Projekt Asien 63 L

#1 - 1 december 2012 13:59
Historien börjar här:
Har ett 30 år gammalt 30 liters hemmabygge. Kör här några guldfiskyngel på tillväxt och några kardinalfiskar. Provar lite olika växter och mossor. Började med ett Fluval U1 innerfilter, men är inte alls nöjd. Håller på och kör in ett Eheim Aqua Compact 60 i stället. Därför den något underliga placeringen av innerfiltret:
[ATTACH=CONFIG]58021[/ATTACH]

So far so good, men....

Akvariet står på en Ikea Ivar. Trodde det skulle hålla, men skivan det står på börjar böja sig... :(
[ATTACH=CONFIG]58022[/ATTACH]

Tänkte förstärka med 45*45 virke, genom att bygga en ram under så här:
[ATTACH=CONFIG]58023[/ATTACH]
Röda streck är virke, rosa är plywoodskiva. Borde hålla, tycker jag...(?)

Och - om jag nu ändå förstärker, kanske jag borde pensionera det gamla 30L-karet som lek- och yngelkar. Och då skaffa ett typ 60-liters i stället? Som jag tror filtret klarar:
[ATTACH=CONFIG]58024[/ATTACH]

I så fall blir det nog Asien-tema.

Håller ett förstärkt Ivar för ett 60-liters? Det är väl första frågan i sammanhanget....
#2 - 2 december 2012 11:24
Funderat på fisklista till 63 L:

Ett par Dvärggurami
Kilfläcksrasbora c:a 10 st
Kuhli-ålar 3 st

Skulle detta vara en rimlig bestyckning?
#3 - 3 december 2012 22:24
Det borde hålla rätt bra om du förstärker så. Men om du vill vara på säkra sidan så sätt ett par ben i mitten också :)
#4 - 7 december 2012 18:50
Nu blev det ett 63 Liters på Falskogs:
[ATTACH=CONFIG]58192[/ATTACH]
Två 15 W T8 Philips Aquarelle
Blir ett bra projekt att pilla med över jul: 1) förstärka hylla 2) inreda akvarium

Är inspirerad på Zoopet av några som bygger asiatiskt, skissar på något från typ Malaysia. Frågan är ju lite hur hard-core man ska va. Kan man i så fall ha i fiskar från Indien? OK, man bestämmer ju själv, frugan lär ja knappast sätta dit en på att en växt kommer från fel land....

Letade ytterfilter ett tag, men stannade på ett Tetratec EX 600. Jag har ett par redan och är nöjd, de har stor volym, snabbkoppling och rattar för att reglera flödet. Såg ett JBL som jag gillade på nätet, men läste på tyska sidor att det var svårt att inte få för starkt flöde. Jag gillar inte att Tetratec har genomskinliga slangar, de ser ofräscha ut snabbt, JBL hade grå. Bra pris i Tyskland på Tetratec....

/Roffe
#5 - 8 december 2012 07:43
Skissat lite på växter som kommer från området:
[LIST]
[*]Javaormbunke och Javamossa så klart
[*]Nån Cryptocoryne
[*]Gälört och Rotula (gärna nån med lite rött i sig)
[*]Musselblomma
[/LIST]

[ATTACH=CONFIG]58193[/ATTACH]

Tänkte rötter, men inga stenar. Bambu, kanske. Skulle gärna ha en BTN Rocky, men vet inte om för mycket volym försvinner i ett så litet akvarium.

Pillat lite på nätet och klippt och klistrat:
[ATTACH=CONFIG]58194[/ATTACH]
#6 - 14 december 2012 19:39
Dagen V närmar sig, dvs mellan jul och nyår då vattnet ska hällas i. Fram till dess ska val göras och prylar köpas hem. Nu är filter och värmare mm hemma. Tänkte prova med bambu får vi se. OK, ingen bäck i asien ser ut så, men jag tror det ger en bra "Asien-signal" till den som kollar på akvariet. Slaktat ett metspö och några blompinnar:
[ATTACH=CONFIG]58397[/ATTACH]
Borrat hål och tänker prova med rostfri tråd och en plastskiva. De flyter tydligen upp och sticker de upp ovanför vattenytan så ruttnar dom.... Okej, jag provar. Blyga killar får inte pussa flickor, eller hur?

Imorgon bär det iväg till Hornbach om inte snöovädret sätter stopp. Lite sugen på rödaktigt grus och BTN röd gnejs, tänker att det ska ge lite intryck av lera.... Och bra färgkombo - bruna och gröna fiskar typ.

