Projekt 720 "Nano"

#1 - 15 februari 2012 19:12
Nu blir det en ny tråd!
Det var inte igår jag skapade en tråd här, men jag tänkte det kunde vara roligt och lärorikt för mig nu när jag kommit på en så tokig ide! :p

Så här ser det ut idag.

[ATTACH=CONFIG]51401[/ATTACH]

Jag har idag jordätare och diskus i karet samt en hel drös med L-malar.

Har under en längre period velat starta ett räkakvarium, men det har inte riktigt blivit av då vi (jag och Frida) är så nöjda med inredningen i vardagsrummet som det är! Med andra ord har jag tänkt mig något i stil med ett 720 Nano kar med malar och räkor. Tanken är att kunna ha lite rasboror tillsammans med detta! Om det nu är möjligt?! Jag är ju ny på räkor men är medveten om att alla fiskar kan äta räkor men i ett inrett 720 tror jag nog att det skall fungera! Kanske är ute och cyklar totalt men då får det bli utan fisk helt enkelt!

Detta är inget projekt som kommer gå över en natt och jag startar tråden redan nu för att kunna få lite feedback och tips och trix på vägen. :)

/Tommy
#2 - 15 februari 2012 20:05
finns det gott om gömställen så går det ju att ha räkor, även om man får ha med i beräkningen att det kan gå åt en å annan varge vecka :)
tycker de låter som en bra plan så bara kör :D
#3 - 15 februari 2012 20:11
MrH skrev:
finns det gott om gömställen så går det ju att ha räkor, även om man får ha med i beräkningen att det kan gå åt en å annan varge vecka :)

tycker de låter som en bra plan så bara kör :D

Ja det borde gå:p Men jag får se, Det är en bit till dess! Nu skall allt planeras! sitter just nu å surfar runt var jag får ta i ett vettigt bottensubstrat till all min bottenyta!! Det känns som det blir en stor kostnad! Tipps mottages tacksamt :)
#4 - 15 februari 2012 20:14
de mesta funkar väll för räkor men vet att ansjo hade problem med sina kar när han körde med räk soil, tror de var något med hårdheten på hans kranvatten som gjorde att räkorna dog. står massa om det i hans denerle nano tråd.

ja kör på shrimpsoil i mina å det funkar utmärkt för mig, men som sagt. kan va vattnet som spökar med det.
#5 - 15 februari 2012 20:20
Jag har observerat en grej!

Du har tre arter räkor, två börjar trivas och en dör ut.

Jag hade två arter räkor, en började trivas och allt annat blev utplånat. Nu har jag MYCKET körsbär!

Jag vet inte om detta är vanligt, jag är ju inte så sugen på att börja mecka igen då det blir onödigt dyrt...

Ansjo eller Mats kanske hittar in snart, då får du bra råd..

ojustja, jag har vit faxe på botten.

Ha en trevlig kväll Hellsorna :)
#6 - 15 februari 2012 20:22
hade du olika i samma kar? hängde inte riktigt med där...
#7 - 15 februari 2012 20:25
Ja.

Det skulle bli mindre jobbigt för dem om de gick i olika burkar visade det sig :P

3 arter blev en art. den som förökade sig mest kickade de andras ass..

Det kan ju ha berott på annat, det vette fåglarna..
#8 - 15 februari 2012 20:28
Jag har observerat en grej!

Du har tre arter räkor, två börjar trivas och en dör ut.

Jag hade två arter räkor, en började trivas och allt annat blev utplånat. Nu har jag MYCKET körsbär!

Jag vet inte om detta är vanligt, jag är ju inte så sugen på att börja mecka igen då det blir onödigt dyrt...

Ansjo eller Mats kanske hittar in snart, då får du bra råd..

ojustja, jag har vit faxe på botten.

Ha en trevlig kväll Hellsorna :)

Jag har läst någon stans om något liknande som du beskriver där Mathias..
Min tanke som den är nu är att köra CR räkor. Då kommer jag köra kvalitet från början, blir det avkomma så kanske den blir fin med :)

Ja de gamla rävarna har nog koll på en hel del som en annan ser ut som ett ? ;)

Tack skall du ha :) Det samma!

