Än dröjer det innan allt är klart, men processen är igång, tack och lov. Mer om den nedan. Först liten presentation:
Namn: Lasse
Ålder: Nybliven pensionär
Bor: På landet utanför Västerås
Hobbies: Gamla engelska motorcyklar, kinesisk keramik, buddhistisk filosofi, trädgårdsskötsel, odling, jakt... Säg nå´t i livet som inte är spännande?
Tidigare akvarier: Från guppies i syltburk i unga år, till Malawi-, Tangayika-, västafrika- och Sydamerika-ciklider medan åren passerat. Mångsmakare alltså.
Akvarium: Akvastabil 250 liter
Inredning: Väldigt många stenar och rötter. Biotop som hämtats mer från fantasin än från verkligheten.
Fiskar: Ciklider, förhoppningsvis från västafrika (Kongofloden, Cameroon och så vidare...), se några bilder nedan.
Mål med tråden: Fiska (!) efter andras erfarenheter och kunskaper samt delge eventuella egna. Dela sorg och glädje med övriga.
---------------------------------------------------
Här nedan tre fiskar jag mycket gärna stoppar ner i karet när förberedelserna är klara. Bilderna tog min son en gång i tiden när vi hade va-ciklider för cirka 10 år sedan. Pelviachromisen på bilden är nog inte Nigeria Red utan annan Pelv-variant, men det är N Red jag vill ha. (Eftersom jag inte har originalbilden kvar, plockade jag dem från ciklid.org som har några av sonens bilder i sitt artregister.
Nanochromis Parilus, Teleogramma Depressum och Pelviachromis Taeinatus Nigeria Red. De två första från Kongofloden, den andra från Nigeria.