Problem med nystartat kar

#1 - 4 januari 2012 19:34
Jag startade mitt 275 l kar o nu är växternas kanter bruna bakgrunden är brun o sanden börjar bli brun men vattnet är klart. Varför blir det såhär? Förstår att jag har obalans men vet inte vart jag skall börja.

Mina scalarer vill verkligen vara med på bild ;)
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
#2 - 4 januari 2012 19:58
Du har fått kiselalger. De är mumma för Ancistrus!

De försvinner av sig självt när karet blir inkört, mekanisk rengöring funkar. Jag gnuggade med en diskborste på bakgrunden och då släppte de direkt. På rutorna räcker det med att dra med fingrarna så släpper det :)
#3 - 4 januari 2012 20:01
för övrigt ironiskt när jag skrev i din andra tråd om vad kul det är med vit-faxe slimlinen om man råkar ut för dem :)
#4 - 4 januari 2012 20:04
Åhh tack :)
Hur gör jag med sanden då? Skall jag göra vattenbyte nu eller ställer jag till det då? Och ta häverten i sanden?

Och en till fråga kan fiskar tappa fjäll eller ändra färg på dem? Tycker ena scalaren ser lite udda ut men han är omöjlig att få att posa åt rätt håll :rolleyes:

#5 - 4 januari 2012 20:13
Fisken låter jag vara utan analys, har aldrigt hållit dem.

Om du vill ha mer kiselalger byter du bara mer vatten :) Vattnet i kranen är fullt av kisel och då blir det värre i karet. Ökad belysningstid funkade sådär för mig men jag vet att det rekomenderas. Jag släckte karet och då försvann de. Olika skolor finns det i ämnet :)

De ger med sig efter hand, gräv inte runt i karet i onödan, då blir både du och fisken mer stressade :) tålamodet är din bästa vän. Försök att fånga en bild till de som kan detta, det blir lätt som en plätt för dem då :)

Hävert i sanden är rätt onödigt, det bor godsaker du vill ha i den!
#6 - 4 januari 2012 20:30
Vad bra att jag frågade här innan jag gjorde något. Hum undra om det är en hint det dära med tålamod ;) inte min starkaste sida men bara att öva då :)
Ok skall pröva o få kort på honom för han diggar ju kameran :)

#7 - 5 januari 2012 07:04

[COLOR=#333333]Om du vill ha mer kiselalger byter du bara mer vatten [/COLOR][:)][COLOR=#333333] Vattnet i kranen är fullt av kisel och då blir det värre i karet.

Kiselnivåerna spelar ingen roll. Det kan du övertyga dig om genom att tillsätta kisel och det faktum att alla kranvatten innehåller mer kisel än kiselalgerna någonsin kommer behöva.

Ett annat bevis för det är att kiselalger ofta blommar upp i nystartade kar men sedan försvinner - trots att man har exakt samma kranvatten och vattenbytesregim som från början. Dvs kiselnivån är konstant.

Däremot klarar dom extremt låga fosfathalter, som det ofta är i nystartade burkar. Skippar man vattenbyten och man då märker att kiselalgerna försvinner så är det förmodligen för att fosfatnivåerna ökat och börjat gynna andra former av alger - inte för att kiselnivåerna ändrats.

Tips för den nystartade burken: Du kommer få alger överallt där ljuset når nu när du har så lite växter och du kör normal ljustid (12 timmar). Enklaste och bästa sättet är därför att sänka ljusnivåerna (då dör växterna) eller förkorta ljusperioden väldigt mycket (halvdåligt för växterna) eller börja göda och fokusera på växterna så dom skuggar ut algerna.

[/COLOR]
#8 - 7 januari 2012 13:36
Ja nu ser det ju förjävligt ut rent sagt hela karet så blir o åka o köpa växter samt dra ner på ljustiden då jag blir tokig på hur det ser ut nu AAARRRRRGGGGGHHHHHH vad trött jag blir idag ;)
Japp och att jag helt missat detta med kiselalger förr. tänk om man kunde minnas allt man läst så hade detta med aqvarium varit lättare ;)
fan har ju minne som en överkörd guldfisk!

Har halverat tiden men inte sett någon förbättring men då jag sovit på jobbet så har jag ju inte sett karet så kan vara att man tycker det är brunare nu då man itne varit hemma o det vart ju planen med ett vitt kar ;) inte brunt. Jaja jag kommer väl bli smartare efter detta med haha

Seriöst det har verkligen blivit sämre såg bilderna igen tänker inte lägga in nya direkt för det är inte till min fördel [:o]
#9 - 7 januari 2012 19:29
Så ser det ut nu. Hade bara råd med 7 växter till. Men börjar det bli lagom med växter nu? Och hur mycket tålamod skall jag ha :rolleyes:
Alltså när försvinner brunalgerna tar det veckor?

#10 - 12 januari 2012 21:10
hela karet är kört känns det som. Hjälp vad skall jag göra?
En av fiskarna har dött.

Nu är vattent helt grönt och jag vet inte vad jag skall göra- är det dags för vattenbyte samt mörkläggning och växtnäring?
#11 - 12 januari 2012 21:12
Lägg upp en ny bild :)

Det är kört så fort tålamodet tar slut!
#12 - 12 januari 2012 21:29
#13 - 12 januari 2012 21:32
Länkar tråden i min tråd, har en kille med ett extremt bra tänk som kollar in i den ibland. Han borde nog komma in snart!
#14 - 12 januari 2012 21:38
Oo va mysigt. Så har några av mina kar också varit en period. Visade sig att jag hade döda fiskar som låg gömda och förstörde vatten kvalitén.

Ett uv filter hade gjort dit vatten kristall klart igen :)

Släng inte i växtnäring då göder du algerna. Grön vatten är också en alg :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
#15 - 12 januari 2012 21:45
Carina_ skrev:

är inte det någon typ av svävalge.. hela in damm va full av sånt grön klegg i somras.. då lånade jag ett extra uv filter= problen löst. undvik algmedel för du har säkert massa alger som är bra att ha så att säga.. vad har du för filter nu?
#16 - 12 januari 2012 21:49
Synd du bor så långt bort, har ett rejält uv filter liggandes som man kopplar på ytterfiltert...

Men bara ett tips så här nu om du skulle få för dig att köpa ett uv filter,köp inte ett uv "innerfilter" som bara har små 2 dioder vid utblåset, utan försök komma över ett ordentligt :) pwss har men deras priset är ju att ta i.. Www.fish-street.se har billiga och jäkligt bra till ytterfilter .

Sent from my iPhone using Tapatalk
#17 - 12 januari 2012 22:22
jaha bara uv som löser detta?
då ekonomin e kass då tvättmaskinen gick sönder efter att jag köpte ett nytt kar för mina sparade pengar så är ekonomin verkligen urusel och att det är januari gör det ju inte bättre ;)

Jag har ett fluval 300
#18 - 12 januari 2012 22:25
JAg har inga döda fiskar, hittade en men den såg jag att den var på väg att dö så höll koll på den och tog upp den när den var död :(
#19 - 12 januari 2012 22:35
Sök på svävalger/gröna svävalger, nystartat kar och en del matning kan ge problem.

Total mörkläggning har jag provat, funkat bra har det gjort också. Sen syns det inte om jag hade samma grejen, mitt var illgrönt..
#20 - 12 januari 2012 22:53
Jag matar med tabletter till mina ancistrus samt till mina praktbotior så då måste det vara dem som ställer till det för annars har jag vita mygglarver, rödamygglarver och lite flingfoder som jag varierar mellan men det är alltid uppätet på ca en minut om ens så läng. men tabletterna tar ju lite längre tid och de löser ju upp sig framför allt när det blir bråk om tabletterna.
jag kör med tetra min crisp (flingfoder)
tetrapleco wafer för mina ancistrus samt tetra tabimin för mina praktbotior

De får tre tabletter av varje sort är det att övermata dem? de i butiken sa en till varje fisk men det tyckte jag verkade på tok för mycket så jag halverade mängden
#21 - 12 januari 2012 22:55
Föresten när man mörklägger karet skall man inte mata dem då?
Överlever fiskarna? På algbekämpningsschemat står det att man skall mörklägga 4-7 dagar.
Hur gör man sedan? gör man vattenbyten då? Skall nämligen åka på min kurs i stockholm till helgen och den är fredag-söndag nästa vecka så har bara 7 dagar på mig innan jag åker bort ju

Kan mina fiskar dö av alla dessa alger?
kan de dö av mörkläggningen?
Kan de svälta ihjäl?
#22 - 12 januari 2012 23:02
[QUOTE=Majki01;1567591]Synd du bor så långt bort, har ett rejält uv filter liggandes som man kopplar på ytterfiltert...

Men bara ett tips så här nu om du skulle få för dig att köpa ett uv filter,köp inte ett uv "innerfilter" som bara har små 2 dioder vid utblåset, utan försök komma över ett ordentligt :) pwss har men deras priset är ju att ta i.. Www.fish-street.se har billiga och jäkligt bra till ytterfilter .

kommer inte in på den tråden. Ok vad heter dem jag behöver då?
Annars kanske jag kan köpa ditt så får du slänga det på posten ;)
Hur kopplar man in dem då för de skall väl vara i vattnet om jag tolkar det rätt att man typ sätter dem istället för det jag redan har till slangen på utsuget och på slangen till insuget?
#23 - 12 januari 2012 23:38
Ser ut som du har infusorier och lite svävalger.
Mörklägg med filt och släck belysningen i 5-7 dagar, använd finporigt filter typ Quickfilter eller packad vadd, mata inte under tiden alls så borde det försvinna. Är det inte borta helt, kör några dar till.
Alt är ett uv-filter men då kostar det lite mer. Kan även vara bra med ett flockningsmedel.
#24 - 13 januari 2012 00:20
CARINA! Jag tycker du ska ta några djupa andetag och räkna till tio:) Ta och minska belysningstiden till 3-4 tim (så inte växterna dör) och sen lägger du lite filtervadd i ditt ytterfilter (Fluval 300? finns 105-405) och packar det hårt, byt vadden varje eller varannan dag och vänta på att det ger sig;)
#25 - 13 januari 2012 00:30
Hej,
Mathias skickade mig en länk på din tråd.
Tja vad säger man? Först kiselalger och sedan grönsoppa. Välkommen till att ha en bit natur i vardagsrummet kanske!
Kisel alger blir det i nystartade akvarier speciellt ser man dom i ljust inredda akvarier som ditt. Lite som att ha vit heltäckningsmatta i köket enligt mig.
Först en fråga. Har du haft i någon form av medel i akvariet? Exempelvis bakterie kultur eller något liknande.
Hur ofta och hur mycket vatten byter du?
Har du gjort rent filtret och i så fall hur gör du?
Gröna svävalger får man oftast när näringsbalansen tippar i favör av kväve du oftast i form av ammonium. Man bör rätta till den balansen i stället för att försöka få död på eländet. Det är faktiskt så att algerna försöker rätta till den obalansen och dom gör dig en tjänst. Hade du en syremätare skulle du se att ditt vatten är totalt mättat med syre. Detta hjälper både fisk och bakterier.
Mitt recept för detta är flytäxter typ pistia (musselblommor). 25-50 % täckning av ytan och så bra med ljus 12 timmar om dagen. Kan du sedan göda dina växter med exempelvis PMDD så blir det snart klart. Byt inte vatten förens vattnet börjar klarna. Detta tar mycket längre tid än UV-C filter men risken är minimal att du får det tillbaks.
Hur som helst kan det vara riktigt enerverande!
#26 - 13 januari 2012 00:31
åheim skrev:
CARINA! Jag tycker du ska ta några djupa andetag och räkna till tio:) Ta och minska belysningstiden till 3-4 tim (så inte växterna dör) och sen lägger du lite filtervadd i ditt ytterfilter (Fluval 300? finns 105-405) och packar det hårt, byt vadden varje eller varannan dag och vänta på att det ger sig;)
Filltervad funkar bra men eftersom vi alltid skall ha lite delade meningar så blev det ljuset!:)
#27 - 13 januari 2012 11:27
ojsan fluval 305 heter den vist min pump då
I vattnet när jag startade karet så hade jag i mulmen från mitt gamla kar samt easystart från easy life.
Sedan köpte jag 7 till snabbväxande växter efter att jag fick kiselalger och efter det blev hela karet så hära grön, tror att det var för att jag satte i nya växter och rörde lite i sanden men inte säker.
ojsan då hällde jag i växtnäring med som de sa att jag skulle i butiken, kan det vara det som är boven att jag har gjort allt rätt för att få det såhära ;)

Sedan när det blev så hära så läste jag på algbekämpningsschemat o bytte 50% vatten och när jag kom hem dygnet senare så möttes jag av denna bit natur ;)

sedan slängde jag upp bild här igen.

Då det är ett nystartat kar på ca en månad så har jag aldrig gjort rent pumpen. Men när jag gjort rent mina gamla så har jag alltid gjort rent dem i akvarievatten i en hink och inte använt nytt.

där fick jag för att jag ville ha ett ljust o fint akvarium med klart vatten. men o andra sidan det är ju en klar grön vägg nu istället :p
#28 - 13 januari 2012 11:34
Bosse vad är pmdd? kan du förklara det på en lätt nivå så att jag förstår vad det är och hur man gör då jag har dysleksi så är vissa saker svårare för mig att förstå och det kan lätt bli kortslutning för mig när det är en massa text. Fast det blir bättre o bättre desto mera jag läser här på forumet så det är nytta o nöjje i ett, varför lösa korsord när man kan vara på forum ;)

Ringde min djuraffär då det är 4 mil dit o de har inte pmdd och jag hittar det inte på guldfisken och pwss heller. Vart köper ni detta?
#29 - 13 januari 2012 12:12
#30 - 13 januari 2012 12:31
Tack Mathias =)
#31 - 13 januari 2012 12:35
Det var så lite så, nu är det lite mer att läsa dock.

MEN, jag brukar det och sen finns Defdac och Bosse med i tråden om det dyker upp mer frågor. Enkla frågor kan jag svara på, allt övrigt lämnar jag över till dessa ;)
#32 - 13 januari 2012 15:20
Carina_ skrev:
Bosse vad är pmdd? kan du förklara det på en lätt nivå så att jag förstår vad det är och hur man gör då jag har dysleksi så är vissa saker svårare för mig att förstå och det kan lätt bli kortslutning för mig när det är en massa text. Fast det blir bättre o bättre desto mera jag läser här på forumet så det är nytta o nöjje i ett, varför lösa korsord när man kan vara på forum ;)

Ringde min djuraffär då det är 4 mil dit o de har inte pmdd och jag hittar det inte på guldfisken och pwss heller. Vart köper ni detta?

Lite OT men jag lider också av dyslexi. Det synns nog ofta när jag har brottom och inte använder rättstavnings program innan jag postar!

Blir det enklare för dig om jag delar upp texten I mindre bitar eller?
Att du rörde om i botten kan ha sin anledning och kanske att du hade i växtnäring. Alger är ju riktigt små växter om man tänker efter.
Skillnaden är egentligen ganska liten och den blir mindre och mindre ju större algerna är.
Din gröna vägg är riktigt små alger.
Det bra är att de inte ställer till någon större skada mer än att de tar ljus och kanske näring från växterna. Den enda skada de egentligen kan göra är om det blir en snabb massdöd av dom, då släpps en massa näring löst i vattnet. Den metod jag använder lika med flytväxter har 2 fördelar. De skuggar så man kan ha allt ljus på och de suger till sig massor av näring som algerna annars skulle kunna använda.
Men man skall komma ihåg att alger kan överleva på betydligt mindre näringsnivåer än växter. Det är här filterbakterierna kommer in.
Nu bryter jag och skriver mer senare.

Någon stans har, jag tor det var hansec eller defdac gjort en bild tråd om hur man blandar PMDD. Mycket bra så leta efter den!
#33 - 14 januari 2012 12:14
Jag har svårast att lära mig om vattenkemin o alla förkortningar då allt bara blir en enda röra men som sagt var det går bättre o bättre.
Läste lite om PMDD och hitils så tror jag att jag förstår men kommer säkerlligen mera funderingar när det väl kommer hem =)

Är det i kassetterna jag fyller i all vadd o tar bort kolen o "makaronerna" och bara byter den.
Hur gör jag sedan när karet inte är grönt längre? lägger jag i makaronerna o kol igen eller skall man alltid ha vadd?

VAr får ni tag på växterna vart i tre djuraffärer o inte en enda hade några som helst flytväxter, suck. skall ringa ner idag o se om jag inte kan beställa växter och leta upp lite finare än vad de har inne börjar bli trött på deras sortiment.

Om jag inte lyckas ta mig till den dära stora djuraffären brevid bromma flygplats på fredag förståss.
#34 - 14 januari 2012 13:35
Tänkte på det där med att din fisk dog. Du säger att du matar med röda mygglarver. Det tog död på mina fiskar. Jag fick lära mig att röda mygg odlas i extremt förorenat vatten och att de därför kan göra fiskarna sjuka, så jag skulle nog sluta mata med det. Hoppas det löser sig med alger och allt! :)
#35 - 14 januari 2012 15:22
Carina_ skrev:
Jag har svårast att lära mig om vattenkemin o alla förkortningar då allt bara blir en enda röra men som sagt var det går bättre o bättre.