Tommy
#9 - 15 februari 2012 21:07
Några snabba tips och funderingar. Det ni skriver om att olika räkor oftast alltid slutar med en sort brukar vara rätt vanligt. Den tåligare och mer produktiva sorten konkurerar ut den känsligare helt enkelt.

Jag läste på FB att du skulle köra mycket grönt och någon tipsa om PMDD CR och CB räkor främst av lite högre gradering är känsliga och funkar inte så bra med PMDD. Bröderna Logemann säljer en bra gödning som funkar.

Eftersom du bor i en zon där det är 2 stycken som haft problem med shrimpsoil och mjukt vatten skulle jag hoppat det och kört något annat på botten fylla ett 720 med soil blir också rätt dyrt.
#10 - 15 februari 2012 21:11
Detta kommer att bli grymt! Funderat på Easy Care Substrate?/Oscar
#11 - 15 februari 2012 21:16
lillfrasse skrev:
Några snabba tips och funderingar. Det ni skriver om att olika räkor oftast alltid slutar med en sort brukar vara rätt vanligt. Den tåligare och mer produktiva sorten konkurerar ut den känsligare helt enkelt.

Jag läste på FB att du skulle köra mycket grönt och någon tipsa om PMDD CR och CB räkor främst av lite högre gradering är känsliga och funkar inte så bra med PMDD. Bröderna Logemann säljer en bra gödning som funkar.

Eftersom du bor i en zon där det är 2 stycken som haft problem med shrimpsoil och mjukt vatten skulle jag hoppat det och kört något annat på botten fylla ett 720 med soil blir också rätt dyrt.

Ja jag misstänkte att det blir den starka som vinner där.

Ja det var ju lite typiskt får jag säga.. CR är en favorit (för mig som nybörjare på räkor) Får kanske spana vidare.. för CR blir det nog men då kanske man skall hitta en annan lösning motsvarande PMDD.

Bor inte Ansjo i Varberg! Tror vi har hårdare vatten i Kungälv Vi har ju inte samma vatten som de har antar jag!
vist det kommer bli dyrt som skam men jag skall försöka hitta några alternativ! tipps? :)
#12 - 15 februari 2012 21:20
Hellsson skrev:
Ja jag misstänkte att det blir den starka som vinner där.

Ja det var ju lite typiskt får jag säga.. CR är en favorit (för mig som nybörjare på räkor) Får kanske spana vidare.. för CR blir det nog men då kanske man skall hitta en annan lösning motsvarande PMDD.

Bor inte Ansjo i Varberg! Tror vi har hårdare vatten i Kungälv Vi har ju inte samma vatten som de har antar jag!

vist det kommer bli dyrt som skam men jag skall försöka hitta några alternativ! tipps? :)

Mats har haft liknande problem han bor väll ute i Torslanda. Men kanske är hårdare vatten i Kungälv som du säger bara kolla KH.
#13 - 15 februari 2012 21:20
Detta kommer att bli grymt! Funderat på Easy Care Substrate?/Oscar

Ja det är den jag kollat på men jag fick för mig att det går under kategorin "soil" men jag kan ha fel!?
#14 - 15 februari 2012 21:21
Kör på körsbär, det blir en triljon i slutändan. Jäklar vad fränt!

Hej, jag har ett 720 med mer räkor än alla Norskar på västkusten orkar äta på en hel sommar..

;D
#15 - 15 februari 2012 21:33
fan va najs med 720 nano.

ser framför mig 1500-2000 räkor o ett stim med 800 microrasbora. :)
#16 - 15 februari 2012 21:33
Shrimp soil är något annat. ECS är bränd lera.

http://www.ebishop.se/soil/23-shrimpsoil.html
#17 - 15 februari 2012 21:34
Kör på körsbär, det blir en triljon i slutändan. Jäklar vad fränt!

