Problem med nitrit

#1 - 23 september 2008 20:10
Vi har ett akvarium på 54 liter som vi har yngel i. Problemet är att vi får nitritbildning i vattnet hela tiden, trots att vi behandlar med Nitrivec och brukar få byta ut en del av vattnet då problemen uppkommer, -vilket är varje dag. Varje gång vi har bytt ut vattnet har vi tagit vatten från två av våra andra akvarier, där värdena är perfekta. När vi har bytt vattnet har vi bytt 50 till 75% av vattnet. Vi har inte övermatat fiskarna, så det kan absolut inte bero på det. Vi har haft akvariet i snart en månad, och problemet har funnits hela tiden. Vad beror det på och vad ska vi göra för att det ska bli bättre?
Hälsningar
Frustrerad akvarist [:(!]
#2 - 23 september 2008 20:18
rosenborg skrev:
Vi har ett akvarium på 54 liter som vi har yngel i. Problemet är att vi får nitritbildning i vattnet hela tiden, trots att vi behandlar med Nitrivec och brukar få byta ut en del av vattnet då problemen uppkommer, -vilket är varje dag. Varje gång vi har bytt ut vattnet har vi tagit vatten från två av våra andra akvarier, där värdena är perfekta. När vi har bytt vattnet har vi bytt 50 till 75% av vattnet. Vi har inte övermatat fiskarna, så det kan absolut inte bero på det. Vi har haft akvariet i snart en månad, och problemet har funnits hela tiden. Vad beror det på och vad ska vi göra för att det ska bli bättre?

Hälsningar

Hmm... Det tar tid om man väl har fått problemet. Det tar typ 1 månad att få bra balans om man startar upp utan att få nitrit men minst 6 månader om man har fått nitrit innan man tycker att karet känns riktigt bra, upplever jag iaf.
Vilken sorts yngel?? Tål de lite salt???
Hur många o stora???
Du har bra turbulens på ytan lr hur???
Kan du ta en filterpatron från något annat kar och krama ur det i karet??? Här på Zoopet har det pratats om att ta jord för att få rätt bakterier..

Du får nog räkna med att det tar några veckor till innan nitriten är borta.. Kämpa på!!! [:-174]
#3 - 23 september 2008 20:49
rosenborg skrev:

Hälsningar

Jag skulle tro att ni startat upp det med för stor last och sedan har det aldrig hunnit stabilisera sig med de stora vattenbyten ni gjort. Har det väl börjat på det viset är det inte så lätt att få det rättat. Antingen fortsätta som ni gör i ca ett halvår eller börja om med en långsam start med liten last.
#4 - 23 september 2008 22:22
Denna veckan har mitt akvarium varit igång i 5 veckor. Idag är första helt nitritfria dagen. Det har helt enkelt tagit 30 dagar för filtret att ackumulera de bakterier som behövs för att bryta ner nitriten.

Nu har jag ett avsevärt mycket större akvarium (450 liter) vilket ju är enklare än ett litet.

I ditt fall kan jag tänka mig att a) filtret inte innehåller tillräckligt med "goda" bakterier ännu (trots Nitrivec) och b) jag skulle nog också säga att det är för stora vattenbyten - samt c) kanske är för mycket mat ändå?

Förslag: (om du har ciklider som skall ha PH 7.5-8.5 - t.ex Malawi)
Byt vatten en gång i veckan (två är jättebra när allt har satt sig). Vid nästa byte, byt 30%, tillsätt 5 gram bikarbonat (ökar vattnets buffringsförmåga och höjer PH-värdet).
Och - mata inte alls under 2-3 dagar.

Det finns många som kan det här bättre än mig - men - så resonerar jag - och så hade jag gjort. Funkar inte det så är det nog bara att följa rådet ovan.
#5 - 24 september 2008 12:38
Sluta upp med att använda akvarievatten från andra akvarier vid delvattenbyte, använd vanligt kranvatten och byt omk 30%, se samtidigt till att inte ha för stor last i akvariet.

Vad har ni för filtrering? (modell nummer räcker.)

Använder ni stickor eller dropptest samt kan du ta en bild på akvariet ifråga?
#6 - 24 september 2008 16:35
Hej
Vi använder Tetra test NO-2 nitrite
Pumpen heter Powerclean 250
Har tagit kort på akvariumet men vet ej hur man bifogar bilder
#9 - 25 september 2008 17:08
Använder du dig av vattenberedningmedel eller har du i nitrivec direkt efter vattenbyte?

Isf tar kloret i vattnet död på mycket att det verksamma i nitrivec och det gör ingen nytta alls.

Om du har klor i vattnet vill säga.

