Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

#1 - 2 februari 2014 23:46
Jag känner att jag gärna svävar iväg litegrann och kommer från ämnet i tråden "akvarier och tillbehör" angående mitt hemmabyggda droppfilter. Därför vill jag starta en ny tråd här, där jag har lite mer spelrum och kan ta upp allt jag känner för angående det här akvariet, dess invånare och hur jag tycker filtret fungerar över ett långt tidsspann. Om någon tycker det verkar vara en intressant idé det här med droppfilter och har någon fundering så var inte rädd för att slänga in en fråga:)!

Jag lägger in ett klipp på den första versionen där jag använde 2 ytterfilterkorgar och en dropplatta över dem, allt placerat i en plastback på 10-15L.

" target="_blank">

Här är den andra versionen med täta plastlådor (borrade lufthål) och utökat med ett par liter biobollar.
" target="_blank">
"" target="_blank">http://
" target="_blank">

[COLOR=#800000][SIZE=4]Dygt ett år senare har jag den här filterlösningen....[/SIZE] [/COLOR]
" target="_blank">
#2 - 4 februari 2014 21:36
Skönt att jag känner att jag gjorde helt rätt i valet av att stoppa i kardinaltetror tillsammans med mina glödband och rödmunnstetror. Blev just den färg i karet som jag ville ha och de skiktar upp sig i karet perfekt, pansarmal på botten, glödband och rödmunnar i nedre och mittenregionen och kardinalerna i övre delen (och min ensamma brigittae trivs bra med dem). Det är tack vare växterna och rötterna vid ytan som de gillar att hålla sig där, annars håller de sig i nedre regionen. Nää de är en riktig harmonisk känsla över karet nu och alla individer är helt orädda oavsett vad jag tar mig för i karet:) Jag ger mycket cred till droppfiltret som gått i 7v. nu och högst sannolikt sörjer för en helt klanderfri vattenkvalité!

" target="_blank">
#3 - 6 februari 2014 20:25
Yes, på elfte dagen kan jag nu se att gamgubben boraras brigittae börjar känna sig lite mer säker bland sällskapet, han blev ju gärna förväxlad med föda av glödbandstetrorna i början och han höll sig konstant ovanför rötterna på höger sida, där han ofta fick välkommet besök av kardinalerna. Nu har han hela dagen uppehållt sig mer synligt och glödbanden börjar tappa intresset för honom, så det här kommer nog bli en relaxad pension för honom:)
"" target="_blank">

" target="_blank">

Jag har också bytt ut en hel del av rådasanden mot en finkornigare och slätare sand eftersom råda är vass och jag kan se att den gått hårt åt skäggtömmarna på pansarmalarna, Jag kommer hädanefter att avråda från den sanden till dessa arter! De gillar den nya släta sanden kan jag lova:D

13/2 Matdax för Brigittae
" target="_blank">
#4 - 11 februari 2014 12:33
reklamloggan i sista inlägget gör att inte hela videospelaren syns därav detta inlägg...
#5 - 17 februari 2014 18:33
Vad är det för växt?

Köpte växten i tron om att det var vattenspikblad och kollade inte så noga i affären. Sen såg jag att bladet är helt runt med stjälken centrerad i mitten och den har inte de rotskott som sitter på stjälken som det gör på vattenspikblad. Vet någon vad det är?

" target="_blank">
#6 - 17 februari 2014 18:33
...
#7 - 17 februari 2014 20:00
#8 - 17 februari 2014 20:13
TACK, där var den ju:)! jag tänker ha den som flytväxt så det ska nog funka bra med de höga ljuskrav den har.
#9 - 17 februari 2014 20:55
Jag har ju som sagt blivit lite inspirerad av ditt droppfilter. Och speciellt nu när jag själv har märkt hur effektivt det är i mitt lilla akvaterrarium med vattenfall som verkar fungera som ett droppfilter.
Hoppas inte du har något emot bilderna men går det att göra något vettigt med dessa grejer som ligger här hemma och skräpar tror du?
#10 - 17 februari 2014 22:13
Jag har ju som sagt blivit lite inspirerad av ditt droppfilter. Och speciellt nu när jag själv har märkt hur effektivt det är i mitt lilla akvaterrarium med vattenfall som verkar fungera som ett droppfilter.

Hoppas inte du har något emot bilderna men går det att göra något vettigt med dessa grejer som ligger här hemma och skräpar tror du?
Ös på med bilder, det är bara kul:) Problemet som jag fick med filterkorgar är den dåliga distribueringen av flödet genom filtermaterialet. Det funkar avsevärt bättre med typ matlådor som man borrar och staplar, då får du en jämn stril hela vägen.

Men som sagt vill du ha ett droppfilter så är det bara att köra, tycker du sen inte att korgarna du har funkar som du vill så kostar det inte mycket att ersätta dem med andra:)
#11 - 17 februari 2014 22:27
Ok :)
Ja det har du rätt i att det kanske blir bättre distribution av vattnet så som du har gjort, men jag provar med detta till att börja med så byter jag framöver :)

Det jag undrar mest över är hur man bäst gör överföringen ner i akvariet från plastbacken, du har ingen bild på det att bjuda på. Eller det finns kanske i den gamla tråden?
#12 - 18 februari 2014 00:00
Jag har bara borrat ut ett hål i botten och skruvat dit en genomföring http://www.clasohlson.com/se/Genomföringsnippel/40-8385, på den har jag satt ett rör som går ner under vattenytan.
#13 - 18 februari 2014 00:07
Just det, så var det.
Tack, då ska jag nog få ordning på det där framöver :)
#14 - 18 februari 2014 00:13
Just det, så var det.

Tack, då ska jag nog få ordning på det där framöver :)
Ja för sjutton, sen kan du o jag glänsa här med våra "handmade" top notch filter:d (härligt att det finns fler nattugglor förresten)

Just ja sen för att balansera filtret över karet så la jag ett plaströr med tillplattade ändar över karet som vilar på glassargen.
#15 - 18 februari 2014 00:41
Japp, rygg-aset håller mig vaken på nätterna och jag håller med dig att det är skönt med fler nattugglor :p
Det är alltid stendött här på forumet om nätterna. Det har varit väldigt lugnt på dagarna också på sistone för den delen tycker jag :)

Det där med plaströret var smart. Jag har inte bestämt vilket kar jag ska ha filtret i än men det lutar åt tanganyika-burken.
660-litaren vill jag inte bli av med nån co2 i, och där är bra filtrering med filtermodul med ca 15l filtervadd + ett Eheim 2217 ytterfilter. Men droppfiltret kanske hamnar där ändå, får se vad det blir :)
#16 - 18 februari 2014 19:57
Nu har jag vart där och fipplat med filtret igen:D Har flyttat ut pumpen ur karet igen men inte lagt den så långt ner, så nu slipper man se den. Stoppade också ner en luftslang i genomföringen i filtret för att justera så det sipprar ännu mindre:)
" target="_blank">
#17 - 18 februari 2014 19:58
...
#18 - 18 februari 2014 21:15

Det jag undrar mest över är hur man bäst gör överföringen ner i akvariet från plastbacken, du har ingen bild på det att bjuda på. Eller det finns kanske i den gamla tråden?
Här kan du se hur jag har gjort iallafall.

#19 - 18 februari 2014 22:10
Bra bild nu vet jag precis, tack :)

Nu ska jag bara komma på vart jag ska ha mitt bygge. Jag har fått en massa andra idéer som snurrar med nu eftersom jag helt oförklarligt har snöat in på räkor i alla dess färger och former.
Det var ju tänkt att jag skulle byta inriktning i Tanganyikaburken til CA istället. Men idag styrde hjärnan åt att dela upp dessa 343l i tre fack med två glasskivor så att jag får tre akvarier i ett. Så att det blir 3x114L i ett akvarie.
Räkor i alla tre facken med var sitt droppfilter ála åheim. Fan vad sugen jag blev på detta nu :p
#20 - 22 februari 2014 21:49
månljus

Jag har en övergångbelysning i form av ett blått led-rör, det tänds strax före den vanliga belysningen slocknar och som sen ger ett månljus i karet i en timme. Blir en mjuk övergång för mina rödmunnar som annars går bananas och far in i glaset och svimmar av.... En 140-kronorslösning som jag är väldigt nöjd med :)

" target="_blank">
#21 - 22 februari 2014 21:49
...
#22 - 22 februari 2014 22:27
Blev ju bra det där :)
#23 - 27 februari 2014 23:19
Lite film bara från idag:)
" target="_blank">
#24 - 27 februari 2014 23:20
...
#25 - 1 mars 2014 15:36
Diy undervattensfilm!

Man har ju inte roligare än man gör på sig:D Därför gjorde jag ett litet undervattensklipp för att få fiskens perspektiv. Man hör inget från pumpen utan bara droppande vatten och det förvånade mig.
" target="_blank">
#26 - 1 mars 2014 17:48
Den ultimata ljudtesten?

När jag har provat att filma under vattnet kom jag på idén att jämföra ljud. Stoppade ner en aquaclear 30 fritt hängande i karet och jag tror alla kan höra skillnaden när jag sätter i sladden! (min hydor seltz går hela tiden under inspelningen) Är testet tillförlitligt tycker ni?

EDIT: Nej testet var inte tillförlitligt, testade istället att stoppa ner mobilen i en plastpåse och det gav ett mycket mer verkligt ljud och även hydorpumpen lät då en hel del...
&feature=youtu.be"" target="_blank">
&feature=youtu.be
#27 - 1 mars 2014 17:49
...
#28 - 14 mars 2014 16:22
Vattenbyte!

Det dyker då och upp frågor om hur man enklast byter vatten och därför tänker jag visa det sätt som jag tycker är smidigast och spar på ryggen! Det finns färdiga vattenbytessystem att köpa men jag tycker dem är förkastliga eftersom kranen ska spruta vatten för att få hävereffekt under urtappningen av karet och du slösar på rent kranvatten!

Man ska alltid ha ett insugsskydd när man tömmer obevakat så inte fisk far illa, insugskyddet fyller ju också en bra funktion när man fyller då den hindrar vattnet från att virvla upp botten!
En slangvinda är ju aldrig fel heller, jag höll på med bara en lång slang förut men slutade med det eftersom den bara veckade sig när jag skulle rulla ut den...

Urtappning:
" target="_blank">

Påfyllning:
" target="_blank">
#29 - 14 mars 2014 16:38
Åh tack gode gud, du har räddat min kväll.. :) mina hinkar börjar bli slitna..

On:t finns det ett annat sätt? ;)
#30 - 14 mars 2014 17:06

On:t finns det ett annat sätt? ;)
.... Om du inte tyckte att det hade ett informativt värde är det bara att gå vidare utan att passera gå;)
Och ja det finns många sätt att flå en katt;)
#31 - 14 mars 2014 17:18
Använder samma sätt. sjukt skönt att slippa alla hinkar! Trevlig tråd förresten ;)
#32 - 14 mars 2014 17:19
Åheim..jag förstår inte vad du menar ?

"Det finns färdiga vattenbytessystem att köpa men jag tycker dem är förkastliga eftersom kranen ska spruta vatten för att få hävereffekt under urtappningen av karet och du slösar på rent kranvatten!"

Det är ju bara att fylla slangen en gång med vatten, någon liter och sedan lägga utloppet vid golvbrunnen vid badkaret eller duschen så rinner det ju via häverteffekten av sig själv hur länge som helst vid tömning..Missuppfattar jag dig? Vad är problemet?
#33 - 14 mars 2014 17:29
Hemi skrev:
Åheim..jag förstår inte vad du menar ?

"Det finns färdiga vattenbytessystem att köpa men jag tycker dem är förkastliga eftersom kranen ska spruta vatten för att få hävereffekt under urtappningen av karet och du slösar på rent kranvatten!"

Det är ju bara att fylla slangen en gång med vatten, någon liter och sedan lägga utloppet vid golvbrunnen så rinner det ju via häverteffekten av sig själv hur länge som helst vid tömning..Missuppfattar jag dig? Vad är problemet?
Ja använder man den på det sättet som du säger är det ju bra. Det jag syftar på är när man använder den som det är tänkt - man fäster den på kranen och vrider på vattnet och då börjar den suga vatten ur akvariet, sen vrider du om riktningen så du fyller akvariet istället! Det sitter en sån här på bytessystemet http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aqua-kopplingssats-p-2614?osCsid=876f9690f6fa1b00b9a373d27a9fe13a

Använder man den som en vanlig slang är det ju lite galet att slänga dem pengarna på den för att få lite slang och en krankoppling http://www.guldfisken.se/beta/catalog/marina-aqua-p-6599?osCsid=876f9690f6fa1b00b9a373d27a9fe13a
#34 - 14 mars 2014 17:36
Less is more;-)
#35 - 14 mars 2014 17:42
Japp(; I den här hobbyn fåt man försöka vara ekonomisk så man inte blir blåst på massa onödigt lull lull:)
#36 - 14 mars 2014 18:22
åheim skrev:
.... Om du inte tyckte att det hade ett informativt värde är det bara att gå vidare utan att passera gå;) Och ja det finns många sätt att flå en katt;)

jag skojar med dig, lugn i bussen :) med tanke på hur många som frågar så var det ju klockrent :)
#37 - 16 mars 2014 12:42
Nu har kardinaltetrorna gått i 1½ månad och har snart vuxit ikapp mina glödbandtetror. Jag njuter varje gång jag går förbi karet och ser det blå gnistrandet, de ger en krispig känsla över karet och ja jag tycker dem är så oerhört vackra[:-94]
" target="_blank">
#38 - 19 mars 2014 09:24
Medetativ akvaristik

Ja har sett att det dykt upp lite lugna medetativa filmatiseringar här på zoopet och man hänger bara på:)

" target="_blank">
#39 - 20 mars 2014 22:14
Medetativ akvaristik

Ja har sett att det dykt upp lite lugna medetativa filmatiseringar här på zoopet och man hänger bara på:)

" target="_blank">
#40 - 20 mars 2014 22:22
Det gör du rätt i! :)
Snygga alger du har! Och är det den omtalade svärdsplantan som ligger och flyter? Hur upplever du att den klarar sig oplanterad?
#41 - 20 mars 2014 22:48
Jo den klarar sig men man ser ju lite bristsymptom på den. Den växer så det knakar, nya blad i parti och minut men de gamla bladen blir ganska fort fula. Dem utvecklar ju normalt ett väldigt stort rotsystem men i flytande form har rottillväxten mer eller mindre avstannat. Den är vackert röd om man tittar ovanifrån, 1.53 in i filmen kan du sen den.
" target="_blank">
#42 - 20 mars 2014 22:57
Nämen, det är ju en osiris, min favorit! :)
Gillar inte namnet, men det kanske är lite mycket begärt att de skall ändra på det bara för min skull... :p
#43 - 20 mars 2014 23:01
Vad är det för mossa du har förresten? Den är också vrålsnygg!
#44 - 20 mars 2014 23:13
Jag visste inte ens att den hette osiris, så mycket brydde jag mig:p Jag är inte så förtjust över den här arten när den planteras på botten, den tar upp så mycket plats och ser inte så kul ut enligt min smak. Jag slet upp den och i flytande form gillar jag den väldigt mycket, den dämpar ljuset bra och fisk älskar att ligga i skuggan av den. Sen är den ju inte så känslig för ytvattenrörelse som de vanliga flytväxterna har en tendens att vara:) Om man använder växtgödning kanske den blir väldigt praktfull också.
#45 - 20 mars 2014 23:17
Jaja, alla svärdsplantor tar ju för mycket plats i små kar, men jag tycker bladen på osiris är väldigt snygga! Särskilt de nya som är så röda. Vad är det för mossa du har, java?

