Projekt garage blir akvarierum

#1 - 5 november 2006 22:05
Då är det då dags för mitt största projekt i den akvaristiska hobbyn, ett helt rum skall tillägnas akvariehobbyn:D. Måste säga att jag inte riktigt förstår varför jag inte gjort detta innan.

Bakgrunden är att jag i nuläget har 6 stycken akvarium (375, 112, 112, 54, 54, 54) men jag känner att jag vill ha ett antal till i storleken 100 - 300 liter. Inne i huset är det stopp, där får endast 375 litarn befinna sig och frugan hade nog helst sett att den försvann också. Och i pannrummet där de andra står får det helt enkelt inte plats fler akvarium. Lösningen på detta problem är helt enkelt att ta ett av garagen (har cirka 80 kvm) som är inbyggda i huset och dela av det i två delar. En del som får bli vedbod/förråd och den andra delen får bli akvarierum.

För att fortfarande ha tillräcklig förrådsplats kommer akvarierummet bli 3 x 4m, alltså 12 kvm. Jag räknar med att detta skall räcka ett bra tag.

Nu skulle man ju helst vilja åka och handla akvarium, bakgrunder, pumpar och fisk direkt men riktigt så enkelt är det inte. Innan jag ens funderar på att bära in ett akvarie i rummet så skall följande göras (listan kommer troligtvis att utökas efter hand):

1. Måla om taket vitt (är ganska sunkigt idag)
2. Måla om väggarna i vitt (eftersom det varit vedskul är det rätt fult)
3. Sätta upp en isolerad mellanvägg med dörr(har aldrig gjort något sådant innan[:o] )
4. Dra ut två stycken elslingor, en för ljus och en för pumpar/doppvärmare
5. Köpa någon slags byrå för förvaring av mat, literatur mm.
6. Bygga en ställning för 2 stycken 253 literskar (125x45x45cm)

Jag har insett att projektet kommer att ta tid. Jag hoppas att ha rummet klart så att jag kan börja bygga ställningar under julledigheten. Men den som lever får se.

Målet är att få in cirka 2000 liter vatten här i akvarium mellan 50-300 liter. Det som kommer att simma i akvariumen är troligvis afrikanska ciklider, då med fokus på Malawisjön men även en del Tanganyikasjön och kanske även något västafrikakar. Sen får man väl följa trenden och sätta upp några mindre räkkar också, har varit sugen på det länge.

Jaja, då var tråden skapad och här skall ni förhoppningvis kunda följa utvecklingen och få en hel del bilder ifrån bygget. Jag kommer också att använda tråden för att ställa diskutera olika lösningar på diverse småproblem som jag säkerligen kommer att få.

Har ni tips eller några andra kommentarer så är de varmt välkomna!
#2 - 5 november 2006 22:10
väldigt roligt med sånna här byggen.. kommer följa tråden med nöje..
odlar du mycket fisk och säljer eller??
det borde väl bli en del yngel i alla fall?

lycka till med bygget :)
#3 - 5 november 2006 22:29
Verkar mkt intressant kommer även jag följa tråden minutiöst!
#4 - 5 november 2006 22:29
odlar du mycket fisk och säljer eller??

Har ganska nyligen börjat ta vara på yngel och föda upp, har en del malawi yngel/ungdjur nu. Kommer nog ge bort fisk till nära och kära första hand och försöka sälja/byta det som blir över. Räknar dock inte med några inkomster ifrån hobbyn direkt. Kan jag byta till mig lite nya avelsdjur eller foder så är det helt ok för mig.

lycka till med bygget :)

Tack!
#5 - 5 november 2006 22:32
nej det är nog svårt o bli rik på fiskodling :)
men det är kul ändå när det blir yngel.
#6 - 5 november 2006 22:45
Mycket trevligt projekt Långås, det ska bli intresant att följa ditt bygge framöver.
#7 - 5 november 2006 22:47
Jag själv är i en liknande situvation.7kar på mellan 27L till 500L. Har bara ett 240L och ett 60L i bostaden.Resten är i förrådet.
#8 - 5 november 2006 22:50
Jag själv är i en liknande situvation.7kar på mellan 27L till 500L. Har bara ett 240L och ett 60L i bostaden.Resten är i förrådet.

Har du några bilder ifrån ditt förråd? Några tips eller "så skulle jag inte gjort" ifrån när du fixade till ditt förråd?
#9 - 5 november 2006 22:59
Bilder finns på min zoonen.tips är att tillägsisolera bra.Så du inte får dyra el-kostnader.
#10 - 6 november 2006 04:57
Har alla mina i gäststugan.Det du ska tänka på är värmen det är ju inte som stugan som man kan lättare kontrolera.och sen om där är ett fönster så hade jag täckt dem med frigolit,det har jag gjort mycket för värmen och att där inte ska komma in dagsljus.
#11 - 6 november 2006 08:21
Jo att få ner elkostnaden är viktigt. Jag har ju lite tur eftersom garaget redan är isolerat (garaget ligger i undervåningen på vårat hus så det är isolerat på samma sätt som resten av huset. Dock så är isoleringen i carporten dålig och därför kommer jag att isolera mellanväggen jag sätter upp.

Sedan så ligger akvarierummet vägg i vägg med pannrummet där det ofta är rejält varmt. Så att lämna dörren på glänt där när man eldar med ved hoppas jag göra att jag får cirka 23-25 graders lufttemperatur. När man inte eldar så kommer ju tyvärr tempen sjunka till 18-20 grader.

Eftersom jag har 1400 liter 70gradit vatten cirka 2m ifrån akvarierummet skulle jag ju vilja kunna sätta in ett vattenelement och en termostat som håller 25 grader konstant (eller hur varmt man nu behöver för att få 25 grader i akvariumen). Men jag antar att detta vore en ganska stort (och dyrt) projekt att fixa.
#12 - 6 november 2006 13:01
Bilder finns på min zoonen.tips är att tillägsisolera bra.Så du inte får dyra el-kostnader.

Japp hittade dina bilder nu. Ser att du kör med blå filtermatta i "kvartscirkel". Tycker du att detta funkar bra? Kör du 5cm tjock matta? Kan man ha doppvärmare innanför mattan också?
#13 - 6 november 2006 14:49
Jag är i en liknande situation fast lite mer och göra då jag hade tänkt och isolera om garaget och tillägsisolera det.
Ett par saker som jag kan tipsa dig om är följande:
1. Ventilation! Med mycket vatten i ett litet utrymme blir det mycket fukt så det gäller att ventilera ordentligt och kanske t.o.m. skaffa en avfuktare
2. Är du säker på att garaget är välisolerat? Köp en energimätare och kolla vad det kostar att hålla den önskade tempen
3. Ska du ha många kar så gäller det att någorlunda automatisera vattenbytet annars blir det för jobbigt. iaf för mig :)
4. Ska du måla så är det bra om du gör det med vattenavvisande färg
5. Sätta upp mellanvägg + dörr? Här är det viktigt med att isolera på rätt sätt med ångspärr etc. särskilt om ena utrymmet är kallt medan den andra är varmt så man stoppar funktvandringen. Läs mer på www.viivilla.se och byggahus.se för hur du ska göra

Lycka till!
#14 - 6 november 2006 15:19
Hur roligt är det att sitta/stå i garaget och se på fiskarna.:(
#15 - 6 november 2006 15:38
Ska man ha odling så är det väll lämpligt att ha det i garage, källare eller dyligt. Inte kul att ha fula odlingskar i vardagsrummet heller....
Ska själv ha det i ett rum i källaren om typ 3-5 år när huset är färdigrenoverat...längtar...
#16 - 6 november 2006 15:41
Jag kör med 3cm tjock ppi- matta. Doppvärmare och cirkulationspumpar finns där bakom.
#17 - 6 november 2006 16:06
MrFisk skrev:
Jag är i en liknande situation fast lite mer och göra då jag hade tänkt och isolera om garaget och tillägsisolera det.

1. Ventilation! Med mycket vatten i ett litet utrymme blir det mycket fukt så det gäller att ventilera ordentligt och kanske t.o.m. skaffa en avfuktare

2. Är du säker på att garaget är välisolerat? Köp en energimätare och kolla vad det kostar att hålla den önskade tempen

3. Ska du ha många kar så gäller det att någorlunda automatisera vattenbytet annars blir det för jobbigt. iaf för mig :)

5. Sätta upp mellanvägg + dörr? Här är det viktigt med att isolera på rätt sätt med ångspärr etc. särskilt om ena utrymmet är kallt medan den andra är varmt så man stoppar funktvandringen. Läs mer på www.viivilla.se och byggahus.se för hur du ska göra

Lycka till!

1. Japp.
2. Har faktiskt funderat på detta under dagen. Min fundering gäller i första hand golvet. Det är väldigt kallt. Ligger klinkers direkt på cementplatta. Kan man lägga typ 5cm frigolit sen spånplatta och sedan klinkers igen?
3. Kommer inte att köra helautomatiskt ännu iaf.
4. Gäller detta överallt eller endast golv?
5. Det skall vara mellanvägg+dörr. Här har jag lite att läsa på märker jag. Har du någon direktlänk?

