Projekt Bakgrund,Gömma filter samt Grotta i Juwel 400

#1 - 6 september 2009 16:03
Är ny här och har gjort mitt första projekt nu. :)
Tänkte dela med mig för dom som är intresserade.

Jag hade tidigare mitt Juwel 400 liter som rumsdelare. Hade jalusier som täckte upp till väggen. Efter flytt så satte jag en plansh som bakgrund eftersom den inte används som rumsdelare längre.
Inte så supersnyggt:
[ATTACH]22872[/ATTACH][ATTACH]22873[/ATTACH]

Första är att tömma akvariet samt ta bort bakgrund: (Ja, fiskarna blev pissed)
[ATTACH]22874[/ATTACH][ATTACH]22875[/ATTACH][ATTACH]22876[/ATTACH]
Skyfflade all sand mot framrutan så jag kommer åt att ta bort restan av vattnet samt rengöra bakrutan ordentligt. Akvariet fick stå tomt i 24 timmar så rutorna blev torra samt det lilla vatten som var kvar fick dunsta.

Filtret hade jag tagit bort sen tidigare och det var jag glad för nu eftersom jag kunde ta ut behållaren och mäta ordentligt insug etc.
Beställde 3 stycken 60*50 Slimline samt 1st 20cm bit. (Filterbehållaren är 20 cm djup. (20*16) Kapade ena 50 cm biten så att den skulle passa filtrets utsida.
[ATTACH]22877[/ATTACH][ATTACH]22878[/ATTACH]
[ATTACH]22879[/ATTACH][ATTACH]22880[/ATTACH]

Upptäckte att en vanlig bågfil för plast funkar bäst. Silikonade fast bitarna och lindade ihop väggarna så det skulle sitta. Nästa steg är att kolla om måtten stämmer genom att lägga dit bitarna.
[ATTACH]22881[/ATTACH] Måtten längst in stämde inte 100% men i bakgrunden längst bak just vid filtret behövde lite hål¨så det var bara att rita ut och såga.

Nästa steg var att silikona fast bakgrunden.
[ATTACH]22882[/ATTACH][ATTACH]22883[/ATTACH][ATTACH]22884[/ATTACH]
Jag använde mittstag til juwelakvariumet för att trycka fast bakgrunden. Mittstagen är av plast så jag klämde fast mellan bakgrund och glaset. Ser farligare ut än det är)
[ATTACH]22885[/ATTACH]

Sen var det bara att vänta 24 timmar.... och sen fylla, tömma, fylla, tömma. För att få bort småbås från det man sågat från bakgrunderna etc.
[ATTACH]22886[/ATTACH][ATTACH]22887[/ATTACH][ATTACH]22888[/ATTACH]

Har ett akvarium på 240 liter Juwel det också som jag gjorde ett delvatten byte på samtidigt men använde vattnet jag tog ur och hällde i filtret i 400 liters. Sen tvättade jag ur lite filtermaterial från 240 med 400liters så bakterierna får sig en lite boost... Måste nog skapa ett till inlägg med resten.. Mer kommer snart..
#2 - 6 september 2009 16:05
Jag kan inte se några av de bifogade bilderna...
#3 - 6 september 2009 16:16
ibis skrev:
Jag kan inte se några av de bifogade bilderna...

Sitter man för länge med sitt inlägg verkar bilderna försvinna. Riktigt kul när man jobbat i en timme typ. :)
Dom borde synas nu.. Kommer fler..

Nu är fiskarna isatta. Redan dagen innan fick 2 fiskar offra sig och testa vattnet. Alla verkar dock må prima.
[ATTACH]22889[/ATTACH]
Det ska in lite växter runt roten också så lite mer grönt kommer samt fler Malawi.

