Projekt: 220L Saltvatten

#1 - 8 november 2009 02:01
Har funderat på detta ett tag men blev totalfrälst i saltvattens kar efter Zoopet-väst mötet hos Lasse. Detaljerna i ett saltvattenskar och den otroliga mängd levande organismer är verkligen fachinerande!

Planen är att göra ett seriöst bygge men att börja på en lagom nivå med möjligheter att uppgradera vid behov. Här kommer jag högst troligen behöva hjälp och tips :)
Kommer även satsa på att få ner kostnaderna till en rimlig nivå genom att bygga det mesta själv.

Tänker köra på sump under karet, kanske även ett litet karantänakvarium/extrakar jämnte sumpen som man både kan ansluta till sumpen men även köra avskiljt när man kör det som karantänkar.
Automatisk påfyllnad av avdunstat Osmosvatten skall jag även bygga på något snyggt sätt, kanske en 25L dunk med cirkulationspump i kopplad till en nivåavkännare i sumpen.

Har köpt mig ett 220L kar ifrån ZooKällaren i Vänersborg med måtten 80x50x55.
[ATTACH]24525[/ATTACH]

Var ute efter ett kar med lite mer kubformad karaktär än de avlånga karen
Köpte även 2xBTN Slimline VIT KALKSTEN 50x55.
Tror dessa kan passa väldigt bra in i ett saltvattenskar, slimline tar dessutom nästintill ingen plats.
[ATTACH]24526[/ATTACH]

Sunsun HQB-2500 pump jag funderar på att ha i sumpen som returpump.
En chansning, vet att det är en kinapump men har folk erfarenheter av den?
"][ATTACH]24527[/ATTACH]

Själva bygget och planeringen av karet är halva nöjet om inte mer. Här är en första snabbskiss av mina tankar kring utseendet på karet:
[ATTACH]24529[/ATTACH]

[ATTACH]24530[/ATTACH]

[ATTACH]24528[/ATTACH]

Ställ frågor så får jag läsa på för att kunna svara på dem :D
#2 - 8 november 2009 02:04
Hur ska du nu ha tid för plattfiskarna? ;)
#3 - 8 november 2009 02:07
Det karet börjar bli rätt så underhållsfritt faktiskt, matning 2ggr per dag och algrensning vid vattenbyte + gödning en gång i veckan :D
Övrig tid kan jag bara sitta och stirra men den tiden är ju rätt flexibel

Växtakvarium är väldigt tacksamma när de väl fungerar!:)
#4 - 8 november 2009 08:50
Sultanen skrev:
Har funderat på detta ett tag men blev totalfrälst i saltvattens kar efter Zoopet-väst mötet hos Lasse. Detaljerna i ett saltvattenskar och den otroliga mängd levande organismer är verkligen fachinerande!

Planen är att göra ett seriöst bygge men att börja på en lagom nivå med möjligheter att uppgradera vid behov. Här kommer jag högst troligen behöva hjälp och tips :)

Kommer även satsa på att få ner kostnaderna till en rimlig nivå genom att bygga det mesta själv.

Tänker köra på sump under karet, kanske även ett litet karantänakvarium/extrakar jämnte sumpen som man både kan ansluta till sumpen men även köra avskiljt när man kör det som karantänkar.

Automatisk påfyllnad av avdunstat Osmosvatten skall jag även bygga på något snyggt sätt, kanske en 25L dunk med cirkulationspump i kopplad till en nivåavkännare i sumpen.

Har köpt mig ett 220L kar ifrån ZooKällaren i Vänersborg med måtten 80x50x55.

[ATTACH]24525[/ATTACH]

Var ute efter ett kar med lite mer kubformad karaktär än de avlånga karen

Köpte även 2xBTN Slimline VIT KALKSTEN 50x55.

Tror dessa kan passa väldigt bra in i ett saltvattenskar, slimline tar dessutom nästintill ingen plats.

[ATTACH]24526[/ATTACH]

Sunsun HQB-2500 pump jag funderar på att ha i sumpen som returpump.

En chansning, vet att det är en kinapump men har folk erfarenheter av den?

"][ATTACH]24527[/ATTACH]

Själva bygget och planeringen av karet är halva nöjet om inte mer. Här är en första snabbskiss av mina tankar kring utseendet på karet:

[ATTACH]24529[/ATTACH]

[ATTACH]24530[/ATTACH]

[ATTACH]24528[/ATTACH]

Ställ frågor så får jag läsa på för att kunna svara på dem :D

snyggt äntligen ett till projekt med saltvatten din skiss tror jag blir bra tänk bara på att du måste komma åt i karet fast det har väll du redan tänkt på!
#5 - 8 november 2009 10:54
snyggt äntligen ett till projekt med saltvatten din skiss tror jag blir bra tänk bara på att du måste komma åt i karet fast det har väll du redan tänkt på!

Tackar:)

Kommer sitta gångjärn eller iaf någon form av led till rampen. Funderar på att montera gascylindrar som skall hålla upp armaturen så man slipper fippla med någon form av fästanordning.
#6 - 8 november 2009 14:23
Sultanen skrev:
Tackar:)

Kommer sitta gångjärn eller iaf någon form av led till rampen. Funderar på att montera gascylindrar som skall hålla upp armaturen så man slipper fippla med någon form av fästanordning.

jo det skulle nog bli bra kör på det lite dyrare lite enklare!
#7 - 8 november 2009 23:20
Efter ett härligt farsdagfirande med otroligt god lamm och kantarellgryta kom jag hem och gjorde ett ryck till i sketchup.
Tidigare bilder var bara skisser och inte helt genomtänkta och framförallt var måtten inte exakta, har byggt upp hela bygget med rätt tjocklek på allt.

Reglarna jag baserar hela bygget på är 45x45mm, skivorna är 8mm MDF

Själva "skelettet" är inte helt bestämt ännu men nästintill iaf
[ATTACH]24553[/ATTACH]

Fronten och två dörrar som bildar vänstersidan kommer vara fullt öppningsbara för att ge en god möjlighet att hantera sump+kar under huvudakvariet
[ATTACH]24550[/ATTACH]

Skiss på placering av gascylindern som håller upp armaturen (bilden är bara en illustration, den är gravt underdimentionerad)
[ATTACH]24551[/ATTACH]

Allt detta jobb och resultatet är egentligen identiskt med bilderna i första inlägget ... men nu går det att arbeta med modellen!
[ATTACH]24552[/ATTACH]

Tror för övrigt att jag lyckats ragga upp i alla fall ett akvarium till sump, skall hem till en släkting och kika på det imorgon.

Tror även att jag har bestämt mig för vilka MetallHalogen armaturer jag skall köra med:
Fullt riktbara och bör ge mig bra möjligheter att belysa karet som jag vill.
[COLOR=#800080]http://www.nordiclight.se/assets/documents/products/track%20lights/Nordic-70-EE-TD.pdf[/COLOR]
#8 - 9 november 2009 06:16
Sultanen skrev:
Efter ett härligt farsdagfirande med otroligt god lamm och kantarellgryta kom jag hem och gjorde ett ryck till i sketchup.

Tidigare bilder var bara skisser och inte helt genomtänkta och framförallt var måtten inte exakta, har byggt upp hela bygget med rätt tjocklek på allt.

Reglarna jag baserar hela bygget på är 45x45mm, skivorna är 8mm MDF

Själva "skelettet" är inte helt bestämt ännu men nästintill iaf

[ATTACH]24553[/ATTACH]

Fronten och två dörrar som bildar vänstersidan kommer vara fullt öppningsbara för att ge en god möjlighet att hantera sump+kar under huvudakvariet

[ATTACH]24550[/ATTACH]

Skiss på placering av gascylindern som håller upp armaturen (bilden är bara en illustration, den är gravt underdimentionerad)

[ATTACH]24551[/ATTACH]

Allt detta jobb och resultatet är egentligen identiskt med bilderna i första inlägget ... men nu går det att arbeta med modellen!