Tack för dina tips!
#18 - 6 november 2006 17:13
Långås skrev:
1. Japp.

2. Har faktiskt funderat på detta under dagen. Min fundering gäller i första hand golvet. Det är väldigt kallt. Ligger klinkers direkt på cementplatta. Kan man lägga typ 5cm frigolit sen spånplatta och sedan klinkers igen?

3. Kommer inte att köra helautomatiskt ännu iaf.

4. Gäller detta överallt eller endast golv?

5. Det skall vara mellanvägg+dörr. Här har jag lite att läsa på märker jag. Har du någon direktlänk?

Tack för dina tips!
Lägga frigolit och spånplatta och sen lägga klinker kan man inte göra då blir golvet rörligt och då sprickor plattorna.Kallt är det alltid på betonggolv förutom om du har värmeslinger,jag har samma problem men till skillnad från mitt golv och ditt golv är att jag har en liten torpargrund som är kallt under.Det har jag löst genom att lägga spånskivor i hela golvet och sen därefter akvariumen,men det är ju inte precis så karen står direkt på golven så kallt golv är ju inte det stora problemet.Men som är viktigt är att sätta in en paxfläkt för fuktens skull.Så här ser det ut i min gäststuga där är några kar till som inte fick plats på bilden.
#19 - 6 november 2006 17:22
MrFisk skrev:

Lycka till!
Det bästa man kan göra är som du sa en avfuktare problemet är att den lär bli full direkt och sen om man inte har ett avlopp som man kan koppla en slang från det är det värdelöst så en paxfläkt är det bästa.Sen med vattnet kan man ta en slang ut genom rutan om man nu har tillgång till det och sen slang ifrån köket exempelvis när man ska tillföta vatten så har jag gjort sen kan man skruva fast frigolit under innetaket praktisk lösning för att inte fukten ska gå igenom det som blir kvar sköter fläkten.
#20 - 6 november 2006 18:44
MrFisk skrev:

Vet ni hur stor skillnad det skall vara för att fuktvandring skall vara ett problem? Jag tror att det blir cirka 5-10 plusgrader som kallast på den kalla sidan och då kanske 25 på den varma.

Tanken jag hade var att helt enkelt regla upp en vägg och köra gips - isolering - gips. Samma sätt med dörren, inte snyggast men enkelt. Om man skall ha ångspärr, var ligger den då?
#21 - 6 november 2006 18:46
stene skrev:
Lägga frigolit och spånplatta och sen lägga klinker kan man inte göra då blir golvet rörligt och då sprickor plattorna.

Det bör väl gå bra om kan kör reglar var 30:e eller 60:e centimeter och isolering emellan??? Så byggdes väl de flesta flytande golv på 90 talet om jag inte har helt fel för mig. Men jag skall snacka med han som har byggt huset för att få lite råd om det.
#22 - 6 november 2006 18:53
Långås skrev:
Det bör väl gå bra om kan kör reglar var 30:e eller 60:e centimeter och isolering emellan??? Så byggdes väl de flesta flytande golv på 90 talet om jag inte har helt fel för mig. Men jag skall snacka med han som har byggt huset för att få lite råd om det.
Det går om du flyter ovanför det ja inte annars och sen lägger klinker så har jag gjort i mitt badrum och hall där var bara spånskivor,då fick jag flyta 20 mm för att jag skulle lägga klinker.:)
#23 - 6 november 2006 19:36
Okidok. Golvet är redan isolerat har jag fått veta nu så det är nog bara naturligt kallt. Ganska skönt, är ju lite jobbit att höja golv, dörrar blir ju lite svåra att få upp.

Var nere och kollade och jodå, ventilationhålet som redan finns i garageväggen kommer på rätt sida mellanväggen. Finns det sådana fläktar med inbyggd sensor så att de bara går när de behöver det?

Sen var det det där med ångspärr, någon som vet om det behövs i mitt fall?
#24 - 7 november 2006 07:22
Långås skrev:
Okidok. Golvet är redan isolerat har jag fått veta nu så det är nog bara naturligt kallt. Ganska skönt, är ju lite jobbit att höja golv, dörrar blir ju lite svåra att få upp.

Var nere och kollade och jodå, ventilationhålet som redan finns i garageväggen kommer på rätt sida mellanväggen. Finns det sådana fläktar med inbyggd sensor så att de bara går när de behöver det?

Sen var det det där med ångspärr, någon som vet om det behövs i mitt fall?

Åmgspärr skall sitta närmast den varma sidan. Alltså i ditt fall skall den sitta under tex. gipsen i ditt akvarierum. Tanken är att ditt akvarierum med mycket fukt skall vara tät så inte vattenånga tränger sig in i andra delar av byggnaden.

Det finns fläktar med inbyggd hygrostat så att dom går när fukthalten uppnår en viss nivå.
#25 - 7 november 2006 10:13
Glömde och säga att när ångan tränger sig ut från akvarierummet som är varmt ut till ett annat utrymme som är kallt så kommer ångan att kondensera vilket kan leda till fukt/mögel skador. Så det är väldigt viktigt att plasten är tät.
#26 - 7 november 2006 20:34
MrFisk skrev:
Åmgspärr skall sitta närmast den varma sidan. Alltså i ditt fall skall den sitta under tex. gipsen i ditt akvarierum. Tanken är att ditt akvarierum med mycket fukt skall vara tät så inte vattenånga tränger sig in i andra delar av byggnaden.

Det finns fläktar med inbyggd hygrostat så att dom går när fukthalten uppnår en viss nivå.

Menar du då alltså att jag borde sätta ny gips med ångspärr på alla 4 väggar (orolig)?

Hur gör man med dörren. Blir väl aldrig helt tätt?
#27 - 7 november 2006 21:38
Långås skrev:
Menar du då alltså att jag borde sätta ny gips med ångspärr på alla 4 väggar (orolig)?

Är garaget isolerat enligt konstens alla regler så ska det finnas ångspärr under väggbeklädnaden (gipsskivor). Ska du sätta upp en ny vägg som delar utrymmet till två där det ena är varmt och det andra är kallt så bör du sätta upp ångspärr närmast den varma sidan dessutom så bör du överlappa med den gamla ångspärren med 25-30cm och tejpa skarverna. Detta gäller både i väggar och tak. Saknas det ångspärr så kan jag nästan lova att du kommer att få problem med fukt/mögel.

Långås skrev:
Hur gör man med dörren. Blir väl aldrig helt tätt?

Det blir ju aldrig 100% tät nånstans men ju större temp skillnad desto tätare bör det vara. Jag kommer själv att sätta upp en vägg som delar mitt garage men jag kommer inte att sätta upp en dörr i den väggen utan dörren kommer att vara mot gården istället.
#28 - 8 november 2006 06:37
Du kanske kunde kika på hur man bygger badrum. Det känns som att det är det rum i huset som kommer närmast ett odlingsrum i klimat. Varför klinkers föresten, du kan ju köra plastgolv och våtrumstapet i stället.
En ytterligare idé kan ju vara att installera en golvbrunn med avlopp som bara leder ut genom väggen. Kan vara praktiskt om olyckan är framme.
#29 - 8 november 2006 20:45
Tack så mycket för era svar. Kommer nog ta hit han som byggt huset, han vet ju vad han gjort och vad han tror behöver göras. Han byggde huset till sig själv för ett antal år sedan och när jag frågat om andra saker så har jag fått väldigt precisa svar så har verkar ha gott minne.
#30 - 17 november 2006 22:35
Huja vad sakta det går. Har bara fått målat klart taket. Sedan har jag märkt att en till av väggarna (innervägg mot andra garaget) inte är isolerad så det blir till att riva ner gipset där också och isolera och ångspärra.

Förhoppningsvis skall jag komma iväg och köpa byggmaterial nästa helg. Längtar rejält tills den dag när man kan åka iväg och köpa första karet...
#31 - 18 november 2006 08:22
Några tankar ifrån mig:

Aldrig spånplatta i akvarierum då denna lätt suger åt sig fukt och sväller = inte bra.

En avfuktare är det bästa, den tar bort fukt + ger värme, dock så kan man behöva ett avlopp, men inte nödvändigt om man har en med vettig behållare, eller så placerar men det en bit upp och ha ett kärl under.
Fördelen med en avfuktare är att man verkligen sänker fukthalten + att man inte drar in kall luft som behöver värmas + att den kalla luften gör att det blir kondens.
Självklart behöver man ventilation, men inte så mycket om man har avfuktare (funkar super här).

Välisolerade väggar och tak.

Har du vattenburen värme, ja då skulle jag (om det nu behövs att få ett varmare golv) lägga vattenslingor på golvet och flytspackla över dem och sedan klinker och kanske passa på att lägga avlopp då.

