Projekt 500+ liter

#1 - 12 november 2012 13:01
Som riktigt tvättäkta nybörjare har jag dumpit ner här bland en massa oerhört sakkunniga människor och jag tänkte nu ställa lite frågor kring ett ämne som jag tagit upp i en annan tråd.
För att få lite mer struktur på sakerna, lägger jag här upp det jag har knåpat ihop hittills och hoppas kunna fortsätta på det projekt som detta verkar utveckla sig till.

Detta forum verkar alldeles ypperligt, men det är lite svårt att hitta saker när man är ny. Hoppas att ni står ut med att jag garanterat kommer att ta upp saker som finns utförligt beskrivna på andra håll. Tyvärr har jag inte blivit bekräftad som guldmedlem ännu, så det blir inga bilder just nu. Hoppas det löser sig de närmaste dagarna.

Projektet
Eftersom det är detta som är roligast, börjar jag med det och går igenom nuläget lite senare. :)

Akvarium, utrustning och yttre förutsättningar
Idén är att köpa ett begagnat akvarium, p.g.a. trängd studentkassa just nu. För närvarande håller jag ögonen på ett akvarium på Blocket om 540 liter, alltså 150x60x60 cm, men det kan ju bli något annat i slutändan. Detta är relativt komplett med belysning, pump och filter och doppvärmare.

De har också en specialsnickrad bänk, men den är helt i trä och eftersom jag inte är bombsäker på att parkettgolvet (jodå, du läste rätt) där akvariet ska stå är 100% jämnt, tror jag mig behöva justerbara fötter. Jag har hittat en begagnad alu-ställning med justerbara fötter för några hundralappar.
Här kommer första frågan: Har någon byggt in en sådan ställning i trä? Hur gjorde du/ni? Fattigmanslösningen med tyg är ju också möjlig, förstås.

Inre miljö
Så har jag surfat runt lite här på forumet och pratat lite med akvariehandlare och kommit fram till att man bör gå tillväga något sådant här:

[LIST=1]
[*]Först i med en frigolitskiva i botten av akvariet, som täcker nästan hela botten, utom ett par centimeter längs de synliga sidorna. Skydd mot tunga stenar eller andra "olyckor". I med lite grus runt kanterna för att frigoliten inte ska synas. Vilken tjocklek på frigolit har jag ingen aning om, eller var man får tag i den. Hjälp?
[*]I med större stenar, som man lägger direkt på frigoliten, för att undvika att grävande fiskar flyttar ev grus under stenarna och därmed flyttar dem.
[*]Därefter växtnäringsgranulat, för den här gången ska jag banne mig lyckas med växterna. Tropica har ett substrat som iofs kostar en peng, men det ska vara en engångsinvestering. Någon som har erfarenhet? http://www.tropica.com/dk/plant-care/plant-growth-substrate.aspx
[*]Råda Sand, (blästersand) alltså 0,4-0,8 mm. Möjligen för fin sand? Till ett 540-liters kar har jag räknat med nästan 100 kg, vilket borde bli 65-70 liter, alltså 7 cm tjockt i hela karet.
[*]Därefter läggs rötter och lite mindre stenar och andra gömställen in.
[*]Plantering av de stackars växter jag redan har. Jag är totalt obildad vad gäller växter och dödar varenda krukväxt, men jag har någon javaormbunke, lite vattenpest och några smalbladiga växter. Fler växter får jag skaffa efterhand.
[*]Inköp och installation av något lämpligt CO[SUB]2[/SUB]-system, eftersom jag läser och hör att koldioxid är viktigt för växternas tillväxt. Vi kommer inte att ha särskilt många växter från början. Här behöver jag hjälp med inköpstips! Vad funkar i ett 540-literskar, nu glest, men så småningom förhoppningsvis ganska tätt planterat?
[/LIST]

Jag har säkert glömt något vitalt och gjort flera nybörjarmisstag. Men så här långt har jag tänkt... Nå.

Uppstart/vatten
Till detta "nya" akvarium tänkte jag ta fint, klart vatten ur kranen (man borde kunna fylla med slang?) och sedan krama ur filtret ur 145-litersakvariet ner i det "nya" filtret och/eller i vattnet. Jag räknar med några smärre vattenbyten under första dagarna, men behöver jag även sätta till bakteriekultur på flaska? Om jag slangar över 50 liter från 145-litersakvariet, gör det någon nytta? Det akvariet ska ändå bort, så jag kanske kan ta lite bottenslam också?

Invånare
Så småningom börjar det bli dags att flytta in. Först kommer tetrorna, 6 st sorgmantlar. Det är min enda plan, se nedan för övrig besättning. Jag vill gärna ha lite råd om i vilken ordning fiskarna ska sättas i.

Utöver de invånare jag redan har, tänker jag skaffa och sätta i några malaysiska snäckor. I övrigt vill jag som sagt kombinera så många som möjligt av de fiskar jag har. Dock vill vi behålla några svärdbärare och molly i 60-litersakvariet vi har, samt någon ancistrus eller två.

Underhåll och utveckling
Växter är ett kapitel för sig, vad kan vi ha som botiorna inte äter upp?! Gärna storbladiga sorter, som kan ge lite "skugga" och som scalarerna kan trivas med.
PMDD är ett intressant kapitel. Ska man helt enkelt köpa paket med de nödvändiga ingredienserna och blanda efterhand? Hur samspelar PMDD med koldioxid?

Som synes har jag ingen direkt plan, när det gäller tema eller liknande. Det blir lite utifrån vilka fiskar vi har idag och vilka vi tycker om. Ge gärna tips som riktar in oss mer åt något håll.

Bakgrund
Förra året blev jag akvarieägare för första gången i mitt vuxna liv. Med pälsdjursallergiska barn kändes det som en bra grej att testa. Ett 60-liters nybörjarakvarium blev över på jobbet. Ganska snart därefter fick vi även ärva ett 145-liters hörnakvarium av goda vänner och när våra Molly spenops började yngla av sig skaffade vi ett 30-liters nanokar att ha dem i. Jag är novis och de 18 månader som har förflutit har lärt mig lite, men det är mycket kvar.

Nuvarande setup

I vårt 60-literskar går idag en massa fisk:
2 ancistrus och 1 liten gibbiceps (alla runt 7-10 cm)
3 svärdbärare
6 rödmunstetra
2 kardinaltetra
2 glödbandstetra
20 molly spenops (blandade generationer)
3 siamesiska algätare, för att råda bot på problem med svarta tofsalger

I 30-literskaret simmar:
40 mollyyngel
25 svärdbäraryngel

Och slutligen, i 145-litersakvariet:
4 scalarer
3 praktbotia
1 gibbiceps, 10-12 cm SL + 1 oidentifierad större sugmal
1 pansarmal

Planerade inköp:
5-10 rödmunstetra
5-6 pansarmalar
1-3 praktbotia

Växter finns i alla akvarier, men här är jag för okunnig för att tala om vilka sorter det är.

Långt, men hoppas på svar på några bitar, vilka bitar som helst. :) All hjälp är välkommen!

/Mats, a.k.a. Knax
#2 - 12 november 2012 13:14
Har någon byggt in en sådan ställning i trä? Hur gjorde du/ni? Fattigmanslösningen med tyg är ju också möjlig, förstås.

jajamensan, har gjort, men gör inte om det igen.
inte för att det inte blev bra, utan för att jag är så j-a darrhänt att det blev
ett h-es jobb.

från nu och framåt kommer jag enbart att köra med kökstommar från IKEA
som är förstärkta och med deras rostfria justerbara fötter.
#3 - 12 november 2012 13:27
3.Därefter växtnäringsgranulat, för den här gången ska jag banne mig lyckas med växterna. Tropica har ett substrat som iofs kostar en peng, men det ska vara en engångsinvestering. Någon som har erfarenhet? [COLOR=#0033cc]http://www.tropica.com/dk/plant-care...substrate.aspx[/COLOR]

dvs bottengödning.
klockrent, har jag kört med i alla utom ett kar.

men...men.,,,,näringen tar slut efter 6-12 månader, beroende på vilken belastning du har.

vad gör du då ??

så, om du planerar att ha karet med samma set up i mer än 6-12 månader,
så sikta på flytande näring istället.

PMDD + EC ger dig allt du behöver och mer, till en peng som vilken student som helst klarar av.

det är väl ungefär var 5-6 skattade öl på riktig pub kostar....

.
#4 - 12 november 2012 13:31
4.Råda Sand, (blästersand) alltså 0,4-0,8 mm. Möjligen för fin sand? Till ett 540-liters kar har jag räknat med nästan 100 kg, vilket borde bli 65-70 liter, alltså 7 cm tjockt i hela karet.

till normalkar räknar man med cirka 20 kg / 100 liter vatten.

till 540 liter = 5,4 x 20 = 100 kg.

budgetalternativet som väldigt många oxpå tycker är snyggast är julas blästersand, den grövre av de två versioner de brukar ha hemma.

http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297

4 sådana blir rätt lagom.
#5 - 12 november 2012 13:41
6.Plantering av de stackars växter jag redan har. Jag är totalt obildad vad gäller växter och dödar varenda krukväxt, men jag har någon javaormbunke, lite vattenpest och några smalbladiga växter. Fler växter får jag skaffa efterhand.

med lite javaormbunke, en och annan vattenpest, kanske en liten grupp
vallesneria, och några cryptos + ett par anubias, så har du växter som med
lite ljus och flytande näring i form av PMDD + EC kommer att växa ur karet,
bortsett från anubias då som växer långsamt, men de är alla tåliga växter
som överlever på minimal skötsel och växer som fasen med bara lite skötsel

viktigast är att du i början har ett gäng snabbväxande blommor, vattenpesten
är klockren för det.
#6 - 12 november 2012 14:01
3.Därefter växtnäringsgranulat, för den här gången ska jag banne mig lyckas med växterna. Tropica har ett substrat som iofs kostar en peng, men det ska vara en engångsinvestering. Någon som har erfarenhet? [COLOR=#0033cc]http://www.tropica.com/dk/plant-care...substrate.aspx[/COLOR]

dvs bottengödning.

klockrent, har jag kört med i alla utom ett kar.

men...men.,,,,näringen tar slut efter 6-12 månader, beroende på vilken belastning du har.

vad gör du då ??

så, om du planerar att ha karet med samma set up i mer än 6-12 månader,

så sikta på flytande näring istället.

PMDD + EC ger dig allt du behöver och mer, till en peng som vilken student som helst klarar av.

det är väl ungefär var 5-6 skattade öl på riktig pub kostar....

.

Hm. Det känns ju billigare att börja med, om inte annat. Så: Ingen bottengödning, utan istället en kombination av olika flytande näring? Gotcha! Hur kombinerar man? Både och eller växelvis? EC ska väl sättas till varje dag, om jag har rätt för mig. PMDD snarare en gång i veckan?
#7 - 12 november 2012 14:03
Har någon byggt in en sådan ställning i trä? Hur gjorde du/ni? Fattigmanslösningen med tyg är ju också möjlig, förstås.

jajamensan, har gjort, men gör inte om det igen.

inte för att det inte blev bra, utan för att jag är så j-a darrhänt att det blev

ett h-es jobb.

från nu och framåt kommer jag enbart att köra med kökstommar från IKEA

som är förstärkta och med deras rostfria justerbara fötter.