Kanske jag gillar svärdsplantorna eftersom jag är värdelös på att hardskejpa så det ser naturligt ut, de skapar ju ändå en del skrymslen och vrår. Här ser du mina i det tillfälliga förvaringskaret där mina stackars vettskrämda bolivianer fortfarande går:

[ATTACH=CONFIG]68103[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68105[/ATTACH]

Att de för tillfället ser så risiga ut beror på att de låg en vecka i grabbens kar med undermålig belysning, men jag hade liksom ingenstans att göra av dem när mitt 200L sprang läck...
Nu står de under ett grolux-rör och de börjar redan ta fart igen! :)
#46 - 20 mars 2014 23:40
Ja det där såg ju asfint Mr Woods, det är ju bara jag som totalt snöat in mig i dem här murriga scapen där svärdplanta helt enkelt inte kan smälta in:d

Mossan, tja det är nog vanlig java, jag köpte en liten klump för 9 år sen och har alltid sparat en bit nånstans i ett kar, för det finns sjutton inte att köpa i uppsala längre...

I övrigt är det ett handsoff kar där algerna riktigt kan få växa och scapa sig själva.
#47 - 20 mars 2014 23:49
Nu behöver du ju inte ta i så du spricker, jag har faktiskt bara slängt i lite plantor som jag ville spara och ställt en slimline (som jag vet att du inte heller gillar ;)) bakom karet, det skall ju plockas ner snart igen...

Hur får du javan att inte sprida sig överallt? Jag gillar den fastbunden på rötter, men är rädd att den skall ta över hela akvariet, så jag har inte vågat köpa någon...
#48 - 21 mars 2014 00:02
Det är när man "slänger" ner inredningen som man ofta kan lyckas bra tycker jag, bara att man har de grova dragen klara för sig, när man överanalyserar varenda position så kan det gå över styr.

Jag upplever inte att mossan sprider sig på ett besvärligt sätt, lossar det små bitar när man håller på med den så är det bara att suga upp det. Den måste sen få växa helt ifred för att få den där snygga looken och inte se ut som ett garnnystan:D

Jag tycker inte om att skapa gränser i akvariet och därför är slimline lite av en fiende för mig[:-30] Men det händer att vi allierar oss med varann ibland... Om man tittar i inlägget nedan så förstår man att en slimline totalt skulle förstöra djupet och hela intrycket av karet!
#49 - 21 mars 2014 00:17
Jag förstår precis hur du menar, djup är Alpha och Omega i ett kar!

Jag har ju ett litet dilemma här... Jag hämtar mitt 310L imorgon och det skall inredas på ett ekonomiskt sparsamt vis.
Här står jag nu med en sten-slimline, två pumpskallar och ett innerfilter, tre olika sorters rötter och "bara" en 2x54w T5-armatur. Vi får se vad det kan bli utav detta. Förhoppningsvis blir det snyggt, men jag har faktiskt ingen aning om hur jag skall göra! [:-116]

Tyvärr måste alltihop gå hyfsat snabbt också eftersom den tillfälliga förvaringen står på den möbel där det nya skall hamna...
#50 - 21 mars 2014 17:32
åheim skrev:
Ja det där såg ju asfint Mr Woods, det är ju bara jag som totalt snöat in mig i dem här murriga scapen där svärdplanta helt enkelt inte kan smälta in:d

Som man kan se här så funkar svärdplanta helt enkelt inte, förutom som min flytande:)
#51 - 21 mars 2014 19:06
Det har du alldeles rätt i, och jädrar vilket kar! :)[:-106]
Tänk om man hade din känsla för inredning!
#52 - 21 mars 2014 22:05
Aah va kul att du gillar min lilla algskog:p Jag bygger inga svåra scape utan det handlar mer om att ha en bild i huvudet och inte minst känslan som man vill att karet ska ge. Min passion är det skogslika, att uppnå den där känslan när man går en skogspromenad tidigt en morgon när daggen ligger tung. Oregelbundhet och att inredning kommer från alla håll och inte bara från botten och upp är mitt mål, om man får till ett litet tak så bidrar det en hel del till ett fint ljusflöde och lummighet.:)
#53 - 23 mars 2014 16:48
åheim skrev:
Som man kan se här så funkar svärdplanta helt enkelt inte, förutom som min flytande:)

Jag har sagt att "silmline" är en fiende till mig och om man skulle tänka sig en sån monterad i det här karet så förstår man vad det skulle ställa till med...
#54 - 26 mars 2014 21:12
Jag vill bara dokumentera lilla gubben som är till åren kommen. Så jädra söt liten firre och i framtiden ska jag sätta upp ett ganska stort akvarium med endast massa små fina rasboror...
En riktig liten fummelpelle, han missar omkring 9 av 10 försök att fånga maten när jag utfodrar:D

" target="_blank">
#55 - 3 april 2014 16:48
#56 - 3 april 2014 20:08
Nu efter att jag kört mitt diy droppfilter i snart 3½ månad så ska jag våga mig på en första utvärdering om funktionen av det!

Jag upplever ett exeptionellt klart vatten (lite partiklar i filmen ovan eftersom jag matat pansarmalarna med tabletter)
och en effektiv syresättning av vattnet även i en ganska stillastående biotop.

Fiskarna visar ett välmående och är väldigt alerta och färggranna. Inga ansamlingar av smuts trots lågt turbulens i vattnet.
Lätt att underhålla, byter bara vadden 1g i månaden och det går på några sekunder. Vill jag av nån anledning underhålla hela filtret så är det lätt att bara lyfta upp och bära iväg. Jag gillar att slippa ha filter i akvariet men samtidigt ha god översikt över det och ovanför karet är det integrerat som en viktig del av akvariet, liksom själva kärnan och har en viktig livsbringande funktion!

Nä det det här varit ett lyft för hobbyn och jag är helt såld på den här filterlösningen:)
#57 - 3 april 2014 20:43
Jag har inte fått tummen ur än med mitt bygge av droppfilter.

Jag tror på varje ord du säger och en vacker dag så lägger jag upp bilder på ett droppfilterbygge. Alla delar står bara och väntar här hemma.
Men som sagt, först måste den där berömda tummen ur :)

Roligt att det fungerar så bra i ditt akvarium :)
#58 - 3 april 2014 21:16
Trevligt att höra att det går så bra!

Själv hittade jag en gammal powerhead 402 tror jag den heter och lyckades skrämma liv i den (har vart stendöd innan :) ).
Värt att försöka med droppfilter till det nya karet? Vad tror du om 3st glassbackar med filtermatta till 120l?
#59 - 3 april 2014 22:32
Glassbackar borde ju bli en bra storlek till 120L
Sitter själv och funderar över bra storlekar till mina kar.
Man blir ju faktist impad över hur bra droppfilter fungerar.
Underligt att man slutade med sånna en gång i tiden.
#60 - 3 april 2014 22:33

Dock så vinner jag i storlek och söthet.
http://lh4.googleusercontent.com/-MnZdrBUYb7E/UuVxwQFaYUI/AAAAAAAABm8/SGt8LvyZ8Oo/w614-h818-no/20140126_212920.jpg
åheim skrev:
Så jäkla sött litet filter du har fått ihop

Beviset från andra tråden... :D
#61 - 5 april 2014 21:32
#62 - 5 april 2014 21:51
Jag har inte fått tummen ur än med mitt bygge av droppfilter.

Jag tror på varje ord du säger och en vacker dag så lägger jag upp bilder på ett droppfilterbygge. Alla delar står bara och väntar här hemma.

Men som sagt, först måste den där berömda tummen ur :)

Roligt att det fungerar så bra i ditt akvarium :)
Ja när du fått tummen ur är det ett perfekt projekt nån trist vardagkväll;)

man nam1 skrev:
Trevligt att höra att det går så bra!

Själv hittade jag en gammal powerhead 402 tror jag den heter och lyckades skrämma liv i den (har vart stendöd innan :) ).

Värt att försöka med droppfilter till det nya karet? Vad tror du om 3st glassbackar med filtermatta till 120l?
Funkar nog skitbra fast jag skulle fylla dem med substrat pro eller liknande keramisk media och biobollar, fördelen med dessa mot mattan i ett droppfilter är att vattnet rinner runt hela median och blir aldrig igensatt, matta däremot släpper vattnet rakt ner dvs. ditribueras sämre genom filtrermaterialet och hela volymen utnyttjas inte lika effektivt.

ecco skrev:

Dock så vinner jag i storlek och söthet.

http://lh4.googleusercontent.com/-MnZdrBUYb7E/UuVxwQFaYUI/AAAAAAAABm8/SGt8LvyZ8Oo/w614-h818-no/20140126_212920.jpg

Beviset från andra tråden... :D
Många drar sig nog för att ha droppfilter för de tror att man måste borra karet och även ha en sump under karet. Sätter man det på karet så är det ju så väldigt lätt att få till... De som har använt droppfilter tror jag inte slutar utan, att det mer är de nykomna som slänger i ett litet innerfilter eller drar på ett ytterfilter utan att tänka så mycket. Det finns ju ett väldigt stort utbud nu jämfört mot förr.
#63 - 5 april 2014 22:01
Nu har jag ju byggt ett 20L filterfack i mitt 310L, så droppfilterbygge är inte prio ett just nu men jag antar att en sådan filterkammare som jag har skulle bli ett utmärkt "förfilter" till ett eventuellt droppfilter senare!?!

Problemet jag i första hand finner med mitt filterfack är att när jag sätter pumpskallen (från en gammal Fluval4 på max (1000L/h)) så tycker jag det blir för strömt vid ytan och vid främre hörnet i andra sidan karet...

Var har du tagit ljudet i filmen från förresten? Jag tycker mig höra en lövsångare på ljudspåret...
#64 - 5 april 2014 22:36
Dina strömmningsproblem löser du lätt med slangböjar och att gå upp i grovlek så det är nog inga problem. Om du sen har ett stort filterhörn så är ju iofs ett droppfilter kanske ganska overkill, men jag tänker gå ifrån filterhörn/bakgrundsfilter och köra de här varianten så fort jag sätter igång nått nytt, eventuellt tar jag bort bakrunden i mitt andra kar och tjänar 21L och kör även svart ruta där också:)

Ljud är från y-tube med ingen aning vad det är för kackel:D
#65 - 5 april 2014 22:51
Lövsångare hörs i slutet i alla fall, min favoritfågelsång om sommaren! :)

Jag är helt övertygad om att både jag och fisken kommer att bli nöjd med min lösning. Fattar inte hur en ppi10 filtermatta kan ta upp småpartiklar, men det gör den uppenbarligen! Nu har jag ca 10L filtermatta i facket, men jag funderar på att fylla på med makaroner eller något också då det finns plats för det. Först skall vi lösa strömningsproblemet. Jag har skruvat ned pumpskallen till lägsta nivån nu, men detta ser jag inte som någon långsiktig lösning, jag vill köra den på max.
Har funderat lite på ett strilrör.

Även om det kanske inte kan mäta sig med ett droppfilter så är nog det här den mest gedigna lösningen jag lyckats åstadkomma hittills! :)

Det är långt ifrån färdiginrett, men jag var tvungen att dra igång det pga platsbrist i de andra karen...
[ATTACH=CONFIG]68367[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68366[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68364[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68365[/ATTACH]
#66 - 5 april 2014 23:08
Ja det där är kanon, jag hade själv exakt den lösningen till ett litet tanganyika för några år sen och det gick nonstop i 5 år:) Kommer man upp lite i tjocklek så tar den grova mattan allt smått också och mina kar har alltid varit partikelfria. I droppfiltret tycker jag däremot annan media funkar bättre än matta och där frångår jag principen att aldrig använda filtervadd.
#67 - 6 april 2014 08:11
Mr Woods skrev:

Var har du tagit ljudet i filmen från förresten? Jag tycker mig höra en lövsångare på ljudspåret...
jag önskar jag kunde säga att jag bara har ställt upp fönstret:d:d
#68 - 10 april 2014 13:40
Tänkvärda tankar...