[ATTACH]24552[/ATTACH]

Tror för övrigt att jag lyckats ragga upp i alla fall ett akvarium till sump, skall hem till en släkting och kika på det imorgon.

Tror även att jag har bestämt mig för vilka MetallHalogen armaturer jag skall köra med:

Fullt riktbara och bör ge mig bra möjligheter att belysa karet som jag vill.

[COLOR=#800080]http://www.nordiclight.se/assets/documents/products/track%20lights/Nordic-70-EE-TD.pdf[/COLOR]

hur stor är sumpen?

den MH amaturen är nog ganska praktisk!
#9 - 9 november 2009 11:44
Ingen aning ännu, skall kika på den idag, kan tänka mig att den är 50-70liter:)
Bilagor:
#10 - 9 november 2009 13:10
Nu vart MetallHalogen spotligts beställda:

4st 70W med inbyggd Ballast.
[ATTACH]24554[/ATTACH]

Ikväll skall jag hämta min sump om den passar.:)
#11 - 9 november 2009 14:39
Sultanen skrev:
Ingen aning ännu, skall kika på den idag, kan tänka mig att den är 50-70liter:)

okej ganska lagom till ett sådant kar då!
Sultanen skrev:
Nu vart MetallHalogen spotligts beställda:

4st 70W med inbyggd Ballast.

[ATTACH]24554[/ATTACH]

Ikväll skall jag hämta min sump om den passar.:)

ohh 4 stycken!! hoppas den passar!
#12 - 9 november 2009 14:54
Blir spännande detta Sultanen!
#13 - 10 november 2009 09:27
Ska du ha annat tekniskt lullull också, som nitrat- och fosfatfilter osv? :p
#14 - 10 november 2009 18:09
ohh 4 stycken!! hoppas den passar!

Det tror jag säkert, eller, jag får dem att passa, kanske får plocka ur ballasterna ur spottarna för att minska vikten på armaturen dock.

Markus1984 skrev:
Blir spännande detta Sultanen!

Håller med dig faktiskt, dyrt också för den delen. Men skall hålla priset nere så gott jag kan :)

Jens A. skrev:
Ska du ha annat tekniskt lullull också, som nitrat- och fosfatfilter osv? :p

Tja, bra fråga egentligen. Ingenting sådan till en början ialla fall men självklart skall jag se till att möbeln och karet är anpassningsbart, allt annat är väl dumt när man ändå bygger själv?:) Kommer nog börja utan skummare tom.
Kanske blir biobollar till filtrering i sumpen eller nått som en start.
#15 - 10 november 2009 18:09
Var och hämtade sumpen igårkväll, gratis är gott och släktingen jag fick det av var bara glad att det kom till användning. Ännu bättre var det att det var helglas så man slipper ramen som sitter på många äldre kar :)

Smutsigt och dant men helt är det!
[ATTACH]24575[/ATTACH]

Måtten är nästintill prefekta:
80x30x30cm = 72L

Nästintill iom. att huvudkaret bara är 79cm brett. Jag hade gärna gjort hela möbeln 79cm bred men skall jag ställa sumpen paralellt med karet så måste jag göra möbeln 10+2*8=26mm bredare än själva karet är vilket gör att möbeln är 13mm bredare än karet på bägge sidor. Det är faktiskt en del.. Humm..
#16 - 10 november 2009 18:59
Sultanen skrev:
Var och hämtade sumpen igårkväll, gratis är gott och släktingen jag fick det av var bara glad att det kom till användning. Ännu bättre var det att det var helglas så man slipper ramen som sitter på många äldre kar :)

Smutsigt och dant men helt är det!

[ATTACH]24575[/ATTACH]

Måtten är nästintill prefekta:

80x30x30cm = 72L

Nästintill iom. att huvudkaret bara är 79cm brett. Jag hade gärna gjort hela möbeln 79cm bred men skall jag ställa sumpen paralellt med karet så måste jag göra möbeln 10+2*8=26mm bredare än själva karet är vilket gör att möbeln är 13mm bredare än karet på bägge sidor. Det är faktiskt en del.. Humm..

vart bor du jag? kan få sumpen så får du en 25a som sump !:p:p:p
#17 - 10 november 2009 19:04
Funderar helt ärligt på att kapa av sumpen 2cm på bredden för att inte behöva tumma på måtten jag vill ha på möblen :p
#18 - 10 november 2009 21:21
Ja det är väl egentligen vad du tycker blir lättast att genomföra som vinner den duellen...

Sätt igång och bygg nu så kan jag härma dig sen med mitt 200L ;)
#19 - 10 november 2009 22:09
Lättast att genomföra? Nejdå, har en bild i huvudet av hur jag vill ha möbeln, vill inte tumma på det, det är lättare att bredda på möbeln än att kapa av 2cm på bredden av ett limmat glaskar ;)

Skall börja bygga lite på torsdag tror jag, har en del plugg och saker att göra men helgen hoppas jag skall bli en byggandets tid :D
#20 - 11 november 2009 14:46
Låter bra =) Glöm inte att fota!
#21 - 11 november 2009 14:52
Skall bli till att pilla lite ikväll, en kompis kommer över vid halv sex och hjälper till lite :D

Köpte 30m 2tum2 reglar idag (45x45mm), lite mycket men har gärna lite extra liggandes, standardvirke som alltid går åt:)

Foton kommer när vi kommer någonvart.
#22 - 11 november 2009 14:57
Låter gött....är i färd med att rita lite på min ställning också, men den blir inte lika fiffigt designad som din...utan en lite enklare bänk bara!
#23 - 11 november 2009 15:07
Varför inte trixa lite när du ändå bygger själv? :)
#24 - 11 november 2009 15:25
Mestadels för att jag ska släpa upp allting 4 våningar i en trång trapp :)
#25 - 11 november 2009 17:48
Det är en engångsföreteelse, dela möbeln i två delar och sammanfoga dem med bultar när den väl är uppe då? Det är verkligen värt att slita lite för att få till det där lilla extra :D
#26 - 12 november 2009 12:20
Visst har du rätt i att det är värt att göra det hela lite snyggt/praktiskt, men om allt går som jag vill så blir det nog ganska snart en uppgradering :) då känns det lite bortkastat...
#27 - 12 november 2009 23:20
[LEFT]Blev inget möbelbygge igår men idag hände det grejer![/LEFT]

[LEFT]La eftermiddagen på att såga och skruva med min trogna projekthjälp/kompis :) (Han är med på bilderna)

Köpte 30m virke, 12x2.5m, 45x45mm reglar
[ATTACH]24642[/ATTACH]

Rätt verktyg är guld värt!
[ATTACH]24643[/ATTACH]

[ATTACH]24644[/ATTACH]

[ATTACH]24645[/ATTACH]

[ATTACH]24646[/ATTACH]

[ATTACH]24647[/ATTACH]

Här är anledningen till att jag måste kapa ner sumpen ungefär 2cm...
[ATTACH]24648[/ATTACH]

Placeringen för sumpen
[ATTACH]24649[/ATTACH]

Skelettet till delen som karet skall stå på 100% klart
[ATTACH]24650[/ATTACH]

[ATTACH]24651[/ATTACH]

[ATTACH]24652[/ATTACH]
Resultatet för dagen :D
[ATTACH]24653[/ATTACH][/LEFT]
#28 - 13 november 2009 08:28
Tycker det ser ut att bli lite lågt men de är ju en smaksak.
Bygget ser dock annars väldigt bra ut!
Ett tipps från en som varit med förr, flera av dom mindre fiskartena som passar ditt kar gillar att hoppa ur burkar(kan vara ide att planera för åtgärder redan nu).

Det känns som en massa jobb att kapa ner hela sumpen för att beskära 2 cm o limma ihop den igen. Avundas verkligen inte de lilla projektet...
Själv hade jag nog beställt nya skivor hos glasmästare, letat ett annat kar, eller måttbestält.

//NiXoN
#29 - 13 november 2009 14:19
NiXoN skrev:
Tycker det ser ut att bli lite lågt men de är ju en smaksak.

Bygget ser dock annars väldigt bra ut!

