Projekt 3000 liters akvarium!

#1 - 5 december 2009 19:50
Här kommer lite bilder innan vi börjar på akvariumet. Denna projekt tråd kommer att innehålla bilder under arbetets gång samt utrustingen vi kommer att ha till det m.m.! Första bilder kommer på dom "små" sido ruterna och överdelen som ska hålla armaturerna. tyvärr fick vi ingen ordentlig bild på dom större rutorna pga dåligt ljus men vi ska försöka fixa det så fort som möjligt.

Akvariets mått: 250cm*120*100

http://www.ladda-upp.com/bilder/27435/akvarium "Gaveln"
http://www.ladda-upp.com/bilder/27436/akvarium "Överdel"

Har du/ni några tips eller invändningar så skriv gärna.

Simma lungt/ Patrik & Daniel
#2 - 5 december 2009 19:54
oj hoppsan det där kallar jag badkar :D vad för sorts biotop är det tänkt i detta JÄTTE kar? lägger en prenumeration på denna tråd, dett vill jag inte missa
#3 - 5 december 2009 19:54
Så härligt att det blev en projekttråd av detta ändå! Kommer att följa det hela med spänning - och så får vi önska er ett hjärtligt och genomärligt lycka till! XD

Såhär till att börja med liksom. ; )
#4 - 5 december 2009 19:57
det kommer att vara ett sötvattens kar med mycket malawiciklider hade vi tänkt.
#5 - 5 december 2009 20:01
nu har det gått över tio minuter sedan du startade tråden... så upp med mer bilder! :D
#6 - 5 december 2009 20:19
Tagit bild på resterande glas ingen kanon blid men man ser dom:p

http://www.ladda-upp.com/bilder/27438/akvarium
#7 - 5 december 2009 22:38
Såg karet på annonsen på blocket. J*vligt snyggt som han hade det. Men kommer bli en lagom stor malawi balja=)
#8 - 5 december 2009 23:25
Wow. Hade jag haft den baljan så hade jag haft rockor i:D
#9 - 6 december 2009 09:29
Jag hade kört rockor, 15st Geophagus Alrifrons, ngn större tetra och lite malar.
#10 - 6 december 2009 09:57
coolt
#11 - 6 december 2009 10:36
Se till att bli goldmember nu oxå primox88 så du kan posta bilder direkt i tråden :) ;)
#12 - 6 december 2009 11:02
Detta kommer jag följa med stor spänning! Och grattis till köpet....... (sagt med en lite avundsjuk ton) :D
#13 - 6 december 2009 13:20
herrejösses du kommer ju upp i kjell storlek när det gäller kar
#14 - 6 december 2009 23:24
Blir att börja på bänkbygget snart vi hade tänkt köra på lecablock 19x19x54 2 rader på höjden drygt 40cm hög. gör bänken ganska låg pga att akvariet är 1m sen har vi mdf skiva 20/22 mm med frigolit som gör 10cm så vi hamnar på en höjd på 150cm vilket är högt nog för att rengör/inreda etc.

sedan klä det i trä och bygga nå skåp på sidorn för pumparna.

Har ni några ideer skriv gärna.
#15 - 7 december 2009 00:10
Se till att loda det väl bara:)

Kör plyfa som skiva istället för MDF, tydligen är det väldigt dåligt på att stå emot väta då det är komprimerad spån som sväller rejält.

Bli Goldmedlem nu så vi kan få bilder i tråden och på tal om bilder så måste du ju ta mängder av den varan! :D
#16 - 7 december 2009 00:18
ok han som hade akvariet innan körde lecan sedan frigoliten som är 7cm ner mot lecan och sedan mdf:en sen akvariet mot det, javisst ska va noga med att det ska vara rakt åt alla håll. Får se senare om det blir aktuellt med att bli "Goldmedlem". glömde säga vi kommer smeta lecablocken med mur & putsbruk B så det inte finns nå risk att det far någonstans.
#17 - 7 december 2009 00:24
Hur kommer du gå till väga när du silikonerar det hela? För att få lagom tjocka fogar osv, hur pass tjocka planerar du?

Du lär ju behöva bolla en hel del ideer med det här karet och zoopet är en rätt bra plats att göra det på ;) Att du borde bli det nu är ju för att det är nu och inte sen du projekterar ditt kar!
Inte reklam på något sätt, tänker bara på vad som borde bli smidigast, dessutom kostar det inte mer än vad ett par fiskar men det lär du spara in väldigt snabbt xD
#18 - 8 december 2009 18:45
Jag funderar på att fara på k-rauta där ska dom ha ett glasmästarkitt som man kan köpa. mycket folk här på zoopet som köpt det och fått väldigt bra och fina fogar på karet. Silikonen kommer jag beställa från tyskland då silikonen här är väldigt dyr ( ca 130:-tuben).