Läste lite om PMDD och hitils så tror jag att jag förstår men kommer säkerlligen mera funderingar när det väl kommer hem =)

Är det i kassetterna jag fyller i all vadd o tar bort kolen o "makaronerna" och bara byter den.

Hur gör jag sedan när karet inte är grönt längre? lägger jag i makaronerna o kol igen eller skall man alltid ha vadd?

VAr får ni tag på växterna vart i tre djuraffärer o inte en enda hade några som helst flytväxter, suck. skall ringa ner idag o se om jag inte kan beställa växter och leta upp lite finare än vad de har inne börjar bli trött på deras sortiment.

Om jag inte lyckas ta mig till den dära stora djuraffären brevid bromma flygplats på fredag förståss.

Jag tror jag har ett lika dant filter som du i förådet. Skall gå ut och öppna det och se om jag kan lura ut möbleringen i det.
Annars brukar det funka med en petflaska som man kapar botten av och sätter på insuget. Den packar man hårt med vadd.

flytväxter? Finns det ingen som läser tråden som kan skicka lite musselblommor till Carina?
#36 - 14 januari 2012 16:01
Oj, oj, oj, öppnade filtret och vad med grejor det var I den burken! Ser ut som rena rymdraketen!

Jag skulle till at börja med ta bort den aktiva kolen. Det tycker jag inte man skall ha i hela tiden.
Men man kan ha det i skåpet den dag man måste ta bort medicin, etc.

Så här utan att veta vad jag håller på med skulle jag lägga i grovporig filtermatta i stället. Porslinsrören kanske funkar men frågan är om inte en del av dessa också skulle få stryka på foten.

Det enklaste för dig är nog petflaskemetoden. Du kan nog ta bort silen som sitter på sugsidan och sätta på en petflaska där. Det blir nog lite glapp men jag brukar ta till silvertejp för temporära lösningar.

Annars kan du se till att röret slutar någon stans mitt i petflaskan och sedan packa hårt runt om.

Jag har ingen vadd hemma annars hade jag gjort det och tagit några bilder.
#37 - 14 januari 2012 21:03
Lånar tråden lite, då jag också fått dessa j*kla kiselalger...

Det började på mina två mangroverötter, sen på växterna och nu är det brunt nästan överallt. Hur länge tar det innan dom försvinner? Har haft dom nån vecka nu och växterna ser helt färdiga ut (döende). Växterna var dock i dåligt skick, innan detta hände. Skrubba det jag kunde med en diskborste och använde pet-flaske metoden, då det blev en brun dimma i hela karet. Karet är på 180l, har 2x30w aquarelle rör och ganska mycket växter (svärdplanta, vallisneria, javaormbunke, anusbias, nån gräsplanta).
#38 - 14 januari 2012 21:18
Det ger sig efter ett tag, de är alger som kommer absolut först i ett akvarium.

Jag har testat lite olika och har sett att det hjälper bäst när man släcker ljuset. Ha det släckt ett par dagar så lugnar det sig!

Ingen total mörkläggning utan dra bara ner på ljuset :)
#39 - 14 januari 2012 21:29
Tack Mathias!

Men menar du dra ner på timmarna det är tänt då? Jag har tänt 12 timmar (07-19) per dag nu och sen går mitt månljus från 18.45-22. Men månljuset gör väl varken till eller från, det är väl bara för vi tycker sånt är snyggt!?
#40 - 14 januari 2012 21:40
Ja, dra ner på det en del!

Släck det helt ett par dagar, sen när du ser att det blir lite bättre kan du tända igen. Dock inte lika länge som du har nu. Man kan gärna öka på belysningstiden efter hand i nystartade akvarier.

Det finns säkert andra tankar om detta men för mig har det fungerat :)
#41 - 14 januari 2012 22:33
Ja, dra ner på det en del!

Släck det helt ett par dagar, sen när du ser att det blir lite bättre kan du tända igen. Dock inte lika länge som du har nu. Man kan gärna öka på belysningstiden efter hand i nystartade akvarier.

Det finns säkert andra tankar om detta men för mig har det fungerat :)

Håller på och testar ljus och alger här.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150733&p=1568089&viewfull=1#post1568089
vet inte om jag håller med. Kiselalger tycks blomma när vattnet är riktigt rent och jag tror inte de triggas av ljus då de inte har klorofyll.
#42 - 14 januari 2012 22:37
defdac skrev:
Kiselnivåerna spelar ingen roll. Det kan du övertyga dig om genom att tillsätta kisel och det faktum att alla kranvatten innehåller mer kisel än kiselalgerna någonsin kommer behöva.

Ett annat bevis för det är att kiselalger ofta blommar upp i nystartade kar men sedan försvinner - trots att man har exakt samma kranvatten och vattenbytesregim som från början. Dvs kiselnivån är konstant.

Däremot klarar dom extremt låga fosfathalter, som det ofta är i nystartade burkar. Skippar man vattenbyten och man då märker att kiselalgerna försvinner så är det förmodligen för att fosfatnivåerna ökat och börjat gynna andra former av alger - inte för att kiselnivåerna ändrats.

Tips för den nystartade burken: Du kommer få alger överallt där ljuset når nu när du har så lite växter och du kör normal ljustid (12 timmar). Enklaste och bästa sättet är därför att sänka ljusnivåerna (då dör växterna) eller förkorta ljusperioden väldigt mycket (halvdåligt för växterna) eller börja göda och fokusera på växterna så dom skuggar ut algerna.

[/COLOR]

Vi är fler som tror på kortad ljustid ;D
#43 - 14 januari 2012 22:42
Vi är fler som tror på kortad ljustid ;D

Hmm jag tror den gode defdac är lite tvetydig här. Hur som hellst kiselalger brukar vara av övergående natur. På tal om det jag fick faktiskt en riktig blomning av det när en burk med grönvatten kolapsade pga glömska med gödning.
#44 - 14 januari 2012 22:59
Jag fick det när jag tillsatte bikarbonat i Malawikaret. Det funkade i någon månad utan, sen meckade jag med vattnet och det sade kabooom!
#45 - 15 januari 2012 11:21
Den var bra Mathias då sa det bara kaboom. Kunde inte beskriva det bättre själv :)

Jag har inte gett upp karet i alla fall utan håller på för fullt dock idag så vart min ena scalar försvunnen. Hittade honom inte men sedan så bara han var där :D

Så ni kan tänka er hur grönt det är när man inte ser en stor svart scalar.

skall bli så skönt när jag får bukt på detta karet och kan njuta av mina fiskar igen.

Tack för all hjälp av er alla hade gett upp om jag inte fick hjälp för då hade jag blivit smått galen ;)
#46 - 15 januari 2012 11:26
Bosse har jag tolkat det rätt när du menar att jag skall ha full ljustid om jag har flytväxter?
Och ni andra tycker att man skall dra ner på timmarna?

Har ju börjat dra ner på timmarna då jag inte har flytväxterna men funderar på att jag kanske inte har rätt lysrör och inser att detta är ytterligare något att sätta sig in i. Får säga till chefen att jag behöver dra ner på jobb så att jag hinner lära mig allt om akvariumet som jag vill :p
#47 - 15 januari 2012 12:15
Bosse kan du något om scalarer?
Jag tror nämligen jag har lyckats få 3 hanar och en hona och de bråkar i mitt kar och affären tar inte tillbaks hanarna.
Förstår att jag inte skall föra in mera fisk nu i karet som det är men har du något råd på hur jag kan göra med dem när det lugnar ner sig o blir stabilt?
nu verkar de dock slåss mindre än vad de gjorde i början så funderar på om alfa hanen har fått honan ehh om det funkar så i fiskvärden?
om det är så kan jag behålla allihop då och adoptera bort hanarna i lugn o ro alltså att jag inte måste hitta ett nytt hem akut till dem
#48 - 15 januari 2012 16:46
Mathias och Carina:
I bland önskar man (ofta) att man kunde prata med fiskarna för att höra hur de mår! Men jag skulle än mer vilja prata med alger och bakterier.
Det där med kaboom och grönalger visar hur otroligt bra dessa är på att rätta till något missförhållande såsom den kemiska och biologiska jämvikten. När du Mathis satte till bikarbonat ändrade du båda dessa. Men det kan lika gärna vara helt orelaterat.
Jag tycker faktiskt du har bra tålamod Carina! Mycket bra att inte drabbas av panik och ta till drastiska åtgärder! Ger Mathias en liten sidoblick.
Carina, har du fått tag i musselblommor (Pistia)?
#49 - 15 januari 2012 16:58
Alger är otroligt spännande, pluggar ämnet så fort jag är ledig. Jag tycker att det är kul och ju mer jag får undersöka dem desto mer spännande blir det.

Det vore spännande att få se fler som har kiselalger och släcker rampen, funkar det då med finns det helt klart samband! Kiselalger är den Enda algen som jag har haft lusten att bekämpa då den satte sig på hela botten och bakgrund, vit faxe rakt igenom i det karet. Släckte bara ljuset och den drog som en avlöning.
#50 - 15 januari 2012 17:01
Carina_ skrev:
Bosse har jag tolkat det rätt när du menar att jag skall ha full ljustid om jag har flytväxter?

Och ni andra tycker att man skall dra ner på timmarna?

Har ju börjat dra ner på timmarna då jag inte har flytväxterna men funderar på att jag kanske inte har rätt lysrör och inser att detta är ytterligare något att sätta sig in i. Får säga till chefen att jag behöver dra ner på jobb så att jag hinner lära mig allt om akvariumet som jag vill :p

Ja! det stämmer.
Jag baserar det på lite egna och andras studier främst från naturen.

Det tycks som om växter förbrukar närsalter under dygnets ljusa timmar tillsammans med ljus och kol.
Alger tycks däremot lagra närsalter under natten och lagrar det. Sedan konkurrerar dom med växterna om kol och ljus under dagen. Det brukar räcka med 4 timmars natt för algerna för att ladda näringsbatterierna.

Observera ordet konkurrera! Om du har flytväxter samt en massa näring i vattnet kommer dessa att växa så det knakar. Dom är inte limiterade av kol som oftast är fallet med undervattensväxter utan tar sitt kol från luften. Så ju mer ljus du ger flytväxterna ju mer näring kan de ta upp ur vattnet. Sedan förorsakar dom skugga under sina blad vilket medför att det inte kommer ned så mycket i akvariet.

Dina vanliga växter kommer nog att ta lite stryk oavsett metod men jag har faktiskt inte sätt direkt negativa effekter med min metod. Om du sedan gödslar med Nitratbaserad gödning kommer både växterna i vattnet och på det att gilla dig medan algerna får det svårt att klara sig.

Orsaken till detta är att växter är bättre på att ta till sig Nitrat medan alger föredrar Ammonium.

Växterna föredrar ammonium också så om dom är starka och friska klappar dom i sig detta också av bara farten!

Det blir helt enkelt så att växterna konkurrerar ut algerna.
#51 - 15 januari 2012 17:07
Alger är otroligt spännande, pluggar ämnet så fort jag är ledig. Jag tycker att det är kul och ju mer jag får undersöka dem desto mer spännande blir det.

Det vore spännande att få se fler som har kiselalger och släcker rampen, funkar det då med finns det helt klart samband! Kiselalger är den Enda algen som jag har haft lusten att bekämpa då den satte sig på hela botten och bakgrund, vit faxe rakt igenom i det karet. Släckte bara ljuset och den drog som en avlöning.

Ja ja vi får testa detta! Problemet är att jag aldrig lyckas få till en bra kiselalg odling! Annars är det nog så att dessa bara överlever en kort period i ett akvarium sedan försvinner de automatiskt.
Jag tror det blir kisel alger i alla nystartade akvarier men om du har vit inredning syns dom mer. Såg du inte min liknelse med vit heltäckningsmatta i köket? Skulle inte funka här i vart fall!
Så vill man ha vitt i burken får man nog leva med lite brunt och grönt!
#52 - 15 januari 2012 17:08
Jag har läst mig till att både kiselalger och cyano ogillar nitrathalter över 10 ppm, det ser jag nästan tecken på här hemma. Jag har FÖR bra vatten och då kommer dessa två tillbaka :)

Det verkar logiskt då de försvinner med tiden då alla näringsämnen finns i karet åt växterna (i växtkar)
#53 - 15 januari 2012 17:12
Mer om biologisk krigföring på alger. Bakterierna som oftast lever i filtret är också goda konkurrenter till algerna. Dom kan exempelvis plocka mycket små mängder ammonium. Detta betyder att växterna tar till yxan med närsalterna och bakterierna putsar med skalpellen. Den sista kan dock vara nog så effektiv som yxan!
#54 - 15 januari 2012 17:14
Jag har läst mig till att både kiselalger och cyano ogillar nitrathalter över 10 ppm, det ser jag nästan tecken på här hemma. Jag har FÖR bra vatten och då kommer dessa två tillbaka :)

Det verkar logiskt då de försvinner med tiden då alla näringsämnen finns i karet åt växterna (i växtkar)

Vi skall se det är ett experiment under uppsättning här. Se min low-tech tråd.
#55 - 15 januari 2012 17:15
följer den så fort den uppdateras :=)
#56 - 15 januari 2012 17:21
Carina_ skrev:
Bosse kan du något om scalarer?

Jag tror nämligen jag har lyckats få 3 hanar och en hona och de bråkar i mitt kar och affären tar inte tillbaks hanarna.

Förstår att jag inte skall föra in mera fisk nu i karet som det är men har du något råd på hur jag kan göra med dem när det lugnar ner sig o blir stabilt?

nu verkar de dock slåss mindre än vad de gjorde i början så funderar på om alfa hanen har fått honan ehh om det funkar så i fiskvärden?

om det är så kan jag behålla allihop då och adoptera bort hanarna i lugn o ro alltså att jag inte måste hitta ett nytt hem akut till dem

Jo lite kan jag om Scalarer. Dock inte de Svarta men det är nog samma fisk men med lite annan genetik.

Man glömmer ofta bort att Scalaren är en ciklid med alla dess för och nackdelar. Du har faktiskt gjort rätt som skaffat flera. En orsak är att det nästan är omöjligt att bestämma könet speciellt på unga och icke lekmogna individer. Jag TROR jag kan se skillnad ibland men då får man gå på beteende mer än utseende.

Så vänta du tills ett par har bildats av din grupp. Att de bråkar lite med varandra hör till deras naturliga sätt att vara. Kom ihåg att dessa fiskar är yngelvårdare och man kan kanske säga att striderna är träning för att kunna försvara familjen senare.
#57 - 15 januari 2012 19:56
Hej har dessvärre inte fått tag i några flytväxter så det får bli en egen kreation av det ;)
Det är en växt som jag inte vet vad den heter men den är lång och smal med en massa små gröna "trådar" på och när jag hade guppi yngel så flöt bara de växterna runt och de blev bara längre o längre så jag köpte sådana och låter dem flyta ihop om att det är bättre än inget ;) Fast scalarerna använder de till tandpetare.

Min ancistrus Agnes ser ut att vara sjuk då jag såg hennes undersida imorse så såg den blodstrimmig ut :(
Men jag är inte helt säker då hon är extremt skygg efter att hon en gång föll ur karet o nästan dog, fastnade mellan väggen och karet tog mig ca sju min att få fram o loss henne. Men kan det vara algerna som gör detta mot henne?

Åhhh önskar att man såg fiskarna igen känns lite osäkert och undrar om alla verkligen lever i det gröna vattnet.
Har ju så små praktbotior och mina gamla praktbotior.
#58 - 15 januari 2012 19:59
Ancistrus älskar brunalger, de är bäst på att äta dem!

Kan det vara Hornsärv du har?
#59 - 15 januari 2012 20:13
[ATTACH=CONFIG]50825[/ATTACH]

Tänkte bara visa hur det ser ut hos mig i malawikaret. Både kisel och cyano. Jag har inga växter som kan ta stryk så nu låter jag rampen vara släckt efter klockan 22. Nu får vi se om det hjälper att släcka ner enbart rampen, det är lika bra att prova bara för att se om det funkar igen! :)
#60 - 15 januari 2012 21:06
Halloj Carina! Intressant och lärorik diskussion detta!

Jag har lite pistia (musselblomma) som du kan få. Nu har ju du ett mycket större kar än vad jag har så de 5-6 skott jag kan avvara kanske inte gör ngn skillnad, men om bossep har rätt (och det har han väl) borde de ju sätta igång och föröka sig som bara den. Ska se om jag kan hitta var jag kan skicka meddelande till dig, om du vill ha några??

Sarah
#61 - 15 januari 2012 21:21
Hej Sara. Jag tar gärna emot det :) självklart betalar jag porto och säg till om du vill ha betalt för skotten så löser vi det med :) jag skall se om du skickat medelande till mig när jag kommer till datorn, annars skickar jag till dig :)

#62 - 16 januari 2012 01:48
Carina_ skrev:
Hej har dessvärre inte fått tag i några flytväxter så det får bli en egen kreation av det ;)

Det är en växt som jag inte vet vad den heter men den är lång och smal med en massa små gröna "trådar" på och när jag hade guppi yngel så flöt bara de växterna runt och de blev bara längre o längre så jag köpte sådana och låter dem flyta ihop om att det är bättre än inget ;) Fast scalarerna använder de till tandpetare.

