Projekt 112 Liter Kök

#1 - 15 november 2012 11:18
Den första tråden gällande detta projekt hittar ni här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154137

Men den spårade ur lite, så det är lika bra att starta om.

Tanken från början var att dela av karet till 2 x 56 liter.

Men det har vi skippat.

Det blir ett klassiskt 112 liters med måtten 80 x 35 x 40.

Status idag (15.e Nov) är ungefär som följer i mycket korta ord, slänger inom kort in ett par tre bilder från förra tråden, och skall från och med helgen slänga in lite mer bilder med jämna mellanrum, för nu går vi in i "skarpt" läge.

Planerad inredning och invånare.

Botten = krossad svart diabas, kornstorlek cirka 1-3 mm
Bakgrund = frigolit i grå/svart färgskala (ligger på posten från leverantören)
Filterlösning = kammare bakom bakgrunden
Blommor = Anubias, Gälört, Windelöv, kanske jättevallis, pistia, cryptos
Rötter = 4-5 mindre lite huller om buller

Planerade invånare:

[SIZE=2][COLOR=#000000][FONT=Arial]Girardinus falcatus 10-12 st
Limia nigrofasciata 6-8 st
Gula Ancistrus 5 st
[/FONT][FONT=Arial]Samt okänd mängd Malajer i botten.
[/FONT][/COLOR]
Gödning till blommor blir klassisk PMDD.
Co2 blir det inte, kanske EC, pending further development.

Belysningen är planerad till en egenbyggd heltäckande ramp
med 2x18W rör, 1 st Aquarelle, 1 st Aquastar. Samt att det skruvas
dit 4 st E14 socklar, vilka befolkas initiallt med LE lampor på
cirka 9W/st och ~6000K.
[/SIZE]
Bänken är monterad, 2 överskåp från IKEA med rostfria ben.
Toppskiva av lackad MDF.

More info to follow.

.
#2 - 15 november 2012 13:25
Summering av skåpet med lite bilder.

Skåpet är som sagt var 2 st IKEA överskåp.

Mått på skåpen ihop är 37 x 80cm.
Jag valde den höga versionen som är 92 cm högt. Dels för "lastkapaciteten" i själva skåpet, dels för att jag ville komma upp
lite i höjd på karet.

På en av bilderna ser ni att det är lagt en "planka" längs med hela skåpet. Detta för att förstärka hela konstruktionen i sidled. Och som extra försäkring på det, så är skiten sedan bultad in i väggen med 6 st rejäla bultar.

Väggarna är av massiv platsgjuten betong. Borde väl klara sig tycker man.

På toppen av skåpet, så har vi en liten MDF-skiva på 16mm. Denna är först primad, sedan sprutlackad med högblank svart lackfärg. Och sedan avslutat med 2 lager klarlack på det.

Borde ha ett visst mått av "vattenskydd" tycker man.

Mellan kar och skiva har vi ett 4 mm gummilager, av en kvalité som heter duga. Används normalt sett som skydd för personal helikoptrar.........kevlararmerad...

Sedan ställer vi allt på 6 st Rostfria ben, ställbara, vilka håller för huuur mycket som helst. Samt att man för upp hela konstruktionen ytterligare 11-13 cm.

En av bilderna visar ett urtag på baksidan. Det är där kablar kommer att gå in och ut. Vill liksom inte ha ett fett paket med kabeldosa, timer, jordfelsbrytare, och annat krafs ute i det fria, ser inte alls roligt ut ju.

Botten på karet ligger nu då på 106 cm från botten. Och toppen exkl ramp på 146 cm. Ger ett, än så länge trevligt insyn när man står upp och glor in i karet.

.
#3 - 16 november 2012 07:25
Sumering av bakgrunden med lite bilder.

Initiallt så var tanken att måla baksidan helt svart.

Sedan tänkte jag ta den billigaste juwelbakgrunden.

Sedan tillbaka till svart,,,,,sedan juwel....sedan svart...sedan juwel...

Kort och gott, ett j-a velande.

Så jag slänger upp en desperat fråga i en annan tråd om det finns någon tokskalle därute som är duktigt på att bygga frigobakgrunder, till en kostnad som är mindre än noll. Och efter diverse traggande i den tråden så tar herr Gonzo44 på sig uppgiften och knåpar ihop en bakgrund.

Hela tråden kan beskådas här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154169

Det går med andra ord inte beskriva hur tacksam jag är.
Slänger in en shitload med bilder från tråden. Helt skamlöst snott, hoppas att Gonzo44 inte blir alltför sur för att jag snor hans bilder.

Status idag (16.e Nov) är att den skall vara på väg i posten, jag ser fram emot en avi från posten, antingen idag eller på måndag. Skall bli riktigt intressant att se skapelsen in real life, uppfyller bilderna 50% av verkligheten så skall jag buga mig som en underdånig Japan
inför den allsmäktige kejsaren.

Skall oxå bli intressant att se om posten lyckas hanteraett kolli som är i frigolit.

Vore ju litta tråkigt om det är småsmulor när den dyker upp.

.
#4 - 16 november 2012 08:26
Sista dagarna har jag sågat / skruvat / målat på den heltäckande rampen.

Längd / Bredd / Höjd / Funktion är jag skitnöjd med.

Men målningen blev en katastrof.

Färgen rann mer än jag hade räknat med, så är man närmare än 2 meter
så ser man en massa rinnmärken.

Inte kul.

Skall se om jag har mer matrial, och tid, till att göra om nu, eller om jag skall
köpa läget för tillfället och göra en ny när allt kommit på plats.

Den ser så eländig ut att jag inte vill posta några bilder...................
Christer5
#5 - 16 november 2012 10:53
Kan du inte slipa bort rinnmärkena och måla om ?
#6 - 16 november 2012 11:02
Christer5 skrev:
Kan du inte slipa bort rinnmärkena och måla om ?

hammarlack......

segt...bara krullar sig.....

nu beslutat mig för att göra om, göra bättre, göra rätt,

matrial har jag, sågning / skruvning tar kanske 1 timme, sedan blir målning
utspridd på 2 dar.

bestämt mig för samma färg som väggen, dvs "off white" eller va fan det hette
som frugan köpte....

.
Christer5
#7 - 16 november 2012 11:16
Ja andra gånger kanske det om möjligt blir bättre :)
#8 - 17 november 2012 18:33
Aha är det här du gömmer dej.... fan det kommer bli hur bra som helst med det karet där... köket ser oxå bra ut de lilla man ser iaf..
jag kommer hänga här nu och följa utvecklingen... =));)
#9 - 17 november 2012 18:37
Sumering av bakgrunden med lite bilder.

Initiallt så var tanken att måla baksidan helt svart.

Sedan tänkte jag ta den billigaste juwelbakgrunden.

Sedan tillbaka till svart,,,,,sedan juwel....sedan svart...sedan juwel...

Kort och gott, ett j-a velande.