Har ringt runt och hört och det blir perennator q201 tror jag det hette. tyskt kvaliteé säger dom så fi kommer att köra på det.
#19 - 8 december 2009 18:48
Jag hade inte tvekat och bjudit in en legitimerad akvariebyggare eller glasgubbe för att hjälpa dig limma den där burken.
Så stort skulle jag inte vågat göra själv.
#20 - 8 december 2009 21:18
Det kommer vara min morbror som silikonerar karet. han har hållt på med akvarium och byggen i dryga 25år. tror detta blir hans största kar han kommer silikonera. vet att han gjort ett kar på dryga 2-2.5 kubik så limma karet kommer nog gå ypperligt bra.
#21 - 12 december 2009 01:10
Nu kommer en liten uppdatering.

Har nu fått hem cirkulationspumpen/Wavemakern Resun 15000A och till min besvikelse så funkar den ej som den skall då den ej byter läge och endast kör på lägsta hastighet. får hoppas att man får igen pengarna eller eventuellt en ny.

Material till bänken inhandlas nästa vecka och då kommer även nya bilder upp.
#22 - 12 december 2009 01:29
primox88 skrev:
Nu kommer en liten uppdatering.

Har nu fått hem cirkulationspumpen/Wavemakern Resun 15000A och till min besvikelse så funkar den ej som den skall då den ej byter läge och endast kör på lägsta hastighet. får hoppas att man får igen pengarna eller eventuellt en ny.

Material till bänken inhandlas nästa vecka och då kommer även nya bilder upp.

Resun är väl känt för att vara kinaskräp? Du tjänar in pengarna på dom engångskostnader det blir när du köper kvlitétsprodukter.

Jag har inte läst hela tråden men var är det tänkt att du ska ha karet?
#23 - 12 december 2009 18:46
Njaa. vad jag har läst så har dom flesta som köpt den varit nöjd och har hållit ett bra tag. fördelen med den är att den drar extremt lite ström och lever inte om nånting i princip.

Var så bra pris på den så jag var som illa tvungen att köpa den kände jag.

Karet kommer att vara några hus ifrån jag och flickvännens lägenhet. Blir hos min broders källare som har ett väldigt stort hus. Så akvariumet blir till en viss del hans också. skall starta ett "odlingsrum" efter att 3000L akvariumet är klart så blir det till att göra flera egna småkar upp till 375L.
#24 - 12 december 2009 20:42
Jag har själv testat resuns grejer och jag tycker att kvalitén är helt ok...
Kineserna är inte så dåliga längre ;)
#25 - 20 december 2009 23:09
hur går det nu? lite nyfikna e vi allt! :)
#26 - 21 december 2009 02:24
Jodå, det går väll sisådär just nu! Lyckades få igång wavemakern så nu går den som den skall.

Beställde 3st 150W HQI (10000K) från tyskland idag och riktigt längtar tills dom kommer fram. Frågan är om jag ska beställa 14000K lampor nu också för att undvika det gulaktiga ljuset. eller vad tycker ni? Lamperna jag köpte var enbart hqi så lysrör måste införskaffas snart också. Kan jag köra med 4-6 t8rör i längsta version? eller föredrar ni något annat? samt watt? Vill ha riktigt bra ljus i karet.

I början av januari så kommer projektet dra igång på allvar då man får lite ekonomi och det första som står på shoppinglistan då är ju framförallt virke till bänken och efter det så ska silikon inhandlas och sedan hoppas man lyckas få ihop karet på ett professionellt sätt. Vet att det är några stycken som väntar på bilder och lugn bara, det kommer! Ska försöka bli goldmedlem nästa månad också så bilderna visas i forumet.

Tack för visat intresse!
#27 - 21 december 2009 03:24
Humm, tre stycken spotlights ner i det där karet känns inte närapå tillräckligt, kommer nästan bli punktbelysning. tror du borde satsa på ett par till om du vill ha ett jämnare ljus över karet.

Härligt att du skall bli goldmedlem =)
#28 - 21 december 2009 03:41
Sultanen skrev:
Humm, tre stycken spotlights ner i det där karet känns inte närapå tillräckligt, kommer nästan bli punktbelysning. tror du borde satsa på ett par till om du vill ha ett jämnare ljus över karet.

Härligt att du skall bli goldmedlem =)

Joo, det är helt klart. men dom ska hängas en bit ovanför karet så det blir mer spridning på ljuset. Får helt enkelt se hur högt man vågar placera dom så att ljuset inte blir allt för svagt på botten.

