Problem med tv köp.

#1 - 13 november 2007 18:54
hej.
köpte förra onsdagen en Samsung LE-32S81B på Netonnet utanför Göteborg. På Torsdagen började bilden skaka och var lite knepig, trodde då att det berodde på kanalen eftersom det slutade efter 2-3sekunder. I Fredags skulle jag och en polare kika på en film, då blev Tvn helt konstig efter 15-20min, bilden började skaka och blev helt huller om buller på Tvn. I lördags åkte jag med tvn till netonnet och bytte den. När jag var där var det nån grinig snubbe som klagade på att jag hade tejpat på kartongen, jag svarade att det var för att inte tvn skulle ramla ur eller vad som helst, en säkerhets grej för att dne inte skulle bli mer konstig.
Hela tiden har bilden på Tvn var riktigt värdelös, bilden hänger inte med för 5öre när man kikar på varken tv eller genom dvdn. Jag vet att Lcd tv kan vara lite knepiga när det gäller sånt, men inte sådär jävla konstigt som min tv är. Den nya Tvn var det lika dålig bild på. Men problemet med att bilden börjar skaka och bli helt knas är borta.
Skulle kika en film igår, och kände då att bilden var för jävla dålig och att detta aldrig kommer funka att kika på i längden. Så efter jobbet idag åkte jag in med Tvn och tänkte lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Då är det samma griniga snubbe som förra gången, och han säger att dom aldrig kommer ta emot Tvn då jag har tejp på kartongen, och för att jag brutit upp påsen till fjärrkontrollen och manualen. Han började tjöta om att dom aldrig kommer kunna ha den i butiken då folk kan få för sig att skriva till tidningar att netonnet lurar kunderna och säljer begagnade tv apparater, men det gör väl i vilket fall om någon nu lämnar tillbaka en tv, oavsett om man har lite tejp på kartongen eller inte?
Jag läste på mitt netonnet kvitto att om man nu ska lämna tillbaka en tv och fjärrkontrollen eller manualen saknas, så får man pröjsa 500kr eftersom det saknas. Jag frågade då om jag inte kunde ge dom 500kr så kan dom bara beställa en ny kartong men det fanns inte en chans att det skulle funka tydligen.

Ska det vara såhär?
Känns ju lite som att jag blivit blåst, det är ju självklart att man öppnar påsen till fjärrkontrollen och manualen om man nu köper en tv?
Finns det typ någon konsuments grej man kan vända sig till och fråga om detta?

/Fredrik
#2 - 13 november 2007 19:00
Är det inte två veckor ångerrätt på ALLT man köper?? Inte privatköp då men i butik där man får kvitto. Har för mig att det är så enligt konsumentköplagen.
Eftersom dom verkar var livrädda för dålig PR så kan du ju hota med att gå till tidningen;)

/Hans
#3 - 13 november 2007 19:03
Nej, så ska det absolut inte vara!
På din kommuns hemsida kan du garanterat hitta kontaktuppgifter till konsumentrådgivaren i din kommun. Vänd dig i första hand till h*n. Det brukar räcka med lite stöd i ryggen och paragrafer om ens rätt för att man ska stå på sig lite mer i butiken.
#4 - 13 november 2007 19:05
Stå på dig! Men välj plasma nästa gång, det gjorde jag och är helnöjd.

Kan det vara så att de har en anna TV som du kan tänka dig? Då blir dom nog lenare i munnen!
#5 - 13 november 2007 19:15
battalionP skrev:
Är det inte två veckor ångerrätt på ALLT man köper?? Inte privatköp då men i butik där man får kvitto. Har för mig att det är så enligt konsumentköplagen.

Eftersom dom verkar var livrädda för dålig PR så kan du ju hota med att gå till tidningen;)

/Hans

Det är "skälig tid" som gäller och under två månader gäller som skälig tid enligt KO, för reklamation.

Netonnet på nätet skriver följande om sin ångerrätt:
"Tänk på att du har ansvaret för att produkten är väl skyddad i transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl. Varan ska alltid returneras i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget som är tillverkat för att skydda produkten. Lägg sedan denna kartong i det transportemballage som produkten levererades i till dig. Om du inte har kvar detta emballage så går det självklart bra med likvärdigt emballage istället. Tänk därför på att spara dessa kartonger, åtminstone under de 14 dagar som ångerrätt & öppet köp gäller."
#6 - 13 november 2007 19:20
battalionP skrev:

/Hans

Konsumentköplagen är stenhård!