Hej, jag har ett 720 med mer räkor än alla Norskar på västkusten orkar äta på en hel sommar..

;D

ASG hahahaha
[ATTACH=CONFIG]51426[/ATTACH]
#18 - 15 februari 2012 21:42
hannesc skrev:
fan va najs med 720 nano.

ser framför mig 1500-2000 räkor o ett stim med 800 microrasbora. :)

Något i den stilen, dock kanske nästa vinter ;)
#19 - 16 februari 2012 09:58
För att göra det smidigt kanske man skall köra på den sanden jag har nu! Det är Hornbachs vita sand! Den är ju gott inkörd med! Blir både enklare och bättre för växterna! Och billigare för mig!
Känns som det bästa alternativet just nu! :)
#20 - 16 februari 2012 10:26
Det kanske inte direkt är i krokarna för dig, men om du eventuellt har vägarna förbi huvudstaden kan jag rekommendera sanden som Södermalms akvarieaffär säljer. Den är typ tegelfärgad med korn som liknar Shrimp soil väldigt mycket. Efterhand när allt skit gottat ner sig i gruset får du ett biologisk filter i det när bakterierna bryter ned skiten och värmer upp vattnet kring sig. Vattnet stiger sedan och nytt kallt fyller upp; du får rörelse på vattnet. Finns lite att läsa på butikens hemsida om du googlar. Jag tycker gruset funkar suveränt och mina CR gillar det.

Mina CR är inte av någon högre klass, men de tål fulldos av PMDD. De är fint utfärgade och förökar sig stadigt. Men de är ju heller inte lika hårt avlade som de dyrare varianterna och därmed tåligare.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#21 - 16 februari 2012 10:36
Karl Holm skrev:
Det kanske inte direkt är i krokarna för dig, men om du eventuellt har vägarna förbi huvudstaden kan jag rekommendera sanden som Södermalms akvarieaffär säljer. Den är typ tegelfärgad med korn som liknar Shrimp soil väldigt mycket. Efterhand när allt skit gottat ner sig i gruset får du ett biologisk filter i det när bakterierna bryter ned skiten och värmer upp vattnet kring sig. Vattnet stiger sedan och nytt kallt fyller upp; du får rörelse på vattnet. Finns lite att läsa på butikens hemsida om du googlar. Jag tycker gruset funkar suveränt och mina CR gillar det.

Mina CR är inte av någon högre klass, men de tål fulldos av PMDD. De är fint utfärgade och förökar sig stadigt. Men de är ju heller inte lika hårt avlade som de dyrare varianterna och därmed tåligare.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Tack för tipset Kari :) skall kolla upp den sanden :)
Vad roligt att höra att det funkar för dig med pmdd oc CR :)
CR skall jag ha! :)
#22 - 16 februari 2012 10:41
Ett alternativt bottensubstrat jag tycker du kan överväga är kattsand. Den sorten som är bränd och därmed inte löser sig, coop xtra är ett exempel på en sån. Det är i princip, om inte exakt, samma sak som ecs men blir bra mycket billigare. Tegelfärgat.

Jag kör det själv i ett kar med körsbärsräkor och de förökar sig raskt och mår fint. Jag har kommunalt ganska mjukt vatten. Enda nackdelen kan vara att det är relativt lätt så det kan vara lite bekymmer när man planterar växter innan de rotat sig men eftersom du inte ska ha några bökande fiskar blir det nog inget större bekymmer.
#23 - 16 februari 2012 11:55
Ett alternativt bottensubstrat jag tycker du kan överväga är kattsand. Den sorten som är bränd och därmed inte löser sig, coop xtra är ett exempel på en sån. Det är i princip, om inte exakt, samma sak som ecs men blir bra mycket billigare. Tegelfärgat.

Jag kör det själv i ett kar med körsbärsräkor och de förökar sig raskt och mår fint. Jag har kommunalt ganska mjukt vatten. Enda nackdelen kan vara att det är relativt lätt så det kan vara lite bekymmer när man planterar växter innan de rotat sig men eftersom du inte ska ha några bökande fiskar blir det nog inget större bekymmer.