Pratade även med förra ägaren av karet idag och skulle höra med han vad han körde med för watt på sina, fick tyvärr inget svar då han var i moskva för tillfället men skulle höra av sig när han kommer hem. Jag vet att han endast körde med två stycken. och dom lär ju säkerligen minst varit på 250w skulle jag tro. Är eventuellt att man köper dom av han också om man får dom för ett bra pris.

Ska även tillägga att hqi jag köpte var inte i en enda armatur utan det var tre stycken likadana. skulle vara riktigt illa om alla tre satt i samma armatur för då får man ju inte i närheten av samma spridning.
#29 - 3 januari 2010 18:26
hur går det nu då???

gott nytt år btw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#30 - 10 januari 2010 03:05
blackizzz skrev:
hur går det nu då???

gott nytt år btw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Njaa, går rätt segt och inte så bra. Köpte ju några lamper av en kille i tyskland men verkar ha blivit blåst då han säger att pengarna inte blivit överförda fast jag satte in dom några dagar innan jul. :( Eller kan det vara banken som varit seg under semestern.

På måndag får jag in lite pengar och då blir det silikonbeställning samt bänkbygge. Blir att chansa på ca 18 burkar och hoppas det räcker. Virke till bänken köps på tisdag då jag far in till stan.

Funderar lite på pumpsystemet, om jag skall göra ett eget ytterfilter av en dammpump som pumpar 10000L/h och en 200-300Liters plasttunna som filter. Har ritat upp en bild och jag hoppas ni förstår hur jag tänker.

http://www.ladda-upp.com/bilder/29032/filtrering

Om ni kollar/kollat på bilden ska jag försöka förklara hur jag tänker.

Det finns ett hål i glaset som är ca 50-60mm stort som är på ena sidoglaset (ca. 20cm från toppen på glaset. Hade tänkt koppla en slang därifrån som är i samma storlek. Slangen därifrån går därefter in till tunnans överfel där vattnet rinner igenom filtrering då jag tänkt använda biobollar och lite annat filtermatrial. Vattnet faller ända ner till botten där dammpumpen ligger och väntar på vatten. Därefter skickar den all vatten ner i karet igen.

Ska även tillägga att Tunnans överkant kommer ligga strax ovanför hålet så det inte blir någon översvämning och då behövs ej heller något lock.

Varför jag vill ha detta system är delvis för att pumpen kommer i princip inte leva om något, Pumpen är ganska billig att inhandla samt tar den väldigt lite ström då den bara har en motor för att "skicka ut" vatten och inte något blås innåt. Och lär bli en någolunda bra filtrering!? eller?

Har ni några andra förslag på möjligtvis bättre system så meddela gärna.
Hade i början tänkt använda 2st fx5 pumpar och någon till men då blir strömmen väldigt väldigt dyr.
#31 - 25 januari 2010 22:28
hänt något nytt? :)
#32 - 7 februari 2010 00:10
Undrar det samma, har något hänt här?
mvh Jonas
#33 - 7 februari 2010 07:14
Ja har det hänt något med detta projje
#34 - 9 februari 2010 02:43
Jodå, håller på lite smått och gott att göra den gigantiska armaturen till karet. Men för dryga 1.5v sen inträffade en olycka då jag skar mig rejält på reflektorerna så har jag tagit en liten paus men ska köra igång igen på torsdagen med svetsningen. '

Armaturen kommer att bestå av ca 18st 58w 1.5meter långa lysrör. kommer att köra i början med vanliga daylight med ca 6500K så det blir ett gult ljus tills man har råd att köpa nya rör. Kommer även ha en packning mellan armaturen och karet för att undvika att allt för mycket fukt kommer ut och även för att hålla värmen inne, kommer inte ha på alla lysrör samtidigt när man inte är där nere och kollar utan endast ett fåtal.

Var ju som tänkt att fler bilder skulle komma i början av Januari men eftersom det har blivit väldigt mycket inhandling från tyskland då dom haft kanonerbjudande har själva bänken inte blivit inhandlad. Det är inte lätt att vara arbetslös.

Det som är inhandlat är:

2st eheim 2260 pumpar som jag nu väntar på. Blir nog ett till starkt ytterfilter samt ett innerfilter av bästa sprutt.
Visade tidigare en skiss om hur jag tänkte göra med filtreringen men så blir det inte då jag fick tag i dom externa pumparna så pass billigt.

9st 58W armaturer med 3st rör i vardera, men som ovan så kommer egen armatur att tillverkas och blir ev. att fler lysrör och kanske några HQI men har för tillfället bara 1st 150W så jag skulle haft tag i 2st till.