Så jag slänger upp en desperat fråga i en annan tråd om det finns någon tokskalle därute som är duktigt på att bygga frigobakgrunder, till en kostnad som är mindre än noll. Och efter diverse traggande i den tråden så tar herr Gonzo44 på sig uppgiften och knåpar ihop en bakgrund.

Hela tråden kan beskådas här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154169

Det går med andra ord inte beskriva hur tacksam jag är.

Slänger in en shitload med bilder från tråden. Helt skamlöst snott, hoppas att Gonzo44 inte blir alltför sur för att jag snor hans bilder.

Status idag (16.e Nov) är att den skall vara på väg i posten, jag ser fram emot en avi från posten, antingen idag eller på måndag. Skall bli riktigt intressant att se skapelsen in real life, uppfyller bilderna 50% av verkligheten så skall jag buga mig som en underdånig Japan

inför den allsmäktige kejsaren.

Skall oxå bli intressant att se om posten lyckas hanteraett kolli som är i frigolit.

Vore ju litta tråkigt om det är småsmulor när den dyker upp.

.

oroa dej inte Ken är den i smulor så får vi helt enkelt göra en ny...
och bilderna får du gärna tapetsera väggen med om du vill dom är bra reklam... ;)
#10 - 17 november 2012 21:21
Hammarlack tar bra med tid för att genomhärda, avvakta med att slipa om du kan leva med det någon vecka. Värmen från lysrören kommer göra sitt till också för härdningen.
#11 - 17 november 2012 21:27
ny ramp ihopsnickrad idag.

blidde som jag sa ovan målad i vitt, samma "nordsjövit" som är på väggarna,
(kollade på burken vad som stod, frugan som köpt ju, jag bara målar)

efter snabb "provmontering" så kunde man konstatera ätt vit färg var korkaaaaat.

snabbt ner till "färgbutiken", köpte ett par sprayburkar svart.

nu är den svart.

bilder imorgon.

.
#12 - 17 november 2012 21:37
ok go kontrast första tanken va vitt, och du hamnade på svart. tror du gjorde rätt med valet svart..
=)))
#13 - 19 november 2012 12:36
där ser man vad lite MDF, ett par tre skruvar, lite spackel, en och annan silikonsträng, samt lite färg kan åstadkomma.

det och en släng av vinterkräksjuka på en 8-åring gjorde att detta var vad som hände under helgen.

.
#14 - 19 november 2012 13:34
Yepp! Mdf är ett relativt lättarbetat material,,,
ser bra ut Ken härligt ljus lite svagt??? hehe
vad har du för grus till karet???
#15 - 19 november 2012 14:08
Se första inlägget gällande botten:

[SIZE=3]Botten = krossad svart diabas, kornstorlek cirka 1-3 mm
[/SIZE]

Japp, ser lite svagt ut på bilden. Det är bara 2 x 18 W.

1 st Aquarelle + 1 st Sylvania Aquastar.

Teorestiskt 0,32 W / Liter.

Jab börjar med det, och räcker det inte för det estetiska så trycker jag som sagt
var dit lite LE-lampor på 6000K. (Med sikte på LED när fan ebay slutar "lura mig")

Totalt finns det plats för lysrör + 4 LE-Lampor.

Summa max belysning (exkl eventuella reflektorer då) = ~ 61 Watt lysrör.

Eller 0,54W/Liter. (Och om man är plantswapare så är det 217W/kvm botten)

Ur blomperspektivet behövs det inte, det är ljusskygga saker som kommer ner i karet.

Men, jag har haft andra kar med mörka bakgrunder och svart botten.

Det suuuuger ljus den typen av inredning tycker jag.

Det är möjligt att det ur ett estetiskt perspektiv behövs lite mer än 2 x 18W.

Time will tell när bakgrunden är på plats (ikväll ?????) och sanden kommit ner i karet.
Vilket då teoretiskt kan vara i lådan på onsdag / torsdag. Men förmodligen inte förrän på fredag / lördag om man ser till arbetsbelastningen på jobb de närmaste
2-3 dagarna.........

.
#16 - 19 november 2012 15:04
ser med spänning fram emot hur det blir med bakgrunden i karet.. börjar fan bli lite nervös här nu...
#17 - 19 november 2012 15:27
Ser intressant ut Kensa! Kan tro att du går som på nålar och väntar på en avi från posten..! :)
#18 - 19 november 2012 15:30
NIC skrev:
Ser intressant ut Kensa! Kan tro att du går som på nålar och väntar på en avi från posten..! :)

Inte så farligt, nej då, inte alls, lugn som en filbunke, se inlägg 167 i denna tråd:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154169&page=9&highlight=bakrundsbyggare
#19 - 19 november 2012 15:38
Inte så farligt, nej då, inte alls, lugn som en filbunke, se inlägg 167 i denna tråd:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154169&page=9&highlight=bakrundsbyggare

Hehe, mord...!
#20 - 19 november 2012 17:38
sååååå.....

på vägen hem så ringer man frugan och frågar om det finns en avi från posten

jotack det finns det.

jag parkerar utanför, låter motorn vara igång, springer in hämtar avi.

ner till ica (utlämningsställe)

får världens största paket

hem med paketet

frugan ogillande min när jag bar in paketet var ganska kul.

hennes syrliga undran om varför i h-e jag har köpt en gasolbrännare var ganska kul.

särskilt när man bar den med en hand.....

nåväl...

upp med paket

sakta försiktigt pilla upp tejpen.

sakta men säkert pilla bort frigolitskivor

sakta svepa bort bubbelfolien

kände mig som en arkeolog som har hittat en mumie

fram med grejerna....

så snyggt....så snyggttttttt........måste ju finnas en korrellation mellan hantverkaren och snygghet.....

provmontera på köksbord......ser så j-a bra ut

provmontera baksida i kar......passar...snyggt

provmontera höger sida i kar......passar........................................inte alls.....

provmontera vänster sida i kar......passar......................................inte alls.....

snabb uppmätning säger att den är cirka 4 cm för djup.....

har inte kollat, men kan ha varit jag som har gjort felet...spelar ingen roll...

funderar nu på hur man skall fixa till det snyggast.

planen är isf att kapa med rakt snitt 4,5 cm

sedan dra ett lager med silikon och sedan sanda på svart stenmjöl i silikonet.

vad tror ni om det ??

har tagit en massa bilder, men just nu hittar inte datorn min telefon......

kommer senare...