" target="_blank">
#69 - 10 april 2014 13:49
Aaaaaaaahhhh! Mycket bra! Finfin film - och sedan Bruno K. på det... Ja, vad säger man? Topp!
:)
#70 - 10 april 2014 14:03
Tack Mats, Jaaa vad säger man om bruno.... Love love love!!! Det blev en variant från sidan eftersom det var så mycket ljusreflexer annars, blev ju som en betraktelse lite i smyg istället för rakt på... Poesi o akvaristik funkar ju fin fint tycker jag, fiskarna är ju påminnelse om det sunda ursprungliga naturliga!:)
#71 - 10 april 2014 14:08
åheim skrev:
Tack Mats, Jaaa vad säger man om bruno.... Love love love!!! Det blev en variant från sidan eftersom det var så mycket ljusreflexer annars, blev ju som en betraktelse lite i smyg istället för rakt på... Poesi o akvaristik funkar ju fin fint tycker jag, fiskarna är ju påminnelse om det sunda ursprungliga naturliga!:)

Håller med!
Har faktiskt inte kört Bruno K. just när jag sitter framför burkarna - mer legat ellerr suttit, som i trans, och lyssnat.
Men, det får det bli ändring på nu!
Som sagt, snygg film!
#72 - 10 april 2014 14:13
Ja för fan en perfekt kombo, de lugna intrycken från dina fina kar medan hans ord sjunker in i märgen... Tänk vilken kick med Bruno och 3000L........oooh
#73 - 10 april 2014 14:19
åheim skrev:
Ja för fan en perfekt kombo, de lugna intrycken från dina fina kar medan hans ord sjunker in i märgen... Tänk vilken kick med Bruno och 3000L........oooh

Fan, det kommer att bli grymt!
Funderar på att köpa en sån där stor "rispuff" för vuxet folk, och sätta framför burken sedan när allt är klart. Tänk att slajda ner i sådan... Undrar om man kommer upp igen?
#74 - 10 april 2014 14:36
..Ytterst tveksamt va, hahaha! Du får väl koppla tryckluft till den som puffar ur dig när du ska ur, eller fylla den med helium eller ännu bättre, majskorn och poppa popkorn när du vill ur:D:D I vilket fall som helst blir du nog liggandes där en stund (skiljer dig och säger upp dig från jobbet) för det är så grymt, så det är nog värt besväret när du väl MÅSTE upp;)
#75 - 10 april 2014 16:17
åheim skrev:
..Ytterst tveksamt va, hahaha! Du får väl koppla tryckluft till den som puffar ur dig när du ska ur, eller fylla den med helium eller ännu bättre, majskorn och poppa popkorn när du vill ur:D:D I vilket fall som helst blir du nog liggandes där en stund (skiljer dig och säger upp dig från jobbet) för det är så grymt, så det är nog värt besväret när du väl MÅSTE upp;)

Japp! :D
#76 - 11 april 2014 19:06
Sådär då va det dags för lite fredagsfilm igen[:-94]! Den här gången är mitt diy guldfilter som visas lite närmare och jag har bara superlativ för att beskriva hur bra det här filtret verkligen är!!! Om nån undrar varför det sitter en luftslang med en knut nedstoppad i utrinningen så är det för att bryta virveln som annars blir när vatten rinner ner genom ett runt hål, knuten är för att stoppa luftslurpet som blev i slangen... Min returpump, resun king 1A är fortfarande topp 1 av alla pumpar jag testat!
" target="_blank">
#77 - 20 april 2014 20:39
Boraras Brigittae/Merah

Jag impulsköpte för ett par dagar sen 5st boraras till min ensamma Brigittae, som förvisso verkade mycket nöjd med det. I affären hade de 5st kvar sa de, 4 i ett kar och 1 i det bredvid. De var så fjuttiga så jag kunde inte riktigt granska dem. Jag såg sen att det är 4st Merah och 1 st Brigittae, i affären ansåg dem nog att Merah är honor och Brigittae hanar... Men mig veterligen så är det skilda arter!? Är det någon som vet hur det egentligen ligger till vore jag tacksam!
" target="_blank">
#78 - 21 april 2014 19:34
#79 - 24 april 2014 18:27
åheim skrev:
Jag impulsköpte för ett par dagar sen 5st boraras till min ensamma Brigittae, som förvisso verkade mycket nöjd med det. I affären hade de 5st kvar sa de, 4 i ett kar och 1 i det bredvid. De var så fjuttiga så jag kunde inte riktigt granska dem. Jag såg sen att det är 4st Merah och 1 st Brigittae, i affären ansåg dem nog att Merah är honor och Brigittae hanar... Men mig veterligen så är det skilda arter!? Är det någon som vet hur det egentligen ligger till vore jag tacksam!

24/4 Snackade med Erling på djurhobby i uppsala och han visste inte heller hur det låg till riktigt. han sa att inte heller grossisterna hade koll, när han beställde brigittae så kom det ibland merah och vise versa...
#80 - 24 april 2014 19:02
Ja dessa små merah är minsann inte de lättaste att få på bild, det gäller att gå nära och hänga med i svängarna... Otroligt vackra med sin röda ton och på slutet kom åldringen med och numer är han helt cool och simmar i mitten av karet:D
" target="_blank">
#81 - 27 april 2014 19:21
Full fart när malarna får sina fodertabletter... Den bjässiga honan förlorade ena ögåt till en dominant guldgurami 2006.
" target="_blank">
#82 - 1 maj 2014 10:59
Morgonstund

" target="_blank">
#83 - 1 maj 2014 16:26
...mina boraras brigittae/merah har förresten växt till dubbel storlek på 14dgr, man undrar ju hur liiite mat de får i butiken egentligen[:-100] Hos mig bjuds det på diverse olika frysfoder, frystorkad artemia, fin fin granulat mm. [:-95]
#84 - 3 maj 2014 19:17
Kan man hitta nå gott...

Tycker det är riktigt trevligt att se alla leta mat bland flytväxterna, de blir ett helt annat beteénde vid matningen, annars är det ju alltid huggsexa! Kolla in de proppmätta kardinaltetrorna, ser ut som upp och nervända ahlgrens bilar :d!
" target="_blank">
#85 - 4 maj 2014 20:52
Tysta ner slurpljudet från avrinningen!

Jag körde ju med en tunn slang i avrinningsröret, men den tar ju upp en del fysisk yta från röret och minskar mängden vatten röret kan svälja. Då tycker jag själv att jag var riktigt smart när jag kom på idén att sätta en "skiljevägg" inuti röret... Jag kapade bara en tunn plastbit som smalnar av i ena änden, sen var det bara att släppa ner den i röret och vips så bryter den virveln som blir i ett runt rör;):)!

" target="_blank">
#86 - 4 maj 2014 21:07
Smart :)
#87 - 4 maj 2014 21:22
Jädrar vad fiffigt, men du måste vara bra mycket mer ljudkänslig än jag! Lite porlande är ju bara trevligt :D, bara man slipper motorljud...
#88 - 5 maj 2014 18:40
Lekte just lite kurragömma men fiskarna och gitarren är den största behållningen här;) Nån kanske vet vem som bänder strängarna (Om du läser inlägget Mats, vad tycker du om tekniken och känslan... för mig är han en gud!!!)
(Av upphovsrättsliga skäl fick det bli det betydligt sämre photobucket)
http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/MOV_4107_zpsfb7cbaf6.mp4.html

Mr Woods - Nu porlar det så fint, utan plastbiten så var det mer som att nån satt med ett sugrör och sög upp slatten från den godaste drinken någonsin... inte så rogivande direkt:d
#89 - 8 maj 2014 10:50
Hittade lite äldre klipp på droppkaret och det hade hänt litegrann med alg och växtligheten:)! Speciellt javamossan!

30 Jan-14
" target="_blank">

22 Apr-14 (112 dgr senare)
" target="_blank">
#90 - 8 maj 2014 13:07
åheim skrev:
Lekte just lite kurragömma men fiskarna och gitarren är den största behållningen här;) Nån kanske vet vem som bänder strängarna (Om du läser inlägget Mats, vad tycker du om tekniken och känslan... för mig är han en gud!!!)

(Av upphovsrättsliga skäl fick det bli det betydligt sämre photobucket)

http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/MOV_4107_zpsfb7cbaf6.mp4.html

Mr Woods - Nu porlar det så fint, utan plastbiten så var det mer som att nån satt med ett sugrör och sög upp slatten från den godaste drinken någonsin... inte så rogivande direkt:d

Fina filmer!
Jag fick inte upp videon, så jag missade gitarrgodiset.
#91 - 8 maj 2014 13:36
Fina filmer!

Jag fick inte upp videon, så jag missade gitarrgodiset.

Det va ju synd, kul att du gillade de övriga filmerna:) Här är det grymmaste solot, known to mankind (beror förstås på mottagren):D
" target="_blank">

Det som är kvar av purple i dag är dessvärre bara sorgligt...
#92 - 8 maj 2014 14:22
RB är en av mina absolut största gitarridoler!
#93 - 8 maj 2014 14:44
..Min med kan ja säga, han har lagt grunden till hela mitt musikintresse (Fast det var nicko mcbrain som drev mig framåt bakom trummorna)! RB görmmer sig inte bakom pedaler utan lutar sig mot sin otroliga teknik! Skrämmande ego men det hör ju liksom till ett fenomen av den här kalibern:)
#94 - 10 maj 2014 12:22
Vitaprick.

Upptäckte igår att mina kardinaltetror hade en hel del vita prickar över hela kroppen och jag sätter det här utbrottet i samband med att jag missade att sätta på doppvärmaren för ett par dagar sen och men tanke på att jag har balkongdörren på vid gavel under natten så sjönk tempen från 26 till 17gr.. Jag höjde genast till 27,5gr och hade i 1dl salt. Idag var det lite mindre prickar, jag behandlar nu med faunamor och har god tilltro att det här kommer gå väldigt bra:)
" target="_blank">
#95 - 11 maj 2014 09:39
Dag 2. Wow, inte en enda prick kvar:) Faunamor leverar ju verkligen måste jag säga! Enligt instruktionen kunde man dubbla dosen vid svåra utbrott och jag doserade mitt emellen.
#96 - 26 maj 2014 18:53
Sådär nu efter flera månader så börjar min flytande svärdplanta skjuta ut rötter igen!! Den har sett ganska fin ut hela tiden men nu är den riktigt fin! Väldigt trevlig som flytväxt när man vill skugga akvariet och ha en lite robustare växt som också kan klarar lite ytcirkulation.

" target="_blank">
#97 - 4 juni 2014 19:41
Karet tuffar på helt perfekt och filtret fortsätter leverera som inget annat jag kört med!

https://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=H8sW0n39TAE
#98 - 4 juni 2014 20:29
Fint!
Kanske jag ordnar med ett droppfilterfack nästa gång jag torrlägger ett lite större kar!
#99 - 4 juni 2014 21:11
[FONT=arial narrow][/FONT]Jag säger bara - Kör ;)[:-106] Var riktigt roligt att bygga och vilken utdelning det ger, hela tiden:) Jag kommer troligen alltid gå på den här lösningen framöver:p
#100 - 21 augusti 2014 20:32
Växt på sig lite till...
" target="_blank">
kardinaltetran är ju sååå fin!
#101 - 21 augusti 2014 22:25
Wow! Tack för den här tråden, åheim. Underbart kar. Underbar känsla!
#102 - 22 augusti 2014 04:33
Det ser ju hur stabilt ut som helst!
#103 - 22 augusti 2014 20:44
Karl Holm skrev:
Wow! Tack för den här tråden, åheim. Underbart kar. Underbar känsla!
Tack! Jag är riktigt belåten faktiskt och kan sitta och njuta ofta och länge framför akvarierna och de har fått forma sig själva och de bjuder mig hela tiden på nya intryck, precis som naturen gör, för om man formar för mycket själv så kan inredningen lätt komma att kännas tråkig och statisk efter ett tag... Det här akvariet låter jag leva sitt eget liv och jag bara fortsätter att fascineras:) Kul att du gillar grejerna:)

Det ser ju hur stabilt ut som helst!
Mhmm, det är otroligt vad ett EFBN droppfilter kan åstadkomma och jag tror mina fiskar uppskattar det minst lika mycket som jag för det är en otrolig livskraft i karet[:-106]
#104 - 22 oktober 2014 10:58
Både tjejen och jag ligger däckade men jag samlade lite krafter och sköt en film på karet från soffan:)

&list=UUAbaTVO3PA-mC-a5vHDQUFg" target="_blank">
&list=UUAbaTVO3PA-mC-a5vHDQUFg
#105 - 12 december 2014 19:40
Inget nytt under solen mer än att svärdplantan som flyter har säckat ihop en del och gått i vintervila!
" target="_blank">
#106 - 6 januari 2015 20:24
Älskar javamossa

Ja är det inte en härlig växt så säg:)

" target="_blank">
#107 - 17 januari 2015 03:06
åheim skrev:
Ja är det inte en härlig växt så säg:)

" target="_blank">

Jjj
#108 - 26 januari 2015 18:49
wet/dry filter black!

Ja då hade man en dag ledigt och då åkte min nya svarta ikealåda fram. Ska skippa min gamla variant med mindre lådor inuti en stor låda. Nu är det bara en stor låda fylld med biobollar och filtermatta och en droppskiva över. Uppskattningsvis är det ca 10L filtermatta och jag skippar filtervadd för det ska vara så underhållsfritt som möjligt. Blev nöjd med resultatet som syns här
" target="_blank">
#109 - 26 januari 2015 19:46
Länken funkar inte..
#110 - 26 januari 2015 22:25
Halloj åheim!
Nu har jag äntligen byggt mig ett droppfilter al'a åheim och jag ångrade mig direkt att jag inte gjort det tidigare. Det bästa filtret som jag har haft :)
#111 - 27 januari 2015 06:28
Halloj åheim!