15st tuber av märket perennator AQ201 får hoppas att det räcker.

1st Resun 15000 Wavemaker endast för syresättning, blir eventuellt en till beroende hur pass mycket fart det blir på ytan med den och pumparna igång.

2st 300W Jäger doppvärmare.

/Patrik
#35 - 9 februari 2010 08:05
primox88 skrev:
Jodå, håller på lite smått och gott att göra den gigantiska armaturen till karet. Men för dryga 1.5v sen inträffade en olycka då jag skar mig rejält på reflektorerna så har jag tagit en liten paus men ska köra igång igen på torsdagen med svetsningen. '

Armaturen kommer att bestå av ca 18st 58w 1.5meter långa lysrör. kommer att köra i början med vanliga daylight med ca 6500K så det blir ett gult ljus tills man har råd att köpa nya rör. Kommer även ha en packning mellan armaturen och karet för att undvika att allt för mycket fukt kommer ut och även för att hålla värmen inne, kommer inte ha på alla lysrör samtidigt när man inte är där nere och kollar utan endast ett fåtal.

Var ju som tänkt att fler bilder skulle komma i början av Januari men eftersom det har blivit väldigt mycket inhandling från tyskland då dom haft kanonerbjudande har själva bänken inte blivit inhandlad. Det är inte lätt att vara arbetslös.

Det som är inhandlat är:

2st eheim 2260 pumpar som jag nu väntar på. Blir nog ett till starkt ytterfilter samt ett innerfilter av bästa sprutt.

Visade tidigare en skiss om hur jag tänkte göra med filtreringen men så blir det inte då jag fick tag i dom externa pumparna så pass billigt.

9st 58W armaturer med 3st rör i vardera, men som ovan så kommer egen armatur att tillverkas och blir ev. att fler lysrör och kanske några HQI men har för tillfället bara 1st 150W så jag skulle haft tag i 2st till.

15st tuber av märket perennator AQ201 får hoppas att det räcker.

1st Resun 15000 Wavemaker endast för syresättning, blir eventuellt en till beroende hur pass mycket fart det blir på ytan med den och pumparna igång.

2st 300W Jäger doppvärmare.

/Patrik

Skall absolut följa denna tråden, Stora kar e alltid roligast ;)
Var beställer du när du från tyskland ?
Tänkte på silikonet så ligger en tub på claes olssons på 49kr st, kanske ska va annat silikon till så stora byggen ?
#36 - 9 februari 2010 17:10
Jag beställer det mesta från Aquaristicshop och dom har väldigt bra priser tycker jag samt så tar leveransen dryga veckan bara och frakten kostar i princip inget då man betalar i förskott. Har köpt HQIn från tysklands ebay också och det fungerade bra.
Hehe, njaa. clas olssons akvariesilicon vill jag ej ha till det stora då jag ej tror att den silikonen pallar det trycket som blir. Blev rekommenderad att använda perennator AQ201 så jag hoppas det fungerar :)
#37 - 9 februari 2010 20:06
Jäklar vad mycket ljus, är du elektriker som norpar från jobbet eller? :)
Men 9st * 3 rör är ju 27 inte 18..

Grymt spännande i alla fall :)
#38 - 9 februari 2010 20:26
om jag hade haft så stort akvarium hade jag haft grodor i det :)
#39 - 9 februari 2010 20:43
om jag hade haft så stort akvarium hade jag haft grodor i det :)
:confused:
#40 - 9 februari 2010 21:03
danne0301 skrev:
Jäklar vad mycket ljus, är du elektriker som norpar från jobbet eller? :)

Men 9st * 3 rör är ju 27 inte 18..

Grymt spännande i alla fall :)

Joo. men kommer ej använda alla 9. tror det räcker med 6 armaturer. Dom andra kommer vara reserv och har även ett 375L kar där armaturen passar PERFEKT, har tagit bort 2 rör ur den armaturen då lyset är tillräckligt starkt med endast 1st 58Wattare i det karet.

Joo, kommer nog gå åt en hel del el när man har på alla lampor på en gång men det blir ju endast när man är där nere och tittar och när man tar nån öl på någon fredakväll alla rör kommer vara igång samtidigt. kommer nog bara ha på 3-4st rör när man inte är där så fisken får ljuset dom behöver.