.
#21 - 19 november 2012 20:39
Meeeeeeeeeeeen vad säger du mannen.... hur kan detta ha skett JAG GÖR ALDRIG I HELA LIVET fel hehe eller????? kan det vara så kanske eller nä aldrig...jo kanske ändå:d:p[:o][:o] L 78,5cm
D 34,5cm hmm undrar om jag mätte detta måttet eller om det blev samma som höjden....???
H 39,5cm
är måtten jag har utgått ifrån, nu ska vi inte hetsa upp oss... flås flämt torkar svetten nervöst i pannan =))
enklaste sättet att åtgärda detta är att du tar en vass kniv och skär bort 4-5cm mot framrutan sedan tätar med svart silikon, om det är så att du tycker det blir för tjockt så kan du bara runda av lite om du tycker det sticker ut.....;)

nu känner jag mej dum alltså.... [:o]
#22 - 19 november 2012 20:47
förresten på vänster sidan tror jag du kan kapa på in sidan så att säga... vänta nu måste ta fram en bild i höövet på hur det såg ut.. jo om du kapar lika mycket på både baksidan och gaveln så går det för på den sidan finn det marginal till det om jag inte minns fel.....
kolla upp det... sedan räcker det med svart silikon tror inte det syns sedan bara det att set kanske blir lite tjockare längst fram mot glaset........
#23 - 20 november 2012 07:40
Lite bilder på mottagning och uppackning.

Mycket kan man säga om förpackningen, men det kan summeras
med en enda mening:

Klockrent, inte en tillstymmelse till att den skulle vara skadad.

.
#24 - 20 november 2012 07:44
gonzo44 skrev:

L 78,5cm D 34,5cm hmm undrar om jag mätte detta måttet eller om det blev samma som höjden....??? H 39,5cm

japp, här tror jag att vi har "felet", den är lika djup som den är hög, dvs ~ 39

.
#25 - 20 november 2012 07:46
gonzo44 skrev:
nu ska vi inte hetsa upp oss

känner mig lika upphetsad som när man läser en bok om svensk jordbrukspolitik mellan 1922 - 1925.....

.
#26 - 20 november 2012 07:50
gonzo44 skrev:
enklaste sättet att åtgärda detta är att du tar en vass kniv och skär bort 4-5cm mot framrutan sedan tätar med svart silikon, om det är så att du tycker det blir för tjockt så kan du bara runda av lite om du tycker det sticker ut

japp, det får bli så att jag måttar och kapar bort "det överflödiga" plus 0,5-1,0 cm.

sedan "ruggar" jag till ytan med en gaffel eller liknande så att den inte är helt plan.

sedan drar jag ett lager med silikon, och i silikonet trycker jag in svart finkornig grus.
vilket borde ge en hyfsat vettig yta på dom delarna.

eller ?

.
#27 - 20 november 2012 11:30
japp, det får bli så att jag måttar och kapar bort "det överflödiga" plus 0,5-1,0 cm.

sedan "ruggar" jag till ytan med en gaffel eller liknande så att den inte är helt plan.

sedan drar jag ett lager med silikon, och i silikonet trycker jag in svart finkornig grus.

vilket borde ge en hyfsat vettig yta på dom delarna.

eller ?

.

men behöver du rugga upp det?
jag menar är det kanske inte bättre att kapa så den går fram till framrutan och timma den mot den, eller kanske inte, hat rtor du det skulle se ut om du kapade inne där skarvarna ändå är... Ett snitt som är vinklat lite så att du får en spets mot baksidan så att säga, kanske inte lätt men syns mindre, täta med silikon och limma ihop... måste kolla bilder och se hur det ser ut..
#28 - 20 november 2012 11:44
gonzo44 skrev:
men behöver du rugga upp det?

jag menar är det kanske inte bättre att kapa så den går fram till framrutan och timma den mot den, eller kanske inte, hat rtor du det skulle se ut om du kapade inne där skarvarna ändå är... Ett snitt som är vinklat lite så att du får en spets mot baksidan så att säga, kanske inte lätt men syns mindre, täta med silikon och limma ihop... måste kolla bilder och se hur det ser ut..

se lite kommentarer och fråga i bilden.
#29 - 20 november 2012 11:51
jag tänker såhär, om du tar bort vad som behövs på dom här 2 bitarna in mot baksidan, så tror jag inte det stör mönstret så mycket ändå och kommer synas minst.... annars kan du kapa bort på biten till vänster på bilden 2,5cm och 2,5 eller 2cm på bakgrunden så kommer det inte synas alls där... annars gör du så här att du skickar dom upp till mej med
(skicka lätt brev)39:-
med posten så har jag dom här dagen efter så fixar jag till och skickar tillbaka dom inom ett par dagar.....
men jag tror du kan fixa till det... Men som du vet så finns allternativet och det är inga problem.... =)) vi vill ju ha en glad 25% och smålänning i slutändan på detta.... sedan om 75%skåning fortfarande är sur skiter jag i he he :p:D[:o]
#30 - 20 november 2012 12:13
njau...inte skall vi behöva skicka grejer fram ochg tebax för det här inte.

vänstersidan är så fasad mot baksidan att om jag kapar på vänstersidan enbart så kommer passningen mot baksidan bli helt galen. Och då måste man ju kapa på baksidan oxå som du säger, och då är vi inne på 2 kapningar som skall passa in i varandra.............huvaligen....

högersidan är rundad. att kapa den sidan längs hela rundningen är nog ganska
görligt om man säger så.

dock vill jag att det skall se ungefärligt lika ut på både höger och vänster sida
mot framrutan.

hann inte detaljstudera det igårkväll.

kommer att sprida ut grejerna på bordet ikväll runt 21 tiden (grabbarna simmar ju ikväll) och studera närmare.

och smålänningen är skitnöjd, och hans kusin skåningen är lika skitnöjd.

mitt största problem just nu med karet är faktiskt silikonet.

horn-fucking-bach har slutat kränga svart silikon till kar, iaf i vettiga tuber,
har en liten skiten tub på 20ml för 109 pesos.....helt sanslöst...vägrar jag köpa...

och att ta mig in till akvariebutik som har svart silikon kommer jag inte hinna närmaste dagarna...........

nåja...det löser sig det osså....

ska få ihop paketet som skall norröver under fredagen.

.
#31 - 20 november 2012 12:31
Du har ingen i närheten som säljer tec7 det finns i olika färger och funkar lika bra till detta som silikon, men kolla datum. går t,o,m, limma under vatten med skiten...;) jag rekommenderar inte att limma kar med det för det håller inte till det i längden.... även om dom säger det, så är det inte så
#32 - 20 november 2012 12:57
tec7

där sa du nått

får springa in på ett par ställen på torsdag lunch som ligger
inom gångavstånd härifrån, skall ha det enligt dom som svarade i telefon iaf.