I vårt utbygge blir det gjuten bottenplatta med ett antal avlopp som blir isolerad med 20cm frigolit under, därefter blir det klinker.
Murade väggar som ska isoleras på utsidan och kakel på insidan.
Taket blir gjutet då detta ska bli golv på nästa plan.
Allt ska beläggas med tätskikt enligt gällande normer för badrum.

Vattenledningar i PEX och kapslade armaturer.
All fast el i IP57.

Ytterdörren kommer att vara i Aluminium för att den inte ska bli påverkad av eventuell fukt + tåligare.

Dock så ligger denna utbyggnad ett tag fram i tiden beroende på andra viktigare projekt, men just nu så ser tankarna ut så här.[:o]

Lycka till.

//Calle
admin
Christian Alfredsson
#32 - 18 november 2006 09:10
I nästa Ciklidblad så har jag skrivit en artikel om hur jag byggde upp mitt akvarierum i garaget. Det är på 12 m2, 3 * 4 meter.
#33 - 18 november 2006 22:37
Fick iaf kört in om en byggaffär idag och köpt regelvirke och isolering. Får se om jag hinner riva ner gammalt gips och börja regla mellanväggen imorgon.
#34 - 18 november 2006 22:38
admin skrev:
I nästa Ciklidblad så har jag skrivit en artikel om hur jag byggde upp mitt akvarierum i garaget. Det är på 12 m2, 3 * 4 meter.

Ser jag fram emot. Det jag har sett av det (kommer inte ihåg var jag såg det) så det verkligt seriöst ut.
#35 - 29 november 2006 22:16
Här skyndas det långsamt. Har rivit ner gammalt gips och börjat med mellanväggen. Kastar in en första bild.
#36 - 30 november 2006 05:44
Ser ju bra ut. Jag har själv rivit ner allt och ska börja regla upp väggen. Jag har lagt upp ett antal bilder på min zoon.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=261068&gid=1028061
#37 - 1 december 2006 13:38
Hej igen. En IQ-noll fråga: Jag är nästan klar med mellan vägg och all isolering. Nästa steg blir då att sätta upp ångspärr och sedan gipsskivor. Men om jag lägger ångspärren precis under gipsskivorna så kommer jag ju att skruva igenom ångspärren. Är det verkligen så lyckat??
#38 - 1 december 2006 14:21
Du får ju skruva gipsen på reglarna. Sen får du tänka på att inte spika/skruva på väggarna hur som helst. Ska du sätta upp nåt på ett ställe där det inte är nån regel så använd gipsplugg
Bilagor:
#39 - 1 december 2006 14:22
Glömde och säga att plasten skall inte vara spänd utan hänga lite.
#40 - 1 december 2006 20:43
Och mina frågor angående ångspärr fortsätter. Jag var iväg till byghandeln idag och frågade efter plast till ångspärr. Tjejen jag snackade med såg ut som ett frågetecken och det gjorde säkert jag också:D. Hon sade att vanligt byggplast har dom men något annat kunde hon inte tänka sig. Sen surfade jag in på byggmax och såg då den här:http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1172. Är det sådan jag skall ha eller går det med vanlig plast?

Har iaf blitt klar med isolering idag så nu är nästa steg är ångspärr och sedan på med gipsskivorna (innåt rummet). Sen är det det bara finlir kvar. Skall bli skönt.
#41 - 2 december 2006 03:34
Ska bli spännande att följa detta, det är så skönt att ha ett speciellt utrymme där man kan få hålla på o stöka runt utan att det stör familjefriden. Själv har jag ett akvarium uppe i huset... och så har jag runt 60 stycken i källaren.. men det utrymme jag har är lite trångt och jag har mest små akvaium... jag behöver utöka med akvarium strax över 100 liter.. sakta men säkert smyger jag ut saker i tvättstugan... där är det gott om plats... så nu odlar jag artmeia där , kläcker ägg o liknande.. men jag bara försöker vara smart.. tänker sakta ta över mer plats där.. men planen får inte avslöjas för fort :D
#42 - 2 december 2006 10:26
Långås skrev:
Och mina frågor angående ångspärr fortsätter. Jag var iväg till byghandeln idag och frågade efter plast till ångspärr. Tjejen jag snackade med såg ut som ett frågetecken och det gjorde säkert jag också:D. Hon sade att vanligt byggplast har dom men något annat kunde hon inte tänka sig. Sen surfade jag in på byggmax och såg då den här:http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1172. Är det sådan jag skall ha eller går det med vanlig plast?

Har iaf blitt klar med isolering idag så nu är nästa steg är ångspärr och sedan på med gipsskivorna (innåt rummet). Sen är det det bara finlir kvar. Skall bli skönt.

Det är sånt du ska ha http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=199

Kärt barn har många namn: byggplast, byggfolie, ångspärr, diffusionsspärr etc...
#43 - 22 december 2006 22:23
admin skrev:

Har nu läst artikeln och måste säga att ditt rum ser riktigt genomtänkt ut. Har börjat överväga om man skulle ta och fixa med automatiskt vattenbyte ifrån början. Är dock inte sugen på att borra akvarium men har sett alternativa lösningar a la malawijanne.

Hoppas iaf kunna få lite tid över nu under julledigheten att fixa. Återkommer med nya bilder om så blir fallet.
#44 - 4 januari 2007 20:24
Så nu har man kommit lite längre. Isolering klar, ångspärr klar, ny gips uppe och håller på och målar. Blir nog klar med målningen i helgen. Kanske hinner få upp de nyinköpta tak- och golvlisterna också.

Beställde också nya akvarium idag. 2 stycken 152 liters (95x40x40) och 1 st 253 liters (125x45x45). De två mindre får jag på måndag.

Funderar på om man kan ha tre stycken 152 liters i höjd enligt nedan. Vad tror ni räcker det med 20 cm över akvariet tills nästa regel kommer?

(Alla mått är alltså ifrån golvet räknat)

[ATTACH]4690[/ATTACH]
#45 - 5 januari 2007 06:01
jag kan ju svara av egen erfarenhet,på 3 av mina ställningar har jag 12cm mellanrum o det är för litet,på en fjärde ställningen har jag 15cm,funkar ok,
på den nya ställningen som jag precis har knackat ihop blir det 20cm,då finns det plats att röra sig,lycka till.
#46 - 5 januari 2007 21:20
Tror att 20 cm är helt ok med tanke på att karen är inte så djupa eller höga. Hur högt har du i taket?
#47 - 5 januari 2007 21:29
MrFisk skrev:
Hur högt har du i taket?

255 cm.
#48 - 5 januari 2007 21:59
Mycket text och lite bilder nu ett tag. Blir ju roliga och lägga ut bilder när det händer något akvarierelaterat. Här kommer iaf två bilder på hur det ser ut nu:
Bilagor:
#49 - 6 januari 2007 13:11
vet ej om du redan svarat på detta lr nått, men hur mycket kommer detta att kosta dig ???
#50 - 6 januari 2007 17:44
har du någon typ av budjet lr =) tycker det e intressant, du behöver inte svara om du inte vill
#51 - 6 januari 2007 18:09
Amaro skrev:
har du någon typ av budjet lr =) tycker det e intressant, du behöver inte svara om du inte vill

Haha, känsligt ämne :D

Jag har ingen budget, håller inte räkningen på vad jag lagt ner och tänker inte göra det heller. Då kanske man hade lagt ner det innan man börjat :D. Fördyrande omständigheter i detta projekt är väl att jag köper all utrustning ny.

För att inte belasta ekonomin i allt för hårt så tar jag det hela i ganska långsam takt. Jag har ju beställt tre akvarium nu och kommer nog att ha och göra med dem i ett par månader. Sedan köper jag ett till och fixar med det osv. Tanken är att alla (kanske förutom ett par stycken) skall vara hyffsat snyggt inredda. Kommer till exempel att labba lite med slimline/egna bakgrunder osv för att prova lite olika.
#52 - 6 januari 2007 21:14
:D njaa skadar aldrig att fråga hehe.
du ser alltså på detta projekt som ett långtids projekt, det gör ifs saken roligare.

lycka till med bygget, hoppas det är värt pengarna :D

(ps ser fram emot att se bilder på slutresultatet)
#53 - 9 januari 2007 09:15
Nu har jag varit fått de två första karen, två stycken 152 liters. Ytterligare ett på 253 liter kommer på fredag. Då hämtar jag också en del tillbehör som glaslister och filtermatta för filterhörnen samt tackglas. Igår kväll började arbetet med ställningar. Hann med 1 ben till första ställningen :D
#54 - 11 januari 2007 18:55
coolt coolt, lägga upp lite bilder?
#55 - 11 januari 2007 20:36
Amaro skrev:
coolt coolt, lägga upp lite bilder?

Har inte hänt så mycket. Håller på med ställningen. Kommer mer bilder i helgen.
#56 - 12 januari 2007 21:42
De tre första akvarierna på rätt adress iaf. 2 st 152 liters och ett 253liters. Gillar formatet på 253 liters, 125x45x45. Känns större än vad det är på något sätt. Gillar ju avlånga kar.

