projekt 310L/Malawi

#1 - 4 september 2011 14:46
Nu kör vi igen!

Jag fick hjälp av mitt försäkringsbolag så nu har jag fått hem min nya balja. Karet är 310 L och idag ser det ut såhär http://imageshack.us/photo/my-images/600/dsc0290p.jpg/

D
et har tvistats en del om man skall ha frigolit under eller inte, vi har bara helglas här hemma så man blir ju lite osäker på ramakvarier. Bänken är byggd av brädor som sågats till 60 cm långa bitar så att lecablocken ej förstör golvet, leca naturligtvis och reglar + en köksbänkskiva från ikea här i Karlstad. Det skall monteras in spotlights i botten på skivan så att det blir mysigt i vinter. Vi mätte in allt förut och vattenpasset säger att det är nästintill spikrakt, möjligtvis 1-2mm i skillnad mellan båda sidor.

Vi/jag har valt att köra på Malawi i detta karet, det skall stå i sovrummet. Nedan kommer lite info om hur bygget skall se ut.

Filter: Fluval FX5.

Belysning: Hagen Glo t5 armatur med 2*54w lysrör. Ett powerglo och ett floraglo. Jag har även en armatur liggande som kan fungera som en ytterliggare ljuskälla.

Inredning: 2,5 cm frigolit i botten, rundar hörnen så den inte syns under gruset/sanden. Har beslutat mig för att köra faxegrus i. Sten hämtade vi i grusgropen där vi bor, så mörkt som möjligt då allt annat blir ganska ljust.

Bakgrund: BTN-Slimline. Den vita.

Silikonet till bakgrunden inhandlades på coop forum, helt säkert för akvarier.

Jag vill gärna att ni är med och problematiserar mitt projekt, allt ni kan lära mig är av intresse, det här är ett lysande forum för alla möjliga tankar. (humor)
Jag inväntar mitt goldmembership som gör att jag kan bomba er alla med bilder.
#2 - 4 september 2011 15:10
Lycka till med Malawi karet.
själv går jag i Malawi tankar så det ska intressant att följa ditt projekt. ;)
#3 - 4 september 2011 15:19
Det är fina fiskar, inte massa dol med olika växter som i de andra karen.

Golden, Red Rubin och Bright Blue blir det till att börja med. Privatodlat..
#4 - 4 september 2011 15:35
Det är fina fiskar, inte massa dol med olika växter som i de andra karen.

Golden, Red Rubin och Bright Blue blir det till att börja med. Privatodlat..

håller med dig om växterna.

låter som en bra blandning mellan blått och gult
#5 - 4 september 2011 16:06
Eller hur :)

Provfyller nu, alltid lite nervöst!

:)
#6 - 4 september 2011 16:10
hoppas det håller
#7 - 4 september 2011 16:33
haha! Jag med!

Annars blir jag och återförsäljaren livstidslånga ovänner ;D
#8 - 4 september 2011 17:01
Nu är det fyllt, det håller tätt. Vatten nivån är spikrak även den, vilket tyder på att jag lyckades att få bänken rak. Kommer lite bilder snart, mest för att jag skall kunna gå tillbaka för att minnas allt :)
#9 - 4 september 2011 17:04
haha! Jag med!

Annars blir jag och återförsäljaren livstidslånga ovänner ;D

hahaha:D

tur att det höll
#10 - 4 september 2011 17:09
ska bli kul att se lite bilder.
har du inrett karet än
#11 - 4 september 2011 17:19
Jag inväntar massa leveranser. Cyberzoo skickar lysramp, streamer, ph/kh-test och själva lysrören.
Pwss hade inte min slimline hemma i ordentlig färg, fick möjligheten att välja att ta de som fanns men de skiljde sig lite i färg, då är det bättre att vänta.

Jag har all filtermatta, powerheaden, sand/grus och den mörka naturstenen hemma. Inreder nästa helg om jag har lite medgång. Malawin väntar på mig så jag hoppas att det går fort. Börjar med ett gäng Golden, kanske hälften var golden/bright blue. Jag vill ta det lugnt men då jag fyller upp med vatten från mina andra kar borde det bli inkört ganska fort. Nitrivec och aquasafe blir iploppat också..
#12 - 4 september 2011 17:28
vilken massa leveranser du får vänta på.
vad är det för grus/sand du har?
#13 - 4 september 2011 17:35
45 kilo vit faxe :)
#14 - 4 september 2011 17:42
okej
#15 - 4 september 2011 18:13
jag har en tanke som jag skulle vilja bolla med. istället för att ha bänkskivan direkt mot lecablocken kanske man kan lägga frigolit mellan? så leca-->frigolitskiva-->bänkskiva.

Sväljer kanske en mm någonstans..
#16 - 4 september 2011 18:15
Inte funderat på att köpa en snygg akvariemöbel att ställa under istället?
#17 - 4 september 2011 18:21
Äh, Det här lär vara lika stabilt. planterade en plåtpress på 2 ton på 2 leca häromdagen, visa en akvariebänk som tål det så köper jag den på en gång. Måtten skall vara 125*50 :)
#18 - 4 september 2011 18:24
Har en aliställning till karet för övrigt, tycker inte att det blir lika bra. Kommer klä in den här bänken så blocken inte syns sen ändå.
#19 - 6 september 2011 16:18
Idag har vi varit hos vår lokale bygghandlare och köpt två frigolitplattor, de finns bara i 120 cm och karet är 125, det blir att skarva i ena änden, borde la funka? Man funderar ju på om det behövs friggo till ett ramkar men det verkar vara säkrare i vilket fall. Plattorna är bara 1 cm vilket gör att det inte kan trycka mot botten så mycket.

Bänken i leca blir mer tråkig ju mer man läser om lodning och vikten av att få allt i våg, det kommer bli spännande att få detta perfekt.

Kör i dagsläget Brädbit-->leca, leca-->brädor-->22 mm spånskiva. Jag köpte även massonit idag för att pula i där det behövs, den fanns bara i 3,4mm.
Frigoliten lär väl avlasta lite men man blir osäker när man läser om alla olyckor, dock vet jag att oddset ändå är litet.

Jag hoppas att mitt guldmedlemskap blir aktiverat idag/imorgon så att jag kan börja lägga upp bilder ordentligt. Leveranserna dröjer lite, vilket är lite tråkigt men det blir nog bra i slutändan.
#20 - 10 september 2011 16:53
Idag har jag hämtat ut alla leveranser. Förhoppningsvis börjar bygget imorgon, bänken måste reglas upp ordentligt först.

Det blev jävligt ljust med den ljuda bakgrunden, med den ljusa sanden som skall i lär vi förmodligen bli bländade varje gång det tänds på morgonen. [ATTACH=CONFIG]47027[/ATTACH]

Jag har även fixat tyg som matchar omgivningen, något såntdärnt modernt som man har nuförtiden, vitt med text på, typ fånga dagen eller något. Måste hålla mig på god nivå med sambon..
#21 - 10 september 2011 16:57
Du kan köra med svartvatten så blir det inte så ljust, :P
Lycka till med ditt projekt! :)
#22 - 10 september 2011 17:00
Tack!
Tanken var att köra med mindre växter och låta fisken stå i fokus. Allt såg bra ut ända tills jag tände rampen, jävlar vad vitt det blir!

Får se om det blir problem med att få mbunas att bli fina i färgerna, då får man byta inriktning helt enkelt :)
#23 - 10 september 2011 18:30
Mer än 200 som läser men ingen skriver, typ :)

Kom med tips och frågor, gärna massor! Ska limma bakgrund imorgon, någon erfarenhet av filter bakom slimline? Vad bör jag tänka på?
#24 - 10 september 2011 20:43
Jag har filter bakom min slimline, http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147934

Där ser du hur jag gjorde! :) Funkar fin fint! :) Och när du ska fylla med filtermassa, tänk på att det behövs mycket mindre än vad man tror! Jag fick hälften över, :P Tänk också på att du får tillräckligt med utrymme för pumpen! Hellre lite för mycket än för lite, :P
#25 - 10 september 2011 21:25
Det är den tråden som gjorde att jag valde slimlinen :)

Det ser ut som om det är ett litet mellanrum mellan botten och bakgrunden, det är glaset som luras förmodligen :)
Hur gjorde du för att få dem att sitta ihop? Tving är det jag tänker på för att limma dem tight. De var inte lätta att såga i för övrigt, köpte ju 55 cm höga, får fimpa dem en hel del, bra när man skall fixera dem dock. Ditt kar är sjukt fint för övrigt, här blir det nästat växtfritt :)
#26 - 10 september 2011 21:53
Räcker det med ett hål för insug? har ett par 5 cm raster hemma, funderade på att ta upp två hål?