.
#33 - 20 november 2012 14:21
kolla datum som jag sa jag har köpt på ställen här som varit gamla och åkt hem 3mil bara för att behöva åka tillbaka och byta.....
#34 - 20 november 2012 19:31
nytt prodjekt... på med lite ljus färg här och där sedan lack, i kar sen färdigt.... en sak när du limmar din bakgrund , tänk på att frigolit har en enorm flytkraft.. =)))) jo förresten anledningen till att jag la upp bilden på denna va att visa hur det blir med bara ett finmaskigt nät framför insugshålet... något att länka på kanske till ditt nästa projekt =))
#35 - 21 november 2012 05:19
gonzo44 skrev:
nytt prodjekt... på med lite ljus färg här och där sedan lack, i kar sen färdigt.... en sak när du limmar din bakgrund , tänk på att frigolit har en enorm flytkraft.. =)))) jo förresten anledningen till att jag la upp bilden på denna va att visa hur det blir med bara ett finmaskigt nät framför insugshålet... något att länka på kanske till ditt nästa projekt =))

jotack, det lär gå åt några riktigt bra strängar / duttar med silikon för att
hålla den på plats.

gillar designen och färgen på bilden,,,,,,,prexis den jag skulle vilja ha
i ett framtida avdelat 240 kar........

i övrigt inget nytt på sydfronten igårkväll, var för j-a trött efter träningen.

nu lär det inte hända nått förrän tidigast fredag, bortsett från eventuellt inköp
av tec7 idag/imorgon. Inlåst i utbildning från 08,00 idag till 16,00 på fredag under dagtid, vilket gör att jag "måste jobba" under kvällarna för att inte få en otrevlig backlogg i mailboxen.

.
#36 - 21 november 2012 11:52
he he jo i sista ändan så går ju jobb och barn först,
hur man än vänder på det så blir det så.. ops glömde den frugan ska klämmas in där i mellan oxå;)
Upplever du att zoopet har blivit seeegare på sistånde eller är det bara här i mon dator??????
#37 - 22 november 2012 21:31
inget händer här......

utbildning på dagtid och sedan skall man ta igen jobb på kvällen.

hinner inte med mig själv

tec7 verkar dom inte ha någonstans i närheten.....

.
#38 - 23 november 2012 12:07
jodå här händer massa.. du blir smartare för varje dag du utbildar dej =)))
#39 - 23 november 2012 12:24
gonzo44 skrev:
jodå här händer massa.. du blir smartare för varje dag du utbildar dej =)))

det vet i fasen det.

bolaget draigit igång en ambitiös utbildning på ALLA (typ då 2500 pers world wide) som sysslar med en viss sak, alltifrån enklaste funktionen nere i indien till den mest avancerade på högkvaretet.

ALLA ska gå samma grundutbildning, sedan blir en del utvalda till steg 2, och sedan ett fåtal till steg 3.

Dett är steg 1.

Något jag har sysslat med i 22 år.

Ungefär som att sätta en målare med 22 års erfarenhet i skolbänken och första lektionen så går man igenom följande:

"Man kan applicera färg med roller eller pensel"

Andra lektionen:

"Roller och penslar finns i flera olika bredder"

Tredje lektionen:

"Färg finns i många färger"

4.e lektionen:

"Om man vill så kan man köpa färg i många olika enheter. De vanligaste är 0,5 Liter, 1,0 Liter, 3,0 liter, 5,0 Liter, 10,0 liter. Men andra enheter finns också"

Gäääsp.....
#40 - 23 november 2012 12:46
Det låter väldigt givande :P
#41 - 23 november 2012 12:53
ser fram emot 2'an och 3'an, detr blir bättre.....

.
#42 - 23 november 2012 13:05
hmm förstår att du vill vidare till att man kan även måla på tak och väggar.. jo sådana ubildningar kan vara rätt sura i början,, men väntar du 22 år till så är dom ifatt dej och DÅ börjar det bli spännande... =)))
#43 - 23 november 2012 13:33
gonzo44 skrev:
hmm förstår att du vill vidare till att man kan även måla på tak och väggar.. jo sådana ubildningar kan vara rätt sura i början,, men väntar du 22 år till så är dom ifatt dej och DÅ börjar det bli spännande... =)))

Om 22 år räknar jag med att jag sitter nere vid medelhavet året runt,
sippandes på goda viner och tar det ganska lugnt.

Kanske med 2-3 sötvattenskar utomhus, samt ett fett saltkar med lokala
fiskar ståendes på baksidan...................

.
#44 - 23 november 2012 14:34
Om 22 år räknar jag med att jag sitter nere vid medelhavet året runt,

sippandes på goda viner och tar det ganska lugnt.

Kanske med 2-3 sötvattenskar utomhus, samt ett fett saltkar med lokala

fiskar ståendes på baksidan...................

.

Då ses vi Garanterat där
kollar lite på lägenhet i turkiet nu och det finns massor till humana priser... =)))
#45 - 23 november 2012 14:38
http://www.newlifeturkey.de/sv/ riktigt OT nu men det är ok hoppas jag....
eller inte föresten kollar nya lokaler till min bakgrundstillverkning har hört att frigolit mår bättre av lite fuktigare och varmare klimat. =)))
#46 - 24 november 2012 10:15
svart silikon !!!!!!

halleluja !!!!!!

.
#47 - 24 november 2012 10:18
mät noooooga !!!

kapa 4,6 cm på ena sidan, och 4,4 cm på andra sidan.

.
#48 - 24 november 2012 10:27
provmontering efter kapning.

vit frigolitkant rakt ut i köket.......kan ju se bättre ut.

.
#49 - 24 november 2012 10:51
så, dit med svart silikon på kanten, bred ut ett tunt lager med smörknivsliknande redskap, sedan "dutta" med finger i silikonet så att det ruggas upp lite, inte blir helt plant och blankt.

provmontera.

jag är nöjd.

.
#50 - 24 november 2012 11:58
nu duttat på 1,5 tub med transp silikon på bakgrunden, hyfsat jämt utbredd i klickar plus en och annan fet sträng, sedan tryckt ner den i karet.

sedan dragit lite extra strängar här och där mellan bakgrund och botten/sido/bakruta.

dags att vänta 1-2 dagar innan ättiksdimman har lagt sig.....

går ut och tvättar lite sand nu.......

.'v
#51 - 24 november 2012 12:17
sätt solfilm på sidorna så ser du ju inte bakgrunden där :) kanske blir snyggare.
för bakgrunden täcker väll sidorutorna också?
#52 - 24 november 2012 13:19
MrH skrev:
sätt solfilm på sidorna så ser du ju inte bakgrunden där :) kanske blir snyggare.

för bakgrunden täcker väll sidorutorna också?

så du menar att denna design lämnar en del att önska....

hmmmm.......det tål att tänkas på....

.[:o]
#53 - 24 november 2012 13:44
så, cirka 22 kg blöt sand är tvättad, det får räcka.

nu lägger vi ner zoopet idag, det är dags att göra sig fin.

skall ut med frugan på en liten "runda på stan" utan ungar, lite pubar, lite drinkar, lite vin, lite sprit, lite mat,

imorgon vaknar jag svåååårt bakfull och cirka 3000 fattigare.....

see ya....