Kolla förresten in den enorma röda burken med artemiaägg. Tror det räcker ett tag :D
#57 - 12 januari 2007 21:44
Och en liten titt på odlingsrummet. Kommit en liten bit på ställningsbygget för 3 st 152 liters.
#58 - 12 januari 2007 21:47
Ska bli roligt att följa det
#59 - 14 januari 2007 20:33
Ställning för 3x152L ihopsatt och målad 1 gång med vattenavvisande "badrumsfärg". Nästa måling börjar om 1 minut...
#60 - 21 januari 2007 20:48
Vad har då hänt den senaste veckan. Tja inte mycket (som vanligt). Känns rätt skönt ändå att ta det i det tempot man känner för.

Har iaf fått siliconat på lister för filterfack och målat bakgrunder. Resultatet ses nedan. I dessa två blev det helt enkelt målad baksida.

Skall nu bara införskaffa två stycken 750 l/h pumpar, doppvärmare och lysramper för dessa två akvarium så är de sedan klara för att köra igång. Skall försöka komma iväg och handla in detta inom en vecka iaf.
#61 - 21 januari 2007 20:49
Och i odlingsrummet så håller jag på att bygga en ställning för 2 st 253 literskar. Hade dock räknat fel på virkesåtgången så jag måste iväg och köpa en 2"4 på 135 cm. [:o]
#62 - 22 januari 2007 19:50
Halloj alla smygisar. Tänkte bara påminna om att tråden inte är read only:D
Kommentarer och tips är alltid kul!
#63 - 22 januari 2007 21:10
ojj ojj man börjar nu få en bild av hur stort ditt projekt verkligen är och hur grymt snyggt det kommer bli =)

har du funderat något på inredningen av dina kar då? eller fiskarna du ska ha i dem? *nyfiken* ska du ha något växtkar??

Hade jag personligen gjort något likande så skulle jag se till att ha ett akvarium jag lagt ner mest tid på, satsa extra på ett av dem med andra ord och göra den riktigt grym så man bara tappar hakan. du verkar besitta mycket kunskap, du borde enligt mig slutligen centrera all kunskap du har på ett projekt i projektet if u know what i mean =) bygga upp ett akvarium som verkligen verkligen gör dig stolt :D

man önskar att man skulle vara där och hjälpa till. man skulle lära sig ett och annat av dig mr handyman:D

på tal om att lära sig ett och annat.. har ett 112 liters kar jag måste fixa ställning till. hade tänkt mig en träställning av något slag, är dock nervös gällande "bärandet" av materialet. alltså om materialet pallar med tyngden. några ideer på konstruktion och material??? om du kan hjälpa mig med detta vore det jätte snällt (akvariet står för nuvarande på golvet *skäms*)
skulle också uppskatta om du kunde vara riktigt tydlig med informationen så jag inte missuppfattar eller saknar nå information :D (förstår dig om du inte har tid) :)

lycka till i fortsättningen och fortsätt documentera det du gjort på denna tråd =)

YOU heard the guy people. this aint a read only !
#64 - 23 januari 2007 20:18
Amaro skrev:
ojj ojj man börjar nu få en bild av hur stort ditt projekt verkligen är och hur grymt snyggt det kommer bli =)

har du funderat något på inredningen av dina kar då? eller fiskarna du ska ha i dem? *nyfiken* ska du ha något växtkar??

Blir malawi och lite malar till att börja med. Sedan är 4-5 små räkkar planerade men där måste jag läsa på mer först innan jag drar igång.

Amaro skrev:

Hade jag personligen gjort något likande så skulle jag se till att ha ett akvarium jag lagt ner mest tid på, satsa extra på ett av dem med andra ord och göra den riktigt grym så man bara tappar hakan. du verkar besitta mycket kunskap, du borde enligt mig slutligen centrera all kunskap du har på ett projekt i projektet if u know what i mean =) bygga upp ett akvarium som verkligen verkligen gör dig stolt :D

Det är säkerligen en riktigt bra ide men jag kommer att börja med att försöka göra nästan alla kar helt okey att se på. Gillar inte kar utan inredning som bara är till för odling. Då tycker jag hellre att man får ta den extra tiden när det kommer till att fånga tuggande honor och liknande.

Amaro skrev:

man önskar att man skulle vara där och hjälpa till. man skulle lära sig ett och annat av dig mr handyman:D

Hade önskat att du hade varit det eftersom jag varesäg är speciellt händig eller har så mycket tid över till detta projekt :)

Amaro skrev:

på tal om att lära sig ett och annat.. har ett 112 liters kar jag måste fixa ställning till. hade tänkt mig en träställning av något slag, är dock nervös gällande "bärandet" av materialet. alltså om materialet pallar med tyngden. några ideer på konstruktion och material??? om du kan hjälpa mig med detta vore det jätte snällt (akvariet står för nuvarande på golvet *skäms*)

skulle också uppskatta om du kunde vara riktigt tydlig med informationen så jag inte missuppfattar eller saknar nå information :D (förstår dig om du inte har tid) :)

Trä är jättestarkt så det behöver du inte vara orolig över. Kör du med 95x45mm så kommer det hålla och även finnas stor säkerhetsmarginal. Har för mig att jag skall ha lite sparade länkar om bänkbygge, återkommer med det.
Amaro skrev:

lycka till i fortsättningen och fortsätt documentera det du gjort på denna tråd =)

Det skall jag, tack för peppningen:D
#65 - 23 januari 2007 20:29
det verkar som det blir ett coolt bygge!
#66 - 23 januari 2007 21:46
Långås

Kommer du ha CO2 i dina akvarium? Och hur gör du isf för att berika dem alla med CO2, har du olika CO2-system för alla enskilda akvarium?
#67 - 23 januari 2007 21:52
PeterPan skrev:
Långås

Kommer du ha CO2 i dina akvarium? Och hur gör du isf för att berika dem alla med CO2, har du olika CO2-system för alla enskilda akvarium?

Hallo, snyggt namn:D

Jag har inga planer på att köra CO2. Måste erkänna att jag idag inte har en enda växt i mina kar, mest för att jag personligen inte tycker det behövs i riftlakekar och dels för att jag aldrig har lyckats särkilt bra i mina försök med växter[:o] . En annan sak som som talar emot att köra växtkar är att det ljus som krävs för att växterna skall trivas blir väldigt dyrt i elkostnad när man har många akvarium.
#68 - 24 januari 2007 12:05
Långås skrev:
Halloj alla smygisar. Tänkte bara påminna om att tråden inte är read only:D

Kommentarer och tips är alltid kul!

Oj trodde tråden var read only :D
Var inne och kollade den men hade inte tid och skriva nåt.

Detta ser riktigt bra ut. Riktigt avundsjuk då jag inte kommit så långt med mitt bygge utan håller fortfarande med att isolera och fixa. Har lagt in en del nya bilder på http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=261068&gid=1028061

Hur stort är akvarierummet och hur många kar planerar du att ha där?
Jag är sugen på tips och idéer så kanske jag kan lära mig av dina misstag om du nu har gjort nåra :)
#69 - 24 januari 2007 15:40
MrFisk skrev:
Oj trodde tråden var read only :D

Var inne och kollade den men hade inte tid och skriva nåt.

Detta ser riktigt bra ut. Riktigt avundsjuk då jag inte kommit så långt med mitt bygge utan håller fortfarande med att isolera och fixa. Har lagt in en del nya bilder på http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=261068&gid=1028061

Hur stort är akvarierummet och hur många kar planerar du att ha där?

Jag är sugen på tips och idéer så kanske jag kan lära mig av dina misstag om du nu har gjort nåra :)

Det är cirka 11 kvm. I min skiss på ett fullt rum så har jag 1*375 + 4*253 + 6*152 + 4*54. Men detta är inte något mål i sig att knöka in så mycket kar som möjligt utan jag tar det i den takt som jag tycker är kul.

Jag har gjort ett antal misstag men det beror bara på att jag inte är snickare. Så där tror jag inte du har så mycket att lära. Så mitt enda råd är nog att ta det lungt och göra det i den takt man tycker är kul och i den takt man kan göra det ordetligt.
#70 - 24 januari 2007 16:08
ok då är det i princip lika stort som mitt blivanade akvarierum (12kvm). Nej jag tar det verkligen lugnt men mest för att jag inte haft så mycket tid att jobba med det. Jag kommer att starta med ett par 375l och nåra 120-150l sen får jag se hur det utveckalar sig.
#71 - 24 januari 2007 16:52
hehe okej låter nice :D väntar på de där länkarna om du hittar dem=)
#72 - 24 januari 2007 21:10
Amaro skrev:
hehe okej låter nice :D väntar på de där länkarna om du hittar dem=)

Kollade igenom mina länkar men där fanns bara info om hur man byggde ställningar med flera akvarium på höjden (kan undra varför;) )

Men en sökning på "DIY aquarium stand" ger en jäkla massa träffar. Bara att välja en design du gillar.
#73 - 24 januari 2007 21:20
Å så var ställningen för 2 st 253litare klar och målad en vända.
#74 - 25 januari 2007 17:14
*ryyyys* Oj vad avundsjuk jag är..