Ett tipps från en som varit med förr, flera av dom mindre fiskartena som passar ditt kar gillar att hoppa ur burkar(kan vara ide att planera för åtgärder redan nu).

Det känns som en massa jobb att kapa ner hela sumpen för att beskära 2 cm o limma ihop den igen. Avundas verkligen inte de lilla projektet...

Själv hade jag nog beställt nya skivor hos glasmästare, letat ett annat kar, eller måttbestält.

//NiXoN

Det blir ytterligare 10cm högre pga ställbara ben skall dit, tror det blir rätt lagom då faktiskt, karet hamnar 90cm upp.

Hum, får helt enkelt se till att inte skaffa de firrarna då, tips på vilka man bör undvika?:)

Har ju ett kar redan, limma det hade jag behövt göra i vilket fall även om jag köpt måttbeställda skivor. Glas är inte så svårkapat vad jag minns sålänge man har något att ritsa med vilket jag har:) Glasskärare på ClasOhlsson kostar 69:- :) Får hoppas att det går bra, gillar att göra saker och ting själv för att lära mig.
#30 - 13 november 2009 14:52
Ser bra ut det där sultanen :D Bygg en till och dumpa av hos mig i västerås ;)
#31 - 13 november 2009 17:40
Min bänk är 90+ vilket är riktigt trevligt faktiskt, karet är 70 så man ser bra in i burken när man står bredvid.

Mitt första tipps är att övningskapa nåt gammalt täckglas så du får in snittsen, det har alltid hjälpt mig.

Fiskar som hoppar, listan skulle kunna bli lång ;)
Gyltor/wrassen, väldigt hoppiga till o från.
Nemateleoris dvs decora, magnifica och liknande hoppar väldigt gärna.
Damseller/frökenfiskar speciellt om dom är fler o gruffas lite.
Gobyn, vissa arter inte alls andra ofta;)
Jag menar lite att du får tänka till när du står vid kassan o hostar upp pengarna...
Dom flesta fiskar kan ta ett hopp om dom skräms, jag hade tex. en gylta som hoppade varje gång ljuset släcktes.

//NiXoN
#32 - 14 november 2009 09:09
Bänken blir 95cm hög som det ser ut nu och den är nästintill färdigplanerad :)

Tack för tipset, jo, det blir till att kapa något sådant först, inte helt lätt att få till det bra annars misstänker jag.

Brukar alltid vara väldigt försiktig när det gäller fiskinköp men tydligen ännu mer när man har med saltvatten att göra då, men det ger sig så småningom iaf, konsultera forumet är ett smart:)

Tackar!
Igår blev det inte så mycket byggt på själva möbeln men ändå en del framsteg.

Var iväg på Holgers Stugmaterial här i närheten och fick 8mm MDF tillkapad i de måtten jag önskat. Otroligt att de inte tar någonting för uppkapningen!
[ATTACH]24685[/ATTACH]
[ATTACH]24686[/ATTACH]

Var även iväg och köpte ben justerbara ben till möbeln
[ATTACH]24684[/ATTACH]

Mitt paket med MH armaturer kom idag. 1877:- inkl postförskottsavgift och frakt.
[ATTACH]24682[/ATTACH]

[ATTACH]24683[/ATTACH]
#33 - 14 november 2009 13:17
Härligt Sultanen! Jag tror detta kommer bli riktigt bra och snyggt! Jag har nog inte riktigt samma självdisciplin som dig, men jag är snart igång också...! Lite ont om stålar så här innan jul bara..!

P.S vart hittade dom dom fina justerbara benen ?
#34 - 14 november 2009 15:52
De säljs bland annat på ClasOhlson men köpte dem inte där utan på Holgers Stugmaterial här i stan, tror att de säljs lite varstans där man kan köpa köktillbehör och liknande.
Har inte hittat någon maxbelastning på dem faktiskt men inte letat så noga, dividerade dock lite med en kille på classe och kom fram till det lär vara lungt att belasta ungefär 50-60kg/ben då belastningen kommer rakt ovanifrån:)
#35 - 14 november 2009 20:30
Sultanen skrev:
De säljs bland annat på ClasOhlson men köpte dem inte där utan på Holgers Stugmaterial här i stan, tror att de säljs lite varstans där man kan köpa köktillbehör och liknande.

Har inte hittat någon maxbelastning på dem faktiskt men inte letat så noga, dividerade dock lite med en kille på classe och kom fram till det lär vara lungt att belasta ungefär 50-60kg/ben då belastningen kommer rakt ovanifrån:)

Trevligt! Då ska jag leta på några såna! :)

(nu börjar det bli lite mycket projekt för mig! :P )
#36 - 15 november 2009 11:15
Satsa hårt och framförallt seriöst på saltvattenskaret, det är dyrt som skam så det är lika bra att lägga energi på det också då;)
För många projekt samtidigt är rätt knepigt tycker jag men det kanske kan fungera det också. Hoppas du hittar benen, borde inte vara allt för knepigt tycker jag:)

Blandade till färgen till möbeln igår, blandning på grafit och svart.. vete tusan om det blev så bra, mörkgrått med liiite blålila ton. Hoppas att det skall fungera men vill inte ha svart så det här är nog ett bra alternativ även om jag hade hoppat på en ännu mörkare ton än det blev.

Målade hela stommen igår, skall dra över den idag igen samt börja med MDFen som klär in möbeln, tror min flickvän skall få dra sitt strå till stacken idag :D
#37 - 16 november 2009 11:54
Låter bra sultanen, väntar med spänning på att det ska komma på plats :D
#38 - 16 november 2009 14:25
Tack:)
Har inte haft med mig kameran ner i garaget de senaste dagarna så det har inte blivit någon uppdatering här men det kommer ikväll tror jag, det mesta är klart nu, belysningsrampen håller på att byggas sen är det inte så mycket kvar faktiskt :D Jo, sen kommer rördragning och allt sånt också men det tillhör inte möbeln :)
#39 - 16 november 2009 23:17
Blev inte så illa bra bilder men kan bjuda på ett par ibland
Ingen som illustrerar möbeln så bra tyvärr, hade ett 50mm macroobjektiv på så jag fick stå utomhus för att kunna fota hela möbeln...

[ATTACH]24765[/ATTACH]

[ATTACH]24766[/ATTACH]

[ATTACH]24767[/ATTACH]

[ATTACH]24768[/ATTACH]

Nu står karet på plats på möbeln i garaget vattenfyllt!

[ATTACH]24769[/ATTACH]
#40 - 17 november 2009 00:04
imponerande Sultanen! detta kommer bli skitläckert!!!!
#41 - 17 november 2009 23:00
Tackar! :D Hoppas också på det men man vet ju aldrig =)

Ytterligare en bit påväg. Karet är nu äntligen i lägenheten istället för i föräldrarnas garage! Härlig känsla, dock en del montering kvar, samt allt rördragande sump bygge osv. men planen var att ha upp själva möbeln och belysningen innan 22a november och det verkar hoppfullt :D

Här har vi möbeln uppburen. Hade jag inte byggt den i två separerbara delar hade vi fått kämpa rejält med att bära upp den men nu gick det rätt smärtfritt
[ATTACH]24829[/ATTACH]

[ATTACH]24830[/ATTACH]

Armaturen med alla sina härliga 280MH Watt :)
[ATTACH]24831[/ATTACH]
#42 - 17 november 2009 23:06
Mmm riktigt spännande! Jag har insett att mitt bygge inte kommer bli lika fint som ditt ! Jag har alltid för bråttom med allt.....:p I med vatten å salt nu!
#43 - 17 november 2009 23:15
Markus1984 skrev:
Mmm riktigt spännande! Jag har insett att mitt bygge inte kommer bli lika fint som ditt ! Jag har alltid för bråttom med allt.....:p I med vatten å salt nu!

