Hej!
Jag har sedan 2 veckor tillbaka ett 120 liters akvarium igång. Akvariet och alla tillbehör köptes nytt.
Om ni kollar på den ritning som jag länkar till så ser ni hur det ser ut. Det är alltså 1 låda som filter,pump och doppvärmare sitter i. Pumpen sitter alltså i slutet av lådan och suger vatten in genom ett insug nedanför doppvärmaren, igenom 3 olika sorters filter material och sedan ut i akvariet igen. Detta tyckte jag lät superbra i affären och slog till. Nu efter knappt 2 veckor så märkte jag igårkväll att behållaren där pumpen ligger knappt var vattenfylld längre och att pumpen då sög massa luft och sprutade ut det i akvariet istället för vatten, jag hann dock stänga av pumpen innan den gick sönder.
Anledningen till att pumpen inte lyckades få något vatten att pumpa runt var att filtren var igensatta, så jag var helt enkelt tvungen att göra rent dom. Efter rengöring funkar det nu hur bra somhelst. Men det känns ju som att man inte kan springa och göra rent filtrerna varrannan vecka? Vad tror ni om detta? Kan det vara så att det är något fel? Pumpen pumpar förövrigt 500 L/h
http://ladda-upp.se/bilder/icrttotkuokwbc