Problem med Golden och Maingano

#1 - 31 juli 2007 06:16
Jag har 6 Golden och 10 Maingano i ett 540 liters (tillsammans med lite malar). Problemet är att sakta men säkert så har mina Maingano tagit över akvariet. Eller har mina Golden blivit blyga, för de visar sig mer och mer sällan. När de kommer fram så blir de dock inte jagade. (Visst det händer, men inte ofta.) :confused:
Vad kan man göra?
Skall jag skaffa fler Golden och jämna ut antalet?
Har tänkt att skaffa 10 Auratus (Thumbi West) också. Kan det hjälpa eller stjälpa... :(
#2 - 31 juli 2007 14:04
Vet inte riktigt vad du skall göra för att avhjälpa problemet men jag ville påpeka att Auratus kan vara rätt så tuffa så jag tror inte att det kommer att hjälpa situationen även om det kanske inte förvärrar den heller. Vi har 5 Auratus hos oss, 2 hanar,1 hona och 2 som är för små för att se det tydligt ännu, och de är i särklass de värsta trubbelmakarna vi har. T.o.m våra småttingar kan vara riktigt griniga och grälsjuka ibland och de sätter våra större fiskar på plats till och från.
#3 - 31 juli 2007 17:56
Eftersom det inte kom några svar innan köpsuget tog över så blev det 10 Auratus.
Jag köpte även till en Golden så nu finns det i mitt 540 l:
7 Golden
10 Maingano
10 Auratus
2 Fläckiga pansarmalar
4 Ancistrus (även om jag bara ser 1 vid liv :confused: )

Snyggt som bara f-n! :D

Än så länge (har bara gått 5 timmar) så är det bättre än någonsin i karet.
Alla är framme och simmar.
Maingano hannen har fullt upp att hålla reda på sin klipphylla som han utnämnt till sin. Och simmar inte runt och jagar alla andra.

Alla Golden simmar nu omkring tillsammans med Auratusarna.
:)

Så det skall bli intressant de närmaste dagarna om det är för bra för att vara sant....
:confused:
#4 - 31 juli 2007 18:17
Det blir säkert bra...var inte alls menat som någon form av skrämselpropaganda. Auratus är jättevackra fiskar som du säkert kommer ha mycket nöje av :)
#5 - 31 juli 2007 21:18
:)
Ingen fara!

Jag är tacksam för alla svar man kan få.
;)

Huvudsaken är att det fungerar.
#6 - 31 juli 2007 21:42
Nån bild kanske? :) Jag är själv sugen på att ha maingano tillsammans med mina golden :)
#7 - 31 juli 2007 21:51
Ska inte svära på att det blir så, men auratus är en ordentligt aggresiv fisk så den kan nog hålla mainganon i shack. Däremot finns det väl också en risk att de sätter efter golden ännu hårdare.
Funkar det däremot så är det ju super :)
#8 - 1 augusti 2007 07:11
Sacrium skrev:
Ska inte svära på att det blir så, men auratus är en ordentligt aggresiv fisk så den kan nog hålla mainganon i shack. Däremot finns det väl också en risk att de sätter efter golden ännu hårdare.

Jag lovar att hålla er uppdaterade. :)
#9 - 1 augusti 2007 07:13
Daniel_N skrev:
Nån bild kanske? :) Jag är själv sugen på att ha maingano tillsammans med mina golden :)

Jag ska bara se till att få iordning på kameran så kommer bilder. De är väldigt snygga ihop alla 3. Golden och Mainganon med sina ytterligheter och Auratusarna som en mix av Golden och Maingano.
Ska bara följa kampen om herraväldet innan jag säger att det är en bra mix...[:o]
#10 - 3 augusti 2007 12:53
Kan bara svara för mina firrar, men Maingano och Golden har inte varit några problem för mej. Jag hade dock inte vågat sätta Auratus ihop med min maingano nu, när han blivit kung av akvariet.
Men det är så med malawis, att om de är många, så sprids aggressionerna ut över allihop, så de minskar för individerna. Så jag tror att det kan funka. :)
#11 - 3 augusti 2007 17:09
Jens A. skrev:
Kan bara svara för mina firrar, men Maingano och Golden har inte varit några problem för mej. Jag hade dock inte vågat sätta Auratus ihop med min maingano nu, när han blivit kung av akvariet.

Men det är så med malawis, att om de är många, så sprids aggressionerna ut över allihop, så de minskar för individerna. Så jag tror att det kan funka. :)

Du har så rätt.
Nu är det fullt i akvariet.
10 Auratus
10 Maingano
7 Golden

Ingen bråkar! :D
#12 - 11 augusti 2007 02:22
Sacrium skrev:

jag håller dig med det. samma som du den svar.. så den samma släkt med melanochromis arter så kan inte håller ihop varandra.. och mainganon är snällare mest än auratus.. jag haft den själv vet hur ser ut egna haft den hänt ingen bra fisk själv och aggressiv mkt hjäl sin honor slut dö alla fyra av fem och så hane är aggressiv så samma klassisk som metria.lombardoi klassisk passar den ihop.. så han skall ta bra fiskar är vanlig ps.socolofi eller acei eller metria esthera rödzebra eller korallzebra mm och eller lab.trewavasae?? han får bestämmer ta den vilka passar den.. finns många olika mbuna arter för tal..
#13 - 11 augusti 2007 06:37
Broderbrem skrev:
Du har så rätt.

Nu är det fullt i akvariet.

10 Auratus

10 Maingano

7 Golden

Ingen bråkar! :D

Såååå fullt är det nog inte. Malawi kan (ska) gå ganska tätt. Men jag antar att du snart borde ha en massa yngel. Det är Malawis bra på...:)

Annons