Nu har jag äntligen byggt mig ett droppfilter al'a åheim och jag ångrade mig direkt att jag inte gjort det tidigare. Det bästa filtret som jag har haft :)

Varför är det bästa filtret då?
#112 - 27 januari 2015 10:25
Bluewing skrev:

Ett droppfilter ger ju en fantastisk nitrifikation, samt en syresättning som slår det mesta. Kombinerat med vanliga filter blir ofta resultatet great.
Sen är det enkelt att lösa om man har möjligheten att stoppa det ovanför karet eftersom det knappt väger något. Vattnet faller ju fritt över substratet och det är bara vattnet rinnandes ner genom mediat som är i filtret.
Kanske inget för växtakvaristen, men för oss med lite större fiskar är det mycket effekt för lite pengar!
#113 - 27 januari 2015 15:25
Halloj åheim!

Nice Jesper, ja jag är toknöjd med filtret och kommer aldrig gå ifrån den här filterlösningen:) Otroligt enkel konstruktion som vem som helst kan få till och sen bara levererar det och fisken mår topp:d
#114 - 27 januari 2015 15:27
jozi81 skrev:
Ett droppfilter ger ju en fantastisk nitrifikation, samt en syresättning som slår det mesta. Kombinerat med vanliga filter blir ofta resultatet great.

Sen är det enkelt att lösa om man har möjligheten att stoppa det ovanför karet eftersom det knappt väger något. Vattnet faller ju fritt över substratet och det är bara vattnet rinnandes ner genom mediat som är i filtret.

Kanske inget för växtakvaristen, men för oss med lite större fiskar är det mycket effekt för lite pengar!

Det där är ju tunga argument milt sagt. Hur stor volym krävs för ett 450 liters akvarium?
#115 - 27 januari 2015 15:35
Det beror ju på hur känslig du är för det estetiska.. Finns ju snygga sätt att göra det på.. Jag hade ett rör i akryl med lavasten i förut.. Spikband runt osv.. Såg jävligt steampunk ut.. Hade man utvecklat det lite, typ läderspännen eller en liten ljusslinga bakom som reflekterar vattnets väg osv kan det nog bli en del av karet istället för något man försöker dölja..

jag hade nog kört en 50l bytta på din burk .
#116 - 27 januari 2015 15:44
Och sen biobollar.. Inte "kuber av 10ppi 2x2 filtermatta".. Det ska vara fritt flöde i filtret, max en bit matta uppe för att fördela vattnet om du inte kör en dropp-platta..
#117 - 27 januari 2015 21:54
Bluewing skrev:
Nu förstår jag inte frågan?:d:d
#118 - 28 januari 2015 00:34
Hittade lite info om detta ämne som kanske kan vara bra info för någon som kollar här (jag har inte läst hela tråden sp ni har kanske redan tagit upp det mesta i dessa artiklar):

http://www.fria.nu/artikel/113089

http://www.mrmoneymustache.com/2014/10/20/aquaponics/

http://lyckligafiskaren.se/aquaponics-del-1-grunderna/
http://lyckligafiskaren.se/aquaponics-akvaponik-del-2-bygga-och-cykla/
http://lyckligafiskaren.se/aquaponics-akvaponik-del-3-underhalla-och-odla/
http://lyckligafiskaren.se/aquaponics-akvaponik-del-4-djur-och-vaxter/

Modell större (dock är det fiskodling som main) men ändå kul att se hur det kan tas till en större nivå: http://atlplay.nu/serier/den-moderna-bonden/fiskarna-flyttar-in-i-stallet

Kul att titta på detta sättet att hantera rest produkter från akvariet.

Behöver man inte byta vatten så ofta i karet om man kör sånt system?
#119 - 28 januari 2015 08:19
Webo skrev:

Nix, det är ju hela grejen med akvaponik :)
#120 - 28 januari 2015 16:45
Webo skrev:
Hittade lite info om detta ämne som kanske kan vara bra info för någon som kollar här (jag har inte läst hela tråden sp ni har kanske redan tagit upp det mesta i dessa artiklar):

http://www.fria.nu/artikel/113089

http://www.mrmoneymustache.com/2014/10/20/aquaponics/

http://lyckligafiskaren.se/aquaponics-del-1-grunderna/

http://lyckligafiskaren.se/aquaponics-akvaponik-del-2-bygga-och-cykla/

http://lyckligafiskaren.se/aquaponics-akvaponik-del-3-underhalla-och-odla/

http://lyckligafiskaren.se/aquaponics-akvaponik-del-4-djur-och-vaxter/

Modell större (dock är det fiskodling som main) men ändå kul att se hur det kan tas till en större nivå: http://atlplay.nu/serier/den-moderna-bonden/fiskarna-flyttar-in-i-stallet

Kul att titta på detta sättet att hantera rest produkter från akvariet.

Detta är väl inte riktigt vad vi är inne på i den här tråden kanske;) Tyckte in om bilden med guldfisk i en liten svart balja bara för att ge näring till en annan balja med växter, ja menar är växterna viktigare än fiskarnas välbefinnande, en aning stötande faktiskt!
#121 - 28 januari 2015 17:00
Nej men det bygger på samma princip/

Johan :)
#122 - 30 januari 2015 22:36
Och sen biobollar.. Inte "kuber av 10ppi 2x2 filtermatta".. Det ska vara fritt flöde i filtret, max en bit matta uppe för att fördela vattnet om du inte kör en dropp-platta..
Jag tycker att man alltid ska använda en dropplatta (gärna med ett tunt lager filtervadd på, det gör att dropplattan fördelar bättre och så tar du bort den mesta smutsen) i sitt droppfilter! En filtermatta fördelar inte ut vattnet över materialet under och ett rör med massa små hål är inte heller en hit, hålen blir lätt igensatta av det ofiltrerade vattnet och sen är det svårt att få till en jämn distribution över filtermaterialet.

Jag tycker nog filtermattekuber funkar bra och ger ett fritt flöde även om nu biobollar är exemplariskt i ett droppfilter! Även porös keramisk media funkar kanon.
#123 - 30 januari 2015 22:54
Mm.. Absolut på keramisk media..

det beror lite på hur mycket vatten man släpper in i filtret.. Min pump bildar så mycket tryck att vilken platta som helst antingen fyller upp eller gör ljud.. :/ det enda jag har fått ljudfritt är filtermatta.. Men då är spridaren en ram av 32mm avloppsrör också så det är ganska finfördelat från början.. Filtermattan låter också växter rota sig..

Men en platta är absolut att föredra..
#124 - 31 januari 2015 00:56
Ja du kör ju extrema mängder vatten genom ditt filter och det kan nog ingen dropplatta hantera, om den inte är stor som en duxmadrass vill säga;) Du upplever inga problem med skit som sätter igen strilrören?
#125 - 31 januari 2015 10:24
... Blev inspirerad av ettfett som kör stora flöden genom sitt filter och gick då och plockade fram min eheim compact +2000 (karet är ju trots allt bara 160-180L) och smällde i den istället för mitt dammpump på 700Liter/t som satt där. Fich borra upp för en genomföring till i botten på filtret för att klara avrinningen och tog bort all tejp jag satt på dropplattan för att reducera antalet hål. Och jädrar så bra det blev, nu är det mycket mer strålar från plattan och eheimpumpen bara susar tyst och fint (kanonpump) och inte låter filtret nåt nämnvärt mer heller, it´s all good:d
#126 - 31 januari 2015 11:29
åheim skrev:

Före

" target="_blank">

Efter
" target="_blank">
#127 - 9 mars 2015 18:54
Ny filterlösning igen.....

(Detta är ingen ny filterlösning i sig men första gången för mig) Jaha det här är ju nåt man skulle söka hjälp för kanske men jag kan helt enkelt inte sluta utveckla och prova nya metoder hela tiden:p Den här gången blev det en blomlåda som ser mycket diskretare ut ovanpå akvariet och som inte ger något plaskande eller ljud ifrån sig överhuvudtaget med rätt dämpning. Jag slängde ihop det på 30min och jag är ju löjligt belåten med filtret måste jag säga:)
" target="_blank">

Här har jag även lagt på en pissgul ledlist som jag målat blå!http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/DSC_0013_zps4mfbzztt.jpg
#128 - 9 mars 2015 19:00
Jag kunde inte se filmklippet av någon mysko anledning. Hoppas det fixar till sig, så att man kan få se hur du gjort. Blomlåda som droppfilter är något jag funderat på också, så det verkar väldigt intressant!
#129 - 9 mars 2015 19:05
Projekt DIY droppfilter ovanpå akvariumet

Men shit vad smart, detta ska jag helt enkelt kopiera.

Edit: Men det är något knas på filmen för nu skulle jag visa gubben och då går det inte
#130 - 9 mars 2015 19:08
Så nu är det fixat. Nä det blev inte ett droppfilter utan det strömmar över materialet istället. Men vill man göra ett droppfilter av det istället så går det självklart att fixa:) (det kluriga är att fixa dropplatta)
#131 - 9 mars 2015 19:18
Hur har du fått det så tyst? Framförallt utloppet
#132 - 9 mars 2015 19:43
Smart konstruktion :)

Jag kommer nog aldrig mer att köpa ett ytterfilter när det är så lätt att bygga ett bra filter själv.
Jag har ju byggt något liknande i bakgrunden över grabbens grodakvarium. Där rinner en liten "bäck" från ena sidan till den andra och på vägen vattnet rinner så har jag gröpt ur två djupa gropar i frigoliten där jag har lagt filtermaterial. Sen rinner vattnet ned i akvariet via ett litet vattenfall.
Det porlade lite i början men det var ganska lätt att fixa till så nu är det också näst intill helt tyst.

Men ditt bygge där tyckte jag var riktigt bra, en blomlåda stör ju inte ögonen allt för mycket heller :)
#133 - 9 mars 2015 19:45
Japp, nu kunde man kolla! Ser finfint ut! :)
#134 - 9 mars 2015 22:34
HWH skrev:
Hur har du fått det så tyst? Framförallt utloppet
Utloppsvattnet landar på en rot som ligger vid ytan och sen la jag en bit filtermatta på den:) Annars kan man sätta en genomföring och sätta en slang på som går ner under ytan.
Smart konstruktion :)

Jag kommer nog aldrig mer att köpa ett ytterfilter när det är så lätt att bygga ett bra filter själv.

Jag har ju byggt något liknande i bakgrunden över grabbens grodakvarium. Där rinner en liten "bäck" från ena sidan till den andra och på vägen vattnet rinner så har jag gröpt ur två djupa gropar i frigoliten där jag har lagt filtermaterial. Sen rinner vattnet ned i akvariet via ett litet vattenfall.

Det porlade lite i början men det var ganska lätt att fixa till så nu är det också näst intill helt tyst.

Men ditt bygge där tyckte jag var riktigt bra, en blomlåda stör ju inte ögonen allt för mycket heller :)
Nä blev riktigt diskret tycker jag och smidigare och säkrare än ett ytterfilter:)

Japp, nu kunde man kolla! Ser finfint ut! :)
Tackar! Iditt stora träkar skulle du ju enkelt kunna bygga en låda längs hela bakre sidan och lacka och sen fylla med biobollar eller vad du kan tänkas vilja ha;)
#135 - 10 mars 2015 08:55
åheim skrev:

Tackar! Iditt stora träkar skulle du ju enkelt kunna bygga en låda längs hela bakre sidan och lacka och sen fylla med biobollar eller vad du kan tänkas vilja ha;)

Det kommer lite annat stuff på baksidan av karet, bland annat en fantastiskt mallig BTN-springrock.
För några månader sedan skrev jag, i stugtråden, om att använda blomlådor som dropp/rinn-filter. Jag hittade två ganska långa - typ en och en halv meter långa - blomlådor under altanen, och jag tänkte att man kunde använda en av dessa, eller båda, ungefär som du har gjort.
Intressant att se din film - det ser ut att funka kanonfint!
#136 - 10 mars 2015 16:38
Japp så här ser det ut i dagsljus!
" target="_blank">
Jag tycker jag är finurlig som fått vitt/blått ljus i min gula led från clas O. :)
#137 - 13 mars 2015 18:34
Här berättar jag lite närmare om filtret för den som är intresserad:

" target="_blank">
#138 - 13 mars 2015 18:53
Jag är mycket intresserad! Kanonbra film!
#139 - 13 mars 2015 19:04
Bra film!

En fråga bara... Vill man inte att vattnet liksom skall strila över filtermedian, så att den egentligen är i luften men hela tiden duschas av vattnet?
#140 - 13 mars 2015 21:43
Mr Woods skrev:
Bra film!