Haha, tålamod är en dygd, speciellt med saltvatten om jag har förstått det rätt :D

Jag postade första inlägget med bilder ifrån bygget 2009-11-13, 00:20 , dvs. har det gått 5 dagar sen jag startade bygget, är inte det rätt påskyndat eller? ;)

Kan inte ösa i vatten utan en sump tyvärr men annars hade jag gjort det, automatiskt vattenpåfyllnad och lite sånt kul pill kommer i efterhand, vill gärna få saltet iblandat så man kan låta det stå och blandas i en vecka eller vad det nu blir :) Men jag vill samtidigt bli riktigt nöjd med möbeln :D
#44 - 17 november 2009 23:17
5 dagar pfff, nu ska vi inte vara såna ;) Jag är bara lite avundsjuk! Men vi får väl se vems balja som blir härligast sen! jag kommer endast att fota innanför "glasramarna" ;)
#45 - 18 november 2009 07:43
Haha, då lär du ta hem det hela, om inte tjejen gör ett bra jobb med inredning dvs. :D ;)
#46 - 18 november 2009 11:09
Sultanen skrev:
Haha, då lär du ta hem det hela, om inte tjejen gör ett bra jobb med inredning dvs. :D ;)

Närå, om detta är en tävling har du redan vunnit :) Mäkta impad av ditt bygge!
#47 - 18 november 2009 11:29
Haha, Tack för berömmet, det värmer! Kul att bygget är uppskattat, känns värt att göra projektloggar då:D

Skall bli skitkul att följa ditt kar!

Planen är att få hela möbeln monterad idag, kommer dock inte hem innan nio men det är inte mycket som skall göras så det kan nog gå vägen :)
#48 - 18 november 2009 11:30
Nu måste jag ha missat något så då blir det att fråga...
Hur har du tänkt transportera vattnet till/från sumpen?

//NiXoN
#49 - 18 november 2009 11:45
Sultanen skrev:
Haha, Tack för berömmet, det värmer! Kul att bygget är uppskattat, känns värt att göra projektloggar då:D

Skall bli skitkul att följa ditt kar!

Planen är att få hela möbeln monterad idag, kommer dock inte hem innan nio men det är inte mycket som skall göras så det kan nog gå vägen :)

Kul att titta på välbyggda grejer! Angående mitt kar så tar det nog lite längre tid, min ekonomi är på botten just nu, och julen närmar sig...

Sen är ju jag en sån som har mååååånga järn i elden! :P

Din lösning på delningen av möbeln tycker jag var smart, själva bänken som akvariet ska stå på är 1 del, vilket är viktigt för att det ska hålla och bli rakt, bakstycket är ju näst intill bara för att dölja sladdar och hänga armaturen i, så den är ju inte lika viktig om du förstår vad jag menar...snyggt jobbat!
#50 - 18 november 2009 12:13
NiXoN skrev:
Nu måste jag ha missat något så då blir det att fråga...

Hur har du tänkt transportera vattnet till/från sumpen?

//NiXoN

Har givetvis klurat en del på detta men inte skrivit något i tråden ännu då det inte tillhör första delmålet av att få upp möbeln.
Jag vet helt ärligt inte riktigt hur man borde lösa det hela. Borra måste ju vara det smidigaste helt klart men måste man borra i botten eller kan man borra högre upp närmare ytan? Känns lite olustigt att borra i botten tycker jag. Kommer ha en ytavrinningskammare mitt i bakkant uppbyggd av BTN slimlinebakgrunden och en ca 30cm kam. Sen kommer ju även frågan om man skall ha ett eller två borrade hål ifrån karet?

Ett alternativ är ju alltid någon form av bygge av hävert över kar kanten men det är ju långtifrån en lika snygg lösning som ett borrat hål, inte lika driftsäkert heller.

Markus1984 skrev:
Kul att titta på välbyggda grejer! Angående mitt kar så tar det nog lite längre tid, min ekonomi är på botten just nu, och julen närmar sig...

Sen är ju jag en sån som har mååååånga järn i elden! :P

Din lösning på delningen av möbeln tycker jag var smart, själva bänken som akvariet ska stå på är 1 del, vilket är viktigt för att det ska hålla och bli rakt, bakstycket är ju näst intill bara för att dölja sladdar och hänga armaturen i, så den är ju inte lika viktig om du förstår vad jag menar...snyggt jobbat!

Välbyggt är det sannerligen iaf, satsat på att få allt precis som min bild i tankaran vart, det har väl lyckats till 95% eller nått [:o]:)

Brukar också ha många järn i elden men försöker plocka ur några nu faktiskt, så man kan koncentrera sig lite på ett par saker, bla. Skolan :d.

Jo, tänker loda möbeln själva karet står på innan jag monterar på bakstycke och armatur så det blir 100% rakt, vill hålla rätt så hög vattennivå i karet och då syns dessutom minsta lilla lutning på karet.
#51 - 18 november 2009 13:07
Dom alternativen som finns är i stort sett...
Borra i botten.
Borra i sidan.
Överrinningslåda.

Jag har 2 borrade hål i sidan på karet några cm från ytan, ena röret är reglerat så att de kör med hävert det andra är helt öppet.(Har en liten låda runt hålen)
Man behöver ha lite höjdskilnad på dom så stt det skall fungera.
Fördelen är att denhär lösningen blir absolut tystast och mycket säker då den återstartar själv och har ett reserv rör.

Jag har en box från Grotech liggande som man kan montera på befintligt kar utan borrning och den har samma funktion/möjlighet.

//NiXoN
#52 - 19 november 2009 16:15
NiXoN skrev:
Dom alternativen som finns är i stort sett...

Borra i botten.

Borra i sidan.

Överrinningslåda.

Jag har 2 borrade hål i sidan på karet några cm från ytan, ena röret är reglerat så att de kör med hävert det andra är helt öppet.(Har en liten låda runt hålen)

Man behöver ha lite höjdskilnad på dom så stt det skall fungera.

Fördelen är att denhär lösningen blir absolut tystast och mycket säker då den återstartar själv och har ett reserv rör.

Jag har en box från Grotech liggande som man kan montera på befintligt kar utan borrning och den har samma funktion/möjlighet.

//NiXoN

Kan du fixa kort på din lösning hade jag uppskattat det.
Låter som någonting jag kan anamma men det är lättare att förstå precis hur du menar med bilder:)
Vill ju givetvis ha en tyst och självstartande lösning, 32mm rör lär det väl bli i huvudröret btw.

Det är ju klart snyggast att borra iom. att man då kan dölja rören helt och hållet och slipper ha någonting som går upp över kanten, möbeln är ju till 100% anpassad till karet så att det skulle användas till något annat är ju inte troligt direkt.
#53 - 19 november 2009 16:50
Kan passa på att ge en liten update!
Möbeln är nu äntligen uppmonterad i lägenheten, ser helt underbart bra ut med rampen på också, är otroligt nöjd faktiskt :D:D

Här är platsen där karet skall stå, tyvärr står där ett annat kar nu så det fick flytta på sig:)
[ATTACH]24867[/ATTACH]

Montering och kabeldragning till ballasterna för belysningen
[ATTACH]24866[/ATTACH]

[ATTACH]24868[/ATTACH]

[ATTACH]24869[/ATTACH]

Här är möbeln med bakgrunden provosoriskt ilaggd iför att illustera ungefär hur det kommer se ut:D
[ATTACH]24870[/ATTACH]

Givetvis är detta bara första steget, rördragning, sump och det kommer i sinnom tid:)
#54 - 19 november 2009 17:32
ser riktigt läckert ut! :)
#55 - 23 november 2009 11:01
Tråden är nu flyttad till projekt delen här på forumet.

