Projekt: Bakgrund på nytt sätt?

#1 - 30 november 2007 20:30
Hejsan..

Har aldrig skrivigt i projekt tråden någon gång innan så vi hår hoppas på det bästa.

Iden kom när jag införskaffade mig ett litet 96 l kar förra helgen.
Ville gärna ha bakgrund, men jag har bara gjort frigolitbakgrunder innan och de är ju ganska för tjocka för min ide.
hade tänkt mig att bygga en smal bakgrund så jag kan gömma all teknisk utrustning bakom och förhoppningsvis ett filter.

Tänkte höra om det är någon som kan ge tips och råd hur man skall göra.

Jag hade tänkt såhär: Hämta stenar och bygga ett shysst "berg" på garage golvet och sedan lägga ett lager glasfiber på för att få en så naturtrogen avgjutning som möjligt
eller så kanske göra det ute på något riktigt berg.
Aja i vilket fall som helst så blir ju avgjutmningen smal och man kan utanproblem ha tekninken och ett filter bakom.
sedan ska borras och målas osv men uppdaterar med bilder osv om någon visar intresse.

Mvh Axel
#2 - 30 november 2007 21:49
Så funderade jag på att göra. Vet itne om du hade tänkt att lägga ner det gjtna berget, men jag hade tänkt att ta bort glasfibret så att man får en form och sen sprutta tex fogskum i. Men jag tror att det är lite onödig proces när man kan göra det i frigolite eller fogskum direkt
#3 - 30 november 2007 21:52
okej.. nej jag hade tänkt att avnända mig av glasfibrer avgjutningen.
#4 - 30 november 2007 22:58
Hej.
Jag tror inte det blir så snyggt tyvärr.
Glasfiber blir inte så snyggt och framförallt inte så detaljerat på "avigsidan".
Då tror jag det är en bättre idé att använda det som en form för att gjuta med tex fogskum. Detaljeringen kommer dock inte bli speciellt hög.

Jag är rädd att det blir myvket jobb, och en del pengar för ett resultat som inte blir speciellt bra.
#5 - 1 december 2007 11:20
okeej..

jo har också tänkt på det..

Men om man bygger i frigolit så får man ju inte heller med så mycket detaljer plus att det kan bli svårt att få inn ett filter bakom utan att det tar för stor plats?

har också funderat på om det går att limma stenar på en glasskiva och sedan ha den som bakgrund? Ett plus med det är ju att det springor bakom så att ynglerna kan gömma sig. :) men har inte funderat så mycket hur det skall göras.
#6 - 1 december 2007 18:06
Problemet med ditt första förslag som jag ser det är att det blir en negativ avgjutning av dina stenar vilket kommer se grymt konstigt ut. En idé kan ju vara att göra en enkel gipsavgjutning först för att sedan använda som form för din plastbakgrund.

/Kalle
#7 - 1 december 2007 21:32
Varför inte gör det enkelt för sig? Köp BTN Slimline? I och för sig rätt så plan yta men trots det ger den ett naturtroget intryck. Silikona fast "stöttor" av glas om du vill fästa bakgrunden en bit ifrån akvariets baksida.
Blir inte dyrare än att hålla på med glasfiber och fogskum.
#8 - 1 december 2007 22:18
Fast då har du ju nackdelen att du inte kan bestämma själv hur den ska se ut, det är väl därför man bygger själv?
#9 - 2 december 2007 11:10
hejigen..

jo detdär med gipsavgjutning var ingen dum ide.

kanske borde testa det istället?
#10 - 3 december 2007 15:52
För att slippa använda en negativ avgjutning så gjuter man en gång till.

1. rengör berget
2. släppmedel/vax på berget
3. Gelcoat.
4. Glasfiber+polyester (lämpligt antal lager).

Sen gör man samma sak igen fast i avgjutningen.

1. släppmedel/vax på formen.
2. Gelcoat.
3. Glasfiber+polyester (lämpligt antal lager).

Sen har man sin bakgrund liknande berget.

Annons