Va roligt att höra att någon verkligen kör med kattsand! Är det igentligen någon skillnad på Ecs och kattsanden då?!
Kan tänka mig att det är obefintlig skillnad! Man får nog göra rent den mycket noga eller? Jag menar den mjölkar ner kanske!?
#24 - 16 februari 2012 12:04
jag kör kattsand. har väl egentligen inget att jämföra med iaf men det funkar bra hos mig. men jag har blästersand över kattsanden sen.

men ja skölj ordentligt först.

så här såg det ut när jag tvätta min.
#25 - 16 februari 2012 12:28
hannesc skrev:
jag kör kattsand. har väl egentligen inget att jämföra med iaf men det funkar bra hos mig. men jag har blästersand över kattsanden sen.

men ja skölj ordentligt först.

så här såg det ut när jag tvätta min.

Gott e det Hannes! :) då är det ju inte värre än vit kalk sand till Malawi iaf!! :)
Faan nu har jag ännu mer huvebry!! Skall man pröva kattsanden kanske!? Ååå hjälp!!
#26 - 16 februari 2012 17:00
Hellsson skrev:
Va roligt att höra att någon verkligen kör med kattsand! Är det igentligen någon skillnad på Ecs och kattsanden då?!

Kan tänka mig att det är obefintlig skillnad! Man får nog göra rent den mycket noga eller? Jag menar den mjölkar ner kanske!?

Jag har aldrig testat ecs så en direkt jämförelse kan jag inte göra. Eventuellt kan jag tro att ecs är något brunare men i övrigt tror jag som sagt inte det är någon egentlig skillnad. Bränd lera som bränd lera liksom. Jo den behöver sköljas ganska noggrant men sen dammar den inte nämnvärt. Har sett att vissa hävdar att den visst löser sig med tiden men det bestrider jag bestämt, har det under grus i ett annat kar, liksom hannes, där det efter 1,5 år av bökande och omplantering blandats ut med gruset och det håller konsistensen fint. Det är ju billigt jämfört med annat så jag tycker absolut du ska testa!
#27 - 16 februari 2012 18:45
Jag har aldrig testat ecs så en direkt jämförelse kan jag inte göra. Eventuellt kan jag tro att ecs är något brunare men i övrigt tror jag som sagt inte det är någon egentlig skillnad. Bränd lera som bränd lera liksom. Jo den behöver sköljas ganska noggrant men sen dammar den inte nämnvärt. Har sett att vissa hävdar att den visst löser sig med tiden men det bestrider jag bestämt, har det under grus i ett annat kar, liksom hannes, där det efter 1,5 år av bökande och omplantering blandats ut med gruset och det håller konsistensen fint. Det är ju billigt jämfört med annat så jag tycker absolut du ska testa!

Tack för fina svar :)
Ja om jag inte bestämmer mig för att köra på den vita som nu är i karet så kommer jag nog pröva med denna kattsanden! Är det bara den från Coop som gäller eller vad skall jag kika efter? Det lär ju bli några säckar till ett 720 och jag vågar inte ens tänka tanken på vad Ecs'n skulle kosta till detta! :confused:

Det första som händer nu är att jag skall göra mig av med lite fisk som går i karet!
Min samling Lmalar får bo kvar :)
#28 - 16 februari 2012 19:59
Utan att vara någon expert på räkor alls så blandar jag mig i lite grand.
Eftersom både Anders och Mats haft problem med soilen skulle jag inte göra mig fattig över det. Den sand du har nu borde nog fungera fint.
Jag skulle börja med ett bra vattentest så du vet vad du har i kranen. Beroende på hur det ser ut skulle jag fundera på om vattnet måste manipuleras. Jag tror du kommer att ha extremt bra balans i ett så stort akvarium och det skall inte gemföras med nano eller räkvaser. Där kan man behöva något som stabiliserar. Vad jag skulle fundera på är att kolfiltrera ditt kranvatten. Jag tror det kan vara det som behövs.
Hör med Anders hur det går med hans stora räkburk med CO2 för pH kontroll. Jag har för mig att han plockade bort soilen där.
#29 - 16 februari 2012 20:10
Tack för tipsen :) skall se om jag kan nå Ander för svar där! Ja det lutar nog åt den befintliga sanden! Det är kanske inte den färgen jag hade tänkt mig men jag överväger det!
#30 - 17 februari 2012 22:10
ska bli skoj att se detta projekt som sagt :) kan ju alltid ta hem en säck kattsand och kolla in färg och kanske prova i ett av dina småkar du hade staplat på hög senast jag var på ringön, är du nöjd är det ju bara ösa på annars köra med den sanden du har? :)
#31 - 18 februari 2012 10:19
Varför har man missat den här tråden:p?
Det jäkligaste är att det är en tanke som jag haft i ett par år nu, att köra ett jäkligt stort kar med räkor, med eller utan co2. Jag tror stenhårt på detta, och ska nog kunna ha ett och annat att "inputa" med:).

Ljust bottenmaterial är ingen höjdare ihop med räkor, så där skulle jag nog fundera lite på vad som ska göras. Kattsand, visst funkar det i mindre kar men så kommer kanske den dagen du vill göra om, och då är kattsanden kanske inte det bästa valet. Soil som det snackades om lite tidigare i tråden är en väldigt dyr lösning, och med den erfarenheten jag haft så är det inget jag rekomenderar.
Jag gillar räkor som går mot mörk botten, dels färgar de ut bättre, och sedan syns de på ett helt annat sätt med.

Ett grus jag testar nu kommer från Imazo, är i storleken 2-3 mm och helt svart som kanske skulle passa. Det säljs i 25 kg:s säckar till ett humant pris, jag ska ta ett foto och lägga in i tråden så får du se om det kan vara något?
#32 - 19 februari 2012 17:59
Roligt att du hittade tråden Anders :)
Jasså du har gått i samma tankar, vad roligt då är siste idioten inte född än :p

Ja detta med vitt grus som jag har nu grubblar jag över om lite.. Varför jag skulle ha kvar det är ju isf två anledningar! 1:den är inkörd och innehåller mycket gotta till blivande växter.
2:ekonomiskt så kan jag lägga de pengarna på fina räkor/växter ist :)

Men är jag vet inte.. Lägg gärna ut en bild på det svarta gruset :)
Vet du vad det kostade?

Är ju nu bara i planerings stadium! Har börjat göra ni av med de fiskar som skall bort och så! Lmalarna kommer gå kvar som sagt ;)

Tommy
#33 - 19 februari 2012 18:04
Jag har bilder i min 200 liters tråd, sitter bara med mobilen just nu...:)
Jag tror ärligt att du kommer ångra dig om du behåller det vita bottenmaterialet, även om du tappar en del mummiga bakterier...
#34 - 19 februari 2012 19:05
Skall se om jag kan leta mig in Anders :) länge sedan jag var aktiv känner jag :P Men det löser jag :)

Tänkte jag skall ha denna växt i förgrunden i karet :)
[ATTACH=CONFIG]51514[/ATTACH]
[LEFT][COLOR=#333333][FONT=Lucida Grande]Hemianthus Callitrichoides.[/FONT][/COLOR][/LEFT]
Passande med en snygg CR med på bilden :)
#35 - 20 februari 2012 20:21
Tror ni det är för fint grus detta? http://www.pwss.nu/product.php?productid=7420&cat=3&page=6 bär man kanske gå upp en storlek i gruset eller funkar detta lika bra?
#36 - 20 februari 2012 21:15
tror det funkar med vilket som, mest en smaksak skulle jag tro :)
#37 - 20 februari 2012 21:17
Hellsson skrev:
Tror ni det är för fint grus detta? http://www.pwss.nu/product.php?productid=7420&cat=3&page=6 bär man kanske gå upp en storlek i gruset eller funkar detta lika bra?

