Projekt Fisken flyttar!

#1 - 21 februari 2010 09:45
Nu har jag fått ett riktigt j*vla projekt (äntligen!) att utföra.
Päronen har fått jobb. Jag, som stolt innehavare av ett 72l sällskapskar har uppdraget att flytta detta med fisk och allt till nya orten. Nu tänker ni säkert, "Meh, det är bara att tömma, köra in firrarna i påsar och sedan är det klart." Nej, inte den här gången.
Flytten går Schweiz-Linköping.
Detta inkluderar en 2-dagars bilresa, stress, syrebrist, värme, omskakning osv. Planen är att köpa ett par Ferplast GEO Large transportkar (Som nu används som yngelkar med bra resultat hos mig) ett par batteridrivna luftpumpar, någon sorts kylaranläggning (då flytten går i sommar) och en stor frigolitlåda, användande detta försöka fixa en isolerad och någolunda tempererad "flyttlåda" och försöka få fisken överleva allting.
Fiskarna som ska flyttas är:
[LIST]
[*]6 platy
[*]6 dvärgpleco
[*]6 metallpansarmalar
[*]3 kinesiska algätare (ca 10 cm långa, guldvariant)
[/LIST]Och växterna:
[LIST]
[*] Vallisnera spiralis (ca 30-40 st)
[*]Bacopa caroliniana (ca 20-30 st)
[*]Cryptocoryne wentii (1 st)
[*]Cryptocoryne parva (1 st)
[*]Skott av Elodea (ca 7 st)
[/LIST]Någon som har några tips angående "flyttlådan" och ev. tull, karantän eller dylikt? Jag har nämligen ingen aning om hur man genomför detta
#2 - 21 februari 2010 11:16
Allvarligt talat, är det inte enklare att sälja firrarna och köpa nya? Eller är jag alldeles för hjärtlös nu? Lycka till i vilket fall det låter som ett jätteprojekt!!!
#3 - 21 februari 2010 11:20
Jag tycker verkligen inte att du borde göra detta. Man vet aldrig hur många fiskar som kommer överleva detta, det är ju stor stress för de. Om du dessutom ska lägga in de i plastpåsar, hur tror du att de klarar sig utan luftpump och värmare? :o
Tycker det du gör är hemskt faktiskt.
#4 - 21 februari 2010 11:42
welonka skrev:
Jag tycker verkligen inte att du borde göra detta. Man vet aldrig hur många fiskar som kommer överleva detta, det är ju stor stress för de. Om du dessutom ska lägga in de i plastpåsar, hur tror du att de klarar sig utan luftpump och värmare? :o

Tycker det du gör är hemskt faktiskt.

Bra sagt, nästan i klass med dig :)

Till TS
Jag tycker att du borde sälja fiskarna och köpa nya och inte göra onödigt lidande för dom, även om du ska ha pump osv. Men du gör ju som du vill, du kan ju testa
#5 - 21 februari 2010 12:54
allvarligt talat så är det fiskar för .. 200 spänn kanske? är det verkligen värt det? hade knakse köpt det om det var discus, altum-scalarer eller channa barca :P men platy och pansarmalar?

mitt råd är att starta om på nytt här i sverige. hur länge har du haft platysarna? ^^
#6 - 21 februari 2010 13:35
Har haft platyerna de i ca 2 månader, härliga små fiskar:). Ja, fiskarna kostar SVINMYCKET här nere. Bara ett stim på 6 platy kostade... 27 franken, alltså 189 spänn, pansarmalarna 357 kr, kineserna 304 kr och dvärgplecorna 357 kr. Totalt kostade fiskarna alltså 1207 kr. Det är väl nog pengar för att göra detta, eller är det bara jag som tycker det..?
Nu är det ju inte påsar de ska hållas i under resan, utan i ett redigt plastkar med lock och pump och allt. Värmare kommer defenitivt inte behövas då temperaturen här på sommaren ligger runt 30 grader, snarare behövs en kylanläggning, plastkaren ska hållas i en frigolitlåda och tidningspapper för isolation och temperatur. Allt för att de inte ska stressas ihjäl.
Hur gör exportörerna när de skickar sina fiskar, någon som vet? Växterna kommer läggas i plastkaren de också.
#7 - 21 februari 2010 13:36
Och jo, det skulle vara enklare att sälja. Problemet är bara att alla kompisar har fulla kar och att affärerna inte tar emot fiskar från privatpersoner :(
#8 - 21 februari 2010 14:39
joelvuo skrev:
Bra sagt, nästan i klass med dig :)