De är svarta de jag har, fint på en vit bakgrund :P Får doppa dem i sanden..
#27 - 10 september 2011 22:07
Det är den tråden som gjorde att jag valde slimlinen :)

Det ser ut som om det är ett litet mellanrum mellan botten och bakgrunden, det är glaset som luras förmodligen :)

Hur gjorde du för att få dem att sitta ihop? Tving är det jag tänker på för att limma dem tight. De var inte lätta att såga i för övrigt, köpte ju 55 cm höga, får fimpa dem en hel del, bra när man skall fixera dem dock. Ditt kar är sjukt fint för övrigt, här blir det nästat växtfritt :)

Vad kul att min tråd kunde ge inspiration till andra också! :)
Jag använde inga verktyg.
Först limmade jag fast delarna av den överblivna slimlinen på baksidan av de andra. Sen limmade jag bara i de i karet och lade några stenar som tyngd. Lite luddigt svar men ska visa bild i morgon på hur jag gjorde för att få det så stadigt som möjligt! :)
Tack för komplimangen också! :)
#28 - 10 september 2011 22:08
Jag har endast ett hål men i början blev det ganska stor vattenskillnad på varje sida av bakgrunden, så gör två eller ett större! :)
#29 - 10 september 2011 22:14
Ok! Jag gör ett långt ner och ett ganska högt upp, då borde det bli bra. Vatten är spännande på alla vis.

Bilder är bra, det tar jag tacksamt emot. I de andra karen har jag bara tryckt ner kalaset och limmat lite efteråt, detta ställer lite högre krav :)
#30 - 10 september 2011 22:17
Jo, lite klurigare är det, :) Fast jag tyckte ändå att det var mycket lättare än vad jag trodde det skulle bli från början, :)
#31 - 10 september 2011 22:21
Skönt att höra! Det är skönt att ha någon att fråga, lite genvägar är värdefullt :)
#32 - 10 september 2011 22:23
Jag är bara glad att kunna hjälpa till! :)
#33 - 10 september 2011 22:28
både jag och mina väntande Mbunas tackar för hjälpen!

Man blir så ivrig varje gång, det är helt galet :) Har fått Viejita 2-yngel idag och det gjorde hela helgen, märklig hobby ;)
#34 - 11 september 2011 19:53
Ja, akvaristik är verkligen en spännande hobby! :)

Jag gjorde en bild idag i alla fall, varför vänta? :)

[ATTACH=CONFIG]47071[/ATTACH]
På bilden ser du hur jag fick det stadigt. Genom att sätta resterna av bakgrunden på detta vis så stöder alla delar av bakgrunden sig på varandra. Gjorde de lite kortare för att vattnet skulle passera så mycket filter som möjligt, :) Tänk bara på att på den delen där vattnet rinner över "kanten" så får inte denna vara för högt upp då det kommer bli en liten skillnad på vattennivån på varje sida av bakgrunden. Så om kanten sitter för högt upp rinner inte vattnet över och inget vatten sugs in i insuget... förstår du vad jag menar?
Bild:
[ATTACH=CONFIG]47074[/ATTACH] Det kommer alltså inte rinna över denna kant om vattenivån är för låg bakom bakgrunden!
#35 - 11 september 2011 19:57
bra förklaring, bra att ha i bakhuvudet ;)
#36 - 11 september 2011 20:16
:)
#37 - 11 september 2011 20:18
aaah, ok!

Jag hade tänkt mig att ha det helt platt på baksidan med stabiliseringsstag i överkant och på mitten. två insug och en filtermattebit som går hela vägen från topp till bott. Målade en pedagogisk bild:[ATTACH=CONFIG]47075[/ATTACH]

Om man kör ena öppningen högt upp så borde vattennivån inte bli lägre på baksidan. Det blir en jävla massa filtermatta, dock borde pumpen orka dra vattnet, vad tror ni?

Jag vill göra det enkelt, din lösning såg ju asbra ut!
#38 - 11 september 2011 20:19
Israels flagga som filtersystem ftw ;)
#39 - 11 september 2011 20:24
aaah, ok!

Jag hade tänkt mig att ha det helt platt på baksidan med stabiliseringsstag i överkant och på mitten. två insug och en filtermattebit som går hela vägen från topp till bott. Målade en pedagogisk bild:[ATTACH=CONFIG]47075[/ATTACH]

Om man kör ena öppningen högt upp så borde vattennivån inte bli lägre på baksidan. Det blir en jävla massa filtermatta, dock borde pumpen orka dra vattnet, vad tror ni?

Jag vill göra det enkelt, din lösning såg ju asbra ut!

Det funkar nog också bra, :) Jag har fiskelina genom alla mina filterkuber så jag tyckte det var lättare att ha de i små fack när det sedan blir dags att göra rent. Trasslar sig kanske annars.
#40 - 11 september 2011 20:36
Jag gillar ordet NOG, det är det finaste som finns ;)

Jag tänkte att ha fiskelina *2 i början, direkt efter den stora biten som håller kuberna på plats. Det blir lite meckigt, gillar som sagt din lösning! Jag föddes inte direkt till tekniker, jag föddes liksom med boken mitt i handen :P

Men min lösning skulle vara genomförbar också? Tog ett tag att klura ut hur det skulle göras, har ju som sagt bara pulat ner aquaelbakgrunder och vart nöjd förut. Bygga något som inte funkar är ju inte direkt aktuellt. Hur ofta gör du rent där bakom?
#41 - 11 september 2011 20:46
Jag gillar ordet NOG, det är det finaste som finns ;)

Jag tänkte att ha fiskelina *2 i början, direkt efter den stora biten som håller kuberna på plats. Det blir lite meckigt, gillar som sagt din lösning! Jag föddes inte direkt till tekniker, jag föddes liksom med boken mitt i handen :P

Men min lösning skulle vara genomförbar också? Tog ett tag att klura ut hur det skulle göras, har ju som sagt bara pulat ner aquaelbakgrunder och vart nöjd förut. Bygga något som inte funkar är ju inte direkt aktuellt. Hur ofta gör du rent där bakom?

Ja, "nog" är ett fint ord, :) jag menade att det kan ju alltid uppstå problem som man inte väntat sig.
Så din lösning funkar NOG (:P) lika bra! Ser inget som gör att det inte skulla funka, :)

Jag har bara haft mitt kar igång i några månader så jag har aldrig gjort rent där. Men enligt back to nature's hemsida så klarar sig ett sådant filter i flera år utan rengöring. http://backtonature.se/sweden/tips_filter.html
#42 - 11 september 2011 20:50
Läst dedär också, tänkte att det är klart att de skriver så. Ni lär vara bättre att fråga alla dagar i veckan.

Ren hjälpsamhet slår säljknep :)
#43 - 12 september 2011 13:40
Idag har vi byggt ihop bänken ordentligt, allt är innanför strecken på vattenpasset. Fint!

Just nu provkörs ramp och streamer, detta blir fint. Pulade in ett liggunderlag under karet, 8 mm tjockt, bara för att vara helt säker. En bild kommer här :)
[ATTACH=CONFIG]47101[/ATTACH]
#44 - 15 september 2011 18:52
hur går det med karet.
har du fått i sanden och inredningen?
#45 - 15 september 2011 19:54
Jag kapade slimlinen för kort, sen repade jag botten som fan. Är deppig som fan!

Hoppas inte revan är farlig!
#46 - 16 september 2011 06:39
Så länge det inte är en spricka utan bara en repa är det inget farligt!
Går det inte att silikona fast en liten bit slimline så den blir tillräckligt lång?
#47 - 16 september 2011 07:19
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149001, i den här tråden finns det en bild på skiten, är så trött på mig själv ibland!
#48 - 16 september 2011 18:27
Efter gårdagens negativa trend så limmade jag ändå slimline idag, den skall limmas fast imorgon så att jag kan täta sidorna. Jag lyckades bara reva glaset lite idag, jävla skit men den här gången ser jag det inte två gånger. Här kommer en bild:[ATTACH=CONFIG]47264[/ATTACH]

Har även hunnit med att ansa lite i de andra karen, blir rätt bra så jag postar det med :)[ATTACH=CONFIG]47264[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]47265[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47266[/ATTACH]
#49 - 16 september 2011 18:35
Skoj ! Satte själv igång ett malawi för ett par veckor sen, med röd gnejs btn, ska bli roligt o se med vit bakgrund !
#50 - 16 september 2011 18:39
Den röda är lite snyggare, dock ser man inte den vita lika ofta tycker jag.

