Projekt Amatitlan, Guatemala

#1 - 19 februari 2011 00:31
Nu har vi tagit de första staplande stegen till fiskodlings projektet vid Amatitlan sjön. Bara drygt ett halvår försenat!

Tanken är att vi skall dra upp en del yngel för utplantering så småningom. Vi har en lista på fisk vi skall försöka hitta någonstans i sjön och de något mindre tillflödena.

En viktig del av projektet är att få en ökad förståelse bland lokal befolkningen för livet i sjön och därmed kanske få dessa att ta bättre hand om den. Just nu är det bedrövligt.

De första vi engagerat är de fiskare som fiskar i sjön. Vi har satt ett pris som vida överstiger marknadsvärdet på fisken om de ger oss levande exemplar av de nativa arterna. Framför allt zebraciklid (Amatitlania nigrofasciata) och Amatitlanciklid (Vieja guttulata) är vad vi nu letar efter i sjön.

Förövrigt finns det mest inplanterat. Tilapia (Oreochromis niloticus och Oreochromis mossambicus) och Jaguar ciklider (Parachromis managuensis) är ganska vanliga men även en och annan P dovii och P motaguensis simmar nog runt i sjön. Inget fel på dessa fiskar, tvärs om. Men de skall vara där de hör hemma, i den här sjön ställer de mest till stor skada.

Nåväl vi har i dag fått den första fisken! Men det gick nog inte riktigt som vi hoppats! En fiskare hade lyckats få ett gäng (5 st) ”mojarra negra”, lokalt namn på zebror i sitt nät men eftersom jag betalar ett riktigt fantasi pris (5 Kr) för levande fisk så lät han dessa gå 5 dagar i sin delvis vattenfyllda kanot, för att vara säker på att de var vid liv. När 4 dött så tyckte han att man kanske skulle håva in de sista sekinerna och kontaktade oss. Inte riktigt vad vi planerat!

Nu är det nya direktiv, fisken skall vara färsk och nyfångad också!

Efter en ambulans uttryckning med bil och båt så simmar den stackars fisken i ett litet 25 liters akvarium hemma hos mig just nu, men skall hamna i en av cement tankarna om han kryar på sig.
Alla barn i början tar stapplande steg!

Jag återkommer med mera uppdateringar om ni är intresserade.

Också publicerat på Nordiska Ciklidsällskapets website där jag är stolt medlem.
#2 - 19 februari 2011 09:55
Vilket fint projekt! och spännande! Det här kommer att följas med stora ögon :)
#3 - 19 februari 2011 15:26
Pink_Tess skrev:
Vilket fint projekt! och spännande! Det här kommer att följas med stora ögon :)

Jag tycker också det är kul men jag vet inte hur fort det kommer att gå! Det är ju ganska mycket manana här och jag har rätt många järn i elden just nu. Dessutom finns det lite värdsliga saker såsom pengar som inverkar!
#4 - 20 februari 2011 18:40
Jo det är klart att alla projekt kräver tid och pengar.
Men det finns ju alltid en början i alla projekt och händer
det något litet då och då så har det tillslut hänt något stort! :)
#5 - 20 februari 2011 18:50
Go Bosse Go! :D
#6 - 20 februari 2011 23:40
Go Bosse Go! :D

Tack för det!

Min nyfångade zebra hane beter sig som dina firrar gjorde i början.
Står med huvudet i en rufs med vattenpest och hornsärv och gömmer sig.
#7 - 20 februari 2011 23:44
Sicken fegis. ;)
Snart börjar nog din fisk göra som mina. Just nu tillbringar de dagarna med att möblera om i karet och skyffla mängder av grus!

Undrar vad du får för fisk av fiskarna? Kanske de kommer med någon du inte sett än! ;)
#8 - 21 februari 2011 00:08
Sicken fegis. ;)

Snart börjar nog din fisk göra som mina. Just nu tillbringar de dagarna med att möblera om i karet och skyffla mängder av grus!

Undrar vad du får för fisk av fiskarna? Kanske de kommer med någon du inte sett än! ;)

Med ciklider ser jag grus skottning som ett sundhets täcken! Min stackare går i medicin bad just nu för att förhoppningsvis undvika infektioner och svampangrepp. Så han har inget grus att böka med just nu.
I morgon skall jag se om jag kan köpa ett lite större akvarium som han kan bo i efter sjukstugan.