Hahahaha [:-96]... Underbar kommentar! ;)
#9 - 21 februari 2010 15:22
Packa fiskarna i påsar (gärna av den typen som andas men glöm då inte att fylla helt med vatten) men mata inget en eller två dagar innan. Packa påsarna i en rejäl frigolitlåda och se till att dennna inte utsätts för solljus. Det borde de med all säkerhet klara, hur tror ni att fisken hamnar i affären?
#10 - 21 februari 2010 15:38
Packa fiskarna i påsar (gärna av den typen som andas men glöm då inte att fylla helt med vatten) men mata inget en eller två dagar innan. Packa påsarna i en rejäl frigolitlåda och se till att dennna inte utsätts för solljus. Det borde de med all säkerhet klara, hur tror ni att fisken hamnar i affären?

Precis, inga problem med att göra på det viset.
Du kan annars med fördel packa fiskarna (inte allt för många i varje), i påsar som du fyller med syrgas och de klarar då lätt två dagars resa. Öppna inte frigolitlådan i onödan, då stressar du fiskarna och mer syre går då åt.
#11 - 21 februari 2010 16:33
ansjo skrev:
Precis, inga problem med att göra på det viset.

Du kan annars med fördel packa fiskarna (inte allt för många i varje), i påsar som du fyller med syrgas och de klarar då lätt två dagars resa. Öppna inte frigolitlådan i onödan, då stressar du fiskarna och mer syre går då åt.

SenorBastardo,
Vilken typ av påse andas? Plastpåsar är väl täta, de andas väl inte?

Ansjo,
Det här med syrgas, tar man då inget vatten utan BARA syrgas? Då dör väl fiskarna, eller? Funkar det med tre-fyra fiskar i varje påse, eller med kineserna bara en i varje eftersom de är så stora? Var i hela friden får man tag i en frigolitlåda? En frigolitlåda var det första jag tänkte skulle behövas men jag har ingen aning om var sådana finns.

Tack för alla tips, ska hålla "familjeråd" och se över det hela. Sedan blir det väl leta låda och köpa syrgas :)
#12 - 21 februari 2010 17:15
Jo, du tar "lagom" med akvarievatten i påsen och fyller sedan upp med syrgas till du kan försluta påsen. Det finns påsar som andas, men de kan vara svåra att få tag i samt kostar även lite.
Frigolitlåda kan du säkkert köpa för en billig peng i en akvarieaffär, det är ofta pant på dessa så det är inte säkert att du får dem gratis.
#13 - 21 februari 2010 18:23
Istället för frigolit låda funkar ju en picknickbox, kyllåda som man har te ölen på sommaren ;)
#14 - 21 februari 2010 18:26
ok, tack så mycket! Då åker jag ner till Rio imorgon och förhandlar lite. Syrgas, kan man få det i dykaraffärer?
Det finns inget som är gratis, så betala får man göra i vilket fall som helst.
Återigen, tack för alla tips!
#15 - 21 februari 2010 18:32
Kyllåda låter ju också interessant...
Då kollar jag priserna :)
Bilagor:
#16 - 22 februari 2010 04:36
Jag har hört att spolar man toaletten i Schweiz kommer det skiten upp i Linköping.
#17 - 22 februari 2010 09:53
Ha ha ha vad roligt. NOT.
#18 - 22 februari 2010 13:55
Fiddan skrev:
Jag har hört att spolar man toaletten i Schweiz kommer det skiten upp i Linköping.