Det blir mycket vita färger, dock blir det nog så att växterna syns desto mer. Jag är även osäker på hur väl fiskarna kommer utveckla fina färger, de kanske känner sig snäppet mer osäkra?
#51 - 17 september 2011 14:00
nu är bakgrunden nästan på plats, gissa om den snor plats!

Bantade nog ner 310 till 220 på direkten. [ATTACH=CONFIG]47276[/ATTACH]

Jag var tvungen att ta i för att min powerhead inte får plats annars, det suger lite men jag tror att det blir bra i slutändan, får se om man kanske får klara sig med 20 mbunas istället för 30 :)
#52 - 17 september 2011 15:10
snygg bakgrund, gillar den skarpt
#53 - 17 september 2011 16:25
Det här med filter bakom bakgrunden stryker jag nog på en gång, blir lite jobb med att skära bort distanserna men från 310 till 180L är helt enkelt för mycket. Jag träffade en kille häromdagen som har en fluval fx5:a stående, köper nog den av honom.

Frågan är hur mycket det filtret låter, det skall ju stå i sovrummet ;)
#54 - 17 september 2011 16:33
ja, man blir ju lite störd om filtret står och brummar hela nätterna.
#55 - 17 september 2011 18:41
Hejhej, jag har haft mina akvarium i mitt sovrum i 4 år mitt första akvarium hade en luftpump som lät som tusan men sen vande jag mig vid ljudet. Tror du kommer störa dig på det i början men sen vänjer man sig.
#56 - 17 september 2011 18:55
Malawiciklider blir inte stressade av vit slimline, jag har själv en vit slimline i en av mina baljor med malawiciklider.
Däremot så tycker jag att dom får bättre färg med en vit bakgrund, alla malawisar utan en, det är rödzebra, den tappar färgen när den går mot vit inredning.Janne

malawi.forum24.se
#57 - 17 september 2011 19:57
Ok! :)

Försöker få tag på killen med filtret, så fort jag får ett svar så limmar jag fast den på bakrutan. Det skall bli skönt att få klart det här någon gång, innan jag hinner ha sönder allt helt ;P
#58 - 18 september 2011 16:51
Jag har helt strykt tanken på filter bakom bakgrunden, limmade slimlinen tight mot bakrutan nu i eftermiddag.

Ganska tråkigt då ytan karet står på är begränsad, ytterfultret kommer att verka snett från sidan, det finns inte yta att ställa det under eller bakom. Detta spelar väl ingen roll i sig men det gör det omöjligt att använda de svarta rastren jag tryckt i bakgrunden. Jaja, det är lika mycket fiskens välmående som är viktigt. Vad tror ni, kan man sova med en fx5:a i sovrummet? :=)
#59 - 18 september 2011 16:54
det ska nog gå, har en fx5a några meter från sängen,enda som stör är ju de 2min då den stänger av sig och tömmer ut luft annars är den tyst :)
#60 - 18 september 2011 17:11
Cool! :)

Hur går det med ditt kar? Svinfint det, jag gillar växtbaljor men uj så svårt det är ;)
#61 - 18 september 2011 19:08
jodå, har ju gjort om lite, lite mer sten i nu och lite mossor på rötter och så, ska ta lite bilder och göra en update i tråden imorgon tänkte jag :)
#62 - 18 september 2011 19:59
Gött!

Här blev precis slimlinen klar i baljan, blir flott detta! Synd på ventilhålen men jag ser dem inte om ett år ändå ;)

Får börja med inredningen på tisdag, gissa om jag är fett glad över det, har haft karet hemma en månad men det har helt enkelt dragit ut på tiden som faen!
#63 - 18 september 2011 20:08
gött :) ne precis :)

har själv några kar som står här hemma som ska igång, men tar lite tid, har byggt en bänk till ett180L, målat den 3ggr nu, inte lätt med högblank svart ;) och en räkburk på g, bara lite ont om tid ;)

men då är snart din balja igång då? :)
#64 - 18 september 2011 20:24
Ja, jag hämtar fx5:an på tisdag, sen flyttar första fisken in på torsdag eftermiddag. Jag får filtret till ett ganska bra pris, dock är det lite tråkigt att jag har köpt powerheaden och en streamer. Men vem vet, om några månader så kanske det odlas mbunas i kil, då behövs prylarna ändå ;)

Jag byggde min bänk i leca som du ser tidigare i tråden, blocken står på brädor, sen ligger det regel på blocken och slutligen en 25 mm skiva i spån. Allt är lodat, kors och tvärs, det ska väl mycket till om detta skall kunna vridas till något farligt? Under mattan är det betong, då snackar vi miljonprojekt ala står på samma ställe i 500 års tid. Jag är alltid lite nojig, jag gillar det inte ;)
#65 - 19 september 2011 09:07
okej gött :)
det ska inte vara några problem då :) ne jag är också lite nojig efter mitt 540L läckte i julas :S, men har inga så stora kar i min lilla lägenhet längra ;)
#66 - 19 september 2011 10:48
Ofan! Blev det mycket vatten på golvet eller?

Det där är fan olustigt, dock måste man ändå slappna av. Man kan ju inte njuta annars..
#67 - 19 september 2011 12:12
nja upptäckte det nästan på en gång, så la handdukar runt karet, i med en slang för att slanga ur och öste med en hink, så det gick ganska snabbt att tömma, inga skador i övrigt så det gick ju under omständigheterna bra :)

ja precis, annars går det inte ha akvarium, dom är ju till för njutning :D
#68 - 19 september 2011 13:18
Gött! Hur gjorde du med allt levande?
#69 - 19 september 2011 14:52
fick dela upp det i mina övriga mindre kar, inte så skoj när man hade de växter och fisk man ville i dem och då blev det ju en himla blandning och då försvann akvariegnistan ett tag, men nu är den tänd igen :) är ju sugen på ett riktigt monsterkar på typ 3m, skulle funka i det huset jag kollar på nu, då blir det ett helt rum i källaren fullt med kar :D
#70 - 19 september 2011 17:26
Så planerar vi att göra nu med, bor i en sjysst lägenhet men det blir trångt med unge och massa akvarier. Fin hobby men det tar lite plats ;)
#71 - 19 september 2011 18:19
Sköljning tre, vit faxe :)

Jag postar bilderna på karet vid nyår, då kanske man kan se in i karet :D
[ATTACH=CONFIG]47342[/ATTACH]
#72 - 19 september 2011 18:59
hehe lite grumligt ;)
#73 - 19 september 2011 20:54
Det blev inte bra, blandade upp det med lite grövre och det blev sketafult. Kör på blästersanden istället, alternativt ciklidgrus.
#74 - 20 september 2011 15:52
okej, jag kör julas blästersand i mina kar och är nöjd med det,men jag kör ju inte malawi
#75 - 20 september 2011 19:31
Det blev vit faxe. Bilder kommer imorgon, då skall det planteras och dras igång. Piloter blir två slöjstjärtar och något annat bös. Hämtade mitt lilla ytterfilter förut, komplett med media och allt. Om det går igång som det ska så är det väl investerade pengar :)

[ATTACH=CONFIG]47386[/ATTACH]
#76 - 20 september 2011 20:03
ska bli skoj med bilder :) sedär en bra pump! ny eller begagnad? när jag köpte min var den tom, så fick fixa filtermaterial :p
#77 - 20 september 2011 20:17
Begagnad, får prova den innan jag betalar. Allt medföljde, nya slangar är det också. Snubben kör med co2 och han fick det inte att funka med den här pumpen. Jag fick sketamycket växter med mig och en hel jävla koloni med guppy. Nätet är bra när det gäller att hitta folk :)
#78 - 20 september 2011 20:21
okej gött :) ja lite bättre priser privat ;)
#79 - 21 september 2011 18:42
idag har det hänt en hel del, sköljt grus, köpt doppvärmare och kemikalier, planterat växter och fyllt upp karet. Nu får det bara stå och gotta till sig lite, det vita måste sjunka innan jag drar igång filtret. Lade undan lite Malawi på affärn också, fick snuskigt bra pris på dem.