Tror inte att kloret har med allt att göra det är nog övermatning m.m men det kan vara en bov i dramat.
#11 - 25 september 2008 19:30
Hej
Jag bytte vatten i går tagit ca 30% kranvatten haft i nitrivec proverna fortsätter att visa rött har inte matat dom och flyttat honan till ett annat akvarium ynglen ser ut att må bra men hur länge? vad göra för att få bra vatten
#12 - 25 september 2008 19:34
rosenborg skrev:
Hej

Jag bytte vatten i går tagit ca 30% kranvatten haft i nitrivec proverna fortsätter att visa rött har inte matat dom och flyttat honan till ett annat akvarium ynglen ser ut att må bra men hur länge? vad göra för att få bra vatten

Svara gärna på min fråga, har du i vattenberedningsmedel när du byter vatten? Har du klor i vattnet? Isf tar kloret död på nitrivecen du har i.

Annars kan du prova Toxivec jag körde ner det när jag hade nitrit en gång och nitriten försvann efter nån dag.
#13 - 25 september 2008 19:38
Hej
Nej vi har inte klor i vattnet har två andra akvarier ett 112 l och 250 l har aldrig haft problem med dom använder samma vatten i dom vi brukar vänta till dagen efter vattenbytet innan vi har i nitrivec
#14 - 25 september 2008 19:45
rosenborg skrev:
Hej

Nej vi har inte klor i vattnet har två andra akvarier ett 112 l och 250 l har aldrig haft problem med dom använder samma vatten i dom

Okej, då skulle jag om jag var du byta minst 50% vatten varje dag i en vecka, fortsätta ha i nitrivec nån timme efter vattenbytet. OCH MATA INGET ALLS! är det nitrit efter en vecka fortsätt att byta 40% vatten yttligare en vecka. INGEN MAT!

Detta har funkat jätte bra för mig fick tipset i en djuraffär av en klok akvarist.
Och utan mat i 2 veckor är inga problem.

ÄR det nitrit efter det så är det mycket skumt.
#15 - 25 september 2008 19:49
Ska vi använda kranvatten eller ta ur dom akvariumen som man vet att det är bra vatten i:D
#16 - 25 september 2008 19:53
rosenborg skrev:
Ska vi använda kranvatten eller ta ur dom akvariumen som man vet att det är bra vatten i:D

Du kan ju ta kranvatten och ha i en skvätt akvarievatten från ett annat med, skadar ju aldrig, men nitriten måste bytas bort mot fräscht vatten. Men kör du ner lite akvarievatten får du ju med lite nyttiga bakterier också.
#17 - 30 september 2008 16:37
Hej
vill bara tacka för tipsen vi fått ser ut som det har stabiliserat sig
andra dagen som proverna ser perfekta ut
#18 - 30 september 2008 17:53
rosenborg skrev:
Hej

vill bara tacka för tipsen vi fått ser ut som det har stabiliserat sig

andra dagen som proverna ser perfekta ut

När nitriten väl ger sig så brukar den ha gett sig om man inte gör något dumt som tappar matburken i det nya karet som min dotter gjorde t ex.. :D
#19 - 1 oktober 2008 19:07
(En parantes: Det står ingenstans här om du brukar göra rent filtret, men det antar jag att du inte gör under hela denna period, för det är ju där alla nyttobakterier måste få bildas.)

Som jag har förstått det så vädras klor ut ur vattnet om man plaskar mycket vid påfyllning i hink, och har mycket rörelse på ytan. Det kan väl inte vara så extremt höga halter att det dödar alla nitrivec-bakterier? Hur skulle man då nånsin kunna byta lite vatten och ha i nitrivec? Allt kranvatten i Sverige (kommunalt) har ju klor, i princip. Men vanligt klor ska inte vara någon fara eftersom det försvinner, medan ammoniumsulfat (kloramid?) som finns i tex Växjös kranvatten är ett problem.

Det var bara mina åsikter om det hela. Självklart ska man inte byta jättemycket vatten på en gång, men jag undrar ändå lite om det där med nitrivec.
#21 - 2 oktober 2008 05:56
Ja i tråden du länkade till står precis det jag sade :) Det enda jag inte vet är hur många kommuner som har kloramid i vattnet numera. Frågan är nu om trådskaparens kommun gör det.

Det stod heller inget om huruvida nitrivec dör totalt eller inte. I Växjö hade jag aldrig problem med nitrit, däremot mådde fiskar och växter dåligt av kranvattnet. Här i stockholm (som jag ej vet om de har ammoniumsulfat eller ej) mår alla mina fiskar bättre, pansarmalarnas skäggtömmar växte ut på 3 veckor, osv osv.

Kort sagt: Ammoniumsulfat som bildar kloramid = ej bra.

Att ha i nitrivec, oavsett när (så länge man INTE rör filtret och INTE byter mer än 30% vatten) borde vara bättre än att inte ha i det alls :)
#22 - 2 oktober 2008 19:52
Hej
Har ej rengort filtret fick tips om att ta filtren från dom andra akvarierna och krama ur dom i problem akvariet såg resultat efter någon dag sedan har det varit nitrit fritt sen dess

Annons