problem med yttefilter som reaktor

#1 - 10 november 2004 05:37

Hej!. Har under ca ett år nu använt mitt eheim 2224 som co2 reaktor. I början hade jag inga problem men nu så händer det att filtret stannar lite då o då. När det stannar låter det illa, precis som om den försöker pumpa men det är något som tar emot.

När det hänger upp sig så måste jag luta filtret så det ligger horisontiellt för att det ska komma igång.. sammtidigt som det kommer igång igen så sprutar det ut en massa luft/(co2, gasrester) samt lite annan bröte o skit.

Någon som har haft samma erfarenheter?, Är det för att det bildas för mycket gaser i själva filtret som det slutar pumpa?
Kan det va för att jag sprutar in mer co2 än vad filtret klarar av?

lägger nu in runt 5-6 bubbler/s..

Alla synpunkter och åsikter varmt välkommna!
#2 - 10 november 2004 06:52
Har tyvärr ingen egen erfarenhet att bidra med men det låter som om det skulle samlas för mycket gas i filtret.
#3 - 10 november 2004 06:53
Det är troligen att det bildas för mycket gas runt impellern och då slutar den fungera ... skicka in mindre CO2 kommer det sluta lr skaffa en reaktor... hade samma problem den gurglade och skrapade och så fick man massa massa gas ut i karet... då skaffade jag en reaktor...
#4 - 10 november 2004 07:42

A, gurgla o skrapandes... känner jag igen!. jo har länge funderat på att skaffa reaktor, men.... du vet hur D är.. om något funkar så känns det ofta extra jobbigt o lägga ut stålar på nytt... men har börjat hända allt oftare på sisstonde så får ta o införskaffa mig en reaktor...

Annons