[ATTACH=CONFIG]47398[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47399[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47400[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47401[/ATTACH]

Nu hoppas jag bara att dimman lägger sig fort, vill verkligen flytta in lite fisk snart. Några tankar? :)
#80 - 21 september 2011 19:24
Någon som har tips på hur man kan göra för att montera klämmorna till filtret på aluramskar? Skära sönder dem är det enda jag kan tänka på nu..
#81 - 21 september 2011 19:57
börjar ta sig nu :) har du en bild på klämmorna, jag lyckades få fast den på mitt 540L ramkar när jag hade det
#82 - 21 september 2011 20:02
[ATTACH=CONFIG]47406[/ATTACH]Tänkte att man kan fimpa dem i överkant, så att den delen som är i karet blir av med plastflärpen..
#83 - 21 september 2011 20:10
det är såna på min med, jag vek dem inifrån karet och över kanten så gick det för mig, lite pilligt men det gick :)
#84 - 21 september 2011 20:12
ok, får försöka :)
#85 - 21 september 2011 20:18
där satt han! Tack som fan! Knakade i hela listen men jag tog i lite mer nu, funkade fint :)
#86 - 21 september 2011 20:20
ingen fara, tog en stund när jag skulle ha dit dom första gången :p sedär gött, det är lite knöligt men du ramlar de inte av iaf ;)
#87 - 21 september 2011 20:38
Du, har en asbra fråga till, du kan garanterat svara :)

Jag har inte möjlighet att ställa filtret vid sidan av karet eller bakom. Det får stå snett framifrån. [ATTACH=CONFIG]47407[/ATTACH]

Kommer detta att funka bra?
#88 - 22 september 2011 05:52
Varför skulle det inte funka? Om det funkar att ha det under/bredvid/bakom så lär det ju funka framifrån också. Om du tänker som så att du hade vänt 180 grader på allt, då hade ju pumpen varit "bakom" ;)
#89 - 22 september 2011 11:59
Tanken var liksom att det får dra vattnet snett ner, även blåsa tillbaka det snett, dock borde det funka! Det är rätt bra blås i skiten i vilket fall.
#90 - 22 september 2011 15:11
det ska inte vara några problem, mitt står bredvid och slangarna går in snett bakom karet :) ja bra flås är det allt i dom :)
#91 - 22 september 2011 18:43
Nu är det igång, bombar med nitrivec just nu, piloterna kommer i imorgon. Bilder kommer när vattnet klarnar, är fett onöjd med filtrets placering men vad gör man. Skapligt tyst är det i alla fall.
#92 - 22 september 2011 19:35
väntar :) det kommer antagligen tystna lite mer när alla luftbubblor försvinner som sitter i filtermaterialet :)
#93 - 22 september 2011 19:48
Det är helt tyst, man hör bara motorn. Fett nöjd! Makaroner i alla tre facken, de lite större cylinderformade i toppen tillsammans med 10ppi filtermatta. Små makaroner med ett kryss i i de två nedre, tillsammans med biobollar i det nedersta. Jag är nöjd med allt utom bänken, den är ett projekt för morgondagen, kardborreband och tyg ftw :)

Imorgon blir det startdosen Malawi, otroligt billigt hos akvarieaffären här där jag bor. Billigare än hemodlat. Bombade som sagt med nitrivec, tillsammans med fisken kommer det i mulm från de andra karen, jag är så jäkla pepp. Dock är det en lååååångsam hobby men jag tänkte börja med 10 st, de är bara 4 cm så det är ju nästintill yngel..
#94 - 23 september 2011 20:46
Idag har mina första fiskar flyttat in. Det är Metriaclima Lombardoi som får äran att köra in karet. De är 10 st och små som fan!

Bilder kommer imorgon, det måste i mer sten först, det blev för lite!
#95 - 24 september 2011 17:41
Nu är det klart, synd på ytterfiltrets placering men jag överlever.

[ATTACH=CONFIG]47490[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47491[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47492[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47493[/ATTACH]

Nu skall bara alla växa till sig och karet mogna. Uppdaterar när det flyttar in mer fisk och så vidare. Filmer kommer garanterat!
#96 - 24 september 2011 18:46
Snyggt!:)
#97 - 24 september 2011 20:33
Tack! Är inte helt nöjd själv men det får mogna ett tag så får vi se. :)
#98 - 24 september 2011 22:11
ser ut som en grymt bra start :) startade själv ett kar idag, ett nano med samma bakgrund som du har :)
#99 - 24 september 2011 22:33
Den är sjysst som fan, synd på hålen i min bara :)

Hade jag haft orken så hade jag köpt en ny del men jag ville få igång det helt enkelt. Nu matas ynglen upp, vet att det är svårt att mata upp i ett nystartat kar men jag kör på och ser vart jag hamnar. Ynglen behöver ju all näring de kan få..
#100 - 25 september 2011 07:00
snyggt :)
#101 - 25 september 2011 19:30
tack :)
#102 - 25 september 2011 19:37
Nu händer det inte så mycket med karet på en månad. Måste ta hand om mitt 108 liters som har stått helt åt helsike i ett par månader. Det skall äntligen få bänken som hör till original. Bytte substrat i det idag och såg då hur mycket det lutar, rätt ocoolt faktiskt. Lite nervöst att lyfta upp det med sanden i men det skall bara flyttas 30 cm..
#103 - 26 september 2011 15:25
Jag tycker du har alldeles för lite sten hos dina Malawi, släng i massor mer..
#104 - 26 september 2011 18:26
Väntade på detta ;)

Ja det skall i mer sten, allt skall bara sätta sig först :) Ynglena är görglada åt det som finns, vi får se när det händer mer som jag skrivit ovan :)
#105 - 26 september 2011 18:41
gillar färgen och formerna på stenarna, mer av den sort skulle vara snyggt;)
#106 - 26 september 2011 20:52
Hynboholms grusgrop ftw :)
#107 - 1 oktober 2011 14:19
Jag kör ju med en fluval fx5, den sprutar vattnet rätt bra men vattnet rör sig ytterst lite på andra sidan karet. Kan jag klämma i en streamer i karet på 3-5000 liter/Timmen eller mår de dåligt då?

Bright blue och Lombardoi går i baljan just nu..
#108 - 2 oktober 2011 16:56
Tänkte bomba er med lite bilder på mina bright blue och lombardoi-yngel såhär på söndagskvisten :)

[ATTACH=CONFIG]47681[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47682[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47683[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47684[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47685[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47686[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47687[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47688[/ATTACH]

Dammig ruta av kalket i gruset men ni får en liten bild av hur de ser ut i alla fall. Är för övrigt ingen profet på systemkameran, lite synd..
#109 - 2 oktober 2011 17:53
snygga fiskar :) och karet har du fått till snyggt :)
#110 - 2 oktober 2011 17:55
Snyggt! :) Fast mer sten tycker jag också, :)
Det är också snyggt om man försöker klämma fast en anubias någonstans på bakgrunden, :)
Fina fiskar också! :)
#111 - 2 oktober 2011 18:08
kommer mer sten, leter bara fram rätt. Börjar tunna ut i mitt röse nu :)
#112 - 5 oktober 2011 16:41
är nu så angripen av kiselalger så det är inte klokt! Idag ryker biotoptanken och ett par av mina ancistrus flyttar in!
#113 - 5 oktober 2011 17:38
Riktigt snygga fiskar Mathias!

Bra tanke med stenarna att lägga dom i en linje, skulle lagt på lite mer sten så blir det coolt =D
Kanske lite höjd på det!
#114 - 6 oktober 2011 07:52
Igår flyttade två Ancistrus in, en jäkligt stor hona och en mindre obestämd. ALLA kiselalgerna på rutorna är borta idag, 12 timmar efter inlopp ing. När jag kommer hem ikväll så lär det inte finnas en enda alg kvar, fy fan vad bra de är!
#115 - 6 oktober 2011 19:09
vad roligt att ancistrusen fixade biffen :D
#116 - 6 oktober 2011 20:48
Biffen är inte fixad än, har fortfarande problem med bajsfärgat substrat. Coolt med vit faxe som är brun faxe liksom. Busade lite nyss och viftade med handen över, jag vet att jag sket mig själv i handen lite men det ser bättre ut för stunden.

En sak är säker i alla fall, aldrig mer bikarbonat i ett nystartat kar. Tänkte ju liksom - åfan, dedär med bikarbonat verkar ju funka, borde jag tänka en gång till? Nejfan, jag bombar upp kh till 15 så blir det bra sedan. Så ta mig tusan heller att det blev ens lite bra.