OK, kanon, Ken! Finns det rent av en bra tråd för beskrivning av detta med förstärkningar etc? Jag får alltid massor av träffar när jag försöker söka reda på något här. ;)
#8 - 12 november 2012 14:39
Knax skrev:
OK, kanon, Ken! Finns det rent av en bra tråd för beskrivning av detta med förstärkningar etc? Jag får alltid massor av träffar när jag försöker söka reda på något här. ;)

inte mycket till beskrivning, men sidan 3, inlägg 57 finns ett par bilder.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154137&page=3

i detta fall är det överskåp, djup 37 som används,

skall man ha normala bänkskåp, djup 60, så tar man dom som är avsedda
för diskmaskin. där behöver man kanske inte samma förstärkning anser en del.

jag är nojjig och har jobbat på IKEA i 10 år, så jag skulle alltid sätta dit en
extra regel eller två.....

.
#9 - 12 november 2012 14:40
Knax skrev:
Hm. Det känns ju billigare att börja med, om inte annat. Så: Ingen bottengödning, utan istället en kombination av olika flytande näring? Gotcha! Hur kombinerar man? Både och eller växelvis? EC ska väl sättas till varje dag, om jag har rätt för mig. PMDD snarare en gång i veckan?

PMDD räcker som flytande näring, tillsätts 10 gång i veckan enligt angiven normaldos,

EC är flytande kol, tillsätts 1ml / 100 liter vatten per dag.

sedan behövs det inget mer för en normnal setup.

.
#10 - 12 november 2012 14:51
PMDD räcker som flytande näring, tillsätts 10 gång i veckan enligt angiven normaldos,

EC är flytande kol, tillsätts 1ml / 100 liter vatten per dag.

sedan behövs det inget mer för en normnal setup.

.

Aha, så EC ersätter CO[SUB]2[/SUB]? Eller bör man ha både och? Som sagt, nybörjare. :confused: Såg någon annanstans att du skrev att det inte är någon direkt panik med växtnäringen, men eftersom jag flyttar rätt trötta växter över hit, kanske jag ska dra igång med det direkt?

PMDD ska i 1 gång i veckan, väl? Hittade www.pmdd.se som ju var en enkel och till synes bra sida. :)
#11 - 12 november 2012 14:55
Knax skrev:
Aha, så EC ersätter CO[SUB]2[/SUB]? Eller bör man ha både och? Som sagt, nybörjare. :confused: Såg någon annanstans att du skrev att det inte är någon direkt panik med växtnäringen, men eftersom jag flyttar rätt trötta växter över hit, kanske jag ska dra igång med det direkt?

PMDD ska i 1 gång i veckan, väl? Hittade www.pmdd.se som ju var en enkel och till synes bra sida. :)

nej, inte EC och Co2 samtidigt.

EC är flyande kol, Co2 är det i gasform.

i långa loppet är Co2 bättre, men jag tycker det är bättre att börja med EC.

när jag har sagt att man kan ge katten i växtnäringen den första tiden, så är det
baserat på att man får hem "välgödda" blommor från butik.

är dom trötta så dra igång direkt.

.
#12 - 13 november 2012 13:46
Vad säger ni om tipset att använda torv och Substral som gödning? Vad skulle fisken tycka om det?
#13 - 13 november 2012 20:39
vilken fisk pratar vi om.....??

det lär ju bli PH-drop och mörkt vatten

-
#14 - 13 november 2012 21:29
Här kommer lite bilder på aktuella kar. Hoptotade som de är av en ren amatör är det inte direkt något skryt, mest info för er som läser och skriver i denna tråd. :)

[ATTACH=CONFIG]57405[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57408[/ATTACH]
Yngelkaret - en 30-liters kub med molly, svärdbärare och ancistrus
[ATTACH=CONFIG]57406[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57409[/ATTACH]
60-liters akvarium med levandefödare, tetror och diverse algätare
[ATTACH=CONFIG]57407[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57410[/ATTACH]
145-liters akvarium med scalarer, botior, sorgmantlar och några malar
#15 - 13 november 2012 21:31
Det var lite så jag tänkte. Fisken skulle ju vara de flesta av mina nuvarande fiskar i alla akvarier sammantaget. Så då skippar vi det och kör på med PMDD och EC! :)

vilken fisk pratar vi om.....??

det lär ju bli PH-drop och mörkt vatten

-
#16 - 14 november 2012 07:18
Knax skrev:
Det var lite så jag tänkte. Fisken skulle ju vara de flesta av mina nuvarande fiskar i alla akvarier sammantaget. Så då skippar vi det och kör på med PMDD och EC! :)

tja......

scalarer kommer ju från områden med svartvatten och låga PH.....

så varför inte ?
#17 - 14 november 2012 09:41
Vad avser bänk utan justerbara fötter och ojämnt eller sluttande golv finns ju alltid möjligheten att lägga som distanser under där det behövs.

Distanser kan du göra av papper du viker ihop, små tunna träbitar, plåtbitar etc etc. Så låt dig inte hindras av den delen.

Jag hällde väl i 3 och en halv säck bilbutteriks sand i mitt 525, bottenyta 150*50cm Blir väl 75kg ungefär. Tanken var att inte ha lika tjockt med sand i framkant men det har fiskarna schaktat om åt mig :p
#18 - 14 november 2012 09:46
Fina scalarer :) har du köpt nya växter eller varför står dom i krukan?
#19 - 14 november 2012 10:42
Sv: Projekt 500+ liter

solis skrev:
Fina scalarer :) har du köpt nya växter eller varför står dom i krukan?

Tack! Ja, de är fina, alla utom den största då, som fortfarande inte hämtat sig efter ett nitrit-debacle (eller vad det nu är)... :-P

De står l kvar i krukorna eftersom jag inte fattade att de skulle ur. Nu har de vuxit ut genom krukorna, så att ta bort krukor och oasis är ett styvt göra, som jag inte har orkat ta i. Kort sagt; p.g.a. att jag är en idiot. ;)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#20 - 14 november 2012 11:07
Alla är vi barn i början, jag gjorde precis samma sak själv, det gör inget om du klipper av rötterna om du ska ta dom ur krukorna, har själv haft såna som växt till bredden i kruka och krukan fick jag klippa upp och det var jobb vill jag säga men sen sprider dom sig vidare när dom får chansen.
#21 - 14 november 2012 12:11
dessutom mår vattnet inte så bra av en massa ludd som brukar finnas i krukorna.

.
#22 - 14 november 2012 12:54

OK, luddet och krukorna ska bort. :) Jag kommer att försöka fixa det redan idag. Har varit lite inne på att vänta till det nya karet.

#23 - 14 november 2012 15:15

Jag är väl lite fjantig, men det känns öht lite sådär med ett kar på 600-700 kg på levande material som trä, men om konstruktionen är gjord med ben, kan man ju göra som du beskriver. Det jag befarar är att det är en hel sockel och då kan det bli kinkigt. Om det blir affär får jag kolla lite mer noggrant på det hela och bestämma efter det.

Jag har ju ytterligare lite botten att täcka, så 4 säckar blir väl bra. :)

Bilbuttericks låter ju roligare än rådasand. :D

simpson skrev:
Vad avser bänk utan justerbara fötter och ojämnt eller sluttande golv finns ju alltid möjligheten att lägga som distanser under där det behövs.

Distanser kan du göra av papper du viker ihop, små tunna träbitar, plåtbitar etc etc. Så låt dig inte hindras av den delen.

Jag hällde väl i 3 och en halv säck bilbutteriks sand i mitt 525, bottenyta 150*50cm Blir väl 75kg ungefär. Tanken var att inte ha lika tjockt med sand i framkant men det har fiskarna schaktat om åt mig :p

#24 - 23 december 2012 20:38
Plötsligt händer det. Har gjort upp med en kille i en grannkommun om ett Åleds 525-liters akvarium och ska åka och hämta det på juldagen. Julklapp till mig själv! Detta blir snålt, med alu-ställning och utan bakgrund och grejer, men priset blir bra. Akvariet har bottenfilter, som nuvarande ägaren hävdar flyttar 1000 l/h. Han har också ett Eheim 2252 filter, som han inte vill låta mig få med till det pris jag vill betala. Ingen aning vad det är för bottenfilter, men jag undrar om uppgiften verkligen stämmer. Ska jag spendera 500 extra på Eheim-filtret för att vara säker på att få tillräckligt med flås?

Gruset som följer med är något slags svart akvariegrus, vet ej grovlek eller karaktär, men han hävdar att det är rundat och fint, så att även pansarmalar ska trivas. Jag får se om ett par dagar.

Spännande!
#25 - 23 december 2012 21:12
Grattis, det var en bra julklapp. Kör försiktigt i busvädret bara :)
#26 - 23 december 2012 21:49

Har just kommit på att jag är osäker på om karet går in i bilen. Fast det är ju en V70, så det borde funka. :)

#27 - 23 december 2012 21:51
Knax skrev:
Plötsligt händer det. Har gjort upp med en kille i en grannkommun om ett Åleds 525-liters akvarium och ska åka och hämta det på juldagen. Julklapp till mig själv! Detta blir snålt, med alu-ställning och utan bakgrund och grejer, men priset blir bra. Akvariet har bottenfilter, som nuvarande ägaren hävdar flyttar 1000 l/h. Han har också ett Eheim 2252 filter, som han inte vill låta mig få med till det pris jag vill betala. Ingen aning vad det är för bottenfilter, men jag undrar om uppgiften verkligen stämmer. Ska jag spendera 500 extra på Eheim-filtret för att vara säker på att få tillräckligt med flås?

Gruset som följer med är något slags svart akvariegrus, vet ej grovlek eller karaktär, men han hävdar att det är rundat och fint, så att även pansarmalar ska trivas. Jag får se om ett par dagar.

Spännande!

Jodå, det brukar vara bottenfilter till Åleds... Är det 1000 l/h så anser jag inte att det är tillräckligt... Akvarierna är dock av utmärkt kvalitet så de brukar vara bra även som begagnade. Personligen tycker jag att det är värt 500 kr extra om 2252:an är i gott skick... Det är inte billigt för en begagnad men de brukar oftast kosta mer än det dubbla som nya och de är väldigt driftsäkra och tåliga.
#28 - 23 december 2012 21:51
Jag har "hjälpt" till att få in ett 540 i en xc70 och det fick plats utan problem, vad har du får mått?
#29 - 23 december 2012 22:28

Jag tänker ju skrota mitt gamla 145-liters akvarium och i det sitter ett Fluval U3 som ger 600 l/h. Kanske räcker att flytta över det som komplement?

#30 - 23 december 2012 22:31

PiaJo skrev:
Jag har "hjälpt" till att få in ett 540 i en xc70 och det fick plats utan problem, vad har du får mått?

Borde ju vara 150x60x60 eller knappt så. Har faktiskt inte kollat exakt. Jag tänkte att Åleds kanske anger faktisk volym, så att det håller samma mått som ett 540. Nåja, det kommer att gå fint i jättebilen. Men familjen får stanna hemma.