.
#54 - 24 november 2012 13:51
Sv: Projekt 112 Liter Kök

Haaaaasse gött. Jag har inte druckit öl på jag vet inte hur länge o blir inget förens ungen är ute. Ska uppdatera Ariona hannes tråden sen. Har en öl i kylen som jag skickar lite på i ställer tillbaka. :-P

Btw karet blir ju kanon! :D men sol film på sidorna är nog ingen dum idé :-)

Skönt att det löste sig med kapningen

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#55 - 24 november 2012 14:31
det var ett j-a tjatande om solfilm.

tror jag ger fanken i det pg ren tjurighet.

.

....och sätter dit akrylskivor som är svart lackade.........imorgon eftermiddag....;)

.
#56 - 24 november 2012 18:48
Najsigt jobbat Ken... nu börjar det likna något för böveln....
ha det så trevligt med frugan i kväll nu...
och du se till att du inte blir allt för bakis i morgon inte trevligt,
tro mej jag prövade på det förra helgen... =)))
#57 - 24 november 2012 18:51
gonzo44 skrev:
Najsigt jobbat Ken... nu börjar det likna något för böveln....

ha det så trevligt med frugan i kväll nu...

och du se till att du inte blir allt för bakis i morgon inte trevligt,

tro mej jag prövade på det förra helgen... =)))

PS ja jag tänkte på det med sidorna kanske skulle sätta sol................=))) kanske bättre att inte nämna det igen solfilm solfilm
solfilm solfilm.................... he he
#58 - 25 november 2012 15:20
förmiddagen tillbringades i sängen......rapandes vin/whiskey/GT-rester.

lunch stormar frugan in och undrar när i h-e jag skall lägga på vinterdäcken.

så det fick ju bli det först.....

sedan har jag, kapat akrylsskivor som skall bli täckglas.

lackat en akrylskiva svart, monterat den på karet.

tillverkat ett innerfilter av ett avloppsrör.

provmonterat filtret

drattat i 18-22 kg blöt sand

bilder kommer ikväll......

nu måste jag ligga ner några minuter,,,,,,

.
#59 - 25 november 2012 15:38
förmiddagen tillbringades i sängen......rapandes vin/whiskey/GT-rester.

lunch stormar frugan in och undrar när i h-e jag skall lägga på vinterdäcken.

så det fick ju bli det först.....

sedan har jag, kapat akrylsskivor som skall bli täckglas.

lackat en akrylskiva svart, monterat den på karet.

tillverkat ett innerfilter av ett avloppsrör.

provmonterat filtret

drattat i 18-22 kg blöt sand

bilder kommer ikväll......

nu måste jag ligga ner några minuter,,,,,,

.

ser fram emot detta med bilderna och solfilmen på gaveln... vila lugnt nu...
#60 - 25 november 2012 19:52
med svartlackad akrylskiva på sidan.

anses det var lite bättre design på eländet nu ???

.
#61 - 25 november 2012 20:01
en "närbilb" på den silikonduttade avkapade kanten

en "närbild" på sanden, sorry för blixten, men ni ser säkert hur den ser ut iaf.

en "fullsizebild" på karet, notera att den skall inte bli bå matta i hålet,
det är bara det att jag har lite ont om svart matta, så i trial & error fasen
kör vi på standard blå, byts ut senare.
#62 - 25 november 2012 20:09
så....tillverkning av "innerkammare" eller "innerfilter" eller vad ni nu
kommer att kalla det.

man tager ett avloppsrör, i detta fallet 75mm, en meter långt.

kapar ner till lämplig längd, jacker upp nederdelen så att den står på botten,
men ändå fritt blås in på vattnet, man måttar in vart ett utblås skall ligga och
borrar upp ett lämligt hål, sedan kapar man den fasta slange i bakgrunden till
lämplig längd, på med en bit slang på cirkpumpen, ut genom hålet, på med en
skarvbit, provmontera hela klabbet.

.
#63 - 25 november 2012 20:26
mathål utskuret i "täckglaset"

.
#64 - 25 november 2012 20:36
Ser bra ut!
Måste passa på att fråga, var får man tag i akryl?
Hur lättarbetat är det om man vill som du gjort skära upp ett "mathål"?
#65 - 25 november 2012 20:51
med svartlackad akrylskiva på sidan.

anses det var lite bättre design på eländet nu ???

.

Nu anses det som mycket bättre =))
#66 - 25 november 2012 20:53
just denna akryl kommer från en tillverkare i Japan.
Det är faktiskt skrotat matrial, dvs små defekter i det,
annars skulle de kostat typ 2500-3500 / kvm..........lite special om man säger så.

det går ganska lätt att såga med fint blad i sticksågen...om man kör långsamt,
annars spricker eländet.

annars finns det akryl på clabbe och biltema tror jag.

.
#67 - 25 november 2012 20:54
fsn allt ser väldigt bra ut nu..
gillar lösningen med filterröret.
ser med spänning fram emot hur det kommer bli med vatten och djurliv och lite dill i karet... =))
jag har höga förväntningar... ;)
#68 - 25 november 2012 20:58
vill du skära skryl smidafr utan risk för att det spricker så koppla en tunn metalltråd till ett typ 9vilts batteri så den blir varm så kommer det skära genom som i smör.... tror det räcker med 9volt
#69 - 25 november 2012 20:58
Blir nog bra det där :)
#70 - 26 november 2012 15:26
Smart filterlösning, Ken! Den kanske jag lånar av dig. I övrigt ser det ut att bli ett riktigt tjusigt kar. :)
#71 - 27 november 2012 08:18
Karl Holm skrev:
Smart filterlösning, Ken! Den kanske jag lånar av dig. I övrigt ser det ut att bli ett riktigt tjusigt kar. :)

det får du inte, den behåller jag.

men jag blir inte alls ledsen om du kopierar....................

-
#72 - 27 november 2012 08:22
kort uppdatering.

igårkväll hände det saker.

de sista tekniska sakerna kom på plats.

sedan fylldes karet med vatten till 50%.

andra kar brandskattades på blommor och rötter.

planterade och inredde.

fyllde upp med vatten.

sedan ympade jag filtret.

sedan infångades ett gäng Limior ocvh Metalltandkarpar, plus 25-30 malayer och 3 posthorn.

de koppades alla in under en period på 10 min.......

bilder kommer senare under dagen.

.'
#73 - 27 november 2012 08:23
idag skall 63'an stängas ner. det innebär flyttande av en shitload med fisk till andra kar, logistken kräver en projektledare av rang......

.
#74 - 27 november 2012 08:47
el-paketet i skåpet under karet.

notera gärna två saker.

1)
Jordfelsbrytaren kopplat på belysningen. Vill nog ha det med tanke på att
rampen är så långt ifrån el-säker man kan komma när den är nära vatten.

Så jag har en jordfelsbrytare på hela paketet (sitter på väggen) som går in i skåpet,
och en extra på rampen.

Borde ju bli OK.

2)
Den observanta ser att det finns en liten lyftpump. Nu undrar ni kanske varför jag
har det, har ju en "riktig" pump.

Men se.....jag gillar den estetiska effekten av luftbubblor.