Jag är mest orolig för att allt fortsätter att vara brunt för evigt, vit botten vore ju ganska trevligt liksom ;P I mina växtkar har jag haft lite alger ibland men de försvinner fort, inte heller har det sett ut som en redig bakfylla i karet vid ett endaste tillfälle.
Nu har jag fått vara lite bitter, tills nästa gång skall ni ha ett stort tack för att ni är med och delar mitt vemod. Tranströmmer får nobelpriset, alltid något som gör en litteraturvetare glad..
#117 - 11 oktober 2011 18:49
Det där med att det är lättare att få bra balans i stora kar kan ta sig i r***n!

Skygg fisk, partiklar i hela karet och kiselalger som får mig att förlora hoppet :P

Nu har jag både brun och grönalger i alla fall, det är ju något nytt. Aja, hoppas att det ger sig snart.
#118 - 16 oktober 2011 21:18
Om ni har vägarna förbi Kil (värmlands svar på hallsberg) någon gång så kan ni komma och kolla på 101 sätt att dra på sig alger-karet. Jag borde skriva ner allt jag gör, för jag måste vara bäst på forumet när det gäller algtillväxt! Nu är kiselalgerna borta, då kommer det grönalger som får östersjön att blekna.

Jag har även en fundering som ser ut såhär: bikarbonat-->högt ph/kh-->alger-->total avsaknad av nitrit.

Jag har ju bright blue och lombardoi-yngel i karet, matar två gånger om dagen men får ändå inga utslag på mina dropptester. I alla de andra karen har jag under något skede kunnat mäta mig till 0,3 mg/L men här är det stendött. Minst sagt märkligt då jag matar med räkmix 1g/d och torrfoder 1g/d. Fx5:an, möget från de andra karen och litern med nitrivec jag hällde i kanske hjälper. vad vet jag, en stackars vilsen värmlänning :)

(förmodligen matningen som ger upphov till alla alger, det vet jag)
#119 - 17 oktober 2011 10:04
Jag hade plockat ut alla stenar, då ser man lättare om det blir matrester kvar, matrester som blir kvar är goa grejer som gör att algerna växer.
Plockar du ut stenarna så kommer även dina malar åt den överblivna maten bättre.
Funkar inte det, köp ett par ancistrus till.
Nu vet jag inte vad du har för rör i din balja eller om den står i soljus och hur länge du har tänt.
Men jag hade inte kört med växtrör för att det behövs inte i en ciklidbalja, det räcker med max 10 timmar om dan med tänt lysrör.
Mata försiktigare, följer du dessa råden så kanske du kan hålla dina alger i lagom mängder.Janne

malawi.forum24.se
#120 - 17 oktober 2011 21:05
Jag har en t5 ramp, 2*54 w.

Behöver inte Mbunas stenarna då? Jag läser överallt att de vill ha massor av den varan. Nu är brunalgerna helt borta i alla fall, lite grön färg tycker jag livar upp lite.

En lite tråkigare sak är att jag mäter upp lite skillnader på bänken, någon mm (1-2) Och jag funderar på hur detta funkar. Jag har byggt bänken själv med leca, reglar och en 25 mm spånskiva. I överkant på skivan kan man inte mäta ut någon skillnad, det stämmer faktiskt bra. Den är uppbyggt -->planka-->leca-->regel som går längs med hela bänken ovan lecan-->spånskiva-->8mm liggunderlag-->ramkar. Skall det här vrida sig får man ställa en buss på det, dock är skillnaden på denna/dessa mm tråkiga. Men på 125 cm är det förmodligen ofrånkomligt. Den lilla skillnaden som ändå blir borde ju liggunderlaget ta.
#121 - 21 oktober 2011 20:16
Mathias lite bilder nu =D
#122 - 21 oktober 2011 20:26
kommer imorgon! Kolla räkvasen och de andra karen under tiden ;)
#123 - 22 oktober 2011 15:45
Om jag och youtube blir vänner så kommer det snart upp en film på karet, lite bilder också som lovat :)
#124 - 22 oktober 2011 15:59
Härligt=)
#125 - 22 oktober 2011 17:09
[ATTACH=CONFIG]48499[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48500[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48501[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48502[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48503[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48504[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48505[/ATTACH]

Här kommer bilderna i alla fall. Den första bilden visar hur "röset" är byggt, jag vill ge fisken möjligheten att simma både framför och bakom då jag tycker att detta skänker ett större djup åt karet. De andra bilderna visar fisken, de tre bilderna i slutet visar hur de blir så fort man kommer i närheten av karet. De är otroligt hungriga hela tiden! Videon kommer sen, den håller på att laddas upp på youtube, den är mer än 3 minuter så det tar lite tid.
#126 - 22 oktober 2011 17:43
Snyggt ;D Vad är det för mbuna på bild 2?
#127 - 22 oktober 2011 17:44
Metriaclima lombardoi.

Alla är småttingar än, när hanen färgar ut blir han kyckling-gul och elak som fan!
#128 - 22 oktober 2011 18:39
Ditt kar kommer bli grymt snyggt när fiskarna får sina färger! Hur lång tid tar det innan dom får färgerna?
#129 - 22 oktober 2011 20:49
Lombardoi färgar ut ganska tidigt, i mitt fall så kan det inte ta så lång tid. Har för bra belysning tror jag, det är lite illa. Vi får se hur det ser ut om en månad. Callanoisen skiljer sig aldrig så mycket i färg, en lite annan blå nyans bara. Man får kolla på storleken, hanar växer oftast lite snabbare :)
#130 - 22 oktober 2011 22:31
#131 - 22 oktober 2011 22:32
Här kommer min första video, kasst ljud blev det men fiskarna är fina :)
#132 - 23 oktober 2011 09:37
Härligt! =D
När fiskarna får sina färger kommer ditt kar bli underbart!

Vilken färgkombination på fiskarna kör du? Är det blå, gult och?
#133 - 23 oktober 2011 09:45
Bright blue är bara blå, Lombardoi blir gula hanar. Nästa färg blir röd tror jag, om allt går i lås så blir det Aulonocara sp. 'fire fish', det vore najs! :)
#134 - 23 oktober 2011 14:55
Är det tre arter (samt färger) du satsar på eller?
#135 - 23 oktober 2011 14:58
Japp, mer blir rörigt :)
#136 - 23 oktober 2011 21:23
Så sjukt snygg uppsättning du har i karet Mathias glömde att säga det, ser sjukt naturligt ut, växterna passar in helt perfekt också! Gillar skarpt!
#137 - 23 oktober 2011 21:26
Tack :)

Någongång fanns det en tanke, sen en till och så vidare. Slutprodukten blev skaplig, blir nog asbra när det växt mer och fisken blir större :)

Modulen på slutet retar mig som fan men den ska jag fixa i framtiden, eller så fixar jag en växt som växer hela vägen och döljer det..
#138 - 23 oktober 2011 21:27
All fisk är privatodlad för övrigt, en kille runt hörnet har fina fiskar :)
#139 - 23 oktober 2011 21:31
Det låter inte dumt! :) Dyrt då eller?
#140 - 23 oktober 2011 21:36
19 kr styck ;)
#141 - 23 oktober 2011 21:39
Privatodlat is the shit ;)
#142 - 23 oktober 2011 21:43
Grymt!
#143 - 23 oktober 2011 22:19
Ja, om man vill punga ut minst 90 spänn styck för fisken så får man det, jag gör det inte i ett kar där det skall bo 30 stycken!

Killen säljer för övrigt till butiken som jag handlar grejer till mina sa-kar i, vilket gör honom än mer trovärdig! Jag är nöjd i alla fall, det kommer många bli i fortsättningen också när mina börjar yngla av sig :)

Om jag någon gång byter ut något så byter jag till samma sort i det här karet, enbart för att biologin i mina ögon blir bättre då. Sen kanske någon tycker att det inte spelar så stor roll men jag menar på att en sluten grupp blir konstig efter ett tag, sen vet man ju inte hur lång tid det tar :)

Jag menar att om en hane blir elak så byter jag ut honom mot en annan av samma art, om en hona dör så gör jag likadant. Bara för att förtydliga hur jag menar. Lite rörelse på individerna är fint :)
#144 - 23 oktober 2011 22:30
Vallisneria americana(gigantea), det är nästa grej att flytta in kan jag lova, enbart anubias och denna kan ju inte gå fel, fy fan vad asbra!