#31 - 24 december 2012 20:57

Har fått onda ögat av hustrun idag, över att jag ska köpa akvarium och dessutom mitt i julhelgen... Vill hon inte att jag ska vara lycklig? Undrar man.

Frågan är vad man kan göra för att slippa framstå som en kuf som spenderar familjens fåtaliga tillgångar på dumheter som ingen annan efterfrågar... Jag vill ju att akvarierna ska vara familjens nöje, inte bara mitt.

Att hon tycker att det är onödigt förtar ju en stor del av nöjet. Jag vet att många har samma problem, men hur löser man det?

#32 - 24 december 2012 21:45
Projekt 500+ liter

Knax skrev:
Har fått onda ögat av hustrun idag, över att jag ska köpa akvarium och dessutom mitt i julhelgen... Vill hon inte att jag ska vara lycklig? Undrar man.

Frågan är vad man kan göra för att slippa framstå som en kuf som spenderar familjens fåtaliga tillgångar på dumheter som ingen annan efterfrågar... Jag vill ju att akvarierna ska vara familjens nöje, inte bara mitt.

Att hon tycker att det är onödigt förtar ju en stor del av nöjet. Jag vet att många har samma problem, men hur löser man det?

Det går ofta inte att lösa. Det är en fråga om att ge varandra det som behövs. Jag är inte alltid poppis hemma, förklarade skillnaden mellan Peckoltia Compta-L134 och Zebra Pleco-L046 för min dam för ett tag sedan, hon såg bara skillnaden i pris. Då är det svårt :P

1, jag är hemma mer
2, Motorcykeln är borta
3, Hon kan göra vad hon vill med pengarna som är kvar, typ köpa massa konstiga saker..
4, Barn mår bra av djur
5, Jag har ett intresse som ger mig massor..

Du hajar? Ni kommer kanske aldrig dra lika, det krävs att man är lyhörd för den Andra partens åsikter. Går det för långt måste det funka att ta ett nej.

Så, lyssnar ni på varandra så blir det lättare att enas :)
#33 - 25 december 2012 12:11

Det blev ingen julklapp. Hustrun sade stopp för akvarieinköp mitt i julhelgen. Få se vad som händer runt/efter nyår. Jag får väl leta reda på ett annat objekt, antagligen. :(

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#34 - 25 december 2012 13:22
Det dräller ju av större akvarium till vettiga priser så du hittar nog något som passar bättre tidsmässigt.
#35 - 25 december 2012 14:47

Det har du rätt i, Kristian. Men det är lite som att snubbla på första häcken. Det kommer fler lopp, men detta är ju kört. Nåja, hoppas fortfarande hitta ett fräscht 540 för 2000 och det ska ju inte vara omöjligt. :)

#36 - 3 januari 2013 22:02
[FONT=verdana][COLOR=#000000]Kickar igång tråden igen. I Ulricehamn står alltså ett fortfarande osålt Åleds 525-liters akvarium med alu-ställning och väntar. Det har lite udda mått, 175x55x55 enligt säljaren. Tillverkat 2007.[/COLOR]
[COLOR=#000000]
Bottensubstrat: Säljaren har en hel massa svart relativt fint grus som han vill bli av med, men det förvaras just nu i ett gammalt badkar, så det blir ju till att skotta över i hinkar i så fall. Vågar man använda grus som legat i ett badkar? Tänker på tvålrester och annat, som kan finnas i gruset... Eller är jag paranoid igen?

Filter: Jag får som tidigare nämnts ett förmonterat bottenfilter (standard i Åleds, tydligen) och ytterligare ett Eheim 2252 innerfilter.

Belysning:
En ljusramp (visserligen något kortare än akvariet) ska ingå, men jag vet inte vad det sitter för rör i.

Till sist tänkte han försöka plocka fram en värmare, så för 2 lax får jag tycker jag ganska bra valuta. Hoppas kunna lura av honom någon rot också. ;)

Bakgrund: Finns ingen. Eftersom väggen bakom akvariet är vit och trist. måste jag göra något. Har dock inte råd med en BTN, ens en slimline just nu, så jag funderar på solfilm. Har kollat Biltema, men är inte sugen på 15-16 mils resa för att lösa detta.
Man kan ju beställa helsvart vinyl på nätet också:
[/COLOR]http://sportstolen.se/svart-vinylfilm-sjalvhaftande-pa-rulle-p-1891.html[COLOR=#000000]

Transport: Hur sjutton flyttar man något så stort? Familjen vill gärna följa med och bärhjälp är väl alltid bra. Om man väljer det och sätter akvariet på en släpkärra; Hur emballerar man? Ska man ställa karet på några träreglar och spänna ner det (försiktigt) mot golvet? Använda något mjukt, som en madrass, som underlag och straffa ner lite hårdare med spännband?
[/COLOR][COLOR=#000000]Det andra alternativet får bli fällda säten i V70:n, med en madrass eller liknande under, som jämnar ut . I så fall får jag ju ingen bärhjälp med mig...
[/COLOR]
[COLOR=#000000]Så. Nu blir det intressant. Jag har alltså ett 145-liters akvarium, som i sin helhet ska flyttas över i detta 525-liters. Det innebär att alla fiskar och alla växter, samt en vit hålsten ska över. Fiskarna är 4 st praktbotia, 3 st scalarer, 6 st sorgmanteltetror, 1 st gibbiceps, 1 st leopardpleco och 1 st pansarmal. Eftersom jag kommer att starta från noll, allt har varit avstängt ett okänt antal månader, skulle jag ju vilja slippa att flytta alla fiskar samtidigt. Tänker mig det som en process i flera steg:

[/COLOR][/FONT]
[LIST=1]
[*][FONT=verdana][COLOR=#000000]Först evakuerar vi det gamla akvariet, eftersom det står på den plats där det nya ska stå, därefter flyttar vi det en bit och fyller det igen. [/COLOR]
[/FONT]
[*][FONT=verdana][COLOR=#000000]Sedan ställer vi det nya på plats, väger in och fyller med sten, rötter och grus och till sist en skvätt vatten. Planterar över lite växter från 145-literskaret, så det inte blir så ödsligt. Under fötterna på ställningen tänkte jag lägga plåtplattor, typ 10x10 cm, för att sprida ut vikten lite.[/COLOR]
[/FONT]
[*][FONT=verdana][COLOR=#000000]Minst 60 liter vatten från det gamla karet flyttas till det nya. Är det idé att slamsuga lite, så att man får med lite bottenmulm? Sedan i med nytt vatten och vänta ett dygn för att se att det är tätt.[/COLOR][/FONT]
[*]Vi kra[FONT=verdana]mar ur det gamla filtret i det nya karet, för att få med så mycket bra bakterier som möjligt utan att ta med det gamla bottenmaterialet. Sedan kör jag i en dos bakteriekultur på flaska och drar igång filtren i 525-karet.[/FONT][COLOR=#000000][FONT=arial][/FONT][/COLOR]
[*][FONT=verdana]Eftersom detta blir som en nystart, flyttar vi lite tetror som testpiloter. Vi har sorgmantlar, kardinaler, glödband och rödmunnar att välja mellan, men det lutar åt sorgmantlarna.[/FONT]
[*][FONT=verdana][/FONT][FONT=verdana]Noggrann kontroll av vattenvärden under 2 veckors tid, innan fler fiskar får flytta över.[/FONT]
[*][FONT=verdana][/FONT][FONT=verdana]Efter en månad är alla fiskar överflyttade. Det gamla karet stängs av för gott.[/FONT]
[*][FONT=verdana][/FONT][FONT=verdana]Efterhand flyttas sedan fler och fler fiskar över, så att belastningen ökar successivt.[/FONT]
[/LIST]
[FONT=verdana]
Målbilden är ett akvarium med super-fisksoppa: Tetror, barber, scalarer, praktbotia, stora L-malar, några pansarmalar osv. Växter med låga belysningskrav och lite fina rötter och stenar som erbjuder gömställen för alla de bottenlevande fiskarna.[/FONT]
#37 - 3 januari 2013 23:05
Varför plåt plattor? Om det ska stå på ett normal golv skulle jag rekommendera någon form av trämaterial istället då plåten kan lämna riktigt fula märken som kan bli svåra att få bort.
Jag köpte en skiva 16mm MDF och ställde mitt kar på, fördelar ut vikten bra och lämnar inga märken i golvet. Enda nackdelen är att det suger åt sig fukt och det syns om det kommer några droppar på det, men å andra sidan så suger det ju även upp från golvet om du råkar spilla lite mer än några droppar.

Jag tror nog du kan flytta över hela gänget till stora karet direkt om du kramar ur filter och slamsuger över botten gojset från gamla karet. Ta det lite försiktigt och håll uppsikt på nitriten i några veckor bara.
#38 - 3 januari 2013 23:36
Har du inte delbart baksäte i vobblon? Om du viker endast den breda halvan så borde ni kunna vara 3st i bilen, ett takräcke för bänk/ställning om den inte är demonterbar.Väljer du släpkärra så är det ju att spänna fast det som är det svåra, blir ofta hoppigt och skuttigt på en släpkärra. Har du möjlighet att lasta kärran nästan till maxvikt så försvinner mycket av skuttigheten.
#39 - 4 januari 2013 07:24

KristianE skrev:
Varför plåt plattor? Om det ska stå på ett normal golv skulle jag rekommendera någon form av trämaterial istället då plåten kan lämna riktigt fula märken som kan bli svåra att få bort.

Jag köpte en skiva 16mm MDF och ställde mitt kar på, fördelar ut vikten bra och lämnar inga märken i golvet. Enda nackdelen är att det suger åt sig fukt och det syns om det kommer några droppar på det, men å andra sidan så suger det ju även upp från golvet om du råkar spilla lite mer än några droppar.

Jag tror nog du kan flytta över hela gänget till stora karet direkt om du kramar ur filter och slamsuger över botten gojset från gamla karet. Ta det lite försiktigt och håll uppsikt på nitriten i några veckor bara.

Det kommer att behövas skohorn och vaselin för att få dit karet. Det är 175 cm långt och utrymmet där det ska stå är 180 cm. Lägg till att det är en golvlist i ena hörnet, så blir slutsatsen att en eventuell skiva inte får vara större än akvariet. Funkar det ändå? Det blir ju inte många millimeter trä utanför fötterna... Känns tufft att ha det på parketten direkt, särskilt som golvet har satt sig lite.

simpson skrev:
Har du inte delbart baksäte i vobblon? Om du viker endast den breda halvan så borde ni kunna vara 3st i bilen, ett takräcke för bänk/ställning om den inte är demonterbar.Väljer du släpkärra så är det ju att spänna fast det som är det svåra, blir ofta hoppigt och skuttigt på en släpkärra. Har du möjlighet att lasta kärran nästan till maxvikt så försvinner mycket av skuttigheten.

Familjen är 4 pers, 2 små som inte kan vara ensamma så länge. :) Jag har annars tänkt som du, särskilt med hoppigheten på ev. kärra. Enda ytterligare vikten jag kommer att ha är ju 80-100 kg grus... Får försöka låna en bil till, åt familjen.

