Projekt: Hembyggd lysrörsarmatur

#1 - 11 juli 2008 14:19
Har länge varit sugen på att bygga en armatur till mitt 450L som är direkt anpassad för det karets specifika mått. Den Aquastyle-ramp jag har idag är jag inte helt nöjd med, då mycket ljus faller bort pga av strålningsvinklar etc.

Tanken är följande:

Träram med takplatta där lysrören fästs, i botten en avtagbar akrylskiva. Hela paketet läggs på akvariet och ska gå att lyfta vid matning etc.

Har sett en del andra liknande projekt, men jag har inte riktigt de kunskaper som krävs för att kunna kopiera dessa byggen rakt av, så jag tänkte försöka få ihop något mer grundläggande.

Vad behöver jag?
Virke
Akrylskiva
Drosslar?
Lysrör (T5 39W)
Reflektorer

Måtten på akvariets översida är 130x60cm. Hål för slangar till ytterfiltret behövs.

Enkel skiss på hur jag tänkt mig ungefär:
#2 - 11 juli 2008 14:46
Du skulle ju kunna bygga en ramp helt i akryl, med typ måsvinge reflektorer behöver du inte ens täcka för genomlysning.
#3 - 11 juli 2008 14:53
Nackdelen med akryl är ju att det böjs av värmen. Dessutom är det ju inte direkt snyggt att se limningar etc där drosslar och sånt är ditsatta.
#4 - 11 juli 2008 15:08
Kan bli snyggt, med typ 8-12 mm akryl böjer den sig nog inte, speciellt inte om du kör med T-5'or..

Kan bli rent ut sagt himla snyggt!
#5 - 12 juli 2008 02:16
8-12mm tjock akryl e inte billigt
#6 - 12 juli 2008 04:13
Sant, men det är inga ofantliga mänder, och iom att resten av Whistlers akvarium är byggt i akryl plus att han har en akrylkran i krokarna så kunde det hela bli ett rätt mighty och enhetligt bygge, speciellt om rampen görs i ett stycke med böjda hörn.
#7 - 12 juli 2008 04:27
Sant, men det är inga ofantliga mänder, och iom att resten av Whistlers akvarium är byggt i akryl plus att han har en akrylkran i krokarna så kunde det hela bli ett rätt mighty och enhetligt bygge, speciellt om rampen görs i ett stycke med nerböjda sidor och limmade hörn.

Faktum är att du har redan lagt ner halva din själ i det här bygget med limmning och pentairfilter, väntar mest med spänning på att du dunkar över firrarna i ditt lilla akvarium och monterar dit modulerna.. ;)

Så spara lite kr till t-5 pryttlar och bygg den där rampen i akryl.
#8 - 12 juli 2008 10:45
Ja, det verkar ju rätt lockande. Tyvärr har min kontakt på akrylföretaget sagt upp sig och är nu i USA. :(

Vad menar du med att montera dit modulerna? De körs ju för fullt sedan start.
#9 - 12 juli 2008 12:51
Fick för mig att du köpte begagnade(oanvända) btn moduler som inte kom upp från start?
#10 - 12 juli 2008 15:02
Nope, aldrig haft BTN. Trodde du menade filtermodulerna.
#11 - 12 juli 2008 19:49
Whistler84 skrev:
Bakgrunderna och lysrörsarmaturen till 450:n är på väg, men postgången över julhelgen är ju som den är.

Trodde du hade planerat typ en klipp modul snett upp mot varje gavel och fritt i mitten..
#12 - 12 juli 2008 20:06
Bakgrundsplanscher att sätta på utsidan.
#13 - 12 juli 2008 20:16
Jo jag såg det lite senare, blev du både sugen på både btn-moduler och en akrylramp nu? ;)
#14 - 12 juli 2008 22:11
Haha, njadu... Vet inte det. Vi får se hur det här projektet går, har fått en del att fundera över.

Det vore ju rätt trevligt att kunna byta lysrör när brinntiden är slut, och då funkar det ju inte att ha allt ihoplimmat. Skruva i akryl är ju ingen höjdare heller. Silikon kanske, det går ju bryta upp och göra om smidigt, är ju bara någon gång om året.
#15 - 12 juli 2008 22:20
Fast om du limmar fast reflektorer till t-5'orna med lysrörsclipsen ditmonterade så är ju saken biff eller? ;)

Ett par sådana här och 4 st Ati super reflektorer för runt 800:-..
#16 - 12 juli 2008 22:39
Fast om du limmar fast reflektorer till t-5'orna med lysrörsclipsen ditmonterade så är ju saken biff eller? ;)

Ett par sådana här och 4 st Ati super reflektorer för runt 800:- springer snabbt upp i kostnaden för en dyr snygg frihängande ramp..
#17 - 14 juli 2008 23:49
Du får fräs ett spår i sidornas neder kant som bara slivan skjuts in i så slipper du både skruv och slikon =)

Annons