Project 2001/Eheim 2250

#1 - 1 januari 2004 13:32
Jag går i pumpköpartankar... Det är helt klart så att jag behöver ett större filter till mitt 720 l kar, får städa innerfiltret för ofta för att det skall kännas bra helt enkelt. Jag har nu ett gammalt Eheim 2252 innerfilter tillsammans med en urgammal Fluval 303 i karet. Helt klart så är det ytterfiltret som behöver bytas ut. Jag vill nu ha ett filter med rejäl volym, har förstått att det är viktigare än styrkan i pumpen, eller??? Det finns ju till och med de som stryper sina pumpar för att det inte ska bli för mycket snurr i filtermaterialet...
De pumpar som känns som ett alternativ är:
Eheim 2250
Volym 12 l
Pumpeffekt 1000 l/h
Pris 2275

Project 2001
Volym 12 l
Pumpeffekt 1800 l/h
Pris 1469

Har även kikat på Fluval 404
Volym 8,5 l
Pumpeffekt 1300 l/h
Pris 1299

Grejen är nu vad jag ska köpa???
Efter att jag sökt och läst här på forumet har jag förstått att Projekt pumparna låter LITE mera än Eheim, rätt uppfattat???

Med Projectfiltret får jag mera effekt men med lika mycket filtermassa som Eheim, är detta bra eller dåligt???

Om jag bestämmer mig för att jag inte har råd med Eheimpumpen i vilket fall... är det då så att Fluval är mera driftsäker och tyst, och därför ett bättre val trots mindre av det mesta för pengarna????

Många frågor var det... hjälp mig snälla, och fyll gärna på med mera info om respektive pump... vore ju t ex trist att köpa en pump som knappt går att rengöra, eller som bara håller ett år eller två....
#2 - 1 januari 2004 14:05
Jag har inte haft något Projectfilter, men väl ett 2250 och det är ett robust filter.
Personligen skulle jag nog satsa på Eheimen, även om de andra filtren också skulle funka.
Har du kollat priserna på http://store.aquaristic.net/AQ7ec4c81d8477c60151fa008b469c4828/app/details.php?shop=1,1060,0,0,id765,,0, , inte gratis men bra. Sedan skall man ju ha filtermatrial, och det har de ju bra priser på även det.
Skall du ha dubbelkranar (en god idé) ?
#3 - 1 januari 2004 14:10
Dubbelkranar??
#4 - 1 januari 2004 14:15
Jag skulle köpt Eheim för 180 euro.(aquaristic.net)
Det här kan bli en flera sidor lång diskussion om Eheim är värd pengarna[:-159][:-129] men jag säger att du får igen dom på lång sikt.
Man ska inte vara dumsnål.
#5 - 1 januari 2004 15:33
Jag har ett Project 2001 och jag skulle rekomendera Eheim, Projekt låter lite väl mycket.

Sen av dom Eheim jag sett så känns dom väldigt robusta och bra och dom brukar vara helt tysta.

