Problem vid infångning av ruvande Malawi!

#1 - 8 maj 2008 12:14
Hej!

Jag har en fråga:

Min Affra hona har gått i 3-4veckor med ägg i munnen.Nu tänkte jag flytta över henne i ett annat kar för att i lugn och ro kunna släppa ut yngel utan att bli uppkäkade.Men det var en hel vetenskap att få upp henne.

1:a försöket var att ställa ner håvarna en stund, så att inte dom blev livrädda.

2:a försöket var att lägga i lite räkmix i håven men det slutade med att 30st andra Malawi var på baksidan av håven och slet som galningar.

3:e och slutgiltiga försöket blev att ta den alla gömställen.:(

Nu undrar jag:
Finns det något smidigare sätt att gå tillväga än att rasera hela akvariet för att få upp henne och eventuellt andra honor i framtiden.

Ska nämna det att jag lyckades tills slut,puh.:p
#2 - 8 maj 2008 12:23
Jag brukar använda två håvar, och liksom lotsa in fisken i den andra håven med hjälp av den första. Väldigt lungt och metodiskt så brukar de inte bli allt för stressade.
#3 - 8 maj 2008 13:42
jo precis som mill sa, Använd två håvar varav en du nästan håller stilla och den andra vallar du henne med. Det brukar funka för mig.
#4 - 8 maj 2008 14:06
Jo,fast problemet är grottorna.Minsta lilla rörelse så far hon in i dom.
Men man måste väl ha tålamod.[:o]
#5 - 8 maj 2008 16:02
rtgrtg skrev:
Jo,fast problemet är grottorna.Minsta lilla rörelse så far hon in i dom.

Men man måste väl ha tålamod.[:o]

Du får nog beväpna dig med MYCKET tålamod :D
Vi gjorde ett försök tidigare, med alla möjliga varianter av metoder... men det slutade med att som två ynglen som spottades ut blev uppätna av en glupsk golden-kamrat. :(
#6 - 11 maj 2008 14:32
Malawi är klart enklast att håva upp på natten. Man spanar in fiskens nattgömställe och väntar sedan några timmar efter att ljuset i akvariet släckts. När man sen på natten kommer med en pannlampa och börjar rota med håven, tar det bra många minuter innan fiskarna "vaknar upp ur sin dvala".
#7 - 11 maj 2008 16:09
när jag fångar firrarna så antingen fångar jag dom på natten eller så tar jag upp all sten:P är ju lite jobbigt om man har mycket sten men det tycker jag att det är värt.

Axel
#8 - 11 maj 2008 20:36
HenrikV skrev:
När man sen på natten kommer med en pannlampa och börjar rota med håven, tar det bra många minuter innan fiskarna "vaknar upp ur sin dvala".

- Ler! :)
#9 - 11 maj 2008 21:33
HenrikV skrev:
När man sen på natten kommer med en pannlampa och börjar rota med håven, tar det bra många minuter innan fiskarna "vaknar upp ur sin dvala".

Kan se hur det utspelar sig framför mig.... pannlampa :D
#10 - 13 maj 2008 13:08
Jag tog bort stenar och så ur ena sidan av akvariet sen satt jag dit en glasskiva som skärmade av. på någe vis fick jag henne dit och använde 2 håvar och fick till sist fatt i henne. Så det är ju ett alternativ att skärma av med en glasskiva.
#11 - 14 maj 2008 09:14
Kan se hur det utspelar sig framför mig.... pannlampa :D

Använder pannlampa på jobbet rätt ofta. (Det brukar vara rätt mörkt inne i dom ventilationsaggregat som jag kryper i) Man har ju händerna fria då. Kanske lite overkill, men man är väl arbetsskadad... [:o]

Annons