En fråga bara... Vill man inte att vattnet liksom skall strila över filtermedian, så att den egentligen är i luften men hela tiden duschas av vattnet?
Nja det funkar ju liksom inte, det går nog bara med ett droppfilter..
#141 - 14 mars 2015 07:58
Men som sagt en hel del av filtermaterialet porlar ju bara vattnet över likt en bäck! Man justerar ju lätt detta genom att anpassa mängden filtermaterial.
#142 - 16 mars 2015 00:28
Kardinaltetran kan göra ett akvarium

" target="_blank">
#143 - 29 mars 2015 14:21
sundaymovie

" target="_blank">

" target="_blank">
#144 - 6 april 2015 14:40
åheim skrev:
Här berättar jag lite närmare om filtret för den som är intresserad:

" target="_blank">

Kalasfilm. Ska bygga ett liknande. Men är 150l/timme inte lite lite
#145 - 6 april 2015 15:47
HWH skrev:

Definitivt, jag tror att han lurade oss lite grann ;)
#146 - 6 april 2015 21:14
Han säger ju faktiskt att den är på sjuhundrafemtio liter i timmen.
#147 - 6 april 2015 23:14
Prexis, 750 ska det vara:) Men nu har jag faktiskt en liten aquarium system newjet på 600L/tim istället eftersom dammpumpen va ganska skrymmande. newjetpumpen är bara 1/3 del så stor och blev osynlig i tanken och helt ohörbart blev det. http://www.swelluk.com/img/shop/original/new%20jet%20600%20box.jpg
#148 - 7 april 2015 12:34
HWH skrev:
Jag kör ju som sagt 600L/tim i ett 170Liters och det känna alldeles lagom. Jag har akvarium där jag inte vill ha turbulens på vattnet men tack vare filterlösningen så syresätts vattnet väldigt effektivt och den långa kontakttiden med filtermediet ger ju en bra biologisk rening:) Hur planerar du att ditt filter ska se ut?
#149 - 10 april 2015 14:39
#150 - 10 april 2015 15:04
Härlig film! Gôtt att se lite tjusigheter så här en fredageftermiddag på zoopet!
#151 - 6 maj 2015 22:12
Filter nr.2

Jag har ju redan en blomlåda som är 90cm ovanpå mitt akvarium och är så nöjd med det så jag köpte en 70cm till mitt 70x70 kar också och gjorde det exakt likadant förutom att vattnet från pumpen kommer underifrån istället för en böj över kanten. Så nu får även dessa fiskar njuta av ett stilla och supert renat kvalitévatten:)
" target="_blank">
#152 - 6 maj 2015 22:31
åheim skrev:
Jag har ju redan en blomlåda som är 90cm ovanpå mitt akvarium och är så nöjd med det så jag köpte en 70cm till mitt 70x70 kar också och gjorde det exakt likadant förutom att vattnet från pumpen kommer underifrån istället för en böj över kanten. Så nu får även dessa fiskar njuta av ett stilla och supert renat kvalitévatten:)
" target="_blank">

Tröttnade du på hockeyn för att övergå till akvaristiken istället? :) (hör TVn i bakgrunden)
#153 - 7 maj 2015 09:27
Tröttnade du på hockeyn för att övergå till akvaristiken istället? :) (hör TVn i bakgrunden)
Modefieringar av akvariet drar mycket mer än när vi får pisk i hockey och nu sitter jag med ett till kanonfiltersystem, tack kanada:D
#154 - 7 maj 2015 11:42
filtret i dagsljus:
" target="_blank">
#155 - 23 maj 2015 11:10
#156 - 5 juni 2015 22:31
#157 - 6 juni 2015 23:46
Det går inte att se ovan videoklipp. Har du satt det till publik och publicerat klippet?

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#158 - 1 augusti 2015 18:23
Jaha ja... Jag fick ju problem med mina rödmunstetror, de blev bleka på huvudet och höll sig undan. Inga andra fiskar verkade ha några problem men, jag började misstänka nåt ämne i vattnet som rödmunnarna reagerade på. Jag började så smått tänka på om blomlådan inte var bra som filterbehållare och kanske avsöndrar nåt ur plasten...? Jag bytte iallafall ut blomlådan mot ett aquaclear 70 hang on filter och nu efter ett par veckor är rödmunnarna iallafall tillbaks i matchen och mår prima! Om det berodde på materialet i lådan eller ej kommer jag aldrig veta men jag är för tveksam för att försöka igen... Det andra karet hade också en blomlåda och där kopplade jag istället in mitt eheim classic 2215, som förövrigt är den enda modellen av ytterfilter som fortfarande har mitt förtroende när det gäller läckagerisker, i det karet tycker jag mina svarta neontetror färgar ut lite bättre...
#159 - 1 augusti 2015 18:41
Neeee åheim.... Väldigt tveksam att plasten skulle utsöndra något....
#160 - 2 augusti 2015 12:21
... många plaster utsöndrar olämpligheter, bara kolla på alla plastleksaker som barnen stoppar i munnen som är skadliga... Det finns ju livsmedelsklassad plast och det beror väl också på det... Men som sagt jag vet inte hur det var med blomlådorna, kanske inte var ett problem!
#161 - 4 augusti 2015 10:17
Slänger in den här videon för att försöka inspirera dig lite åheim :)

" target="_blank">
#162 - 10 oktober 2015 22:09
Total rescape, kände att det var dags...

Före
" target="_blank">

Efter
" target="_blank">
#163 - 11 oktober 2015 16:17
detta var ju faktiskt spännande =D
#164 - 24 november 2015 07:32
Åheim, noterade du att jag länkade till denna tråden som intressant läsning i magasinet! (Droppfiltervideoartikeln).
Mycket smarta och genomtänkta lösningar!

Skickat från min iPad med Tapatalk
#165 - 6 maj 2016 20:17
Tack jozi, kul att du tyckte det var värt att ta med i magasinet [:)]!

Här är en update på karet!
" target="_blank">
#166 - 7 maj 2016 07:03
Härligt
#167 - 5 augusti 2016 13:35
Jag har testat många filtreringsmetoder vid det laget och alla har fungerat bra. Jag har haft mina synpunkter på luftdrivna filter men utan att faktiskt själv utvärderat dem efter en ansenlig drifttid. Efter ett klipp av Aquarium co-op som talar sig varm om det klassiska luftdrivna svampfiltret så blev jag biten att testa detta på riktigt! Det är riktig old school och anlednigen till att många uppfödare använder luftdrivet svampfilter är för att det är billigt, enkelt att koppla till många separata akvarier, (en sump däremot binder samman många akvarier och smitta kan då spridas mellan karen) ingen risk för vattenläckage kring röranslutningar mm.

Mitt svampfilter består av en filtersvamp från ett aquael turbo, ett grovt rör från ett gammalt aquaclear 70 hang on back filter, en syresten, en eheim luftpump.
I botten på filtret stoppade jag ner ett par stora muttrar för att hålla filtret på botten och även en mutter runt slangen som håller ner luftstenen. Ja enklare än så hör kan inte en filterlösning te sig:)

Så här ser det ut (karet är ganska igenvuxet eftersom det är hands off-kar
" target="_blank">
#168 - 15 augusti 2016 17:33
Ja men sådär ja nu blev det så att jag diggade detta old school filter och därför byggde jag en bättre version med längre utströmmarrör och större filtersvamp.

Åkte till diverse akvariebutiker men fan dem har ju ingenting nu för tiden!! Det enda som fanns var en stor patron silicon för 280kr och jag ville bara ha en liten tub...

Jag fick nog och åkte till bauhaus och där hade dem allt jag kunde önska:d
Fick tag på 2,5cm grovt pvc rör
Rörböjar
en 20x20x20cm filterkloss ppi 20
en tub silicon

röret kapade jag bara till önskad längd, borrade massa hål där svampen skulle sitta, kapade till en lagom kloss filtermatta, limmade fast röret på ett glaslock från ett doftljus (för att hålla filtret stadigt på botten) och borrade ett litet hål i rörböjen för att dra ner luftslangen. Ja sen va det bara på med en luftsten och sätta på filterklossen och köra;) Jag valde ett längre rör den här gången för att få mer sug i filtret och sen för att få bubblorna nära ytan för att få det tyst.

" target="_blank">
#169 - 21 augusti 2016 19:45
Jag har även gjort ett likadant filter till mitt andra kar med slöjstjärtar som också drivs av ett ytterfilter. Idag öppnade jag ytterfiltret för att det hade kommit in sand i det och då märkte jag att filtermaterialet luktade ganska ruttet. Jag blir fundersam om det har varit strömavbrott och syrebrist i filtret! Det där med strömavbrott om du har ytterfilter kan ju sluta med massdöd i akvariet men det har jag klarat mig från iallafall. Men jag beslutade att ta bort ytterfiltret och akvariet kommer drivas av det ensamma luftdrivna filtret, vilket jag är övertyga om kommer funka kanon. Jag gömde filtret långt bak i akvariet för det är ju inte det första man behöver se;)

Min anubias skymmer det mesta av filtret, den har växt nå otroligt sen jag köpte den, och ja det är bara en planta...
" target="_blank">
#170 - 2 september 2016 20:48
Nu har jag tagit bort den tråkiga lysrampen eftersom jag vill ha fritt över akvariet plus så att växterna får plats att växa ur karet så att säga.
Beställde en power-led växtlampa från lampgrossen.se och hängde upp i taket och skärmen fick jag modifiera eftersom jag inte fick tag i en som var för nedåthängande belysning, ljuset från led-lampan är väldigt riktad nedåt men jag ville skärma av ännu mer.
Asså det är ju galet vilken kräm man får ur denna 5 watts led[:-174]
Den har inga problem att få ner ljuset till botten heller och nu så får jag det där sköna glimmret i vattnet!
Lampan kostade 284kr och det är den värd!https://www.lampgrossen.se/produkt/V...vas-LED-5W-E27

" target="_blank">

#171 - 3 september 2016 08:15
jädrar så mysigt det där karet är =D jag saknar slang annars är jag redp för att börja bygga kommer visa bilder i min tråd =D
det där med blomkrukan som var som tillägg på fösta inlägget var ju fint med =D

En lite fråga dock , måste man ha så många olika filer media på rad ? för jag tänkte bara ja små makaroner och sån skumfilter... och starta med vadd... som renare i början/överst
Det kommer bli byggt i glasslådor jag fick ifrån en av glassförsäljarna här runt hörnet. Dom är staplingsbara med ett mellanrum på ca 1,5 cm ev 2cm där det filtrerade kommer rinna ned i efter det gått igenom både skumfliter och makaroner .. å ja vadd då... Det är vad jag tänkte ha.
I karet går det numer väldigt många guppy yngel, ca 50 st samt räkor och pansarpandor hexmalar... och honungsgurami par samt någre rasbora neavus.. så det är vad man kan kalla en väldig mix i ett sällis ha ha storleken är ju på 114 liter så det börjar bli lite trångt... för allt utom för guppys kanske.
Fick flytta ur hanarna till mitt andra lilla kar på bara 56liter, får jag mer yngel blir det väl inte så bra tänkte jag.
för nuvarande har jag ett hangonfiler, som visserligen är bättre än den flival 3+ jag hade innan. Men med den påfrestningen med alla guppys så är det dags att få till det med ett större och bättre filter så jag håller bra vatten =D
#172 - 4 september 2016 15:48
Ja låter du dina guppys föröka sig ohämmat så blir avkomman till slut sterila och får nedsatt levnadsförmåga, så till slut går antalet ner och slutar på 0...
När det gäller filtermaterial så finns det ingen vits att blanda material egentligen. de utför ju alla samma jobb. Mattan tycker jag är bäst men i ett droppfilter vill du gärna ha lite tyng så det står still och då kan man ju lägga makaroner i botten.
nyfiken på hur du kommer lösa ditt egna filter:)
#173 - 10 september 2016 16:09
[QUOTE=åheim;n2359422]Nu har jag tagit bort den tråkiga lysrampen eftersom jag vill ha fritt över akvariet plus så att växterna får plats att växa ur karet så att säga.
Beställde en power-led växtlampa från lampgrossen.se och hängde upp i taket och skärmen fick jag modifiera eftersom jag inte fick tag i en som var för nedåthängande belysning, ljuset från led-lampan är väldigt riktad nedåt men jag ville skärma av ännu mer.
Asså det är ju galet vilken kräm man får ur denna 5 watts led[:-174]
Den har inga problem att få ner ljuset till botten heller och nu så får jag det där sköna glimmret i vattnet!
Lampan kostade 284kr och det är den värd!https://www.lampgrossen.se/produkt/V...vas-LED-5W-E27

" target="_blank">

[/QUOTE]

Ok jag vill revidera ljuset jag använder i mitt akvarium! Jag har bytt ut min led-spot eftersom jag tycker det blev för gult sken och alla mina orangefärgade fiskar blev supertråkiga i nyansen...

Räddningen blev Clas.O som hade kvar 2åååååå kallvita 11w led med 27 sockel 1055Lumen och 6500K Nu är nörden glad igen och fiskarna skimmrar o glimmar åter [8D][:D]

I videon nedan så ser man inte skillnaden som är påtaglig i verkligheten pga att kameran inte kan återge färgerna riktigt som det egentligen ser ut!
" target="_blank">
#174 - 12 september 2016 21:09
kör du med syrestenuppånedvända flaskan tricket nu ? med filtrering alltså =D den såg jag först hon nån canadensare som är en hejjare på DIY som dom säger , han kallar sig tillåmed kung av diy.
Fick med mig fel slag nu sist, men funderar om jag kan få på den genom att ha den i väldigt varmt vatten före... för det verkar för löst med nästa storlek på slang som är i stort sett samma som pumpen jag skaffade. Dessutom så funderar jag på hur jag skall säkra pumpen för yngel... då den har sk inbyggt *galler*... måste jag trä en nylonstrumpa över den tro.... då räklingar kommer in och även nyfödda guppys, den har ju inte ett rör som insug så jag kan sätta svamp över.... men jag fundera ut detta under vecka nu hur det skall bli =)

btw ... lampan ser ju bra ut, det är ju så nedrans mysigt det där karet =)
#175 - 12 september 2016 21:50
Yngeloch räksäkert... du kanske ska köra luftdrivet svampfilter som jag:D Nåja vill du räksäkra din pump så kan man ta en bit filtermatta och sätta för och hålla fast den med stripes runt pumpen.

Slangen du köpte kan du värma som du tänkte så kan man töja ut den en bit[:-106]

Det där flaskfiltret med keramisk media som jag testade har jag plockat bort för jag tycker det var för lågt flöde igenom det, luftpumpen kopplade jag ihop men den andra istället och driver svampfiltret med två pumpar och får mer drag i det!