Jag fick i dagarna tag på ännu ett kar 54L (60x30x30) som även detta skall ner under huvudkaret och skall få agera extrakar för mobbade stackare / karantänakvarium/ extra vattenvolym. När det går som karantänkar kommer det givetvis att stängas av ifrån det centrala systemet och gå för egen maskin.
#56 - 23 november 2009 11:27
hamnar inte lamporna väldigt högt från ytan? Har du funderat över att sätta in fläkt i huven, risken är att det värmer på ordentligt. En vanlig datafläkt gör jobbet på ett enkelt och förhållandevis tyst sätt, men å andra sidan har du ganska mycket luft ner till karet så det kanske inte blir problem....
#57 - 23 november 2009 11:45
Jag hoppas att det skall vara rätt så lagom med 20CM där, vill inte ha 4st otroligt ljusstarka områden och ingen vidare spridning så min förhoppning är att avståndet skall lösa det problemet en aning men det märker vi först när jag slår på lamporna, borde vara rätt så snart jag kör igång dem för ett test :)

Ang. fläktar så är det bra tänkt, även jag har tänkt så långt ;) Dock har jag inte gjort något åt problemet ännu, vill se hurpass varmt det faktiskt blir, har två av dessa liggandes:

120mm Antec fläkt med 3stegs justering av fläkthastighet
[ATTACH]25020[/ATTACH]

Toppen av armaturen sitter bara med 4 skruvar och är lätt att montera ner för att borra/såga hål i så jag kan placera dem där:)
#58 - 23 november 2009 15:36
I med vattnet och tänd lyset nu! ;)
#59 - 23 november 2009 16:12
Har inte haft tid med något i helgen ju! Känns lite illa, måste skära till sumpen och få tag i en skummare så jag kan planera storleken på facken i sumpen, sen skall det borras och dras rör, sist är det bakgrunden som skall i, sen så kan jag börja blanda salt och osmosvatten :D
#60 - 23 november 2009 19:01
Jag är riktigt imponerad av ditt bygge....kommer bli roligt att följa denna tråden. Är själv väldigt sugen på saltvatten :D
#61 - 23 november 2009 20:54
Tackar:D
Börja läsa drömma planera och läsa så kommer du nog "råka" starta ett också;)

Blev en liten förändring idag, nu kommer det att finnas 2 till storleken identiska kar under huvudkaret, två 54L kar på 60x30x30. Skall bli kul att planera detta, återkommer i veckan med Sketchup bilder på det hela som jag vill ha kommentarer och förslag på förbättringar till :D
#62 - 23 november 2009 22:38
Låter najs Sultanen...
#63 - 24 november 2009 00:20
Här är ett första utkast till en design av sumpen:

[ATTACH]25038[/ATTACH]
Helt enkelt två fack samt en bubbelfälla, vill även ha möjlighet att göra ett 10% vattenbyte direkt i sumpen så detta är nog ett alternativ, på skissen är det ungefär 25L vattenvolym men omkring den volymen iaf.

Det kommer ju ytterligare ett kar som kan agera LS Refugium eller liknande. Kan ju anpassa cirkulationen mellan det andra 54L karet och sumpen så det blir bra filtrering i det karet:)

[EDIT]
Här kommer en bild på karen jämnte varandra:
[ATTACH]25039[/ATTACH]
#64 - 24 november 2009 12:23
Jag tycker det ser skit bra ut, det är bara börja limma. :)
#65 - 24 november 2009 14:37
håller med Markus1984, det är bar att börja limma
#66 - 24 november 2009 17:22
Vet inte om sumpdesignen fungerar fullt ut bara =/
#67 - 24 november 2009 18:00
Ok, dags att bromsa in lite igen;)

Jag ser några problem med de hela...
Först som du redan fått svar om på guiden så är returkammaren i minsta lag, det kan bli lite svajjigt med nivån om du skall ha en nivågivare eller torrkörning om du fyller manuellt.

Du får för lite buffertvolym i sumpen, dvs om pumparna stannar så kommer det med alra högsta sannolikhet att svämmma över.
Räkna på att det kommer ner rätt många liter från huvudkaret, ta i beaktande hur stark retur du har samt hur lång överriningskammen är.
Ju kortare kam och starkare pump destu högre nivå i karet, det betyder mer vatten i sumpen.

Kör en 54l som sump och ha det andra karet för att blanda vatten.
Vill du köra påfylning från det andra karet så bör du dra ett evakueringsrör/hål från sumpen, dvs så att det kan rinna tillbaka till osmosdelen om det blir givarfel på påfyllningen.

Min sump har bara en 3/5del vatten i drift vid stopp är den nästan full.

//NiXoN

Ps. får inga bra bilder på min avrinning då det är bakom karet kolla på Wrangs system på guiden det är samma funktion.
#68 - 24 november 2009 18:00
hur har du tänkt få vattnet till och från refugium/odling/karantän?
Har du tänkt ha vattenbytesfacket till påfyllningsvatten för avdunstning mellan vb? Generellt brukar man nästan kunna räkna med avdunstning på runt 1% av volymen per dygn, väldigt skönt att ha automatisk påfyllning för det, så slipper du hålla på och hälla på stup i kvarten. Även om det bara blir någon liter per dygn så blir det lite på en vecka och avdunstningen kommer bara sänka nivån i sumpens returfack...
#69 - 24 november 2009 19:58
NiXoN skrev:
Ok, dags att bromsa in lite igen;)

Jag ser några problem med de hela...

Först som du redan fått svar om på guiden så är returkammaren i minsta lag, det kan bli lite svajjigt med nivån om du skall ha en nivågivare eller torrkörning om du fyller manuellt.

Du får för lite buffertvolym i sumpen, dvs om pumparna stannar så kommer det med alra högsta sannolikhet att svämmma över.

Räkna på att det kommer ner rätt många liter från huvudkaret, ta i beaktande hur stark retur du har samt hur lång överriningskammen är.

Ju kortare kam och starkare pump destu högre nivå i karet, det betyder mer vatten i sumpen.

Kör en 54l som sump och ha det andra karet för att blanda vatten.

Vill du köra påfylning från det andra karet så bör du dra ett evakueringsrör/hål från sumpen, dvs så att det kan rinna tillbaka till osmosdelen om det blir givarfel på påfyllningen.

Min sump har bara en 3/5del vatten i drift vid stopp är den nästan full.

//NiXoN

Ps. får inga bra bilder på min avrinning då det är bakom karet kolla på Wrangs system på guiden det är samma funktion.

Ja! Jag bromsar gärna in rejält:) Bara jag får lite hjälp att komma i rätt riktning;)
Låt säga att jag kör hela 54L karet som sump, utan vattenbytesdel, men med samma design, 2 kammare och bubbelfälla så borde väl det fungera som sump? Även volymmässigt?

Rätta mig om jag har fel här:Vill hålla hög vattennivå i karet, det är väl var "botten" på överrrinningskammen sitter som avgör hur hög vattennivå det är i karet, eller snarare hur långt ner vattennivån sjunker om pumpen stannar? Överrinningskammens bredd är väl bara viktig utifrån den aspekten att den måste vara minst så bred att den kan svälja allt vatten returpumpen puttar ut? Eller, det var väl i princip det du skrev..

Vill dock verkligen ha en vattenbytestank någonstans där inunder så frågan är bara hur jag skall fixa det smidigast, men det kommer så småningom, rätt enkelt i teorin, vattnet skall till den kammaren som första anhalt innan det går ner till skummaren, vid vattenbyte skall man kunna leda om vattnet så det aldrig går in i vattenbytes kammaren under tiden man blandar där, sen är det bara att koppla på den igen och vattnet är bytt.

Ang osmospåfyllningen så tänker jag koppla 2 alt. 3 givare i serie, det gör att om en hänger sig så spelar det ingen roll då de två övriga kommer bryta:)

Du råkar inte ha en länk till wrangs lösning? Sitter och klickar igenom hans tråd med mängder av inlägg i men inte hittat något ännu..

Matnil skrev:
hur har du tänkt få vattnet till och från refugium/odling/karantän?

Har du tänkt ha vattenbytesfacket till påfyllningsvatten för avdunstning mellan vb? Generellt brukar man nästan kunna räkna med avdunstning på runt 1% av volymen per dygn, väldigt skönt att ha automatisk påfyllning för det, så slipper du hålla på och hälla på stup i kvarten. Även om det bara blir någon liter per dygn så blir det lite på en vecka och avdunstningen kommer bara sänka nivån i sumpens returfack...

