[QUOTE=Björn J.;n2375191]Jag kan svara på dina frågor, men hakar även på med en egen fråga.
1. Din misstanke kan stämma, det finns algsporer i allt akvarievatten.
Låt stenen vara som den är, gör iallafall inget vattenbyte för den sakens skull. Möjligen kan du ju ta upp den aktuella stenan och skrubba den med en nagelborste, men troligtvis har du samma algpåväxt om 14 dagar igen, eller kanske snabbare.
Min fråga, förr fanns det ett medel som klumpade ihop mindre partiklar i vattnet, så små att dom annars passerar rakt igenom de mest finmaskiga filtermateralet, finns detta medel kvar på marknaden? Och vad heter det?
-Jag har en lättare "Lützendimma" då jag har ganska mycket vit eller snarare grå lera i bottenmaterialet, jag tror inte detta fastnar i filtren.
2. Sänk belysningstiden till 10 h! mer eller mindre, gynnar bara olika alger. Det finns inprogrammerat i växternas tillväxt-DNA att de växer och har igång fotosyntesen i ungefär tio timmar per dygn.
Mörka fläckat, särskilt på svärdsplantor av olika arter med stora blad, beror oftast på näringsbrist. Jag har under väldigt många år kört med ogödslad trädgårdstorv och Panduros lera, som numera heter "blomsterlera" brukar fungera väldigt bra, men som skrivits, leran färgar vattnet, särskillt då man gjort små bollar av den och stoppar ned under växtrötterna i det redan fyllda akvariet. Det finns olika sorters växtnäring man häller i vattnet, men du måste även göda växterna underifrån. Nytt akvariegrus är närmast sterilt, innehåller inga näringsämnen.
Bruna fläckar och ffa hål i bladen kan även tyda på att du har sniglar eller snäckor som äter upp dina växter, men näringsbrist är nog mest adekvat.
Du har nu ett litet akvarium, svårt att få balans i sådan, men ha is i magen, fixa litet växtnäring och håll sedan händerna borta, "dammsug" inte botten, låt skiten ligga kvar, det blir till näring åt växterna! Men håll koll på hur fiskarna andas och beteer sig i övrigt, lätt att då obalans i små behållare med nitritchocker etc... Men fiskbeståndet är ju inte så stort så det är nog ingen fara. Köp hem några snabbväxande växter också, exempelvis Elodea densa, vattenpesten, den växer lika snabbt som antalet anmälda snuskgubbar på #metoo....[/QUOTE]
Tackar så mycket för svaret! :) Ska korrigera ljustiderna. Angående växterna så stämmer det faktiskt med sniglar/snäckor. Jag har fått 2 st. Kan plocka ut de djuren om det är att föredra. Ska även kolla in förslaget på växt, framför allt om det blir aktuellt att slänga några av de mer luggslitna.