[SIZE=2][FONT=Verdana]Hejsan!
Har nu satt upp mitt gamla akvarium som rymmer 60 L, och efter 3-4 veckor med bara växter satte jag i de första fiskarna igår:
2 Malar (Vars namn jag inte kan komma ihåg, mörka med ljusa fläckar på)
1 Fjärilsciklid (De hade bara hanar och sa att jag skulle komplettera med en hona så fort som möjligt.)
Hade tänkt de skulle få simma runt ett tag tills jag drar upp till huvudstaden för att inhandla några fler fiskar.
Nu till mina eventuella problem:
"Brunalger" - Brunt damm och fläckar har börjat synas på växter och stenar.
(Har läst att det ska försvinna när akvariet blivit stabilt)
Trådar från växter - Flera långa trådar har bildats från ena växten (Se bild nedan)
Gröna Prickar på ena växten - Vet inte hur bra det syns på bilden, men små mörkgröna prickar ha börjat synas på ett blad på ena växten
- Vad ska jag göra åt detta?
Andra problem och frågor:
Min fjärilsciklid äter inte, i alla fall inte när jag ser på. Den simmar inte upp till ytan när jag ger den mat. Ger den väldigt lite, som jag läst att man ska göra - Hur mycket borde jag ge den per dag? (Har två sorters flingmat än så länge)
- Är han kanske bara blyg och äter den sjunka maten senare?
PMDD - Har hört att det ska vara bra, används det istället för beredningsmedel när man byter vatten? Och vad är det medlet gör?
[/FONT][/SIZE][SIZE=2][FONT=Verdana]
http://i184.photobucket.com/albums/x281/Halldin/IMG_0389.jpg
- Brunt på bladen. Långa trådar kom från vissa blad. Mörgröna prickar.
http://i184.photobucket.com/albums/x281/Halldin/IMG_0390.jpg
- Brunt damm på växterna.
[SIZE=6]Malarna dör:
[SIZE=2]- Fan, fan, fan, fan, fan!
På två dagar har två malar dött. Malarna har sett helt normala ut. Mitt Ph-värdet ligger runt 6, precis som min fjärilsciklid vill ha det.
Har inte testat Nitrit än, men ska köpa ett kit så snart som möjligt.
Jag har gett malarna högst en halv tablett varannan dag, märket på maten är Algae Wafers från Ocean Nutrition.
Vad fan är det som händer? Hoppas nu inte min Fjärilsciklid dör, inte roligt att slänga pengarna i sjön.
Hade bara tre fiskar så jag har svårt och tro att Nitrit skulle vara orsaken, kan det vara sjukdom från början? [:(!]:mad::confused:
[/SIZE][/SIZE]
/E
[/FONT][/SIZE]