#40 - 4 januari 2013 08:31
175cm kar i en V70 blir liiite tajt. Lyft ur sitsdelen av baksätet innan du viker ner ryggstödet så får du ca15cm till på längden. Om du sen tippar ryggstödet på passagerarstolen framåt så borde det gå. Då har du en plats i baksätet till bärhjälp. Vi fick in 150cm utan att tippa framsätet men jag tror att du måste det för att få in karet i bilen.
#41 - 4 januari 2013 08:45

HelenLind skrev:
175cm kar i en V70 blir liiite tajt. Lyft ur sitsdelen av baksätet innan du viker ner ryggstödet så får du ca15cm till på längden. Om du sen tippar ryggstödet på passagerarstolen framåt så borde det gå. Då har du en plats i baksätet till bärhjälp. Vi fick in 150cm utan att tippa framsätet men jag tror att du måste det för att få in karet i bilen.

Går ut och tar mått i bilen. Först trodde jag att det var 150 långt och då var det ju inga problem. Har tänkt bort att det faktiskt är 175 långt...
Tack för heads-up!

#42 - 4 januari 2013 10:44
Knax skrev:
Familjen är 4 pers, 2 små som inte kan vara ensamma så länge. :) Jag har annars tänkt som du, särskilt med hoppigheten på ev. kärra. Enda ytterligare vikten jag kommer att ha är ju 80-100 kg grus... Får försöka låna en bil till, åt familjen.

Kanske att det för att lyfta och kånka ett stort tungt akvarium är smidigare att lämna barnen till mor- eller farföräldrar för någon timme... Kan ju bli fel med någon som springer in mellan fötterna. Och sedan leta upp en eller två kamrater som kan hjälpa till med bärandet och inte kostar för många öl
#43 - 4 januari 2013 10:56
Min MDF skiva sticker bara ut typ 1-2 cm och det är enbart för att jag inte vågade kapa tightare på brädgården. Jag har alltså inte en platta under varje ben utan har en hel platta under hela karet (i mitt fall 200x120 så det var ju inte jättemycket att kapa)
#44 - 4 januari 2013 11:20

Ja eller istället för mdf ta vanligt plywood. Tål vatten lite bättre. Har så under mina kar och kör också hel skiva under hela karet så man får så bra viktfördelning som möjligt.
#45 - 4 januari 2013 20:21

Japp, då har jag fått hem plywoodskivorna från brädgården. Dumskallarna påstod att skivorna var 1800x1220, så jag bad att få en i akvariets mått (1750x600) och en av det som blev över, 1800 lång. Räknade då med att få en skiva 1800x620 ca. Men givetvis var skivorna 2440x1200 (ska ju passa som vägg), så jag har fått en skiva 1750x600 och en 1800x600 (knappt, sågen har ju tagit någon mm på varje). Så nu räcker det nästan. Eller precis. Dvs. benställningen kommer att hamna exakt ute på kanterna. Visst blir väl vikten utfördelad ändå, men... Kommer detta att funka?

Skivan som har akvariets mått ska jag ha som mellanlägg mellan karet och ställningen, tänkte jag.

#46 - 4 januari 2013 23:09

Hjälp, tror ni att jag vågar använda skivan som är lika bred som ställningen som underlag eller måste jag återvända till brädgården på måndag? Antagligen har de stängt imorgon...

#47 - 4 januari 2013 23:17
Jag hade gjort de. De e ju bara 500l vatten, vad kan hända? ;)
Nä men seriöst, jag tror inte det är några problem. Håll koll när du fyller för säkerhets skull.
#48 - 5 januari 2013 07:10

KristianE skrev:
Jag hade gjort de. De e ju bara 500l vatten, vad kan hända? ;)

Nä men seriöst, jag tror inte det är några problem. Håll koll när du fyller för säkerhets skull.

Alla som har vält en skurhink vet att vatten tar mycket mer plats utanför sin behållare. Jag vet att du som jag gillar att ha koll, Kristian, så det känns OK om du tycker det känns OK. :) Jag ringer dig när det går år pipan. ;)

#49 - 5 januari 2013 11:54
De e lugnt, mitt nummer är 555-skurhink ;)
#50 - 5 januari 2013 13:50

Efter samtal med Torbjörn i Falskog har jag bestämt mig för att skippa underlagsskiva helt. Parketten är antagligen lika hård som, eller hårdare än plywood.

Kom också över några transportskadade BTN-slimlinemoduler att kapa till och sätta i karet, samt 100 kg Rådasand 2-3 mm. Fick veta att Kjell Fohrman starkt avråder från denna sand i akvarier, men bestämde mig för att ignorera det. ;)

Så nu är det bara att sätta fart! :) Först bakgrundsmontering och sedan vänta till imorgon.

Jag fick också med några jättestora rötter, så halva inredningen är löst. Tjoho!

#51 - 5 januari 2013 19:24

Dagens projekt blev att montera BTN slimline. Så här blev det:

[ATTACH]58961[/ATTACH][ATTACH]58962[/ATTACH][ATTACH]58963[/ATTACH]
Lite olika transportskador på grejerna fordrade innovativ placering och tillkapning.

[ATTACH]58964[/ATTACH]
Provmontering innan kapning.

[ATTACH]58965[/ATTACH]
Monterat utan silikon. Passar ganska bra, men nu väntar avfasning av alla kanter.

[ATTACH]58966[/ATTACH][ATTACH]58967[/ATTACH]
Monterat, silikonat och klart.

Använde såg (varianten att skära med brytbladskniv testades, men det går fasen inte att knäcka till det snyggt, så såga allt), rasp, fin fil och akvariesilikon för att få dem på plats. Nu ska det härda 12-24 timmar innan vatten fylls på. Åh, denna väntan...

Knax

#52 - 5 januari 2013 20:22
Blir bra det där :)
#53 - 5 januari 2013 21:00

PiaJo skrev:
Blir bra det där :)

Det hoppas jag! :) Här är jätterötterna jag fick med.

[ATTACH]58969[/ATTACH] [ATTACH]58970[/ATTACH]
Kanske inte så jättespännande, men kan nog bli bra. Nu funderar jag på om jag borde åka till Falskog imorgon och köpa en näve javamossa att knyta fast på någon av dem. Känns lättast innan man fyllt vatten.

#54 - 5 januari 2013 21:05
Rötterna ser ut att vara rejäla och det kommer att blir bra :)

Får jag komma med ett tips?
Ja, det får du svara du mig nu.. ;):D
Ser att det är sågade ändar på en del av rötterna och det är enligt mitt tycke inte så snyggt men man skall inte deppas av det utan se möjligheterna.. det är att man kan lätt dölja dessa sågningar med nån sten, växt eller med en annan rot.. man kan även köra ner dessa i sanden om det går för att ta bort det onaturliga :)
#55 - 5 januari 2013 21:14

PiaJo skrev:
Det kan nog blir bra :) får jag komma med ett tips?

Ja, det får du svara du mig nu.. ;):D

Ser att det är sågade ändar på en del av rötterna och det är enligt mitt tycke inte så snyggt men man skall inte deppas av det utan se möjligheterna.. det är att man kan lätt dölja dessa sågningar med nån sten, växt eller med en annan rot.. man kan även köra ner dessa i sanden om det går för att ta bort det onaturliga :)

Dina tips är man ju lycklig över, såklart! :) Ja, jag håller med om att det är apfult. Ska försöka gräva ner en del, men vissa ändar är bara för grova. Där får det bli plantor och stenar.

Ska jag dra silikon i kanterna på bakgrunden? Känns som overkill, tycker jag, men det är klart att *riktigt* små yngel kan ju tränga sig emellan...

#56 - 5 januari 2013 21:19
jag/vi har inte gjort det i kanterna, tror jag.. [:o] hoppas nån annan kan svara på det :)
#57 - 5 januari 2013 21:45

Jag skulle lagt en sträng runt kanterna. Malar o små fisk är expert på att komma in bakom annars

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#58 - 5 januari 2013 21:52

hannesc skrev:
Jag skulle lagt en sträng runt kanterna. Malar o små fisk är expert på att komma in bakom annars

Jag har skurit *väldigt* bra :D, men det finns ju millimeterbreda springor... Skulle ha lagt silikon precis i kanterna, men ändå liksom bakom bakgrunden... Hmpf. Nu tycker jag att det blir fult med svarta kanter... Kanske om jag får tag på genomskinligt silikon...

#59 - 5 januari 2013 21:58

Knax skrev:
Jag har skurit *väldigt* bra :D, men det finns ju millimeterbreda springor... Skulle ha lagt silikon precis i kanterna, men ändå liksom bakom bakgrunden... Hmpf. Nu tycker jag att det blir fult med svarta kanter... Kanske om jag får tag på genomskinligt silikon...

Svart är nog snyggare. Transparent kan du köpa på Claes ohlsson.

Har med tyckt att jag satt den super tajt o inte limmat. O ändå har de tagit sig in bakom

#60 - 5 januari 2013 22:11
Kör med svart å kasta på lite sand när det är klibbigt. Genomskinligt silikon blir inge roligt om du måste medicinera med något som färgar (tex mot vitaprick) då blir silikonet blåaktigt och blir riktigt fult.
#61 - 5 januari 2013 22:14

hannesc skrev:
Svart är nog snyggare. Transparent kan du köpa på Claes ohlsson.

Har med tyckt att jag satt den super tajt o inte limmat. O ändå har de tagit sig in bakom

Jaja, tjôta. ;)
[ATTACH]58971[/ATTACH]

La en i varje hörn. Mellan modulerna hade jag ju redan silikonat. :)

#62 - 5 januari 2013 22:40

KristianE skrev:
Kör med svart å kasta på lite sand när det är klibbigt. Genomskinligt silikon blir inge roligt om du måste medicinera med något som färgar (tex mot vitaprick) då blir silikonet blåaktigt och blir riktigt fult.

Så briljant! Precis så har jag gjort nu. Blev skitsnyggt! Tack! :D

#63 - 6 januari 2013 18:32

Idag har det hänt massor med saker och jag ska rekapitulera dem så småningom. En av de roligare grejerna var att det visade sig att den största roten inte var vattenmättad. Lustigt när den plötsligt flöt upp efter 400 påfyllda liter... Mer kommer sedan.

#64 - 8 januari 2013 17:38

Åkte och hämtade akvariet i lördags. For via Falskog och plockade upp 4 säckar Rådasand 2-3 mm ("Lägg aldrig den jävla Rådasanden i ett akvarium" ska Kjell F ha sagt, enl Torbjörn, men jag hoppas den är rundkornig nog åt praktbotia och pansarmalar) samt 4 bitar BTN slim line. Hem och limma.

Otålig väntan. Söndag morgon tömdes det gamla 145-litersakvariet och alla fiskar fick bo i plastbackar medan jag städade. Tog rätt på så mycket mulm jag kunde med slamsugning och sparade i hinkar. Allt vatten sparades.

Med akvariet på plats lade jag dit några frigolitplattor och större stenar på dessa. Satte i de stora rötterna och fyllde sedan på med Rådasanden. Med darrande händer fylldes första hinkarna i. När allt gammalt vatten var i (och all mulm), förutom de 50 litet fiskarna huserade i, insåg jag hur jättemycket större 525 liter verkligen är, jämfört med 145 liter... Planterade växter och myste.