Inte den svarta rådan Tommy! Bottenlevande djur är inte så glada i den, har testat själv. Den blir alldeles för kompakt, så det tyvärr bildas en del gifter vilket tar död på det bottenlevande (tyvärr några L046 & L134 för min del under den tiden vi hade den).
#38 - 20 februari 2012 21:23
oj:O men tror du den skulle funka om man kör med malaysiska sandsnöckor i? dom rör ju om bra i sanden.
#39 - 20 februari 2012 21:26
hult87 skrev:
oj:O men tror du den skulle funka om man kör med malaysiska sandsnöckor i? dom rör ju om bra i sanden.

Vet inte, den är lite vassare också så jag vet inte om snäckorna skulle trivas där i heller. Jag rekomenderar den inte iaf!
#40 - 20 februari 2012 21:29
okej, ne det är ju inte bra om den är vass, har inte haft den själv så har inte så bra koll på just denna :)
#41 - 21 februari 2012 08:51
Bra aspekter att ta hänsyn till! Tack :) men då kanske man skall köra på den lite grövre sanden då!? Det borde ju funka den ser inte så vass ut heller!
#42 - 26 februari 2012 20:47
Står lite halv still just nu då jag skall bli av med lite firrar innan jag kan sätta igång nu!

Tommy
#43 - 26 februari 2012 21:58
det roligaste blir att se hur du räksäkrar filter till ett 720 :D
#44 - 27 februari 2012 07:49
Hehe tipps mottages med glädje :) :) :) :)
#45 - 27 februari 2012 07:56
det roligaste blir att se hur du räksäkrar filter till ett 720 :D

hehe :D

fast äre ytterfilter så äre väl inga problem, då borde de ju bara vara ä sätta en bit filtermatta på insuget?
#46 - 27 februari 2012 10:07
MrH skrev:
hehe :D

fast äre ytterfilter så äre väl inga problem, då borde de ju bara vara ä sätta en bit filtermatta på insuget?

Så tänker jag med just nu! Blir väl mycket rengöring av den bara men det får väll gå!
#47 - 27 februari 2012 10:12
Rätt bra sug i de filtren :)
#48 - 27 februari 2012 11:07
Rätt bra sug i de filtren :)

mjo de är ju de där me sugstyrkan så att säga.
men om man har en filtermatta med ppi 50? eller va blir de, den som är tätare alltså. då borde inte räkorna kunna åka med in, problemet blir väl kanske att de geggar igen ganska fort å måste göras rent en gång i veckan typ?
#49 - 27 februari 2012 11:44
Ja, och det lär vara skitkass :P
#50 - 27 februari 2012 14:29
Det mest räksäkra är nog ett bottenfilter till ett så stort kar...
#51 - 27 februari 2012 16:48
Hellsson skrev:
Skall se om jag kan leta mig in Anders :) länge sedan jag var aktiv känner jag :P Men det löser jag :)

Tänkte jag skall ha denna växt i förgrunden i karet :)

[ATTACH=CONFIG]51514[/ATTACH]

[LEFT][COLOR=#333333][FONT=Lucida Grande]Hemianthus Callitrichoides.[/FONT][/COLOR][/LEFT]

Passande med en snygg CR med på bilden :)

Hc i grunden? Då antar jag att du inte kör något orginal ljus inte :), gödning får du absolut också tillsätta :),

Ang räkorna så är det aldrig bra att blanda.

Tex gula körsbär white pearl räkor vanliga körsbär, sakura räkor, dom "slår inte" ut varandra, snarare tvärtom dom är alla av samma härkomst så alla räkor blir istället tillslut transparenta/brunaktiga,
Precis som det blir om man bara kör körsbär utan att införa nytt blod.

Crystal red och black behöver ofta nytt blod, 50 procent av alla yngel blir "fula" låg graderade hur högt graderade än föräldrarna är så om man inte plockar bort alla som blir lågt graderade så kommer du ha ett kar fullt med het enkelt fula crystal räkor.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Annons