Det positiva med 58w är att dom lämnar en hel del värme i karet och i 375L karet har jag ständigt 25-26grader fast doppvärmaren är borttagen och då är det ändå bara ca 21-23grader i lägenheten.
Det ända problemet jag ser med dom starka lysrören är att det kommer en del alger på rutorna tyvärr. Men då har jag ju trots allt bara några få ancistrusyngel som suger på stenarna istället för glaset. :P
#41 - 9 februari 2010 21:47
Grymt projekt! Mer bilder!!!! :)
#42 - 23 februari 2010 20:07
det verkar som detta kommer bli grymt! Väntar med spänning på mer bilder!
#43 - 25 februari 2010 21:35
En bild på pumpar kar och allting?
#44 - 26 februari 2010 07:08
Verkligen intresant bygge då det du gör nu är nästan samma som jag skall göra när även jag har tillgång till hus :) Kul att du ska köra malawis då de är mina favoriter. men betänk att du med fördel skall ha svag belysning för malawis då de kommer färga ut mycket bättre och finare. köp och läs boken back to nature guide om Malawi innan du börgar inreda karet då de vill ha på ett visst sätt för att trivas bra, jag köpte den och gjorde om hela inredningen efter det och nu trivs mina jätte bra
#45 - 3 mars 2010 02:20
Bilder kommer inom kort då man glömmer ta med kameran varje gång när man far till brodern, Sen tror jag inte ni vill se hur det ser ut där nere just nu med 40-talet lecablock, virke, Massor meter elkabel samt borrmaskiner,vinkelslipar och svets. Ska ta bilder ihelgen hade jag tänkt när man placerat klart lecablocken, och när armaturen är färdiglackad och klar så man fått lite mer struktur i rummet.

Just nu börjar man halvt tveka på om man verkligen ska köra på malawi då de kräver mer underhåll pga känslighet, och ju mer underhåll ju dyrare blir det och helst när karet är så pass stort. Så sydamerika har lockat mig mer på sistone men det är lite surt att bo häruppe i Norrland då utbudet är ganska lågt.

Fiskar jag har sökt ett tag är först och främst Chichlasoma Festae som verkar vara väldigt intressant. Samt Jaguarciklid skulle jag kunna ha.

Om någon vet av vart man får tag i dessa fiskar i Norrland skulle det vara riktigt bra.
#46 - 3 mars 2010 07:25
Det är ju byggprocessen som är det intressanta!
#47 - 3 mars 2010 08:55
Vad har du tänkt dej för malawi? Jag röstar på stora rov malawi!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=797

http://www.ciklider.se/malawi/dimidiochromis_strigatus.shtml (dålig bild)

http://www.ciklider.se/malawi/nimbochromis_linni.shtml

http://www.ciklider.se/malawi/fossorochromis_rostratus.shtml Fredlig med tålig! Sen gör det ju inget att den är så fin:)

Det finns ju massor med mer sorter att välja på, men dessa skulle ja ha valt iaf:)
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 3 mars 2010 09:04
primox88 skrev:
Just nu börjar man halvt tveka på om man verkligen ska köra på malawi då de kräver mer underhåll pga känslighet, och ju mer underhåll ju dyrare blir det och helst när karet är så pass stort. .

Nja det har du nog fått lite om bakfoten - för malawi är enkla fiskar och inte det minsta känsliga och kräver minimalt med underhåll.

Vilken fiska du väljer är väl mer upp till vilken smak du har och vad du gillar - men de argumenten till valet som du anger är dock inte hållbara
#49 - 3 mars 2010 09:05
Sultanen skrev:
Det är ju byggprocessen som är det intressanta!

Joo, det är klart. har ju fotograferat litegranna bara steg för steg när jag byggt armaturen och givet så kommer det när silikoneringen kommer och eldragning m.m. Och bilder kommer på konstruktion samt resultatet i ett. Men tycker som inte att fotografering på allt som ligger kors och tvärs är någon idé :P
#50 - 3 mars 2010 09:16
Nja det har du nog fått lite om bakfoten - för malawi är enkla fiskar och inte det minsta känsliga och kräver minimalt med underhåll.

Vilken fiska du väljer är väl mer upp till vilken smak du har och vad du gillar - men de argumenten till valet som du anger är dock inte hållbara

Hehe, det säger du? Den erfarenhet jag har om malawi är iaf sämre än syd/centralamerikansk.

Hade för inte så längesedan några trewavasae ciklider som jag hade tillsammans med några sebraciklider och jd. och när min doppvärmare sa upp sig och gick på fullstyrka då dog alla malawis men amerikanerna klarade av värmeökningen väldigt bra blev väll sisådär 31 grader, annat exempel var min broder som hade några rostciklider och trewavasae och även hans dog när det blev försening med vattenbyterna och troligtvis blev det en phförändring eller nitrithöjning och även där klarade dom ej av det. Samma sak när det gäller sjukdomar som kommit och gått att amerikanern verkar ha bättre imunförsvar då dom ej fått något.