Min ancistrus Agnes ser ut att vara sjuk då jag såg hennes undersida imorse så såg den blodstrimmig ut :(

Men jag är inte helt säker då hon är extremt skygg efter att hon en gång föll ur karet o nästan dog, fastnade mellan väggen och karet tog mig ca sju min att få fram o loss henne. Men kan det vara algerna som gör detta mot henne?

Åhhh önskar att man såg fiskarna igen känns lite osäkert och undrar om alla verkligen lever i det gröna vattnet.

Har ju så små praktbotior och mina gamla praktbotior.

Fiskarna är nog där skulle jag tro. Dukanske menar hornsärv http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1, gälört http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40&SOK=1 eller cabomba http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21&SOK=1?
Man kan låta dessa flyta på ytan som du säger framför allt hornsärv. Det funkar också med vattenpest http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=50&SOK=1

Dessa tar nog lite kol från luften (areal advantage) men inte alls som de rena flytväxterna. Men bättre än ingenting lite skugga ger dom i alla fall! Har du testat med petflaska och vadd?
#63 - 16 januari 2012 01:50
[ATTACH=CONFIG]50825[/ATTACH]

Tänkte bara visa hur det ser ut hos mig i malawikaret. Både kisel och cyano. Jag har inga växter som kan ta stryk så nu låter jag rampen vara släckt efter klockan 22. Nu får vi se om det hjälper att släcka ner enbart rampen, det är lika bra att prova bara för att se om det funkar igen! :)

När du testat det så testa att sätta en bit silvertejp på rutan så det täcker sanden och en liten bit över!
#64 - 16 januari 2012 01:54
SarahE skrev:

Jag har lite pistia (musselblomma) som du kan få. Nu har ju du ett mycket större kar än vad jag har så de 5-6 skott jag kan avvara kanske inte gör ngn skillnad, men om bossep har rätt (och det har han väl) borde de ju sätta igång och föröka sig som bara den. Ska se om jag kan hitta var jag kan skicka meddelande till dig, om du vill ha några??

Sarah

SarahE skrev:

Sarah

Se där det löser ni! I bland blir man glad över att vara akvarist! Dom brukar växa snabbt och föröka sig. Men du kan ju slänga i några revor slingerväxter också!
#65 - 16 januari 2012 07:43
Carina, har försökt skicka meddelande till dig. Vet dock inte om det funkade. Jag provar igen./Sarah
#66 - 16 januari 2012 10:34
bossep skrev:
När du testat det så testa att sätta en bit silvertejp på rutan så det täcker sanden och en liten bit över!

Njae, det är armaturens ljus jag funderar över, det ska inte dolas med något annat. Ljuset är ju en del av systemet, det är inte silvertejp..

Minsta möjliga hjälp för att få det så bra som möjligt :)
#67 - 16 januari 2012 14:57
Njae, det är armaturens ljus jag funderar över, det ska inte dolas med något annat. Ljuset är ju en del av systemet, det är inte silvertejp..

Minsta möjliga hjälp för att få det så bra som möjligt :)

Jag tror det är ljuset från rummet som gör att du får cyano och alger just där du har det. Så om du täcker för den möjligheten så borde det försvinna. Det vore kul att se om det fungerar. Det inverkar ju inte på akvariet som sådant men bevisar den gamla traditionen "ingen sand som syns vid framrutan" Detta var på de gammla ramakvariernas tid och har nog fallit i glömska.
#68 - 16 januari 2012 21:50
Hej jobbar för fullt på att bli av med algerna med hjälp av petflaska o vadd inte en helt lätt match.
Då fiskarna verkade må dåligt o shippa efter luft idag så gjorde min sambo sitt första vattenbyte idag =)
Så just nu ser vattnet bättre ut men jag vet inte hur länge det kommer hålla. hum..

Och en av mina praktbotior mår inget vidare då han verkar snurrig av antingen kallt vatten pga vattenbytet eller om det är algerna som ställer till det för dem =(

Men jag kämpar på och tänker inte ge upp och snälla Sarah hjälper mig med flytväxter =)

Och ja ni har alldelles rätt det är hornsärv och scalarerna bara älskar dem så nu ligger de i bitar och gör vattnet green and chunky :D

Men så länge de har kul så kanske de mår bra, inbillar jag mig i alla fall!

hoppas det vänder snart känner att timmarna går och fiskarna mår sämre.

Men sedan när jag blir av med algerna för det tänker jag bli kommer det att hjälpa med sparsam matning mycket växter och flytväxter samt inga fler fiskar på ett bra tag?!

Hoppas det ser bättre ut innan fredag när jag skall på kursen inte kul att åka hemifrån och lämna fiskarna i dåligt vatten. Fast nu har jag ju engagerat min sambo så att han lägger nästan lika mycket tid på karet med (till och med på sin 40års dag idag)
#69 - 16 januari 2012 21:51
Varför göra kallvattenbyte? Sänk inte tempen för mycket, det är inte bra!
#70 - 16 januari 2012 21:53
å fan skall man inte ha kallt vatten?
Vilken temp skall man ha på vattnet? Alltså det jag byter med!
#71 - 16 januari 2012 21:57
Samma som den i karet, någon grad lägre högst.

Sänk inte tempen mer än någon grad när du byter. Tänk dig själv att ligga i ett skönt bad och någon kommer och fyller på med kallvatten. Kolla fisken i artbeskrivningarna, stämmer tempen du har annars så sänk den inte mer än absolut nödvändigt..
#72 - 16 januari 2012 22:00
Därmed inte sagt att du ska varmt vatten, var bara försiktig så att du inte sänker tempen drastiskt!
#73 - 16 januari 2012 22:02
Oj då då hade jag på tok för kallt vatten sänkte det nog några grader stackars mina fiskar vad de får stå ut med =(
för mina fiskar skall ha 26 så då har jag haft det för kallt när mitt vatten har legat på ca 22 grader. hum får försöka få upp det till 25 nästa gång när jag gör vattenbyte och se hur de reagerar.
Fast det var ju logiskt när du sa det så så varför har man inte tänkt så egentligen. Har haft samma temp som när jag bytt till räkorna och inte tänkt på att de har så mycket kallare.
Japp bättring tills nästa vattenbyte helt klart!
#74 - 16 januari 2012 22:24
Carina_ skrev:
Oj då då hade jag på tok för kallt vatten sänkte det nog några grader stackars mina fiskar vad de får stå ut med =(

för mina fiskar skall ha 26 så då har jag haft det för kallt när mitt vatten har legat på ca 22 grader. hum får försöka få upp det till 25 nästa gång när jag gör vattenbyte och se hur de reagerar.

Fast det var ju logiskt när du sa det så så varför har man inte tänkt så egentligen. Har haft samma temp som när jag bytt till räkorna och inte tänkt på att de har så mycket kallare.

Japp bättring tills nästa vattenbyte helt klart!

Hur mycket vatten bytte du och hade du i något annat. Typ vattenberedningsmedel?
#75 - 16 januari 2012 23:03
Ca 30% och så hade vi i vattenberedningsmedel easystart och gh/th pulver då vi har så mjukt vatten vi ligger på en svag fyra och det stog att man skulle ligga på minimum fem upp till 10 i beskrivningarna för annars svängde ph,t så mycket.
#76 - 16 januari 2012 23:07
Carina_ skrev:
Ca 30% och så hade vi i vattenberedningsmedel easystart och gh/th pulver då vi har så mjukt vatten vi ligger på en svag fyra och det stog att man skulle ligga på minimum fem upp till 10 i beskrivningarna för annars svängde ph,t så mycket.
vad är gh/th polver? Jag är lite gammalmodig och använder diverse huskurer i stälet för att köpa. Har du vattentester eller hur vet du värdena? Om du använder dropptester kanske du kan ta alla du har och posta värdena det är inte helt fel!
Jag hade faktiskt tänkt rekommendera ett 70-90% vattenbyte när du fått hem fler växter!
#77 - 16 januari 2012 23:27
Jag har köpt dropptester på ph nitrat o nitrit samt gh men tror jag saknar lite tester? Vet du Bosse vilka?

gh/th står att det är till för att öka totalhårdheten med 3grader dh och de rekomenderar en hårdhet på 8 ungefär det jag vet om det [:o]
De sa att jag behövde det när jag hade mina räkor så jag lyssnade på dem i butiken.

JAha så stort vattenbyte alltså. skall jag byta mera vatten imorgon då så att jag kommer upp i 70% (sket i mat denna månaden o köpte mera växter i söndags ;)

vill verkligen få igång karet!
Spelar det någon roll om man har i vattenberedningsmedlet i hinken eller om man tillsätter det när man fyllt akvariumet?
Sorry alla dumma frågor men märker ju att jag gör en hel del fel med fiskarna.

Så blir det vattenbyte imorgon så får det bli lagom temperatur o rätt medel i direkt =)
Då får jag ta nya prover imorgon och skriva in vattenvärderna på de tester jag har =) men mitt mål med ph är 7,5 för mina fiskars skull

En till fråga hur länge efter att man har hällt i vattenberedningsmedel kan man ta testerna jag menar medlet kankske lurar en om man tar det för tidigt så tänkte att det kanske finns någon tumregel för det, jag har väntat en dag o tagit tester men det kanske är för snabbt så att jag lurar mig själv?
#78 - 17 januari 2012 01:36
Först av allt så skall man inte mäta sig till döds. Men eftersom du har mjukt vatten (Brunn eller kommunalt?) så kunde det kanske vara bra med ett Kh test också. Det ger dig mer indikation på vattnets buffert förmåga på pH. Jag har gh på 6 och kH på 4. Det tycker jag funkar bra.

Det som är viktigast att hålla koll på är pH och Nitrit. Egentligen ammonium också men de testerna tycks inte funka något bra. Håller du ett pH nära 7 så skall det inte vara så stort problem med det.

Ju mindre du behöver mixtra med vattnet ju bättre är det! Det blir sällan fel om man kan ta det direkt från kranen. Men skall du blanda så gör det i en hink. Inte direkt i akvariet.

Vattenbyte: Nu tar vi det lite lugnt och ser vad som händer med alguslingarna! Stannar vi där det är nu kan det kanske vara bra att bli av med dem via ett rejält vattenbyte annars får du ge dig till tåls lite till. Orsaken till att jag ville att du skulle byta vatten var att du hade haft i gödning och jag ville reducera det utifall det var ammoniumbaserat. Detta kan fixa sig när filtret kommit i gång men med det så kickstartar vi lite.

Om du har kommunalt vatten skall du se till att beredningsmedlet klarar kloramin. Jag känner inte till det du använder. För klor och kloramin funkar askorbinsyra eller lite C-vitamin riktigt bra. Har du egen brunn kan du säkert skippa hela köret och hälla i vattnet från kranen.

Om du har lite matpengar kvar så skulle jag rekommendera att du beställer hem PMDD exempelvis från Haack http://www.haack.se/pmdd/ . Jag vet att detta kanske räknas som reklam men det kan vara svårt att hitta i affärer och det är för att hjälpa till med ett problem akvarium. Orsaken till det är att nitratet kan ge algerna en liten match och hjälpa växterna på traven.
Om du inte klurar ut hur du skall göra med det så kan jag och många andra styra dig rätt.

Om du vill veta mer om vattenkemi så tar vi det senare tycker jag. Du borde vara OK som det är nu.
#79 - 17 januari 2012 21:38
Jag har kommunalt vatten.
Jag läste på mitt vattenberednings medel och jag hittar inget om att det skall klara kloramin men det står att det skall hjälpa vattnet och ta bort tungmetaller och andra kemiska föroreningar. Men som sagt var det står inget specifikt utan bara lite luddigt.

Jag tycker att vattnet ser lika dant ut i dag lite klarare men inte algfritt efter vattenbytet o sambon sa att det var närmare 50% han bytte då jag lagade maten o han fixade med det. Trode ju att det bara var 30% han bytte.

Jag skall beställa lite PMDD så fort jag får möjlighet måste bara kolla lite mera på det =)

Så nu skall jag alltså ha is i magen och inte göra mera vattenbyten än då?

Tack för all hjälp <3
#80 - 17 januari 2012 23:53
Carina_ skrev:
Jag har kommunalt vatten.

Jag läste på mitt vattenberednings medel och jag hittar inget om att det skall klara kloramin men det står att det skall hjälpa vattnet och ta bort tungmetaller och andra kemiska föroreningar. Men som sagt var det står inget specifikt utan bara lite luddigt.

Jag tycker att vattnet ser lika dant ut i dag lite klarare men inte algfritt efter vattenbytet o sambon sa att det var närmare 50% han bytte då jag lagade maten o han fixade med det. Trode ju att det bara var 30% han bytte.

Jag skall beställa lite PMDD så fort jag får möjlighet måste bara kolla lite mera på det =)

Så nu skall jag alltså ha is i magen och inte göra mera vattenbyten än då?

Tack för all hjälp <3

Köp lite askorbinsyra från kryddhyllan på ICA sedan har du i en knivsudd per hink i vattnet du häller i. Alternativt en C-vitamin då kan du dela en brustablet i 4 delar och lägga i. Jag brukar ha en luftsten i på full fräs i hinken en stund.
Jag tror inte du kan byta så mycket vatten så algerna försvinner av det. Så länge dessa har hyffsade förhållanden så klarar dom sig. Men om du får nog med växter som konkurrerar så sluyar algerna att föröka sig och de försvinner efter ett tag. Det också i det läget som packad filtervadd fungerar bäst.
#81 - 19 januari 2012 13:18
Både tråkigt och roligt idag. Mina praktbotior har dött. Tre av sex lever men jag hoppas de överlever.

Vattnet är mycket bättre och jag skall få flytväxter med posten idag :)

Skickar med en bild. Tror ni att det blir klarare vatten nu?

oj Nero skulle inte med på bild hur får man bort den nu då, kliar mig i huvudet lyckas inte så jag bjuder på den ;) han gäspar och e inte arg ;)
[ATTACH=CONFIG]50866[/ATTACH]
#82 - 19 januari 2012 14:42
Carina_ skrev:
Både tråkigt och roligt idag. Mina praktbotior har dött. Tre av sex lever men jag hoppas de överlever.

Vattnet är mycket bättre och jag skall få flytväxter med posten idag :)

Skickar med en bild. Tror ni att det blir klarare vatten nu?

oj Nero skulle inte med på bild hur får man bort den nu då, kliar mig i huvudet lyckas inte så jag bjuder på den ;) han gäspar och e inte arg ;)

[ATTACH=CONFIG]50866[/ATTACH]

Synd på praktbotierna såg du något fel på dom? Vitta små prickar eller något?
WOW det var snabbt! Hur mycket vatten har du bytt? Bra med växter nu det här kommer att bli riktigt bra!
Har du haft i något annat än vatten? Annars ser det ut som det kan vara lite ifusorier som grummlar vattnet lite.
Jag skulle inte bry mig.
Nero ser ut att må bra!
#83 - 19 januari 2012 15:47
Såg inget fel på praktbotiorna men de har gömt sig sedan de flyttade till detta nya kar då deras andra de bodde i var typ svart jämförelsevis med detta vita så trodde bara de inte gillade det nya karet men nu har en dött som var 6 år och sedan så två ny köpta som var det minsta jag sett någonsin men dock väldigt söta (när de levde) Så nu har jag två gamla kvar och en ny men jag hittar inte de andra två gamla och jag undrar om de verkligen lever. men de ena nya lilla simmar runt och äter och visar sig hela tiden så den ser helt frisk ut.
Funderar på om det är för att jag hade för kallt vatten som tog död på dem men vet inte igår simmade de och åt. Och det var ju några dagar sedan jag bytte vattnet eller ja i måndags var det ju.

Mina scalarer som är mera vilda än tama simmar nu som tokar fram o tebaks med de nya flytväxterna för att sedan lugna ner sig när jag kommer och tittar på dem och de ser helt friska och pigga ut och de äter som de skall =)

Hum hur blir jag av med ifusorier? Är det bara uv ljus som tar dem? Googlade lite fort och kolla på zoopet snabbt o de flesta rekomenderar uv.
Hur lång tid tar det då? Undra hur mycket skit jag kan lyckas och få i ett o samma kar på en o samma gång fast nu byter de ju av varandra. Suck ;)

Oj sorry Bosse såg nu att du skrev att jag inte skulle bry mig om de dära ifusorierna så då låter jag karet vara så att det får återhämta sig o lugna ner sig

jag har bara gjort vattenbytet på 50% och tio nya snabbväxande växter samt flytväxterna som kom idag men de har ju inte hunnit verka än men nu är de på plats =)

Hjälper det med mera vatten byte på ifusorier eller skall jag bara avvakta och se?

JA Nero mår bra o är pigg o äter det gör han, hahaha :p
#84 - 19 januari 2012 23:42
är du säker på att dina botior inte har fått vita prick? Just det där med en kalldush kan sätta igång det. Jag kan inget om just botior men jag vet att de kan vara känsliga för detta. Kolla noga alla fiskar om de har små saltkorn på sig. Titta på fenorna och vid fenroten där ser du bäst.

De problem du har och har haft är nystartat akvarium problem. Det du gårigenom är ganska vanligt hos folk som haft akvarium ett tag och sedan skaffar ett ny och ofta större men fortsätter de gamla rutinerna. Då blir det ofta lite mycket mat i början och filter och växter har inte kommit i gång.
Infusorier kommer ofta just efter svävalger. Jag tror dom käkar de döda algerna. Jag kan dock ha fel där.
#85 - 25 januari 2012 04:34
Jag har inte sett några vita prickar på dem. Och de tre som lever ser jag inget på heller men de verkar pigga o glada.