Ska leta efter denna överallt tills jag hittar den!
#145 - 24 oktober 2011 17:58
Mer brunalger :mad:

Köpte Vallisen idag i alla fall, hoppas att den käkar upp allt som leder till algblommning! Jag matar nog lite mycket men jag minskar det till imorgon. Nu får balansen gärna infinna sig i alla fall, annars blir jag putt!
#146 - 25 oktober 2011 10:57
En grupp på 5-6 auratus kanske vore något ändå? De lär ju palla med mina lombardoi i alla fall..
#147 - 25 oktober 2011 18:30
Fixade fina Auratus idag, nu går de i ett annat kar ett par dagar sen får de flytta in. Det är svårt att se kön på ungfisk vilket är lite tråkigt, dock är det ju ett enkelt jobb att fasa ut individerna sen om det behövs :)
#148 - 25 oktober 2011 18:34
Härligt:) Vill se bilder snart:)
#149 - 25 oktober 2011 18:35
Det kommer till helgen, massor :)
#150 - 31 oktober 2011 22:30
JAG HATAR KISELALGER; DE ÄR SATANS PÅFUND!

nu ökas belysningstiden från 8 timmar till hela dagen, det skall matas enbart en gång per dygn och tålamodet skall slipas. Funderar på om min botten någonsin blir vit igen.
#151 - 31 oktober 2011 22:55
Bilder!
Men ska man ha man ha tänt mera?:P
#152 - 1 november 2011 05:50
Ja, kiselalgerna gillar det inte..
#153 - 2 november 2011 08:39
Nu vet jag inte säkert, men belysning hela dagen lär väl i sin tur trigga andra alger...? Isf är det väl knappast tålamod att köra på 24/7 belysning.

Men jag kan ju såklart ha fel
#154 - 2 november 2011 09:31
24/7 blir det inte, snarare 14-15 timmar.

Brunalgerna ska bort, de andra kan jag leva med :)
#155 - 3 november 2011 20:52
Lite bilder Mathias? ;)
#156 - 3 november 2011 21:02
väntar på att algerna ska minska lite, sen kommer det massor!

Fixade ett gäng siamesiska algätare igår, när jag släppte i dem blev det röj! Ena Auratusen blev så sugen på en av dem så han flög ur karet, rakt i täckglaset. Det small i hela karet. Alla lever än, vilket är både bra och förvånande :P
#157 - 3 november 2011 21:10
Haha, härligt! Så ska det låta:)
#158 - 6 november 2011 11:01
Jag kan säga att belysningstiden gör skillnad, kiselalgerna minskar då belysningen ökas. Då har jag det svart på vitt :)

Annars händer det inte så mycket, Auratusgänget funkar bra ihop med de andra, skall skaffa ett gäng till snart då jag vill ha 10 av varje sort. Det är lite mycket växter för att vara ett renodlat malawi-kar men jag gillar det, gigantean växer skapligt :)

Bilder kommer kanske ikväll :)
#159 - 24 november 2011 19:36
Det här med auratus var skit rent ut sagt! här snackar vi seriös puckofisk, mer aggro finns inte! Det började med att en av auratusarna tog sig för stora friheter mot en lombardoihane, trodde att det gick bra men den dog dagen efter. nu stressar de ihjäl varandra inom arten, när de blir trötta hamnar de mitt ibland bright bluen och lombardoien och då krigas det vidare. jag låter naturen ha sin gång, lite synd är det dock..
#160 - 27 november 2011 20:50
Mathias vart är bilderna?! =D
#161 - 27 november 2011 20:51
kommer imorgon, en film kanske? :)
#162 - 27 november 2011 20:52
Låter utmärkt!

Använder du systemkamera till bilder eller?
#163 - 27 november 2011 20:56
Ja, de blir ändå skit. Får nog utvärdera mina fotokunskaper lite :P
#164 - 27 november 2011 20:57
Hehe okej!
Tror jag ska skaffa mig en till jul lr så, alltid kul att ta bilder.
#165 - 8 december 2011 21:56
&feature=mfu_in_order&list=UL"" target="_blank">
&feature=mfu_in_order&list=UL

E
n liten film, filmad med den nya ajfånen. Brunalgerna är kvar, det suger. Jag har provat med mörkläggning i tre dagar nu och jag tror fan att det hjälper :D

Lombardoien har färgat ut nu, det blev två hanar och 8 honor, jäkligt mycket tur här! Vi får vänta och se hur bright bluen blir, spännande! Jag har 2 ytterfilter just nu, dock är det ena till ett annat kar som kommer efter jul, projekttråd kommer! Eldbuk och blåciklider tillsammans med ett par redigt fräna malar blir det då!

Är stenen ok tror ni eller behöver jag pula i mer?
#166 - 8 december 2011 22:07
Härligt! :)

Kan tyvärr ingenting om malawi så kan ej säga något om det behövs mer sten eller inte.
Men det ser bra ut tråkigt med brunalgerna bara :(
#167 - 8 december 2011 22:17
Äh, de ger mig lite tid att fundera.

Teori 1: jag sköljde inte gruset ordentligt, då ger det sig med tiden.
Teori 2: jag övermatade innan allt var på topp.
Teori 3: jag gjorde för stora vattenbyten från start, kranvatten innehåller kisel.
Teori 4: ammoniumspik tillsammans med bikarbonaten gav algerna möjligheten att ta över.

Vi får se hur länge de stannar, varken jag eller karet ska nån vägen i vilket fall ;)
#168 - 16 december 2011 21:34
Inga brunalger kvar :D

Körde utan belysning i en vecka sen var det roligt att vara malawi-ägare igen! :D
#169 - 16 december 2011 21:37
Fan va härligt! :D Bild tack.

Jag blir så sjukt sugen på att starta ett malawi kar.
#170 - 16 december 2011 21:39
kommer imorgon :) Emilia sover, blir nog mördad om jag drar igång rampen nu ;D
#171 - 16 december 2011 21:44
Haha okej=D
Låter inte ytterfiltret någonting?
#172 - 16 december 2011 21:49
[ATTACH=CONFIG]50036[/ATTACH]

Såhär ser filterlösningen ut just nu. Det surrar lite men det är ingen fara. Cyklar in Eheimfiltret till ett annat kar som förmodligen kommer in i mellandagarna. Jag har rätt bra dag på vattnet just nu :)
#173 - 16 december 2011 21:53
Okej härligt!
Funderar också på ett kar till jul, blir nog ett juwel 240
dock vet jag inte vad jag ska ha i. Om jag flyttar över mina
bolivianska fjärilsciklider eller om jag kanske kör malawi. :)
Något att tänka på;D

Hur kommer det sig att du fick såna algproblem? :P
#174 - 16 december 2011 21:57
jag vet inte riktigt, spekulerade lite i ämnet ovan. Svårt detta.

Jag kör juwel 240 efter jul, blir fett! Det står i en butik och väntar på mig, nu skall jag bara få ett budgetöverskott på 4395 kronor :)

Den nya amazonas-slimlinen, extrafiltrering och fina ciklider blir det!
#175 - 16 december 2011 22:07
Awesome! :)
Tänkte du göda på med PMDD?
#176 - 16 december 2011 22:11
Det beror på mängden växter, lite gödning är väl alltid bra :)

Köpt någon själv? :)
#177 - 16 december 2011 23:06
Det har inte blivit av ännu, håller på att bygga på nya projektet
men jag tror det blir till mitt kommande kar om jag kör
bolivianskafjärilarna där i :)
#178 - 17 december 2011 10:20
Det är nästan lite busigt att fler lombardoier väljer att bli hanar, hade två och nu är de fyra. Det får bli en resa till affären och byta ut lite fisk :)
#179 - 17 december 2011 17:12
Det är nästan lite busigt att fler lombardoier väljer att bli hanar, hade två och nu är de fyra. Det får bli en resa till affären och byta ut lite fisk :)

Ja det tänkte jag när du sa att du bara hade två hannar i ett föregående inlägg, det verkar som att det blir väldigt många hannar på lombardo, jag vet inte varför, så var rädd om dom honor som kommer fram framförallt dom fina honorna .Janne

malawi.forum24.se
#180 - 17 december 2011 22:41
Jag får byta in dem till veckan, tur att det visar sig ganska tidigt :)

2+8 är målet :)
#181 - 28 december 2011 10:40
[SIZE=4][FONT=verdana][COLOR=#000000]Hej![/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=4][FONT=verdana][COLOR=#000000]Från en Värmlands gôbb, och denna tråd har jag missat helt.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=4][FONT=verdana][COLOR=#000000]Trevligt kar förresten, och en Värmlands pôjk på köpet inte är det långt från varandra heller.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=4][FONT=verdana][COLOR=#000000]Riktigt aggro mbunas du har måste vara bra fart i burken.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=4][FONT=verdana][COLOR=#000000]Har själv startat upp en Malawi burk i somras 450 liter med golden, white tail acei och röd rubin, lite lugnare firrar.
Såg att du köpte fiskarna privat och är själv på jakt efter en till art kanske man kunde få handla av honom, skickar dig ett PM om detta.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
#182 - 28 december 2011 11:12
Mailar över infon senare :)
#183 - 9 januari 2012 11:18
hult87 skrev:
det ska nog gå, har en fx5a några meter från sängen,enda som stör är ju de 2min då den stänger av sig och tömmer ut luft annars är den tyst :)

Va? Stänger av sig och tömmer luft?