Kan kanske också bero på att mina Malawi jag haft varit av den sämre kvaliteén ,vad vet jag men nått lurt har det varit.

Men det är säkert som du säger Kjell men av den erfarenhet jag har så har amerikanerna klarat sig bättre när det blivit småa vattenkvaliteétsförändringar i vattnet.
#51 - 3 mars 2010 11:29
trewavasae har jag heller aldrig lyckats med, dom bara dör. Köpte 6 livingstonni förra året alla har klarat sig, samtidigt köpte jag trewavasae den sista dog en månad efter...

Jag har själv haft ett rovmalawi kar, tycker det inte finns något roligare.
Visst discus är snygga men dom bråkar inte speciellt ofta...
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 3 mars 2010 11:34
Just L. trewavasae (och fuelleborni) är rätt känsliga för nitrit (sannolikt för att de lever i grunt turbulent vatten), men det är också de enda malawi som är det.
Men sköter man bara vattenbytena så är det inte hellre några problem att hålla dessa fiskar
#53 - 3 mars 2010 12:52
primox88 skrev:
Men tycker som inte att fotografering på allt som ligger kors och tvärs är någon idé :P
Det är ju inspirerande serru :d
#54 - 3 mars 2010 13:12
för mig är det julafton varje gång någon lägger in en bild på akvariebygge, även om de bara fotat hörnet av ett helglaskar i ett becksvart rum utan blixt :P

MER bilder ;)
#55 - 3 mars 2010 13:16
Just L. trewavasae (och fuelleborni) är rätt känsliga för nitrit (sannolikt för att de lever i grunt turbulent vatten), men det är också de enda malawi som är det.

Men sköter man bara vattenbytena så är det inte hellre några problem att hålla dessa fiskar

Jaha, på det viset. Hade jag faktist ingen aning om. Men då kanske man ska köra på ett malawi kar då iaf, fick som känslan att alla var lika känsliga som trewavasaen.

Tycker ändå jag har skött karen någolunda med ca 30% vattenbyten/vecka och då alltid slammsugit från gruset också men det kanske inte är tillräckligt. Har ju även hänt att man glömt och det tagit ca 3v innan man bytt vatten och det är väll inte allt för bra.
#56 - 3 mars 2010 13:17
Marnat skrev:
för mig är det julafton varje gång någon lägger in en bild på akvariebygge, även om de bara fotat hörnet av ett helglaskar i ett becksvart rum utan blixt :P

MER bilder ;)

Haha, Jamen då kommer några bilder ikväll då! :D
#57 - 3 mars 2010 13:19
Äntligen! :):)
#58 - 3 mars 2010 13:36
Fy fan säger jag bara:D:D

hehe tänk dig ett gäng Altum skalare och ett 1000tal kardinal/neontetror i det karet, det hade varit något haha:d *sorry bara jag som drömmer :D
#59 - 3 mars 2010 13:40
Det finns ju otroligt vackra scalare varianter, Redback, Altum, Blue Neon. Ja, det hade varit fantastiskt fint!
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 3 mars 2010 13:44
Fy fan säger jag bara:D:D

hehe tänk dig ett gäng Altum skalare och ett 1000tal kardinal/neontetror i det karet, det hade varit något haha:d *sorry bara jag som drömmer :D

Ja altumen kommer att stormtrivas - det kommer att vara dukat bord för dom väldigt länge i ett sådant akvarium;)
#61 - 3 mars 2010 13:48
Ja altumen kommer att stormtrivas - det kommer att vara dukat bord för dom väldigt länge i ett sådant akvarium;)

frågan är väl då om säg 10-15 altum lyckas decimera ett neonbestånd av 1000 individer snabbare än de små lyckas föröka sig? Tänk att få en perfekt balans där så man endast behöver mata småfisken.
#62 - 3 mars 2010 13:50
Byt ut neonerna mot Endler Guppy så har du nog hittat den balansen där ;)
#63 - 3 mars 2010 13:58

Haha tänkte inte ens på det[:o]:D:D

Men vadå om man får dem rätt små och låter dem växa upp med småfiskar kommer de ändå ge sig på dem eller?

Marnat skrev:
frågan är väl då om säg 10-15 altum lyckas decimera ett neonbestånd av 1000 individer snabbare än de små lyckas föröka sig? Tänk att få en perfekt balans där så man endast behöver mata småfisken.

Kanske inte den lättaste fisken att odla hehe men som sultanen säger ett par 100 guppys så har de mat så länge de lever haha
#64 - 3 mars 2010 17:21
Du kan inte slänga bort ett 3000 L kar på guppy;) Kör något som är lite aggresivt!
#65 - 3 mars 2010 17:26
Jag hade helt seriöst kört med Altum eller någon annan ståtlig scalare, välvuxet med lättare växter samt ett gött stim med en tetra lagom stor för att dina scalare skall svälja dem hela.