Nu har jag varit borta ett par dagar men min sambo sa att det är som om att alla alger fallit ner på växter o botten. Är det ok om jag gör ett vattenbyte nu igen o försöker suga upp så mycket alger som möjligt?

Skall även beställa pmdd idag :)
Måste jag ha kvar alla växterna nu?
Eller kan jag i alla fall plantera om dem så det blir finare då jag bara "slängde" i växterna?

Vill verkligen inte starta nytt alg kaos men nu är karet så smuttsigt så det ser inte klokt ut och jag ville ju ha ett ljust kar inte ett smutsigt ;)

#86 - 25 januari 2012 05:44
Carina_ skrev:
Jag har inte sett några vita prickar på dem. Och de tre som lever ser jag inget på heller men de verkar pigga o glada.

Nu har jag varit borta ett par dagar men min sambo sa att det är som om att alla alger fallit ner på växter o botten. Är det ok om jag gör ett vattenbyte nu igen o försöker suga upp så mycket alger som möjligt?

Skall även beställa pmdd idag :)

Måste jag ha kvar alla växterna nu?

Eller kan jag i alla fall plantera om dem så det blir finare då jag bara "slängde" i växterna?

Vill verkligen inte starta nytt alg kaos men nu är karet så smuttsigt så det ser inte klokt ut och jag ville ju ha ett ljust kar inte ett smutsigt ;)

Utan att ha sett hur det ser ut så ja. sug upp det om du kan och fyll på rent vatten.
Hur ser vattnet ut? Rent och klart eller?

Edit: Glömde det kanske viktigaste. Det är troligtvis växterna som gjort jobbet! Om du vill minska antalet växter av nåon anledning så gör det i ettaper, lite i taget. Då finns det en möjlighet att bakterierna i filtret klarar av näringsbalansen. Kan du kanske ta någon bild? Gör också en liten plan över hur mycket och vilka växter du vill ha kvar, Då kan man på ett någorlunda vättigt vis komma fram till hur mycket du kan behöva göda.
Det finns också en risk att du kan få en hel del andra alger just nu!
#87 - 25 januari 2012 18:52
Nu när jqg kom hem såg jag att jag har många olika nya alger i karet o på växterna
Såg ut som dem Mathias har på sin kant men jag har dem som en grön matta på några av växterna samt en biljon toffsalger.

Vattenbytet gör jag på fredag o damsuger lite och planterar växterna finare :D

Men då tar jag som sagt var inte bort någon växt förutom dem med grönt klet på eller?
Är det cyano alger?
sedan beställer jag som sagt vart pmdd idag och så får jag fundera ut hur jag skall göra med västerna och vilka sorter jag skall ha =)
Tar tacksamt med råd o tipps då jag inte alltid planerat växterna utan tagit vad som finns i butiken vilket brukar vara ett litet utbud ;)

Hur länge måste man vänta tills man kompleterar med fler fiskar och gör rent pumpen?

#88 - 25 januari 2012 20:55
Hej Carina!

Kom på att jag skulle ge dig ett litet tips på hur du kan gör det lättare för musselblomman att föröka sig. Jag gör så själv och det har funkat utmärkt!

Om du har mycket cirkulation på ytan (vilket är bra för miljön i karet!) så kan du med en sytråd och två tejp-bitar fixa ett "hörn" åt flyt-växterna. Du fäster sytråden på utsidan av glaset, så att tråden ligger på ytan. Sen stoppar du musselblommorna innanför. Man kan "hänga" dem över tråden (rötterna ska vara innanför) så syns den inte så mkt. Nu har de ett område med lugnt vatten där de kan föröka sig. På detta vis kan du också styra var de ger skugga i karet.

Vad fint det ser ut nu förresten! Men några av växterna ser lite ledsna ut på färgen. Fast det borde väl ordna sig nu med pmdd.

Sarah
#89 - 25 januari 2012 21:06
Vad kul Carina och vad fint det ser ut!
Det gröna kletet är nog cyanobakterier med lite annat roligt iblandat.
De brukar komma efter att kisel och svävalger försvunnit eller försvinner.
Det ser lite tråkigt ut kanske men är oftast inte skadlig på något vis.
Var lite försiktig när du städar är det lite "mulm" på botten gör det nog inte så mycket.
Filtret kan du kolla om det blivit lite dåligt flås i det. Men om du skall göra rent så prova att bara göra rent det första filtret. Troligtvis kan det sitta lite döda alger och annat i det. Resten av filtret låter u vara.
De växter du har nu kommer säkert att älska PMDD. Jag är helt övertygad om att det kommer att bli riktig riktigt bra!
#90 - 26 januari 2012 07:00
Tack Sarah för tipset skall göra så =) Men varför skall de ha ett lugnt hörn och hur förökar dem sig blev ju nyfiken nu när du skrev att de skall ha det så =)

MM de har inte jätte fin färg växterna och jag har nog köpt två sorter för de är inte helt lika varandra heller så får bli til att köpa fler i samma nyans om jag inte blir nöjd efter PMDD.

Tack Bosse =) ok då skall jag vara rädd om botten men ta ut inredningen och skrubba den ren och bara sätta om växterna i bättre klungor och se om det inte ser lite bättre ut då fast nu är det kanske rätt tillfälle om man skulle hitta nya stenar att ha i dock så älskar mina scalarer plastgrottan ;)
#91 - 26 januari 2012 15:13
Carina_ skrev:
Tack Sarah för tipset skall göra så =) Men varför skall de ha ett lugnt hörn och hur förökar dem sig blev ju nyfiken nu när du skrev att de skall ha det så =)

MM de har inte jätte fin färg växterna och jag har nog köpt två sorter för de är inte helt lika varandra heller så får bli til att köpa fler i samma nyans om jag inte blir nöjd efter PMDD.

Tack Bosse =) ok då skall jag vara rädd om botten men ta ut inredningen och skrubba den ren och bara sätta om växterna i bättre klungor och se om det inte ser lite bättre ut då fast nu är det kanske rätt tillfälle om man skulle hitta nya stenar att ha i dock så älskar mina scalarer plastgrottan ;)

Mja, jag tror inte riktigt på att skrubba och feja, plantera om och rota runt. Sug bara upp lite döda alger om du kan. Hålle ett öga på cyanon (de tycks gilla döda alger) och låt det hela vara i fred. Om du vill byta ut plastgrottan så fixa en fin rot kanske. Jag tror också att ett par rejäla svärdsplantor kunde pryda sin plats och de brukar vara populära objekt för Scalarer.
Låter Sarah svara på musselblommorna.

Edit: Det viktigaste just nu är att du tar det lugnt, njuter av ett fint akvarium och tänker "det vore kanske fint om man....! Det gör jag i morgon eller nästa vecka". Akvarier skall motverka stress inte framkalla det.
#92 - 26 januari 2012 19:39
Carina_ skrev:

Alltså, jag VET inte att de ska ha det så, men det är vad jag har hört av andra. Och provat själv också :) När de kommer igång och förökar sig skickar de ut sidoskott och MASSOR av små små gröna miniblad (vet inte om det heter ngt speciellt). Detta är bara utifrån egna observationer, men de gör det mera i lugnare vatten. Har testat båda.
#93 - 27 januari 2012 00:52
Jag vet inte om det är något fel på min sambos platy. men har sett att dom äter trådalger i hennes kar så jag lånade ca 15st 2-3cm yngel av henne till mitt där jag har allt möjligt blandat av alger. även cyano på växterna som du! Och dom äter som bara den av det gröna kletet! Jag har även silverhajar i ett annat kar som äter trådalger! Som sagt så kan dom va lite udda våra fiskar!
Kan kanske va ett billigt sett att hålla cyanon borta istället för att kasta växterna!?
Håller du med Bosse?
#94 - 27 januari 2012 02:51
Ja levandefödare så som gupy,platy, molly och svärdbärare äter alger även om det kanske inte är stapelföda.
Men jag vet inte om jag skriver under på att använda fisk som käkar alger. Det är mycket bättre att fixa till de underliggande problemen. Däremot så skall man se alger och för all del cyano som ett mycket bra foderkomplement.

Trådalger är ganska svåra att bli av med tycker jag då dom ligger nära växter i sin uppbyggnad. Det konstiga är att när jag försöker odla dom så dör de ofta! Känsliga rackare i bland.
#95 - 3 februari 2012 12:36
Nu är mitt PMDD på väg till mig och algerna är inte helt borta men det ökar inte i alla fall, förutom trådalgerna men skalarerna är på dem ibland och även mina praktbotior.

Tror ni jag kan köpa tre praktbotior till nu eller riskerar jag att sätta karet i obalans igen?

HAr även gett flytväxterna en lugn hörna =)
#96 - 3 februari 2012 15:43
Carina_ skrev:
Nu är mitt PMDD på väg till mig och algerna är inte helt borta men det ökar inte i alla fall, förutom trådalgerna men skalarerna är på dem ibland och även mina praktbotior.

Tror ni jag kan köpa tre praktbotior till nu eller riskerar jag att sätta karet i obalans igen?

Det borde du kunna men varför inte vänta 1 vecka eller 2 till? Har du någon form av k arantänsakvarium? I så fall starta upp det och stoppa i botiorna där ca 3 veckor. Det är bästa sättet att introducera ny fisk.
#97 - 8 februari 2012 12:57
Akvariet är en biologi, jag har hållt på med akvarium i 30 år både sött och saltvatten. Alltid när jag startat upp ett akvarium så har det set för jävligt ut varenda gång, och jag låter det alltid vara, lagom med växter och djur och näring. Det tar tid att etablera en stabil biologi i akvariet och filtret. Man får räkna mellan 6-12 månader innan det är stabilt och håller man på och ändrar om och stressar djuren och byter massor av vatten så förstör det mer än det gör nytta. Låt det bara vara så blir det bra om du har rätt belysning rätt biologiskt filter och lagom med fiskar och inte matar för mycket.
#98 - 8 februari 2012 13:21
(Det Bengt/amandus beskriver brukar benämnas "Walstad"-akvarium efter Diana Walstads bok "The Ecology of the planted aquarium" eller kort och gott "lowtech" i växtakvariesammanhang. Akvarier där man skippar vattenbyten nästan helt och kör jord+grusbotten.)
#99 - 8 februari 2012 14:27
Jag byter alltid vatten från första början c:a 10% /14 dar. Men alger toffsalger m.m får man i ett intabilt akvarium.
#100 - 8 februari 2012 15:20
Ni har båda rätt trycker jag,
Just nu står det 3 akvarier här som är relatvt nystartade. 1 Massor med filter ljus gödning (PMDD) etc. 2 En massa rötter bark och bottenfilter (trycker vatten igenom) med finkornigt substrat. 3 Low-tech jord/lerbotten växter fisk och alger.
I 1 och 2 inga alger förutom kiselalger vilket jag aldrig lyckats starta upp utan.
Om jag vore standard akvarist skulle jag säga att akvarie 1 är det mest lättskötta och det som mest liknar något som är inkört. Men detta är nog en synvilla.
#101 - 8 februari 2012 16:02
amandus skrev:
Jag byter alltid vatten från första början c:a 10% /14 dar. Men alger toffsalger m.m får man i ett intabilt akvarium.

De som undersökt det biologiska systemet noggrant har t om kunnat snäva in det lite mer än så - det handlar ofta om instabila CO2-nivåer om man har problem med toffsalger.
Något som aldrig uppstår i akvarier som inte får vattenbyten, eller väldigt få och små sådana - t ex 10% var 14:e dag ;)
#102 - 8 februari 2012 16:09
defdac skrev:
De som undersökt det biologiska systemet noggrant har t om kunnat snäva in det lite mer än så - det handlar ofta om instabila CO2-nivåer om man har problem med toffsalger.

Något som aldrig uppstår i akvarier som inte får vattenbyten, eller väldigt få och små sådana - t ex 10% var 14:e dag ;)

Kan du utveckla det där lite?
#103 - 8 februari 2012 16:12
Carina_ skrev:

Hur går det? Det borde vara dax att släppa lös lite av musselblommorna eller plocka bort några av de gamla. Se till att de inte växer för kompakt.
#104 - 8 februari 2012 16:18

[COLOR=#333333]Kan du utveckla det där lite?

[/COLOR]
[COLOR=#333333]
Ett säkert sätt att få toffsalger är att köra mäsk och vara slarvig med att sköta mäsken t ex. Eller att pytsa i lite CO2 via läskeblask då och då. Eller att göra stora veckovattenbyten utan CO2-utrustning. Det kan räcka med att vissa saker står i kontakt med luft ett tag för att det ska trigga toffsalgstillväxt.

Kör man höga CO2-nivåer i vattnet under stabila förhållanden, eller helt enkelt skippar vattenbyten, så minskar risken rejält att få toffsalger.[/COLOR]
#105 - 8 februari 2012 16:31
defdac skrev:
[COLOR=#333333]

Ett säkert sätt att få toffsalger är att köra mäsk och vara slarvig med att sköta mäsken t ex. Eller att pytsa i lite CO2 via läskeblask då och då. Eller att göra stora veckovattenbyten utan CO2-utrustning. Det kan räcka med att vissa saker står i kontakt med luft ett tag för att det ska trigga toffsalgstillväxt.

Kör man höga CO2-nivåer i vattnet under stabila förhållanden, eller helt enkelt skippar vattenbyten, så minskar risken rejält att få toffsalger.[/COLOR]

Som vanligt undrar jag varför.

I mitt low-tech har jag just nu en massa trådalger eller rättare en algkompott. Jag har kollat pH ibland och det ser ut att ligga ganska stadigt. Algerna och det som är kvar av växterna bubblar på mer än vad det normalt gör med CO2. Troligtvis produceras det rejäla mängder CO2 i botten. Logiken säger att det borde bli rejält svajigt med CO2 tack vare fotosyntesen och därmed skulle aldrig det akvariet bli algfritt.

Framtiden får utvisa detta om jag har tålamod nog och kanske får bort sländlarverna som kalasar på växterna.
#106 - 8 februari 2012 16:38
Jag började köra i Ec, då drog skiten åt skogen!
#107 - 8 februari 2012 16:42
Jag började köra i Ec, då drog skiten åt skogen!

Du har härmed fått nytt namn KemikalieAli!
#108 - 8 februari 2012 16:44
Som vanligt undrar jag varför.
[COLOR=#333333][FONT=Verdana]
[/FONT][/COLOR]Vet du varför alger triggas av ammonium? Eller den verkliga orsaken till varför alger försvinner när växterna stormtrivs?

[COLOR=#333333]I mitt low-tech har jag just nu en massa trådalger eller rättare en algkompott. Jag har kollat pH ibland och det ser ut att ligga ganska stadigt. Algerna och det som är kvar av växterna bubblar på mer än vad det normalt gör med CO2. Troligtvis produceras det rejäla mängder CO2 i botten. Logiken säger att det borde bli rejält svajigt med CO2 tack vare fotosyntesen och därmed skulle aldrig det akvariet bli algfritt.

[/COLOR]
[COLOR=#333333]
Toffsalger och trådalger är inte samma sak i akvarieforum. Toffsalger ([/COLOR]Audouinella)[COLOR=#333333] är svarta små toffsar som sitter stenhårt och som ofta tar sönder växtbladet om man försöker nypa bort dom. Trådalger ([/COLOR]Oedogonium[COLOR=#333333]) är gröna, hårlika och ogrenade i motsats till grådaskiga Staghorn ([/COLOR]Compsopogon sp) och gröna och könshårslika Cladophora.

Med stabilt pH så borde CO2-nivåerna också vara stabila. Bra ytcirkulation kan också göra att ph/CO2 hålls stabila.
#109 - 8 februari 2012 16:45
bossep skrev:

haha! :D
#110 - 8 februari 2012 17:37
defdac skrev:
[COLOR=#333333][FONT=Verdana]

[/FONT][/COLOR]Vet du varför alger triggas av ammonium? Eller den verkliga orsaken till varför alger försvinner när växterna stormtrivs?

Nej, och det tror jag ingen riktigt vet. Dock finns det många teorier om det. Min alldeles högst personliga variant är följande:
Alger finns alltid I alla naturliga vatten I bland endast I sporform. De finns i vissa fall även som sporer i luften. Naturen är så inrättad att en balans eftersträvas på snabbast och mest effektiva sätt. Så om det blir en förhöjning av exempelvis ammonium i vattnet börjar algerna föröka sig. De reagerar hel enkelt snabbare än växter och är därmed effektivare att återställa balansen. Sedan tycks det som om alger inte inte gillar Nitrat vilket de normalt inte är designade för. Deras jobb är helt inriktat på ammonium (svävalger). Växter som skall sköta den långsiktiga balansen kan dock använda detta.
Den rent vetenskapliga förklaringen har jag dock inte! Har du?
Sedan har vi lite andra förhållanden i näringsfattiga vatten där ibland endast alger och cyanobakterier kan överleva.