Ser jättesnyggt ut och vad roligt att du har möjlighet att bygga ett eget akvarierum. Vill jag med ha! Lite problematiskt bara eftersom jag bara har ett rum.. ;)

Ska du ha automatiska eller manuella vattenbyten?
Manuella tar ju en jäkla tid, men det ger visserligen gott om tid att spana på fiskarna och se till att alla ser bra ut och allting annat i karet.

Är verkligen sugen på ställningar på något vänster så jag kan klämma in fler och större kar. Har ju 6 stycken men jag vill ha fler :) Och alla "platser" är ju tagna så det är bara på höjden kvar kan man säga..

Men - grattis och kämpa på!
#75 - 25 januari 2007 22:08
fifi skrev:
Ska du ha automatiska eller manuella vattenbyten?

Manuella tar ju en jäkla tid, men det ger visserligen gott om tid att spana på fiskarna och se till att alla ser bra ut och allting annat i karet.

Blir nog något mellanting till att börja med. Iden är att jag skall ha fast monterad utrustning för att tömma alla kar. Med den skall man genom att vrida på några kranar tömma alla kar på en gång (eller iaf ett antal i taget). Sedan blir det nog normal påfyllning till att börja med.

Men frågan om vattenbyten är nog ganska viktig. Vill nog till att få till en smart lösning om man inte skall tröttna på att ha många kar igång. Och börjar man tröttna är det lätt att slarva.
#76 - 26 januari 2007 09:32
långås du ska odla och sälja också antar jag ??
admin
Christian Alfredsson
#77 - 26 januari 2007 19:29
Jag har ju påfyllning med avrinning. Fundera på system för att först tömma och sedan fylla på. Är mycket mer effektivt
#78 - 26 januari 2007 20:29
admin skrev:
Jag har ju påfyllning med avrinning. Fundera på system för att först tömma och sedan fylla på. Är mycket mer effektivt

Jo precis, känns lite onödigt att tömma ut vatten man just fyllt på som det blir i ett sådant system. Men å andra sidan är det ju grymt smidigt. Verkar inte finnas några lätta val i det här projektet[:o]
#79 - 26 januari 2007 22:15
Amaro skrev:
långås du ska odla och sälja också antar jag ??

Jo visst är tanken att jag kommer att dra upp en del av de yngel som kommer fram. Jag tycker detta är bland det roligaste med denna hobby. Att se ens småttingar växa upp:p . Sen om det går att sälja dom det får framtiden utvisa.
#80 - 26 januari 2007 22:21
Och hoppsan råkade spilla lite vatten i ett akvarium idag. Så då är första karet igång. Lite tidigt egentligen eftersom jag har en del pill kvar i rummet men jag behöver utrymmet. Börjar bli lite trångt i de andra karen (och så var jag lite sugen också kanske[:o] ).

Karet är 95 x 40 x 40 cm alltså 152 liter. Bakom den blå filtermattan sitter en maxi jet som pumpar 700l/h. Mattan är 30x40x5 cm vilket ger en filtervolym på 6 liter. Detta tror och hoppas jag på skall räcka bra. Belysningen är en 18W philips aquarelle. Och en jäger 200W värmer lite i vinterkylan. Sanden är råda 0.8-1.2 och stenarna är plockade hos mina föräldrar.

Här kommer iaf lite bilder:
#81 - 26 januari 2007 22:24
Och en liten fråga. Bakom filtermattan sitter ju pump och doppvärmare. Hur nära filtermattan kan doppvärmaren sitta? Just nu sitter den cirka 2 cm ifrån mattan, är det några problem??
#82 - 27 januari 2007 18:44
jag har haft doppvärmaren så den legat emot utan problem så 2cm från ska ju inte vara nån fara
#83 - 27 januari 2007 19:59
jag har haft doppvärmaren så den legat emot utan problem så 2cm från ska ju inte vara nån fara

Kanon, tack för svaret.
#84 - 27 januari 2007 20:30
Jätteavundsjuk man blir men för trösta mig med att jag får ett 660 liters kar imorgon :P
#85 - 27 januari 2007 20:45
själv har man kommit till det läget nu i min lokal där pengarna gör att fler kar får vänta blir typ ett nytt inköp var månad nu istället för som i början då man kunde köpa 8 kar på en gång hehe,,,,,,
#86 - 27 januari 2007 21:06
Jätteavundsjuk man blir men för trösta mig med att jag får ett 660 liters kar imorgon :P

Det var ju en väldigt bra tröst;) . Lycka till med det projektet
#87 - 27 januari 2007 21:07
själv har man kommit till det läget nu i min lokal där pengarna gör att fler kar får vänta blir typ ett nytt inköp var månad nu istället för som i början då man kunde köpa 8 kar på en gång hehe,,,,,,

Fast du har väl redan hunnit få ihop rätt många kar va. Ditt projekt är ju i lite större skala än mitt.
#88 - 7 februari 2007 22:22
En 152 till igång idag. Samma teknik som förra. Nästa projekt är att sätta i slimlinebakgrund i 253literskaret som står nere och väntar. Lite nya bilder är på gång.
#89 - 8 februari 2007 20:35
Lite nya bilder då. Två kar är nu igång:
#90 - 8 februari 2007 20:37
I det nedersta har det flyttat in några ungdjur av blå delfinciklid och även 3 st aceiyngel som blivit över.
#91 - 8 februari 2007 20:39
Och i det övre går 6 stycken golden. De två honorna som just flyttat tillbaks efter att ha gått med sina yngel är fortfarande lite bleka.
#92 - 11 februari 2007 11:07
fan vad snyggt respekt man :D

börjar du bli klar eller? hur många kar har du fyllt upp?

du långås såg att du hade en sån där filterhörna (lr vad man ska kalla det)
det jag undrar är hur ofta man måste ta ut den och klämma ur skiten, jag funderar på att skaffa mig sånt där, vill veta fördelarna :D

Mvh Amaro
#93 - 11 februari 2007 16:09
Amaro skrev:

du långås såg att du hade en sån där filterhörna (lr vad man ska kalla det)

det jag undrar är hur ofta man måste ta ut den och klämma ur skiten, jag funderar på att skaffa mig sånt där, vill veta fördelarna :D

Mvh Amaro

hoppar in o svarar istället om det är ok? har kört mina filterhörnor i 3 år utan att "klämma ur skiten" en enda gång,
har också för mig att jag läste om nån som har haft igång sina i 15 år utan att rengöra dom,
kommer inte ihåg var jag läste det nånstans,
nån annan minnesgod läsare kanske kommer ihåg det.
#94 - 11 februari 2007 16:48
[INDENT]
[INDENT]
uffe skrev:
hoppar in o svarar istället om det är ok? har kört mina filterhörnor i 3 år utan att "klämma ur skiten" en enda gång,
[/INDENT]
uffe skrev:

[INDENT]har också för mig att jag läste om nån som har haft igång sina i 15 år utan att rengöra dom,[/INDENT]

[INDENT]kommer inte ihåg var jag läste det nånstans,[/INDENT]

[INDENT]nån annan minnesgod läsare kanske kommer ihåg det.[/INDENT]

[INDENT]Jag tror det beror på hur mycket man matar och hur mycket fisk man har. I mitt 500L gick det 8 månader innan jag behövde göra rent ppi- mattan.[/INDENT]

[/INDENT]
#95 - 11 februari 2007 21:58
Amaro skrev:
börjar du bli klar eller? hur många kar har du fyllt upp?

Jag har knappt börjat ännu :D. Har bara fyllt upp de här två. Nästa blir 253litaren på bilden ovan. När detta karet också är igång kommer jag inte starta något nytt på ett tag. Istället skall jag fixa till vattenbyten på något bra sätt. Tar lite tid att byta i 9 kar nu.
#96 - 11 februari 2007 22:03
Du är allt fräck du vill också ha ett akvarierum :P
#97 - 13 februari 2007 17:00
uffe tack för svaret. skall skicka privat medelande till dig med ett par mindre frågor så vi inte förstör långås forum =)

långås hehe okej,,aa de e smart det. att fixa det där är ju väldigt viktigt, sparar en massa tid :D
har du kommit på något sätt att fixa det då??
Ett råd kan ju vara att dra förbi akvariebutikerna och kolla vad de har för system.
det bör ju finnas ett enkelt system om man säger så, som att tex köpa en vattenpump och sätta slang-grenar på pumpens trycksida där man kan fästa ca 5-6 slangar (på detta vis kan du ju fylla 6 kar lr fler beroende på anslutningarna, på samma gång)

föresten. har för mig att jag såg några annonser ett tag sedan på blocket där de hade vattenpumpar tillsalu.