Några växter ska det väl blir också, Javaormbuike får man väl prova. Javamossa - har testat, TRÅKIG! Växer långsamt skräpig... Eller är det jag som inte kan....

Nåt som har en annan nyans och som kommer från denna del av asien skulle jag också vilja ha. Och nån snabbväxare som hjälper till att balansera karet....

Ha en bra helg i julstressen

/Roffe
#7 - 22 december 2012 10:41
Går aldrig tomten snart?

Går han aldrig så man kan börja....

I mellandagarna ska jag ju börja fylla mitt 63-liters kar. Javaormbunke och Cryptocoryne grön wendtii inköpt. Kompletterar med gälört och java mossa på rot.

Tänkte försöka mej på en lite rödaktig ton, därför denna bakgrund och sand:
[ATTACH=CONFIG]58527[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58528[/ATTACH]

Jag hoppas det blir bra ihop med bambupinnar och lite vassliknande grejer...
#8 - 26 december 2012 16:24
Äntligen rullar vi

Bestämde mej för att täcka en kortsida också med Slimline (tipstack till Mathias och Mats här på Zoopet). Min akvarieleverantör säger att han säljer mycket på jul, så han har öppet både juldagen och annandagen. Respekt! Så då blev det en bit röd gnejs till.

Nåt sånt här ska det bli:
[ATTACH=CONFIG]58580[/ATTACH]

Lite pilligt att såga och skära, ytan spricker gärna om man är för oförsiktig.

Nu ska silikonet fram...

God fortsättning, förresten

/Roffe
#9 - 27 december 2012 10:08
Seriösa akvariefiskar hänger på Zoopet!

Jag har flyttat ett akvarium med fiskar, inredning och vatten! OK, jag fegade ur och tappade ur en del:
[ATTACH=CONFIG]58588[/ATTACH]

Och det var bara en halvmeter, men ändå....

Don´t try this at home with your 1440s and stuff guys.

Nu kan också fiskarna läsa inläggen på Zoopet:)
[ATTACH=CONFIG]58589[/ATTACH]

Nu vidtar försträrkning av Ivar-hylla.
#10 - 27 december 2012 10:54
Inte så flitig på att skriva, men tänkte meddela att jag följer tråden. Ett plus att du slänger in bilder blandat med text. Bilder är skoj!

Och god fortsättning...
#11 - 28 december 2012 12:31
Jordens Dragningskraft vs Bambupinnars Flytförmåga

Nu har jag en Ivar på anabola:
[ATTACH=CONFIG]58731[/ATTACH]

Och då blir det så här:
[ATTACH=CONFIG]58732[/ATTACH]

Mitt bambu-experiment närmar sig avgörandets timme. Bambupinnar har legat i blöt några veckor, verkar inte nämnvärt ha förändrat deras lyftkraft.

Satte fast dem på en plastskiva som sen ska täckas av gruset. Har inte testat, utan hoppas bara att gruset håller nere alltihop.

[ATTACH=CONFIG]58733[/ATTACH]

To be continued...
#12 - 28 december 2012 13:24
Grus och pinnar på plats...

Än så länge går det bra.

Ett mycket lättskött akvarium. Inga fiskar. Inga växter. Inget vatten. Inga problem.
[ATTACH=CONFIG]58737[/ATTACH]
#13 - 28 december 2012 14:59
Så blev det

Nu är växter och vatten i.

[ATTACH=CONFIG]58754[/ATTACH]

Behöver mer småpinnar och löv, det är uppenbart. Är nöjd med bambun och javaormbunkarna. Vänster hörn bak blev lite outnyttjat, behöver nåt större där. Och den tomma trekanten behöver göras nåt åt...
#14 - 28 december 2012 16:27
Ser riktigt bra ut det där :)
#15 - 29 december 2012 12:14
Orenhållningsarbetarna har kommit

Nu är fem kardinalfiskar istoppade för att bajsa in det nya karet. (En har försvunnit, simmar nog med sina förfäder efter ett vattenbyte...)
[ATTACH=CONFIG]58766[/ATTACH]
Dom är så otroligt tacksamma, är glada och pigga efter fem minuter, spelar upp sig, leker i vattenstrålen.
#16 - 29 december 2012 12:41
Ser mycket bra ut och bambu känns ju helt rätt i asienkar!
#17 - 3 januari 2013 19:20
Sjukdom och död...