Ganska många hinkar senare (note to self: fixa lösning för vattenbyte med slang) började det så bli dags för fiskar. Då lösgjorde sig plötsligt den största roten (cirka 50x50x50 cm) och flöt upp till ytan på ett ganska våldsamt sätt. Halva inredningen därmed förstörd... Efter ett besök i rabatten utanför håller nu 2 stenbumlingar roten nere... Ganska sur över att tidigare ägaren inte berättat att roten uppenbart inte varit vattenmättad...

Otålig som jag är, tog jag risken att introducera fiskarna direkt. Tänkte att det gamla vattnet och mulmen tillsammans med inkörda pumpar och en full dos Easystart skulle räcka.

Nu efter 2 dygn dog en skalar och jag antar att det är följden av för snabb introduktion. Upptäckte också att den medföljande värmaren antagligen är trasig eftersom vattnet nu håller 29 grader och värmaren (inställd på 24 grader) fortfarande går för fullt... Avstängd nu.

- Knax

#65 - 8 januari 2013 17:47
Jag har rådasand och det har funkat bra :) hoppas inte roten far upp med ett brak igen och slår sönder nåt nu när du är så otålig ;) när får man se bilder då? :)
#66 - 8 januari 2013 18:27

Ja, hopas roten håller sig i schack. Ska fota efter barnens läggdags! :)

- Knax

#67 - 8 januari 2013 19:46

OK, några snabba bilder från surfplattan. Sitter just nu och försöker lufta bort överskottsvärmen ur akvariet... runt 28 grader beroende på var jag mäter just nu. Skalarerna står och ser lätt uppgivna ut, sorgmanteltetrorna stimmar däremot frejdigt, men har inte färgat ut någonting, nästan transparenta. NO2 -testet visar något lite förhöjd nitrit, men fortfarande bara max 0.3 mg/l. Jag tror mer på värmen, som är 3 och har varit 5 grader över vad de här fiskarna är vana vid.

Nå. Bilder.

[ATTACH]59050[/ATTACH]
Helkarsbild

[ATTACH]59051[/ATTACH]
Den flytande roten

[ATTACH]59052[/ATTACH]
Våra två sista kvarvarande skalarer

[ATTACH]59053[/ATTACH]
Högra hörnet

[ATTACH]59054[/ATTACH]
Någonstans i mitten

[ATTACH]59055[/ATTACH]
Täckglas med ditlimmat handtag från Clas Ohlson. Tack gode Gud för Loctite.

Synpunkter? Idéer?

- Knax

#68 - 8 januari 2013 19:47

Haha. Bilden på 2 skalarer är förstås bara en framför en spegel. Fniss.

#69 - 8 januari 2013 19:57

Haha igen. Nu står båda skalarerna och undrar om mittstaget går att äta. Fyllde i kallvatten precis och det blev lite för fullt. ;)

[ATTACH]59057[/ATTACH]

#70 - 8 januari 2013 20:15
Det blir bra när det väl har "satt sig" , växterna har kommit igång och rötterna har färgat ner vattnet lite :) Det du kan göra är att få lite "liv" på sandytorna, är att ha lite rundade stenar, rötter och löv. Sen hade det varit riktigt snyggt att få till lite större svärdsplantor att sätta vid rötterna :)
#71 - 8 januari 2013 20:54

PiaJo skrev:
Det blir bra när det väl har "satt sig" , växterna har kommit igång och rötterna har färgat ner vattnet lite :) Det du kan göra är att få lite "liv" på sandytorna, är att ha lite rundade stenar, rötter och löv. Sen hade det varit riktigt snyggt att få till lite större svärdsplantor att sätta vid rötterna :)

Hoppas du har rätt. :) Jag har tänkt skaffa ett par hinkar knytnävsstora stenar att bygga upp något slags "röse" runt den stora roten. Kan ju ha några sådana utspridda runt i karet också. Löv är ju fint, har jag sett. ;)

Stora växter är svåra att hitta denna årstiden, verkar det. Men jag har inte gett upp. Ska kolla på Arken.

En annan fråga: Jag har inte startat med EC eller PMDD ännu, är det klokt, eller kan man dra på med det?

- Knax

#72 - 8 januari 2013 20:59
Växterna blir större med tiden så skaffar du mindre nu så blir de stora efter ett tag ;)
Om du gör ett "röse" så tror jag att det ser konstlat ut om jag får säga min personliga mening utan att du tar illa upp. Men tänk på att det är ditt kar och det är du som kommer att se det varje dag så du gör så att det känns bra, det är viktigast :)
#73 - 8 januari 2013 22:06

PiaJo skrev:
Växterna blir större med tiden så skaffar du mindre nu så blir de stora efter ett tag ;)

Om du gör ett "röse" så tror jag att det ser konstlat ut om jag får säga min personliga mening utan att du tar illa upp. Men tänk på att det är ditt kar och det är du som kommer att se det varje dag så du gör så att det känns bra, det är viktigast :)

Doh! Klart att växterna växer. ;) Ska skaffa lite svärdsplanta...

Ett annat alternativ är ju att skippa den trilskande roten, lyfta ur den och ersätta den med andra rötter som passar bättre (och inte flyter). Då slipper jag bygga rösen, vilkas funktion skulle vara att hindra de stora bumlingarna att ramla ner från roten...

- Knax

#74 - 10 januari 2013 19:25

Svärdsplanta inköpt!

[ATTACH]59126[/ATTACH]
[ATTACH]59127[/ATTACH]

Helkarsbild
[ATTACH]59128[/ATTACH]

Har ett nytt fenomen också. Killen jag köpte akvariet av mumlade något om att han hade tagit bort något som han tyckte hindrade flödet från cirkulationspumpen. Detta något satt tydligen ovanpå skiljeväggen mellan filterkammaren och själva karet.
Vad är det som fattas och hur kan jag återställa det?
[ATTACH]59129[/ATTACH]

Jag har nämligen problem med att fiskarna (mest siameserna) simmar upp mot strömmen och tar sig in i filterkammaren, där de är extremt svåra att håva upp, p.g.a. det trånga utrymmet... :p Har håvat säkert 10 gånger på 2-3 dagar, varav 6 ggr en eller annan av mina 2 siameser.

- Knax

#75 - 10 januari 2013 22:00
Har haft samma problem med siameserna. Filtermaterial kanske inte är det bästa i ditt fall. Jag löste det med en bit insektsnät (som man sätter i takfoten) som blivit över från takrenoveringen.
#76 - 10 januari 2013 22:19
Det borde väl vara en kam han har plockat bort. Sitter som jag har förstått det i vanliga fall på överrinningar så att inte för grovt skräp åker in i filtret. Borde rimligen göra samma sak åt andra hållet också som i ditt fall.
Typ denna http://www.pwss.se/product.php?productid=3396&cat=0&page=1
#77 - 10 januari 2013 22:33

Ziddhartha skrev:
Har haft samma problem med siameserna. Filtermaterial kanske inte är det bästa i ditt fall. Jag löste det med en bit insektsnät (som man sätter i takfoten) som blivit över från takrenoveringen.

Bra tips! Jag är lite rädd att det ska hindra utflödet från pumpen, bara...
Jag studerade de rackarna ikväll och det verkar som om de jagar sina egna spegelbilder och att det lär därför de hamnar där... Även sorgmanteltetrorna håller på och far upp och ner intill spegeln och har tippat över kanten. Funderar på om en bit svart plastfilm högst upp kunde hejda dem?

- Knax

#78 - 10 januari 2013 22:41

KristianE skrev:
Det borde väl vara en kam han har plockat bort. Sitter som jag har förstått det i vanliga fall på överrinningar så att inte för grovt skräp åker in i filtret. Borde rimligen göra samma sak åt andra hållet också som i ditt fall.

Typ denna http://www.pwss.se/product.php?productid=3396&cat=0&page=1

Tack! Det verkar mycket rimligt! Den ska förstås isf sitta hela vägen? 30 cm räcker ju bara halvvägs i mitt kar, så det får bli 2 st. Och antagligen silikon för att fästa dem.

- Knax

#79 - 10 januari 2013 22:48
Problemet med silikon är ju att du inte kan använda filtret på typ 2 dygn. Jag köpte Tec7 som tydligen ska funka under vatten med fiskarna kvar! (Har bara inte vågat använda de än, tänk om de inte funkar å fiskar för nästan 4000 dör!!!) Ska testalite småskaligt på nnågra stackars guppy först ;)
#80 - 10 januari 2013 23:27

KristianE skrev:
Problemet med silikon är ju att du inte kan använda filtret på typ 2 dygn. Jag köpte Tec7 som tydligen ska funka under vatten med fiskarna kvar! (Har bara inte vågat använda de än, tänk om de inte funkar å fiskar för nästan 4000 dör!!!) Ska testalite småskaligt på nnågra stackars guppy först ;)

Fast jag har ju ett Eheim 2048 i också, så kanske att det kan räcka med det under tiden silikonet härdar... Måste väl räcka med 24 tim ändå?

Verkar vara ett vågspel med Tec7. ;) Mina fiskar är väl inte värda ens 1000:- så för den skull är det ju lugnt. ;)

- Knax

#81 - 11 januari 2013 00:38
Jag antar att du har täckglas och om du lägger på glaset på akvariet och markerar på glaset var överringenkanten går under glaset och sen lägger lite siliconklickar längs markeringen och trycker dit grov filtermatta, så borde det täta bra när du lägger på täckglasetglaset!
#82 - 11 januari 2013 06:34

åheim skrev:
Jag antar att du har täckglas och om du lägger på glaset på akvariet och markerar på glaset var överringenkanten går under glaset och sen lägger lite siliconklickar längs markeringen och trycker dit grov filtermatta, så borde det täta bra när du lägger på täckglasetglaset!

Jo, men hur går det då med utflödet? Filtermatta borde ju bromsa upp vattnet rätt rejält?

Edit: Eller hur grov filtermatta finns det? :)

- Knax

#83 - 11 januari 2013 11:08
Knax skrev:
Jo, men hur går det då med utflödet? Filtermatta borde ju bromsa upp vattnet rätt rejält?

Edit: Eller hur grov filtermatta finns det? :)

- Knax

Jag har gjort en del flödestester med matta ppi 10 och den bromsar väldigt lite, en överrinningskam bromsade mer. Du behöver kanske inte placera mattan tryckt mot heller, du kan väl lämna en liten glipa eller sätta den en cm framför överrinningen så den ändå hindrar att de hoppar över.
#84 - 11 januari 2013 12:08

åheim skrev:
Jag har gjort en del flödestester med matta ppi 10 och den bromsar väldigt lite, en överrinningskam bromsade mer. Du behöver kanske inte placera mattan tryckt mot heller, du kan väl lämna en liten glipa eller sätta den en cm framför överrinningen så den ändå hindrar att de hoppar över.

Det var intressant... Öppnar för en lösning idag också, eftersom inga butiker här har kammar i lager, medan filtermatta borde vara lätt att hitta. Så var det detta med härdning av silikon... Det härdar väl knappast särskilt fort om täckglasen får ligga på akvariet.