Allt som kan hänvisas till att det var fel redan från början ska antingen gå tillbaka eller ersättas med ny vara. OCH det är inte köparen som ska bevisa detta utan säljaren. (alltså att det inte var fel redan från början)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 13 november 2007 19:23
Vill man kritisera en namngiven affär så är det inte tillåtet att göra det anonymt - så ange namn
#8 - 13 november 2007 20:02
oj sorry glömde det, Fredrik Rollén.

Ska försöka leta upp något nummer imorn.
Tycker det är bullshit att det ska vara såhär, med tanke på att alla tillbehör är med + att tvn funkar.
#9 - 14 november 2007 13:28
varför köpa i den affären överhuvudtaget,,garantier är svårt att få igenom hos dem och de får man oftast köra en bit med innan du hittatr ett service ställe som de har avtal med.
#10 - 17 november 2007 01:12
Jag har inte själv handlat his NetonNet men har faktiskt bara hört bra om deras "garanti" åtgärder.
Vet flera som betsällt via Internet och när det sedan varit något fel så har NetonNet skickat en fraktsedel per post för att returfrakten ska bli gratis för konsumenten. Det har heller inte verit något problem att få varan reparerad/utbytt ed gratis frakt tillbaka.

Antingen har du haft enorm otur, eller så har du so många andra gått på niten att "platt-tv" är så himla bra. Gämfört med en "rikitgg" bildrörs-tv s¨har både LCD och Plasa-tv betydligt sämmere kontrast och responstid, vilket kan uppfattas som grå resp hackig bild.
Om en vanlig bildrörs-tv skulle klara HD-tv upplösning så kulle en LCD eller Plasma ALDRIG komma i närheten av samma bildkvalitet, och med tanke på att de alldra flesta fortfarande inte har någon HD-tv källa så ger fortvarande en "vanlig" tv oftast bäst bildkvalitet.

Digital-TV är inte lika med HD-TV
DVD är inte lika med HD-TV

Många använder dessutom SCART eller Komposit-video signal mellan digital-tv-box eller dvd-spelare vilket ytterligare försämrar bild kvalitén.
Om man ska utnyttja digital-tv'ns eller DVD'ns fulla potensial ska de anslutas till TV'n med en HDMI-kabel. VIll man utnyttja (platt)TV'ns fulla potensial ska man dessutom ha en HD-TV-digitalbox eller em HD-DVD-spelare alt. Blue-Ray-Spelare.

Som sagt ånga tror att större är bättre men det är absolut inte hele sanningen.

PS. Hur många har föresten en surrond anläggning men bara en stereo signal mellan DVD och förstärkare, ganska många skulle jag tro. Men som vanligt plasebo effekten är inte att undersakatta ;) DS
#11 - 17 november 2007 02:21
jag har också alltid haft bra relation med netonnet innan, detta är det första som känns löjligt.
Jag har inte hunnit ringa runt ännu då jag har jobbat mycket denna veckan och även gått i skola.
Men imor nska jag ringa deras kundservice och snacka med dom, och på måndag någon sån konsument grej.
#12 - 17 november 2007 11:33
Verkar väldigt löjligt att skylla på att emballaget är öppet. Är det fel på varan så är det, och hur ska du kunna upptäcka felet om du inte öppnar lådan? De tänker väl ändå inte sätta tillbaka en vara som inte fungerar i butiken och sälja den till någon annan? Eller hur tänker de?
#13 - 17 november 2007 11:39
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932
Läs igenom detta ett par gånger. Skittråkigt, men du kommer snart inse dina rättigheter utan att bli bortkollrad av kundservis eller någon annan.

Vad det gäller köp av tex platt tv så är det mycket skit som är ute på försäljning för billiga slantar. Du har oftast en livslängd på kasnke 5 år om du tittar mycket på tvn (vet detta på egen efterforskning och samtal med tv-reparatör). Du kan få inbränning av kanalernas loggo eller texttv om du har det står på/tittar ofta på en viss kanal konstant. Man kan även få bortfall av rutor i bilden.

Att bilden kanske flimmrar osv kan även bero på fel inkopling via dekoden/dvd/video. KAsnke behöver du en finare optisk kabel tex.

//Camilla
Guest
#14 - 17 november 2007 14:19
Hej du!
Jag har handlat massor av Netonnet och har bara gott att säga om deras kundtjänst. :)
Mitt råd, ring dom! (För att slippa griniga gubben i affären.)
För visst tolkar jag det så att du vill lämna tillbaka en defekt vara?
Givetvis packar man upp allt innan man kan konstatera att varan är defekt.
Jag är ganska säker på att ett litet samtal till deras kundtjänst avhjälper detta problem!
Guest
#15 - 17 november 2007 22:12
Glömde bort att säga:
Hota inte dom med tidning eller dylikt.
Detta brukar bara ha negativ effekt.
Var saklig och vänlig, det kommer man långt med....
#16 - 19 november 2007 09:51
ringde precis konsumentrådgivningen för min kommun.
Han sa att det lät konstigt det med tejpen, men samtidigt att dom kunde ha typ vilka villkor dom ville osv. Men han tyckte iaf att jag skulle åka dit och prata med butikschefen och försöka komma fram till en lösning.