Du kan väl lägga in lite klipp i din tråd nu på filterbygget:)
#176 - 12 september 2016 21:56
ja då det kommer klipp.. om det skall försöka göra en liten film hur jag tänkt... förmodligen kommer jag snacka engelska i den så *alla* kan se. det är en ehim kompat 300 tror jag det var , den har ju raster på ena kortsidan som insug...därav min tanke med strumpa igen...men jag är ju så sugen på ett sådant dropp filter så jag skall nog lösa det... keramik har jag nog av , sämre med ev svamp men jag kommer på något =D det är ju rätt trångt i karet som det är dock
så här ser det ut nu
" target="_blank">

det var en eheim 100 ...
#177 - 13 september 2016 21:31
Garra rufa som surfar i bubbelströmmen :d
" target="_blank">
#178 - 14 september 2016 00:53
he he han vill ju ha den från sidan ser du väl =P jag börjar fundera på att skaffa mig ett luft agregat... frågan är ju vilket som passar min skrala ekonomi =P slangar å kopplingsventiler kostar väl inte så mycket... funderar på att ha det för framtida prova på avla guppy ideer jag fått... då blir det många små baljor här å där...
#179 - 14 september 2016 17:43
[QUOTE=tanteva;n2359911]he he han vill ju ha den från sidan ser du väl =P jag börjar fundera på att skaffa mig ett luft agregat... frågan är ju vilket som passar min skrala ekonomi =P slangar å kopplingsventiler kostar väl inte så mycket... funderar på att ha det för framtida prova på avla guppy ideer jag fått... då blir det många små baljor här å där...
[/QUOTE]
Det är ju det som är så häftigt med att ha en luftpump att du kan laborera i det oändliga med dessa luftslangar med luftfilter och luftstenar hit och dit!:p Om du tex vill har flera små guppykar så kopplar du bara på en grenkoppling och så styr du ut luftlöde till alla karen med samma pump och du kan reglera trycket i varje slang med en kran på grenkopplingen! Ja kör tex ett svampfilter plus en luftsten nu och då fördelar jag av en del av luftflödet till stenen med grenkoppling och kran.

Luftpumpen kostar visserligen en del att köpa och jag tycker inte man ska snåla för dem billiga kan föra oväsen. Jag tycker eheim är bra men även min aquael oxypro är riktigt tyst och bra!

INNAN jag provade luftfilterlösningar och luftpumpar så har jag haft förutfattade meningar att det var förlegat och oeffektivt men det är helt ändrat nu, jag upplever det som väldigt effektivt och det klarar höga belastningar och ger en väldigt effektiv syresättning i filter, bottensubsubstrat, ja hela akvariet och då går nitrifikationen på högvarv :)
#180 - 14 september 2016 22:50
Jag känner igen mig i det du skriver om sk fjantiga luftpumpar.... så var det i min värld med, det var liksom sämre. Men jag är berädd att ändra mig innan jag provat den.Det vart en siera air 275R 4W, kanske kan tyckas lite liten . Men för det lilla jag skall ha den till så passar den nog bra =D.. den var inte så dyr heller tycker jag. Köpte med lite syrestenar med, så jag kan ha lite å labba med. Slang tänkte jag köpa på nån butik, när jag vet hur mye som går åt eller hur jag väljer att rada upp karen . Mycket spännande detta .

vibbrerar den på stället jag sätter den så har jag div olika sorters foam som jag använder inom sadelmakeriet, då ställer man den på en liten bit sådan. Den finns väldigt mjuk och fastare sort å välja på, så jag kan välja bäst för att den skall hållas i luften med så den inte går för varm =)
#181 - 15 september 2016 16:36
Nice:) Jag var själv och köpte en zoolux 260 men den var svag och bröta nå otroligt så den lämna jag tillbaks, vilket skräp! Hur tycker du sera funkar då? 275L är ju mer än de flesta vanliga man hittar och den ska nog klara av 200-300L vatten och skitbra att den har en krok så man kan hänga den på väggen och sätter man den över akvariehöjd så slipper man ju backventil också[:-100]. För mig står valet mellan eheim aquael och sera beroende på hur du tycker den är...
#182 - 15 september 2016 22:40
jag vet inte ännu, jag beställde den igår så den har inte kommit ännu =) men jag skall se hur tyst den är på stört =D
#183 - 25 september 2016 13:07
Sen jag växlade filtrering från ytterfilter till luftdriven filtermatta så har bara positiva förändringar skett i mina akvarier! Platy och guldfisk är ju svårt att läsa av färgmässigt hur de mår men de är alerta och fina, Garra rufa däremot visar tydligt hur dem mår genom den svarta linjen längs kroppen tex stress och sjukdom så bleknar den direkt och sen luftsystemet har varit igång så har den inte bleknar en enda gång utan den är väldigt fin i färgen hela tiden, förrut var den rejält blek till och från och när jag gjorde rent ytterfiltret en dag så luktade det ju syrefattigt och ruttet och då åkte filtret direkt! Alla mina tetror färgar också ut väldigt fint och jag har haft många av mina fiskar i upp till 8-9 år så jag kan läsa dem ganska bra vid det här laget :D Jag är glad att jag gav luftsystemet en ärlig chans [:-102][:-102][:-102][:-102][:-102]
#184 - 25 september 2016 13:18
seran funkar bra , men kan vara en anings för kraftig för det jag tänkt mig. Jösses vad det är fart på bubblorna. Ska nog göra en kort film på bara bubblorna =)
#185 - 25 september 2016 13:27
Nu är den kopplad så här och bara för bubblor ... Tänkte haft bara bubblor ur nya skallen, men den lyfte ha ha så det bart inte nå bra. Kanske skulle jag ta en liten petflaska å vända upp å ner på ben med makaroner i

Skickat från min LG-H440n via Tapatalk

#186 - 25 september 2016 13:30
#187 - 25 september 2016 13:43
tror något med filtreringen sedan jag gått över på makaroner i det hangon filtret gör att mina växter inte växer alls like fort längre. Det som funkar mest är ju crypton och valle gräset... Resten verkar inte lika glatt längre till å med mossan verkar bli ledsen. Funderar på om man filtrerar bort lite sånt som växterna vill ha för man har sådant bio filter ist för skum. MEn å andra sidan är ju din jätte anubis hur fin som helst. Ser ju nästan ut som en kaffeplanta =D Kanske är det min sand...

Ger du växterna näring ? i så fall vad ?
#188 - 25 september 2016 13:58
Syrestenen som flyter upp kan du lösa med en sten som du lägger på slangen eller över syrestenen om du vill ha större bubblor, finns också små sugkoppar att sätta fast slangen med.
Jag tror absolut inte filtermaterialet spelar nån roll för växterna, förövrigt växter mina mossor och alla andra växter mycket bra och jag tillsätter ingenting, all näring får dem från fiskmaten och fiskens avfall:)
I dina mindre akvarier så behöver du ju filtrering och inte bara en syresten och då är ju en liten flaska typ plattare som en schampoflaska (petflaska är lite stor runt om så att säga och tr plats) med trevlig färg, typ svart fylld med biomakaroner eller eheim substrat pro och lite filtervadd högst upp en bra lösning för den tar inte just nån plats i karet.

Du vet att om luftpumpen sitter ovanför akvariets vattennivå (såg att din satt på väggen) så behöver du inte backventilen.
#189 - 25 september 2016 14:27
Backventilen sitter som säkerhet ändå =d den skulle sitta ovan sas det i instruktionen =D Nästan för bra kräm i den men å andra sidan tänker jag ju ha större om nåra år så det blir nog bra.

Aha du tänker så att det är så litet , jag tänkte dock en 0,5 liters pet. Skall se vad jag kan rota fram, svart hade ju vart att föredra =) kanske inte ens blir nå dropp filter ha ha .

Den pumpen jag köpte för det tänket, var ju inte genomtänkt då den inte har ett rör för insug utan ett raster på en kortsidan. Smartare med en pump som haft som runda hål för bägge ändar.

Men det är kul å klura lite =D

#190 - 25 september 2016 14:43
[QUOTE=tanteva;n2360481]Backventilen sitter som säkerhet ändå =d den skulle sitta ovan sas det i instruktionen =D Nästan för bra kräm i den men å andra sidan tänker jag ju ha större om nåra år så det blir nog bra.

[/QUOTE] Du skulle väl driva flera akvarier med luftpumpen? Då behövs det kräm i pumpen...

#191 - 25 september 2016 15:15
ja bara det =D nu har jag ju förbrett för kommande lekar med kar .. skall bara fixa platsen åt dom =)
#192 - 27 september 2016 11:49
#193 - 27 september 2016 14:04
ser bra ut det där , bra med den sladd grejen bra tips =D Jag har kommit på mitt dropp filter är ju för stort för mitt kar , eller onödigt stort. MEn jag fick ju med halva storleken med så jag kan byta till dem =D
Eftersom jag bara skall ha typ 2 lager med ena skum å andra makaroner så räcker materialet jag har så jag slipper hämta nytt . Troligen får jag såga av genomförningren, för det rinner väl inget ut om den är i vattnet, det tar ju liksom lite stopp. Men det är ju bra om den är nära ytan. så det plingar en å annan luma idag he he
#194 - 27 september 2016 17:04
Om filtret står ovanför karet så spelar det ingen roll om genomföringen går ända ner till botten om det är så, vattnet i filtret kommer tömmas ner i akvariet...
#195 - 28 september 2016 12:01
du menar farten blir nog att *rinna* trots motståndet, ja klart det är ju inget vakum bakom det är ju öppet....nu känner jag mig så där blond igen ha ha ha
#196 - 29 september 2016 15:33
Gjorde just en liten energikoll på min akvarier nu när jag gått över till Led och luftpumpar!

150L
aquael oxypro 2w
eheim 200 3,5w
Led lampa 11w
Tot: 16,5w

170L
Eheim 100 3,5w
led-ramp 20w (kör den på 50% = 10w)
Tot: 23,5w (Tot: 13,5w)

2 akvarier och en total förbrukning av 30w... Det är väl riktigt ekonomiskt [:D]!
#197 - 29 september 2016 16:58
...[:-106]
#198 - 3 oktober 2016 16:47
Nu fick jag lite

#199 - 3 oktober 2016 16:51
Nu fick jag lite fart, fick ner det till halva storleken jag först tänkte. Har kryssat locket för genomförning av slangen dit. Det rinner igenom bra med kranen på hygglig fart snart dags att dra igång...

det vart ju helkonstigt med tapatalk som skickade ej klara inslag.. å glömde bilderna...
#200 - 3 oktober 2016 16:58

#201 - 5 oktober 2016 20:49

Fick joxa lite så att lille guramipöjken har sin hörna, nu så får bägge filter gå ett tag :D

#202 - 7 oktober 2016 18:24
Ja sådär ja nu har du ditt lilla droppfilter på plats[:-106] Jag vet inte hur mycket du bryr dig men man kan ju dölja det lite om man ställer det bakom lysrampen och sen sätter en böj över kanten på filtret så slangen kan gå rakt ner i akvariet... Ja nu är det bara att cycla in det nån månad:)
#203 - 9 oktober 2016 07:31
ja det var första tanken... MEN.. där bakom håller lilla guramipöjken till... den andra jag hade har fått flytta in igen =) å han bygger sitt bo där. Därför står det i framkant, jag är inte så kinkig så länge fiskarna har det bra =)
Jag har satt lilla pumpen uppå ner med ha ha , skulle helst vilja haft grå slang med, jag tror jag måste ha en spridar skiva till vadden med så det sprider sig, men å andra sidan så sprider det sig från makaronerna. Jag funderar lite på det där med syretillförsel med. Den skapar inte så mycket rörelse på vattnet, men öppnar jag upp locket lite så kommer det ju alltid vara syrerikt vatten som kommer i karet.... räcker det tros...
#204 - 27 december 2016 20:58
Litet klipp på hur osynligt man kan göra ett luftdrivet filter samt hur du kan göra en skitbra akvarieanpassad termometer.
" target="_blank">
#205 - 27 december 2016 21:40
Tack för tipsen! :)
#206 - 28 december 2016 19:03
Den här tråden inspirerade mig att också göra ett filter uppe på karet.
Jag tog en ca metern lång blomlåda och har fyllt med filtermatta och vadd som utloppet från ena ytterfiltret som matar med vatten via strilrör.
#207 - 12 januari 2017 20:53
Ja nu har jag kört luftfilter ett litet tag och det fungerade jättebra men som alltid blir jag uttråkad och vill testa nya saker och nu blev det en nygammal variant.... yes ett droppfilter men lite annorlunda mot sist! Kan vara lite meck att få till en bra återgång av det filtrerade vattnet och har ju tidigare kört med en genomföring i botten. Men den måste anpassas till pumpkapaciteten så den hinner svälja allt vatten och det kan också gurgla en del om den ligger under vattenytan och plaskar om den är ovan vattenyten... Mitt akvarium är ganska grunt och sanden virlade upp nå ofanligt och blev en stor krater. Men då kom jag på att jag kan borra en massa små hål i i stället så att vattnet fördelas över vattenytan och därmed inget hårt tryck på vattet och det blev en riktig fullträff till mitt akvarium! Kan säga att det plaskar eller bubblar inte ett dugg!

Jag fyllde hela filtret med alla spillbitar jag hade av gammal filtermatta och sen dropplattan uppepå med filtervadd och lyckades hitta en sketabra pump i gömmorna, kan säga att pumpar verkar inte må bra av att ligga och skrota för en startade inte alls och två hade impellern delat på sig så magneten inte fick med sig rotorbladen...

Jag tror man får en ganska klar bild av hur jag knåpat ihop det annars är det bara att fråga:)
" target="_blank">
#208 - 12 januari 2017 21:16
Extra bra lösning för tex Apistogramma som inte vill ha strömt.
#209 - 12 januari 2017 21:28
[QUOTE=flygrc;n2365343]Extra bra lösning för tex Apistogramma som inte vill ha strömt.[/QUOTE]Ja helt perfekt;) Men kommer man på att man vill köra tex malawi så är det bara att sätta i en streampump...