Slösa inte bort ett så stort och härligt kar på nått så tråkigt som Malawi ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 3 mars 2010 17:47
Haha tänkte inte ens på det[:o]:D:D

Men vadå om man får dem rätt små och låter dem växa upp med småfiskar kommer de ändå ge sig på dem eller?

Förr eller senare ja - det vet jag av egen bitter erfarenhet efter några försök[:o]
#67 - 8 mars 2010 00:33
Här kommer lite bilder på lecablocken som är uppställda och klara, och det var väldigt tur att cementgolvet var väldigt rakt och fint. Så nu i veckan blir det äntligen att silikonera ihop glaset. Lägger in en bild på den stora armaturen som inte riktigt är klar än, Förhoppningsvis blir den klar i veckan också.

Vart lite synd att jag inte kan använda 6 armaturer så det får räcka med 5st altså 15st 58W.

Tycker ni att lecablocken är placerade bäst på detta vis eller tror ni att man skulle kunna ställa dom på något bättre sätt så det blir stabilare?

LeckaBlocken: http://www.ladda-upp.com/bilder/31554/lecablocken

Armaturen: http://www.ladda-upp.com/bilder/31555/lysr-C3-B6rsarmatur
#68 - 8 mars 2010 11:17
Gillar formatet du har på ditt kar! Blir hur bra som helst!
Fundamentet ovan ser väldigt stabilt ut! Jag har liknande till mitt 840, lade dit två lager med liggunderlag ovanpå lecablockan för att jämna ut ojämnheter, sedan en redig skiva ovanpå som karet står på. Har funkat ett bra tag nu.
#69 - 8 mars 2010 11:41
Tummen upp!
#70 - 17 mars 2010 19:42
kul projekt detta,, hänt ngt mer nu? :) [:-176]
#71 - 17 mars 2010 20:31
Wow! vilken megaburk!! Jag kan förstå dom som vill ha stora fiskar i ett sådant kar, det är ju maffigt. Jag personligen skulle ha ett megastimm med rödmunstetror eller Pseudomugil furcatus. Tänk att ha ett så stort med massor av växter och stora stim på ca 100-150st. Kanske svårt att få tillräckligt med ljus i ett såpass djupt kar(med tanke på mycket växter). Om jag inte missminner mig hade vel Kjell rödmunnar i sitt stora kar!!!! Det var maffigt!!
#72 - 17 mars 2010 20:45
jag skulle köra med frontosor och malar.:)
#73 - 17 mars 2010 21:44
Om jag haft plats för ett så stort kar ändå...

MONSTER HELA VÄGEN!!
#74 - 18 mars 2010 19:15
Tror det hade varit grymt fräckt med mindre fiskar i ett så stort akvarium! Kör med ett jättestim(200+) med någon snygg högryggad tetra: Diamant, Serpa, mfl, ett stort stim med någon fredlig ciklid tex jordätare(Biotodoma, Satanoperca, Geophagus) och ett antal par med Apistogrammor och ett stim med kanske 70-80 corydorisar.
#75 - 19 mars 2010 01:14
diesel82 skrev:
kul projekt detta,, hänt ngt mer nu? :) [:-176]

Härligt att höra att det är några ändå som fortfarande har förtroende och intresse för detta evighetsprojekt! :P

Just nu står det lite stilla. Väntar på att få tag i några extrema tvingar för limningen. Och sen få tag i lite 2x2 tum virke för att göra en liten ram och underlätta limningen. Just nu så är jag luspank då man börjat plugga och inte fått nå pjåning från csn! :/

Har tänkt om litegrann också när det gäller toppglaset som ska hålla i glaset ovan, Tänker inhandla lite vinkelplattjärn (ca 3-4mm tjocklek) och göra en ram till karet då även för säkerhet och även utseende skull. Jag undrar hur många mm spel ska det vara när man sätter på vinklarna? är det ca 2mm? För jag antar att det ej ska vara ända emot glaset!?
Ska även göra ca 4 stag högst upp som håller mycket av trycket, Så förhoppningsvis blir det så likt ett alu som det kan bli.
#76 - 19 mars 2010 01:20
GöranE skrev:
Tror det hade varit grymt fräckt med mindre fiskar i ett så stort akvarium! Kör med ett jättestim(200+) med någon snygg högryggad tetra: Diamant, Serpa, mfl, ett stort stim med någon fredlig ciklid tex jordätare(Biotodoma, Satanoperca, Geophagus) och ett antal par med Apistogrammor och ett stim med kanske 70-80 corydorisar.

