problem med pitbull pleco

#1 - 10 februari 2009 12:15
Köpte i julas 6 st pitbull malar för att slippa algerna, dom rensade hela akvariet på en vecka. Akvariet har varit helt soprent på alger sedan dess så jag är jättenöjd med dom. Men efter någon vecka så började jag få ätskador på mina svärdsplantor. Ringde affären där dom var köpta och fick veta att dom inte åt växter om dom inte svalt + att jag fick rådet att rensa bort alla skadade blad. Jag började då ge lite mer foder men det blir ingen förbättring.
Jag ger idag foder 2 g om dagen, mixat fryst räkmix, artemia och röda mygglarver. Pitbullarna är mycket aktiva vid matningen. Ger åxo 1 cm skiva gurka som pitbullarn slukar på en natt.(Mina stora fina svärdsplantor är i dag 10 cm och snart färdig för slasken)

Är det någon som har varit med om detta? eller svälter jag dom verkligen?

Mvh Vivianne
#2 - 10 februari 2009 12:33
Det påstås ju att de inte skall röra plantorna, men jag har samma problem. När jag hade två så var det inga problem....sen köpte jag fyra till ifrån samma affär....och då började problemen med naggade växter. Det som kan vara är att det tydligen finns en inte äkta variant som är väldigt lik den rätta varianten....men jag kan inte se någon större skillnad på mina....mer än möjligtvis att några är lite ljusare....men med samma form och täckning. Den oriktiga skulle visst vara med lite prickar på...och ha ett lite annorlunda huvud.
jag upplever ju också att det blir bättre när jag slänger i algtabletter och grönsaker....men lite är de ju på växterna ändå.

/ Göran
#3 - 10 februari 2009 15:38
Dom sa direkt i affären att det kunde vara en av den sorten som åt växter. Så dom bad mej fånga dom och komma tillbaka med dom alla. Jag gjorde det och alla skulle vara pitbulls. Affären är Åleds så dom ska nog veta vad dom snackar om. Vad är det för algtabletter du har köpt? Jag har oxå två olika färger, 4 lite ljusare och 2 mörkare.
Mvh Vivianne
#4 - 10 februari 2009 16:46
Vivianne skrev:
Dom sa direkt i affären att det kunde vara en av den sorten som åt växter. Så dom bad mej fånga dom och komma tillbaka med dom alla. Jag gjorde det och alla skulle vara pitbulls. Affären är Åleds så dom ska nog veta vad dom snackar om. Vad är det för algtabletter du har köpt? Jag har oxå två olika färger, 4 lite ljusare och 2 mörkare.

Mvh Vivianne

Jag har haft pitbullar c:a 3 år nu. Jag har märkt att när de blir ganska stora så verkar de få större tänder som "kan" skada känsliga plantor som Svärdplantor. Min största pitbull skadar mina svärdplantor också, de älskar ju att suga bort alger i från bladen. Obs det finns också så kallade "falska" pitbullar som ser ut som en riktig pitbull men är lite mörkare, jag kommer inte ihåg LDA-namnet just nu.
#5 - 10 februari 2009 17:22
Vivianne skrev:

Mvh Vivianne

Mina kommer också ifrån Åled.
Algtabletterna är dessa "[COLOR=#0000ff]Hikari Algae Wafers[/COLOR]".

http://www.pwss.se/home.php?cat=543

/ Göran
#6 - 10 februari 2009 17:52
Det konstiga är att jag har spröda växter som sumatra ormbunke och liknande och dom låter dom bli. Jag tycker att dom vore godare, men jag är ju inte pitbull. Ska prova algtabletter innan jag slänger svärdsplantorna.
/Vivianne

Annons