*viskar* annars går du till skroten, köper ett 12V batteri och hittar dig en billig,gammal men funktionsduglig vattenpump till bil. tar hem det, ansluter batteriets +pol till pumpen och jordar minuspolen mot något (tex diskbänken lr något) pumpen går igång(du måste jorda vattenpumpen för sig också), sen sätter du en fet slang på insugsröret, sätter ner slangen i en stor dunk där du från någon kran hela tiden häller i vatten i dunken medans pumpen suger upp det. så kör du med samma princip, du sätter slang-grenar på trycksidan och låter vattenpumpen göra grovjobbet :D

(ps gör du detta måste du se till att köpa några liter med ett rengörningsmedel som dunstar, sedan låta pumpen ligga i medlet 1-2h så alla kemikalier försvinner)
kanske låter cp, det är det!!
men det kommer fungera hur bra som helst haha :D

Att sedan tömma karen på ett bra/lika enkelt sätt, jaaa du kompis. då sätter du grenutaget till vattenslangarna på sugsidan och den feta slangen på trycksidan. lägger slangarna i karen och *simsalavimm* bakvänd effekt.

VIKTIGT. jag är mekaniker. enligt mina kunskaper skall detta fungera, MEN jag kan ha missat någon skit viktig punkt, tex något som kan gå snett och bli farligt. därför vill jag att du kontaktar några bilmekaniker med större erfarenhet än mig som sedan med 100% säkerhet kan konstatera om det går eller inte går. går det inte, jaa då behöver det inte vara vattenpump till bil. det kan vara en annan typ av vattenpump. så snälla gör detta innan du ens tänker tanken på att göra som jag skrivit
#98 - 13 februari 2007 17:12
föresten, om du inte kan kontakta någon bilmekaniker så kan jag tala med en av mina kollegor om detta.

En till sak. ska du köpa vattenpump. köp då från en motor som inte är under 2.0 (ju större motor den har suttit på, ju bättre tryck/effekt har den)
det bästa vore dock om du kollar med försäljaren på skroten hur många liter pumpen du köper pumpar i minuten, på detta vis kan du ta reda på vilken bilpump du bör ha.
(tänk på att du ska fylla tex 6 kar på samma gång, så trycket bör vara högt, annars lågt tryck! )

bla bla bla e trött nu hehe. ska du göra detta meddela mig då så jag kan ge dig fler tipps.

hoppas detta hjälper dig
MVH Amaro
#99 - 13 februari 2007 17:36
Menar du vattenpumpen som kyler motorn eller menar du spolarvätskepumpen?
#100 - 13 februari 2007 17:45
Daniel N spelar ingen roll egentligen. men för att vara exakt så menar jag till kylningen. för den är jag konstruktionsmässigt säker på att det kommer fungera, med få modifieringar.

(det kan vara vad för pump som helst, så länge den har en sug & trycksida)

den här ideen slog mig direkt. har själv inte tänkt igenom det helt och hållet än, men som sagt det kommer fungera. eftersom jag inte kan ha missat någon "avgörande faktor" utan bara någon detalj i värsta fall. en detalj som kan leda till att långås måste modifiera pumpen.

jag ska iaf öppna lite böcker och immorn diskutera detta med kollegor.

jag är personligen skit glad pga jag kom på denna ide, det kommer spara honom mycket tid och pengar
#101 - 13 februari 2007 21:04
Riktigt kul ide Amaro. Men jag tror det blir lite mer low-tech till att börja med. Tänkte dra något rejält avloppsrör så att man kan tömma alla kar samtidigt. Och sedan fast monterade rör/slang ner till avloppet. En kran till varje kar.

Så att tömma alla kar består i att öppna upp alla kranar och sedan kunna lämna det. När man sedan kommer tillbaks efter en halvtimma så är 50% av vattnet borta ur alla kar. Att sedan ha ett liknande system för påfyllning funderar jag nu på.
#102 - 13 februari 2007 23:09
långås det låter självklart bättre än min ide, jag tänkte mer på en enkel och billig lösning där man slipper dra rör och "överpyssla".

Nu vet folk iaf att det finns alternativa lösningar :)

Men när ja tänker efter så är det en självklarhet att man ska "överpyssla" då man gör det du gör nu. Allt ska vara precis som man vill ha det :)
inga genvägar mm :) det ska vara pedantgjort så det blir rätt hehe.

Att ha ett liknande system för påfyllning,
blir det inte mycket jobb det där? det låter ju ganska avancerat beroende på hur man vill göra det. Har du någe koll om hur det hela ska gå till, material, ritningar osv för att ordna allt?

en variant kan ju vara att dra ett och samma rör över/under/vid sidan av alla kar med dreneringskran över varje akvarium, sen drar du igång vattenkällan och alla fylls på samma gång.

något sånt du tänkt dig lr?

Mvh Amaro
#103 - 14 februari 2007 07:11
Hm, vattenpump till en bil, ja visst, men de flesta drivs väl ändå av kamremmen/kamkjedjan? Finns säkert några modeller från 1800-kallt som har elektrisk vattenpump, vad vet jag.
#104 - 14 februari 2007 11:07
heeke, finns en del som drivs utan =)
#105 - 14 februari 2007 20:56
Amaro skrev:
långås det låter självklart bättre än min ide, jag tänkte mer på en enkel och billig lösning där man slipper dra rör och "överpyssla".

Nu vet folk iaf att det finns alternativa lösningar :)

Japp och din ide var riktigt kreativ:D
Amaro skrev:

Men när ja tänker efter så är det en självklarhet att man ska "överpyssla" då man gör det du gör nu. Allt ska vara precis som man vill ha det :)

inga genvägar mm :) det ska vara pedantgjort så det blir rätt hehe.

Är dock lätt att ta genvägar på grund av att man vill ha igång akvarium så fort som möjligt. Lätt att tänkta att jag fixar det sedan. Skall försöka att inte göra så.
Amaro skrev:

Att ha ett liknande system för påfyllning,

blir det inte mycket jobb det där? det låter ju ganska avancerat beroende på hur man vill göra det. Har du någe koll om hur det hela ska gå till, material, ritningar osv för att ordna allt?

en variant kan ju vara att dra ett och samma rör över/under/vid sidan av alla kar med dreneringskran över varje akvarium, sen drar du igång vattenkällan och alla fylls på samma gång.

något sånt du tänkt dig lr?

Mvh Amaro

Japp, det är ungefär så jag tänkt. Har dock inte bestämt mig ännu.
#106 - 16 februari 2007 19:45
Har idag varit och köpt cirka 10 meter 40mm rör och en massa "kopplingar". Detta skall utgöra grunden till till ett tömmningssystem.
#107 - 23 februari 2007 22:13
Invidge nya rörsystemet för vattenbyten idag. Funkade ok men behövs mer finjustering.

Passade också på att shoppa lite inför starten av nästa kar. Förutom det på bilden köptes 200W värmare och en 1200L/h new jet pumphuvud. Är ett 253 liters som skall startas.
#108 - 24 februari 2007 21:57
Å så lite mer bilder på slimlineinstallation:

Har kapat av 10cm på en platta och gjort som kortsida på filter facket. Provar hur det blev...
#109 - 24 februari 2007 21:59
Skär också ut insugshål och siliconar ihop filterfacket:
#110 - 24 februari 2007 22:01
Och kapar till de resterande två plattorna så att de passar.
#111 - 24 februari 2007 22:02
Imorgon blir det att såga hål för utblås (glömde det innan jag siliconade ihop filterfacket) och silicona fast allting i karet.
#112 - 25 februari 2007 12:43
Och nu är allt siliconat. Kvar att fixa innan karet kan köras igång är filtermaterial (skall ha i cirka 9 liter och har bara 4 hemma), lysramp och rådasand. Sen skall mina golden flytta hit. När sedan karet kommit igång rejält så skall jag försöka få tag på en fin grupp demasoni som skall få göra golden sällskap. Blir nog en riktigt snygg kombo eller vad tror ni?
#113 - 25 februari 2007 12:47
Fint det blev
#114 - 25 februari 2007 20:04
Och så är karet inne i ställningen igen.

Skall bli intressant att se hur det blir senare när man får i vatten och övrig inredning. Tror jag kommer att köra lite växter typ vallisneria eller något liknande för att få bort sektionskänslan som jag tycker uppstår lite med slimline. Annars måste jag säga att slimelinen inte känns så platt som den ser ut på bild när man kollar akvariet irl.
#115 - 25 februari 2007 20:06
Richard.R skrev:
Fint det blev

Tack![:o]
#116 - 5 mars 2007 20:50
Idag inhandlades en mycket viktig pryl, stereon till odlingsrummet. Skall man spendera mycket tid där så måste man ju ha lite musik att digga också...

Valet föll på märket audix. Detta märke är vida känt i audiofilkretsar för att vara top of the line;) . 199 pix på rusta...

Jaja, i veckan bär det iaf av och blir lite shoppande för resten av utrustningen för start av "slimlinekaret".
#117 - 9 mars 2007 20:54
Då är slimlinekaret igång. Vet dock inte vad jag skall ha i det riktigt. Först var tanken att köra demasoni i det. Men nu fick jag en liten impuls att fylla det med rötter och växter och köra dvärgciklider. Eller kanske västafrika. Jaja, får nog sova på det.