- Knax

#85 - 11 januari 2013 19:14
Silicon härdar utmärkt i fuktig miljö.
#86 - 11 januari 2013 20:46

Det blir en tur till Falskog imorgon. :)

#87 - 11 januari 2013 23:02

Har nu testat med lite filtermatta från köksfläkten (alltså ny, inte använd i sagda fläkt ;)) och det funkar hyggligt. Dämpar dock flödet från min AquaClear 110 lite väl mycket, så jag hoppas hitta ännu lite grövre vadd. Inga fiskar kommer förbi i alla fall, så nu kan man sova lite lugnare och slippa jaga praktbotia därinne i filterkammaren imorgon. Har bara klämt fast lite vadd mellan mellanväggen och täckglasen, men det blir silikon imorgon.

- Knax

#88 - 12 januari 2013 06:11
Hej Mats! Vilket fint akvarium du skaffat! Ibland missar man bara en tråd som jag gjort med din. Läst igenom den från start för att följa med i ditt äventyr. Ska bli spännande att se hur det blir när allt växer upp och tar fart.
Tidigare i tråden skrev du om PMDD och EC. Hur gjorde du med det? Missade kanske ditt beslut, men är nyfiken på hur du valde. Skulle kanske själv nöjt mig med att inleda med PMDD. Men vänta med EC. Kör själv enbart med PMDD och det växer så det knakar ändå. Så varför ladda på med EC innan du vet om det behövs? Många trivs ju med EC, men det är ju också en ganska giftig produkt som du ännu inte vet om du behöver?

När jag läser igenom folks trådar om sina akvarier så verkar det ibland som om varje enskilt akvarium blir som en egen individ. Typ ett akvarium där det växer som sjutton eller det blir Cyano i det eller något annat. Så även om folk tycker de gör lika i sina olika akvarier så blir det ofta lite olika processer ändå. Att det kan vara bra om man lär sig hur det nya akvariet verkar fungera? Nu kanske man kan vara född med en ferrarrihjärna och att naturen glömt utrusta en med ett bromssystem, men många i forumet har, som jag själv inledningsvis, ordentligt bråttom. Du bygger ju upp någon form ekosystem och jag tycker kanske att du skulle ta dig tid och lära känna burken mera och gå lite långsammare fram :D Att se hur det utvecklas eftersom? Så du får en bra magkänsla för vad som ska bli nästa steg i din burk.

Nu satsade du ju på Svärdsplantor och om dina växer som mina så är min största idag 50 cm i omkrets. De var futtiga vid plantering, men eftersom du valt att plantera för att få mer växtmassa eftersom kanske du inte ska plantera de storväxta Svärdsplantorna i grupp även om det ser snyggt ut nu. Om det nu inte är någon lågväxande form förstås. Kan ju vara bra om man lär känna sina plantor och deras krav precis som fiskarnas krav. Växter är skitkul! ;)

Sedan är jag mäkta imponerad av Anders idé om en överflödskam/matta på täckglaset. Så enkelt och så smart. Bockar och bugar för smarta enkla tips.
#89 - 12 januari 2013 06:58
Bluewing skrev:
Hej Mats! Vilket fint akvarium du skaffat! Ibland missar man bara en tråd som jag gjort med din. Läst igenom den från start för att följa med i ditt äventyr. Ska bli spännande att se hur det blir när allt växer upp och tar fart.

Tack! Jag tycker likadant. ;) Är särskilt glad över att det är ett akvarium med den geometrin det har. Lååångt och inte så högt passar mig bra. Funderar nu på att byta bort mina två skalarer mot något annat. De kan för all del gå här, men de bromsar övrigt fiskval. Dessutom är den ena rätt hård och ägnar sig mycket (läs: nästan enbart) åt att jaga den andra. Den har redan haft ihjäl en lite mindre skalar och det vore tråkigt om denna andra skulle behöva dö. Jag har inga andra akvarier att flytta någon av dem till, så det blir nog en tripp till djuraffären med dem.

Jag tycker att det passar bättre med små fiskar i ett större akvarium, man får känslan för storleken på ett bättre sätt då.

Bluewing skrev:
Tidigare i tråden skrev du om PMDD och EC. Hur gjorde du med det? Missade kanske ditt beslut, men är nyfiken på hur du valde. Skulle kanske själv nöjt mig med att inleda med PMDD. Men vänta med EC. Kör själv enbart med PMDD och det växer så det knakar ändå. Så varför ladda på med EC innan du vet om det behövs? Många trivs ju med EC, men det är ju också en ganska giftig produkt som du ännu inte vet om du behöver?

Jag har inte kört igång ännu. Ska börja göra vattenbyten så smått och då tillsätta PMDD i normaldos. Vet ej hur det blir med EC än.

Bluewing skrev:
När jag läser igenom folks trådar om sina akvarier så verkar det ibland som om varje enskilt akvarium blir som en egen individ. Typ ett akvarium där det växer som sjutton eller det blir Cyano i det eller något annat. Så även om folk tycker de gör lika i sina olika akvarier så blir det ofta lite olika processer ändå. Att det kan vara bra om man lär sig hur det nya akvariet verkar fungera? Nu kanske man kan vara född med en ferrarrihjärna och att naturen glömt utrusta en med ett bromssystem, men många i forumet har, som jag själv inledningsvis, ordentligt bråttom. Du bygger ju upp någon form ekosystem och jag tycker kanske att du skulle ta dig tid och lära känna burken mera och gå lite långsammare fram :D Att se hur det utvecklas eftersom? Så du får en bra magkänsla för vad som ska bli nästa steg i din burk.

Så elegant uttryckt. :) Jo, visst har jag bråttom, men jag har behövt det här akvariet länge. Har nu flyttat lite mer fisk, så att balansen börjar förbättras i de mindre karen, men det känns redan som om det börjar bli trångt. :p Nu är det dock läge att bara låta saker hända av sig själva. Jag tänker mata försiktigt, göda växterna och ta lite tester, samt byta kanske 10% vatten i veckan i början, så att allt får sätta sig. Uppstarten blev rushigare än jag hade tänkt, men nu hoppas jag kunna ta det lite coolt.

Bluewing skrev:
Nu satsade du ju på Svärdsplantor och om dina växer som mina så är min största idag 50 cm i omkrets. De var futtiga vid plantering, men eftersom du valt att plantera för att få mer växtmassa eftersom kanske du inte ska plantera de storväxta Svärdsplantorna i grupp även om det ser snyggt ut nu. Om det nu inte är någon lågväxande form förstås. Kan ju vara bra om man lär känna sina plantor och deras krav precis som fiskarnas krav. Växter är skitkul! ;)

När jag köpte plantorna såldes de som en planta. Jag tog isär de olika plantorna och satte dem i tre olika grupper, men det går ju bra att glesa ut lite till. Växter är mest bara färg i akvariet för mig, men jag får ta mig tid att läsa på. Kan plantera isär dem en hel del till, det finns ju plats! :)

Bluewing skrev:
Sedan är jag mäkta imponerad av Anders idé om en överflödskam/matta på täckglaset. Så enkelt och så smart. Bockar och bugar för smarta enkla tips.

Absolut! Skitsmart tips! Jag tror nog ändå att jag ska sätta min "vattenbroms" ovanpå skiljeväggen, men det där var listigt. Jag får se hur jag gör i eftermiddag.

Tack för dina synpunkter, Bluewing! Jag tar till mig allt eftersom. Nybörjare alltjämt, men nyfiken!!
#90 - 12 januari 2013 22:44
OK, vid besöket på Falskogs idag fick jag hjälp med att kontakta killen som byggt karet åt Åleds. Han säger att det som ska sitta där är en smal "remsa" av en glasskiva, 10-15 mm tjock och cirka 20 mm hög. Denna ska silikonas mot överkanten på skiljeväggen med ett avstånd om 3 mm. I detta mellanrum ska sedan vattnet rinna ut i karet, vars vattennivå alltså ska ligga strax under skiljeväggens överkant. Konstruktionen är med andra ord densamma som vid bräddavlopp, men med bottenfilter kör man vatten in i karet, istället för ut ur det. Utloppet från cirkulationspumpen ska också riktas neråt mot botten av filterkammaren, med hjälp av en rörvinkel och en liten bit rör. Som det är just nu, är utloppet riktat rakt framåt, in mot den smala delen av filterkammaren, vilket pressar ut vattnet längs med undersidan på täckglaset. Så ska det alltså inte vara. Få se om jag kan skapa en skiss av detta, eller ta lite bilder.

Nu undrar jag om cirkulationspumpen är rätt dimensionerad, men mina matematik- och fysikkunskaper räcker inte till för att räkna ut maximala vattenflödet genom öppningen som kommer att bli 3 mm hög och cirka (beroende på hur mycket silikon jag kletar dit) 540 mm bred. Djupet på öppningen, om den har betydelse, blir ju detsamma som tjockleken på det glas jag sätter dit (troligen 10 mm).
Dessutom undrar jag vad som händer med flödet om jag sätter en 90-graders rörkrök på pumpens utlopp och sedan kanske 50-100 mm rör ner mot botten.
#91 - 12 januari 2013 22:52
Knax skrev:

[ATTACH]59051[/ATTACH]

Den flytande roten

Om du någon dag tröttnar på den roten, så skicka mig ett pm! Pleeeeeeeeeeease! Urläcker ju! Bra köpt! :D
#92 - 12 januari 2013 22:59
Likan skrev:
Om du någon dag tröttnar på den roten, så skicka mig ett pm! Pleeeeeeeeeeease! Urläcker ju! Bra köpt! :D

Är lite trött på den just nu, faktiskt. Men den kan ju få några veckor på sig att sjunka, så blir det nog roligare. ;) Tack för tillropet! Jag lovar att du har första tjing.
#93 - 12 januari 2013 23:40
..jag är tveksam att 3mm räcker för den volymen som ska ut, Du kan ju mäta höjden på vattnet som går över skiljeväggen i nuläget så du får en hum om hur mycket glipa du behöver. Jag skulle hur som helst välja en mindre och tystare pump (antar att den väsnas en hel del) typ aquael 1000 eller eheim 1250.
#94 - 13 januari 2013 09:32
Knax skrev:
Är lite trött på den just nu, faktiskt. Men den kan ju få några veckor på sig att sjunka, så blir det nog roligare. ;) Tack för tillropet! Jag lovar att du har första tjing.

Jag har 2 rötter i mitt 450l som tog flera veckor på sig att sjunka.
Skaffa hem strumpbyxor, fyll med sand/grus och ha liggandes på istället för stenen. Formbart och bra. Du kan ju ha en på varje "sida". Så kan de ligga så i några veckor, så ska du se att roten är sjunken sen. :)
Bland de bästa tipset jag någonsin fått. Så nu passar jag på att tipsa alla andra om det. ;)
#95 - 13 januari 2013 09:55

Likan skrev:
Jag har 2 rötter i mitt 450l som tog flera veckor på sig att sjunka.

Skaffa hem strumpbyxor, fyll med sand/grus och ha liggandes på istället för stenen. Formbart och bra. Du kan ju ha en på varje "sida". Så kan de ligga så i några veckor, så ska du se att roten är sjunken sen. :)

Bland de bästa tipset jag någonsin fått. Så nu passar jag på att tipsa alla andra om det. ;)

Herregud vad smart! Det köper jag rakt av! Tack!