Hehe, Jadu! Det går ju lite upp och ner när det gäller fiskvalet till detta kar.
Först var man småsugen på ett stort antal Tropheusar och sen nu är man mer inne på större sydamerikanska ciklider. Det är ju fortfarande osäkert på vad man kommer lägga i, men när allt är klart så får man helt enkelt ta fisken man är sugen på just då! :) Så fisken du nämner är ovan är nog inte uteslutna.
#77 - 19 mars 2010 21:14
primox88 skrev:
Hehe, Jadu! Det går ju lite upp och ner när det gäller fiskvalet till detta kar.

Först var man småsugen på ett stort antal Tropheusar och sen nu är man mer inne på större sydamerikanska ciklider. Det är ju fortfarande osäkert på vad man kommer lägga i, men när allt är klart så får man helt enkelt ta fisken man är sugen på just då! :) Så fisken du nämner är ovan är nog inte uteslutna.

:DHalva nöjet ligger ju i att välja firrarna :) Men håll med om att det vore coolt med ett megastim tetror som drar från kortsida till kortsida i detta megakar. Kolla in Acharichtys Heckeli, en absolut favorit. Tänk ett stim med sådana..
Bilagor:
#78 - 20 mars 2010 01:24
GöranE skrev:
:DHalva nöjet ligger ju i att välja firrarna :) Men håll med om att det vore coolt med ett megastim tetror som drar från kortsida till kortsida i detta megakar. Kolla in Acharichtys Heckeli, en absolut favorit. Tänk ett stim med sådana..

Jääklar vilken vacker fisk, tyvärr hitta jag bara 1 sida om dom och det var bara en bild! :/ du vet inte av någon infosida så man kan läsa om dom? försökt googla med dåliga resultat! :(
#79 - 21 mars 2010 10:11
Visst är dom tjusiga!!
Du har ju ciklid.org http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=179

Eller googla på bara Heckelii obs! Två i:n.

Typ 180000 träffar
#80 - 23 mars 2010 13:55
GöranE skrev:
Visst är dom tjusiga!!

Du har ju ciklid.org http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=179

Eller googla på bara Heckelii obs! Två i:n.

Typ 180000 träffar

Jahaa, Nu jäklar kom det fram resultat. Har du dessa hemma? Undrar om det går bra och ha dessa med andra ciklider, altså ej jordätare?
#81 - 24 mars 2010 06:35
Nej! Jag har dom inte (ännu) och du kan nog ha dom tillsammans med andra cilider om dom inte är för aggresiva. Heckeliin hör inte till dom tuffare.
#82 - 3 april 2010 10:24
nu måste något nytt hänt ! :)
#83 - 3 april 2010 11:48
Ja nu är vi allt bra nyfikna! :)
#84 - 3 april 2010 13:23
bilder:D
#85 - 3 april 2010 18:23
Sultanen skrev:
Jag hade helt seriöst kört med Altum eller någon annan ståtlig scalare, välvuxet med lättare växter samt ett gött stim med en tetra lagom stor för att dina scalare skall svälja dem hela.

Slösa inte bort ett så stort och härligt kar på nått så tråkigt som Malawi ;)

Varför är malawi tråkiga nu för?
#86 - 3 april 2010 19:07
pontulf skrev:
Varför är malawi tråkiga nu för?

Tråkigt jämfört med vad man kan husa i ett 3000 liters ;)
#87 - 3 april 2010 19:19
Primox!! Nu vill vi veta vad som händer i detta megaprojekt..

Pontulf:
Malawi är väl dom som kallas för pingpongfiskar ;-) simmar bara fram och tillbaka. Inte svårare att få att leka än att dom håller på som galningar i påsen på väg hem från affären. ;-)
Bilagor:
#88 - 14 april 2010 21:00
Bilder :)
#89 - 15 april 2010 06:46
Ser som alla andra fram emot bilder! :)
#90 - 11 maj 2010 20:07
GöranE skrev:
Primox!! Nu vill vi veta vad som händer i detta megaprojekt..

Pontulf:

Malawi är väl dom som kallas för pingpongfiskar ;-) simmar bara fram och tillbaka. Inte svårare att få att leka än att dom håller på som galningar i påsen på väg hem från affären. ;-)

Haha simmar fram och tillbaka? Discus då? Dom står ju bara där och är snygga, då vill jag hellre att dom simmar fram och tillbaka.
Sen behöver man inte ge 400 kr paret heller eller vad det är discus kostar...

Tänk och köra på rovmalawi i det karet, sen hoppas jag på lite bilder snart:D

Annons