och de svarta gummiändarna/plastfjupparna för att isolera mot fukt, men imorse var problemet likadant. Det är möjligt att silvertejp inte isolerar mot fukt, eller att problemet är nåt annat.

Vet nån vad det beror på? Kan nån hjälpa till? Har nån annan haft liknande problem? Vad ska jag göra? Om det är fukt, kan jag då isolera med silikon?
#2 - 27 januari 2006 10:06
Kanske inte är fukt direkt utan indirekt.
Hur ser kontakten och stiften på röret ut. Jag gissar på att det bildats lite oxid där (som kan bero på fukt men även av att det varit en viss "glappkontakt" hela tiden).
Testa att ta bort oxiden isf, hederlig 5-56 brukar hjälpa, skyddar även mot fukt.
#3 - 27 januari 2006 10:33
[quote=heeke]Kanske inte är fukt direkt utan indirekt.
Hur ser kontakten och stiften på röret ut. Jag gissar på att det bildats lite oxid där (som kan bero på fukt men även av att det varit en viss "glappkontakt" hela tiden).
Testa att ta bort oxiden isf, hederlig 5-56 brukar hjälpa, skyddar även mot fukt.[/quote] Okej. Oxid redan efter typ tre månader bara? Men hur kommer det sig då att rören tänds bara man låter dom stå och torka lite utan att ta bort nån eventuell oxid med 5-56 eller "manuellt"?

Nåväl, jag ska absolut testa med 5-56. Men det är ingen annan som har några andra idéer? Kan man fuktisolera rör och hållare helt på nåt enkelt sätt?

Här är en bild på hållaren (svarta plastfjuppen) och rör:

http://www.adelaideaquariums.com.au/siteimages/products/glomat1.gif
#4 - 27 januari 2006 12:49
Oxid kan du få fort om det är lite glappkontakt redan från början, fukt gör det förståss inte bättre.
Hållaren ska ju vara fuktsäkrad så är den inte mer än 3mån så får du väl reklamera.
#5 - 27 januari 2006 13:21
[quote=heeke]Oxid kan du få fort om det är lite glappkontakt redan från början, fukt gör det förståss inte bättre.[/quote]
Aha. Får spraya med 5-56 och trycka fast dom riktigt ordentligt sen då, och hoppas att det blir bättre.

Hållaren ska ju vara fuktsäkrad så är den inte mer än 3mån så får du väl reklamera.

Ja, det verkar inte bättre. Arghs. Lycka till och hitta kvittot eller fraktsedeln och sen reklamera hos en nätbutik liksom.

Tack för svaret!
#6 - 2 februari 2006 07:58
Kan meddela att efter att ha sprayat rikligt med 5-56 så verkar det fungera som vanligt igen! Hurra! 5-56 är verkligen grymt. Verkar laga allt.

Tack för hjälpen!
#7 - 2 februari 2006 08:03
Du ser, 5-56 löser mycket :D
#8 - 2 februari 2006 10:40
...tänkte bara säga att silvertejp - gaffatejp (eller hur det nu stavas) - troligen inte är vattentät iaf. nu finns det säkert en uppsjö med olika tejper som är vattentäta men dock den vanligaste borde väl vara "eltejpen"...lätt att få tag på och inte dyr heller. jag förstog dock inte riktigt hur du testade att tejpa men om det finns utrymme och samma sak uppstår igen så kan du ju testa den tejpen.

// SeanChai
#9 - 2 februari 2006 11:48
[quote=SeanChai]...tänkte bara säga att silvertejp - gaffatejp (eller hur det nu stavas) - troligen inte är vattentät iaf. [/quote]
Nej, det upptäckte jag också, så jag tog bort den. Just nu funkar det bra enbart med hjälp av 5-56.

nu finns det säkert en uppsjö med olika tejper som är vattentäta men dock den vanligaste borde väl vara "eltejpen"...lätt att få tag på och inte dyr heller. jag förstog dock inte riktigt hur du testade att tejpa men om det finns utrymme och samma sak uppstår igen så kan du ju testa den tejpen.

Aah. Eltejp. Det ska jag införskaffa.

Om du kollar länken jag skickade med ovan så ser man hur konstruktionen ser ut på glomat. Man lindar bara tejp runt hållaren och röret.

Eltejp är ju för övrigt även ljustät så den är bra att ha om man vill få bort den fula algkanten under gruset närmast frontrutan. Bara att tejpa över liksom.

Annons