Tanken är att ha automatiskt påfyllning av osmosvatten ifrån en 20L dunk med en mindre dränkbar pump i. Automatiskt vattenbyte känns som du säger väldigt smidigt.
#70 - 24 november 2009 21:04
Bottnen på överriningskammaren är helt irrelevant, såtillvida att kammaren inte läcker.
Vid hål i bottnen på boxen/karet brukar man ha rör så att inte hela boxen tömms.

Det som huvudsakligen styr mängden vatten som åker ner vid stoppet är den mängden som fylls högre än överriningskammarens övre kant vid drift.
Dvs vattennivån i karet kommer att vara tex1-2cm över boxens kant för att det skall rinna över i boxen fort nog för att få undan det som pumpen pumpar upp.
Ju bredare kam destu mindre vatten krävs för att det skall rinna över fort nog(till en viss gräns).

54Kar är nog tillräckligt stora för en sump, bara du inte har någon monster till returpump.

För en VB kammare som du beskriver behövs nog ett hål i sidan på den burken. Rörgenomföring och sen har man den en bit ovan sumpen så att vattnet rinner vidare ner i sumpen.
Sen behöver du snabbkoplingar på pvc´n ner så du kan ha 2 olika rördragningar, en för Vb o en för drift(alternativt ventiler och T-koppling).

Jag skulle nog bygga/beställa en komplett sump från scratch;) de blir enklare med stabilitet.

//NiXoN
#71 - 24 november 2009 21:30
NiXoN skrev:
Bottnen på överriningskammaren är helt irrelevant, såtillvida att kammaren inte läcker.

Vid hål i bottnen på boxen/karet brukar man ha rör så att inte hela boxen tömms.

Det som huvudsakligen styr mängden vatten som åker ner vid stoppet är den mängden som fylls högre än överriningskammarens övre kant vid drift.

Dvs vattennivån i karet kommer att vara tex1-2cm över boxens kant för att det skall rinna över i boxen fort nog för att få undan det som pumpen pumpar upp.

Det var precis det jag menade med ""botten" på överrrinningskammen", ber om ursäkt för en väldigt dålig formulering där[:o]

Ju bredare kam destu mindre vatten krävs för att det skall rinna över fort nog(till en viss gräns).

Med andra ord, ju bredare kam desto mindre vatten kommer flöda ner i sumpen?:)

54Kar är nog tillräckligt stora för en sump, bara du inte har någon monster till returpump.

2000L/h är den specad till, med en tryckhöjd på 2,5m Den pumpar hyggligt men är väl inget monster direkt.

För en VB kammare som du beskriver behövs nog ett hål i sidan på den burken. Rörgenomföring och sen har man den en bit ovan sumpen så att vattnet rinner vidare ner i sumpen.

Sen behöver du snabbkoplingar på pvc´n ner så du kan ha 2 olika rördragningar, en för Vb o en för drift(alternativt ventiler och T-koppling).

Ja, något sådant känns väl vettigt, funderar på att helt enkelt ta ytterligare ett kar och sätta vinklat 90grader mot de två som sitter där nu, borde fungera fint att ha det ovanför returpumpdelen. Kommer vara rätt lätt att komma åt den med en hävertslang eller helt enkelt pumpa ut vattnet:)

Jag skulle nog bygga/beställa en komplett sump från scratch;) de blir enklare med stabilitet.

Svär inte i Guds hus;) Inget beställa färdigt, ush! Bygga utifrån det jag har, roligast så, kommer fungera fint.. tillslut ;)
#72 - 24 november 2009 22:03
Något förslag på var man köper PVC 32mm till bra pris?
#73 - 26 november 2009 00:03
Har ni Ahlsell i borås? Ring till VVS avdelningen och fråga om du får komma och köpa privat :)

Mycket intressant snack på sista sidan här!! :D
#74 - 26 november 2009 00:17
Ahlsell skall tydligen finnas i Borås, billigt att handla som privatperson där eller? Har upptäckt att PVC rör är svindyrt..:(

Snacking and learning ;D
#75 - 26 november 2009 00:19
Sultanen skrev:
Ahlsell skall tydligen finnas i Borås, billigt att handla som privatperson där eller? Har upptäckt att PVC rör är svindyrt..:(

Snacking and learning ;D

Ja det kan vara jäkligt dyrt...

Ahlsell är ett trevligt företag, åtminstone de i de 3 städer jag besökt dem...(handlat genom jobbet och privat där)

Annars kan jag tipsa om Bygg Max,Biltema osv...de lite billigare bygg-marknaderna...

Visst snacking and learning is the sh*t :)
#76 - 29 november 2009 23:29
Hur går det här då?
#77 - 29 november 2009 23:38
Markus1984 skrev:
Hur går det här då?

Det är lite standstill just nu, vill ha tag i alla rör jag behöver innan jag fortsätter nu, har hittat en kille som har ett par kranar liggandes, skall försöka komma över dessa sen skall jag beställa rör ifrån tyskland:)

Jag har inte glömt av projektet ;)
Bilagor:
#78 - 30 november 2009 02:08
Vart det så pass alltså att du måste beställa från tyskland....om du använder begagnade rör från avlopp och liknande så se till att "koka" rören(låt dom sköljas några gånger i kokande vatten), använde en rör-böj förut som förgiftade ett av mina akvarium.
#79 - 30 november 2009 10:59
Kranarna jag tänkte köpa hade suttit i ett saltkar innan, men koka dem är nog vettigt ändå, tyvärr blev det ingenting av den affären då han "råkat sälja" dem innan.. virrig gubbe antar jag...

[COLOR=#255a93]https://www.marinshop.de/shop/[/COLOR]
Blir nog de som får min beställning, billigare sida har jag inte hittat, men kranarna är fortfarande dyra =/

Nu skall jag bara skissa ut vilka rördelar jag kan tänkas behöva och försöka få någon kommentar på det hela så kan jag kasta iväg beställningen sen :)
#80 - 30 november 2009 14:02
Okej, det låter bra! Köp med extra rördelar och nån kran osv...utifall nått går sönder eller att du glömt räkna med något!
#81 - 5 december 2009 22:52
Hur går de med bygget??

mvh//Martin
Bilagor:
#82 - 5 december 2009 23:19
Ska bli spännande att följa den här tråden, har länge varit sugen på saltvatten men det får vänta. Men lära sig under tiden kan man ju alltid göra :)
#83 - 6 december 2009 03:05
Hur går de med bygget??

mvh//Martin

Det går, dock lite långsamt nu tyvärr, mycket i skolan (sista veckan innan tentaveckan) och en hel del pill med övriga kar har gjort att detta har fått vänta lite. Rören beställs nu i veckan troligen sedan lär det bli fart på det igen under jul!

Jenny_E skrev:
Ska bli spännande att följa den här tråden, har länge varit sugen på saltvatten men det får vänta. Men lära sig under tiden kan man ju alltid göra :)

Ja, läs läs och läs, det är ju gratis :)
Bilagor:
#84 - 20 december 2009 16:36
*Beeep beeep beeep*
#85 - 20 december 2009 18:00
Bibdedibeeeeep ;)

Det är rätt kasst att inte ha tid att lägga på bygget, haft tentavecka och nu är det ju massa julstök och sånt, skall försöka få iväg beställningen på PVC rören innan jul iaf, klantigt att inte ha gjort det tidigare =/

Jag har bestämt mig för att karet skall bli bottenborrat iaf, alltid något :)
#86 - 20 december 2009 18:54
Låter bra, det är bättre att det tar lite tid än att man bara kastar ihop nåt som man kan göra med sötvatten ;)
#87 - 23 december 2009 01:00
Ja, det är ju så, skall ha upp ett 300L yngelkar här hemma, det är ju bara att slänga i en cirkpump och lite filtermatta så är det igång, liiite skillnad faktiskt ;)
#88 - 28 december 2009 07:40
Skulle verkligen uppskatta om någon tog sig tid att ge en kommentar på den "setup" jag skissat på till rören, väldigt dålig paintskiss men går nog att förstå om man försöker i alla fall Orkade inte sitta och bygga rör i sketchup =)
I ytavrinningsboxen:
Backup:
25mm hela vägen, sil i toppen så man inte får besök av en snäcka eller liknande ner i den, 25mm genomföring
Durso:
32mm rör till att börja med som smalnar av till 25mm innan genomföringen.
Retur:
20mm rör, delas i T kors för att dela ut flödet, kanske viktigare om man kör en returpump med större kapacitet. 20mm genomföring.

