Problem med pump till Aquatic Nature Evolution!

#1 - 19 mars 2012 21:07
Hej,

Jag har ett Aquatic Nature Evolution 37L. Som jag köpte 2007, redan efter 2 år så la pumpen av. Fick då den utbytt till en ny. (är en cirkulationspump, 500L kapacitet). Idag hände samma sak. Gjorde en omstart förra Söndagen. Undrar om det är någon annan som råkat ut för samma problem?

Har sänkt pump kapaciteten från ca 75% ner till minium fart. Dels för att mina 6 st Endlers flyger all världens väg.
Samt lite lättare att somna:p

Fixar imorn en cirkulationspump från min bror. I väntan på ny pump.
Känns ju segt att köra en orginalpump en tredje gång, har ni tips på bättre pump?

Är det nåt speciellt man skall tänka på nu när karet stått still i 2 dar?
Jag har släckt belysningen.

Tacksam för råd och tips.

/RozzI
#2 - 19 mars 2012 21:30
RozzI skrev:
Hej,

Jag har ett Aquatic Nature Evolution 37L. Som jag köpte 2007, redan efter 2 år så la pumpen av. Fick då den utbytt till en ny. (är en cirkulationspump, 500L kapacitet). Idag hände samma sak. Gjorde en omstart förra Söndagen. Undrar om det är någon annan som råkat ut för samma problem?

Har sänkt pump kapaciteten från ca 75% ner till minium fart. Dels för att mina 6 st Endlers flyger all världens väg.

Samt lite lättare att somna:p

Fixar imorn en cirkulationspump från min bror. I väntan på ny pump.

Känns ju segt att köra en orginalpump en tredje gång, har ni tips på bättre pump?

Är det nåt speciellt man skall tänka på nu när karet stått still i 2 dar?

Jag har släckt belysningen.

Tacksam för råd och tips.

/RozzI
Japp du ska fixa en eheim compact 300 eller en aquaclear 10 så får du en bra pump och så kommer du sova i tystnad;)
#3 - 19 mars 2012 22:00
OK, tack för tips skall checka zoobutiker imorn och se om nån har dessa i lager.
Jag har stängt av pumpen när jag matat fiskarna för att slippa få in foder i mitt filtersystem.
Men det skall väl inte påverka en pump negativt?
#4 - 19 mars 2012 22:28
RozzI skrev:
OK, tack för tips skall checka zoobutiker imorn och se om nån har dessa i lager.

Jag har stängt av pumpen när jag matat fiskarna för att slippa få in foder i mitt filtersystem.

Men det skall väl inte påverka en pump negativt?
Nej absolut inte, kan dock vara ganska lätt att glömma sätta på den igen;) kan ge ett tips vid placeringen av pumpen, lägg en bit filtermatta i botten som du lägger pumpen på istället för att sätta fast den med sugkopparna, det blir lättare att få upp pumpen och så blir det tystare!

Annons