Problem med JUWEL belysning

#1 - 7 januari 2010 13:15
Köpte ett sju år gammalt JUWEL Trigon 350 för ett par dagar sedan. Börjar få lite ordning på det nu. Dock har jag ett problem, den korta lysrampen tänds och lyser endast nån sekund eller två då jag tänder den, sedan kolsvart tills jag "släcker" och drar på den igen, då lyser den i nån sekund och sedan samma visa...

Nån som har nån idé?

Bifogar ett par bilder:

En sak till, glömde loda upp det, skiljer ca 10 mm från ena kanten på den välvda rutan till den andra, alltså nån grad, ska jag göra om o göra rätt eller är det lugnt tror du? Sista bilden kan man ana/se hur mycket det skiljer.
#2 - 7 januari 2010 13:33
Tycker personligen att lysrören ser ut att ha gjort sitt. Att dom är lite svartbrända i kanterna är aldrig ett bra tecken. Vet du när ägaren innan bytte dom senast?
#3 - 7 januari 2010 15:00
Kan vara så att det är rören det är fel på. Har ingen aning om hur gamla de är men de se ju inte nya ut iaf, den saken är säker.

Kanske kan plocka ur dem och gå ner med dem till en elkedja eller lampaffär o testa ifall det är dem som är fel. Felsöka lite.

Läste i bruksanvisningen att rampen aldrig tänder ifall de känner av nåt fel med rören.
#4 - 7 januari 2010 15:23
Tror knappt det är sant men testade för skojs skull att bara byta plats på rören och nu sitter rampen på plats över karet och lyser :p

Men men, lär ju endast va en temporär lösning...

Lite kuriosa är att när jag letade akvarium så gick jag till en handlare som sa att han tidigare sålt JUWEL men numera bytt till bara Cayman (eller vad det hette) p.g.a. att JUWEL numera produceras i Kina och således har kvalitén sjunkit rejält och han hade haft en del klagomål, nästan alltid angående lysramperna. Gick sedan till nästa handlare, som sålde enbart JUWEL och hade gjort det de senaste 15 åren och han sa att det var tysk toppkvalitét...

Aja, jag fick iaf tag i ett gammalt kar så kanske har ett hörn tysk toppkvalitét här hemma... :P

Men är det lönt att tömma o loda eller skiljer det så pass lite? Går att zooma, understa länken i första inlägget. Ca 130 cm brett och ~10 mm nivåskillnad.
Bilagor:
#5 - 10 januari 2010 11:39
Jahopp, där slutade den rampen lysa...

Tänkte på en sak, är det absolut nödvändigt att ha den korta rampen fungerande? Tycker det lyser upp ganska bra med enbart den långa.
#6 - 10 januari 2010 12:15
Korta, långa? Nu hänger jag inte med riktigt. Har du 2 lysramper?
#7 - 10 januari 2010 12:33
draft skrev:
Jahopp, där slutade den rampen lysa...

Jag har 70cm och 100cm begagnade T8 ramper till Juwel kar. Är det nå't som du är intresserad av så lägg ett PM.

Annars finns det både T5 och T8 ramper att köpa på Guldfisken.se eller på Juwels hemsida.
#8 - 10 januari 2010 13:28
lofstrog skrev:
Jag har 70cm och 100cm begagnade T8 ramper till Juwel kar. Är det nå't som du är intresserad av så lägg ett PM.

Annars finns det både T5 och T8 ramper att köpa på Guldfisken.se eller på Juwels hemsida.

Ok, men tror inte något av de måtten stämmer tyvärr [:o] Behöver nåt runt 50 cm.

Ska kika på hemsidorna.
#9 - 10 januari 2010 13:38
snyggt kar:D
#10 - 10 januari 2010 14:34
JacobT skrev:
snyggt kar:D

Tackar, är nöjd men kommer bli finare med mer växter, bättre belysning och framförallt fiskar! :D

Tänkte jag skulle köra på dessa växter för att sedan ta skott av dem o plantera istället för att köpa ett femtiotal direkt.

Iaf, beställde precis två JUWEL lysrör från PWSS, de var lite billigare än guldfisken. Löser inte rören problemet så åker jag väl på att köpa resten med! :p
#11 - 10 januari 2010 15:23
draft skrev:
Ok, men tror inte något av de måtten stämmer tyvärr [:o] Behöver nåt runt 50 cm.

Ska kika på hemsidorna.

Kolla på Juwel's hemsida så kan du se precis viket som passar till ditt akvarium. Hoppas att det löser sig.:)
admin
Christian Alfredsson
#12 - 10 januari 2010 17:04
En av mina gick sönder. Inte kul då den var dyr som skam.
#13 - 11 januari 2010 21:39
lofstrog skrev:
Kolla på Juwel's hemsida så kan du se precis viket som passar till ditt akvarium. Hoppas att det löser sig.:)

Japp, fast mitt har ju några år på nacken men kanske går att se ändå.

[QUOTE=admin]En av mina gick sönder. Inte kul då den var dyr som skam.[/QUOTE]

Mmm, har tyvärr sett det :/

Annons