Sen ringde jag netonnets kundservice, han tyckte väl också det lät lite konstigt först men samtidigt kunde han inte avgöra hur mycket tejp det var genom telefonen. Jag frågade också om man inte kunde beställa en ny kartong, men han svara att det kunde vara svårt.

Jag vet inte men vad tycker ni, orkar man med att åka dit igen och snacka med dom? Förhoppningsvis får man väl prata med någon annan anställd, men samtidigt finns ju chansen att han arga snubben e där.
#17 - 19 november 2007 11:40
Allvarligt talat åk dit och kräv att du ska ha en fungerande tv av dom eller pengarna tillbaka nu.
Hota med artikel i aftonbladet och lokalpressen om det du råkat ut för annars eller hälsa från drd att om dom inte så j****r ;)

Nä glöm det sista men jag hade aldrig gett mig om det varit en vara jag köpt som det var fel på eller blev fel på inom tiden för garanti heller.
Guest
#18 - 19 november 2007 13:17
Okey.
För att klargöra fallet är det en retur på en ångervara eller en reklamation på en ej fungerande vara du ska göra?

Om det är en retur på en ångervara så förstår jag vad de menar.
Då skall varan lämnas tillbaka inkl, emballage i samma skick som när du köpte den. För de ska ju kunna sälja varan vidare.
Men är det en reklamation så ska de bara skita i tejpen o hur kartongen ser ut.
#19 - 19 november 2007 16:02
retur på ångervara är det. Först var det problem med tvn, men sen fick jag ju bytt mot en likadan. Och nu känner jag att jag ändå och vill byta men det fick jag inte nu pga tejpen och påsen.
Lili skrev tidigare:
"Om du inte har kvar detta emballage så går det självklart bra med likvärdigt emballage istället."

Då ska ju inte påsen spela någon roll?
#20 - 19 november 2007 16:20
Tycker att du ska åka dit och prata med butikschefen. Klart som fasen att man måste få öppna påsarna till beskrivning och fjärr för att kunna prova varan.
Oftast får man dock ta sådant med just butikschefen, då "de på golvet" är inne för att sälja, inte reklamera.
De SKA ta tillbaka tv:n, inget snack om saken. Men om du sedan bara erbjuds en liknande vara eller tillgodokvitto är en annan femma.
Guest
#21 - 19 november 2007 23:25
lili76 skrev:
Tycker att du ska åka dit och prata med butikschefen. Klart som fasen att man måste få öppna påsarna till beskrivning och fjärr för att kunna prova varan.

Oftast får man dock ta sådant med just butikschefen, då "de på golvet" är inne för att sälja, inte reklamera.

De SKA ta tillbaka tv:n, inget snack om saken. Men om du sedan bara erbjuds en liknande vara eller tillgodokvitto är en annan femma.

Nja särskilt påläst är du inte.
Man får givetvis inte packa upp och använda en vara för att sedan använda sig av ångerrätt.
Detta säger Netonnet:
[COLOR=#0c2c56]Ångerrätt och Öppet Köp i 14 dagar[/COLOR]
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och [COLOR=#0c2c56]produktförpackningen[/COLOR] är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den.
#22 - 20 november 2007 06:57
Anettejt skrev:
Nja särskilt påläst är du inte.

Man får givetvis inte packa upp och använda en vara för att sedan använda sig av ångerrätt.

Detta säger Netonnet:

[COLOR=#0c2c56]Ångerrätt och Öppet Köp i 14 dagar[/COLOR]

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och [COLOR=#0c2c56]produktförpackningen[/COLOR] är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den.

Du har ALLTID rätt att reklammera en vara och det behöver inte handla om "öppet köp".

"
Reklamation

En reklamation innebär att du meddelar säljaren
- att du inte godtar varan
- att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

För att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter:

Reklamera alltid så snart som möjligt!"

Saxat från KO´s sida.
Tilläggas ska att konsumentlagen aldrig går att töja på till säljarens fördel, enbart till köparens om det skulle krävas.
#23 - 20 november 2007 10:02
lili76 skrev:
Du har ALLTID rätt att reklammera en vara och det behöver inte handla om "öppet köp".