[COLOR=#333333]

Toffsalger och trådalger är inte samma sak i akvarieforum. Toffsalger ([/COLOR]Audouinella)[COLOR=#333333] är svarta små toffsar som sitter stenhårt och som ofta tar sönder växtbladet om man försöker nypa bort dom. Trådalger ([/COLOR]Oedogonium[COLOR=#333333]) är gröna, hårlika och ogrenade i motsats till grådaskiga Staghorn ([/COLOR]Compsopogon sp) och gröna och könshårslika Cladophora.
Som sagt det är en algkompott jag har. Troligtvis alla du nämner utom kanske Audouinella och med säkerhet (Spirogyra).

Med stabilt pH så borde CO2-nivåerna också vara stabila. Bra ytcirkulation kan också göra att ph/CO2 hålls stabila.

Jag har zip ytcirkulation. Detta är en riktig low-tech burk. Så logiskt sätt borde CO2 gå upp och pH ned under natten då ingenting konsumerar kolet. Jag får kanske mäta pH innan solen går upp!
#111 - 8 februari 2012 19:29

[COLOR=#333333]Den rent vetenskapliga förklaringen har jag dock inte! Har du?

Nej, det jag var ute efter var just det du skrev "Alger verkar triggas av ammonium" - på samma sätt som toffsalger dessutom utöver ammonium verkar intimt förknippade med CO2-svängningar.

På samma sätt:
Höga järnnivåer + ammoniumsvängningar => oftast trådalger ([/COLOR][COLOR=#333333]Audouinella)[/COLOR][COLOR=#333333]
Låga fosfatnivåer + ammoniumsvängningar => oftast kiselalger eller gröna prickalger
Låga nitratnivåer + ammoniumsvängningar => oftast cyano

Kan vara bra att veta när man gjort allt för att fokusera på växterna och det ändå kryper fram någon typ av alg och man inte ser några brister på växterna (ännu).

Men exakt varför alger går tillbaks när växterna mår bra med jättehöga näringsnivåer i vattnet finns inget vetenskapligt om (men det har ju sannolikt mycket att göra med obefintliga ammoniumsvängningar, ljuskonkurrens och sjukt stor export av alg/sporangripna växter). Likaså vad det inne i sporer/alger som reagerar på ammoniumsvängningar. Är det receptorer? Lyssnar dom på kemikalier? Skvallrar biofilmen? osv..

Det vore kul att veta, men det behövs egentligen inte för vi har de flesta pusselbitar att trixa med för att få en miljö inga växter kan klaga på. En trevlig bieffekt är att algerna då försvinner.

[/COLOR]
#112 - 8 februari 2012 21:22
defdac skrev:
Nej, det jag var ute efter var just det du skrev "Alger verkar triggas av ammonium" - på samma sätt som toffsalger dessutom utöver ammonium verkar intimt förknippade med CO2-svängningar.

På samma sätt:

Höga järnnivåer + ammoniumsvängningar => oftast trådalger ([/COLOR][COLOR=#333333]Audouinella)[/COLOR][COLOR=#333333]

Låga fosfatnivåer + ammoniumsvängningar => oftast kiselalger eller gröna prickalger

Låga nitratnivåer + ammoniumsvängningar => oftast cyano

Kan vara bra att veta när man gjort allt för att fokusera på växterna och det ändå kryper fram någon typ av alg och man inte ser några brister på växterna (ännu).

Men exakt varför alger går tillbaks när växterna mår bra med jättehöga näringsnivåer i vattnet finns inget vetenskapligt om (men det har ju sannolikt mycket att göra med obefintliga ammoniumsvängningar, ljuskonkurrens och sjukt stor export av alg/sporangripna växter). Likaså vad det inne i sporer/alger som reagerar på ammoniumsvängningar. Är det receptorer? Lyssnar dom på kemikalier? Skvallrar biofilmen? osv..

Det vore kul att veta, men det behövs egentligen inte för vi har de flesta pusselbitar att trixa med för att få en miljö inga växter kan klaga på. En trevlig bieffekt är att algerna då försvinner.

[/COLOR]

Diana Walstad är inne på att för mycket järn ger mycket alger.
Både du och jag vet att alger inte gillar Nitrat.
Många miljöknuttar och experter hävdar att fosfor skapar alger.
Min slutledning är att vi inte vet vad som pågår.
Ett stort fel som du är inne på är att man drar alla alger och cyanobakterier över en kam vilket är helt fel.
Om du tittar på all kultivering av alger så är det oftast inriktat på Micro alger och marina sådana. Detta ger en helt felaktig bild av bentiska sötvattens alger som vi oftast brottas med.
En viktig sak jag sett i en del studier är att Micro alger först eller endast tar till sig ammonium där vi har en vanlig kväve cocktail. I mina experiment växer sötvattens Micro alger bäst i ammonium + hög koncentration av CO2. Det växer faktiskt ganska bra i kranvatten och CO2! Jag tror vi kan lägga till höga ammoniumhalter till ammoniumsvängningar i dina exempel.
Som vi alla konstaterat så är just kolet det som begränsar tillväxten under vatten mest. Detta gäller i hög grad alger också. Det formligen exploderar med Micro alger när man använder ammonium och CO2.

Tittar man på naturliga vatten så har inte fosfor något med det hela att göra enligt mig. Oftast finns det mer än nog med det i botten för att vilken sjö som helst skall gro igen. Jag har just haft ett gäng från Canada här som gjort kärnprover på bottensediment i att par sjöar. Jag är ganska säker på att vi kommer att hitta hög koncentration av fosfor flera tusen år bakåt i tiden med en relativt liten ökning efter den gröna revolutionen.
#113 - 8 februari 2012 21:29
bossep skrev:

hmmm hehehehe....;)
#114 - 10 februari 2012 05:10
så nu har jag jobbat länge och mycket och har min lediga helg nu och PMDD,t kom med påsten igår så idag efter jobbet så skall jag lära mig lite mera och imorgon får det börjas med det och kanske ränsa bland växterna om jag vågar.
Har införskaffat lite nya fräscha blommor då de andra ser ut som något katten spytt upp.
Men hoppas att det reder sig med Pmdd och att mina små söta helt vilda scalarer ger /&(/&(/& i att äta upp mina växter.

Kommer ta förebild och slänga upp här så att jag ser skilnaden när PMDD börjar göra verkan :)

Och alla firrar mår bra och jag har införskaffat en ny rot som ligger o flyter och musselblommorna slet sig och flyter med dem så mina malar är överlyckliga.

Har ju inte varit inne på forumet på länge så jag vet vad jag kan roa mig med i helgen :)
Sammt mindre vattenbyte och göra det var 14 dag =)
#115 - 10 februari 2012 07:00
Hej och välkommen tillbaks till din tråd!
Som du ser så har den blivit kidnappad med lite andra spörsmål. Hoppas du kan ha lite nytta av detta också!
Låter smart att du lägger upp bilder här då man ofta blir blind på sitt eget akvarium och man får ofta &#8221; OhmenGud såg det ut så där&#8221; moment annars.

Låter kul att du skall börja pilla med PMDD. Men vänta dig inga direkt synliga snabba resultat. Det tar längre tid att mata plantor än fisk.

Är du säker på att det är Scalarerna som äter växter? Dom brukar bara putsa dem för att lägga ägg på bladen! Jag misstänker att du har någon annan plantmarodör! Du skall se min low-tech burk. Jag har nattsländelarver on mass som äter växter så man ser hur det rör sig när de knaprar. Men det är grönt och fint ändå med alla trådalger! Man får vara glad åt det lilla!

Låt du musselblommorna sväva fritt om det inte stör dig!
#116 - 11 februari 2012 13:39
Ok nu kommer jag att börja samt att jag kommer plantera om växterna då hela karet ser ut som en enda röra och inget mera än det.

Kan det bli snyggt om man planterar dem mera i grupper växterna så att man har dem artvis?

Har kikat runt en massa men vet inte riktigt hur jag skall gå tillvääga med mitt egna så jag börjar nog nu så ser vi vart det slutar =)
#117 - 11 februari 2012 19:23
Nu har jag gjort om lite tog bort plast grottorna och några fula växter.. Ser ni något som skulle bli fint tex andra växter. Letar fortfarande efter rätt stenar

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
#118 - 12 februari 2012 02:56
Carina_ skrev:
Nu har jag gjort om lite tog bort plast grottorna och några fula växter.. Ser ni något som skulle bli fint tex andra växter. Letar fortfarande efter rätt stenar

Eftersom du frågar så..
Normalt tycker jag den personliga smaken skall råda smaken är som bekant som baken, delad.

Ditt akvarium börjar se riktigt fint ut enligt mig men lite detaljer skulle jag ändra på.

Plantera slingerväxterna lite i bakgrunden annars kommer du att få problem att se in i akvariet efter ett litet tag. Den gyllene regeln är högt baktill och vid sidorna och låga växter lite längre fram. Men ibland blir det snyggt och mer spännande om man bryter en regel lite.

Gruppera ihop växter av samma slag. Då kommer de att breda ut sig lite mer naturlig. Samma här ett regelbrott här och där kan bli bra.

Om du vill få lite bättre djupverkan så inred som ett V med spetsen bakåt. Då kan du lämna en yta fri utan växter vilket förenklar renhållning mm. En del fiskar uppskattar också lite fri sim yta.

Men det är betydligt bättre nu och det kommer att bli bättre med tiden. Var inte rädd att experimentera lite det går alltid att plantera om efter ett tag!
#119 - 12 februari 2012 14:01
Tack Bosse =) skall plantera om dem och försöka få till v formen i det har alltid undrat vad i kattsingen fri simmyta betyder men nu förstår jag :)
Då skall jag plantera om dem lite senare idag och se hur det blir. Dessvärre tror jag inte att jag har några låga växter då de jag trodde var låga har växt ganska fort och bra så får nog bli att investera lite i det med =)

Och PMDD tillsatte jag igår och alla fiskar mår bra bara en praktbotia som är tjock vet inte om han/hon åt upp allt foder igår så skall hålla lite koll på den. Eller vet någon om de kan bära på ungar? har aldrig haft yngel från botior utan bara räkor o guppies och tror egentligen inte den är på tjocken bara funderar.
#120 - 12 februari 2012 14:27
Lite grumligt men blev det bättre så hära

#121 - 12 februari 2012 18:32
Carina_ skrev:
Lite grumligt men blev det bättre så hära

Nu har du bara en sak att göra. Ställ bästa fotöljen framför akvariet och bara sitt och njut! Låt det växa och gro in sig. Det där akvariet skulle kunna få stå hos mig vilken dag som hällst (vilket inte säger mycket!)
Snyggt jobbat!
#122 - 13 februari 2012 16:27
Åå, så fint det blev! Jag ser att musselblommorna verkar trivas :) Verkligen bra jobbat av dig!
#123 - 13 februari 2012 17:57
Fint akvarium!
#124 - 13 februari 2012 19:03
Tack så mycket =) det hade inte gått utan eran hjälp :D Så nu hoppas jag inte att det blir mera grönalger i detta karet mer för jag gillar att se fiskarna ;)
Dock så drar skalarerna ut musselblommorna hela tiden så det blev inget lugnt hörn men jag tycker det är fint med dem så hära =)
#125 - 13 februari 2012 19:04
#126 - 13 februari 2012 19:14
Snyggt!:) Det gjorde du bra!
#127 - 14 februari 2012 08:03
Tack =)
#128 - 20 februari 2012 12:25
suck nu har det kommit andra alger som e gröna och ligger på botten. Skall jag inte göra vattenbyte idag då och ha i PMDD?
Fattar inte riktigt om jag har i gödningen växer algerna mera då? För det är ju med växter om jag fattat rätt så "matar" jag inte allt med PMDD då?
#129 - 20 februari 2012 12:29
Visa bild!!
#130 - 20 februari 2012 15:36
Så här ser det ut det var jätte lite förra veckan.
Sedan tillsattes pmdd och på en vecka har det bara blivit värre och idag skall jag igentligen göra vattenbyte och mera pmdd så vill jag fråga först så det inte blir mer knas :-)

#131 - 20 februari 2012 15:40
Det blir inte värre av det. Sköt allt enligt ett mönster så kommer det ordna sig. :)

Tålamod, kommer du ihåg? :) Pilla inte i akvariet, byt vatten och göd så kommer det att bli bra..
#132 - 20 februari 2012 16:31
Det ser ut som någon slags cyanobakterier,
Just nu skulle jag inte bry mig och som Mathias säger ändra inte dina rutiner just nu.
Låt naturen ha sin gång och gilla läget. Detta är också ett typiskt vit sand problem. Den brukar inte få vara vit och fin så länge.
#133 - 20 februari 2012 18:12
Mmm jag skall följa mina rutiner och ha tålamod ;) lättare sagt än gjort och ja vit sand var nog inget smart drag men man lär sig så länge man lever.

Fiskarna verkar väldigt glada i alla fall dock så ser växterna mer o mer ut som skit så efter löning så får jag nog helt enkelt byta ut en del om det inte vänder för nu har de så stora hål i sig och skalarerna sliter mer än gärna i dem och då framför allt i mina växter som ni sa att skalarer gillar. Minns inte exakt vad den hette men det kan vara hornsnäv som ni rekomenderade i tråden. Skall i alla fall skriva upp namnet och införskaffa några fina till =)
#134 - 20 februari 2012 20:24
Carina_ skrev:
Mmm jag skall följa mina rutiner och ha tålamod ;) lättare sagt än gjort och ja vit sand var nog inget smart drag men man lär sig så länge man lever.

Fiskarna verkar väldigt glada i alla fall dock så ser växterna mer o mer ut som skit så efter löning så får jag nog helt enkelt byta ut en del om det inte vänder för nu har de så stora hål i sig och skalarerna sliter mer än gärna i dem och då framför allt i mina växter som ni sa att skalarer gillar. Minns inte exakt vad den hette men det kan vara hornsnäv som ni rekomenderade i tråden. Skall i alla fall skriva upp namnet och införskaffa några fina till =)

Det är hela ditt akvarium som gillar hornsärv. De gör ett fantastisk jobb, tillsamanns med Pistian att ta bort onödig näring och konkurrerar bra med alger.
Varför inte skaffa en eller 2 rejäla Svärdsplantor (Det finns en hel massa fina Echinodorus) http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=68&SOK=1? Och eller Valisneria http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66&SOK=1 . Dessa gillas av scalarer (och mig) och de använder dessa för att leka på.
Dessutom är det en prydnad för alla akvarier tycker jag.
#135 - 20 februari 2012 23:10
JAG tror att cyano gillar vit botten mest.

Ljusfaktorn blir nog trevligare. Sågar du tanken Bosse? :D
#136 - 20 februari 2012 23:13
JAG tror att cyano gillar vit botten mest.

Ljusfaktorn blir nog trevligare. Sågar du tanken Bosse? :D

Mja, jag tror att det är att du ser det bättre helt enkelt. Det blir inte mer ljus med vit botten du bara upplever det så.
#137 - 21 februari 2012 12:51
Jag hann inte med vatten bytet igår o gör det nu och på vissa ställenluktar vattent illa riktigt illa. där de dära cyano algerna är och under mina rötter är det något farligt? Förr har mitt gamla akvarium luktat lite som jord när jag gjort rent det men detta luktar verkligen illa.
#138 - 21 februari 2012 17:20
hur stårt är akvariet? har du filter pump? är det platsen som stinker eller vattnet?
#139 - 22 februari 2012 04:43
Det är cyano algerna som luktar såg att jag hade dem under o på roten så måste vara det som luktar så får fortsätta med att ha tålamod och inte vara där med slam häverten.

Skall sitta på mina händer en vecka till o väntar på att jag ser skillnad på Pmdd :D
Förstår att det tar längre tid men är ju nyfiken
:) mvh Carina
#140 - 29 februari 2012 16:12
censurerat alla mina tankar o känslor nu och ber åter om hjälp. Alltså nu är hela akvariet förjävligt igen och jag tror det beror på pmdd.
Har jag rätt i det? eller vad händer med mitt kar. Alla alger bara tar över och snart tar jag en yxa igenom det. Var borta i fem dagar o kommer hem till ett slemmigt kar, ser ut som om hulken spytt.
Har inte övermatat det och alla växter bara dör och dör igen och igen och algerna exploderar. Orkar inte med detta snart. Fattar inte vad jag gör för fel. Kanske inte skall önska mig den dära fotöljen ;)
#141 - 29 februari 2012 16:16
Där är det värst men det sprider sig och det har eskalerat sedan jag tillsatt pmdd

#142 - 29 februari 2012 18:06
Det måste väl finnas någon firre som tycker det där är rena lyxbuffén.
#143 - 29 februari 2012 18:27
Carina_ skrev:
Där är det värst men det sprider sig och det har eskalerat sedan jag tillsatt pmdd

En tanke dyker upp - jag ser, att cyanon finns i en hörna i karet - hur är det med cirkulationen i just det hörnet? Jag har fått lära mig, att cyano trivs utmärkt på ställen där cirkulationen är lika med noll. Vet du vad ditt NO3-värde ligger på?