Två av kardinalfiskarna blev sjuka och dog, de andra ser hängiga ut.

Mätte nitrit, med det var det inte. Har haft i 15 liter använt akvarievatten och en skumsvamp i filtret är rejält inkörd i annat kar. En del vita lite slemmiga flagor på växter mm, tror det kommer från rötterna men är inte säker.

Kanske fick de för varmt för snabbt, har sänkt från 26 till 22 grader igen.

Eller nåt oönskat ämne i vattnet? Har bytt 30% två gånger, stoppat i kol i filtret och pytsat i aquasafe, hoppas det hjälper.

Bambun är ju en ovanlig pryl att ha i, men jag vill inte gärna ta bort den förrän andra orsaker är avbockade...

OK, kardinalfiskarna är ju mina inskolningsfiskar, men det är ändå trist när de kolar....
#18 - 3 januari 2013 19:36
Hur har du fäst bambun i plattan?

Ser annars riktigt bra ut! :)
#19 - 3 januari 2013 23:05
Ser fint ut so far! Konstigt det där med kardinalerna...
#20 - 3 januari 2013 23:13
Du har inte kollat nitriten då? Det brukar ju snarare vara det än nitrat.
#21 - 4 januari 2013 08:34
Hej,

sorry felstavat i inlägget nitrit har jag kollat så klart.

Bambupinnarna är fästa i en platskiva med rostfri tråd och de låg i blöt en månad innan de hamnade i akvariet.
#22 - 5 januari 2013 14:07
Crisis? What crisis?

Nu ser de tre överlevarna pigga ut och alla värden är bra, hoppas krisen är över.

Det tre som blev sjuka (varav två dog) vara alla honor. En slump? Dessutom är mina kardinalfiskar små, de är mindre än de jag ser i affären. Typ 3 cm.

Jag lär ju aldrig få reda på vad som hände, men kanske hade jag lite svagare individer? Skaffar nog ett par till och kollar om jag kan få lek på dom.

[ATTACH=CONFIG]58931[/ATTACH]
#23 - 9 januari 2013 20:49
New kids on the block

Tre nya unga kardinalfiskar istoppade och fem amanoräkor.
[ATTACH=CONFIG]59086[/ATTACH]
De nya fiskarna ser rätt klena ut men är ändå rätt så pigga. Och lite annan teckning, vet inte om det är åldern...
[ATTACH=CONFIG]59087[/ATTACH]

Räkorna härjar runt.

Akvariet verkar friskt , får väl aldrig reda på vad som hände.. Kanske höll jag för varmt, det finns lite olika bud om max för kardinalfiskar. Inga alger ännu och vattnet luktar inget.
#24 - 16 januari 2013 19:49
Filmsnutt....

Provar med en filmsnutt:
" target="_blank">

Var ju inte så svårt....
#25 - 31 januari 2013 19:46
Fiskläsk

Verkar fortfarande vara i balans, några få algtrådar som jag pillat bort. Två lite större guldfiskyngel introducerade. Nu kör jag på med PMDD och koldioxid från Sodastreamflaska.

[ATTACH=CONFIG]59750[/ATTACH]
#26 - 9 februari 2013 17:05
Halv dos PMDD och 20mg Co2 per liter. Inte farligt med alger (ännu...).

Javaormbunke funkar bra, Javamossa har jag aldrig fått att klara sig. Nånstans. Skiter nog i den nu....

Upplägget med guramis och grejer verkar komma längre och längre bort. Räddade 16 romkorn när de stora guldfiskarna lekte i morse, nu blir det ännu mer yngel att hitta akvarium till.....

[ATTACH=CONFIG]59912[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]59913[/ATTACH]
#27 - 16 februari 2013 08:50
Fiskbilder

Ännu fler guldfiskyngel från mitt 310-liters, gör väl att det här med andra fiskar kommer ännu mer på framtiden. Försöker hitta rätt med C02 och PMDD, inga bubbor på växterna och inte jättehög tillväxt. Men å andra sidan ganska lite alger....

Några fiskbilder:

[ATTACH=CONFIG]60071[/ATTACH]
Guldfiskar c:a 6 månader

[ATTACH=CONFIG]60072[/ATTACH]
Vietnamesisk Kardinalfisk
#28 - 4 mars 2013 19:52
Känns som bra balans i akvariet nu, det bubblar en del från växterna men fortfarande nästan inga alger. Kör på med lite mer Co2, gissar på c:a 30 mg/l.