Bakom slimlinen fick det plats nästan 10 liter filtermatta så jag hoppas att det skall funka riktigt bra. Jaja, nu skall jag fortsätta drömma om vad jag skall ha i det...
#118 - 10 mars 2007 00:09
det blir nog bra vad du än väljer Långås! Jag tycker iofs att du borde testa snäcklekare, men det är ju bara jag hehe
#119 - 11 mars 2007 20:04
Snäcklekare har jag haft och kommer säkerligen att komma tillbaks till eftersom jag tycker dom är väldigt trevliga. Dock inte just nu. Blir nog demasoni iaf i detta kar tillsammans med golden. Så tar jag goldenkaret till dvärgciklider.
#120 - 13 mars 2007 21:10
aa golden å demasoni e fina fiskar:). Jag kör 2 kar med snäcklekare ;)
#121 - 17 mars 2007 21:43
glöm inte en bekväm fåtölj + avlastningsbord (till kaffekoppen) så att du kan sitta där och njuta sen
#122 - 27 mars 2007 19:41
Pehpsii skrev:
glöm inte en bekväm fåtölj + avlastningsbord (till kaffekoppen) så att du kan sitta där och njuta sen

så sant, du verkar förstå min inställning till mitt odlingsrum...

Så mycket mer har inte hänt annars. Eftersom vi gör om vårt badrum så används odlingsrummet nu också som badrum och temporär förvaring av en massa prylar. Så det finns inte riktigt plats att jobbar vidare på det. Men om ett par veckor så skall nog allt återgå till det normala hoppas jag.
#123 - 27 mars 2007 19:45
grymt fint akvarierum men sätt in ett växtkar med dvärgciklider också :D
#124 - 9 april 2007 11:21
tjena långås.
Hur tycker du att din/dina maxi jet pumpar funkar i 150liters karen? Dom är väldigt billiga så man blir ju lite nyfiken ;).
Glad påsk!
#125 - 20 april 2007 19:47
wicked1 skrev:
tjena långås.

Hur tycker du att din/dina maxi jet pumpar funkar i 150liters karen? Dom är väldigt billiga så man blir ju lite nyfiken ;).

Glad påsk!

Jodå, de finkar fint. Fick en högljud rackare men har bytt den nu så nu är det tyst och fint igen. Har god erfarenhet av maxi jettarna sedan tidigare så dom rekomenderas om man är ute efter billiga och bra pumpar.
#126 - 21 april 2007 01:23
okej där ser man;). Kanske testar en en vacker dag.

Till dina bänkar, vad är de för reglar du har då? Tänkte jag skulle bygga en liknande du har till dina 253liters kar.
Trevlig helg
#127 - 22 april 2007 19:11
Reglarna är i huvudsak 2tum4 (eller 95x45mm). Undantaget är regeln som akvariumet vilar på, där den i framkant är 2"3. Detta för att få 2.5 cm extra plats mellan karen. Många säger att 2"4 är i grövsta laget men jag tycker det är gött att ha lite marginal.
#128 - 22 april 2007 20:53
jo jag känner likadant, better safe then sorry;). Du tror inte du har lust att fota din ställning lite mer? Den du har dina 250? kar på. Sitter här å klurar lite på hur du byggt upp det :).

vad är det för skiva du har på varje "våning" i ställningarna?
#129 - 27 april 2007 20:48
Lite sent svar: Ställningarna är inspirerade av följande artikel av zaphi: http://www.zaphi.com/aqua/artiklar/stallningsbygge_2x540.htm

Sen skivan du fråga om är en mdfskiva. Sedan är allt lackat 3 lager med badrumsfärg för att inte trät skall bli dåligt och skivorna luckras upp. Men skivorna kan du strunta i om du vill. Jag ville dock ha dom, men har inte någon rationell anledning till det...
#130 - 27 april 2007 22:31
hehe har också kikat på den ställningen han gjort, har en ritning i huvvet nu så jag vet hur allt ska bli :P!

Köpte 5stycken 2.5meters 2"4" reglar förut. Så imorn ska jag köpa sådan färg du nämner och försöka bygga ihop allt.
Hur tyckte du det var att såga i virket och få det rakt? Min pappa sa att det kunde vara lite bökigt.
#131 - 1 maj 2007 19:21
wicked1 skrev:
hehe har också kikat på den ställningen han gjort, har en ritning i huvvet nu så jag vet hur allt ska bli :P!

Köpte 5stycken 2.5meters 2"4" reglar förut. Så imorn ska jag köpa sådan färg du nämner och försöka bygga ihop allt.

Hur tyckte du det var att såga i virket och få det rakt? Min pappa sa att det kunde vara lite bökigt.

Jo, det är bökigt att få det rakt. Men det blev bra nog iaf tycker jag med vanlig fogsvans.
#132 - 1 maj 2007 20:12
Har du någon bild på hur det ser ut nu ?
#133 - 1 maj 2007 21:00
okaj. Jo jag har testat att såga lite nu, var bökigare än jag trodde. Hade även räknat fel lite här och där så får köpa en ny 2.5meters regel imorn. Får väl se om jag får ihop det någon gång.

Hur går det med allt hos dig nu då? Ni gjorde väl om badrummet tror jag att jag läste.
#134 - 27 maj 2007 20:02
Lite statusuppdatering. Efter det att akvarierummer använts som badrum och förvaringutrymme ett tag när vi renoverat vårat stora badrum så är nu allt bortstädat och hyffsat återställt. Inga nya kar är köpta på ett tag. Det som komma skall är lite nya fiskinköp och eventuellt att flytta in ett 375 liters i rummet fram i höst. I samband med det kommer även den vita BTN slimline sättas in i det karet.

I karen går just nu yngel av Acei, golden och blå delfiner på tillväxt. Jag låter dom växa till sig ganska rejält då jag är nyfiken på att se hela utveckling ifrån 10mm yngel till nästa fullvuxen. En ganska cool syn är 150literskaret där det går cirka 50 goldenyngel. Det är ett fint litet gult stimm. Skall försöka fota lite och lägga ut här.

De enda problemet jag har är att mina Ancistrus inte vill leka. Har 1+2 i ett 112liters som går själva och har det hur gott som helst. Har gått så snart i ett halvår men det händer ingenting. Har labbat en del med stora vattenbyten med lite kallare vatten och dyrligt men utan resultat. Trist, jag skulle tycka det vore jättekul med ett gäng små miniancistrus. Någon som har något bra tips så hojta till.
#135 - 30 maj 2007 20:28
läste nånstans att man kanske inte alltid får samma ancistrus, att hanen kan vara en sort å honan en annan.

Du kan ju testa att byta ut honan/hanen mot en yngre, hanarna brukar vara mer på hugget när dom e yngre (6-8cm).
#136 - 30 maj 2007 20:47
Långås skrev:
Lite statusuppdatering. Efter det att akvarierummer använts som badrum och förvaringutrymme ett tag när vi renoverat vårat stora badrum så är nu allt bortstädat och hyffsat återställt. Inga nya kar är köpta på ett tag. Det som komma skall är lite nya fiskinköp och eventuellt att flytta in ett 375 liters i rummet fram i höst. I samband med det kommer även den vita BTN slimline sättas in i det karet.

I karen går just nu yngel av Acei, golden och blå delfiner på tillväxt. Jag låter dom växa till sig ganska rejält då jag är nyfiken på att se hela utveckling ifrån 10mm yngel till nästa fullvuxen. En ganska cool syn är 150literskaret där det går cirka 50 goldenyngel. Det är ett fint litet gult stimm. Skall försöka fota lite och lägga ut här.

De enda problemet jag har är att mina Ancistrus inte vill leka. Har 1+2 i ett 112liters som går själva och har det hur gott som helst. Har gått så snart i ett halvår men det händer ingenting. Har labbat en del med stora vattenbyten med lite kallare vatten och dyrligt men utan resultat. Trist, jag skulle tycka det vore jättekul med ett gäng små miniancistrus. Någon som har något bra tips så hojta till.

Hur stora är dina Ancicstrus? Det kanske är fel på könsfördelning? Du har kanske 3 hanar eller 3 honor?
#137 - 31 maj 2007 17:01
om dom nu e stora borde man väl se skillnaden ganska enkelt om det är honor eller hanar? :)
#138 - 31 maj 2007 18:15
Ja, jag är säker på könsfördelningen, det är en hane och två honor. Det är ganska stora, skulle gissa på 8-10 cm. Skall försöka få ta i en hona och en hane till det karet och se om det händer något.
#139 - 31 maj 2007 18:50
hur tycker du dom 3 funkar i ett 112liters kar? har också funderat på att försöka få lek på 2malar i ett ensamt akvarium
#140 - 31 maj 2007 19:13
wicked1 skrev:
hur tycker du dom 3 funkar i ett 112liters kar? har också funderat på att försöka få lek på 2malar i ett ensamt akvarium

Det funkar väl bra. Dom har gott om gömställen med två stycken krukor, lite sten och två stor rötter. Så jag hoppas och tror att det inte skulle bli några problem med två stycken till.