Ja det skall bli kul att se men jag sätter större hopp till mjärdar och electro fishern. Det har nog tömts ett och annat akvarium i sjön så det kan nog bli både det ena och det andra! Tydligen lär det finnas krabbor och förr räkor i sjön också!
#9 - 21 februari 2011 00:20
Electrofisher var ett skumt redskap! :p
#10 - 21 februari 2011 00:40
Electrofisher var ett skumt redskap! :p

Ja och tydligen kan man ha rätt kul med den..skrattar
Sist Manuel min kompis använde en sån lyckade de visst få bra med ström i sig!
#11 - 21 februari 2011 08:25
Kul att du lägger ut info om projektet, roligt att läsa om!! Annars verkar det inte bara vara fisk man kan fånga med electrofishern... *s*
#12 - 21 februari 2011 14:35
Kul att du lägger ut info om projektet, roligt att läsa om!! Annars verkar det inte bara vara fisk man kan fånga med electrofishern... *s*

Helt rätt! Jag hoppas en och annan sjöjungfru skall flyta upp!
#13 - 21 februari 2011 15:19
Kan bli intressant det här electrofisheriet :P
Bilagor:
#14 - 21 februari 2011 16:31
Pink_Tess skrev:
Kan bli intressant det här electrofisheriet :P

Skall du komma hit och snorkla?
#15 - 21 februari 2011 21:41
Hade jag mer än gärna gjort om någon hade betalat resan :P
#16 - 21 februari 2011 21:44
Pink_Tess skrev:
Hade jag mer än gärna gjort om någon hade betalat resan :P

Hmmmm, kanske det vore värt det om du lovar att vara försimmare till elektroden!:p
#17 - 21 februari 2011 21:50
Låter lite risky hahah! Följer nog projektet på avstånd... men någon gång i framtiden får jag väl se till att snorkla i CA. Alternativt bygga ett akvarium stort nog att snorkla i ;)
#18 - 21 februari 2011 21:55
Pink_Tess skrev:
Låter lite risky hahah! Följer nog projektet på avstånd... men någon gång i framtiden får jag väl se till att snorkla i CA. Alternativt bygga ett akvarium stort nog att snorkla i ;)

Ja 540 är ju en bra start at snoka i! Sitter och sliter mitt hår om hur jag skall få in de akvarier jag vill ha på ett begränsat utrymme..suck
Tänk att man aldrig blir nöjd!
#19 - 21 februari 2011 21:56
Bygg på höjden....på höjden! Bygg som ett flervåningshus med många våningar åt fiskarna. :p
#20 - 21 februari 2011 22:12
Bygg på höjden....på höjden! Bygg som ett flervåningshus med många våningar åt fiskarna. :p

Ja det funderar jag på så klart men det är massor att tänka på.
Funderar bland annat att köra växt sump högst upp. Naturligtvis med Vattenhyacinter eller Vallisnetia och ett rejält sandfilter i botten. Men det blir galet med flödena. Hur jag än vrider och vänder så blir det 2 pumpar till var ställning. Dessutom blir det dyrt med ström och pumpar ju högre jag bygger.
Det slutar nog med droppfilter eller så får jag skippa centralfiltret helt och hållet. Men då ökar mängden påfyllnadsvatten och systemet för vattenbyten blir mer komplicerat eller dyrt.
Hur man ä vrider på det hamnar rumpan bakåt tycks det.
Dessutom måste det hela bli jordbävningssäkert!
#21 - 21 februari 2011 22:21
Det sista verkar svårast att lösa, men resten kikar jag gärna på. Ska gå att lösa med en pump. Sant med tryckhöjd iaf, med vettiga pumpar där så tickar det pengar. Akvarium och jordbävningssäkert har jag aldrig klurat på, verkar grymt svårt. Fast det finns kanske trix där med?

Är det sjöjungfrur i faggorna så får jag nog testa en sådan där electrofisher... *s*

Hilsen,

/P
#22 - 21 februari 2011 23:04
Det sista verkar svårast att lösa, men resten kikar jag gärna på. Ska gå att lösa med en pump. Sant med tryckhöjd iaf, med vettiga pumpar där så tickar det pengar. Akvarium och jordbävningssäkert har jag aldrig klurat på, verkar grymt svårt. Fast det finns kanske trix där med?