Och se på fan, skarven mellan baksida och vänstersida på bakgrunden passade
prexis att klämma in en liten luftslang, syns inte alls, och sedan sitter stenen längst
ner. Helt dold av en liten rot.

Så det enda man ser i den hörnan är en liten pelare av luftbubblor.

Ser bra ut i mina ögon.

Utdrivande av Co2 i längden balanserar vi med EC.

.
#75 - 27 november 2012 08:59
Plantering i Lutzendimman.

Från vänster till höger:

Gälört

Bakom gälörten så står roten och döljer luftpumpen.

Direkt efter det kommer en rot på ~15 cm med windelöw, märkligt nog prexis framför
intaget till pumpen.

Framför den roten står det 3-4 Cryptos, blev lite fel i tankeverksamheten, de små
står bakom den större, men det löser sig med tiden ju.

Sedan har vi en ny rot på ~15 cm, lite snedplacerad ungeför 4-5 cm från baksidan.

Mellan baksida och rot har vi en stängelväxt som jag vet i fasen vad den heter.
Den skall enligt uppgift få röda blad när den får Co2, annars växer den bara som
katten och får gröna blad. Här är den bara grön.

På roten har vi tryckt dit 5-6 små små plantr med anubias.

Sedan kommer en ny rot, spm har lite anubias, kanske 3-4 småttingar, och en
medium inne i hörnan.

Framför denna rot har vi 4-5 medium cryptos.

Längst till höger har vi ett par gälört till.

Och sist fick den sista överlevande plantan av skruvvallis stå, den är kanske
4 cm idag. Den förde en taskig kamp mot 4 panaquer.....

På toppen har vi 7-8 medium pistia.

Kort och gott, ganska långsamväxande saker bortsett från gälörten och pistian.
De skall vinna kampen mot algerna i fråga om näringstillgång.

Samt att alla gillar läget om det är svagt med ljus, om jag då känner för att inte
trycka dit några LED'ar senare.

Sorry för bildkvalitén.

.
#76 - 27 november 2012 09:03
Två av karen som brandskattades har andmat.

Så jag tillbringade ganska mycket tid med att skjölja blommor / rötter
från andmat.

Sedan lät jag dom ligga i en spann med vatten i kanske en timme, för att
se om det flöt upp något mer.

Trodde jag hade fixat det, men efter allt är klart ser jag detta, i en liten springa
mellan glas och bakgrund.

Suuuuuuck....

.
#77 - 27 november 2012 09:08
Så, nästa steg är att ympa filtret / karet med trevlig grums.

Bör noteras att att allt vatten är "gammalt" gosigt akvarievatten.

Så, man tager tre kuddar av filtermatta, väl ingågna.

.
#78 - 27 november 2012 09:09

Två av karen som brandskattades har andmat.

Så jag tillbringade ganska mycket tid med att skjölja blommor / rötter

från andmat.

Sedan lät jag dom ligga i en spann med vatten i kanske en timme, för att

se om det flöt upp något mer.

Trodde jag hade fixat det, men efter allt är klart ser jag detta, i en liten springa

mellan glas och bakgrund.

Suuuuuuck....

.

Doh! Riktigt snyggt kar du har fått till!

Nu blir jag sugen på att skaffa nya växter... ;)

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#79 - 27 november 2012 09:14
sedan kramar man ur skiten rakt ner i karet.

tog fem bilder på hur det såg ut.

första bilden har försvunnit. Sedan är det taget en bild var
45.e minut.

Bild 1 - borta
Bild 2 - 45 min efter kramande
Bild 3 - 1,5 tim efter kramande
Bild 4 - 2,25 tim efter kramande.

Klarnade ganska fort, och karet + filtret har hur mycket trevligt gojs.

Och är i praktiken redo för kraftig belastning.

.'
#80 - 27 november 2012 09:17
Malajerna var de första som "koppades" in.

Slängde ner dom på ett ställe, de landade i praktiken i en hög med skit.

Se vad de gjorde med skiten. Det är cirka 1 timme mellan bilderna.
#81 - 27 november 2012 09:23
Sedan satte vi nytt personligt rekord i att koppa in fisken.

Mindre gäng Limior (se bild) + mindre gäng Metalltandkarpar (står alrdig stilla så det blir ingen bild) samt 4 gula ancistrus.

Mellan infångande och simmandes i ny karet tog det max 10 min för varje fisksort.

Men så är vattnet gammalt känt vatten, PH i gamla karen låg på 7,0.
Nya karet ligger på 7,1.

Temp i gamla karet = 26
Temp i nya karet = 26

Så....nu är man färdig.....

.
#82 - 27 november 2012 09:24
Just nu är det en liten dimma i karet som gör att det blir inga bra bilder.

Får vänta en dag eller så med att knäppa lite mer, när det är "kristallklart".

.
#83 - 27 november 2012 10:03
Ska bli kul att se bakgrunden nu när karet är igång!
#84 - 27 november 2012 10:04
NIC skrev:
Ska bli kul att se bakgrunden nu när karet är igång!

mmmm.....

den ser oroväckande bra ut in real life.

dock så är det svårt att få till en vettig bild när man har lite dimma i karet.

.
#85 - 27 november 2012 10:11
Så, nästa steg är att ympa filtret / karet med trevlig grums.

Bör noteras att att allt vatten är "gammalt" gosigt akvarievatten.

Så, man tager tre kuddar av filtermatta, väl ingågna.

.

"ympa" filtret.. Har aldrig hört ympa i denna betydelsen förr. Tänker mer på ympa fruktträd. :) ;)
#86 - 27 november 2012 10:12
mmmm.....

den ser oroväckande bra ut in real life.

dock så är det svårt att få till en vettig bild när man har lite dimma i karet.

.

Ja såklart men det ger sig snart! :)
#87 - 27 november 2012 10:16
NIC skrev:
"ympa" filtret.. Har aldrig hört ympa i denna betydelsen förr. Tänker mer på ympa fruktträd. :) ;)

ympa, mätta, sätta igång,,,,,,,

finns många benämningar på samma sak.

såg en snubbe i costa rica som sa just "ympa filtret"

tyckte det lät bra.

men om någon har ett bättre ord så gärna för mig.
#88 - 27 november 2012 10:19
NIC skrev:
Ja såklart men det ger sig snart! :)

japp, men det är ju det där med tålamod,,,,,,,

akvaristens sämsta tillgång i lägen som detta.

nu när jag är hemma pga VAB, så står man ju och glor på karet med ena
ögat, och andra ögat står och kollar på det där extra innerfiltret man har
fulladdat med vadd som skulle med en timmes eller kanske två timmars
körning fixa det mesta av dimman.......

funderar.....