Planeterat Rotala Rotundifola, men än så länge en besvikelse, pinniga och inte särskilt orange. Jag tänker jag provar med lite mer järn, har för mej jag sett det tipset någonstans....

Den gröna korven är ett avokadonät över Riccia. får väl se om det blir bra.

Sugen på nån rödare växt, tror det skulle passa in i färgskalan.

[ATTACH=CONFIG]60462[/ATTACH]
#29 - 7 mars 2013 16:05
Du skrev tidigare att du skulle blanda dvärggurami med kuhlii-ålar, har det själv i mitt akvarium ihop med två pansarmalar och den mixen tycker jag blev lyckad (54L). Ingen rivalitet mellan artera. rekommenderar stark dvärggurami då den har ett roligt beteende med skumbo och allt.
#30 - 7 mars 2013 19:27
Jorå, dvärggurami är fortfarande planen. Guldfiskynglen ska tillbaka till sina föräldrar i det stora akvariet fvb dammen. Och kardinalfiskarna ska tillbaka till akvariehandlaren. Sen så....

Jag tänkte inte köpa hanne och hona ihop för att öka chansen att få från olika kullar. Köper man honan först i så fall, eller?

Kuli-ål var jag också inne på ett tag, men läste att de gärna rymmer(?) Jag har glipor i hörnena... Jag får väl se. Och så några rasboros som jag inte har valt sort på ännu.

Röd växt inköpt och planterad:

[ATTACH=CONFIG]60534[/ATTACH]
#31 - 8 mars 2013 12:14
Det blev ju fint med den nya växten =}
Ang kuhli, det är nog så att om de inte riktigt gillar läget så kan de eventuellt få för sig att sticka. (Alltså gömställe osv)
Jag har 6 st i ett öppet kar och de håller sig på plats. =]

Hur länge tror du bambun håller? (Kommer inte riktigt ihåg introt) men har du ett smidigt sätt att byta eller hade du satt fast plattan de satt i?
Det är mkt intressant eftersom jag har asien tema tankar själv (i mitt lilla kar) så jag följer dina erfarenheter noga =}
#32 - 8 mars 2013 18:56
Vad har ni varit? Ute...

Hej,
Okej, jag kanske skulle pröva Kuli-ålar ändå...

Bambun sitter med ståltråd i plastskivor under sanden, så det finns inget enkelt sätt att byta dom.... (Men, är det inte en del av hobbyn att "tvingas" göra om ibland? Hoppsan - vad tråkigt, nu behövde jag visst köp ett nytt -större - akvarium och lite andra fiskar. Vilken otur....)

Den röda växten känns bra, jag försöker hålla en orange-röd grundton.

Nu är guldfiskarna på väg tillbaka till sina föräldrar, as we speak:
[ATTACH=CONFIG]60575[/ATTACH]
Våra Barn! Äntligen! Va f*n har ni varit?!?!?"
#33 - 10 mars 2013 20:56
Satte en bit rot lodrätt för att få det att se ut som en bit av ett träd tillsammans med de andra rotbitarna. Jag blev ganska nöjd, den skulle ju varit lite grövre. Men ändå bättre än det var innan.

[ATTACH=CONFIG]60616[/ATTACH]
#34 - 22 mars 2013 14:44
Nu är Kardinalfiskarna tillbakalämnade till akvarieaffären, de var ju mest arbetsfiskar.

Ett guldfiskyngel får göra några amanoräkor sällskap så länge.

Bytt plats på en del plantor.

[ATTACH=CONFIG]60725[/ATTACH]

/Roffe
#35 - 13 maj 2013 17:54
Växer på bra, jag är väldigt nöjd med Alternatheran, röd och fin. (Jag kör lite Co2, enkeldos PMDD och dubbeldos mineraler.) Enbart räkor i för tillfället, dom blir otroligt livliga när det inte finns några fiskar i som stör dom....
[ATTACH=CONFIG]61836[/ATTACH]
#36 - 27 juli 2013 19:22
Nu sjunger det på sista versen före en tänkt ombyggnad. Många av växterna ska få göra tjänst vid en remake av ett 310-liters. Bambupinnarna börjar ju också se sunkiga ut. För mycket växter, men som sagt de odlas upp för bruk på annat håll. Två guldiskyngel, sex amanoräkor och en miljard små snäckor...

[ATTACH=CONFIG]62961[/ATTACH]

/Roffe

Annons