Den röda tigerlotusens blad börjar att bli genomskinliga,
Låter som smältningssyndrom som oftast händer med Cryptocoryne vid kraftiga miljöförändringar, men jag har sett det på Lotus också. Speciellt när man låter flytblad bildas - då smälter undervattensbladen snabbt.
Jag sätter en krona på att den acklimatiserar sig till nya näringsnivåer.
Min hygrophila har rödgula blad i toppen samt att många av bladen är är förstörda med bruna hål i.
Att den är röd i toppen är bra, då växer den snabbt och har bra med mikrogödning. Att den bildar små knappnålshål på äldre skuggade blad är normalt. Har man kaliumbrist så blir nästan hela växten sådan, men eftersom du kör med PMDD tror jag mer på att det är gamla blad som ändå håller på att dö.
Hygrophilor ser ofta trista ut längre ner, det är därför listiga aquascapers alltid gömmer nederdelarna på dom med sten eller andra växter.
Min javaormbunke har många blad som är alldeles förstörda med en massa hål. Det ser nästan ut som om vävnaden har gått sönder.
Jag gödde med pmdd för tre dagar sen, så inte kan växterna ha näringsbrist nu? Jag har även köpt EC. När ska jag börja tillsätta det ?
Javaormbunkar är bra på att återanvända/bryta ner gamla blad när dom är näringsbegränsade vilket dom inte är längre nu när du börjat med PMDD.
Det kommer ta runt 2-4 veckor innan du ser gödningsförändringar iform av bättre tillväxt. Jag föreslår att du väntar ett par veckor och trimmar sedan bort alla fula blad - sannolikt kommer växterna då börja förgrena sig och skicka ut en massa nya blad.