Projekt "Insjö"

#1 - 17 maj 2008 15:51
hej har tänkt att starta ett ca 300l akvarium med lite insjöfiskar, tex abborre, gädda, har haft det innan med typ 1 ål en liten gädda och några abborrar det var riktigt coolt, nån som har tips hur jag kan göra?
#2 - 17 maj 2008 16:43
Tyvärr inga tips men jag ser fram emot ditt projekt. Skit häftigt!

Hoppas det blir av :D
#3 - 17 maj 2008 16:52
Tyvärr inga tips men jag ser fram emot ditt projekt. Skit häftigt!

Hoppas det blir av :D

aa ska försöka köpa något stort i veckan som kommer hade ju ca 150l innan med en ål ^^ och andra fiskar som ja fångat själv det var riktigt häftigt men coolt att ha det inne i sitt rum också, kan lägga upp bilder senare om det blir av.
#4 - 17 maj 2008 17:05
Ja det tycker jag du ska göra, jag tror det blir skit coolt.
#5 - 18 maj 2008 09:33
Ja det tycker jag du ska göra, jag tror det blir skit coolt.

dom svenska fiskarna blir ganska stora, ta lite växter också och försök på dom levande, jag har lyckats med en cool mossa som växter på stenar;)
#6 - 18 maj 2008 11:41
MalMannen skrev:
dom svenska fiskarna blir ganska stora, ta lite växter också och försök på dom levande, jag har lyckats med en cool mossa som växter på stenar;)

japp tror att jag hittat ett akvarie som jag ska köpa nu också 375l eller 540l
#7 - 18 maj 2008 11:53
Cool idé, man blir ju frestad att prova på det också men det får vänta något år först.
#8 - 18 maj 2008 12:39
Cool idé, man blir ju frestad att prova på det också men det får vänta något år först.

jag är bara 17 om ni undrar, har ett 50l med endlers 30l med körsbärsräkor och ska köpa något av 375l/520l eller ett ca 100l med 2x15cm pirayor verkar nog roligast med insjöidén =)
#9 - 18 maj 2008 12:55
jag hade gädda och abbore ett tag i mitt 540l, men jag tröttnade på dom och skaffade akvariumfiskar ist:D btw så åt gäddan upp 2st abborar med tiden[:o]
#10 - 18 maj 2008 12:57
MalMannen skrev:
jag hade gädda och abbore ett tag i mitt 540l, men jag tröttnade på dom och skaffade akvariumfiskar ist:D btw så åt gäddan upp 2st abborar med tiden[:o]

hehe coolt ^^ hur stor var gäddan? stod och fiskade vid bryggan i stugan i lördags fick 3 gäddor, en var perfekt storlek ca 20cm riktigt cool. men släppte i dem iaf, var dom inte roliga ? kan tänka mig att dom bara står still egentligen,
vad tycker ni att jag ska ha i 375litarkaret:P ?? eller 540 om det blir det stora
#11 - 18 maj 2008 13:29
Jag tror nästan att gäddor vi ha större om dom ska vara roliga att titta på. Men abborrar skulle jag vilja se i akvarie med deras coola ryggfena. Ingen som har bilder?
#12 - 18 maj 2008 14:34
Jag tror nästan att gäddor vi ha större om dom ska vara roliga att titta på. Men abborrar skulle jag vilja se i akvarie med deras coola ryggfena. Ingen som har bilder?
men 540 är rätt stort^^ jag skulle kanske åka och köpa akvarie imorgon så drar väll och fixar någon abborre/gädda någon dag kan ju lägga upp lite bilder om det blir nått =)
#13 - 18 maj 2008 15:43
Hittade 2st sisådär bilder av dom jag har. Annars googla
#14 - 18 maj 2008 16:33
oj

eriahl skrev:
Hittade 2st sisådär bilder av dom jag har. Annars googla

riktigt coolt är det dina? =)
#15 - 18 maj 2008 16:57
Ja dom var riktigt coola :D
#16 - 18 maj 2008 18:48
gäddan jag hade blev vell ungeför 35cm som störst, den låg nästan bara stilla under en rot. den gillade guppy, fast man fick nästan aldrig se den äta dom:p
#17 - 18 maj 2008 18:54
MalMannen skrev:
gäddan jag hade blev vell ungeför 35cm som störst, den låg nästan bara stilla under en rot. den gillade guppy, fast man fick nästan aldrig se den äta dom:p

hehe jag ska åka och titta på 375 och 540 imorgon,dom är lika långa. men vet fortfarande inte vilka fiskar som ska vara i? hur gör man för att hålla akvariet kallare än rumstemp för om jag ska ha gädda etc
#18 - 18 maj 2008 19:14
Det finns kylanordningar annars får du försöka hålla nere rumstemperaturen. Men jag tror att det mest ekonomiska är en kylanordning.
#19 - 18 maj 2008 19:15
Det finns kylanordningar annars får du försöka hålla nere rumstemperaturen. Men jag tror att det mest ekonomiska är en kylanordning.
okej, men nu har ja fått ett "OKEJ" av pappa han tyckte att jag skulle ha malawi^^ men insjö vore coolt
#20 - 18 maj 2008 19:15
eriahl: Är dom självfångade eller hur har du fått tag i dom?
Hur stort kräver dom tro?
#21 - 18 maj 2008 19:20
eriahl: Är dom självfångade eller hur har du fått tag i dom?