[ATTACH]26015[/ATTACH]

I möbeln:
Backup:
Går direkt ner i skummarfacket till vänster. 25mm rör hela vägen
Durso:
Delas i ett T-kors och är Styrd med två kranar, den ena går ner i vattenbytes tanken och den andra går ner i skummarfacket.
Avrinningen ifrån vattenbytestanken går ner i skummarfacket och kan stypas med kran. 25mm rör överallt
Retur:
Går en 20-22mm slang ifrån pumpen till en nippel, därefter sitter en kran för att kunna hantera sumpen ostört om man vill. 20mm rör 20-22mm slang.

[ATTACH]26016[/ATTACH]

Kostnaden för delarna ovan är ungefär 145Euro eller 1500kr inkl. frakt, svettigt för lite plastdelar [:o]
#89 - 28 december 2009 14:17
jag vill se bilder på akvariet när det är klart
#90 - 28 december 2009 14:32
fantawor87 skrev:
jag vill se bilder på akvariet när det är klart

Det kommer fler bilder under projektets gång, givetvis, förutsatt att det finns något att visa men nu har det inte hänt någonting fysiskt på ett tag:)

-----------------------------

Idag var jag och lämnade in vattenbytestanken och huvudkaret till Glasmästar'n för borrning.
Vattenbyteskaret:
1x 36mm hål
Huvudkaret:
2x 36mm hål
1x 26mm hål

Hade verkligen uppskattat några tankar på "ritningarna"/tankarna jag har idag, så kan jag få iväg beställningen snarast:)
#91 - 28 december 2009 19:19
Lite mer rördragning än en vanlig burk men det ser rätt ok ut.
Svårt dock att säga något innan man ser allting på plats, dvs hur burkarna sitter och utrymmet du har att jobba med.

Om du har räknat exakt med dimensioner/flödesmängd så bör du ta i beaktan att en ventil som är på 25mm har ett hål på 20mm. Dvs om du skall ha 25mm rörväg rakt igenom så behöver du 32mm ventiler med reducering 25/32.

Durson är egentligen skapt för kar där man har bara 1 hål ner, mitt hävertsystem har ingen durso och är därav knäpptyst.
Du kan få en viss fördel när du skall starta/trimma in de hela men du skall absolut inte köra ett vanligt dursosystem.

//NiXoN
#92 - 28 december 2009 19:40
Sultanen skrev:
Ja, det är ju så, skall ha upp ett 300L yngelkar här hemma, det är ju bara att slänga i en cirkpump och lite filtermatta så är det igång, liiite skillnad faktiskt ;)

jag önskar att jag ens hadde ett 300 literskar och har du ett som yngelkar haha känner mig värsta liten när det gäller kar.

shit va dyrt det var med pvc plast.
#93 - 28 december 2009 20:21
NiXoN skrev:
Lite mer rördragning än en vanlig burk men det ser rätt ok ut.

Svårt dock att säga något innan man ser allting på plats, dvs hur burkarna sitter och utrymmet du har att jobba med.

Om du har räknat exakt med dimensioner/flödesmängd så bör du ta i beaktan att en ventil som är på 25mm har ett hål på 20mm. Dvs om du skall ha 25mm rörväg rakt igenom så behöver du 32mm ventiler med reducering 25/32.

Durson är egentligen skapt för kar där man har bara 1 hål ner, mitt hävertsystem har ingen durso och är därav knäpptyst.

Du kan få en viss fördel när du skall starta/trimma in de hela men du skall absolut inte köra ett vanligt dursosystem.

//NiXoN

Tack för kommentaren!

Utrymmet får jag lösa, det är väl mest om det är något uppenbart fel eller liknande som jag råkat klanta mig med. Det är lite extra rördragning men inte överdrivet tror jag.

Nej, flödet är taget rätt bra i överkant, skulle nog klara mig med 20mm utan problem i denna burken och fortfarande ha möjlighet att ta en snäppet värre returpump om jag vill det.

Jag har väl iprincip bara ett rör ner, "backupröret" skall ju egentligen aldrig användas, skall bara flöda vatten i detta om durson skulle klegga igen eller det skulle fastna en snäcka eller liknande i det. Men syftar du på att jag inte bör köra med denna variant av durso? Utveckla gärna :)

jag önskar att jag ens hadde ett 300 literskar och har du ett som yngelkar haha känner mig värsta liten när det gäller kar.

shit va dyrt det var med pvc plast.

Det kommer med tiden och pengarna ;)
Storleken är verkligen inte allt, kvalitet på de kar du har är betydligt mycket viktigare än många stora misskötta.
#94 - 29 december 2009 09:03
Jag kör med 2 rör ner varav en går på hävert så den sväljer mer än 95%. Backup röret får då en liten stril men det låter inget.
Problemet med ljud/toalett kommer när man blandar luft o vatten i rören, med hävert så blir de inte luft i huvudröret men med durso...

Många rekomenderar "durso" oftast för att det har varit en trend innom hobbyn ett bra tag nu. Dom av oss som kör hävert är inte lika ljudliga av oss (där fick jag till de) på forumen.
Men som jag tidigare nämde så är durso bra för ett akvarium som är enligt min mening fel byggt från början dvs endast ett hål ner...

Jag menar bara att du har gjort ett trendigt prylval som inte baserar sig på ett behov;)

//NiXoN
#95 - 29 december 2009 09:49
Aha, okey, har du en skiss på din hävert? Givetvis vill jag ha ett tyst system, svårt att hitta den perfekta lösningen genom att bara söka omkring . Mycket vacker och fyndig ordvits du fick till där;)

Insåg precis att jag har en Eden 140 pump liggandes här hemma, vann den på GCG auktionen för någon månad sedan, tror jag kommer köra italiensk kvalitet istället för kinesisk sunsun pump :)
#96 - 29 december 2009 20:47
det kommer nog bli väldigt trixigt att trimma in dursón med den dragningen du har.... Hade själv durso, bara ett hål ner, och det var meckigt att få den rätt inställd och tyst men sen funkade den kanon. Höll på att bli helt tokig på min, lagom till jag höll på att ge upp så blev min plötsligt tyst och rätt inställd, nästan som i ett trollslag :)
Som Nixon skriver, har du två rör ner så kör på ett mer hävertliknande system! Det är betydligt enklare.
#97 - 29 december 2009 21:52
Tankar är guld värda!
Hur bör ett hävertdesignat system se ut? Eller, hur bör just själva häverten se ut? Övriga systemet är ju oförändrat, bara själva durson som försvinner, vilket jag inte har någonting emot om det finns smidigare lösningar:)
#98 - 30 december 2009 09:30
Va kul att få suport av en till hävertförespråkare! Man tackar;)

Häverten behöver inte se så magisk ut alls.
Huvudröret (i boxen)skall vara några cm lägre än backuppen så att de alltid rinner över i den först.

För att minska risken för virvlar som drar med sig luft så har jag satt 90 graders vinklar på huvudröret så att den inte tar vatten från ytan.
Det ser i princip ut som durson fast utan T kopplingen o reduceringarna.

Sen är det bara lite finlir med ventilen för att hitta läget där nästintill allt vatten går via häverten. Obs lite skall gå via backuppen!
Du skall alldrig någonsin reglera backuppen, den skall vara helt öppen ifall att...

K.I.S.S.;)

Sen om man får problem med ljud från backuppen så kan man lägga ett par 90 graders på den med. OBS där måste du borra ett hål på den högsta punkten för att inte få igång en häverteffekt.