#210 - 13 januari 2017 14:56
Nå'n gång så..i ett mindre kar med växter som döljer, är så sugen på ett litet helglaskar. Men inte i vår för nu måste jag sätta chilin och senare annat kul :)
#211 - 15 januari 2017 21:12
Nu har jag faktiskt tillverkat ett nytt droppfilter men efter exakt samma princip! Var på ikea och hittade lämpliga plastlådor (samla), en djup och en grund som man kunde stapla på varann så den grunda blev ju helt perfekt som dropp platta. Den jag har sen tidigare har lite för stora hål så jag var tvungen att ha en väldigt kraftig pump för att få ett jämnt droppflöde.
Den nya borrade jag massor av 1,5mm hål så det rinner jämt över hela den stora dropp plattan trots att pumpen bara ger 600L/t!
Borrade en rad med "emergency exit" hål bara som en säkerhet om dropp plattan skulle sätta igen (kommer ALDRIG hända men jag blir lugnare:D)

Kolla in det!
" target="_blank">
#212 - 16 januari 2017 12:38
jag har en ny pump nu , starkare än den jag hade innan och med bättre insug, sådant jag kan sätta grovfiltermatta över själva rastret eller vad det heter. Det var dock lite svårigheter få upp öppningen till att kunna trä filtret över rastret eller vad det nu heter. Jag är tillbaka till det ovanpå.. ett ytterfilter som står ovan, men som funkar hur bra som hellst till mina 114 liter . Dock vart utrinnet lite för starkt nu så jag försöker komma på en lösning att få det att strila mer med det jag har. Jag hade ju kunnat göra som du gjort öppna för stril i botten. Men borde ha några andra baljor helst svart på det som syns... framtiden får visa hur det blir =)
#213 - 16 januari 2017 15:52
Har kollat hur mycket filtermaterial jag har i droppfiltret och det är 10L filtermattekuber, 2L biobollar och 2L biokeramisk media! 14L filtermaterial med droppande vatten över och det kan man ju typ driva ett 3000L med rockor:D
#214 - 16 januari 2017 17:20
ha ha ha ja det var väl laddat =D
#215 - 20 januari 2017 20:47
Om det börjar bubbla stort så det låter i det uppepå filtret... kan det vara för hög fart på vattnet då ?
DEt har nämligen börjar bubbla lite då å då... lite störande ljud måste jag erkänna .... he he ...

#216 - 20 januari 2017 20:50
trixigt att få balans på flödet, rinner det i väg för fort går strålen av och då plaskar det?
#217 - 20 januari 2017 21:41
det plaskar inte för det rinner ned i vadd =) men det är utloppet ut i karet via genomföringen... som är i vattnet hela tiden, där kommer det bubblor stora bubblor... så man får mer blub blub ljud men lite större sådana..nu ändrade jag vinklet kanske 1 grad eller så... då lugnade sig... förra gånga hade jag inge sådana problem alls, men vekare pump...
Det kommer å går lite med så det är inte konstant...
#218 - 20 januari 2017 22:04
Hihi jag hittade min gamla video där jag visar hur man får bort det där surplande och bubblande problemet :d Det som händer är att det bildas en virvel och då dras luft med ner och det börjar låta...
I videon har jag klippt till en plastbit från en burk.:)
" target="_blank">
#219 - 21 januari 2017 00:40
ja det där var fint.... kanske det hjälper när det bubblar med... .. Hos mig är det som det är luft i systemet det kommer även stora bubblor i karet...och den enda skillnaden är pumpen. Annars är det som jag satte upp det förra gången. men nu när jag fick en liten mycket lite uppförsbacke emot ut genomförningen så verkar det som det slutade... så liten som att den står på ringen på nån millimeter inte mer...
Men det var attans mer tryck i cirkulations pumpen... och jag har satt den ganska högt och har de 2 delarna man kan sätta ihop för insuget så det kommer långt ned vid botten.
Blir kanske till att visa en dag hur det är nu. Det enda jag retar mig på är att slangen är grön... vill ha grå eller svart, men inte hittat det än.
#220 - 21 januari 2017 21:59
[QUOTE=tanteva;n2365893]ja det där var fint.... kanske det hjälper när det bubblar med... .[/QUOTE]Ja det var det jag fick bukt med med den där lilla plastbiten... Jag hade utloppet ner i ett rör som gick ner under vattenytan och virveln drog med sig luft ner och då bubblar det.

#221 - 21 januari 2017 22:11
Jag vill alltid ha pansarmal i alla akvarier för jag tycker dem är underbara och roliga att titta på :) så jag tänkte mig ett stim corydoras sterbai, men.... 10st skulle kosta en tusing och det var lite väl häfigt tyckte jag och därför valde jag den betydligt billigare corydoras aeneus (metallpansarmal) och då kostade 10st drygt 300 och då kan man ju kosta på sig 20st tänkte jag men jag börjar med 10.. Koppade in dem idag och det gick ju fint trots att vattnet blev lite väl kallt innan jag kom hem.
" target="_blank">
#222 - 26 januari 2017 13:59
Mitt andra kar grejar jag inte just nåt med men nu ville jag frigöra lite simyta för fiskarna och öppna upp lite...

Innan så såg det ut så här....
" target="_blank">

Jag plockade ur roten till vänster och har hängt en rot på glaset på bakrutan.
En liten rot till vänster som är tryckt mot glaset men nu är det mer öppet.
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#223 - 27 januari 2017 08:31
åå första klippet säger att det är privat... =)
#224 - 27 januari 2017 09:57
[QUOTE=tanteva;n2366155]åå första klippet säger att det är privat... =)
[/QUOTE]
Ops men det stod offentlig men jag tryckte på publicera igen... hoppas det funkar nu:p Det är kul att förändra lite i akvariumet nån gång, inte allt för ofta för då blir det lite väl stressigt för fisken och sen bara lite småändringar/förbättringar/ibland försämringar...
#225 - 27 januari 2017 17:08
Ser förbålt fint ut. Riktigt skön, lugn lunk. Gôtt att se. :)
#226 - 27 januari 2017 19:20
Tackar Mats, ja det var du som gav mig uppslaget till att hänga rötter från kanten av karet, kan tyckas enkelt men man kan behöva tänka utanför boxen ;) Den nya led-rampen levererar verkligen och växterna har fördubblat sig de senaste månaderna:)
#227 - 28 januari 2017 09:22
[QUOTE=åheim;n2366132]Mitt andra kar grejar jag inte just nåt med men nu ville jag frigöra lite simyta för fiskarna och öppna upp lite...

Innan så såg det ut så här....
" target="_blank">

&feature=youtu.be
[/QUOTE]

Snyggt. Får nästan lite Clone Wars känsla i första filmen.... [:-8]

Vad har du för belysning?
#228 - 28 januari 2017 09:29
Jag fixade en nu led-ramp för några månader sen och den ger ett riktigt schysst ljus tycker jag https://ledsale.se/aqua-classic-led-aquarium-light-60cm-90cm-120cm.html :)
#229 - 28 januari 2017 10:07
[QUOTE=åheim;n2366168]Tackar Mats, ja det var du som gav mig uppslaget till att hänga rötter från kanten av karet, kan tyckas enkelt men man kan behöva tänka utanför boxen ;) Den nya led-rampen levererar verkligen och växterna har fördubblat sig de senaste månaderna:)[/QUOTE]

Japps, visst är det häftigt när man liksom inreder med själva karets konstruktion, att utnyttja gavel- och bak-glas och inte bara sätta saker i tomrummet?
Man vill ju "trolla bort" känslan av att det är ett akvarium man sitter och tittar på, eller in i.
Jag har kommit ganska långt med att få bort "bakgrunden" i mitt kar nu - idén med att täcka in hela ovandelen av bakgrunden med java som drar sig framåt i karet har, mer eller mindre, blivit verklighet. (Jag fortsätter det resonemanget i min "stug"-tråd, så slipper folk läsa om det här).

Jag har ju kört med LED-spotar i många kar, men kikar nu på en hel ramp. Den stora Maxspect Razor-rampen ligger risigt till.
#230 - 28 januari 2017 10:53
åheim skrev:
Jag fixade en nu led-ramp för några månader sen och den ger ett riktigt schysst ljus tycker jag [video]https://ledsale.se/aqua-classic-led-aquarium-light-60cm-90cm-120cm.html[/video] :)

Ser proffsigt ut. Jag skulle vilja byta ut min "antika" belysning till hängande led lampor. Är ju läckert :cool:

Skickat från min E2303 via Tapatalk

#231 - 28 januari 2017 13:29
Den där Maxspect verkar asgrym och det är ju så jäkla smutt att kunna styra belysningen precis hur man vill och få till det exakta glowet i karet.
#232 - 28 januari 2017 13:39
[QUOTE=åheim;n2366188]Den där Maxspect verkar asgrym och det är ju så jäkla smutt att kunna styra belysningen precis hur man vill och få till det exakta glowet i karet.[/QUOTE]

Instämmer!!! :cool: Vill också ha :)
#233 - 28 januari 2017 18:36
[QUOTE=tanteva;n2365859]Om det börjar bubbla stort så det låter i det uppepå filtret... kan det vara för hög fart på vattnet då ?
DEt har nämligen börjar bubbla lite då å då... lite störande ljud måste jag erkänna .... he he ...

[/QUOTE]

Ja samspelet mellan grovleken på utloppet ur filtret och pumpkapaciteten avgör hur det kommer låta och det får man justera med längden på utloppsslangen mm. (ju längre slang desto mer motstånd.)

Jag har byggt bort det problemet iom att jag borrade massa mindre hål så utloppet blir mer som en sil.
#234 - 28 januari 2017 20:03
[QUOTE=åheim;n2366132]

&feature=youtu.be
[/QUOTE]

Om man kollar noga så ser man att det är lite flimmer från ljuset nere vid växterna och det betyder att det är bra tryck i led-lamporna och då ska man veta att jag kör den bara på 50%

#235 - 30 januari 2017 13:12
en till ett par millimeter i uppförsbacke , dvs stå på ringen eller på botten räckte för att få det att sluta bubbla =D...

det vart en fin utrensning =D mina psudomigil håller på att tackla av skulle tro det är åldern.... så jag börjar tänka på vad jag kanske skall prova i det karet.... börjat fundera på snäcklekare.. =) men då måste jag bygga om så jag kan lägga glas ovan för då vill jag ha mitt hängon filter på där ... känns som ett måste...
#236 - 4 februari 2017 21:28
[QUOTE=åheim;n2365552]Varianten där vattnet åker ut genom en drös hål i botten orsakade en del plaskande och vattnet hade en tendens att börja rinna längs botten på filtret.
" target="_blank">
[/QUOTE]

Den nya varianten blev en drös med hål längs ena gaveln och det blev KNÄPPTYST och funkar faktiskt mycket bättre :) Drämnde i min eheim 1048 också för att lyfta upp vattnet till filtret för den kostar ju 900 spänn och är grymt tyst och kunde ju inte bara ligga och samla damm...

" target="_blank">

#237 - 5 februari 2017 19:09
[QUOTE=åheim;n2366467]

Den nya varianten blev en drös med hål längs ena gaveln och det blev KNÄPPTYST och funkar faktiskt mycket bättre :) Drämnde i min eheim 1048 också för att lyfta upp vattnet till filtret för den kostar ju 900 spänn och är grymt tyst och kunde ju inte bara ligga och samla damm...

" target="_blank">

[/QUOTE]

Nu är jag inne på 3.e generationen och det blev ett bara hälften så stort, eftersom det första var så stort att det skulle passa ett 2000Liters...
" target="_blank">
#238 - 6 februari 2017 06:03
Verkar fungera fint! Att det blir tystare är ju en bra sak. Man kanske kunde odla sin sallad i översta lådan dessutom :), vintertid.
#239 - 7 februari 2017 20:32
Nu ska ni få höra.... Jag flyttade över de få pansarmalarna från mitt andra kar till karet med det "fina" droppfiltret, det har mycket mer fri bottenyta och de får sällskap av andra pansarmalar! Det var en återstående pandamal (den sista av 8st jag köpte 2008) Och en fläckig pansarmal (född i mitt akvarie 2008) Pandamalen fångade jag igår utan problem men den fläckiga gick jag bet på! I kväll så gav jag mig tusan på att fånga den, så den får gå med de övriga malarna. Efter ett ganska påfrestande jagande så fick jag den i håven, den var rejält stressad!

Väl i akvariet så börjar min slöjstjärt efter 10 min bete sig väldigt märkligt, den står vid ett hörn på botten och upprepar nån konstig procedur, ligger sen helt bedövad på botten (upprätt men som i dvala) jag går dit och petar lite på den och den börjar fara runt i panik... sen lägger den sig i dvala igen!

Nu börjar tankarna gå och jag vet ju att pansarmalar kan utsöndra ett gift när de stressas! Jag gör ett stort vattenbyte och efter 2 min så plötsligt simmar den upp och börjar simma som vanligt och nu är det som inget hänt!

Jag är helt övertygad om att den kom för nära den oerhört stressade pansarmalen och fick sig en omgång av giftet... för den var nyfiken och uppehöll sig nära.

Nu kan jag andas ut:)
#240 - 8 februari 2017 20:56
...Hela kvällen, natten och eftermiddagen idag så har den fläckiga pansarmalen hållit sig gömd under en bunt anubiasrötter bak i akvariet, panda malen har vart där då och då och bufflat på den och putsat den (de har ju gått nästan 9 år tillsammans så de är väl bekanta med varann) nu till kvällen lyckades pandamalen (som förövrigt gillade sitt nya hem omedelbart) locka ut den i det öppna akvariet och de följs åt hela tiden och är så söta och goa med varann och den börjar acceptera sitt nya hem och den kommer trivas ûberbra, det vet jag, för den har jättemycket bottenyta att böka runt i, massa rötter och skrymslen att söka skydd i och ett mycket välfiltrerat vatten och sin gamla pandakompis också så det kommer bli sååå bra;)
#241 - 9 februari 2017 07:12
Vilka härliga berättelser. Skönt att de båda slutar med fridens.
Observerar också ditt droppfilter arbete. Går själv och klurar på en typ av droppfilterlösning. Helt klart en smart och effektiv lösning där man faktiskt (i mån av plats) kan bygga HUR stort filter som helst. Kanske rent utav av sådana fat av plast man brukar använda sig av som regntunnor.
#242 - 9 februari 2017 08:25
Kul att du kollade in och läste lite ICC och tack:)! Ja har man lite verktyg hemma och livlig fantasi så kan man ju få till riktigt funktionella och roliga filterlösningar, så börjar du ett bygge så kommer jag garanterat att följa det:D
#243 - 9 februari 2017 08:45
Jag svängde ihop ett nästan likadant droppfilter till mitt andra akvarium, skillnaden är bara att det är 1 låda istället för 2 på varann. Jag ville inte ha det så högt så jag kapade av den ena lådan så botten av den får plats inuti den andra lådan, lådan är på 5L. För att få dropplattan att hänga i den andra lådan så borrade jag 2 hål på varje gavel och trädde in ett buntband och då kan den vila på utbuktingarna som finns i lådan.