Hur stort kräver dom tro?
japp tänkt och fiska lite ^^ haha blir bäst så kan ju få lite olika storlekar hade inte tänkt att ha en 10kg utan under 1kg gädda vore nice _;)
#22 - 18 maj 2008 19:22
Jorgner

Vi hade en damm när jag gick i skolan, vi hittade en gädda som hade kommigt med växterna tror vi. iaf var den kanske 10cm och vi hade den i ett akvarium. Det var riktigt kul att se när den åt palletyngel =) Sen fick den simma ut i älven.

En sak du kan göra är att fiska upp lite fiskar och ha i karet och sen släppa ut dom efter ett år eller när dom är för stora. Fast jag tror inte att man får släppa ut dom i sjön om man har matat dom med tropiska fiskar. Sen måste man släppa ut dom där man tog upp dom.
#23 - 18 maj 2008 19:41
patriksg skrev:
Jorgner

Vi hade en damm när jag gick i skolan, vi hittade en gädda som hade kommigt med växterna tror vi. iaf var den kanske 10cm och vi hade den i ett akvarium. Det var riktigt kul att se när den åt palletyngel =) Sen fick den simma ut i älven.

En sak du kan göra är att fiska upp lite fiskar och ha i karet och sen släppa ut dom efter ett år eller när dom är för stora. Fast jag tror inte att man får släppa ut dom i sjön om man har matat dom med tropiska fiskar. Sen måste man släppa ut dom där man tog upp dom.

japp :) vad kan dom äta förutom fiskar?
#24 - 18 maj 2008 22:31
Behöver inte kyla vattnet för abborren och gäddan eller många av andra vanliga svenska. Man ska inte släppa ut dom för smittrisk om fått guppy tex och släppas där man fångade dom. Skalade räkor, frysta mörtar tex och om dom är för stora bara att klippa i mindre bitar. Abborrar kan man få att käka pellets för rovfiskar oxå. Abborrarna behöver oxå så stort man kan ha för dom blir griniga/tuffa av sig rätt snabbt. Den första i ca500L men blev snabbt för hård på andra så flyttad. Den andra ca1200L tror jag men gick med buffliga karpar bland annat så funkade bättre. Inte mina direkt men hade ett finger med i spelet/akvariet kan man säga...
#25 - 18 maj 2008 23:12
Hittade några bilder och tar en kortversion av hur dom här "fångades" Först tar man en stor damm för lax/öring vilken man tömmer till hösten och så sparas några fina bonusfiskar som följt med vattnet in i dammen.
#26 - 19 maj 2008 05:12
eriahl skrev:
Behöver inte kyla vattnet för abborren och gäddan eller många av andra vanliga svenska. Man ska inte släppa ut dom för smittrisk om fått guppy tex och släppas där man fångade dom. Skalade räkor, frysta mörtar tex och om dom är för stora bara att klippa i mindre bitar. Abborrar kan man få att käka pellets för rovfiskar oxå. Abborrarna behöver oxå så stort man kan ha för dom blir griniga/tuffa av sig rätt snabbt. Den första i ca500L men blev snabbt för hård på andra så flyttad. Den andra ca1200L tror jag men gick med buffliga karpar bland annat så funkade bättre. Inte mina direkt men hade ett finger med i spelet/akvariet kan man säga...

jag ska nog ha en liten gädda i med nån större abborre, sen får jag se vad jag får upp :P
#27 - 19 maj 2008 07:48
Då får man väl önska dig lycka till!
#28 - 19 maj 2008 19:12
Hittade en till av abborrarna. Rudans bak mm fås på köpet pga slött fippelhumör
#29 - 20 maj 2008 09:57
eriahl skrev:
Hittade en till av abborrarna. Rudans bak mm fås på köpet pga slött fippelhumör
Går de alltid med ryggfenan utspärrad sådär? Är inte det någon typ av dominans eller försvarsbeteende?
#30 - 20 maj 2008 10:20
Måste bara få fråga, behöver man inte ha specialtillstånd för att få plocka in svenska fiskar? har för mig att jag har hört det någonstans...
#31 - 20 maj 2008 13:02
Kan vara hot/dominansbeteende ibland lite osäker oxå. Går inte hela tiden med uppfälld. Man behöver inget tillstånd men finns ju fridlysta som man såklart inte får fånga. Har man och vill släppa ut igen ska det som sagt vara därifrån dom fångades och inte fått vanliga akvariefiskar som mat

Annons