//NiXoN
#99 - 30 december 2009 12:43
Underbart med hjälp!
Lär väl bli förutspråkare av det också om jag blir nöjd:)

Hur sätter häverten igång? Eller snarare, måste man sätta igång den själv och sedan sköter den sig fram till den av någon anledning bryts och då får man sätta igång den själv igen?
#100 - 30 december 2009 12:56
Det man behöver ställa in är flödesmängden i början, sen startar den själv efter elavbrott etc.
Du behöver dock ha lite höjdskillnad på huvudröret och backuppen för att det skall fungera.
Dvs den som går med hävert skall bli helt dränkt innan de börjar rinna över i backuppen.

//NiXoN
#101 - 30 december 2009 17:16
Jo, det var väl så jag tänkt, skitbra, då blir det till att beställa rör snart då:)
#102 - 12 januari 2010 19:13
något nytt på saltfronten?
#103 - 12 januari 2010 20:03
Nej, tyvärr, glömt skriva det här i tråden men tar ett break innan jag beställer hem rören och kör igång karet, behöver krafsa ihop lite pengar så man inte känner sig begränsad i vad man kan köpa till karet när det väl är på uppstart :)

Verkligen inte nedlagt bara pausat en månad eller tre.
#104 - 13 januari 2010 09:12
Kan du få tag på Ls o en skummare för inkörning så vore de ju bra medans du väntar.
Det kan du ju göra med en halvfull burk eller ett annat lämpligt kärl.

Jag vet att det kommer att vara en ekonomisk smäll att köpa Ls men satsa på att hitta bra sten.
Jag har själv ökat på med en 6kg odlad sten från bali, bara som experiment för att se hur bra den är. Hittils så ser det riktigt lovande ut, 2 olika Lps dock är en av dom en mörkerkorall, samt lite annat smått.

//NiXoN
#105 - 13 januari 2010 10:39
Jo, jag har också tänkt på att köpa det mest nödvänliga för att kunna påbörja inkörningen av karet, dock känner jag att det krävs minst 10KG LS till en början för att det skall vara någon mening, sen vill jag ju som du säger ha bra LS, helst inte begagnad så då kostar den ju 150-200Kr/Kg.

Vad anser du är bra LS och hur får man tag på den?
#106 - 13 januari 2010 11:03
Bra Ls är egentligen inte så makabert.
Jag föredrar dock att köpa den relativt snart efter att den kommit in, då kan man få med mycke mer roligheter.
Jag blev faktiskt imponerad av den odlade stenen från bali, den var betydligt finare än den vanliga jag sett i sthlm. Det som slog mig var att den stenen inte är bruten från revet, dvs ingen baserock som legat i mörker med knappt några kalkalger.
Denhär stenen har kalkalger på sig en del riktigt fina macroalger samt början till lite olika koraller.
Fördelen för handlaren är att han inte behöver ta in stora volymer som det blir med vanlig sten o cites. Här blir de mindre mängder o oftare så stenen är "färsk" från havet.
Se dock till att du köper från en handlare som importerar själv,annars kan stenen ha mellanlandat hos en grossist och legat där under oklara förhållanden.

//NiXoN
#107 - 21 februari 2010 17:12
Förlåt att det här kommer så sent men: Vad är en sump? Verkar vara någon sorts brontosaurusfilter eller nåt.
#108 - 26 februari 2010 17:50
Hur går det?....
#109 - 4 mars 2010 16:06
Det är bromsat helt och hållet som saltkar, har tyvärr verkligen inte råd just nu!

Dock har jag en ide om att bygga ett riktigt sjuhelvetes grymt växtkar av det istället, tråkigt att det bara står tomt :D

Det är ju 4x70W metallhalogen till belysning, det skulle växterna i ett 220L kar må mumma och toppen av misstänker jag starkt ;) I så fall ställer jag detta karet jämnte 400L växtkaret så har jag trycksatt CO2 lätt åtkomligt, kommer inte kosta mig alls mycket pengar att starta upp, det enda är väl att jag måste skaffa mig ett substrat, lite snygga växter samt MH lampor. De jag har som sitter i nu är Philips 830 vilket betyder att de är på 3000 kelvin, dvs, pissgult =/
#110 - 5 mars 2010 06:36
Ja du kan ju köra med sumpen som ytterfilter(snacka om volym på media).
Sen är det nog ingen nackdel att ha Co2 reaktorn i sumpen, bara man har utloppet nära returpumpen...

Skall du ändå starta salt frammöver så ha koll efter en doserpump, automatiserad dosering av PMDD vore väl smutt.
Lycka till o hoppas du startar ett riktigt kar snart;)

//NiXoN
#111 - 5 mars 2010 11:37
NiXoN skrev:
Ja du kan ju köra med sumpen som ytterfilter(snacka om volym på media).

Sen är det nog ingen nackdel att ha Co2 reaktorn i sumpen, bara man har utloppet nära returpumpen...

Skall du ändå starta salt frammöver så ha koll efter en doserpump, automatiserad dosering av PMDD vore väl smutt.

Lycka till o hoppas du startar ett riktigt kar snart;)

//NiXoN

Ja, jag har funderat på att skaffa mig alla rör och dra dem till sumpen så det ändå blir gjort, men det få nog bli en budget lösning på den i så fall, har inte råd med "snygga" genomföringar och liknande just nu tyvärr men en bra tjock silikonfog fungerar nog lika fint tror jag.

Nje, det tror inte jag heller är en nackdel att köra reaktorn nere i sumpen, klart det luftas ur lite mer än om man inte har sump men wootaheck, CO2 är inte dyrt.

Doserpumpar, har du något vettigt förslag på lösning till dem? De jag hittat är ju svindyra!

Tackar, det blir ett riktigt kar framöver men detta är en rolig lösning tills dess :)
#112 - 5 mars 2010 14:30
Nja, nya doserpumpar är inte gratis. Fish street har den billigaste men annars så kan man fynda på guiden om man har tur.
Köp inte Aquamedic bara dom är helt hopplösa.

Aquaterrashop är bra för pvc, skulle inte själv köra utan ordentliga genomföringar hur illa det än var. Det handlar inte om att dom är snygga utan säkra...

Annars så ta de lungt bara tills du har råd med något ordentligt.
Man ser så många tortyrkammare för clowner o anemoner som startas så billigt som möjligt bara för att de skall vara saltvatten.
Det är så mycke mer givande och hjälpa någon med en snäv budjet som ändå försöker göra det rätt så jag hoppas du återkommer.

//NiXoN
#113 - 5 mars 2010 15:13
NiXoN skrev:
Nja, nya doserpumpar är inte gratis. Fish street har den billigaste men annars så kan man fynda på guiden om man har tur.

Köp inte Aquamedic bara dom är helt hopplösa.

Aquaterrashop är bra för pvc, skulle inte själv köra utan ordentliga genomföringar hur illa det än var. Det handlar inte om att dom är snygga utan säkra...

Annars så ta de lungt bara tills du har råd med något ordentligt.

Man ser så många tortyrkammare för clowner o anemoner som startas så billigt som möjligt bara för att de skall vara saltvatten.

Det är så mycke mer givande och hjälpa någon med en snäv budjet som ändå försöker göra det rätt så jag hoppas du återkommer.

//NiXoN

Tack för tipsen. Men det med genomföringarna, det är inte det estetiska jag vill åt, givetvis är det funktionen, men varför skulle det fungera så mycket sämre än att succecivt lägga på 2-3 tjocka lager silikon? Iofs rätt osmidigt men genomföringarna kostar ju apa och gröna skogar, likaså kranarna. men men, jag vet att jag borde bita i det sura äpplet och köpa det men det har jag inte råd med just nu tyvärr pga. en att jag som student och tjejen som arbetslös skall spara ihop till en thailandsresa i oktober [:o]

Givetvis kommer jag inte göra några dumsnåla besparingar, allt jag gör brukar vara genomtänkt trots allt :) Givetvis kommer jag återkomma till saltvatten, risken finns att jag kör ett litet Wave 30L kar salt om jag råkar få tag i det billigt av en kompis som funderar på att importera ett gäng till en butik :d

Annons