19 kr styck ;)

Är detta lagligt? att betala så lite och prisvärt när jag får ge allt jag äger för en fisk? hmmm :P
#184 - 9 januari 2012 14:33
Mathias, din filterlösning är det bilden på sida 9?:P
Använder du "hinken" som skydd om det skulle läcka?
#185 - 9 januari 2012 15:35
detta har ja helt missat :D trevligt kar å "kul" med lösningar på alg problem ifall man själv skulle råka i den knipan nån gång så vet man vart man ska vända sig :D

ApeviaX: en del ytterfilter han en funktion som gör att dom stänger av sig och tömmer ut eventuella luftfickor som blir i filtret. har för mig att de sitter nått form av chip i dom som fixar den biffen, men rätta mig om ja har fel.
#186 - 9 januari 2012 16:41
[ATTACH=CONFIG]50646[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50647[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50648[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50649[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50650[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50651[/ATTACH]

Lägger in ett par bilder då tråden vaknade :) Här har ni ett helt gäng Malawi som är proppmätta på pappas räkmix, man ser det främst på den lilla gula, han är en Metriaclima Lombardoi. De färgar ut ordentligt tidigt, det är rätt bra då man kan planera in nya honor. 6 av tio var hanar från början, nu ska jag snart byta in två till. Lombardoien kan bli ganska jobbig om man får fel ex.

Den röda fisken ni ser är då en Aulonocara Röd Rubin, där blev det tre hanar tillslut, det funkar då de är lugnare än Mbunas. Jag hoppas mycket på dessa då föräldradjuren är riktigt fina.

Bright bluen är det som styr i karet, jag är i och river/bygger in grottor i alla fall en gång i veckan så att de inte ska ta över ena sidan av karet helt. Jag har i alla fall en hane som springer iväg ordentligt när det gäller storleksutveckling. Otroligt fina är de i alla fall.

När det gäller avstängningen på pumpen så är MrH helt rätt ute, det stänger av sig för att släppa ur luft, det bubblar en del annars. Det lät rätt mycket men efter typ 3 månader blev det tyst, förmodligen beror det på att det blir lite gegga på bra ställen.

Det här projektet jobbas det ständigt med i det tysta, jag räknar väl med att bli belönad om ett år när alla växt till sig, tills dess så rullar det bara på. Så fort alla har färgat ut så ska det börja bombas med bilder i tråden!

Alger finns det gott om i karet än, lite cyano hit, grönalger dit. Jag matar ju otroligt mycket och det vore märkligt om de inte dök upp. Det gör inget, de har sin plats de med ;)
#187 - 9 januari 2012 17:44
precis som du säger, alger hör ju dit å får man inge så äre ju nånting som är fel :P
tycker att de är en hel del av charmen med hobbyn, att se hela kretsloppet cirkulera runt med alger, å cyano, yngel, fiskar å hela baletten liksom :) att hitta en bra balans, att se vad som gör vad å vad händer när ja gör si och så.
de är de som gör hela hobbyn så jäkla rolig, att man har liksom sitt eget lilla samhälle som man ska skapa balans å harmoni i :D
#188 - 9 januari 2012 18:07
Kan man sno din farsas räkmix?
Ne men allvarligt är räkmix grejen eller? Det man ska ha alltså? ^^
Hur ofta får dom räkmix, och vad matar du annars med? :)

Härliga bilder måste jag säga, tycker faktiskt att bakgrunden ser bättre ut nu än förut!
Bild 4 är ju riktigt najs, vad är det för någon? :)
#189 - 9 januari 2012 18:16
Pappas räkmix menas min räkmix :)

Den röda är en Aulonocara Röd Rubin, hane.

Han börjar få färg nu ihop med sina två bröder. :)
#190 - 9 januari 2012 18:49
MrH skrev:
ApeviaX: en del ytterfilter han en funktion som gör att dom stänger av sig och tömmer ut eventuella luftfickor som blir i filtret. har för mig att de sitter nått form av chip i dom som fixar den biffen, men rätta mig om ja har fel.

Aha, ockej så det är en automatiskt typ "datorstyrning" i det filtret då?

[ATTACH=CONFIG]50646[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50647[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50648[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50649[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50650[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50651[/ATTACH]

Lägger in ett par bilder då tråden vaknade :) Här har ni ett helt gäng Malawi som är proppmätta på pappas räkmix, man ser det främst på den lilla gula, han är en Metriaclima Lombardoi. De färgar ut ordentligt tidigt, det är rätt bra då man kan planera in nya honor. 6 av tio var hanar från början, nu ska jag snart byta in två till. Lombardoien kan bli ganska jobbig om man får fel ex.

Den röda fisken ni ser är då en Aulonocara Röd Rubin, där blev det tre hanar tillslut, det funkar då de är lugnare än Mbunas. Jag hoppas mycket på dessa då föräldradjuren är riktigt fina.

Bright bluen är det som styr i karet, jag är i och river/bygger in grottor i alla fall en gång i veckan så att de inte ska ta över ena sidan av karet helt. Jag har i alla fall en hane som springer iväg ordentligt när det gäller storleksutveckling. Otroligt fina är de i alla fall.

När det gäller avstängningen på pumpen så är MrH helt rätt ute, det stänger av sig för att släppa ur luft, det bubblar en del annars. Det lät rätt mycket men efter typ 3 månader blev det tyst, förmodligen beror det på att det blir lite gegga på bra ställen.

Det här projektet jobbas det ständigt med i det tysta, jag räknar väl med att bli belönad om ett år när alla växt till sig, tills dess så rullar det bara på. Så fort alla har färgat ut så ska det börja bombas med bilder i tråden!

Alger finns det gott om i karet än, lite cyano hit, grönalger dit. Jag matar ju otroligt mycket och det vore märkligt om de inte dök upp. Det gör inget, de har sin plats de med ;)

Ahh, du har en skön inställning Mathias ;) Algaelover #1 haha :P
#191 - 9 januari 2012 18:53
De kliver oftast in och räddar en, missar man något får man dem och det är ofta sunt för då kan man lättare se vart det brister. Olika alger triggas ju av olika brister och de pekar liksom ut åt vilket håll man skall kolla :)

Det är ett chip i filtret som stänger av det för att lufta ur det ja, funkar kanon! :)
#192 - 9 januari 2012 20:03

Det är ett chip i filtret som stänger av det för att lufta ur det ja, funkar kanon! :)

Coolt ;)
#193 - 9 januari 2012 20:44
Det bästa är ju egentligen att jag kan utöka storleken på kar någorlunda med denna filterlösningen ;)
#194 - 10 januari 2012 08:23
Utöka kar, det är en fin mening den gillar jag :D

Även om jag är intresserad av att prova ett Nano och ett halvstort kar till Aquascape.

Hur mår fiskarna? Och är Mr Blue elak?
#195 - 10 januari 2012 19:56
Sitter här och funderar på att köpa denna till karet. http://www.pwss.se/product.php?productid=3740&cat=719&page=2 inväntar bara Suss för att se vad frakten går på..

Skulle nog bli sketasnyggt!
#196 - 10 januari 2012 19:58
Sitter här och funderar på att köpa denna till karet. http://www.pwss.se/product.php?productid=3740&cat=719&page=2 inväntar bara Suss för att se vad frakten går på..

Skulle nog bli sketasnyggt!

Den var inte så tokig inte ;)
#197 - 10 januari 2012 20:01
absolut inte! Rätt överkommlig prisnivå också..

Inte så snordyr som de kan vara..
#198 - 10 januari 2012 20:02
Nej precis.

Jag har ju en bänk men denna skulle behöva byggas till en stomme i trä, med luckor och möjlighet att ställa ytterfiltret under, törs inte bygga själv. HAr en brorsa som är snickare men han tycker inte det känns som det behövs? :P Aja...
#199 - 10 januari 2012 20:08
Posta en bild vettja :) kul att se!