//Marcus
#6 - 1 januari 2004 19:17
jonas7, så här ser en dubbelkran ut.
http://store.aquaristic.net/AQ7095904080fb3c7728125f369fbbef43/app/details.php?shop=1,1090,0,0,id3119,,0,
Man kan stänga av vattnet med de två kranarna, och därefter dela på hela härligheten, underlättar mycket när man skall greja med filtret.
#7 - 2 januari 2004 15:20
Okidok, får kanske avvakta tills jag får råd med ett Eheim då.... Jag ska ju iofs bara ha pumpen i vardagsrummet, men låter Project pumparna så mycket att det stör är det nog ingen bra idé. Har redan två Eheim ytterfilter och vet att de är tysta... men de kostar!!!! Jag VÄGRAR att ta pengar från mina surt sparade digtalkamerapengar den här gången, för nu SKA jag ha en bättre kamera... vore kul att få ändra i signaturen nedan :-)
Får väl helt enkelt stå ut med att rengöra innerfiltret ofta tills jag får råd med Eheimen.
#8 - 26 mars 2004 14:15
Sådärja!!! Nu har jag både digitalkamera och en Eheim 2250!!! Pumpen landade hos oss i går, JISSES vilken jätte!!! Det kommer att bli härligt att pula den full med material... Har beställt makaroner, ehfistubstrat, biobollar och blå filtermatta från PWSS... hoppas det kommer SNART! Det var lite svårt att uppskatta hur stor mängd material som går att ösa i... 3 liter biobollar tillsammans med 2 liter Ehfistubstat blir ju inte precis 5 liter...utan kanske bara 3...
Tänkte att om det inte räcker så kanske man kan fylla på med filtervadd bara man inte lägger det så att det täcker hela ytan i filtret liksom *somliga saker är svåra att beskriva*... Tror i alla fall att jag ska testa om det blir plats över... Hur det än är så känns det som att det där med dubbelkranar som någon föreslog är en rätt onödig kostnad... Om jag startar det här i karet så lär jag ju inte behöva bry mig i det på flera år... Mitt lilla ytterfilter rengör jag högst 2 ggr/år...
#9 - 26 mars 2004 14:24
Jag tycker inta att det finns någon anledning att ta bort det gamla ytterfiltret. Det fungerart utmärkt som komplement till ditt eheimfilter. Använd båda två så blir det ännu bättre. Skulle det vara så att du tycker att det blir för stor snurr på vattnet så går det bra att s´trypa pumparna på "ut" sidan. Jag själv använder ett eheim 2227 och ett fluval 303 till mitt 375 liters kar. Det skulle motsvara filterkapacitet till 600 liter. Det finns inget negativt med för mycket filtermassa.
MVH
Magnus
#10 - 26 mars 2004 15:09
Nu är det så att jag behöver det lilla ytterfiltret till ett 160 l kar där jag tänkte försöka få lite malar i lek... Jag kommer att köra det stora tillsammans med ett innerfilter... ev mitt 2252 eller möjligtvis ett lite mindre... Mina Scalarer uppskattar inte cirkulationen från 2252:an utan försöker hela tiden hålla sig i "skuggan"...
#11 - 28 mars 2004 11:00

Tjo!
Jag är på väg att köpa ett 2250 till mitt första akvarium (Jag kan alltså mkt lite om akvarium än så länge). Så.. Vad skall jag köpa för grejor att stoppa i filtret? "Makaroner", ehfistubstrat, biobollar osv.. Hur mycket / hur stora förpackningar och vad? Vad följer med filtret "från början" och vad behöver jag komplettera med?

Tackar på förhand!
#12 - 28 mars 2004 19:16
Jag kan i alla fall säga att det inte följer med något filtermaterial alls... Du har alltså en 10 liters "hink" att fylla med filtermaterial. Jag har beställt följande:
2 liter "makaroner" att ha längst ner.
4 liter biobollar och 1 liter ehfisubstrat som jag ska blanda i den påse som medföljer filtret och lägga ovanpå makaronerna.
3 cm tjock, grov filtermatta att lägga överst, ev i två lager.
Jag vet nu inte om det räcker för att fylla behållaren, men jag tänkte isåfall fylla ut med "bollar" av filtervadd...

Hur det blir vet jag inte, men "blandningen" fungerar bra i mina andra ytterfilter. Jag återkommer framöver veckan när jag fått mitt filtermaterial och kan börja fylla "hinken".

Ett tips är att PWSS säljer både biobollar och makaroner på lösvikt.. jättebilligt och bra när man behöver stora mängder...
#13 - 28 mars 2004 22:20
Tackar!
Återkom gärna när du vet ifall det räcker!

Ha det gött,
/Daniel
#14 - 28 mars 2004 23:00
Jepp, jag återkommer.... Skriver jag inget här så får du gärna skriva en rad i den här tåten och påminna mig... Jag har minne som en förvirrad struts ibland...

Annons