Jordbävningar: Man får se till att grejorna står stadigt och att det inte blir självsvängningar. Det blir ena otroliga krafter om man har ett par tusen liter vatten en bit upp i luften! Man vill nog ha 2 rader mot varandra eller alltihop mot cementväggar och fastbultat. Sedan behöver man nog lite stödben annars finns det nog risk att det viker sig på mitten. Troligtvis är det enklare med mindre burkar men då kan det bli andra problem. Zebror leker man enkelt av i 60 kuber men hur tusan gör man med 30 cm Vejor exempelvis? Skulle vilja ha 240X60X60 till dessa men det kanske går med 120X60X60. Vet inte.

Är det sjöjungfrur i faggorna så får jag nog testa en sådan där electrofisher... *s*

Hilsen,

/P

Viskar…du får pallra dig hit och sedan bjuder vi hit Tess. Då kan du och jag lura i vassen med ryggsäck och elektro stång när hon snorklar förbi vassruggen! Zap! Så har vi en sjöjungfru!

Det troliga blir väl att vi gamla gubbar blir så exalterade så vi zappar varandra eller oss själva! Vilket fiasko det skulle vara.
#23 - 22 februari 2011 08:44
Vilka fiskarter är det ni tänker odla upp? Vad har ni för strategi för att undvika inavel?
#24 - 22 februari 2011 09:25
Äntligen en tråd om detta, ska bli intressant att föja :)
#25 - 22 februari 2011 15:47
Azur skrev:
Vilka fiskarter är det ni tänker odla upp? Vad har ni för strategi för att undvika inavel?

Bra fråga och inavel och gener cirkulerar mycket i mitt huvud.

Så här ser det ut just nu.
Arter: Vi försöker få till en lista med de fiskar och andra djur som funnits i sjön historiskt.
Detta är inte lätt då det tycks som om även Mayafolken flyttade fisk och kanske även innan det. Så vi måste gissa och sätta en gräns någon stans runt acceptabelt rent historiskt. Vi jobbar på det.

Sedan måste vi få till en inventering vilket vi har en del klart. De vanligaste fiskarna har vi katalogiserat.

Av de cilklider vi räknar som nativa är och där vi tänker börja är: Amatitlania nigrofasciata och Vieja Guttulata. Av många orsaker.
Den första har vi fortfarande en relativt god population av och det bör gå fint att få tag på föräldrar.

Dessa är också enkla att odla och vi kan snabbt fylla upp odlingen. Detta är viktigt för att få ordning på finanserna eftersom allt är finansierat av mig. Men det är inte hållbart i framtiden. Den senare Vieja Guttulata, betraktas som utrotad eller utrotnings hotad i Amatitlan sjön. En gång i tiden fans den i stora mängder. Men rovfiske, miljöförstöring och inplantering av andra arter har till stor del slagit ut arten.

Det är just Vieja Guttulata vi kommer att lägga det största arbetet på. Om vi hittar några exemplar kommer vi att jobba med dessa. Vi kommer också att försöka jämföra dessa med andra vilda populationer genetiskt. Jag vill helst inte introducera en ny genetisk linje om jag kan undvika det.

Här ligger den största faran med inavel och frågorna är som sagt många. Exempelvis, Om det finns en vild population så finns det risk att även den lider av inavel. En drömsituation är om vi kan hitta några isolerade populationer. Då kan vi förhoppningsvis mixa hanar från en grupp med honor från en annan och plantera ut dessa på andra platser. Så hela inavelsbiten styrs av tillgången på avels par och från vart jag får dessa. Men låt oss säga att jag kan skapa 2 eller fler familjer i början så kan jag hålla dessa tills det går att köns bestämma. Då kan jag mixa mellan hanar och honor från olika familjer vid utplantering. Sedan byter vi familj och utplanterings ställe vid nästa generation. Viss risk finns naturligtvis med detta men det är en bättre lösning än ingen om vi bara har begränsat antal.

Det är också viktigt att vi fortsätter arbetet med insamling av föräldrar framför allt innan de inplanterade fiskarna börjar påverka stammen. Här kommer än annan viktig bit in. Vi vill kunna märka en del av de fiskar vi planterar ut så vi kan följa eventuella vandringar. Detta är mycket viktigt för den framtida planeringen och arbetet.
#26 - 22 februari 2011 16:00
En liten överraskning är att vi tycks ha en population av Amphilophus macracanthus i sjön. Om de skall klassas som nativa eller inplanterade är en av de många frågor vi har.

