hur går det nu då???
gott nytt år btw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Njaa, går rätt segt och inte så bra. Köpte ju några lamper av en kille i tyskland men verkar ha blivit blåst då han säger att pengarna inte blivit överförda fast jag satte in dom några dagar innan jul. :( Eller kan det vara banken som varit seg under semestern.
På måndag får jag in lite pengar och då blir det silikonbeställning samt bänkbygge. Blir att chansa på ca 18 burkar och hoppas det räcker. Virke till bänken köps på tisdag då jag far in till stan.
Funderar lite på pumpsystemet, om jag skall göra ett eget ytterfilter av en dammpump som pumpar 10000L/h och en 200-300Liters plasttunna som filter. Har ritat upp en bild och jag hoppas ni förstår hur jag tänker.
http://www.ladda-upp.com/bilder/29032/filtrering
Om ni kollar/kollat på bilden ska jag försöka förklara hur jag tänker.
Det finns ett hål i glaset som är ca 50-60mm stort som är på ena sidoglaset (ca. 20cm från toppen på glaset. Hade tänkt koppla en slang därifrån som är i samma storlek. Slangen därifrån går därefter in till tunnans överfel där vattnet rinner igenom filtrering då jag tänkt använda biobollar och lite annat filtermatrial. Vattnet faller ända ner till botten där dammpumpen ligger och väntar på vatten. Därefter skickar den all vatten ner i karet igen.
Ska även tillägga att Tunnans överkant kommer ligga strax ovanför hålet så det inte blir någon översvämning och då behövs ej heller något lock.
Varför jag vill ha detta system är delvis för att pumpen kommer i princip inte leva om något, Pumpen är ganska billig att inhandla samt tar den väldigt lite ström då den bara har en motor för att "skicka ut" vatten och inte något blås innåt. Och lär bli en någolunda bra filtrering!? eller?
Har ni några andra förslag på möjligtvis bättre system så meddela gärna.
Hade i början tänkt använda 2st fx5 pumpar och någon till men då blir strömmen väldigt väldigt dyr.