Jag vet ju att bänken jag har omöjligt kan vrida sig, allt står bra liksom. Dock så är det helheten, om det hamnar i ett vardagsrum eller något liksom :)
#200 - 10 januari 2012 20:17
Posta en bild vettja :) kul att se!

Jag vet ju att bänken jag har omöjligt kan vrida sig, allt står bra liksom. Dock så är det helheten, om det hamnar i ett vardagsrum eller något liksom :)

Här har du skönheten http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143290&p=1461045&viewfull=1#post1461045

Haha, står nu med 8 stycken plastben/fötter tillhörande Marbodals köksskåp. De är ställbara i höjd men känns inte sådär jättestadigt, rör sig ju när man går emot bänken, hjärtat i halsgropen varje gång. Sen är den för låg och ful med de benen... Framförallt inte funktionell som jag önskar..
#201 - 10 januari 2012 20:24
om skiten mitt 112 står på håller borde ju dedär vara rena drömmen! :)
#202 - 10 januari 2012 20:26
Jo då den är fin, alltså som sagt bänkskiva och överskåp som sitter under. Men vill ju som sagt ha en stomme i trä med sidor i trä och luckor i trä...
#203 - 10 januari 2012 20:54
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=50649&d=1326126119

Riktigt snygga firrar du hittat, återigen blir jag sugen på ett Malawi kar..
#204 - 10 januari 2012 21:03
Jag gillar dem skarpt :) Just röd rubinen är ju inte jättevanlig, det är sjysst!

Jag hoppas att de ser ut såhär tillslut:

http://www.google.se/imgres?q=aulonocara+röd+rubin&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbnid=fTMWkbS7qmp0cM:&imgrefurl=http://www.ciklid.se/forum/showthread.php%3Ft%3D
#205 - 10 januari 2012 21:04
Jag gillar dem skarpt :) Just röd rubinen är ju inte jättevanlig, det är sjysst!

Jag hoppas att de ser ut såhär tillslut:

http://www.google.se/imgres?q=aulonocara+röd+rubin&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbnid=fTMWkbS7qmp0cM:&imgrefurl=http://www.ciklid.se/forum/showthread.php%3Ft%3D

Jag hoppas också lite åt dig ;)
#206 - 10 januari 2012 21:23
Så sjukt snygg den är! Vill ha Röd Rubin till mitt nya! :P
När du säger ovanlig, vad menar du då är det mest
privat odlare som säljer eller kan man hitta på större
akvarieaffärer?
#207 - 10 januari 2012 21:26
[ATTACH=CONFIG]50693[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50694[/ATTACH]

Jag hoppas rätt mycket på dem, det är en foderfråga i stort. Jag ser ju att spirulinan funkar i alla fall. Lite oldschool-räkmix, det har funkat förr och då funkar det nu med :)
#208 - 10 januari 2012 21:27
[ATTACH=CONFIG]50693[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50694[/ATTACH]

Jag hoppas rätt mycket på dem, det är en foderfråga i stort. Jag ser ju att spirulinan funkar i alla fall. Lite oldschool-räkmix, det har funkat förr och då funkar det nu med :)

Vad innehåller en oldschool räkmix och i vilka proportioner om man får fråga?
#209 - 10 januari 2012 21:30
Vad tusan... denna tråden har jag missat helt... får ge den lite tid i morgon och läsa genom den ordentligt...:p
#210 - 10 januari 2012 21:31
gonzo44 skrev:
Vad tusan... denna tråden har jag missat helt... får ge den lite tid i morgon och läsa genom den ordentligt...:p

Fy på sig Gonzo :P

Den är eminent, skitkul att det är lite drag på dig och Mathias jag sitter och trycker på uppdatera hela tiden och vill ha mer action i alla tjugoelva trådar jag följer ;) :P
#211 - 10 januari 2012 21:33
Många använder astaxin, stavning? Istället för spirulina. Det ger bättre färg till röd fisk men de kan få pigmentfläckar av spirulina om man tar för mycket. En personlig teori är att folk har varit sugna på att få ännu mer färg och överdoserat därför.

Jag kör tre matskedar spirulina, 750 g ärtor, 300 g spenat, 200 g blåbär, 150 g musslor, 500 g ärtor, multivitamin och gelatin. Musslorna är med för att öka på näringen lite då de växer. Det funkar och de äter tills de vobblar fram i karet :)
#212 - 10 januari 2012 21:34
Luddson skrev:
Så sjukt snygg den är! Vill ha Röd Rubin till mitt nya! :P

När du säger ovanlig, vad menar du då är det mest

privat odlare som säljer eller kan man hitta på större

akvarieaffärer?

Röd rubin är en snygg firre.. och framför allt lättodlad (tycker jag iaf)
#213 - 10 januari 2012 21:36
jag tror det är astraxantin i spirulina eller om det är tvärt om.. bra på att färga rött är det iaf
#214 - 10 januari 2012 21:36
gonzo44 skrev:

gör det, då förstår du varför jag vill köpa en ny bänk :)
#215 - 10 januari 2012 21:37
Många använder astaxin, stavning? Istället för spirulina. Det ger bättre färg till röd fisk men de kan få pigmentfläckar av spirulina om man tar för mycket. En personlig teori är att folk har varit sugna på att få ännu mer färg och överdoserat därför.

Jag kör tre matskedar spirulina, 750 g ärtor, 300 g spenat, 200 g blåbär, 150 g musslor, 500 g ärtor, multivitamin och gelatin. Musslorna är med för att öka på näringen lite då de växer. Det funkar och de äter tills de vobblar fram i karet :)

Okej, äntligen ett recept haha, nej då har fått en del tips men aldrig gjort någon mix. För att vara lat och slippa leta upp de så frågade jag igen.

Men varför först 750 g ärtor och sedan 500 g ärtor? Blåbär det var nytt.

I vilken form är spirulinan och var inhandlas den, hur mkt gelatin?

och är det verkligen räkmix utan räkor :P
#216 - 10 januari 2012 21:44
500 gram ärtor ska det naturligtvis vara :) Sorry ;)

Spirulinan köpte jag på Life, 250 spänn men det räcker tills jag går i pension :) Gelatinet är i pulverform, typ 50 gram eller något.
#217 - 10 januari 2012 21:45
500 gram ärtor ska det naturligtvis vara :) Sorry ;)

Lugnt, men de andra frågorna då :p
#218 - 10 januari 2012 21:46
Spirulinan är i pulverform.
#219 - 10 januari 2012 21:48
I början av tråden ser man vad små Lombardoien var, helt sjukt att de inte sögs in i filtret :D
#220 - 10 januari 2012 21:50
Spirulinan är i pulverform.

Okej och finnes var?

EDIT: Sorry såg svar längre upp... Life? Är det för människor? Spirulinan alltså...

Jag har spirulina sticks till räkor o ciklider här hemma...
#221 - 10 januari 2012 21:53
Japp! :)
#222 - 10 januari 2012 21:56
Japp! :)

Vad ska vi med spirulina till som människor då?
#223 - 10 januari 2012 21:58
Jag vet inte, i bröd och smoothies förmodligen. Nyttigt deluxe säkerligen..
#224 - 10 januari 2012 22:08
Jag vet inte, i bröd och smoothies förmodligen. Nyttigt deluxe säkerligen..

Haha där ser man, o sen får vi pigmentfläckar haha :P
#225 - 10 januari 2012 22:11
Brunare kan jag tänka mig i alla fall :)
#226 - 10 januari 2012 22:12
Brunare kan jag tänka mig i alla fall :)

Aa jag med värsta vitfisken
#227 - 15 januari 2012 18:18
Har nu snackat med Suss på pwss, jag kan få bänken monterad stående på pall till Kil, fett!

Väljer dock att montera den själv för det är roligt. Jag passar även på att köpa en c-modul och limma fast över hålen i bakgrunden, det kommer bli en skaplig skillnad men det ger sig med tiden.

Jag ska försöka att få detta fixat den närmaste månaden, det vore skönt att få flytta ut karet i vardagsrummet så att man kan titta på Malawi ifrån soffan :)

Detta kommer ju göras ganska snabbt, fisk ner i plastback, ett av filtrena pumpar och en syresten backar. Fx femman får gå i en ensam back i akvarievatten under tiden.

Jag kan limma modulen med tec7? Såg att de har det på Beijer och det vore ju sjysst då jag behöver fylla karet ganska fort efteråt..

Annons