Vi håller också på att utvärdera den ganska stora population av diverse Poecilia i sjön. En av frågorna där är hybridisering och en annan är hur dessa passar in i matkedjan nu och i framtiden. Dessa kan vara del av den som mat men också konkurrent om exempelvis zooplankton. Därför studerar vi mycket just detta. Det är inte mycket vunnet att plantera ut fisk om dessa inte har mat! Det är också en fara om vi planterar ut för mycket fisk. Då kan dessa slå ut den befintliga populationen av andra arter.
#27 - 22 februari 2011 16:04
Jag är mycket intresserad av tips, råd och synpunkter från er. Framför allt när det kommer till genetik och liknande vilket INTE är min starka sida. Jag kan det rätt bra när det kommer till exempelvis Tilapia odling men det är en helt annan sak än utplantering.
#28 - 22 februari 2011 16:45
Jag är alls ingen bevarandebiolog, det var bara en tanke som slog mig, och det låter ju som om ni har koll.

Vad gäller arter så undrade jag för att jag var osäker på vad som kunde tänkas finnas i sjön; jag kollade museets databas men de har tydligen ingenting insamlat från Amatitlan, och det verkar över huvud taget inte ha samlats mycket där - British Museum har lite material från 1800-talet.
Jag är inte längre anställd av museet eller fishbase, men jag föreställer mig att om ni behöver hjälp med identifieringar så kan nog naturhistoriska hjälpa till, Kullander har ju jobbat med Vieja & Amphilophus.
#29 - 22 februari 2011 17:53
Azur skrev:
Jag är alls ingen bevarandebiolog, det var bara en tanke som slog mig, och det låter ju som om ni har koll.

Vad gäller arter så undrade jag för att jag var osäker på vad som kunde tänkas finnas i sjön; jag kollade museets databas men de har tydligen ingenting insamlat från Amatitlan, och det verkar över huvud taget inte ha samlats mycket där - British Museum har lite material från 1800-talet.

Jag är inte längre anställd av museet eller fishbase, men jag föreställer mig att om ni behöver hjälp med identifieringar så kan nog naturhistoriska hjälpa till, Kullander har ju jobbat med Vieja & Amphilophus.

Ja detta är exakt vad vi behöver. Vi har lite kontakter i USA men jag skall kontakta naturhistoriska och Kullander när jag kommer hem i maj.
Bilagor:
#30 - 22 februari 2011 22:18
Här händer det grejer! Trevlig läsning :) Håller tummarna för att ni hittar några Vieja Guttulata att odla på :)
#31 - 23 februari 2011 06:57
Låter vettigt med jordbävningssäkringen, trist att det ger lite merarbete bara. Grunden blir väl ändå att betongplattan måste vara rackarns bra gjuten?

Kul info om tänket kring inventering/genetik/avel/utsättning. Jag har dålig koll på genetik så där har jag inget att bidra med. :( Finns iaf en del bra info i Rainbowfishes (A. Tappin), med referenser i texten. Boken går att ladda ned gratis här:

http://rainbowfish.angfaqld.org.au/Book.htm

Vore kul att kika över, oavsett electrofishing och sjöjungfrur... ;)

Hilsen,

/P
#32 - 23 februari 2011 15:28
Låter vettigt med jordbävningssäkringen, trist att det ger lite merarbete bara. Grunden blir väl ändå att betongplattan måste vara rackarns bra gjuten?

Kul info om tänket kring inventering/genetik/avel/utsättning. Jag har dålig koll på genetik så där har jag inget att bidra med. :( Finns iaf en del bra info i Rainbowfishes (A. Tappin), med referenser i texten. Boken går att ladda ned gratis här:

http://rainbowfish.angfaqld.org.au/Book.htm

Vore kul att kika över, oavsett electrofishing och sjöjungfrur... ;)

Hilsen,

/P

Ja det där med jordbävningssäkring är en huvudvärk. Troligtvis få vi gjuta en platta ovanpå den befintliga. Problemet är att utrymmet är lite litet. Jag har räknat lite på hur mycket vatten jag behöver och om jag skall odla låt oss säga 3-4 arter och få ordning på generna måste jag ha fler avelspar.

Kanske jag skall göra som du var inne på att ha avelsparen i cement tankarna och dra upp yngel i akvarier i stället? Känns inte helt säkert då det är svårt att hålla koll på lek och sjukdomar uppifrån!