.
#89 - 27 november 2012 10:19
"Ympning är då en främmande växtdel planteras in i en liknande växt. Det är en av metoderna som används vid växtförädling av exempelvis äppelträd, päronträd och plommonträd. Ingreppet kan ske var som helst på växten och ger möjligheten att få fler sorters äpplen i samma träd"
#90 - 27 november 2012 10:20
japp, men det är ju det där med tålamod,,,,,,,

akvaristens sämsta tillgång i lägen som detta.

nu när jag är hemma pga VAB, så står man ju och glor på karet med ena

ögat, och andra ögat står och kollar på det där extra innerfiltret man har

fulladdat med vadd som skulle med en timmes eller kanske två timmars

körning fixa det mesta av dimman.......

funderar.....

.

Haha, know the feeling.... :)
#91 - 27 november 2012 15:10
getting clearer and clearer by the hour.

så, med senaste takten, så pratar vi om att det är kanske
helt klart runt 18-tiden,,,,,,,på torsdag......nästa vecka....

.'
#92 - 27 november 2012 17:52
getting clearer and clearer by the hour.

så, med senaste takten, så pratar vi om att det är kanske

helt klart runt 18-tiden,,,,,,,på torsdag......nästa vecka....

.'

Vadå.. Har du inte dragit igång pumpen? ;)
#93 - 27 november 2012 18:11
NIC skrev:
Vadå.. Har du inte dragit igång pumpen? ;)

nä, det blev inte av, ville inte förfula karet med en pump inne bland blommorna....

.
#94 - 27 november 2012 18:15
nä, det blev inte av, ville inte förfula karet med en pump inne bland blommorna....

.

????? Var ska dimman bli av då...?
#95 - 27 november 2012 18:26
den försvinner med tiden.

just nu är jag sa j-a nöjd att med bakgrunden att en fet svart klump i karet
skulle störa mig mer under två timmar än en liten dimma under några dagar.

.
#96 - 27 november 2012 20:45
OJ här har det hänt saker, duktigt, och Fan rent ut sagt blommorna har du fått till riktigt bra ju.. Nu blev jag glad tror vi har tänkt samma tanke vad gäller karet... Vill verkligen se bilder på det när det klarnat................ nå har det klarna jag har suttit här och väntat flera tim...... ja ja okej minuter då.. som sagt akvaristens stooora brist vad va det nu igen, just det tålamod, hmm....
#97 - 27 november 2012 21:50
den försvinner med tiden.

just nu är jag sa j-a nöjd att med bakgrunden att en fet svart klump i karet

skulle störa mig mer under två timmar än en liten dimma under några dagar.

.

Äh, i med pumpen över natten så är problemet ur världen! :) När jag har startat upp så som du gjort har jag bara dragit igång pumpen och på morgonen efter sugit upp lite skit från bottnen och voila, crystal clear! Inte fanken ska du behöva vänta flera dagar på att kunna se in i baljan! Skärpning mister!! :) :)
#98 - 28 november 2012 18:35
kristallklart nu när man kommer hem !!

film tagen och uppladdad på YT...men nu hittar jag den inte.

får göra en ny senare ikväll.

bilder tagna, sedan dog telefonen pga batteri. laddas nu.

och nu kom jag på att paketet hade jag glömt.

dags att posta upp det imorgon tror jag.

.
#99 - 28 november 2012 19:15
Ha ha det är inte meningen att det ska ut bilder här på karet NYFIKEN!!!!!!!!!!!!
kolla fler kaminer på väg... =))
#100 - 28 november 2012 19:16
kristallklart nu när man kommer hem !!

film tagen och uppladdad på YT...men nu hittar jag den inte.

får göra en ny senare ikväll.

bilder tagna, sedan dog telefonen pga batteri. laddas nu.

och nu kom jag på att paketet hade jag glömt.

dags att posta upp det imorgon tror jag.

.

det är lugnt med att posta paket ta det när du hinner...=))
#101 - 28 november 2012 19:20
jo, måste få iväg det, annars glömmer jag det, och då blir leverantören inte
så hågad att snickra ihop en till 240-karet.

i övrigt så kan det meddelas att karet blev helt plötsligt överfullt.

matade dom prexis.

ur windelöven svärmade det ut ett 30 tal limiayngel......pigga alerta hungriga...

när maten var uppäten drog dom sig tebax.......

smarta små liv.....

.
#102 - 28 november 2012 19:27
aha kul med smått. dom föddes i natt eller idag då med andra ord, häftigt ;)
och filtret verka ju funka kanon, Verkar som en kanonstart på detta karet ju..
Jag knopar redan lite i höövet på 240Litarn..
#103 - 28 november 2012 19:29
du såg draften i den andra tråden.

PM'a mig om pris o ledtid....på ett ungefär.....

färgskalan som denna fast lite mörkare i grunden och mindre
vita skuggor.

har en bild från en sten i kroatien som jag skall posta.

när kameran är laddad.

.
#104 - 28 november 2012 19:41
du såg draften i den andra tråden.

PM'a mig om pris o ledtid....på ett ungefär.....

färgskalan som denna fast lite mörkare i grunden och mindre

vita skuggor.

har en bild från en sten i kroatien som jag skall posta.

när kameran är laddad.

.

jag såg den och det går att fixa.. lägg in bilden på stenen och draften
ska bli spännande....... Och jag har köpt ny tumstock som enligt säljaren skall fungera bättre... =))
#105 - 28 november 2012 19:47
där har vi felet......

använd sidan som visar CM....inte den som visar TUM

;)
#106 - 28 november 2012 19:59
där har vi felet......

använd sidan som visar CM....inte den som visar TUM

;)

Hmm få nog dra mej ner åt skåne hållet för lite utbildning på tumstock..... hmm varför säger min dator att skåne är felstavat så.... kan skåne trots allt vara danskt hmm ja det tål kanske att änka på.... =)):p:D
#108 - 28 november 2012 21:44
fuck me.....fick in YT adressen........

.
#109 - 28 november 2012 21:49
Kan tänka mig att du är rätt nöjd med det karet :D
#110 - 28 november 2012 21:52
Kan tänka mig att du är rätt nöjd med det karet :D

mmm----delvis

bakrund = 10/10
botten = 10/10
ramp = 10/10
fiskar = 7/10
inredning = 5/10

.
#111 - 28 november 2012 21:56
Då gav du det 42/50 då, då är du ju rätt nöjd :P och med all rätt
#112 - 28 november 2012 22:19

Det fick du till riktigt bra!
En fundering bara, vad är de för flås på pumpskallen du har i? Tyckte det såg alldeles lagomt ut

#113 - 28 november 2012 22:21

Men vad ÄR det för vin du dricker? ;)

KANONfint akvarium, på min ära. Vad bubblar i hörnet?

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#114 - 28 november 2012 22:32
Då gav du det 42/50 då, då är du ju rätt nöjd :P och med all rätt

Stör mig på inredningen bara
#115 - 28 november 2012 22:35
Knax skrev:
Men vad ÄR det för vin du dricker? ;)

KANONfint akvarium, på min ära. Vad bubblar i hörnet?

