Problem med lysrör

#1 - 26 januari 2006 17:03
Hej, jag har ett Juwel Rio 240, idag slocknade lysrören, det är en ramp med 2X38w, 105 cm. det är kopplat så att om ett lysrör pajar så lyser inte det andra heller. jag har dock ett extra hemma, har provat alla varianter utan resultat, har svårt att tro att båda 2 har pajat samtidigt?, denna ramp är helt kapslad, det finns inga glimtändare och så, det liksom är en sådan som tänds direkt ungefär som en glödlampa... efter lite testande så har jag märkt att om man drar ur strömmen ett tag cirka 20 sek. sedan sätter i sladden igen så lyser båda rören cirka 5 sekunder, sedan nattsvart igen.

Någon som har lite tips och idéer?

Mvh. // Gunnar
#2 - 26 januari 2006 17:11
Min gissning:
Finns det inga glimtändare så är det troligen en elektronsk balast som har pajat.
#3 - 26 januari 2006 17:15
Hallo NE. inte mycket att göra isåfall då? kan tillägga att akvariet är cirka 1,5 år gammalt, man tycker ju att det borde hålla lite längre! tror dock att jag i alla fall börjar med att prova och köpa 2 nya rör, dom går ju alltid åt ändå sedan....

Mvh. // Gunnar
#4 - 26 januari 2006 18:12
(Tja... vad är egentligen garantitiden på sådant där?)
Yup, tänds lysrören genast "som en glödlampa" så är det ett elektroniskt "instant start" (eller kallstart). Dessa är i regel bra mycket billigare än varmstartsdon som förvärmer rören innan de tänds. Du kan troligen byta ut det själv om du bara köper en ny reaktor. Ibland kan de där ramperna kräva lite fantasi för att man skall komma åt donen, men har de satts ihop kan de tas isär... ;)
#5 - 27 januari 2006 04:08
[quote=David.C](Tja... vad är egentligen garantitiden på sådant där?)[/quote]
enligt svensk lag är det 3års garanti på sånt köpt efter 1juli förra året och 2år på det köpt innan.

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

vanligt hf-don har en ungefärlig livslängd på 30.000 timmar medans högkvalite ligger på 50.000 timmar enligt diskussion i annan tråd.
#6 - 27 januari 2006 06:16
[quote=Raven]enligt svensk lag är det 3års garanti på sånt köpt efter 1juli förra året och 2år på det köpt innan.

vanligt hf-don har en ungefärlig livslängd på 30.000 timmar medans högkvalite ligger på 50.000 timmar enligt diskussion i annan tråd.[/quote]
Nu får du nog läsa på lite bättre.
Det du beskriver och har klippt ut är inte garranti det är en bit av konsumentköplagen (reklamationsrätt). Den gäller som du också klippt ut ovan "ett ursprungligt fel på en vara".

Garranti är frivillig och är helt upp till tillverkaren eller försäljningsstället att lämna, eller inte.

Missförstå mig rätt, jag tycker gott man kan försöka klaga, men att påstå att det finns tre års garranti på allt är totalt fel.
#7 - 27 januari 2006 17:23
Hej, lämnade in hela rampen på hos en elfirma idag, typiskt att det är fredag så klart, hur länge klarar sig växterna med lite provisoriska glödlampor.
göder med PMDD.

// Gunnar
#8 - 27 januari 2006 22:34
Hoppas att det löser sig på något vetigt sett för dig.

Annons