Idag ser jag att det kommit en massa luftbubblor som typ är inkapslade i cyanon är detta normalt?
Skall jag bara göra 25% vattenbyten då?
Är det dags att ge upp och starta om hela akvariet?
Och inte vänta till hösten?
Jag tror du skall fortsätta att ta det lugnt! Troligtvis har du hört det lite mycket från mig, men det gäller fortfarande.
Bubblorna är antingen syre som bildas av cyanon vid fotosyntesen eller annan gas som kan bildas när cyanon håller på att dö bort. Det kan också vara CO2 som bildas i botten. Jag ser det inte som någon nackdel.
Gör vattenbyten och dosera PMDD som vanligt, steady does it! Om växterna växer och mår hyffsat kan du öka PMDD doseringen en del. Kör du dubbeldos nu eller?
Jag har haft den vanliga cyklingen av alger i mina 3 små kar och testar lite olika saker.
Det tycks funka med mindre vattenbyten enligt Mathias men ökning av PMDD och bra fart på växterna funkar också.
Det akvarium jag haft mest alger i är det med ler och jordbotten. Men det är också det som växterna växer bäst i. Det tycks som om även det börjar gå från alger till växter i allt snabbare takt. Där göder jag ingenting och trådalgerna har nästan försvunnit. Det gröna pudret som täckte i princip alla växter är borta tillsammans med tofs och prickalger på glaset.
Tyvärr tog sig aldrig cyanon trots att jag ympat in rejält med detta. Det akvarium som klarat sig bäst utan alger är det med bark i och med bottenfilter. När det slutade att vara alltför brunt och ogenomskinligt blev det riktigt fint med lite javaormbunkar och mossa.
Trådalgerna som jag vräkte i har ställt till en del problem eftersom de satte igen pumpen hela tiden när de dog. Jag fick helt enkelt inga alger att överleva i det akvariet. Jag övermatar rätt kraftigt i alla akvarierna för att se om det skulle göra något på algfronten men det blir bara mer kanelbulle snäckor av det. Dessa börjar bli till ett litet problem då de tycks knapra på växterna när det är dåligt med alger.
Till saken hör att jag har drygt 12 timmar solljus och lika mycket lysrör. Så den totala ljustiden är nog runt 16-18 timmar. Så jag kan nog ganska klart utesluta ljuset som ett problem! Jag kan också konstatera att tålamod och en hel del lathet är den bästa metoden att få ordning på diverse problem.