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

Inte mitt vin det är frugans

Det är en luftpump med en "syresten"
#116 - 28 november 2012 22:36
Vsen skrev:
Det fick du till riktigt bra!

En fundering bara, vad är de för flås på pumpskallen du har i? Tyckte det såg alldeles lagomt ut

300 l/h
#117 - 28 november 2012 23:12

Blev ju för fanken bra Kensa! En rot som sticker upp mot ytan kanske får dig på bättre humör?
#118 - 29 november 2012 06:38
NIC skrev:
Blev ju för fanken bra Kensa! En rot som sticker upp mot ytan kanske får dig på bättre humör?

gissa vad jag skall leta efter på hornbach nu på lördag.......
#119 - 29 november 2012 08:26
lite bilder

noterade att en liten sketen endlershane hade kommit
med i håvningen.

han lär inte få pöka så mycket.....

.
#120 - 29 november 2012 08:28
och ja, jag vet, det är fortfarande blå matta i intaget.

min svarta matta är lite finare, vill se hur det funkar med
blå grov innan jag trycker dit lite finare svart.

lite orolig för torrkörning i röret......

.
#121 - 29 november 2012 16:49
gissa vad jag skall leta efter på hornbach nu på lördag.......

Dom hade snygga hemma när jag var där för en vecka sedan.
#122 - 29 november 2012 17:42
Det kan kanske vara en rot som går till ytan som fattas jag ska studera lite närmare. jag "Lånar några va bilderna på bakgrunden och lägger ut på hemsida OK??
#123 - 29 november 2012 18:00
får jag komma med ett förslag om du inte är nöjd med inredningen... om du flyttar hornsärv från höger hörn till gruppen där den andra står så du får alla på ett ställe och tar den hela gruppen och flyttar in den bakom roten som du flyttar fram lite i karet i stället. och kanske en mindre sten framför anubiasen i mitten där det är lite öppet alltså ingen hög sten utan hellre då lite plattare kanske, den ska inte sticka ut för mycket utan bara vara där typ när man har kollat ett par sekunder i karet så, ahh kolla där ligger en sten ju.... greppar du vad jag menar??? som sagt bara ett förslag...=))) i övrigt asasnyggt ... blev lite förälskad i firrarna....
#124 - 29 november 2012 18:55
Ja jag håller med dig, fiskarna är riktigt fina
#125 - 29 november 2012 21:41
gonzo44 skrev:
Det kan kanske vara en rot som går till ytan som fattas jag ska studera lite närmare. jag "Lånar några va bilderna på bakgrunden och lägger ut på hemsida OK??

det ä väl knappast fråga om att "låna" när det är din skapelse.

kör på bara, fattas bara....

.
#126 - 29 november 2012 21:51
gonzo44 skrev:
får jag komma med ett förslag om du inte är nöjd med inredningen... om du flyttar hornsärv från höger hörn till gruppen där den andra står så du får alla på ett ställe och tar den hela gruppen och flyttar in den bakom roten som du flyttar fram lite i karet i stället. och kanske en mindre sten framför anubiasen i mitten där det är lite öppet alltså ingen hög sten utan hellre då lite plattare kanske, den ska inte sticka ut för mycket utan bara vara där typ när man har kollat ett par sekunder i karet så, ahh kolla där ligger en sten ju.... greppar du vad jag menar??? som sagt bara ett förslag...=))) i övrigt asasnyggt ... blev lite förälskad i firrarna....

mycket trevliga förslag.

gälörten (inte hornsärv) blir no bättre i en liten ensam grupp. tror jag ska flytta dom bak i karet så att de inte blir så dominerande i framkant.

sedan skall jag inverntera lagret på hornbach på lördag och kolla om dom inte har en medium rot, gärna en spretig sådan, kanske kan få till nått i höger hörna, vill inte ha den i mitten, dels för att jag ännu så länge vill lyfta fram bakgrunden, dels för att om den är i mitten så stör den vattenblåset, har ganska litet flås i pumpen,

om jag drattar ner en sådan rot i höger hörna, så blir det till att flytta fram den roten som ligger där idag, och då blir det lite halvnaturligt att den kommer fram mot mitten, täcker ne del av botten där.

inventerat mitt stenförråd, ser lite tunt ut om man säger så.

men vet att det ligger typ 25 kubik sten några hundra meter härifrån som kanske skulle passa, dock lite orolig för att det kan vara sprängsten, någon som vet hur man säkerställer att få bort eventuella föroreningar ??

.
#127 - 4 december 2012 19:28
kasta den i en gryta och koka till den lite...
#128 - 21 december 2012 12:04
Hörrö nu får du allt uppgradera med lite bilder. Det va ett tag sedan nu
ps den gula vätskan smakade utsökt =)) BILDER BLIDER:p
#129 - 21 december 2012 12:27
Just det ja, denna tråd har jag ju helt glömt.

Anledningen är att allt gick åt h-e förra veckan.

Det började med att bakgrunden började lösa upp sig själv i små beståndsdelar.

Vilket gjorde att vattnet blev nog lite giftigt, för dog alla tandkarpar, efter en dag så dog
alla malarna, två dagar senare dog alla Limia, och sedan dog snäckorna.

Blommorna härde ut i 4 dagar innan de kroknade helt.

Så, när jag skulle fiska upp sllt skit, så stötte jag till framsidan, vilket gjorde att den lossnade
så det ramlade ut 100 liter vatten på golvet.

Det visade sig då att jordfelsbrytaren var felkopplad, så den löste inte ut när vattnet trängde
ner till golvvärmen, så det blev överslag i pannrummet, och då började kabeln till värmenpumpen
brinna, så den rasade ihop den oxå.

Summa sumarum är att jag står nu cirka 200,000 fattigare, eftersom försäkringsbolaget bara skrattade
åt mig när jag berättade allt.

Bara skämtar.....

Helt enkelt inte haft tid. Julstress.

Just nu bara matar jag firrarna, och rengör filtret var 3.e dag, det torrkörs otrevligt snabbt.

Bilder kanske jag kan organisera ikväll.

Fast det vet i fasen hur dom kommer att se ut.

Efter nerdrattning av 5 nya rötter så är vattnet starkt te-färgat, ser fan knappt bakgrunden....

.
#130 - 21 december 2012 22:27
hmmmmm rent ut sagt fan i helvete vad du skrämms :p höll på att få hjärtsnyrp innan jag läst färdigt ;))
tur man smakat lite på det gula annars vet i fn hur det hade gått med pumpen.. ja julstressen har nog drabbat dom flesta just nu i juletider.. förstår igentligen inte varför julen kommer mer regelbundet än snön och ändå blir vi alltid sena med både juklappar och skink kok....
#131 - 24 december 2012 01:21
hur menar du med att filtret torrkörs?
du har väll filter bakom bakgrunden va?
#132 - 5 januari 2013 23:07
hörrö nu tycker jag att det hörs väldigt lite från skånehållet i denna tråden vi vill ha lite bilden på karet nu....
=)) =))

Annons