Projekt afrikanska ciklider:)

#1 - 20 juli 2011 11:54
Har just nu ett 375 liters aluminiumkar fyllt med malawiciklider men sugen på att prova ciklider från nån av dom andra sjöarna, tanken är att jag ska fylla ett Juwel Vision 450liters, så har lite frågor,

Om jag kör på Tanganyika, vilka fiskar hade ni kört på/mängd av varje? Frontosan är ju en klar favorit men känns som karet är i minsta laget? Vad kan man ha för fiskar med Frontosa? Hittade även Neolamprologus tretocephalus som är väldigt lik Frontosan, blir dock inte lika stor, någon som vet mer om denna fisk, tips på sällskap?

Om jag kör på Viktoria, vilka fiskar hade ni kört på/mängd av varje? Där Är Nubilan en klar favorit, tips på sällskap till denna?

Har även fått hör att de går bra att köra Malawi och Viktoria ihop men att man inte får blanda in Tanganyika? Sen säger visa att man inte ska blanda från nån av sjöarna? Vad har ni för erfarenheter av detta?:)

Tack på förhand// Jim
#2 - 20 juli 2011 12:45
Jag har haft Tretocephalus. Riktigt snygga fiskar. Men de är otroligt agressiva mot varandra. Så en grupp på minst 5-6 st och ett kar på minst 300-400 l, rekomenderar jag. När det gäller övriga invånare kan du köra nästan vad som helst. Dom är mest agressiva mot varandra. Jag skulle kört en grupp med N. tretocephalus, en grupp med Spathodus erythrodon och en grupp med Neolamprologus leleupi.

Nubilan är en fin en. jag har haft en grupp sånna. Varför inte en grupp red back scraper eller ruby green tillsammans med dom?

Jag har blandat både malawi/viktoria och malawi/tanganyika. Funkade jättebra.

Annons