Projekt 1. 600L bakgrundsbygge

#1 - 13 mars 2009 07:38
Ja, såhär är lite grundläggande min tanke inför mitt projekt! Jag har köpt mig 4st bitar cellplast av måtten 120x60x10cm Och av dom så har jag fått ihop en vägg så som jag vill ha det!

Och i denna vägg har jag börjat rita upp lite som jag vill ha det och börjat skära väck lite grovt!

Nu har jag snackat runt lite med folk och jag har kommit fram till att jag har min cellplast till ingen nytta. Jag menar om man kan undvika att ha ner cellplasten i akvariet så vore det ju toppen... Och snackade med en viss dansk lillulv som hade en toppen grej han använde pappersmassa istället för cellplast och gjorde sina konturer som han ville ha det! Sen när det hade torkat så la han lite plastfolie runt detta innan han har på husfixet...
När jag fick reda på detta fick jag lite ångerst att jag redan påbörjat mitt bygge på cellplast (vilket är lite dirty job). Så istället för att jag måste limma fast min bakgrund i akvariet så skulle jag kunna helt enkelt bara sätta ner modulen i akvariet. Så nu har jag tänkt att jag ska göra samma sak, att jag sätter plastgolie runt min cellplast innan jag tar på husfixet så slipper även jag att ha ner cellplasten i akvariet. Och detta gör juh det möjligt för mig att byta ut bakgrunden om jag vill göra nytt.
Såhär är det tänkt Kommer uppdatera så fort det händer något! Har ni frågor om hur du ska gå till väga eller liknande så står jag till er tjänst Mvh jimmy
#2 - 13 mars 2009 21:32
Kul att du kommit igång, jag har gjort två mindre moduler på lillulvs vis och skall försöka att testa dem inom kort... Har inte du redan gjort det då, så kanske vi kan utbyta erfarenheter om metoden =)

Lycka till, kommer fortsätta att följa tråden...

Hrmmm... Är det verkligen 1600L??
#3 - 13 mars 2009 23:16
JothaR skrev:
Kul att du kommit igång, jag har gjort två mindre moduler på lillulvs vis och skall försöka att testa dem inom kort... Har inte du redan gjort det då, så kanske vi kan utbyta erfarenheter om metoden =)

Lycka till, kommer fortsätta att följa tråden...

Hrmmm... Är det verkligen 1600L??

Nej det är ett 600L =) Och jag ska testa med min cellplast grund nu sen i mitt 250l ska jag testa lillulvs sätt med pappersmassa du får hålla mig uppdaterad hur det går för dig med det projektet ska hålla ett öga på din projekttråd oxå =)
#4 - 15 mars 2009 11:46
Nu i fredags har jag kommit yttligare en bit på vägen har fått fram lite hur konturerna ska vara är mycket pillande kvar dock =)

#5 - 15 mars 2009 18:33
Ser snyggt ut :) Vad använder du dig av för ngt för att karva ut strukturen?
Bilagor:
#6 - 16 mars 2009 13:36
JothaR skrev:
Ser snyggt ut :) Vad använder du dig av för ngt för att karva ut strukturen?

Hehe jag använder en vanlig kökskniv sen sticker jag in den i cellplasten och bryter loss bitar =) Men ska inte ha det så senare tror jag iaf :) har inte min bild helt 100% klar hur jag ska ha för form av "bergvägg" :)
#7 - 19 mars 2009 19:37
Några framsteg!?
#8 - 20 mars 2009 13:38
Ja nu har vi fått lite framsteg =) har inte haft tillgång så jag har kunnat lagt upp men nu kommer det!

jag har karvat klart bara lite småpill nu innan vi ska testa gladpacken :P Jag har rätt stora "gropar" i bakgrunden vilken jag tror kommer bli svårt att ha med gladpacken att göra! men vi får helt enkelt se =)

Har varit inne på K-rauta och köpt mig casco husfix vilket jag tror dom flesta använder. Och nu till det roliga lite bilder =)

mvh jimmy
#9 - 20 mars 2009 19:16
Ser ju riktigt bra ut =) Du får lycka till med gladpackandet, skall bli riktigt spännande att se hur det går...

Om det blir så att du ändå kör med cellplasten så skulle du ju kunna göra några gömmor/grottor i den... Kan bli rätt fint faktiskt... Lycka till!
#10 - 21 mars 2009 08:51
en tanke jag fick är att du skulle kunna smälta bort cellplasten från baksidan av husfixet om det inte funkar med gladpack.
Cellplast smälter av värmen från en varmluftpistol (luktar och utlöser brandalarmet om man är oförsiktig) bensin eller aceton (rester behöver tvättas bort på nått sätt)
Om jag vorde som dig skulle jag försöka få in nån form av armering i fixet om du inte ska ha cellplasten, t.ex. glasfiber
#11 - 21 mars 2009 08:56
Rambo skrev:
en tanke jag fick är att du skulle kunna smälta bort cellplasten från baksidan av husfixet om det inte funkar med gladpack.