Men det är ju inte det mest fartfulla kar jag har :)
#141 - 31 maj 2007 20:01
hehe kan tänka mig att det är rätt stilla stående, och att man kanske inte allt ser dem:p
#142 - 10 augusti 2007 20:39
En liten snabb uppdatering igen. Mitt lilla problem med att ancistrusen inte ville leka är nu borta. Har fått två omgångar yngel så har nog ett 80tal nu. Gjorde ett par vattenbyten med lite kallare vatten men vet inte om det var det som triggade till lek eller om det bara var en slump.

I övrigt har jag just nu fullt i alla yngelkar med yngel i olika storlekar på delfiner, golden, rödzebra, pseudotropheus sp acei och ancistrus. Har också tuggande honor på delfiner, golden och acei men kommer inte att spara mer yngel innan jag har de yngel jag har har växt till full storlek och avyttrats.

På tapeten just nu är allmän uppröjning av rummet. Har en del lister mm som fortfarande inte är på plats ännu. Har inte heller fått till funktionen på vattenbyten så bra som jag vill ha den. Måste fixa dessa tråkiga detaljer innan jag handlar nästa akvarium dit. Även i pannrummet skulle det behövas en uppröjning av akvarieprylarna.
#143 - 11 augusti 2007 02:18
kul att du skriver igen, trodde tråden hade dött ut ;p
#144 - 11 augusti 2007 12:44
Hej, kul att höra om dina tillökningar! Visa gärna bilder på hela rummet & dina kar!

Mvh Eva
#145 - 26 september 2007 20:58
håller med Eva, släng upp lite bilder. Har för mig jag läste någonstans att du skaffade en ny kamera? Visa lite bilder du tagit;d
#146 - 20 november 2007 21:27
Får väl visa att prylarna fortfarande är igång. Dock har projektet stannat av en del. Anledningen är att vi sedan ett tag tillbaks har börjat smida lite planer på att bygga ett nytt hus. Och då vet jag inte hur mycket plats som blir tillgänglig för akvarium.

Det som är säkert är iaf att någon del av något rum måste innehålla en eller ett par ställningar, annars får man nog för svår abstinens :D
[ATTACH]8902[/ATTACH]
#147 - 20 november 2007 22:07
det ser härligt ut :). kul att du skriver igen
#148 - 21 november 2007 18:11
Nu har jag läst igenom nästen hela tråden, puh'
Akvarierna blev väldigt fräcka, men ´nästa gång du får yngel kan man inte få se någon bild :)
#149 - 21 november 2007 18:35
hejsan.. vad gör du med alla yngel? jag är rädd för att de ska bli för mycket här hemma så de skulle bli överbefolkat =\
#150 - 21 november 2007 21:22
han säljer dom nog
#151 - 25 november 2007 20:55
axeisi skrev:
hejsan.. vad gör du med alla yngel? jag är rädd för att de ska bli för mycket här hemma så de skulle bli överbefolkat =\

Jag säljer en del och ger bort en del. Sen odlar jag inte med någon turbofart direkt. Jag tycker det är roligare att se dom växa upp till större storlek innan de lämnar mina kar. Tar ej heller upp honor så ofta och sparar därmed inte så mycket yngel. De enda malawi jag just nu vill ha lek på är de enda som inte leker, nämligen mina rödzebror. Har inte sett några rödzebror av bra kvalitet här runt det sista så därför är jag sugen på att dra upp en kull till större storlek och se hur bra de blir.
#152 - 25 november 2007 21:09
Jag har ju varit lite kass på att fota det sista så här kommer lite dagsfärska foton på 5 av mina 9 kar:

Matdags i 112 liters ancistrusodling:
[ATTACH]9017[/ATTACH]

253 liters med enbart golden just nu. Här skall i en grupp demosoni också är det tänkt men jag har inte hittat några jag är nöjd med ännu:
[ATTACH]9018[/ATTACH]

152 liters med ungdjur av golden
[ATTACH]9019[/ATTACH]

152 liters med ungdjur av blå delfinciklid
[ATTACH]9020[/ATTACH]

Och till sist 375 literskaret med acei, delfiner och rödzebra
[ATTACH]9021[/ATTACH]

Övriga akvarier innehåller följande i dagsläget:
112 liters med acei-ungjur
54liters med goldenyngel
54 liters med ett par av fjärilsciklider
54 liters med corydoras panda
#153 - 26 november 2007 15:34
Vad för sort Ancistrus är det på första bilden? Dem var väldigt söta :)
#154 - 26 november 2007 19:52
Det är "vanlig" ancistrus sp, dvs ingen känd fångstplats, L nummer eller dylikt. Men tycker liksom du att dom är söta ändå =)
#155 - 27 november 2007 18:41
Okej, Hur stora äre föräldrarna då? Har märkt att samma sorts fisk kan ha väldigt varierande storlek.
Bilagor:
#156 - 27 november 2007 18:46
Dom är nog runt 10 cm (mätt med mitt ganska usla ögonmått)
#157 - 27 november 2007 19:52
Ok :)
#158 - 28 november 2007 17:30
Är dem vänliga då, såg nu att dem var rysligt lika den algätarn jag köpt, eller ska jag byta?
#159 - 26 september 2008 20:03
Nu avslutas detta projekt. Anledning är helt enkelt att vi köpt ett nytt hus och flyttar ifrån huset framåt jul. I nya huset kommer inte något nytt akvarierum startas nu direkt iaf så tyvärr säljer jag av alla prylar. På ett sätt känns det ganska skönt att ha lite färre kar ett tag men samtidigt känner jag på mig att abstinensen av att ha fler kar kommer att bli stor.

I det nya huset finns dock ett väldigt fint fullisolerat garage med klinkers, golvvärme, golvbrunn, tilgång till både varm och kallvatten etc. Men om det blir ett nytt akvarium återstår att se och blir isf ett nytt härligt projekt. Det blir iaf inte än på många månader.
#160 - 26 september 2008 20:15
Långås skrev:
Nu avslutas detta projekt. Anledning är helt enkelt att vi köpt ett nytt hus och flyttar ifrån huset framåt jul. I nya huset kommer inte något nytt akvarierum startas nu direkt iaf så tyvärr säljer jag av alla prylar. På ett sätt känns det ganska skönt att ha lite färre kar ett tag men samtidigt känner jag på mig att abstinensen av att ha fler kar kommer att bli stor.

I det nya huset finns dock ett väldigt fint fullisolerat garage med klinkers, golvvärme, golvbrunn, tilgång till både varm och kallvatten etc. Men om det blir ett nytt akvarium återstår att se och blir isf ett nytt härligt projekt. Det blir iaf inte än på många månader.

Jaja, livet går i vågor, just nu surfar jag ner för en backe på ett bananskal och du har dragit på dig blypjäxorna och ska upp för backen;)
#161 - 26 september 2008 20:20
c90368 skrev:
Jaja, livet går i vågor, just nu surfar jag ner för en backe på ett bananskal och du har dragit på dig blypjäxorna och ska upp för backen;)

Ja att flytta ifrån ett hus till ett annat är ett jäkla jobb. Det är helt fantastiskt hur mycket prylar man hunnit köpa på sig under de 5 år vi bott i detta huset. Många långa flyttdagar framöver.

Men inga blypjäxor här inte, vi flyttar till vårt drömhus så det går ganska lätt ändå.
#162 - 26 september 2008 20:29
Långås skrev:
Ja att flytta ifrån ett hus till ett annat är ett jäkla jobb. Det är helt fantastiskt hur mycket prylar man hunnit köpa på sig under de 5 år vi bott i detta huset. Många långa flyttdagar framöver.

.

Känner till det där[B)]

Långås skrev:

vi flyttar till vårt drömhus så det går ganska lätt ändå.

Det gjorde vi också för åtta år sedan, nybyggt precis som vi ville ha det då....

Men vi glömde källaren:(
#163 - 10 oktober 2008 18:16
Långås skrev:

Det där låter som om din/dina bil/ar snart kommer stå utomhus istället för i garaget:D.....Var är det nya huset beläget?:confused:
#164 - 10 oktober 2008 18:19
c90368 skrev:

Men vi glömde källaren:(

Det går att bygga friggebodar på upp till 15 kvadrat utan bygglov, det visste du väl? Där kan man få plats med MÅNGA akvarier.....:D Det kan ju i någon mån kompensera för sådana missar som att glömma bort att bygga källare....:)
#165 - 11 oktober 2008 19:41
tummen skrev:
Det där låter som om din/dina bil/ar snart kommer stå utomhus istället för i garaget:D.....Var är det nya huset beläget?:confused:

Jag vi får väl se hur det blir framöver. Nu ett tag skall jag jag bara har ett eller två kar. Men kanske behåller ett par till och ställer på vinden.

Huset ligger strax söder om Tångaberg, ganska nära kvarnbackens båtaffär.

Annons