#96 - 13 januari 2013 10:46

åheim skrev:
..jag är tveksam att 3mm räcker för den volymen som ska ut, Du kan ju mäta höjden på vattnet som går över skiljeväggen i nuläget så du får en hum om hur mycket glipa du behöver. Jag skulle hur som helst välja en mindre och tystare pump (antar att den väsnas en hel del) typ aquael 1000 eller eheim 1250.

Fast ärligt talat borde det väl räcka? Utloppet ur pumpen är ju typ 1/2 tum och detta borde ju bli större? Håller med om att en ny pump vore bra ändå. Denna väsnas och har trasigt fäste... :(

Edit: Dessutom är detta så som karen byggs från början, så till originalpumpen ska det ju fungera. Just nu är det lite svårt att mäta höjden på det som rinner över väggen, eftersom det är så ojämnt, i princip noll i den bakre delen och 20-25 mm i den främre.

#97 - 13 januari 2013 22:32

åheim skrev:

Aquael 1000/2000 kostar runt 350-400 spänn, medan Eheim kostar 1100-1200 sådär... Vad är skillnaden? Effektförbrukning nästan exakt samma, övriga data också nästan exakt samma...

#98 - 13 januari 2013 23:07
Knax skrev:
Aquael 1000/2000 kostar runt 350-400 spänn, medan Eheim kostar 1100-1200 sådär... Vad är skillnaden? Effektförbrukning nästan exakt samma, övriga data också nästan exakt samma...

Det kostar att framställa delar med extra fin precision och jämnvikt och i ett extra bra material och det är väl det man betalar för om man väljer eheim universal. Aquael är en väldigt kvalitativ lågprispump (billigare att framställa i polen?) som har en kraftig keramisk axel och är tystare än de flesta andra pumpar. Eheim universal är väl dock lite i en egen klass för sig.
#99 - 13 januari 2013 23:25

åheim skrev:
Det kostar att framställa delar med extra fin precision och jämnvikt och i ett extra bra material och det är väl det man betalar för om man väljer eheim universal. Aquael är en väldigt kvalitativ lågprispump (billigare att framställa i polen?) som har en kraftig keramisk axel och är tystare än de flesta andra pumpar. Eheim universal är väl dock lite i en egen klass för sig.

Klart att det är skillnad på skit och pannkaka, man undrar ju om Eheim är värd så mycket extra. Om man kan köpa 3 Aquael till samma pris som en Eheim kanske det blir lika bra att göra det, liksom. ;)

I min bransch, databranschen, är prisskillnaderna mindre, men där är det ju i princip samma komponenter i alla prylar och det som skiljer är främst servicenivå och sådant. I akvariebranschen är jag total novis och man vill ju inte gå på några stora minor, vare sig på låg kvalitet eller överpris, så att säga.

#100 - 13 januari 2013 23:36
Eheim universal lämpar sig bra att lyfta vatten från tex en sump då den har bra slanganslutningar och är motorstark och är känd för att vara tystgående. Aquael cirkulator är ett powerhead och det är krångligare att få på slangar på den och den lämpar sig sämre för att lyfta vatten.
#101 - 14 januari 2013 07:31

åheim skrev:
Eheim universal lämpar sig bra att lyfta vatten från tex en sump då den har bra slanganslutningar och är motorstark och är känd för att vara tystgående. Aquael cirkulator är ett powerhead och det är krångligare att få på slangar på den och den lämpar sig sämre för att lyfta vatten.

Suveränt! Tack för info!
Då känns ju Eheim (åheim?) rätt, eftersom det är till ett bottenfilter den ska kopplas. Visserligen är det inte så stor höjd att lyfta vatten, halvt overkill då kanske, men lyftas ska det ju... Och kvalitet gillar jag ju.
#102 - 14 januari 2013 09:27

Jag har nu studerat specen på AquaClear 110, den cirkulationspump som sitter i akvariet idag och den är ju en best! Klarar upp till 3700 l/h. Jag kan inte förstå varför den förra ägaren (och nu jag) har haft en extra pump och filter i detta akvariet...

Glasmästaren är igång med att kapa till en lämplig glasbit åt mig, att sätta ovanpå skiljeväggen och så blir det till att leta rätt på en liten tub akvariesilikon. Visst väsnas pumpen en del, men den får nog hänga med ett tag till.

#103 - 14 januari 2013 10:39
Eftersom det är så himla fint (hos PiaJo m.fl.) med löv i akvariet, gick jag ut och plockade lite asplöv, eklöv och lönnlöv igår. De var torra och fina och har nu legat i blöt över natten för att bli vattenbemängda nog att sjunka. Men... Hur placerar man dem? Och hur ser man till att de håller sig på plats? Det är ju en himla rotation på vattnet i det här karet. Hmmm...

Edit: Ja, alltså det är ju inte bara estetiskt, utan tanken är också att sura ner vattnet en liten aning med dessa löv. Börjar med en liten mängd först, för att se vad som händer.
#104 - 14 januari 2013 11:35
bara släng i dem så finner de sin plats själva, det blir mest naturligt på så sätt då :)
#105 - 14 januari 2013 11:37

PiaJo skrev:
bara släng i dem så finner de sin plats själva, det blir mest naturligt på så sätt då :)

Så länge de inte bara klistrar sig fast på filtren, så... ;)
#106 - 14 januari 2013 11:53
Du får testa och se men jag tror att de kommer att finna sin plats vid rötterma
#107 - 14 januari 2013 13:35

PiaJo skrev:
Du får testa och se men jag tror att de kommer att finna sin plats vid rötterma

Alla lade sig vid framrutan. Fast det var ju där jag släppte i dem, så det är ju inte så konstigt. ;) Slänger upp några bilder lite senare.
#108 - 14 januari 2013 18:34
He he.. löv och stark cirkulation går inte hand i hand utan det blir lite av ett moment 22..
#109 - 14 januari 2013 22:32

åheim skrev:
He he.. löv och stark cirkulation går inte hand i hand utan det blir lite av ett moment 22..

Hehe. Så farlig cirkulation har jag inte, men visst rör det på sig. ;)
#110 - 16 januari 2013 12:40
Knax skrev:
OK, vid besöket på Falskogs idag fick jag hjälp med att kontakta killen som byggt karet åt Åleds. Han säger att det som ska sitta där är en smal "remsa" av en glasskiva, 10-15 mm tjock och cirka 20 mm hög. Denna ska silikonas mot överkanten på skiljeväggen med ett avstånd om 3 mm. I detta mellanrum ska sedan vattnet rinna ut i karet, vars vattennivå alltså ska ligga strax under skiljeväggens överkant. Konstruktionen är med andra ord densamma som vid bräddavlopp, men med bottenfilter kör man vatten in i karet, istället för ut ur det. Utloppet från cirkulationspumpen ska också riktas neråt mot botten av filterkammaren, med hjälp av en rörvinkel och en liten bit rör. Som det är just nu, är utloppet riktat rakt framåt, in mot den smala delen av filterkammaren, vilket pressar ut vattnet längs med undersidan på täckglaset. Så ska det alltså inte vara. Få se om jag kan skapa en skiss av detta, eller ta lite bilder.

Nu undrar jag om cirkulationspumpen är rätt dimensionerad, men mina matematik- och fysikkunskaper räcker inte till för att räkna ut maximala vattenflödet genom öppningen som kommer att bli 3 mm hög och cirka (beroende på hur mycket silikon jag kletar dit) 540 mm bred. Djupet på öppningen, om den har betydelse, blir ju detsamma som tjockleken på det glas jag sätter dit (troligen 10 mm).

Dessutom undrar jag vad som händer med flödet om jag sätter en 90-graders rörkrök på pumpens utlopp och sedan kanske 50-100 mm rör ner mot botten.

Eftersom Arnold (ja, det är Arnold i Åled som har byggt karet) sade åt mig att sätta en glasskiva, fast det ju blir mer som en glasstav, i mellanrummet mellan skiljeväggen och akvariets överkant är det vad jag nu har gjort. Eller i alla fall har jag beställt en. Problemet är att glasfirman inte fattade att 20 mm höjd verkligen betyder 20 mm och inte sisådär 20-eller-något. Glasstaven jag har fått är nämligen 22 mm och då försvann hela min marginal. Eftersom skiljeväggen inte är helt 100 % korrekt kapad eller monterad utan det skiljer nästan en millimeter i höjd mellan fram- och bakkant passar inte en glasbit som är 2 mm för hög. Hade den varit 1 mm för hög hade det nog gått, men nu blir det till att åka en ny tur till sta'n och få dem att slipa av 2 mm på glasbiten. Suck. Och ingen montering idag heller.

Å andra sidan har jag inte fått min beställda adapter till cirkulationspumpens utlopp (beställd på guldfisken.se), som behövs för att kunna koppla på en rörkrök och vinkla utflödet neråt. Den kommer till Kalmar tidigast på fredag och ska sedan packas och skickas, så jag har den väl inte förrän i början av nästa vecka. När det krånglar, gör det det rejält. Och med småsk*t. Lätt irriterad nu. :(
#111 - 22 januari 2013 23:30

Äntligen alla små grejer på plats. Med en snabbkoppling från Hagen, en 90-graders böj från Eheim och däremellan en liten bit slang är nu utflödet riktat nedåt och vattnet pyser ut i akvariet hur fint som helst. Ska se om det går att ta en vettig bild på det.

En nackdel, bland alla fördelar: Nu hör man hur mycket pumpen brummar... :p
#112 - 27 januari 2013 08:40

Igår dog vår gibbiceps. Knall och fall. Håvade upp den och kollade nitriten, akvariet har ju varit igång i 3 veckor nu, så spiken ska komma nu, om den kommer. Men inget. Jag fattar ingenting. Kokade håven för säkerhets skull och ska hålla ett öga på värdena närmaste tiden.

#113 - 27 januari 2013 08:51
Knax skrev:
Igår dog vår gibbiceps. Knall och fall. Håvade upp den och kollade nitriten, akvariet har ju varit igång i 3 veckor nu, så spiken ska komma nu, om den kommer. Men inget. Jag fattar ingenting. Kokade håven för säkerhets skull och ska hålla ett öga på värdena närmaste tiden.

Nej, så trist :(
#114 - 27 januari 2013 15:38

Anki L skrev:
Nej, så trist :(

Ja, verkligen. Har försökt skänka bort den ett tag, om det hade lyckats kanske den hade levt idag.

Nå, nu är frågan vad jag ska stoppa i här, för att få lite "ordning" och reda. Skalarer är tyvärr nedröstade, praktbotia också. För närvarande är dessa i akvariet:
* 2 skalarer
* 10 rundbandade barber
* 6 sorgmanteltetra
* 4 kopparbarber
* 4 siamesiska algätare
* 1 regnbågshaj
* 1 corydoras leucomelas (ska flyttas)
* 4 praktbotia
* 1 leopardpleco

Vad kan man komplettera med? Funderar på att ta bort skalarerna, eftersom jag inte får skaffa fler och de vi har bara slåss.