Vad tror du om det här i så fall? Sätta upp 3 st karantänsburkar på 120X60X60 och 6 st yngleburkar med samma mått. Eventuellt göra dubbelt så många 60 kuber eller en blandning. Det får jag in på den yta jag har just nu.
Sedan kör jag avelsdjuren i de 3 cement tankarna med 4 – 5000 l. Den stora kanske man skall ha som ett mellansteg för blandad fisk som skall planteras ut.

Jag behöver 5 – 10 ggr så stort för att det skall funka men detta kan vara en början. Inte minst för att få fram mer pengar!

Boken är under nedladdning. Skall bli intressant att läsa!

Det vore skitkul om du kunde komma hit! Både för electrofishing, sjöjungfrur och annat!
#33 - 23 februari 2011 22:38
I dag var firren från sjön framme med bredsida så knäppte ett par taskiga kort utan blixt.

Man kan tydligt se skadorna på gällock, etc. I dag var första dagen han käkade. Han struntar i räk och fiskbitar det var tydligen mer smakligt med Hyalella azteca som jagads i växtrufsen.

Han har stått i växterna sedan han kom hit så jag har bara sätt fenor som rör sig så har inte sätt vad det kan vara för filur. Jag gissar på Amphilophus macracanthus. Idéer?
[ATTACH=CONFIG]42552[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42553[/ATTACH]
Bilagor:
#34 - 24 februari 2011 09:03
Mjo, det behövs nog ett bra gäng avelspar för att hålla koll på genetiken. Något man gärna glömmer är den där extraburken också, där "väntefirrarna" och de överblivna kan få gå. Med de firrar du tänker köra behövs det nog lite plats där, dels temperament och dels size på dem.

Jag gillar upplägget jag nämnt tidigare, tre rader eller tre saker att hålla rätt på - avelspar i mitten, i "medelstora" akvarium. Mindre burkar ovanpå, för ynglens första uppväxt och sedan cementtankarna för tillväxten. Tror du använder utrymmet bra på det sättet. Undrar om du behöver så höga karantäns/odlingskar/yngelkar? Till zebrorna borde 30-40 högt räcka bra, bottenarean är viktigare än vattenvolymen. Yngelburkarna hade jag definitivt minskat höjden/storleken på, att blanda kullar brukar inte gå så bra. Eller iaf klura till ordentligt kring avdelare. En balja på 120x60x30 kan ordnas till 3-4 fack. Ska du köra centralfilter kan avdelare vara en fördel, blir mindre borrande/rör då. Busenkel avdelare är filtermatta. Behöver vara rätt fin för små yngel, de går gärna igenom den grovporiga.

Funderar på om det kanske vore vettigast att satsa på bara en eller max två arter i början? Har klurat till och från på "odlingskedjor", dvs hur mycket utrymme man behöver för att odla en enda art i lite större utsträckning. Med den plats du har så räcker det till en art... ffa som du vill hålla koll på genetiken. Vet inte om det är en för- eller nackdel att t ex fokusera på en art, få till den verkligt bra, visa upp det och säga "ge mig mer stålars!!"?

Får klura lite på resa tror jag, du verkar ha kul därborta!!

Hmm, känns som om vi aldrig får prata klart, men det ska vi nog vara glada för!! *s*

Hilsen,

/P
#35 - 24 februari 2011 15:26
Mjo, det behövs nog ett bra gäng avelspar för att hålla koll på genetiken. Något man gärna glömmer är den där extraburken också, där "väntefirrarna" och de överblivna kan få gå. Med de firrar du tänker köra behövs det nog lite plats där, dels temperament och dels size på dem.

Jag gillar upplägget jag nämnt tidigare, tre rader eller tre saker att hålla rätt på - avelspar i mitten, i "medelstora" akvarium. Mindre burkar ovanpå, för ynglens första uppväxt och sedan cementtankarna för tillväxten. Tror du använder utrymmet bra på det sättet. Undrar om du behöver så höga karantäns/odlingskar/yngelkar? Till zebrorna borde 30-40 högt räcka bra, bottenarean är viktigare än vattenvolymen. Yngelburkarna hade jag definitivt minskat höjden/storleken på, att blanda kullar brukar inte gå så bra. Eller iaf klura till ordentligt kring avdelare. En balja på 120x60x30 kan ordnas till 3-4 fack. Ska du köra centralfilter kan avdelare vara en fördel, blir mindre borrande/rör då. Busenkel avdelare är filtermatta. Behöver vara rätt fin för små yngel, de går gärna igenom den grovporiga.

