Problem med småväxta diskusar...

#1 - 12 november 2005 12:44
bakgrund:

När jag köpte mina diskusar för ett år sedan kom det med 2 st ganska fula/små "på köpet".

Dom små har väl egentligen inte visat tecken på att vantrivas men har varit otroligt kinkiga med maten.

Dom stora nästan föredrar Tetradiskus medans de små totalvägrar allt annat än vita mygg och fryst artemia.

De stora har växt enormt och skall nu få nytt hem men de små har plötsligt börja visa tecken på att otrivas. Dom är mörkare och står ofta bara och hänger.

Så till frågorna:

Är det dags att ge upp/avliva dvärgarna och ge dom stora några nya kompisar i samband med flytten ??

OM jag låter dem gå kvar tillsammans finns det minsta chans att de skulle börja växa till sig ?
#2 - 12 november 2005 13:23
testa plocka ur dom å ge dom ett salt bad höj tempen till ca30 å ge en kur mot bakterier och parasiter.
#3 - 12 november 2005 15:59
Jag tror jag har hittat anledningen, de senaste myggen jag köpte ser ju för fasicken frostskadade ut. Har antagligen varit helt tinade... grrrrr...

Dom stora verkar smarta och låter bli dem men den minsta token äter av dem...

Nu blir det storus vattenbytus dagligen några dagar !
Lucas_no1
#4 - 13 november 2005 10:08
I detta läge är det kanske inte så smart men har du någon gång typ några veckor i rad testat med att bara mata med torrfoder för att få igång dom små att äta torrfoder dom också?

Äter dom bara artemia och mygg så är det inte så konstigt att dom inte växer med tanke på att dom inte får i sig allt dom behöver.

/Lucas
#5 - 13 november 2005 10:59
kanske du skall prova att mata upp dom med oxhjärta?
Jag har en liten gnalling som jag tänkte avliva,han var så liten o klen.
Den är en blå turcos,jag köpte fem små rackare,denna är den enda som överlevde.
Han har växt som bara den av oxhjärtemixen!

lennart
#6 - 13 november 2005 11:05
Kanske du skall prova oxhjärtemix??
Jag hade en liten gnalling av blå turcos,jag hade fem från början!
denna var minst,så liten o klen.
Han är den enda som överlevde,samt börjar nu anta formen att bli en mycket fin discus.
Han får oxhjärta en gång/dag.
Han går med dom stora discusarna nu.

lennart
#7 - 13 november 2005 11:47
Dom har totalvägrat oxhjärtemixen men man kanske borde försöka hitta en annan sort och prova med.

Hur som helst så ser de iallafall bättre ut nu efter några vattenbyten.

Annons