#115 - 27 januari 2013 16:05
"Får" inte skaffa fler. För vem?:)
#116 - 27 januari 2013 16:17

Anki L skrev:
"Får" inte skaffa fler. För vem?:)

HSB, som det brukar heta. :)

Fast det är inte bara hon, lite känner jag själv att skalarerna begränsar fiskvalet i allmänhet, eftersom jag har en förkärlek till lite mindre fiskar. Jag skulle t.ex. vilja ha ett större stim rödmunstetra, men det går ju knappast med två hungriga, fullvuxna skalarer.

#117 - 27 januari 2013 16:41
Aha! Trodde nån av de andra fiskarna hade Scalar synpunkter!:D
Jag har ett stim rödmunstetror och det är en fröjd för ögat :)
#118 - 27 januari 2013 17:35

Skalarerna funkar med de fiskar vi har i nu, men mindre tetror blir svårt. Även halvstora black molly åt de upp. Jag funderade på om tigerbarber kunde funka?

#119 - 27 januari 2013 17:54
Knax skrev:
Skalarerna funkar med de fiskar vi har i nu, men mindre tetror blir svårt. Även halvstora black molly åt de upp. Jag funderade på om tigerbarber kunde funka?

Här har du i mitt tycke två snygga tetror, som funkar med scalarer, colombiatetra och dolstickstetra:).
#120 - 27 januari 2013 18:11

gullefjun skrev:
Här har du i mitt tycke två snygga tetror, som funkar med scalarer, colombiatetra och dolstickstetra:).

Ja, inte alls dumma... Falskogs hade colombiatetror, men de var lite svaga i färgerna... Kanske blir bättre när man får hem dem? Dolkstick var nästan finare, men det hade han inga inne. :)

#121 - 27 januari 2013 18:36
Jag skippade också Scalarer och gick in för att bara ha "snälla" fiskar. Eftersom jag har Corydoras, vilka är toksnälla helt utan revirkänsla samt L-malar. Jag satsade på olika tetror men faktum är att en grupp Praktbotior är kvar. Tack och lov är dom faktiskt snälla än så länge.
#122 - 27 januari 2013 19:15

Anki L skrev:
Jag skippade också Scalarer och gick in för att bara ha "snälla" fiskar. Eftersom jag har Corydoras, vilka är toksnälla helt utan revirkänsla samt L-malar. Jag satsade på olika tetror men faktum är att en grupp Praktbotior är kvar. Tack och lov är dom faktiskt snälla än så länge.

Jag ääälskar pansarmalar. Tyvärr har jag 100 kg Rådasand som botten, 2-3 mm, så de får bo i det lilla 120-litersakvariet.

Men ja, skalarerna sitter lite löst just nu. Ska försöka hitta ett hem till dem.
Mina/våra praktbotior är också snälla, men vi vågar inte skaffa fler, för då äter de upp allt i växtväg, sägs det. De blir tuffare i större grupp.

#123 - 30 januari 2013 11:01
Knax skrev:
HSB, som det brukar heta. :)

Fast det är inte bara hon, lite känner jag själv att skalarerna begränsar fiskvalet i allmänhet, eftersom jag har en förkärlek till lite mindre fiskar. Jag skulle t.ex. vilja ha ett större stim rödmunstetra, men det går ju knappast med två hungriga, fullvuxna skalarer.

Hej, läst igenom tråden jättefint kar :) ..vilka mått är det du har på karet? uppfattade inte om det var 540 (150 60 60) eller om det var 525 liter??

Sen pratade du om att du ville ha rödmundstetror. Jag själv har 5 stycken skalarer och ca 15 rödmunstetror och dom lever fortfarande . :)

/ Candra
#124 - 30 januari 2013 11:27
candra skrev:
Hej, läst igenom tråden jättefint kar :) ..vilka mått är det du har på karet? uppfattade inte om det var 540 (150 60 60) eller om det var 525 liter??

Sen pratade du om att du ville ha rödmundstetror. Jag själv har 5 stycken skalarer och ca 15 rödmunstetror och dom lever fortfarande . :)

/ Candra

Hej! Tack ska du ha! Jag har inte gjort så mycket med det, annat än startat upp det. Mycket av inredningen gav sig ju med de stora rötterna jag fick med. :) Karet är 170x50x60, BxHxD, så det är ett lite udda mått, men det rymmer därmed 525 liter. Det är byggt av Arnold på Åleds akvarium 2007.

Kul att höra att rödmunnar och skalarer kan gå ihop. Jag har ju ett litet stim om 6 st rödmunnar och vi kan ju testa att flytta dem till detta karet först. Om det går bra och våra (rätt tuffa) skalarer låter dem vara, kan man ju utöka senare.

Blev lite avskräckt av att skalarerna högg våra halvvuxna molly (omkring 4 cm) direkt. 10 minuter efter att vi hade släppt i dem var en borta och en hade blivit av med bakdelen och flöt hjälplös runt med strömmen. Jag håvade upp de andra direkt och flyttade dem till ett lugnare kar.

Det som händer annars just nu är att jag har gjort första vattenbytet (3 veckor har akvariet varit igång), med en konstruktion gjord av armerad PVC-slang, diverse Gardena-kopplingar och lite PP-rör (32 mm). Ska lägga upp en separat post om det.

Det har satt sig lite mer med växter och annat och mitt största problem just nu, är att jag vill flytta en pansarmal från detta akvariet till vårt 120-liters, men jag når ju inte att fånga den... Klurar på något listigt sätt att locka fram den.
#125 - 30 januari 2013 12:13
Sen uppfattade jag det som att du bara hade 2 skalarer? Jag har hört att det är bättre att ha flera stycken. 5-6 stycken.

Innan jag hade Skalarer, så ville min karl ha diskus...jaja tänkte ja..och dom är ju dyra, så vi köpte 2 stycken,,,
och ena diskusen mådde allt sämre och sämre..jag höll på som en tok med värme, mat, vattenbyten...ingen hjälpte..

Och sen fick jag reda på att...och ingen sa till mig att DISKUSAR skulle vara flera för att må bra, då den ena mobbade den andra..
Jag frågade zoobutiken och dom sa inget.

Och sen fick jag rekommendationer ifrån en annan butik där jag köpte scalarerna att dom helst skulle vara fler....ja tack så mycket för den informationen..:) och det har fungerat bra.
#126 - 30 januari 2013 12:17
candra skrev:
Sen uppfattade jag det som att du bara hade 2 skalarer? Jag har hört att det är bättre att ha flera stycken. 5-6 stycken.

Jo, det är sant. Problemet är då att hustrun motsätter sig fler skalarer... Som det ser ut just nu, kommer jag mest troligt att sälja/skänka mina båda hanar till akvariebutiken och istället fylla på med fler fredliga fiskar. Det lutar just nu mot ett gäng kopparbarber till, kanske 6 st så de blir totalt 10 st och så ett större stim, runt 20 st, rödmunstetra.
#127 - 30 januari 2013 12:38
Både när det gäller scalarer och discus är det en fördel att börja med ca 6 stycken, då de är svåra, ibland omöjliga, att se könsskillnad på, och chansen att få ett bra par som kommer överens ökar. Däremot funkar det att ha två, när man väl fått ut ett par.
#128 - 30 januari 2013 12:48
Animaniac skrev:
Både när det gäller scalarer och discus är det en fördel att börja med ca 6 stycken, då de är svåra, ibland omöjliga, att se könsskillnad på, och chansen att få ett bra par som kommer överens ökar. Däremot funkar det att ha två, när man väl fått ut ett par.

Så har jag också förstått det. Problemet är då, att man behöver ha god kontakt med någon handlare, som kan låta en ha skalarerna "på prov" ett tag för att se vilka som bildar par och sedan returnera resten. Skaffa och behålla 4 st till går inte hustrun med på. Svåra grejer. :)

Så eftersom jag inte kunnat pedagogiskt förklara varför vi ska ha dessa vackra, majestätiska fiskar med sitt intressanta beteende, verkar det just nu enklast att helt enkelt lägga ner skalar-projektet för denna gången och satsa på "snäll" fisk. Hustrun hänger upp sig på att de a) är "för stora" och b) äter andra fiskar.
#129 - 30 januari 2013 12:52
Tja, de flesta fiskar äter andra fiskar. Allt hänger ju på storlek, scalarer har rätt små munnar, och kan äta små, smala fiskar, som t.ex neontetror, men det finns gott om fiskar, även tetror, som är för stora för att scalarerna ska kunna äta dem. Och stora blir de, men ser ändå eleganta och majestätiska ut, särskilt i lite större kar, där fenorna får utvecklas ordentligt.
#130 - 30 januari 2013 13:04
Vårt kar är ju lite speciellt i det att det är långt, men förhållandevis lågt. 50 cm är ju nästan minimum för att hålla skalarer. Lite lustigt hur de två hannarna (som vi antar att det är) har delat upp akvariet mellan sig. Den lite större har lite mer än halva akvariet, medan den lite mindre har resten. De lurpassar på varandra och "smiter in" i varandras revir, när den andre inte ser. Sedan blir det gruff, när inkräktaren ska jagas bort. Funkar åt båda hållen och är rätt underhållande att se på. ;) Men vi kan ju inte ha det så i längden.
#131 - 30 januari 2013 13:23
Är det vanliga plastkrukor kan man ju klippa sönder dom för att få bort dom.
#132 - 30 januari 2013 13:52
Ok, ja, i låga, långa kar passar det nog bättre med ciklider som rör sig och växer mer på längden än på höjden, än scalarer :)
#133 - 30 januari 2013 14:11
Animaniac skrev:

Ja, precis så menade jag att skriva.:) Tänk att man ska tveka på din kunskap..haha.
#134 - 30 januari 2013 14:19
candra skrev:
Ja, precis så menade jag att skriva.:) Tänk att man ska tveka på din kunskap..haha.

Kunskap? Har jag nå´n så´n? Varför har ingen berättat det för mig? :p :)
#135 - 30 januari 2013 21:20
Knax skrev:
Hej! Tack ska du ha! Jag har inte gjort så mycket med det, annat än startat upp det. Mycket av inredningen gav sig ju med de stora rötterna jag fick med. :) Karet är 170x50x60, BxHxD, så det är ett lite udda mått, men det rymmer därmed 525 liter. Det är byggt av Arnold på Åleds akvarium 2007.

Hur är det med matematikkunskaperna? Jag skulle säga att akvariet tar upp en volym av 510 liter ;)
#136 - 30 januari 2013 23:27

simpson skrev:
Hur är det med matematikkunskaperna? Jag skulle säga att akvariet tar upp en volym av 510 liter ;)

Skrev fel! 175x50x60 är måtten, kontrollerade med tumstock. :) Och givetvis är det volymen som akvariet tar upp, inte inre volym. Rätt ska vara rätt!

#137 - 31 januari 2013 08:55
Knax skrev:
Skrev fel! 175x50x60 är måtten, kontrollerade med tumstock. :) Och givetvis är det volymen som akvariet tar upp, inte inre volym. Rätt ska vara rätt!

Nu är det ju gängse norm att ange volymen akvariet tar upp som akvariets 'vattenvolym'... men det var mest matematiken men det fanns visst litemattekunskaper ändå :-)

Annons