Funderar på om det kanske vore vettigast att satsa på bara en eller max två arter i början? Har klurat till och från på "odlingskedjor", dvs hur mycket utrymme man behöver för att odla en enda art i lite större utsträckning. Med den plats du har så räcker det till en art... ffa som du vill hålla koll på genetiken. Vet inte om det är en för- eller nackdel att t ex fokusera på en art, få till den verkligt bra, visa upp det och säga "ge mig mer stålars!!"?

Får klura lite på resa tror jag, du verkar ha kul därborta!!

Hmm, känns som om vi aldrig får prata klart, men det ska vi nog vara glada för!! *s*

Hilsen,

/P

Det är inte klokt vad vi tänker lika i det är också!

Orsaken till att jag vill ha 60 höga burkar är att jag borde kunna köra utan täckglas men hålla fritt från fisk på golvet. Jag hade tänks ha ungefär 50 cm med vatten och 10 cm ovanför med hoppsarger runt.
Yngelburkar körde jag oftast förr med riktigt lågt vatten och ökade efterhand men 60 är nog att ta i som du säger 60X60X30 eller 40 borde funka där. Då får jag bra yta. Jag vill inte ha mycket mindre då det blir för känsligt. Jag har också funderat på att dela av med filtermatta men jag tror det blir bättre ur stabilitets synpunkt att köra hela burkar och sedan armaflex eller liknande mellan. Det skall klara vibrationer och skakningar bättre! Jag borde också kunna gå ned rejält i glas tjocklek!
Du har alldeles rätt med antalet arter. Det får bli max 2. A macracanthus och kanske Vieja Guttulata.
Jag lär ha händerna fulla med dessa två då de troligtvis blir rätt aggressiva i ett akvarium.
Miljonfrågan är räcker 120X60X60(50) för dessa?
Zebror SKALL jag ha! Detta är mina absoluta favoriter men jag tror jag får prioritera de andra. Kanske man skall sätta upp en display burk med zebror och något annat lämpligt. AMSA, den organisation jag jobbar med har ett omfattande utbildnings program för skolbarn och det vore smart att kunna visa ungarna yngelvård, etc. Svårt att slå zebror där!

Den där extraburken är något jag alltid har med I tanken. Det har blivit ett antal plastbaljor under åren!
Jag måste han en eller fler karantänsburkar och dessa får nog ha dubbelfunktion. Har faktiskt funderat på en rejäl sump i sjön också!

Resa, det vore skitkul vi får planera detta!
#36 - 24 februari 2011 16:14
Ser fram emot bilder på alla roliga fiskar som ni får in :P:P
#37 - 25 februari 2011 08:44
Oki, då är jag med på måtten. Upp till ett par cm brukar iaf inte ciklidyngel hoppa särdeles och det brukar också vara tillräckligt många för att aggressionerna ska spridas (ingen blir jagad på allvar). Om du limmar burkarna själv kan du köra kortsidor/baksida högre än fronten och så trixa ihop en hoppsarg som är enkel att plocka bort. Underlättar jobb i burken.

Svårt att säga om burkarna räcker till för de firrar du ska ha. Kolla med CA-fantasterna på ciklid.se, de har säkerligen en del tips. Med rätt inredning kan man komma långt, men jag är alldeles för dålig på CA. En fantastisk butik i Tyskland (Hobbyzoo Tillman) har mycket CA, har sett en del slug inredning där. De körde t ex tre par verkliga bufflar i ett kar på ca 375 liter - alla paren hade yngelsvärmar och ingen var trasig i fenorna!! I ett annat kar fanns en slug revirgräns - en stor platt sten mitt i burken. Sand på sidorna om den. Stenen var aptrist för cikliderna, de gillar ju att gräva, så de hade snyggt delat upp karet på hälften. Ren glasbotten har samma funktion. Har också "tjuvlyssnat" på samtal om vikten av rätt storlek på grottor - om de är tillräckligt små så att bara honan kommer in är det ett plus. Om det går åt helsike är det nog även slugt att ha förberett någon form av avdelare. Körde med nät till mina Channor när de rök ihop på allvar. Med nätet fick de vänja sig vid lukt/syn ett tag, funkade ok. En självklarhet kanske, men extremt välmatad hona brukar också ge mindre trubbel. En hel del större ciklider accepterar inte att "jag har ont i huvudet i kväll, älskling..."