...reklamera en felaktig vara, ja! Det var väl dock lite oklart om trådskaparens tv var behäftad med något fel?! Jag antar att det var det Anettejt syftade på.
#24 - 20 november 2007 10:45
fredd skrev:
Hela tiden har bilden på Tvn var riktigt värdelös, bilden hänger inte med för 5öre när man kikar på varken tv eller genom dvdn. Jag vet att Lcd tv kan vara lite knepiga när det gäller sånt, men inte sådär jävla konstigt som min tv är. Den nya Tvn var det lika dålig bild på. Men problemet med att bilden börjar skaka och bli helt knas är borta.

Skulle kika en film igår, och kände då att bilden var för jävla dålig och att detta aldrig kommer funka att kika på i längden.

Jag anser att de problemen som TS beskriver faller under reklamation. [COLOR=black]Han godtar inte varan, helt enkelt. [/COLOR]
LCD brukar ha en viss "fördröjning" i bilden och kan bli skuggig. Men den ska fungera att titta på. Detta behöver inte synas vid visning i butik, beroende på vad som visas på tv:n vid just det tillfället.
Jag har erfarenhet både bakom och framför disken och kunden har större rättigheter än vad man oftast vet..
#25 - 20 november 2007 11:50
lili76 skrev:
Jag anser att de problemen som TS beskriver faller under reklamation. [COLOR=black]Han godtar inte varan, helt enkelt. [/COLOR]

LCD brukar ha en viss "fördröjning" i bilden och kan bli skuggig. Men den ska fungera att titta på. Detta behöver inte synas vid visning i butik, beroende på vad som visas på tv:n vid just det tillfället.

Jag har erfarenhet både bakom och framför disken och kunden har större rättigheter än vad man oftast vet..

Ok, jag håller med. Om verkligheten överenstämmer med beskrivningen ovan så är det tal om en reklamation. Men i så fall förstår jag inte riktigt vad problemet är. Det skall ju bara vara att lassa iväg tv:n till försäljaren, t.om. utan den minsta gnutta emballage, och få pengarna (alt. godtagbar utbytesvara) tillbaka. Den rätten har man enligt konsumentköplagen, vilken är tvingande för säljarens del.

fredd: Har du verkligen varit tydlig med att det är en defekt vara du vill returnera när du varit hos Netonnet? Om du bara sagt att du vill ångra ditt köp, så är det klart att säljaren börjar knorra om han märker att förpackningen är skadad på något sätt.

Jag vill bara tillägga att det inte behöver vara något fel på varan utifrån ovanstående beskrivning. Det finns så många andra aspekter att beakta. Några är:

Kablar kan vara felkopplade. Kontrollera detta genom att koppla in en kabel åt gången och kolla hur bilden reagerar.

Starka "EM"-fält i närheten, i kombination med dåligt skärmade kablar. Testa att flytta tv:n till ett annat rum för att se om problemen kvarstår.

Oönskade jordslingor. Är apparaten jordad? Testa i så fall att koppla in i både jordade och ojordade uttag. Koppla ur antennkabeln och koppla endast in dvd:n. Antennsignalen kan ofta ställa till problem, men om endast dvd:n är inkopplad så skall bilden såklart vara "felfri".

Hur lång antenkabel har du mellan uttaget och tv:n. Om kabeln är lång samtidigt som signalen är svag så behövs en förstärkare.

Tillägg: Om du har möjlighet så bör du testa att koppla in datorn till tv:n. Om inte bilden blir knivskarp nu (det är ju trots allt en stor datorskärm med påhängd tv-mottagare) så är det med stor säkerhet något fel på tv:n. Det skall givetvis inte tolereras.
#26 - 20 november 2007 22:00
fredd skrev:
retur på ångervara är det. Först var det problem med tvn, men sen fick jag ju bytt mot en likadan. Och nu känner jag att jag ändå och vill byta men det fick jag inte nu pga tejpen och påsen.

Lili skrev tidigare:

Idag efter jobbet så tänkte jag att fan, det e lika bra att chansa och åka iväg till Borås och testa lämna in den där.
Så jag och en polare åkte dit med tvn, och han som jobbade var skit trevlig och vi pratade en del under dom 2-3 minuterna det tog att lämna in tvn. Han sa "a ja får kika lite på den först", då öppnade kartongen och kika så att allt var med sen var det inga problem med det. Fick tillbaka alla pengar, och allt gick på under 5minuter. Hur skönt som helst att problemet är ur världen, men samtidigt är man ju lite trött på att det ska vara sånt vel jämt.
Det jag lärt mig nu och som kan vara bra att tipsa andra om är:
tejpa aldrig kartongen
var överdrivet försiktig med allt

Ifall man nu skulle ångra sig inom 1-2veckor.

Även om allt nu fick ett snabbt och positivt slut, så vill jag tacka för alla svar! Helt underbart när folk vill hjälpa dom som inte vet lika mycket;):).

Annons