Så till grottan.
Har länge funderat på att göra någon grotta på en enkelt sätt. Funderade mest på att silikona fast lavasten på en bunke av någotslag.
Hittade en på Clas Ohlssons. (Vänster) Sågade upp en öppning och filade bort att som kändes vasst eller stickigt.
[ATTACH]22890[/ATTACH]

Sen var det bara att krossa lavasten. Borde vara hur enkelt som helst eller hur? Bara dra till med en hammare visst? Nja, den är så porös att hammare så slår du bara ihop den mer och mer..
[ATTACH]22891[/ATTACH] Absolut enklaste sättet är att använda en skruvstäd och dra åt tills den går sönder. Var klart enklast.

Sen var det bara att ta dom bästa stenarna och börja limma.
[ATTACH]22892[/ATTACH] Det var betydligt svårare att limma fast än jag trodde. Man tänkte att det är bara att limma på bunken och sätta på stenen. Men icket. Behövdes rätt mycket lim för att få fast stenarna så det tog några timmar.
[ATTACH]22893[/ATTACH][ATTACH]22894[/ATTACH]

Så här ser den ut när den torkat klart och är i vattnet.
[ATTACH]22895[/ATTACH] Är inte riktigt supernöjd med grottan. Skulle ha silikonat mellanrummen bättre och fyllt i med sand tror jag.

Så, nu är projektet slut. Tog typ en vecka totalt och bekterierna i akvariet verkar ha tagit fart då vattnet blev klart på 24 timmar plus ingen konstig lukt.
Har funderat på ytterfiler ett tag och limmade filtret samt bakgrunden lite mindre för att det ska vara lättare att sätta in en hel bakgrund om jag skaffar ytterfilter. Är dock nöjd med innerfiltret så länge.
#4 - 6 september 2009 16:47
jag tyckte att det såg skitbra ut :). blev jättebra med slimelinen :). och grottan blen ju inte heller så pjåkig :).
#5 - 6 september 2009 17:01
Kul och se kreativitet. Vackert ;-)
#6 - 6 september 2009 17:12
Tusen tack..

Gjorde faktiskt en till sak. Man brukar alltid se yngel överallt i mitt akvarium och dom försöker gömma sig så gott dom kan och en gång per halvår så är det en som överlever. Tog en ganska stor lavasten och tog en lång borr och gjorde ett 30 tal hår rakt igenom. Tänkte mest att dom har fler ställen att gömma sig. (Vet ej om det kommer att funka)
[ATTACH]22898[/ATTACH]
Vi får se om det ger något. :) Ser nu att jag inte har någon efter bild.. hmm.. dåligt.. Men den ser ut som en nåldyna nu i allafall..
#7 - 6 september 2009 17:42
Kanonsnyggt med att dölja innerfiltret!
Grottan vart super bra, kamuflerad och toppen =)
Brukar ynglen gömma sig på botten av ditt kar?
#8 - 6 september 2009 18:34
Nubi skrev:
Kanonsnyggt med att dölja innerfiltret!

Grottan vart super bra, kamuflerad och toppen =)

Brukar ynglen gömma sig på botten av ditt kar?

Jo, eller runt alla lavastenar. Alla små håligheter mellan bottensanden och lavastenarna brukar dom kika ut. Tills dom är för modiga och blir uppätna. [:o]
#9 - 6 september 2009 19:19
mina är så dumma att de simmar på ytan :)
Därför har jag en massa växter så som musselblommor på vattenytan.
#10 - 6 september 2009 19:29
Supersnyggt! :D
#11 - 6 september 2009 20:54
Nubi skrev:
mina är så dumma att de simmar på ytan :)

Därför har jag en massa växter så som musselblommor på vattenytan.

När mina en av Delfincikliderna ruvade så var hon rätt dum. Hon gick med dem tills de var frisimmande och då släppte hon ut dom mitt i akvariet och jag behövde inte mata resten av malawi fiskarna den dagen. :)

Nästa gång en av dom ruvade så bestämde jag mig för att hålla den i ett eget kar. Men så fort den var i håven så spottade hon ut alla och nu har jag 30+ delfinciklider i ett yngelkar med ca 20 zebra yngel plus ett Golden yngel som jag hittade när jag tömde akvariet.

Annons