//Inger
#144 - 29 februari 2012 18:41
Jag är villig o pröva allt. Ökade flödet på pumpen och sitter o väntar på att fem min gått =)
Kan tänka mig en fisk med men vill komma till botten med problemet och få bukt på karet innan det åker ut genom rutan =)
#145 - 29 februari 2012 18:45
Det ligger på 10mg. Och det tror jag beror på att alla mina växter dör nu får göra mera vattenbyte då och tillsätta PMDD och ta en sväng till staden imorgon och inhandla mera växter, blä ville vara lat imorgon ;)
Tar ett 50° vattenbyte imorgon och så får vi se om jag börjar komma någon vart (jag vet Bo o Mathias tålamod, jobbar på det fortfarande tro mig =)
#146 - 29 februari 2012 18:46
Carina_ skrev:
Jag är villig o pröva allt. Ökade flödet på pumpen och sitter o väntar på att fem min gått =)

Kan tänka mig en fisk med men vill komma till botten med problemet och få bukt på karet innan det åker ut genom rutan =)

Du kanske måste rikta in flödet lite - om det nu är så, att du ser att det är lite cirkultion just i det hörnet där du har cyano. Sen...fem minuter, det tar lite länger än så;).

//Inger
#147 - 29 februari 2012 18:48
Äter inte äppelsnäckor cyano? Kan funka med mörkläggning och bakteriedödande fiskmedicin med, men det är inte helt säkert för firrarna. Blir giftigt när det bryts ner om jag kommer ihåg rätt.
#148 - 29 februari 2012 18:52
Ahhh rikta flödet med hum undra om sambon märker att jag står med huvudet i akvariumet när han kommer hem o vi skulle ha myskväll :p
Oj ja det vart ju inte så bra skrivet haha 5 min för att få svar på NO3 menade jag =)

Kan pumpen vara för klen?
Har en för 300 liter och mitt kar är 275 kanske är i minsta laget?

Vill inte hälla ner något konstigt i karet och jag har praktbotior så snäckor kan jag dessvärre inte ha =(
#149 - 29 februari 2012 19:08
Hur länge har du doserat PMDD? Dina växter lider av kalium+kvävebrist. När man kört för lite nitrat ett längre tag så brukar Cyano vara den alg som triggas vid första bästa ammoniumspik.

När Cyano väl blommat upp kommer du iofs inte kunna räta upp några parametrar i karet så att dom försvinner av sig själv. Dom ser helt oskuggade ut i ditt akvarium och klarar lägre näringsnivåer än någon växt/alg du har i akvariet. Dom överlever lätt på kranvatten, så vattenbyten kommer bara göra livet surt för växterna medans Cyanon inte bryr sig.

Eftersom du skriver "10 mg" när vi frågar vad du har för nitrathalt så ifrågasätter jag lite plumpt och klumpigt att du vet hur mycket KNO3 du doserar och vad du egentligen vill sikta på för nivåer med PMDD.

(Har man blandat sin PMDD rätt så kommer du förmodligen landa runt 10 mg/l NO3 efter några vattenbyten vilket är en ganska bra nivå - men det är *inte* en nivå du kört länge med tanke på att dina växter uppvisar kväve och kaliumbrister... )
#150 - 29 februari 2012 19:11
Är det så lyckligt att du kört PMDD och lyckats få bra nitratnivåer (10 mg/l) så ska du inte ändra PMDD/vattenbytesregimen alls. Du ska vänta på att växterna börjar rycka upp sig - att alla blad, gamla som nya, är homogent gröna är ett bra mål du lätt kan sikta på.

När du nått dit så har du förmodligen riktigt bra tillväxt på alla växter och då kan du sätta in dödsstöten mot Cyanon. Jag gillar Tetramedica General Tonic fulldos i ett par dagar. Sedan vattenbyte och fulldos igen. Upprepa tills dom är helt borta.
#151 - 1 mars 2012 12:52
Jag har bara hållt på med PMDD i två veckor så är ju bara i början men trodde inte att cyanon skulle explodera så och har man inte varit hemma på fem dagar så får man ju en smärre chok när det ser ut så.

Ja detta med tålamod ;)

Ibörjan hade jag för lite växter när jag startade karet och det resulterade i en massa alger så håller på att försöka få bukt på det för nu har väl akvariet varit igång ca 2 månader så detär ju inte "moget".

JAg har använt mig utav räknaren av PMDD för att få hur mycket jag skall tillsätta och en av växterna ser jag faktiskt skillnad på men tror att en del andra växter är för skadade för att repa sig eller så är det jag som inte har nog tålamod igen ;)

Skall ialla fall göra vattenbytet o fortsätta med PMDD och jag får väl sätta mig på händerna och sluta nojja helatiden.
#152 - 1 mars 2012 22:26
Tittar lite snabbt in I tråden och oj vilken blaffa du fått på botten. Bra att du tog en bild så du har något att jämföra med. När det börjar ge sig med cyanon och den kanske drar sig tillbaka lite så kan du nog försiktigt ta upp det med slangen vid vattenbyten.

Som vanligt kommer defdac med vettiga råd och du Carina tycks ha börjat förstå det här med långsamma processer.
Rebah: Inte smart att försöka med bakteriedödande medicin även om general tonic till viss del är det också. Problemet med bakteriedödande saker är att de oftast dödar de &#8221;bra bakterierna&#8221; och därmed fixar mer ammonium och mer cyanobakterier&#8230;
#153 - 1 mars 2012 22:42
bossep skrev:

Rebah: Inte smart att försöka med bakteriedödande medicin även om general tonic till viss del är det också. Problemet med bakteriedödande saker är att de oftast dödar de &#8221;bra bakterierna&#8221; och därmed fixar mer ammonium och mer cyanobakterier&#8230;

Yus, blev själv rekommenderad medicin+mörkläggning av folk de hade funkat för. Nu funkade det ju i mitt fall med, men flera fiskar strök med och det var ju inte riktigt meningen. Tog ner och startade om alltihop istället. Nästa gång blir det en arme av äppelsniglar.
#154 - 2 mars 2012 00:44
Rebah skrev:
Yus, blev själv rekommenderad medicin+mörkläggning av folk de hade funkat för. Nu funkade det ju i mitt fall med, men flera fiskar strök med och det var ju inte riktigt meningen. Tog ner och startade om alltihop istället. Nästa gång blir det en arme av äppelsniglar.
Operationen lyckades men patienten dog med andra ord! Smart att inte äventyra fiskarnas liv nästa gång du skall ha bort något ofarligt.

Edit: Tycker du inte det kan vara fel att rekommendera något som tagit död på dina fiskar?
#155 - 2 mars 2012 10:10
bossep skrev:

Edit: Tycker du inte det kan vara fel att rekommendera något som tagit död på dina fiskar?

Nu tycker jag ju inte att jag rekommenderade det precis, "giftigt" etc, bara nämnde det lite i förbifarten :) Men du har ju rätt, även om det har gått bra i flera fall så tycker jag att det räcker med ett fall där det gick helt fel för att inte testa något. "Naturliga" metoder är ju alltid bäst, även om det tar lite längre.
#156 - 7 mars 2012 13:32
hej hej nu är algerna över hela botten och ena roten så jag undrar hur ser jag att det jag gör börjar fungera?
Och så funderar jag på det här med PMDD jag gör som det står men skall man alltid ha 10mg no3?
Jag trodde man skulle ha noll? Hur lär ni er allt ;)

Men som sagt var en av växterna börjar bli riktigt fin så på den ser jag ju effekt men inte på algerna men min Gurami hane äter algerna från rutan ser ut som han äter grön spagetti =)

För när jag gjorde vattenbyte så virvlade alla alger runt och nu ligger de huller om buller
#157 - 7 mars 2012 21:31
Carina_ skrev:
hej hej nu är algerna över hela botten och ena roten så jag undrar hur ser jag att det jag gör börjar fungera?

Och så funderar jag på det här med PMDD jag gör som det står men skall man alltid ha 10mg no3?

Jag trodde man skulle ha noll? Hur lär ni er allt ;)

Men som sagt var en av växterna börjar bli riktigt fin så på den ser jag ju effekt men inte på algerna men min Gurami hane äter algerna från rutan ser ut som han äter grön spagetti =)

För när jag gjorde vattenbyte så virvlade alla alger runt och nu ligger de huller om buller

NO3 är bra inga problem. Det är NO2 som är skadligt samt NH3/NH4. Du kan nog testa med dubbel dos PMDD skulle jag tro.
Hur mycket täcker musselblommorna nu?
Försökte du suga upp en del av de blågröna algerna när du bytte vatten?
#158 - 8 mars 2012 12:16
Jaha kan jag dubbla den då får jag pröva med det =)
Ja jag har både sugit upp de blågröna algerna och plockat bort för hand men det tar knappt ett dygn så ser det lika dant ut igen men nu har jag fått bort allt från rutorna så nu är det "bara" på sanden.
Musselblommorna täcker inte så mycket men mina kära scalarer rycker loss mina plantor så det är mera skugga nu, de rycker loss dem snabbare än jag hinner fästa dem på rötterna. Så låter dem flyta i några dagar för att inte röra runt ännu mera i karet just nu
#159 - 27 mars 2012 10:10
Seriöst skall det alldrig vända dessa alger?
Trodde de höll på att dö o var överlycklig men sedan sa det kaboom igen.
Har jag inte haft tålamod nu? ;) tycker ju att det skall lugna ner sig lite igen har ni någon aning om hur långtid det tar o få död på skiten?

Nu har jag det djupt ner i sanden och det ser förjävligt ut. men två gäster sa oj vad fint du har det och vilken snygg botten!
JAg svarade oj tack det är alger och kul att någon gillar det!
#160 - 27 mars 2012 12:37
Om inga andra försök lyckas med att få bukt på Cyanon, så är det bara två saker kvar att göra.

1)
Stäng ner karet, dvs ut med all fisk, töm karet, rengör / koka grus / rötter. Släng blommorna.
Starta om.

2)
NUKE 'EM WITH GT !!!

Med GT menas då inte Gin & Tonic, det skall enbart användas av vuxna i rätt miljö.....

Nä, rejäl dos med General Tonic. Det tar död på allt vad Cyano heter. Kan behöva upprepas
2-3 ggr.

Fördelen är att cyanon verkligen försvinner.
Nackdelen är att GT'n tar död på alla goda bakterier i grus & filter, så karet blir sterilt, vilket innebär
att allt uppför sig som om karet var nystartat. Dvs megarisk för nitrit och annat. Men det kan man
hantera om man vill lägga ner det jobb.

Finbladiga blommor, typ hornsärv, cacomba, och liknande stryker oxå med. Andra blommor verkar
tåla kuren.

men

men

men.....

det här kan man ju inte göra var 4.e vecka....så orsaken till varför det blev cyano måste redas ut....

.
#161 - 28 mars 2012 09:40
Hum ok fortsätter ett tag till med att göra mina vattenbyten o pmdd och sedan om det inte är borta till hösten när vi skall tapetsera om så river jag karet och byter bottensubstrat.

vet inte varför det blev så fel med detta karet men fiskarna mår ju bra så jag får kämpa vidare och se om ajg inte klarar o vända på det annars har jag nog inte längre något alternativ då det ser fördjävligt ut och jag köpte till och med en uvlampa eller vad det nu heter.

och kör med regelbundna vattenbyten och pmdd och ja växterna blir vackra och fiskarna trivs men japp cyanon älskar mitt kar ;)

Tror allt blev fel i uppstart och att det blev någon obalans som jag inte lyckas reda ut. Elelr ja det var ju många fel, förlite växter och för mycket ljus och sedan fiskarna och bingo för algerna.
#162 - 28 mars 2012 10:03
Byt lite mindre vatten under en period. Det kan hjälpa, jag har provat och det funkade ganska bra men jag hade inget massivt angrepp.
#163 - 31 mars 2012 14:58
Idag ser jag att det kommit en massa luftbubblor som typ är inkapslade i cyanon är detta normalt?
Skall jag bara göra 25% vattenbyten då?
Är det dags att ge upp och starta om hela akvariet?
Och inte vänta till hösten?
#164 - 31 mars 2012 17:53
Carina_ skrev:
Idag ser jag att det kommit en massa luftbubblor som typ är inkapslade i cyanon är detta normalt?

Skall jag bara göra 25% vattenbyten då?

Är det dags att ge upp och starta om hela akvariet?

Och inte vänta till hösten?
Jag tror du skall fortsätta att ta det lugnt! Troligtvis har du hört det lite mycket från mig, men det gäller fortfarande.
Bubblorna är antingen syre som bildas av cyanon vid fotosyntesen eller annan gas som kan bildas när cyanon håller på att dö bort. Det kan också vara CO2 som bildas i botten. Jag ser det inte som någon nackdel.
Gör vattenbyten och dosera PMDD som vanligt, steady does it! Om växterna växer och mår hyffsat kan du öka PMDD doseringen en del. Kör du dubbeldos nu eller?

Jag har haft den vanliga cyklingen av alger i mina 3 små kar och testar lite olika saker.
Det tycks funka med mindre vattenbyten enligt Mathias men ökning av PMDD och bra fart på växterna funkar också.
Det akvarium jag haft mest alger i är det med ler och jordbotten. Men det är också det som växterna växer bäst i. Det tycks som om även det börjar gå från alger till växter i allt snabbare takt. Där göder jag ingenting och trådalgerna har nästan försvunnit. Det gröna pudret som täckte i princip alla växter är borta tillsammans med tofs och prickalger på glaset.
Tyvärr tog sig aldrig cyanon trots att jag ympat in rejält med detta. Det akvarium som klarat sig bäst utan alger är det med bark i och med bottenfilter. När det slutade att vara alltför brunt och ogenomskinligt blev det riktigt fint med lite javaormbunkar och mossa.

Trådalgerna som jag vräkte i har ställt till en del problem eftersom de satte igen pumpen hela tiden när de dog. Jag fick helt enkelt inga alger att överleva i det akvariet. Jag övermatar rätt kraftigt i alla akvarierna för att se om det skulle göra något på algfronten men det blir bara mer kanelbulle snäckor av det. Dessa börjar bli till ett litet problem då de tycks knapra på växterna när det är dåligt med alger.
Till saken hör att jag har drygt 12 timmar solljus och lika mycket lysrör. Så den totala ljustiden är nog runt 16-18 timmar. Så jag kan nog ganska klart utesluta ljuset som ett problem! Jag kan också konstatera att tålamod och en hel del lathet är den bästa metoden att få ordning på diverse problem.
#165 - 31 mars 2012 19:15
Ja ja vad är en bal på slottet ;)
Idag fick jag min efterlängtade fåtölj och jag har satt den bredvid akvariet och får ta en bok och läsa istället för att fundera mera på algerna ;)

Tack än en gång för all hjälp och framför allt med att jag skall ha tålamod och att ni har tålamod med mig när jag inte blir kvitt algerna =)
Ni får ha en trevlig helg så skall jag lägga mig innan jag jobbar heldagspass i morgon =)
#166 - 1 april 2012 16:34
Hej Carina, nu har du flera experter till din hjälp och jag är långt från expert så kan nog inte vara till hjälp med så mycket. Men jag har följt din tråd då jag också har ett nystartat kar och fått en del algproblem.
Fick cyano på min ljusa sandbotten på de områden som var helt utan växter. Då även jag doserade enkeldos av pmdd och hade mer växter än jag nog själv förstod (i mitt tycke var det normalmängd med växter, men jämför jag med många andra kar så har jag betydligt mer växter än dem) så började jag efter råd i din tråd att dosera dubbeldos pmdd, då jag tror det var näringsbrist som gav upphov till algerna.

Efter det har jag köpt en massa vattenpest, kortat av dem och planterat en massa ca 5 cm långa "stubbar" i de cyanodrabbade områdena. Jag har ännu inte fått bort cyanon, men tycker den har gått tillbaka med ca 50% så jag märkte en stor skillnad sen jag tillsatte vattenpesten. Så det är iaf något jag skulle rekomendera dig att prova med. :)
#167 - 1 april 2012 16:44
När man tror att man rätat upp nivåerna med PMDD och allt känns som det borde vara stabilt så föreslår jag att man antingen gör en total mörkläggning eller doserar en dos General Tonic efter ett vattenbyte där man först försökt slamsuga bort så mycket av cyanon som möjligt.

Slamsug ytligt och kör en General Tonic-dosering även efter nästföljande vattenbyte om du ser minsta spår av dom.
#168 - 4 april 2012 11:06
Jag blev så glad och sedan så ledssen.
Jag håller på med mitt akvarium och så hittade jag ett ancistrus yngel och jag blev så glad och så skulle jag sätta ner det i akvariumet igen då det fölt med växterna ut i baljan. Tror ni inte skalaren åt upp det då =(
Så jävla klantig man kan vara =(

Kan det finnas mera yngel i karet fasten jag inte hittat dem?
Hur gör man när man har yngel?
Har jag skrämt ihjäl alla nu när jag har gjort iordning alla växter och försökt få bort all cyano?
#169 - 4 april 2012 11:40
Det borde finnas fler :)

De är nog bara lite nerviga på grund av att du dolar i karet. :)
#170 - 4 april 2012 13:01
Ja hoppas de är flera =)
Det var ju så himmla gulligt och jag älskar ju malar =) Undra om det är agnes som är mamman kanske därför jag inte sett henne på så länge =)
skulle koka roten men när jag såg det ynglet så la jag tillbaks roten och struntar i det hellre alger än att jag dödar fler yngel.