Självklart, en sump i sjön... *s* ...där finns plats!! Trist med sjukdomsrisken bara.

Mm, vi stämmer av lite med resa när vi förhoppningsvis ses i Sverige snart - jobbar på att komma loss till alla kul möten nu på vårkanten.

Hilsen,

/P
Bilagor:
#38 - 25 februari 2011 14:47
Oki, då är jag med på måtten. Upp till ett par cm brukar iaf inte ciklidyngel hoppa särdeles och det brukar också vara tillräckligt många för att aggressionerna ska spridas (ingen blir jagad på allvar). Om du limmar burkarna själv kan du köra kortsidor/baksida högre än fronten och så trixa ihop en hoppsarg som är enkel att plocka bort. Underlättar jobb i burken.

Smart idé att dra upp sidorna och bakrutan! Varför har inte JAG tänkt på det?
Då kan jag sätta en lucka eller nått på dessa som går lätt at ta bort eller vika upp vid matning, etc!
Jag vet inte om jag skall limma själv eller beställa burkar. Jag tror jag skall fixa ett större akvarium enligt min display akvarium idé då kan jag se hur de limmar. Jag vill även testa bottenglas borrning. Är lite skraj för sprickor då glasmästaren här kanske inte är så van. Skall se vad en burk på 240X70(80)X60(70) kan gå på. Jag vill ha ordentlig brädd (djup) på den men tror att det kan bli svårt att komma åt med mer än 70, då jag vill ha burken i stå ögon höjd. Jag vill inte att det tippar om det ruskar lite i backen…

Svårt att säga om burkarna räcker till för de firrar du ska ha. Kolla med CA-fantasterna på ciklid.se, de har säkerligen en del tips. Med rätt inredning kan man komma långt, men jag är alldeles för dålig på CA. En fantastisk butik i Tyskland (Hobbyzoo Tillman) har mycket CA, har sett en del slug inredning där. De körde t ex tre par verkliga bufflar i ett kar på ca 375 liter - alla paren hade yngelsvärmar och ingen var trasig i fenorna!! I ett annat kar fanns en slug revirgräns - en stor platt sten mitt i burken. Sand på sidorna om den. Stenen var aptrist för cikliderna, de gillar ju att gräva, så de hade snyggt delat upp karet på hälften. Ren glasbotten har samma funktion. Har också "tjuvlyssnat" på samtal om vikten av rätt storlek på grottor - om de är tillräckligt små så att bara honan kommer in är det ett plus. Om det går åt helsike är det nog även slugt att ha förberett någon form av avdelare. Körde med nät till mina Channor när de rök ihop på allvar. Med nätet fick de vänja sig vid lukt/syn ett tag, funkade ok. En självklarhet kanske, men extremt välmatad hona brukar också ge mindre trubbel. En hel del större ciklider accepterar inte att "jag har ont i huvudet i kväll, älskling..."

Med CA kan man räkna med problem ”newer a dull moment” det ingår liksom i konceptet!
Jag tror också att man kommer långt med inredning, avdelare och sådant. Som du säger ont i huvudet problemet kan vara seriöst (skall inte säga vad jag tänker, men jag har viss förståelse för fisken)!
Skall kolla med CA träskfolket. Men de tycks bara vara inne på tetror just nu! Sådana som man har som agn när man fiskar jaggor! Ack ja.
Grottor är bra men vis av erfarenheten blir det nog plaströrs stumpar. En stor ciklid kan välta rätt stora stenar när han skall ha tag på en hona som gömt sig!

Självklart, en sump i sjön... *s* ...där finns plats!! Trist med sjukdomsrisken bara.

Vi får se hur det går med vattenhyacinterna. Där dessa finns är vattnet bra!

Mm, vi stämmer av lite med resa när vi förhoppningsvis ses i Sverige snart - jobbar på att komma loss till alla kul möten nu på vårkanten.

Jag hoppas kunna vara i Sverige i et par månader i år. Det blir lite vacuum här så skall passa på att njuta av regn och mygg! Det kanske är tur att det är en bit mellan Eskilstuna och Malmö! Annars kunde det kanske bli riktiga stolleprov! Vi får töja om resor osv. när vi ses!

Annons