Om jag vorde som dig skulle jag försöka få in nån form av armering i fixet om du inte ska ha cellplasten, t.ex. glasfiber

jag har faktiskt haft samma tanke som du. Men precis som du säger att ha med någon sorts form av armering för jag och en kompis satt och resonera om detta och vi kom fram till att man måste ha ett ganska så tjockt lager med husfix om man ska kunna ta loss det från formen utan att ta sönder den! men vi får se lite ska ta och köra lite tester idag hade jag tänkt har lite överblivet cellplast som jag ska testa på dom olika testen blir typ:
med utan plastfolie
olika tjocklekar
testa skrapa bort cellplast efter..

kommer en uppdatering ikväll
#12 - 21 mars 2009 09:35
Just det, till din rätt omfattande bakgrund kommer det ju gå helt sjukligt mycket fix! Om den skall håla ihop menar jag...

Till mitt 375L, när jag gjorde en bakgrund i cellplast då, gick det lite drygt 1,5 förpackning och då hade jag ändå inget direkt tjockt lager... Det där är ju helt klart något att tänka på, kan nog bli rätt dyrt och meckigt att köpa/jobba med så mkt fix?!

Anledningen till att du gör det är väl flytkraften i cellplasten eller?! Själv har jag ju aldrig haft något problem med den, däremot kan jag ännu inte svara för hur det blir när man vill byta vilket jag skalll försöka göra snart... Det kanske är något att bäva inför?!

Lycka till iaf och meddela oss hur det går =)
#13 - 21 mars 2009 11:04
JothaR skrev:
Just det, till din rätt omfattande bakgrund kommer det ju gå helt sjukligt mycket fix! Om den skall håla ihop menar jag...

Till mitt 375L, när jag gjorde en bakgrund i cellplast då, gick det lite drygt 1,5 förpackning och då hade jag ändå inget direkt tjockt lager... Det där är ju helt klart något att tänka på, kan nog bli rätt dyrt och meckigt att köpa/jobba med så mkt fix?!

Anledningen till att du gör det är väl flytkraften i cellplasten eller?! Själv har jag ju aldrig haft något problem med den, däremot kan jag ännu inte svara för hur det blir när man vill byta vilket jag skalll försöka göra snart... Det kanske är något att bäva inför?!

Lycka till iaf och meddela oss hur det går =)

Jo det är dels flytkraften jag vill undvika och sen är det ju lättare att byta ut bakgrunden om jag slipper limma fast hela bakgrunden i karet! Jag har precis applicerat husfixet på mina testmoduler och jag kan säga att det var inte lätt att pensla på plastfolie! Så just nu känns det att den iden är död såvida jag inte hittar en annan typ av lösning som kompiterar plastfoliet! Ska kolla runt lite nu och kolla igenom annan matrial man kanske kan använda, har även en teroi om att man kan "gjuta" av min form i cellplast med tex latex och sen göra min bakgrund i latexen! men tror det kommer bli för dyrt och göra så men som sagt ska kolla runt lite Mvh jimmy
#14 - 21 mars 2009 16:50
Var kan man läsa om denna Lillulvs teknik för att göra avgjutningar. Varkar intressant.
/Magnus
#15 - 23 mars 2009 03:19
viggen_l skrev:
Var kan man läsa om denna Lillulvs teknik för att göra avgjutningar. Varkar intressant.

/Magnus

Han har inte någon tråd snackade lite med han om detta! och i stort sett det han sa var såhär.

Du tar pappersmassa (tidningspapper+tapetklister) och formar dina konturer (bakgrunden) sen när detta har torkat så tar du plastfolie och lägger över sen tar du och penslar på husfixet. denna metoden så slipper du ha cellplast i karet som har en goe lyftkraft och man slitter limma fast bakgrunden..

Han skulle göra en ny bakgrund och lägga upp hur han går till väga men jag har inte sett något av han ännu kan återkomma när jag sett detta!

Jag testade dock med plastfolie och det var grymt svårt att få det bra! jag använde min cellplast och la plastfoliet på sen husfix..
Här är en länk till det han har skrivit http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128941
mvh jimmy
#16 - 27 mars 2009 17:08
Lyssande följer ert arbete där för lite inspiration till ett ryck i sommar.
/Magnus

Annons