Nu har jag spritt alla växterna och skall hälla i PMDD och så har jag försökt ta bort all cyano har en del kvar men det är mindre nu i alla fall och så får vi se hur det går vill att det skall vända nu juh ;)
#171 - 6 april 2012 21:25
Ville bara uppdatera hur det har gått med min "kamp mot cyano". Har snart gått tre veckor från jag satte i vattenpest mot cyano och helt mirakulöst är så gott som allt borta! Har kanske 1-2% kvar av den ursprungliga massan (kan skymta en unns grönt i sanden) men vid nästa rengöring och vattenbyte så räknar jag med att problemet kan vara borta. Har även ökat pmdd dosen, men det är de enda förändringarna jag har gjort så i mitt fall har vattenpesten verkligen varit effektiv. :D
#172 - 7 april 2012 13:52
Har du bilder på ditt akvarium? Hade varit kul att få se :) jag får helt enkelt åka o köpa ännu mera vattenpest hör jag :) gott att det försvinner!
#173 - 7 april 2012 21:28
Carina_ skrev:
Har du bilder på ditt akvarium? Hade varit kul att få se :) jag får helt enkelt åka o köpa ännu mera vattenpest hör jag :) gott att det försvinner!

Mörkläggning eller medicinering mot alger är säkert en mycket snabbare metod mot cyanon, men jag är glad om jag kan få bort den på naturligt vis, utan att behöva riskera hälsan på mina fiskar eller växter.

Så här såg karet ut i förra söndagen efter veckorengöringen:
http://media9.dropshots.com/photos/682754/20120402/b_013212.jpg

Karet är ca 2 månader gammalt och långt ifrån "färdigt". Notera alla stubbar av vattenpest längst fram. Jag köpte allt som allt 20 st stjälkar av vattenpest, delade av varje själk i tre bitar circa och stack ner allt i sanden på de cyanodrabbade områdena.
Samtidigt är jag numera uppe i en trippeldos av pmdd (sen en vecka tillbaka), då jag hade problem med bruna blad innan.

Nu ser jag att en liten del av cyanon har kommit tillbaka, men jag klarade mig nästan en vecka utan något grönt alls på botten. Och imorgon är det dags för rengöring och vattenbyte igen. Så jag kommer köra med vattenpest några veckor till för att vara på den säkra sidan, sen kan jag förhoppningsvis placera växterna där jag själv vill ha dem. :)
#174 - 26 april 2012 12:59
Nu har jag gett upp köpte igår algbekämpningsmedel och börjar med det och så får vi se om jag inte kan få bukt på cyanon annars så får det bli att riva karet helt och köpa allt nytt men det får jag göra när jag har en bättre ekonomi.

Om jag har ancistrus yngel kommer de att dö då när jag bekämpar algerna?
Kommer naturligt vis att stödmata dem men har aldrig haft yngel av Ancistrus innan så kan inget om dem. Men jag hoppas att jag har något kvar ohc att inte skalarerna ätit upp alla vore så kul med tillökning =)

jag hittade inte det algmedel General tonic ni rekomenderade utan det fick bli Happy-life Algin- extra hoppas det med är bra kommer ta en bild inna jag börjar med vattenbytet o medlet så får ni se hur algerna tagit över karet och så kan jag ha det att titta på och se om jag ser någon skillnad
#175 - 26 april 2012 13:01
Ls10 jag måste vara blind hittar inga alger i ditt kar =) Vad fint du har det och härligt med alla växter.
Hur går det nu när du tredubblat PMDD? Försvinner algerna eller har det blommat upp igen?
#176 - 26 april 2012 13:03
har du provat med Generel Tonic ?

det dödar allt vad cyano heter.

Notera dock att alla finbladiga blommor, ex hornsärv stryker oxå med, och alla bakterier i pumpen,
så karet blir som att starta upp igen.

men cyanon försvinner med en rejäl kur....

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/tips.htm

.
#177 - 26 april 2012 13:08
Nä har inte testat med General tonik då jag inte hittat det någonstans men har ju inte sökt med namnet tetra general tonic så skall göra nya försök nu då =) så får vi se =)

Hittade det nu så har beställt en flaska =)
#178 - 6 maj 2012 13:27
Så en ny rot och 18 nya växter alla de hade i butiken av hornsnäv [ATTACH]53447[/ATTACH][ATTACH]53448[/ATTACH][ATTACH]53449[/ATTACH]
#179 - 17 maj 2012 10:52
Hej Carina_!
Jag tänkte kapa din tråd lite och fråga hur du gjorde för att bli av med ditt grumliga vatten? Jag har nämligen råkat ut för samma problem, det är så pass illa så man inte ser bakrunden till akvariumet.
#180 - 18 maj 2012 11:43
Claes84 jag köpte mera snabbväxande växter och så satte jag på ett ytterfilter till min pump. En 50cl pet flaska med filtervadd i och det hjälpte enda som jag vart nervös för var att min pump började låta konstigt men den klarade det.

sedan när jag gav upp och ledsnade på cyano bakterier så köpte jag en uvpump och satte till vet inte om den också har hjälpt till med det grummliga vattnet men det har inte kommit tillbaks i alla fall och nu är inte uvpumpen igång.

Lycka till med att få vattnet klart. finns jätte mycket bra info och tips och råd i denna tråden så det är bara att börja läsa igenom den ;)
#181 - 18 maj 2012 11:50
Hjälp IGEN.
Det var ju detta med tålamod som vi pratade på ehh jo det hände som så att jag ledsnade och slängde ut min sand och köpte ny sand och mer eller mindre startade om mitt akvarium. Dock rörde inte pumpen men nu har två fiskar dött och jag har 0,5 nitrit i mitt kar är det det som dödat mina firrar eller är det för att de blev stressade?

Den ena som dog var den söndermobbade skalaren han dog efter två dygn en vecka efter det så dog min gurami hane men han har alltid sett lite sned ut i "bakpartiet" ja så vad gör jag nu? Sätter mig på mina händer och ger f----n i karet eller börjar jag med mera vattenbyten?

tror dock att jag blev av med cyanon som var hela poängen men ja den största poängen var ju att göra det bättre för firranrna och inte exakt tvärt om
#182 - 18 maj 2012 12:20
Vad du har gjort nu är bar flyttat fram problemet lite cyanon kommer igen som ett brev på posten om du har otur
#183 - 18 maj 2012 12:21
Så gott som nystartat kan du glömma. Det blev en helt ny start. Nitrit-byt vatten. 50% idag, imorgon och vidare tills det är noll.

Du kommer få kiselalger, cyano och tofsalger igen, det är så det fungerar. Nu har du kört all tid helt i onödan. TÅLAMOD!

Du kan rädda allt fortfarande, utom de döda fiskarna naturligtvis men vissa saker måste man bara lyssna på.
#184 - 18 maj 2012 15:30
WTF suck hum min impulsivitet bet mig med andra ord. Dumma dumma dumma mig.
Åhh varför skrev jag inte här först då. Jaja tjoho jag lär mig hela tiden vilken underbar hobby och mindfullness släng dig i väggen skaffa ett akvarium istället och sätt dig på händerna ;)

Fan kommer bli riktigt duktig på detta med tålamod någon gång ;)

Hur skall jag göra med pumpen nu då? skall jag göra rent den nu då? Eller nä det skall jag väl inte? Nu blev jag förvirrad men tänkte kan det ligga massa nitrit i pumpen?
#185 - 18 maj 2012 15:35
Du behöver inte sitta på händerna.

Du kan använda dem till tangentbordet på datorn. Sök, läs, lär :)

Nu när samma sak händer igen kan du ju läsa om tråden, här finner du svar på alla kommande frågor ;)
#186 - 18 maj 2012 15:55
Nu kommer lite hårda ord från gubbfan.
Sitter och läser och skakar lite lätt på huvudet och tänker: Somliga lär sig direkt andra lär sig aldrig men en del lär sig så småningom. Hoppas du hör till den senare gruppen och inte den första.
&#8221;Trial and Error&#8221; är något som många här har provat, även jag. Men man skall försöka lär sig av misstagen i så fall.
Ett riktigt bra sätt att undvika problem är att fråga folk som provat och kan innan man gör något. Sedan gör man en plan utifrån detta och följer den.
Det jag tycker mig se här är:
Hjälp vad händer?
En hel massa förklaringar och råd och gör så här.
OK tack. Tänker (Det där funkar ju inte. Jag ser ingen skillnad sedan i går! Bäst jag gör något annat)
Köper en massa fina preparat och mojänger som skall funka enligt reklamen.
Hjälp varför dör allt? Det ni föreslog funkar inte!
Mera råd av idioterna.
Om jag gör tvärs om som dom säger kanske det funkar!
Hjälp allt är fullt med grönt slem.
Kanske du skulle testa med plast växter och plastfiskar? Då kan du vräka i massor med algmedel och sånt som gör vatten och inredning rent och fint och sedan slipper du mata!
#187 - 18 maj 2012 17:16
mmm stämmer delvis ;) Dock så kom jag på den smarta iden när jag läste att viss sand kunde vara för kompakt och döda växterna pga detta och så blev det ny sand och japp nu är jag här då på ruta ett.

Tro mig jag lär mig även om det går sakta är inte känd för att ha tålamod men övar på detta. dock så tar jag in lite för mycket info och gör allt samtidigt kanske där problemet ligger ;)

Ok i fortsättningen skall jag skriva och ställa alla frågor jag tänker på eller när jag får en smart ide så skall jag ta upp den här först =)
#188 - 18 maj 2012 17:48
Carina_ skrev:
mmm stämmer delvis ;) Dock så kom jag på den smarta iden när jag läste att viss sand kunde vara för kompakt och döda växterna pga detta och så blev det ny sand och japp nu är jag här då på ruta ett.
Vad har du för sand nu? Typ och kornstorlek.

Tro mig jag lär mig även om det går sakta är inte känd för att ha tålamod men övar på detta. dock så tar jag in lite för mycket info och gör allt samtidigt kanske där problemet ligger ;)
ätt göra allt samtidigt är ett vanligt problem och jag gör det själv i bland. Resultatet blir alltid det samma, total kaos. I bland kan det dock vara bra och man kan koncentera sig på att fixa det man ställt till med steg för steg. Men man kommer att ha ett akvarium som ser för jäkligt ut under tiden.

Ok i fortsättningen skall jag skriva och ställa alla frågor jag tänker på eller när jag får en smart ide så skall jag ta upp den här först =)
Det låter som ett koncept tycker jag.
#189 - 18 maj 2012 18:00
Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio via Tapatalk 2
vet inte vad den hette men den jag hadde innan var ciklid sand och allt bös la sig uppepå sanden. Denna sanden eller små stenarna fick jag i present
#190 - 18 maj 2012 18:07
Carina_ skrev:
Vad för sorts grus är det?
Jag skulle nog tagit vanlig hederlig gulbrun rådasand eller engelsk sjösten. Du riskerar att se de förhatliga cyanobakterierna på den här sanden också. Kornstorleken ser bra ut!
#191 - 22 maj 2012 21:24
Vill bara berätta att jag tycks ha blivit av med cyanon nu. Vilket kanske kan hjälpa dig om den kommer tillbaka till ditt kar eller iaf hjälpa andra som har cyanoproblem.

Jag har väldigt fin och ljus sand och den tycks inte vara den mest lättskötta. Fick (som jag skrivit innan) cyano ganska snabbt efter uppstarten, tror den kom i samband med att jag doserade för låg dos av pmdd med tanke på mitt stora växtantal.
Jag ökade doseringen av pmdd och fyllde de drabbade områdena med rikligt med vattenpest. Det tycktes dämpa cyanons framfart och försvaga den. Försökte gå väldigt tålamodigt tillväga, mekaniskt ta bort cyanon när den dök upp, samt vara väldigt noga med vattenbyten och ljustid. Det tycktes ge resultat för cyanon blev försvagad men försvann aldrig.

Sen köpte jag reflektorer till mina ljusrör och då fick jag en bomb av cyano igen, nästan mer än jag hade från början. Men samtidigt såg jag att vattenpesten växte bättre, kanske hade den tidigare varit för svag (pga ljusbrist) för att helt vinna över cyanon.

Någon vecka efter det köpte jag ett gäng pansarmalar och de har gjort mirakel med mitt akvarium!
I samma veva hade jag så fullt upp att jag slarvade med vattenbytet och det gick två, istället för en vecka mellan bytena. Trots detta så fick inte cyanon något fäste mer. Nu är jag återigen i fas med vattenbytena, ska göra nästa imorgon, men ser knappt någon cyano mer. Känns helt underbart, pansarmalarna och deras bökande i sanden har gjort underverk! Och detta trots att jag bara haft dem i tre veckor ungefär.

Så i mitt fall verkar ett gäng corydoras vara lösningen, tillsammans med att jag rättade till alla felande faktorer och det var tydligt att även vattenpesten hjälpte till.
Jag har också fått lära mig att massa bös på botten kan ge cyanoproblem, samt att man ska se upp med gamla rötter som har blivit mjuka.

Hoppas även du får ordning på ditt akvarium snart!
#192 - 23 maj 2012 07:56
vill tangera lite det många andra säger, dvs tålamod.

i den här världen så kan man nog lugnt säga att tålamod är den största bristvaran av dom alla.

dock är den oerhört viktig.

med tålamod i denna värld kan man inte räkna dagar eller veckor.

man måste nog räkna med MÅNADER, obs pluralis, inte EN månader, utan FLERA.

Ex, jag har haft 2 feteangrepp av Cyano. Båda gånger under semestertid när tokskallen till fiskvakt
inte skötte karen efter instruktioner.

Första gången så körde jag den snabba metoden, dvs totaldoserade med GT.
Problem borta på en vecka. Därefter behandla karet som totalt nystartat med allt vad det innebär.

Andra gången körde jag den mer "naturliga metoden". Dvs mekaniskt suga bort de värst drabbade områdena,
och sedan strikt regim med vattenbyten, gödning, ljus, snabba blommor.

Det tog 3 månader innan cyanon hade gett upp.

Ergo, det finns quick and dirty metoder som fungerar (ex GT), men de har sina avigsidor, dvs karet nystartat,
cyanon kan komma tillbaka snabbt om inte karet sköts klockrent.

Och det finns långsamma metoder, som egentligen bara har en avigsida, och det är just tiden.

Ovan nämns i ett inlägg att corysar löste problemet. Och det är fullt möjligt att corysar löser problemet.
Men det är inte fisken som sådan som plockar bort skiten, det är en ökad cirkulation i dom områdena
som gör det. Samt att det fungerar inte när den har fått fäste på andra områden, rutor, blommor, rötter, etc etc.

.
#193 - 23 maj 2012 09:15
Kensa skrev:

Ovan nämns i ett inlägg att corysar löste problemet. Och det är fullt möjligt att corysar löser problemet.

Men det är inte fisken som sådan som plockar bort skiten, det är en ökad cirkulation i dom områdena

som gör det. Samt att det fungerar inte när den har fått fäste på andra områden, rutor, blommor, rötter, etc etc.

.

Nu menade jag inte att just enbart corydoras löser problemet mot cyano. Det är ju inte precis så att man bara kan slänga ner ett gäng corydoras när man får cyano i tron att de ska lösa allt själva. Det kanske ska poängteras att corydoras inte äter cyano.

Men i mitt fall, där jag först försökt rätta till alla felande faktorer men ändå inte helt fick buckt på problemet så var pansarmalarna pricket över i kan man säga. Och då talar vi om en period på minst tre månader som jag försökt att få bort cyanon innan jag satte i malarna. Men deras bökande i sanden gjorde helt enkelt samma sak som när jag rensar bort cyanon mekaniskt och vänder på sanden, bara kanske femtio gånger effektivare. :)
Men självklart skulle det inte ha funkat om jag fortfarande hade cyanotriggande faktorer, alltså om jag inte skötte mitt kar efter regelboken.
#194 - 3 juni 2012 10:50
Bosse vet tyverr inte vad sanden heter men nu får den vara kvar dumt att göra samma misstag igen =)
Nu sitter jag och gör ett schema för mitt akvarium och har lite funderingar.

Jag har läst att man hellst inte skall göra vattenbyten på helgen så jag har valt onsdagar då jag alltid har ledig kväll då. Är 30% lagom eller är jag för snål då?
Jag tänkte ge fiskarna mat tre gånger i veckan och undrar om det är för lite? Kan jag mata dem Måndag Onsdag och fredag?
Är det dumt att mata fiskar samma dag som vattenbyte?

trodde jag fått brunalger igen men insåg till min glädje att det är min rot som fällt ut.
Alla värden är nu stabila men mina älskade brorsöner har slarvat bort mitt amoniak test så måste köpa nytt omgående för det har jag ju inte koll på nu men om det andra är bra så bör väl det vara bra med eller? Inga firrar har dött och alla är glada och pigga och äter bra så verkar vara stabilt i karet.

Ph ligger nu på 8 är det för högt? Har läst om mina firrar och de klarar det.
Känner att jag behöver lära mig ännu mera om kemin i karet.

Men det mest positiva är att nu är jag klar med skolan i stockholm så jag kommer inte längre vara borta så långa perioder och om jag kan ha det matschemat och byta vatten på onsdagar så passar det med mitt jobb då jag har sovande jour på mitt jobb och inte vill låta sambon sköta karet för det lyckas aldrig. Menar inget illa om honom men han har inte det intresset så då är det bättre jag tar hand om det =)

Och jag tror att om jag har ett chema att följa så blir det lättare för mig och så får jag fortsätta på att jobba med tålamod och låta det gå månader ;)

Tror helt seriöst att det är därför jag valt akvarium för att få öva på det jag inte är så duktig på =)

Någon som har tipps på hur man får fast anubiasen på rötterna utan att skalarerna får loss dem? Uppenbarligen har jag bundit fast dem för löst för de får ju loss dem hela tiden.