" target="_blank">
#244 - 9 februari 2017 08:45
Haha, något sådant bygge lär ta ett tag. Har begränsad yta som jag bor nu. Dock använder jag mig i dagsläget av tekniken med droppfilter fast utan filter. De fungerar istället som yngelkassar med cirkulerande vatten från huvudakvariet. Mycket behändigt och lättskött. Idén snappade jag upp från Pettap´s artikel i CB för några år sedan.
Men framtida tankebana med plasttunna på exempelvis andra sidan väggen mot akvariet är något jag utvecklar i huvudet. Ett HMF, pump med bra tryckhöjd till en 60 eller 200 liters plasttunna fyllt med diverse filtermaterial, för att sedan leda vattnet åter via slang till akvariet. Tror det skulle bli bra. Dessutom minimalt med teknik i akvariet.
Jodå, jag följer ofta dina inlägg och även recensioner när de dyker upp. Det ända jag inte blir vän med är dina videos. De är himla mörka. Har man inte sett dina saker live så är det svårt att tolka vad som visas. Annars är jag imponerad av ditt arbete du lägger ner och din vilja att dela med sig.
#245 - 9 februari 2017 14:44
[QUOTE=åheim;n2366588]...Hela kvällen, natten och eftermiddagen idag så har den fläckiga pansarmalen hållit sig gömd under en bunt anubiasrötter bak i akvariet, panda malen har vart där då och då och bufflat på den och putsat den (de har ju gått nästan 9 år tillsammans så de är väl bekanta med varann) nu till kvällen lyckades pandamalen (som förövrigt gillade sitt nya hem omedelbart) locka ut den i det öppna akvariet och de följs åt hela tiden och är så söta och goa med varann och den börjar acceptera sitt nya hem och den kommer trivas ûberbra, det vet jag, för den har jättemycket bottenyta att böka runt i, massa rötter och skrymslen att söka skydd i och ett mycket välfiltrerat vatten och sin gamla pandakompis också så det kommer bli sååå bra;)[/QUOTE]
#246 - 11 februari 2017 17:22
underbart hur det löste sig med pansarmalarna =D å här droppas det vidare å oljudet har försvunnit =D ordnade med lite töming av en väldig massa grönkål höll jag på säga, men vad heter det då.. jo sötvattens tång... det låg över nästan hela botten i 114 karet... med panda malar... så det fick jag ju ordna till =d och fick byta vatten med så nu e det full rulle igen =D Dom har så långa fina skäggtömmar med malarna =D är nog nära 1 cm på det små söta liven =D
#247 - 19 februari 2017 19:51
[QUOTE=åheim;n127649]Jag känner att jag gärna svävar iväg litegrann och kommer från ämnet i tråden "akvarier och tillbehör" angående mitt hemmabyggda droppfilter. Därför vill jag starta en ny tråd här, där jag har lite mer spelrum och kan ta upp allt jag känner för angående det här akvariet, dess invånare och hur jag tycker filtret fungerar över ett långt tidsspann. Om någon tycker det verkar vara en intressant idé det här med droppfilter och har någon fundering så var inte rädd för att slänga in en fråga:)!

Jag lägger in ett klipp på den första versionen där jag använde 2 ytterfilterkorgar och en dropplatta över dem, allt placerat i en plastback på 10-15L.

" target="_blank">

Här är den andra versionen med täta plastlådor (borrade lufthål) och utökat med ett par liter biobollar.
" target="_blank">
"" target="_blank">http://
" target="_blank">

[COLOR=#800000][SIZE=20px]Dygt ett år senare har jag den här filterlösningen....[/SIZE] [/COLOR]
" target="_blank">
[/QUOTE]

[SIZE=24px]Nu efter 3 år..... (lådan är 5L och inte 22...!!!)[/SIZE]
" target="_blank">

#248 - 20 februari 2017 09:39
tummen upp =D
#249 - 28 februari 2017 19:23
I kväll när jag matade så simmade min slöjstjärt in i stimmet av ätande pansarmalar... och sen blir det ett moln av sand och slöjisen kommer som skjuten ur en kanon och det visar sig att den tog en liten fläckig pansarmal, säkert i tron om att det var en algtablett, den jagar aldrig malarna men den är ju sjukt glupsk och har stor mun!! Pansarmalar är långt ifrån ett lätt byte dock den fäller ut piggar vid bröstfenorna så den inte kan sväljas och utsöndrar ett gift! Slöjien stog med den i munnen nån inut, bara tippen av stjärtfenan stack ut... sen spottar den ut den med kraft och pansarmalen simmar iväg som om inget hänt. Slöjisen är däremot märkbart tagen av det hela och det var ingen trevlig upplevelse kunde jag se ;) Nu hoppas jag att den kommer ihåg att den ska ge tusan i malarna!! Om inte så kommer den att vräkas utan uppsägningtid!
#250 - 1 mars 2017 14:25
ja stora munnar har dom =P...
#251 - 16 mars 2017 22:26
Ett mindre algutbrott härskar i karet, för mina power-glo-rör är riktigt dåliga har det visat sig... Karet med min ledramp, där finns inte en enda alg så jag får se om det blir en sån till det här karet också, eller nya rör till den befintliga rampen? Jag är inte rädd för alger på nåt sett så kanske rider jag ut den här stormen, vi får se...
Mitt droppfilter började krångla med återrinningen när det fick massa biobeläggningar i utloppet, det plaskade och rann lite överallt[:(!] Jag fick tag i ett jbl cristalprofi 701 för ett bra pris (hört mycket gott om dem från personer som bluewing m.fl) Så biomedian från droppfiltret åkte in i jbl,en så det kickar igång snabbt och det verkar vara ett kanonfilter[:-106]

(Ajfånen fick spel när jag lyste med ficklampan på filtret)

" target="_blank">
#252 - 17 mars 2017 07:18
sådana alger har jag aldrig fått än, varför får man dom ? toffsalger ser det ut som... Det sägs även jag kommer få alger på min vita sand , just för den är vit å reflekterar ljuset.. vi får se =D

#253 - 17 mars 2017 15:26
[QUOTE=tanteva;n2368172]sådana alger har jag aldrig fått än, varför får man dom ? toffsalger ser det ut som... Det sägs även jag kommer få alger på min vita sand , just för den är vit å reflekterar ljuset.. vi får se =D

[/QUOTE]ja dem kommer väl när näringsvärdena svajjar och när ljuset är dåligt för växterna, algerna är däremot inte kräsna när det gäller ljus
#254 - 18 april 2017 20:32
Det är full action i karet och algerna har inte försvunnit men drar sig tillbaka lite i taget. En teori utöver power-glo rören är att droppfiltret jag körde med förut strippade vattnet på all co2 och växterna säckade ihop och algerna tog fart. Pansarmalarna har växt en hel del på de två månader jag haft dem, speciellt metallpansarmalarna. Pansarmalar kan verkligen ge liv åt ett akvarium!

" target="_blank">
#255 - 18 april 2017 21:54
det ser bra ut =D... det är väl laty de oranga där ?... så det är ett annat kar gissar jag än det stora du hade slöjstjärtar i.. =)
#256 - 22 april 2017 08:43
[QUOTE=tanteva;n2369963]det ser bra ut =D... det är väl laty de oranga där ?... så det är ett annat kar gissar jag än det stora du hade slöjstjärtar i.. =)
[/QUOTE]

Det är sunset platy och det är samma kar men slöjstärtarna har jag tagit bort eftersom små pansarmalar blev mat till slut... jag har numer bara två akvarier och det andra är ett tetrakar
#257 - 22 april 2017 08:47
Pansarmalar är verkligen en fröjd och en ynnest att ha i akvariet och att ha möjlighet att sitta och studera så här i vardagsrummet [:-65]
" target="_blank">
#258 - 23 april 2017 13:06
...[:-106]
#259 - 30 april 2017 16:36
...Hade idag lagt filtret på diskbänken och när jag satt tillbaka det och går tillbaka till köket så ser jag nåt smått som ligger och sprattlar i en pöl på diskbänken! Kollade på den i ett förstoringsglas och den ser precis ut som en liten räka ca 5mm stor, googlade räkdjur och den påminner också om krill och det stämmer mer överens än en räka för den har inga ben som räkan... ja stoppa tillbaks den i akvariet men fasiken va mystiskt, hur kan den dyka upp bara så där??? Någon som har nån idé...
#260 - 30 april 2017 18:28
spännande, hoppas någon vet något
#261 - 8 juni 2017 13:54
Lite update bara! Jag har skaffat ett par musselblommor och det är minsann en riktigt trevlig flytväxt tycker jag, om något stor:) Jag har gått tillbaka till luftdrivna filter efter diverse diy droppfilter historier(växterna stod inte ut med droppfilter och inte jag heller:p). Har kört spongefilter som står på botten och har en luftsten inuti men nu köpte jag ett vanligt dubbelfilter som sitter på glaset och har ingen luftsten utan istället diffuserhål i botten. Det märkte jag att luftpumpen uppskattade då det blev mindre motstånd och filtret i sig är mycket mycket tyst!
Om man funderar på att köpa en luftpump så är det ingen idé att jaga runt efter lågbuget utan gå direkt på eheim, de är bättre än allt annat tilgängligt, tro mig!
" target="_blank">
#262 - 26 juni 2017 23:20
&feature=youtu.be

Jag gör inget med karet nuförtiden utan det får bara puttra på och jag är nöjd som det är och alla invånare är så alerta och livskraftiga (t.o.m platyn med den medfödda "gigantiska tumören") Jag sköter om dem med mat och vattenbyten bara. Första akvariet som jag aldrig känt mig trött på, som man kan göra när det har gått ett par år. Men jag tror att jag ska dra igång en liten räkburk snart iallafall.
Kjell Fohrman
Administrator
#263 - 27 juni 2017 20:17
Ser trevligt ut med platyna i alla storlekar. Snyggt med flytväxterna där rötterna hänger ner
#264 - 29 juni 2017 14:47
Ja Platyna skulle bli nerspolade och det kunde jag inte acceptera så jag fångade in dem och går hos mig sen nåt år. En kul och aktiv fisk, avlar dock av sig mer än jag önskar...! Musselblomman är ju en riktigt rejäl flytväxt och underbar i ett öppet kar!:)

Var och kollade in de tomma hyllorna på en akvarieaffär i Uppsala igår (var på jakt efter en led-belysning men fanns inget som passade) men passade på att filma en kort snutt på deras kar (ca 1500L) med sötvattensrockor som mest är där för skojs skull, för inte många vill ha ett så pass stort akvarium som krävs för att hålla dessa. De har haft problem med grumling i karet och kör med uv sen ett bra tag och det har klarnat upp ordentligt MEN det är en gåta för mig att dem inte fixar ordentlig filtrerning t ex en fet ppi 10 matta på den befintliga pumpen på 2000L som sitter där bak med en totalt hopsugen matta.. sen finns det en 2252 på botten också men det är allt! Antar att dem gör massiva vattenbyten men isåfall tycker jag det är oförsvarligt att slösa så otroligt mycket på vårat kranvatten när man kan undvika det med bra filtrering! Rockorna var inte särskilt fina, de hade en hel del skvanker runt sidorna. Man sätter inte heller en doppvärmare oskyddad på det där viset som dem kan bränna sig på! Alltså inte en så där jättepositiv känsla runt det där karet och det är ju inte vad affären vill men ägaren är lite speciell och har ingen fingertoppskänsla och det speglar av sig på ett lite sunkigt intryck av butiken.
" target="_blank">
#265 - 1 juli 2017 11:30
[QUOTE=åheim;n2366588]...Hela kvällen, natten och eftermiddagen idag så har den fläckiga pansarmalen hållit sig gömd under en bunt anubiasrötter bak i akvariet, panda malen har vart där då och då och bufflat på den och putsat den (de har ju gått nästan 9 år tillsammans så de är väl bekanta med varann) nu till kvällen lyckades pandamalen (som förövrigt gillade sitt nya hem omedelbart) locka ut den i det öppna akvariet och de följs åt hela tiden och är så söta och goa med varann och den börjar acceptera sitt nya hem och den kommer trivas ûberbra, det vet jag, för den har jättemycket bottenyta att böka runt i, massa rötter och skrymslen att söka skydd i och ett mycket välfiltrerat vatten och sin gamla pandakompis också så det kommer bli sååå bra;)[/QUOTE]Detta var 8 feb 2017 och först nu eller i förrgår har den återhämtat sig helt... Under alla dessa månader har den gömt sig så fort jag närmat mig akvariet och bara kommit fram vid kvällen och käkat (när jag gått bort från akvariet) men nu gläds jag åt att den (hon) helt har släppt den där traumatiska känslan från flytten och är framme hela tiden och helt orädd för mig, t.o.m när jag är ner med händerna och rengör glaset:) Jag har gett henne lite mat varje gång jag är fram till akvariet för att förstärka den positiva känslan inför mig. Det tog nästan 5 månader
[B)]

Den gamla damen i fråga
" target="_blank">

Annons