xD
#19 - 22 februari 2010 20:05
mm
#20 - 22 februari 2010 20:37
Skojfisk, det viktigaste oavsett om du får tag i "breathing bags" eller ej är att du ser till att inte mata på ett par dagar innan. Fiskarna klarar sig mycket bra utan mat i någon vecka. Det är bra om du får tag i syrgas men absolut inte nödvändigt, fyll bara upp med ca. en tredjedel vatten och följaktligen två tredjedelar luft.
#21 - 22 februari 2010 22:22
Hur är det med pansarmalar och syrgaas förresten?
#22 - 22 februari 2010 22:36
skojfisk skrev:
Har haft platyerna de i ca 2 månader, härliga små fiskar:). Ja, fiskarna kostar SVINMYCKET här nere. Bara ett stim på 6 platy kostade... 27 franken, alltså 189 spänn, pansarmalarna 357 kr, kineserna 304 kr och dvärgplecorna 357 kr. Totalt kostade fiskarna alltså 1207 kr. Det är väl nog pengar för att göra detta, eller är det bara jag som tycker det..?

Nu är det ju inte påsar de ska hållas i under resan, utan i ett redigt plastkar med lock och pump och allt. Värmare kommer defenitivt inte behövas då temperaturen här på sommaren ligger runt 30 grader, snarare behövs en kylanläggning, plastkaren ska hållas i en frigolitlåda och tidningspapper för isolation och temperatur. Allt för att de inte ska stressas ihjäl.

Hur gör exportörerna när de skickar sina fiskar, någon som vet? Växterna kommer läggas i plastkaren de också.

Men du kan ju inte räkna på vad du lagt ut på dem utan vad det skulle kosta att fixa samma fiskbestånd här i Sverige...
#23 - 23 februari 2010 19:17
Nej, jag vet det. Men är det någon mer som skulle vilja ge bort 1200 kr till en helt främmande person? Just det. Sälja till originalpriser: Aldrig. Ge bort: Nej tack. Sälja billigt: Om jag får tag i någon. Sverigepriser här kanske skulle vara något :D Transport verkar vara det enklaste i detta läge, även om det är omständigt.

Då fyller jag upp med 1/3 vatten och 2/3 luft, och sedan får vi hoppas!!

Btw kommer bilder när jag ska dra igenom detta.
#24 - 24 februari 2010 05:38
jag skulle garanterat ge bort 1200 till en främmande person och slippa allt strul för att flytta de där fiskarna, kunde inget annat än att skratta när jag läste igenom tråden =) men det är jag det.

skulle jag köpt fisk för 5000 i sverige och sedan flyttat till ett annat land där samma fisk kostar 500 skulle jag skänkt dem direkt för att slippa allt besvär. Hoppas du förstod vad jag menade.

Men som sagt, det är jag det.
#25 - 24 februari 2010 06:11
jag skulle garanterat ge bort 1200 till en främmande person och slippa allt strul för att flytta de där fiskarna, kunde inget annat än att skratta när jag läste igenom tråden =) men det är jag det.

skulle jag köpt fisk för 5000 i sverige och sedan flyttat till ett annat land där samma fisk kostar 500 skulle jag skänkt dem direkt för att slippa allt besvär. Hoppas du förstod vad jag menade.

Men som sagt, det är jag det.

Jag hade gjort likadant! Allt för att slippa krånglet.

Låt Skojfisken göra som den vill och får hoppas att allt går bra.
#26 - 24 februari 2010 18:15
Jag förstår seriöst inte att det skulle vara så jobbigt att stuva in fiskarna i påsar och sedan i en låda. Glöm inte att fixa vattenberedningsmedel till när du ska fylla upp burken igen.
#27 - 24 februari 2010 21:20
Knyt påsen högt så att ca 2/3 av påsen är luftfylld, ny inkoppning i Linköping. Hade du tänkt ha fiskarna inne i bilen? Isåfall är det nog ingen fara, såvida ni inte trivs i 30 grader värme, ha koll på temperaturen i lådan med en digital termometer.
#28 - 25 februari 2010 19:06
Jo, de ska åka bil.

Annons