Kan jag ta upp rötterna och binda fast då? eller riskerar jag att röra runt i botten för mycket då? Och hur i kattsingen får man loss ansistusarna som gömmer sig i rötterna?

Vill ju inte råka krossa dem eller skada dem om jag tar upp rötterna och Agnes (som jag nu har fattat är en han) följer gämt med upp och jag får aldrig ner den i vattnet utan att sätta i hela roten igen.
#195 - 3 juni 2012 16:13
Kul att du rapporterar lite glädje!
Det viktigaste är "Inga firrar har dött och alla är glada och pigga och äter bra så verkar vara stabilt i karet."

pH 8. Om du har det samma i kranen så är det nog OK. Funkar ditt filter och växter så blir det nog bra. Bättre stabilt och något högt än fladdrigt och lite lägre.
Matning: Ofta och mindre är bättre än sällan och mycket. Men visst funkar det med var annan dag men det är inte idealiskt.
Kan du ta upp roten i en plast back? ha lite akvarievatten på botten i så fall om nu Agnes och de andra får för sig att hoppa bort.
Tar det lång tid med blomsterbindningen kan du skoppa över lite vatten. Bind med bommulstråd den kommer att lösas upp efter ett tag men då skall nog rötterna fått tag. Bind så hårt att tråden nästan skär in i växten. Se till att du inte surrar fast malarna.
#196 - 3 juni 2012 18:52
Hej ahh vad bra ok då matar jag oftare i stället. Men hur många alg tabletter? Vet att tex kensa säger ta jätte lite mat och sedan halverar du det och sedan halverar du igen så har du gett för mycket ;) så jag gör så med flingfodret men alg tabletterna får de tre av och då är det ca 4 ancistrusar (de gömmer sig och jag har sett små men var ett tag sedan. Så kan jag då ta lite flingfoder varje dag och bara algtabletter tre gånger i veckan? Vill inte förstöra fiskarna med övernattning och dåligt vatten. Ok skall göra så med roten och inte binda fast mina malar :) Får sätta mig med schemat igen och ha datum så att jag ser att växterna blir bättre med :)

#197 - 3 juni 2012 20:22
Carina_ skrev:
Hej ahh vad bra ok då matar jag oftare i stället. Men hur många alg tabletter? Vet att tex kensa säger ta jätte lite mat och sedan halverar du det och sedan halverar du igen så har du gett för mycket ;) så jag gör så med flingfodret men alg tabletterna får de tre av och då är det ca 4 ancistrusar (de gömmer sig och jag har sett små men var ett tag sedan. Så kan jag då ta lite flingfoder varje dag och bara algtabletter tre gånger i veckan? Vill inte förstöra fiskarna med övernattning och dåligt vatten. Ok skall göra så med roten och inte binda fast mina malar :) Får sätta mig med schemat igen och ha datum så att jag ser att växterna blir bättre med :)

Normalt är Kensa och jag överens men i fallet mat skiljer vi oss lite åt. Mitt recept är den gamla hederliga 5 minuters regeln. Mata och ta tid. är det i princip slut efter 5 min så är det bra. Mer tid mata mindre. Mindre tid mata mer. Steady does it.
Algtabletter i all ära men förväld brokolli och gurka är nog att föredra. Då kan du ha det ligga i över natten utan problem.
#198 - 4 juni 2012 14:46
Lite grand om fiskmat och matning,

För att få till det hela hyffsat riktig kan det vara bra att känna till vissa saker.

Detta skiljer sig naturligtvis mellan olika arter och typer av fisk men principen är den samma.

Unga fiskar kräver mycket mer mat än vuxna i förhållande till sin kroppsvikt. Exempelvis kräver yngel ungefär 20 -25 % av kroppsvikten per dag. En vuxen fisk kräver runt 1 %. Unga fiskar behöver också mat oftare. Jag matar yngel hela tiden (de simmar i mat) eller i alla fall var tredje timma. Vuxna fiskar klarar sig betydligt längre. Kosten varierar också. Som små behöver de mycket mer protein sedan minskar detta krav och flyttas mer mot kolhydrater. Sedan skiljer det mellan typ av foder och fiskarnas kost. Växt ätande fiskar behöver mycket mer mat än Kött ätare beroende på hur deras matsmältningsorgan är utformade och näringsvärdet i maten. Normalt äter yngel mer Animalisk föda då de på det viset får i sig mer näring och inte har en så utvecklad matsmältningsapparat.

Så upp med fisken på badrumsvågen och väg maten på köksvågen.;)
#199 - 4 juni 2012 17:54
Skulle vilja bidra med några tankar om matning. Mina fiskar får ofta frysmat, försöker variera mellan flera typer av foder och ger ca 50% fryst av olika slag. Tror många matar genom att släppa i en fryst kub direkt i karet, alternativt tina den och hälla i allt. I vilket fall så fylls karet med ganska mycket mat som hamnar i skrevor och sugs in i filtret. Något som alltså belastar karet en hel del. Man vill ju helst se att varje matbit ska gå in i en fiskmun.

Jag har byggt mig en matarspruta, alltså en vanlig spruta, har en 5ml men det spelar ingen roll, som man fäster en bit vanlig luftslang på. Min är väl ca 35cm. Den har jag stadgat med en plastpinne med gummiband för att den inte ska vara så fladdrig.

Med den kan man enkelt och bekvämt mata fiskarna i lugnt tempo genom att pytsa ut lite förtinad frysmat i taget. Då kan man också sprida maten på så sätt att alla fiskar får, tex mata corys vid botten eller sikta in mitt i en kull yngel om man matar med artemia. Det blir således väldigt lätt att ha kontroll över mängden man ger.

Angående mängd och tumregler hit och dit. Där tycker jag det är viktigast att lära känna sina fiskar. Dels för att rent fysiskt se när de börjar fått nog på hur trinda magar de har men också lära sig känna deras beteende och ätmönster. Då får man ganska snart en känsla för vad som är lagom. Matningen blir då också ett utmärkt tillfälle att räkna in alla fiskar, kolla så alla mår bra och äter bra.
#200 - 7 juni 2012 08:51
vad jag hänvisar till i mina "råd" om matning är det mer eller mindre kända faktumet att många
problem med kar kan direkt hänvisas till övermatning i förhållande till vad karet orkar ta hand om.
antingen ner i fiskars mage, eller brytas ner med bra filtrering.

som jag ser det så är filtreringen i de flesta kar generellt för liten. dels är det för dålig cirkulation.
I praktiken alla kar däre man köper ett paket, så ligger cirkulationen på 3-4ggr vattenvolymen.
Med ett litet innerfilter (till paket mellan 54-160 liter) som i bästa fall har 0,5% filtermatrial per vattenvolym.

Om man ökar cirken till 5-6ggr och ökar filtermassan till 2-3% (helst 5-6%) så blir det en dramatisk skillnad
i allmän rening av karet.

Om man gör det, så kan man gott öka matningen.

Men än en gång, hur många hyfsade nybörjare ger inte full dos mat flera ggr / dag, enligt principen att
fiskarna kommer ju upp till ytan och tigger (ungefär som hundar vid matobordet) varje gång man går
förbi karet.

Håller med att yngel kräver mer mat oftare per dag.

Men....oftast matar man för mycket....

.
#201 - 8 juni 2012 00:51
Kensa skrev:
vad jag hänvisar till i mina "råd" om matning är det mer eller mindre kända faktumet att många

problem med kar kan direkt hänvisas till övermatning i förhållande till vad karet orkar ta hand om.

antingen ner i fiskars mage, eller brytas ner med bra filtrering.

som jag ser det så är filtreringen i de flesta kar generellt för liten. dels är det för dålig cirkulation.

I praktiken alla kar däre man köper ett paket, så ligger cirkulationen på 3-4ggr vattenvolymen.

Med ett litet innerfilter (till paket mellan 54-160 liter) som i bästa fall har 0,5% filtermatrial per vattenvolym.

Om man ökar cirken till 5-6ggr och ökar filtermassan till 2-3% (helst 5-6%) så blir det en dramatisk skillnad

i allmän rening av karet.

Om man gör det, så kan man gott öka matningen.

Men än en gång, hur många hyfsade nybörjare ger inte full dos mat flera ggr / dag, enligt principen att

fiskarna kommer ju upp till ytan och tigger (ungefär som hundar vid matobordet) varje gång man går

förbi karet.

Håller med att yngel kräver mer mat oftare per dag.

Men....oftast matar man för mycket....

.

Jag håller naturligtvis med om att det dör mer fisk av övermatning än undermatning! Men för mycket och för lite skämmer allt. Sunt förnuft kommer man ganska långt med.
Jag håller också med om problemet med försmå filter. Jag anser att ett normalfilter skall ligga på som du säger 5-10% av akvarievolymen. Det är tokigt att tänka att filtret tar upp plats som annars kunde användas för fisk exempelvis BTN bakgrund med filter bakom eller liknande. Filtret bör räknas in i totalvolymen då det är en aktiv del av systemet. I den anläggning jag bygger no har jag nästan 50 % filter men det är lite speciellt och inget man har i vardagsrummet.

För att återgå till matning så tycker jag 5 minuters regeln fungerar bra för de flesta fiskar.

Frysfoder: typ räkmix brukar släppa kväve fortare än flingor/pellets det gör att man skall vara lite mer försiktig med det.
#202 - 15 juni 2012 00:28
Kan inte sova och då slog det mig att jag kanske har överdoserat mitt kar med vattenberedningsmedel. Jag har alltid hällt i för 300 liter men jag byter ju inte 300 liter vatten. Har jag tänkt helt fel? På flaskan står det 10 ml per 50 liter så gissa om jag haft i mycket om jag bara skall ha för 100 liter eller ca 150liter när det faktiskt är den mängden vatten jag tar ut. Så om jag nu har tänkt helt fel vilket jag tror jag har gjort kan det då vara därför mina växter dör och jag får alger?

#203 - 15 juni 2012 03:35
Carina_ skrev:
Kan inte sova och då slog det mig att jag kanske har överdoserat mitt kar med vattenberedningsmedel. Jag har alltid hällt i för 300 liter men jag byter ju inte 300 liter vatten. Har jag tänkt helt fel? På flaskan står det 10 ml per 50 liter så gissa om jag haft i mycket om jag bara skall ha för 100 liter eller ca 150liter när det faktiskt är den mängden vatten jag tar ut. Så om jag nu har tänkt helt fel vilket jag tror jag har gjort kan det då vara därför mina växter dör och jag får alger?

Vad använder du? och japp du har i för mycket. Du skall bara dosera efter hur mycket vatten du har i. Men exempelvis en tredubbel dos skall nog inte göra skada.
#204 - 10 juli 2012 12:26
Hejsan när det äntligen går bra med mitt kar och värdena är bra så är det dags för nya tråkigheter. Då min sambo blivit varslad så kommer vi behöva flytta och sälja huset och jag överväger att lägga ner mitt kar. Vill egentligen inte alls detta men om vi flyttar till lägenhet så kanske karet inte får plats.
vad är då bäst?
Försöka sälja allt som det är eller bara fiskarna och hitta ett föråd att ha karet i?

Om vi tex flyttar till Norge så bör jag väl få ta med mig mina fiskar?
Hur hade ni gjort? Klämt in karet i lägenhet och hoppas att de klarar transporten eller sälja dem? För pengarna för fiskarna bryr jag mig ej om men att fiskarna får ett bra hem är viktigt för mig och jag hoppas på ett bra hem i sådana fall.

Men har sett på blocket om annonser och jag har blivit mörkrädd vilka idioter det finns.

Tror jag har fått ancistrus yngel igen :)
fortfarande alger men tror jag kommer få bukt på det om inte jag måste flytta dem och börja om från början igen ;)

Men på tre månader kan mycket hända så hoppas på det bästa vet att allt kommer lösa sig vill bara tänka ut lite planer för mina djur så att jag inte står oförberedd den dagen jag behöver ta besluten och planera.

Har aldrig flyttat långt med fiskar så vet inte riktigt hur man gör så har en hel del o läsa och fråga om :)
#205 - 10 juli 2012 14:36
Ta det lugnt med det här också!
Ofta löser sig saker och ting med tiden. Det blir ofta fel när försöker preparera/planera för något abstrakt i framtiden. Om dagen kommer att du med säkerhet vet att du skall flytta så tar vi tips och råd då. Fiskar skickas runt hel jorden akvarier lika så. Inga problem. Det finns säkert folk som kan adoptera dina fiskar om det blir nödvändigt. Akvariet får du se vad du gör med när du vet om du skall flytta och till vad.
#206 - 10 juli 2012 20:59
Carina_ skrev:
Hejsan när det äntligen går bra med mitt kar och värdena är bra så är det dags för nya tråkigheter. Då min sambo blivit varslad så kommer vi behöva flytta och sälja huset och jag överväger att lägga ner mitt kar. Vill egentligen inte alls detta men om vi flyttar till lägenhet så kanske karet inte får plats.

vad är då bäst?

Försöka sälja allt som det är eller bara fiskarna och hitta ett föråd att ha karet i?

Om vi tex flyttar till Norge så bör jag väl få ta med mig mina fiskar?

Hur hade ni gjort? Klämt in karet i lägenhet och hoppas att de klarar transporten eller sälja dem? För pengarna för fiskarna bryr jag mig ej om men att fiskarna får ett bra hem är viktigt för mig och jag hoppas på ett bra hem i sådana fall.

Men har sett på blocket om annonser och jag har blivit mörkrädd vilka idioter det finns.

Tror jag har fått ancistrus yngel igen :)

fortfarande alger men tror jag kommer få bukt på det om inte jag måste flytta dem och börja om från början igen ;)

Men på tre månader kan mycket hända så hoppas på det bästa vet att allt kommer lösa sig vill bara tänka ut lite planer för mina djur så att jag inte står oförberedd den dagen jag behöver ta besluten och planera.

Har aldrig flyttat långt med fiskar så vet inte riktigt hur man gör så har en hel del o läsa och fråga om :)

Det kommer lösa sig. Styrkekramar!

Angående lägenhet/akvarier så är det allt lugnt. Jag har 310 + ett litet krabb-akvarium i sovrummet, ett art-akvarium på 60l i köket, ett 240, ett 260 och ett Nano i vardagsrummet och en liten damm på balkongen/uterummet.

(sambon finns i sovrummet också. Enda gången det har tagit stopp var när jag ville ta upp en fodertunna på en kubik på balkongen och odla levandefödare, förstår fortfarande inte varför)

Vi är en familj på 3 och till detta har vi ett gäng gnagare. Det är smart inredda 89 kvadratmeter, jag har dock fin utsikt vart jag än vänder mig. Vi hade hund också men det är väl typ den enda grejen i världen jag inte gärna pratar om...

Kram till dig och sambon igen!
#207 - 10 juli 2012 21:15
Åhh vad goa ni är Mathias o Bo :)
Detta värmer verkligen.
Ok får ta det lugnt igen
Skönt att höra att det går att ta med dem både till Norge och lägenhet.

Skam den som ger sig =) och tack för stöttning en än en gång.

Jag köpte jätte vackra flytväxter från blocket och väntar jag på att de skall växa o frodas i mitt kar och skalarerna rör dem ej men min gurami är kär i växterna och är bland dem.

#208 - 11 juli 2012 06:33

Angående lägenhet/akvarier så är det allt lugnt. Jag har 310 + ett litet krabb-akvarium i sovrummet, ett art-akvarium på 60l i köket, ett 240, ett 260 och ett Nano i vardagsrummet och en liten damm på balkongen/uterummet.

(sambon finns i sovrummet också. Enda gången det har tagit stopp var när jag ville ta upp en fodertunna på en kubik på balkongen och odla levandefödare, förstår fortfarande inte varför)

Vi är en familj på 3 och till detta har vi ett gäng gnagare. Det är smart inredda 89 kvadratmeter, jag har dock fin utsikt vart jag än vänder mig. Vi hade hund också men det är väl typ den enda grejen i världen jag inte gärna pratar om...

Mathias: Hur i helskotta får ni plats själva i lägenheten?? Gnagare.. gissar då att barnet är i hamsterålder just nu..
Carina: Jag säger som jag alltid.. det ordnar sig...
#209 - 15 augusti 2012 14:04
hej nu är det igång igen efter de värsta turerna hit o dit.
köpte jätte fina flytväxter och de tog bort ALLA algerna och akvariet var så himla fint sedan dagen innan vi skulle åka bort så dog lamprampen och det tog ett tag och hitta lysrör sedan dog en fisk när vi var borta och alla snabbväxande växter. Så bara att börja om igen för 7283597485984020646 gången med detta karet ;)

Nu har jag fyllt på med nya växter och nya lysrör denna gången hittade jag sylvania grolux t5 och sylvania aqvastar t5
och hoppas att mina snabbväxabde växter gillar dessa istället =)

hitils har inte algerna kommit tillbaka och pga massdöd av växterna så har jag gjort ett byte på 70% och idag skall jag göra ett till men på 50% alla fiskar verkar må bra så vet itne varför en dog när vi var borta och inte har jag hittat den heller nästan så jag funderar på om h*n hoppat ur karet då rampen ej låg på.

hoppas ni har en trevlig sommar och lika fint väder idag som det är här :)

Annons